Holmgang onsdag!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Var det fler enn meg som så på Holmgang på onsdag om Klima!
Synes det var en relativt ryddig diskusjon (overraskende til å være Holmgang) hvor jeg synes skeptikerne til FNs klimapanel helt klart kom best ut.

Et poeng som er viktig og ble tatt opp av programlederen - er det ikke rart at politikerne er 100%, mens forskerne ikke er det!

Et annet poeng som ble tatt opp.....FNS klimapanel består kun av 53 forskere. De har skrevet rapporten og sendt den til høring til rundt 2500 forskere.
Av tilbakemeldingene fra disse forskeren ble 60% ikke fulgt opp.
En av disse 2500 som var nordmann, hadde skrevet at han ikke trodde klimaendringen skyldtes menneskelig CO2 og hadde mange oppfølgingskommentarer - han skrev sogar at han ikke ville ha navnet sitt på rapporten dersom hans bemerkninger ikke ble besvart. Bemerkningene ble oversett - navnet hans er i rapporten.

Andre forhold som kom frem...
Temperaturen har ikke steget de siste 10 årene til tross for stor økning av Co2 utslipp.
Hvis temperaturstigningen skyldes drivhuseffekt skulle man kunne måle en økt temperatur i stratosfæren - der energien blir tatt opp. Det har man ikke målt.
Andre bidragsytere som solen, skylaget og havet sine bidrag er ikke sett på.
Og ikke minst - konsekvensene av en temperaturstiging er sterk overdrevet. For store deler av verden vil effektne være positiv.

Jeg ble ikke noe mindre skeptisk etter dette for å si det slik....

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Artig å se en debatt der begge sider var likt representert. Det er svært uvanlig i klimadebatten.

Jeg regner med at mange fikk seg en vekker. Selv Kvassheim (?) ble litt varm rundt ørene, når de ferdigskrevne tiradene ikke passet inn i problemstillingen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Holmgang plukker ut sine deltakerer slik at det blir et noenlunde likt støynivå og de bryr seg pent lite med om deltakerene er representative for sine fagfelt eller ikke. Dette er jo stort sett bare tøvete underholdning på tittenteinivå uansett.

Nå har ikke jeg sett dette spesifike programmet her, men de tidligere programmene har jo vært like informative som 5-på gaten på endel lokalavisers bakside.

Men det er vel alltid mest morro når det er folk som er enig med en selv tilstede da, samme hvor autrerte meninger man har. Det gir er jo et slags alibi man kan bruke ovenfor meningsfrender hvis man ikke er så nøye på slikt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg så deler av programmet, og det var jo ganske mange eksperter med som fikk uttale seg.
Heidi Sørensen snakket bare vås, hun hadde ingenting å fare med, jeg er enig i at det var et interessant program som fikk frem en del ting som ellers ikke har kommet så mye frem, blant annet hvor mange eksperter som faktisk er uenig med FNS panel. Veldig interessant dette som nevnes med at mange har fått navnet sitt med uten i det hele tatt å være enig med innholdet. En hadde til og med gått til sak for å få sitt navn fjernet..

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Nå har ikke jeg sett dette spesifike programmet her,
Men sterke meninger om programmet, det har du. ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg har meninger om programmet holmgang ja. Jeg har sett et par episoder av mølet tidligere.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg har meninger om programmet holmgang ja. Jeg har sett et par episoder av mølet tidligere.
Solid bakgrunn for å mene noe om gårsdagens program. Absolutt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.407
Torget vurderinger
2
Herregud. Skal Holmgang kategoriseres som et kvalitetsprogram nå ?

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Solid bakgrunn for å mene noe om gårsdagens program. Absolutt.
Hvor har jeg ment noe om gårsdagens program da?

Jeg har da bare bare påpekt at Tomgang vanligvis tåpelig og userøis underholdning for overskriftsmenneskene.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvor har jeg ment noe om gårsdagens program da?
I tråden om gårsdagens program.

Dette er jo stort sett bare tøvete underholdning på tittenteinivå uansett.
I en tråd som omhandler et Homgang program er det neppe å skli så voldsomt ut å kommentere Holmang som program.

Hvis du har lest noe informativt i et donaldblad og starter en tråd om det, så kan det hende det kommer en kommentar om donaldblader også, eller en påpekning om at dette mest er ment for barn.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Så så, nå må du ikke ta sånn på vei. En liten korreks tåler du vel. ;D

Topp Bunn