Holton eller Hypex?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fingrene mine klør etter noe å gjøre på kveldstid, så jeg tenkte å bygge meg effektforsterker... Ikke at det er noe galt med Ellaen, men dere vet alt det der om forandring som fryder osv. 2, egentlig 3 kandidater:
(- Audionote 300b monoblokker Audio Note Kits - Interstage Mono Block PSE 300B / SE 300B SET Power Amplifier , da i parallellutførelse)
- Holton/ Aussieamp HPA-nxV300 380 watt MOSFET Audio Amplifier Module
- Hypex nCore NC400 https://www.hypexshop.com/

AN diskvalifiserer seg hovedsakelig pga prisen på gode 300b-rør, og utgangseffekt på knappe 18W (og så koster kitet myyye mer). Jeg skal drive Dynabel 2,5S, og de er vel noe sånt som 89dB/W.
Da står Holton og Hypex igjen.

Både Holton og Hypex kommer på noe sånt som 10-15000, Hypexen noe billigere, da det ikke er en diger jernklump(trafo) i den. I første omgang skal jeg bruke noe Kinamikk som pre, etterhvert lurer jeg på Hagermans Clarinet e.l. Rørpre ihvertfall, og minst 2 innganger. Jeg er ikke så verst til å lodde, så jeg ser egentlig ikke noen stor byggeutfordring, men hvilken låter best? Er jo vant til Ellaen (6922-KT88), og liker lyden av den.
Hva mener herskapet?

B
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvorfor ikke First Watt / Pass Labs F5 med JFET, da? Dette må være noe av det bedre man kan bygge i disse tider... litt mer jobb enn en Holton, men kjøper man ferdig bora og gjenga kjøleribber, er det greiere. Metallsløyd er pes uten masse bra utstyr. F5 kommer nå i senere tid også i varianter med seriøs power... F5t-varianten kan i alle fall diske opp med 100 watt - og seigdragningsevne.

Ikke glem "less is more"... dess flere bokser, pluggoverganger og kabler du får inn i anlegget, dess mere grønsj får du og. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De alternativene dine er ganske forskjellige. En 300B triode med høy utgangsimpedans og ørevennlig forvrengning låter forskjellig fra en klasse-D-sak med minimal utgangsimpedans og mikroskopisk forvrengning. De andre to er klasse A og AB med MOSFET utgangstrinn og havner vel et sted i mellom. Jeg har seks Hypex UcD monoblokker fra før og ville helt klart valgt NCore hvis det var mitt valg, men jeg foretrekker at forsterkerne farger minst mulig.

Mitt råd er nok å finne ut i hvilken retning du ønsker å trekke resultatet før du bestemmer hva du skal bygge. Da er det større sjanse for at du blir fornøyd. Du bør også tenke gjennom hvilke egenskaper høyttalerne dine har for å forstå hvilke krav de stiller til forsterkeriet. Følsomhet, impedanskurve, fasevinkler? De nevnte forsterkerne vil ha helt ulik evne til å drive vriene høyttalere.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Enig med Asbjørn. Stusset over sprikende alternativer. Ønsker du en forsterker uten egenlyd og svært god lastkontroll er Ncore ypperlig. Skal forsterkeren farge lyden, så er det helt feil valg.

Har Ncore selv og er kjempe fornøyd.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hvis det er å gjøre noe på kveldstid, som etterhvert gir deg en god amp som er målet, så er F5 et godt forslag. Den må du bygge fra bunnen av. Muligheten for god veiledning på diyaudio og sikkert også her inne for alle spørsmål og vurderinger som skal gjøres er sikkert like god som på et kommersielt produkt ettersom så mange har gått løypa før deg. Legger ved spekter fra min, målt på kjøkkenbordet med lydkort og laptop. Det er sikkert mulig å lage en F5 som måler bedre.
FFT_1W_1Kh.jpg
 

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Innlegg
50
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
Jeg har en Nelson Pass F5 klone du kan teste ut i forkant hvis interessant. (Flateby, 3 mil utenfor Oslo.) Den kan lånes og testes. Fantastisk båndbredde og god lyd. 2x28w klasse A. 2x300VA Power med 2x160.000uF batteri. Trekker antakelig rent ned under 1 ohm :) Dog anbefales høyttalere som ikke er for tunge pga. lav utgangsspenning og klasse A drift. Link til Prosjekt: http://www.hifisentralen.no/forumet...5297-nelson-pass-f5-klone-endelig-ferdig.html
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for innspill så langt.
Skjønte nok at det ville være forskjell. Tenkte også litt på Pass, men skjema-fu-en er ikke helt på topp, så en modulær løsning á la ncore eller Aussie er nok best for meg. En kan jo selvsagt si at det lærer man seg underveis, og jeg har jo en grunnleggende forståelse, men det er nok et nummer for heavy. Takker for tilbudet, aolsson; det blir nok litt langt å kjøre, jeg bor i Trondheim <g>.
Begge alternativene mine har fordeler og ulemper, men jeg tror nok at de begge vil drive høyttalerne, både de nåværende og eventuelle framtidige uten et spor av problem. Ncore er hakket mer lettbygd, og det er jo både en fordel og en ulempe på samme tid. Uansett hvilken jeg bygger vil jeg bruke rørpre, og det vil vel gjøre sitt med lyden.
Akkurat nå, i øyeblikket, leder Aussien med det berømte håret, først og fremst faktisk fordi det ser ut til å være akkurat passe med jobbing... Ncore får mye skryt der ute, og her.



B
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Jeg har ikke hørt Holton, men har en god del erfaring med Hypex. Både UcD og Ncore... Jeg deler ikke andres erfaringer med at Hypex er "ufarget" og har så god "lastkontroll". Mine direkte tester med Hypex UcD 400 (både std, HG og HG m/hxr) har vist seg å falle dårlig ut for Hypex. De har svært dårlig med detaljer og kontroll i bassen, bass er det, men den er monoton og svært lite detaljert - sammenlignet med referanseforsterkerne mine. Ikke evner de å tegne rom og dybdefølelse i nærheten av referansen heller. Så at de skal være så fantastiske kan jeg ikke helt forstå..?
Med referansene så er gåsehud og ståpels en følelse som kommer til stadighet, men har ikke fått denne feelingen med Hypexblokkene en eneste gang.

Ncore har jeg testet på dynaBel 2.5S og det låt bra det.. Bedre enn ECi 5, så det er ikke en dum kombinasjon. 2.5S er litt forsiktig i toppen,

Mitt råd: Om det er mulig, test skikkelig på dine høyttalere , før du avgjør kjøp.. :)
 
Sist redigert:

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke hørt Holton, men har en god del erfaring med Hypex. Både UcD og Ncore... Jeg deler ikke andres erfaringer med at Hypex er "ufarget" og har så god "lastkontroll". Mine direkte tester med Hypex UcD 400 (både std, HG og HG m/hxr) har vist seg å falle dårlig ut for Hypex. De har svært dårlig med detaljer og kontroll i bassen, bass er det, men den er monoton og svært lite detaljert - sammenlignet med referanseforsterkerne mine. Ikke evner de å tegne rom og dybdefølelse i nærheten av referansen heller. Så at de skal være så fantastiske kan jeg ikke helt forstå..?
Med referansene så er gåsehud og ståpels en følelse som kommer til stadighet, men har ikke fått denne fellingen med Hypexblokkene en eneste gang.

Ncore har jeg testet på dynaBel 2.5S og det låt bra det.. Bedre enn ECi 5, så det er ikke en dum kombinasjon. 2.5S er litt forsiktig i toppen,

Mitt råd: Om det er mulig, test skikkelig på dine høyttalere , før du avgjør kjøp.. :)
Spennende!
Kan du si litt om referanseforsterkerne dine og hva du da sammenligner med?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hørt Holton, men har en god del erfaring med Hypex. Både UcD og Ncore... Jeg deler ikke andres erfaringer med at Hypex er "ufarget" og har så god "lastkontroll". Mine direkte tester med Hypex UcD 400 (både std, HG og HG m/hxr) har vist seg å falle dårlig ut for Hypex. De har svært dårlig med detaljer og kontroll i bassen, bass er det, men den er monoton og svært lite detaljert - sammenlignet med referanseforsterkerne mine. Ikke evner de å tegne rom og dybdefølelse i nærheten av referansen heller. Så at de skal være så fantastiske kan jeg ikke helt forstå..?
Med referansene så er gåsehud og ståpels en følelse som kommer til stadighet, men har ikke fått denne fellingen med Hypexblokkene en eneste gang.

Ncore har jeg testet på dynaBel 2.5S og det låt bra det.. Bedre enn ECi 5, så det er ikke en dum kombinasjon. 2.5S er litt forsiktig i toppen,

Mitt råd: Om det er mulig, test skikkelig på dine høyttalere , før du avgjør kjøp.. :)
Interessant. Jeg vil også gjerne høre litt mer om hvilke høyttalere du bruker, hvilke referanseforsterkere du sammenligner med, og ikke minst hvilke strømforsyninger du har brukt med Hypex'ene. Min erfaring hos meg er at et par UcD400AD monoblokker med 500 VA trafoer og Hypex HG strømforsyninger ga mye bedre kontroll og romgjengivelse på et par dynaBel Euforia enn de Electrocompaniet 180M som jeg hadde tidligere.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Takker for innspill så langt.
Skjønte nok at det ville være forskjell. Tenkte også litt på Pass, men skjema-fu-en er ikke helt på topp, så en modulær løsning á la ncore eller Aussie er nok best for meg. En kan jo selvsagt si at det lærer man seg underveis, og jeg har jo en grunnleggende forståelse, men det er nok et nummer for heavy. Takker for tilbudet, aolsson; det blir nok litt langt å kjøre, jeg bor i Trondheim <g>.
Begge alternativene mine har fordeler og ulemper, men jeg tror nok at de begge vil drive høyttalerne, både de nåværende og eventuelle framtidige uten et spor av problem. Ncore er hakket mer lettbygd, og det er jo både en fordel og en ulempe på samme tid. Uansett hvilken jeg bygger vil jeg bruke rørpre, og det vil vel gjøre sitt med lyden.
Akkurat nå, i øyeblikket, leder Aussien med det berømte håret, først og fremst faktisk fordi det ser ut til å være akkurat passe med jobbing... Ncore får mye skryt der ute, og her.



B
Bor i Trondheim ja. Da kan du jo komme og høre og se på mine Holton 800-blokker om du ønsker. Sender PM.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke Holton blokkene han vil først og fremst vil høre hos deg, men hele systemet hvor høyttaler og rom er den dominerende faktoren. Så hvilke svar skal det gi han egentlig?
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Det er vel ikke Holton blokkene han vil først og fremst vil høre hos deg, men hele systemet hvor høyttaler og rom er den dominerende faktoren. Så hvilke svar skal det gi han egentlig?
Det har du selvsagt rett i, men det kan jo være at han vil diskutere f.eks. valg av komponenter i power. Eller kanskje vi til og med blir enige om at han kan låne blokkene for å teste hjemme, kanskje t.o.m. samtidig som han låner ncore fra noen andre, eller kanskje han bare er en hyggelig mann, eller hva vet jeg :)
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Spennende!
Kan du si litt om referanseforsterkerne dine og hva du da sammenligner med?

Jeg har denne som min referanse for tiden..
510229&width=293&height=391&zwidth=293&zheight=390&x=147&y=196.jpg

Det er en 6-kanaler, bestående av en klasse a på 2x35w og klasse ab 2x100w og 2x400w

Liten prototype / "hjemmebygg" på 80kg med innebygget 8-kanals prosessor og batteridrift.

Høyttalerne jeg har testet på er en gulvstående, aktivt delt - lukket konstruksjon på 95L bestående av først 2x8" Seas W22NY001 - og senere 3x8". Mellomtonen er Seas M15CH002 i "dipol-kvasi-åpen baffel" og diskant var først ScanSpeak R2904/700000, men har senere blitt byttet med en TAD ringradiator.

Bygde en 6-kanaler med Hypex UcD for å kjøre dette aktivt, men falt raskt tilbake på den ovennevnte. Musikken mistet den flotte kontrollen og detaljene i bassen, samt at lydbildet som vaer stort og åpent, med en enorm dybde og fokus, ble platt og ukontrollert. Dette er ikke en spesielt vanskelig last og er heller ikke omfattet av en "stygg" fasevinkel. Men rundt resonansfrekvens mister Hypexen helt styringen og anslag og detaljer i bassområdet blir bare grøt, sammenlignet med andre forsterkere.
Hypex-bygget har SMPS strømforsyninger (en egen til hver "bassmodul" og en på deling til mellomtone/diskantmodul. (totalt 4stk SMPS på 6 moduler)

PS! Jeg har også testet med linjær HG strømforsyning... Forskjellene er ikke enorme, men den var bedre på støy med linjær enn SMPS, men lydmessig svært lite forskjell. Ikke noe som gjorde at dette ble "fremtiden" for dette prosjektet. Planen/ønsket var å bruke hypex for å kunne montere alt inni høyttalerkassene, men det ble en annen løsning.
 
S

Sommerand

Gjest
Jeg har selv UCD400, og jeg er enig i JoakimSkovlund beskrivelse hvis forstærkeren sættes op efter fabrikantens anbefalinger det gælder iøvrigt alle klasse D faktisk mener lydsignaturen mig lidt om div. streaming løsninger fladt udynamisk og ligegyldigt elektronisk "aller transistorradio" og uden variabelt 3D.

Er det HF støjen som gør det, eller er det jitter, på grund af at det selvsvingede princip måske bliver påvirket af belastningen på en eller anden måde, måske igennem forsyningen.

Jeg har aldrig arbejdet så hårdt for at få noget til at spille rimeligt som med disse UCD'er, det er nu nogenlunde, men jeg kan også garantere at mine UCD'er lyder fuldstændigt anderledes/forskelligt fra en UCD sat op som anbefalet af fabrikanten, er min forstærker så farvet eller er det standart udgaven som er farvet, ja de er i hvert tilfælde fuldstændige forskellige.

jeg er heller ikke et sekund i tvivl om at jeg med en langt mindre indsats ville kunne få en klasse A forstærker bedre end en UCD, og generelt vil en klasse A kunne når et højre niveau end klasse D, og det siger jeg fordi jeg gik fra klasse A til klasse D på grund af strømregning osv.

Den anden årsag var at jeg synes der var en god udfodring i at få noget som spillede så elendigt til at bare spille nogenlunde fornuftigt og acceptabelt .

Så umidbart tror jeg mere på en analog-forstærker hvis man kun er i stand til a følge fabrikantens anbefalinger, om det skal være en Holton eller noget andet det har jeg ikke erfaring til at kunne svarer på.
 
Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke Holton blokkene han vil først og fremst vil høre hos deg, men hele systemet hvor høyttaler og rom er den dominerende faktoren. Så hvilke svar skal det gi han egentlig?
Det har du selvsagt rett i, men det kan jo være at han vil diskutere f.eks. valg av komponenter i power. Eller kanskje vi til og med blir enige om at han kan låne blokkene for å teste hjemme, kanskje t.o.m. samtidig som han låner ncore fra noen andre, eller kanskje han bare er en hyggelig mann, eller hva vet jeg :)
Hehe.
Joa, jeg er en hyggelig fyr, dumsnill osv. Og takker for tilbudet. Dog er jeg vel egentlig litt enig med Orso i at det ikke forteller meg så mye om hvordan det høres ut hjemme over tid.
Jeg hører mest på klassisk og jazz på middels til lavt lydnivå; bor i blokk serru, og jeg har en plagsom tinnitus som trigges ved for mye energi i diskanten ;) .

Holtons kandidatur er ikke akkurat svekket... Når det gjelder modding av designet, tror jeg at jeg begrenser meg til evt å prøve med noen større bøtter av noen kondiser i PS.

B
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Spennende!
Kan du si litt om referanseforsterkerne dine og hva du da sammenligner med?

Jeg har denne som min referanse for tiden..
Vis vedlegget 193454
Det er en 6-kanaler, bestående av en klasse a på 2x35w og klasse ab 2x100w og 2x400w

Liten prototype / "hjemmebygg" på 80kg med innebygget 8-kanals prosessor og batteridrift.

Høyttalerne jeg har testet på er en gulvstående, aktivt delt - lukket konstruksjon på 95L bestående av først 2x8" Seas W22NY001 - og senere 3x8". Mellomtonen er Seas M15CH002 i "dipol-kvasi-åpen baffel" og diskant var først ScanSpeak R2904/700000, men har senere blitt byttet med en TAD ringradiator.

Bygde en 6-kanaler med Hypex UcD for å kjøre dette aktivt, men falt raskt tilbake på den ovennevnte. Musikken mistet den flotte kontrollen og detaljene i bassen, samt at lydbildet som vaer stort og åpent, med en enorm dybde og fokus, ble platt og ukontrollert. Dette er ikke en spesielt vanskelig last og er heller ikke omfattet av en "stygg" fasevinkel. Men rundt resonansfrekvens mister Hypexen helt styringen og anslag og detaljer i bassområdet blir bare grøt, sammenlignet med andre forsterkere.
Hypex-bygget har SMPS strømforsyninger (en egen til hver "bassmodul" og en på deling til mellomtone/diskantmodul. (totalt 4stk SMPS på 6 moduler)

PS! Jeg har også testet med linjær HG strømforsyning... Forskjellene er ikke enorme, men den var bedre på støy med linjær enn SMPS, men lydmessig svært lite forskjell. Ikke noe som gjorde at dette ble "fremtiden" for dette prosjektet. Planen/ønsket var å bruke hypex for å kunne montere alt inni høyttalerkassene, men det ble en annen løsning.
Tror jeg har hørt om denne ja :)

klasse A bilstereoforsterker med batteridrift?
Nils skryter veldig av denne!

Hadde vært moro å hørt den en gang og sammenlignet....
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Tror jeg har hørt om denne ja :)

klasse A bilstereoforsterker med batteridrift?
Nils skryter veldig av denne!

Hadde vært moro å hørt den en gang og sammenlignet....
Tror nok mange "etablerte" hifi/highend forsterkere hadde blitt flaue ved en direkte sammenligning ja.. ;)
 

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Innlegg
50
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
Hvordan får du klasse A på 2x25w inn der? Jeg har bygget en NP F5 klasse A, den er vel på rundt 2x28watt. For å få den til å kjøre ren klasse A kreves "grei" tomgangstrøm, og på 2x25 watt nærmer du deg 200w i ren varme, som tilsier 2 kjøleribber på standard dybde i stereo og ca.15cm høyde, og da er det såvidt det holder...
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Hvordan får du klasse A på 2x25w inn der? Jeg har bygget en NP F5 klasse A, den er vel på rundt 2x28watt. For å få den til å kjøre ren klasse A kreves "grei" tomgangstrøm, og på 2x25 watt nærmer du deg 200w i ren varme, som tilsier 2 kjøleribber på standard dybde i stereo og ca.15cm høyde, og da er det såvidt det holder...
Er nok kjøling her, så det fungerer fint. Blir god og varm, men aldri over threshold for viftekjølingen under normal drift. Kassa er ett servertårn som er rimelig stort, 25x70x50cm.
Den har dynamisk klasse a drift, som fungerer på den måten at den ikke står med full tomgangsstrøm uten signal inn. Den blir derfor varmest når man spiller lavt og innenfor 35w, noe den aldri overstiger i mitt oppsett, der den driver diskant fra 5kHz og opp... Det er derfor montert ganske kraftig alu-kjøling bak det du ser på bildet. ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvordan får du klasse A på 2x25w inn der? Jeg har bygget en NP F5 klasse A, den er vel på rundt 2x28watt. For å få den til å kjøre ren klasse A kreves "grei" tomgangstrøm, og på 2x25 watt nærmer du deg 200w i ren varme, som tilsier 2 kjøleribber på standard dybde i stereo og ca.15cm høyde, og da er det såvidt det holder...
Er nok kjøling her, så det fungerer fint. Blir god og varm, men aldri over threshold for viftekjølingen under normal drift. Kassa er ett servertårn som er rimelig stort, 25x70x50cm.
Den har dynamisk klasse a drift, som fungerer på den måten at den ikke står med full tomgangsstrøm uten signal inn. Den blir derfor varmest når man spiller lavt og innenfor 35w, noe den aldri overstiger i mitt oppsett, der den driver diskant fra 5kHz og opp... Det er derfor montert ganske kraftig alu-kjøling bak det du ser på bildet. ;)
Jeg er litt nysgjerrig på hvaslags batterier som forsyner den riggen med strøm, og hvor ofte de må lades ved normal bruk. Selv med dynamisk klasse A går det med noe sånt som 280-300 W i toppene.
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Jeg er litt nysgjerrig på hvaslags batterier som forsyner den riggen med strøm, og hvor ofte de må lades ved normal bruk. Selv med dynamisk klasse A går det med noe sånt som 280-300 W i toppene.
Bruker ett AGM batteri på 180Ah som lades av en integrert vifteløs 25A "smartlader". Med toppladet batteri kan man spille på normalt lyttenivå i mange timer, før man må skru på laderen.
Det store batteriet renser opp evt. støy fra laderen så bra, at det ikke er ladestøy å spore ved normal lytting. Selv om jeg pleier å kjøre kun på batteri ved finlytting.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant. Er forsterkerkortene hjemmebrygg eller noe som kan kjøpes?

Jeg er ganske klar over at "slam" og driv i mellombassen er en begrensning hos meg, men så langt har jeg ansett at membranareal og effektivitet i høyttalerne er flaskehalsen, ikke effektforsterkerne. Jeg får bygge ferdig de nye høyttalerne først (2x12" + 1x10" + 1x6,5" + AMT diskant + bakfyrende Seas diskant i hver kasse), så blir det tid for litt forsterkereksperimenter igjen. Endgame der er 2x6 forsterkerkanaler, kontrollert av 2 x DEQX HDP. Det hadde selvsagt vært mulig å bygge to sånne som du har... :)
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Kortene er kjøpbare saker.. ;)

Det er innmaten fra disse to som er brukt i min amp:
Mosconi Gladen A-class - Autodesign AS
Mosconi Gladen ZERO 4 - Autodesign AS
Sammen med denne prosessoren:
Mosconi DSP - 6to8 Lydprosessor - Autodesign AS

Jeg jobber med å få laget chassis som har alt innebygget - i en litt mer kommersiell finish enn "servertårnet".. Dette er bygget som proof of concept, som en prototyp sammen med ett høyttalerbygg jeg holder på med. Håper å få dette vist på en messe i løpet av året! :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kortene er kjøpbare saker.. ;)

Det er innmaten fra disse to som er brukt i min amp:
Mosconi Gladen A-class - Autodesign AS
Mosconi Gladen ZERO 4 - Autodesign AS
Sammen med denne prosessoren:
Mosconi DSP - 6to8 Lydprosessor - Autodesign AS

Jeg jobber med å få laget chassis som har alt innebygget - i en litt mer kommersiell finish enn "servertårnet".. Dette er bygget som proof of concept, som en prototyp sammen med ett høyttalerbygg jeg holder på med. Håper å få dette vist på en messe i løpet av året! :)
Skulle gjerne ha prøvd 4x100W klasse A.
Jeg har vanskelig for å tro at noe kan være mye bedre enn Ncore, så sant det ikke er noe teknisk mismatch. Men det er bare å sende, så skal vi teste!
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Kortene er kjøpbare saker.. ;)

Det er innmaten fra disse to som er brukt i min amp:
Mosconi Gladen A-class - Autodesign AS
Mosconi Gladen ZERO 4 - Autodesign AS
Sammen med denne prosessoren:
Mosconi DSP - 6to8 Lydprosessor - Autodesign AS

Jeg jobber med å få laget chassis som har alt innebygget - i en litt mer kommersiell finish enn "servertårnet".. Dette er bygget som proof of concept, som en prototyp sammen med ett høyttalerbygg jeg holder på med. Håper å få dette vist på en messe i løpet av året! :)
Skulle gjerne ha prøvd 4x100W klasse A.
Jeg har vanskelig for å tro at noe kan være mye bedre enn Ncore, så sant det ikke er noe teknisk mismatch. Men det er bare å sende, så skal vi teste!
Forsjell på A-Class og Klasse-A:cool:

Syntes server løsningen var kul jeg
 
S

Sommerand

Gjest
Kortene er kjøpbare saker.. ;)

Det er innmaten fra disse to som er brukt i min amp:
Mosconi Gladen A-class - Autodesign AS
Mosconi Gladen ZERO 4 - Autodesign AS
Sammen med denne prosessoren:
Mosconi DSP - 6to8 Lydprosessor - Autodesign AS

Jeg jobber med å få laget chassis som har alt innebygget - i en litt mer kommersiell finish enn "servertårnet".. Dette er bygget som proof of concept, som en prototyp sammen med ett høyttalerbygg jeg holder på med. Håper å få dette vist på en messe i løpet av året! :)
Der må jo sider nogle DC til DC konverterer , stort set det samme som klasse D, det ved jeg nu ikke rigtig hvor begejstret jeg er for, men interessant er det at trods det er der bedre lyd end klasse D.
 
S

Sommerand

Gjest
Kortene er kjøpbare saker.. ;)

Det er innmaten fra disse to som er brukt i min amp:
Mosconi Gladen A-class - Autodesign AS
Mosconi Gladen ZERO 4 - Autodesign AS
Sammen med denne prosessoren:
Mosconi DSP - 6to8 Lydprosessor - Autodesign AS

Jeg jobber med å få laget chassis som har alt innebygget - i en litt mer kommersiell finish enn "servertårnet".. Dette er bygget som proof of concept, som en prototyp sammen med ett høyttalerbygg jeg holder på med. Håper å få dette vist på en messe i løpet av året! :)
Skulle gjerne ha prøvd 4x100W klasse A.
Jeg har vanskelig for å tro at noe kan være mye bedre enn Ncore, så sant det ikke er noe teknisk mismatch. Men det er bare å sende, så skal vi teste!
Forsjell på A-Class og Klasse-A:cool:

Syntes server løsningen var kul jeg
Jeg tror heller ikke det er ægte klasse A, men en af de mange varianter af kredsløb som prøver at simulerer det, new class A osv

"The very special Dynamic A-Class circuitry combines the best power efficiency with a superb acoustic performance."

taget herfra: GLADEN A CLASS
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
Fingrene mine klør etter noe å gjøre på kveldstid, så jeg tenkte å bygge meg effektforsterker... Ikke at det er noe galt med Ellaen, men dere vet alt det der om forandring som fryder osv. 2, egentlig 3 kandidater:
(- Audionote 300b monoblokker Audio Note Kits - Interstage Mono Block PSE 300B / SE 300B SET Power Amplifier , da i parallellutførelse)
- Holton/ Aussieamp HPA-nxV300 380 watt MOSFET Audio Amplifier Module
- Hypex nCore NC400 https://www.hypexshop.com/

AN diskvalifiserer seg hovedsakelig pga prisen på gode 300b-rør, og utgangseffekt på knappe 18W (og så koster kitet myyye mer). Jeg skal drive Dynabel 2,5S, og de er vel noe sånt som 89dB/W.
Da står Holton og Hypex igjen.

Både Holton og Hypex kommer på noe sånt som 10-15000, Hypexen noe billigere, da det ikke er en diger jernklump(trafo) i den. I første omgang skal jeg bruke noe Kinamikk som pre, etterhvert lurer jeg på Hagermans Clarinet e.l. Rørpre ihvertfall, og minst 2 innganger. Jeg er ikke så verst til å lodde, så jeg ser egentlig ikke noen stor byggeutfordring, men hvilken låter best? Er jo vant til Ellaen (6922-KT8, og liker lyden av den.
Hva mener herskapet?

B
Driver selv mine 2,5S med Holton 201PS. Holder i massevis og låter meget bra! Jeg liker godt 2,5s sin klang generellt.
Har byget nxV500 og 500r2 monoblokker og lyttet på 2,5s. Med 500r2 hørte jeg umiddelbar forbedring i mellomtonen fra de gamle og 201PS. Utrolig som 2,5s sparket ifra med skikkelig krefter!!
300r2 har jeg ikke hørt og heller ikke Hypex, men har intrykk av at de som har bygget begge har Holton som klar favoritt.
 
Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg bygde for en tid tilbake Hypex 400 hg monoblokker med smps strømforsyning, det låt i daværende anlegg for tamt og kjedlig. Jeg har ikke direkte sammenlignet mot Holton. Men Holton er helt klart en stor favoritt. Jeg trenger kun Holton :)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da tenker jeg det blir Holton. Monoblokker med 500VA trafo til hver, og planlegge for litt ekstra kapasitans, rundt 40000µF for hver. Tips til kabinetter? Kan kjøre en Pellesmil med treverk, eller en Drossel med dyre greier fra Silicon, eller kanskje noe billig fra Hammond? Umm, er det noen ekstra hensyn å ta med softstart e l for å øke fra 8600 til 40000µF?

B
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Softstarten trenger du antageligvis ikke om du har 16a kurs det er trafoene som knekker sikringene ikke antall uf kondiser,
Har bestilt noen R-core fra Selectronic.fr, har bestilt men mangler tilbakemelding fra France, (sikkert ikke uvanlig)
de har R-core opp til 500va.

Ang kabinetter så blir det fort trangt, beregn ekstra plass! monoblokker er sikkert lurt

Jeg skal straks bygge en ny 300 i Nad klær, venter bare på en trafo, skal bli gøy å komme igang med kondis testing på den og sammenligne med min egen
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker.
Gammel leilighet, så det er bare 10A. Håper kursen tåler det. Softstart altså. Søren, det er langt mellom kabinettene der ute. Vel, kinamennene lager noe som bør passe, det samme gjør italienerne; det var verre med Hammond. Tenkte i farten på speilvendte kabinetter, med ca 1/2 rack, 3U størrelse, kjøleribbe og selve NX300 på bakveggen, med inn/ utganger på h/ v langside, og ps på den andre. Vel, er fortsatt i tenkeboksen. Ellers har jeg kjellerboden full av treverk, så det er også en mulighet, selv om jeg nok synes stål/ aluminium høver best. Mdf har de også i butikken, men fy som det støver.

B
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Ja mange faktorer her,
kjøp kabinett og prøv å stable alt nedi,
eller stable alt opp og lag kabinettet runt

-høy kabinettpris lite arbeid VS
-custom made lav pris men mye arbeid,

Om jeg lager en ny fra bunn (og det skal jeg jo dvs ny Dac) så blir det antageligvis finer i bunn,
alt det på tross av mye arbeid med design arbeid,

Jeg verdsetter skreddersydd størrelse og design mest pga av nettopp størrelse og design

Pris kommer som en bonus.

Kort fortalt:
-Stable opp alle komponentene,
-plasser de innenfor den størrelsen du ønsker
-vurder ev andre måter å plassere på
-kapp til en fløl (finer eller mdf) som fanger alle komponentene
-prøvemonter på fjøla
-lag sider av mer eller mindre eksotisk materiale(samme høyde som kjøleribbene)
- monter
-spill musikk
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Along på Ebay har noen fine kabinett, Sz-Mp er et jeg bruker til mine monoblokker. Han har også ett større som passer fint til stereo forsterker.
soft start moduler fra Holton koster ikke veldig mye så det kan være greit å kjøpe med. Selv har jeg ikke det i mine 500r2 monoblokker med 1000VA og 92000uF i hver blokk, treg 16A holder akkurat.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Leikis: Ja, jeg har vært der, og funnet JC2210, som ser ut til å ha plass hvis jeg begrenser størrelsen på kondisene noe; altså ingen 1F bøtter... Sånn halv-rackstørrelse er tiltrekkende...
Pellesmil: hehe, har allerede funnet fram millimeterpapiret og saksa ;)

B
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Bare vær oppmerksom på att du får en regning fra DHL for tollbehandling etter att pakken er kommet. Jeg har totalt kjøpt 7 stk av de sz-mp kabinette og på alle kom det en regning etterpå fra DHL. Det tok ca en uke å få det levert på døra :)
Eneste jeg har å utsette på de kabi ettene er at frontplaten kan varier i farge. Altså fra neste polert blank alu til mørk børstet alu. Skal du ha mo oblokker bør du neste be om å få like frontplater !
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Update: Holton bestilt ;) Kanskje jeg legger ut et bilde eller to dersom jeg blir nøgd.

B
 
Topp Bunn