Hold dere til Tema Folkens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Det er nok det som er målet.. mobbing kalles det vel fra enkelte.

Men vet du..det preller av, da det er mye svada.
    Er det noen som mobber deg eller andre her? Vis meg, så skal jeg melde dem til moderator personlig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Dere leser jo ikke hva som eg og andre skriver. Dere lager alt til et eventyr som gjør at dere har noe å krangle om.
    Etter min oppfatning har du snudd det helt på hodet. Det er "kabelentusiastene" (i mangel av et bedre ord) som starter hver eneste krangel så fort de ser noen hevde at billige kabler kan låte like bra som dyre kabler, nevne blindtester, målinger eller vitenskaplige teorier/naturlover.

Vis meg ett eksemper (fra Hifisentralen) på det motsatte, så skal jeg holde kjeft om det. ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:
    Dere leser jo ikke hva som eg og andre skriver. Dere lager alt til et eventyr som gjør at dere har noe å krangle om.
    Etter min oppfatning har du snudd det helt på hodet. Det er "kabelentusiastene" (i mangel av et bedre ord) som starter hver eneste krangel så fort de ser noen hevde at billige kabler kan låte like bra som dyre kabler, nevne blindtester, målinger eller vitenskaplige teorier/naturlover.

Vis meg ett eksemper (fra Hifisentralen) på det motsatte, så skal jeg holde kjeft om det. ;)

Hvorfor gidder du dazed ? Enhver må få ha sin tro... Selvom om enkelte er temmlig fantatisk igjengrodd i sin... :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Hvorfor gidder du dazed ? Enhver må få ha sin tro... Selvom om enkelte er temmlig fantatisk igjengrodd i sin... :)
    Det kan du saktens spørre om.

Et slags desperat håp om at det går inn til slutt?

Jeg innser vel litt skamfull at maset mitt snart er like slitsomt for de som klarer å ikke engasjere seg i disse diskusjonene, så jeg tror jeg skal prøve å tone ned litt. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Er det noen som mobber deg eller andre her? Vis meg, så skal jeg melde dem til moderator personlig.
    Det er vel noen innlegg som er på grensen, men skit i det, er ikke nøye.
    :)

V

vredensgnag

Gjest
    Egentlig en grei tråd, dette. Vi blir hele tiden fortalt at kabellytterne mobbes og plages, og når man ber om eksempler, må de hentes fra avforum...

J

J.J

Gjest
    lovemusikk skrev:
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Det er vel noen innlegg som er på grensen, men skit i det, er ikke nøye.
    :)
    Syntes det er helt legitimt av deg og vise oss hvor den grensen går hen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    vredensgnag skrev:
    Egentlig en grei tråd, dette. Vi blir hele tiden fortalt at kabellytterne mobbes og plages, og når man ber om eksempler, må de hentes fra avforum...
    Å delta aktiv i tråder som omhandler forskjellen på kabler er på grensen til SELV-plaging spørr du meg... ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Ikke helt enig ellers så har begge parter rett.
    Men poenget er at det er unødvendig å gjenta seg selv mange ganger om at kabler ikke er hørbar forskjell på.
    Mine erfaringer er da at då starter krangelen.

Og igjen så er egne erfaringer, at noen ganger er det ikke forskjell, mens på andre kabler er det forskjell.
    Di forskjellene er SMÅ (ser dere dette nå?)
    Det er og vist målemessige forskjeller som ifølge eksperter her på sentralen og avforum kan vere hørbare, bare så det er sagt.

Små forskjeller skriver jeg, så hele diskusjonen er jo latterlig egentlig, eller er det bare jeg som ser det slik?

Det som engasjerer meg til å skrive som eg gjør er at mange sier det IKKE kan/er forskjell.

::)

Blir litt som å diskutere hvitstripa på nye E18, om den skal vere der den er i dag eller om den skal flyttes inn 5cm for å få bedre plass ute på siden.

V

vredensgnag

Gjest
    HCS skrev:
    vredensgnag skrev:
    Å delta aktiv i tråder som omhandler forskjellen på kabler er på grensen til SELV-plaging spørr du meg... ;D
    Bortkastet tid, og heller ikke noe jeg gjør.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Av og til er mobbing ikke en enkelts handlinger, men summen av manges. I denne tråden har det vært et voldsomt trykk mot en person, hvor det ofte er en harselerende ordbruk.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dazed, jeg oppfatter at du er litt på sidelinjen og lurer på om det er kabelfolket eller de andre du skal "tro på". Legg merke til at kabelfornekterne ofte er de samme som de som skriker høyest om akustikktiltak som noe av det mest saliggjørende. Du får plassere ut absorbenter og diffusorer slik de forkynner, og om du får noen merkbart bedre lyd, får du heller se bort fra meg og høre mer på dem.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Dazed, jeg oppfatter at du er litt på sidelinjen og lurer på om det er kabelfolket eller de andre du skal "tro på". Legg merke til at kabelfornekterne ofte er de samme som de som skriker høyest om akustikktiltak som noe av det mest saliggjørende. Du får plassere ut absorbenter og diffusorer slik de forkynner, og om du får noen merkbart bedre lyd, får du heller se bort fra meg og høre mer på dem.
    Det var en overraskende oppfatning. Jeg har i så klar tekst som jeg klarer å forfatte, beskrevet nøyaktig hva jeg tror om kabler. Flere ganger, og det står jeg for.

Jeg er forøvrig også helt overbevist om at lytterommets egenskaper er vesentlig mer betydelig for lytteopplevelsen enn hva kabler er. Gitt at kablene er gode nok.

At jeg ser ut til å stå på sidelinjen av kranglingen liker jeg å høre. Da har jeg kanskje klart å holde argumentene noenlunde ryddige og saklige, i stedet for å stå på barrikadene og skrike.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Det var en overraskende oppfatning. Jeg har i så klar tekst som jeg klarer å forfatte, beskrevet nøyaktig hva jeg tror om kabler. Flere ganger, og det står jeg for.

Jeg er forøvrig også helt overbevist om at lytterommets egenskaper er vesentlig mer betydelig for lytteopplevelsen enn hva kabler er. Gitt at kablene er gode nok.

At jeg ser ut til å stå på sidelinjen av kranglingen liker jeg å høre. Da har jeg kanskje klart å holde argumentene noenlunde ryddige og saklige, i stedet for å stå på barrikadene og skrike.
    Føler det siste var siktet mot meg, så velger å svare..

Skrike gjør jeg ikke.
    Jeg mener bare det jeg har sagt så mange ganger, men nemner det igjen på en oversiktelig måte.

1: Kabler er det mindre forskjeller på, enn å skifte komponenter, men også der kan forskjellene på komponenter vere små.
    2: Kabler kan vere hørbare forskjeller på. Min erfaring at det er enklere å høre forskjell til bedre anlegg en har og i rolige omgivelser.
    3: Kabler kan vere 0 forskjeller på, dette varierer hvilke merker en samenligner med og hvor bra anlegget er.
    4: Pris spiler ingen rolle for meg, kun kabelen. Erfaringsmessig koster det ofte litt for bra kabler, men trenger ikke det.

5: Alle har lov å mene noe, men når en gjentar det hele tiden, f.eks akustikk når en diskuterer kabler, blir det ofte bråk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Føler det siste var siktet mot meg, så velger å svare..
    Det var det ikke. Det var mer en generell betrakning om stillingskrigen som pågår her.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Ambings skrev:
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Av og til er mobbing ikke en enkelts handlinger, men summen av manges. I denne tråden har det vært et voldsomt trykk mot en person, hvor det ofte er en harselerende ordbruk.
    Hvilken fraksjon som mobber hvem er vel diskutabelt.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50595.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14733.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18141.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13341.0.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19076.0.html

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Når vi alikevel er igang.

Jeg har spørt mange ganger på avforum, men aldrig fått svar, annet enn da måler elendig.

MAen som jeg har, den rørforsterkeren (med dei smårøra som er byttet til GE5814A trippel mica osv.. og Phillps holland "A frame") spiller klokkeklart og utrolig luftig og flott, men vis den måler så utrolig dårlig, må det jo låte dårlig og?

Hvorfor spiller den klarere enn mange dyre transistorer? (skal ikke si merker, da en tenner da,ivertfall på det andre forumet) ;D

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    lovemusikk skrev:

Jeg har spørt mange ganger på avforum, men aldrig fått svar, annet enn da måler elendig.

MAen som jeg har, den rørforsterkeren (med dei smårøra som er byttet til GE5814A trippel mica osv.. og Phillps holland "A frame") spiller klokkeklart og utrolig luftig og flott, men vis den måler så utrolig dårlig, må det jo låte dårlig og?

Hvorfor spiller den klarere enn mange dyre transistorer? (skal ikke si merker, da en tenner da,ivertfall på det andre forumet) ;D
    Dette handler ikke om MA, men du må da skjønne at jeg som en utenforstående ikke automatisk kan feste lit til til beskrivelse av "klokkeklart og utrolig luftig og flott". Jeg har balet på med hifi i mange år, og vet litt om hva individuelle prefereanser og anleggsammensetting har å si. Jeg tror nok at du hører hva du hører, men jeg kjøper ikke beskrivelsen da jeg vet hvor mange variabler som befinner seg i den sfæren. Et mer moderert og mindre bastant uttrykk hadde sikkert gjort seg bra i akkurat dette eksemplet du trekker frem.

Veiet ordsjonglering er gyteri overlegent.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    RojohII skrev:
    lovemusikk skrev:

Dette handler ikke om MA, men du må da skjønne at jeg som en utenforstående ikke automatisk kan feste lit til til beskrivelse av "klokkeklart og utrolig luftig og flott". Jeg har balet på med hifi i mange år, og vet litt om hva individuelle prefereanser og anleggsammensetting har å si. Jeg tror nok at du hører hva du hører, men jeg kjøper ikke beskrivelsen da jeg vet hvor mange variabler som befinner seg i den sfæren. Et mer moderert og mindre bastant uttrykk hadde sikkert gjort seg bra i akkurat dette eksemplet du trekker frem.

Skriver bare rett fra hjertet jeg, men vis en skal sensurere seg selv først så..tja..

I direkte test mot en annen transistor (som jeg hadde bestemt meg på forhånd dkulle låte mye bedre) så låt rørforsterkeren klarere, med samme utstyr, bare byttet om på signalkablene og seff høyttalerledningene.
    .
    Kanskje en ikke bør komme med sånt da rørforsterkeren koster fint lite ca 4000,- mot en transistor til ca 25.000,- mer en den transistoren jeg har nå, kostet i sin tid. Så var den billige best,vis en ser bort fra kreftene.

Ingen ting å tenne for, da det er min ærlige mening og hørsel som fant ut dette.

Noen som kan forklare hvorfor det låt så bra kontra en oppskrytt transistor?
    Det kunne vert grådig greit å lært litt om det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    RojohII skrev:
    lovemusikk skrev:

Skriver bare rett fra hjertet jeg, men vis en skal sensurere seg selv først så..tja..

I direkte test mot en annen transistor (som jeg hadde bestemt meg på forhånd dkulle låte mye bedre) så låt rørforsterkeren klarere, med samme utstyr, bare byttet om på signalkablene og seff høyttalerledningene.
    .
    Kanskje en ikke bør komme med sånt da rørforsterkeren koster fint lite ca 4000,- mot en transistor til ca 25.000,- mer en den transistoren jeg har nå, kostet i sin tid. Så var den billige best,vis en ser bort fra kreftene.

Ingen ting å tenne for, da det er min ærlige mening og hørsel som fant ut dette.

Noen som kan forklare hvorfor det låt så bra kontra en oppskrytt transistor?
    Det kunne vert grådig greit å lært litt om det.
    Sannsynligvis har rørforsterkeren en "varm" lyd med en farging som passer smaken din.

Det var forresten ingen som "tente" nå. Mener du noe annet?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Det er nok sånn at de som har holdt på målrettet og lenge og kommet et stykke er ganske enige om at høyttalerne i kombinasjon med rommet er viktigst, og deretter kommer forsterking og kilde. At hvilke kabler man bruker er like viktig som komponentene er et såpass avvikende synspunkt at man ikke kan forvente at det blir stående uimotsagt når man skriver det.
    Jeg har faktisk hatt noen 120 000- kroners høyttalere noen år nå, der resten av anlegget har gått fra å koste sånn cirka 30 000 til mange hundre tusen. Og forbedringen har vært vanvittig. Høyttalerne, om aldri så gode, blir ikke bedre enn det du kobler til. Det er derfor det ikke er særlig vits å feks legge 80 prosent av anleggskost i høyttalere. Dette burde være elementært, men det er tydeligvis ingenting som er elementært her på HFS. Lars Erik, du har helt rett i at kabler kan være like viktig som komponenter, fortsett å stole på ørene dine.
    Selvsagt gjør jeg det 8)
    Jeg er musiker, og stoler alltid på ørene mine.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Sannelig har ikke vreden funnet et nytt ord; kabellyttere
    Definisjon?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    el_mariachi skrev:
    Ambings skrev:
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Disse trådene er vel et bevis på at målefafian har værrt et problem her inne i årevis. Mange av de som har tatt til motmæle, har gitt opp og meldt seg ut.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    lars_erik skrev:
    el_mariachi skrev:
    Ambings skrev:
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Disse trådene er vel et bevis på at målefafian har værrt et problem her inne i årevis. Mange av de som har tatt til motmæle, har gitt opp og meldt seg ut.
    Hvis du mener det å vurdere en sak ut fra kunnskaper er et problem så har du nok rett. De som ikke tåler å høre sannheten kan vel bare forsette å melde seg ut, det er jo fantasifolkets fremste form for hersketeknikk.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    en tråd om å holde seg til topic, som så sporer av? Her burde kanskje moderatorene komme på banen?

Greit med noen spilleregler på et forum. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    rumath skrev:
    en tråd om å holde seg til topic, som så sporer av? Her burde kanskje moderatorene komme på banen?

Greit med noen spilleregler på et forum. :)
    Hehe.. Det er rart at tråder sporer kraftig av, og spes når en kommer inn på kabler, som betyr minst. ;D

Det er og det store diskusjonsevnet, som gjør folk engasjerte og frustrerte. ;D

Litt av et tema det der..jaja

Skal vi spore tilbake nå?

Diskusjonen var vel at hvorfor må trådene spore av hele tiden.
    Var gitt et eksempel med f.eks en kabeltråd, og der sporer det ofte av ved at noen sier det ikke er forskjell og en bør heller tenke akustikk..dermed har den sporet av, da en plutselig er igang med akustikk. Så kommer kabeltilhengerne og kjefter litt og sier det er forskjeller, så har vi det igang igjen. ;)

J

J.J

Gjest
    Tråder sporer av fordi at dem er da allerede ferdigdiskutert i gjeldende tråd.

Stort sett ::)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Var gitt et eksempel med f.eks en kabeltråd, og der sporer det ofte av ved at noen sier det ikke er forskjell
    Er det egentlig en avsporing.

I høyttalerkabeltråden du har startet nå, f.eks. Når jeg sa at jeg syntes du bare burde beholde de kablene du har; var det off-topic, siden du ville ha nye?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:
    el_mariachi skrev:
    Ambings skrev:
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Hvis du mener det å vurdere en sak ut fra kunnskaper er et problem så har du nok rett. De som ikke tåler å høre sannheten kan vel bare forsette å melde seg ut, det er jo fantasifolkets fremste form for hersketeknikk.
    Tøys! Og opphøyet hersketeknikk.
    Voksne mennesker trenger ikke dine og andres gjenntatte "råd" om kabler år ut og år inn. Spamming kalles slikt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:
    Var gitt et eksempel med f.eks en kabeltråd, og der sporer det ofte av ved at noen sier det ikke er forskjell
    Er det egentlig en avsporing.

I høyttalerkabeltråden du har startet nå, f.eks. Når jeg sa at jeg syntes du bare burde beholde de kablene du har; var det off-topic, siden du ville ha nye?
    Js, der har du et tema.. jeg vil ha nye og spør om råds..
    Generelt:
    Da hjelper det ikke å mase på andre ting eller 1000 ganger på biltema og i tilleg ikke bruke dei selv som ingen kabelskeptiker gjør. Der i gården går det i dyre kabler ser jeg.

Så blir så tullete syns eg, når en faktisk er villig til å skifte ut og betale litt for noe jeg selv syns er ok.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    Tråder sporer av fordi at dem er da allerede ferdigdiskutert i gjeldende tråd.

Stort sett ::)
    Ja..nesten?

Skeptikeren:
    Først: ikke forskjell.
    To, noen år etter: forskjell men ikke hørbart.
    Tre, enda lengre etter, ca nå: Lite hørbar forskjell.

;D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.364
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    ...
    Voksne mennesker trenger ikke dine og andres gjenntatte "råd" om kabler år ut og år inn. Spamming kalles slikt.
    Fint, da kan alle framtidige kabeldiskusjoner herved opphøre. Ingen trenger noens råd om kabler. [punktum og full stopp]

mvh
    KJ

M

musicus

Gjest
    KJ skrev:
    lars_erik skrev:
    ...
    Fint, da kan alle framtidige kabeldiskusjoner herved opphøre. Ingen trenger noens råd om kabler. [punktum og full stopp]

mvh
    KJ
    Neida, for noe tull, men, det er forskjell på å gi folk som spør om ett glass vann, ei bøtte vann i trynet, alt med måte 8) ...

mvh

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.529
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Skulle ønske alt var trådløst så hadde vi sluppet alle disse idiotiske kabel diskusjonene :-\

mvh

M

musicus

Gjest
    motoren skrev:
    Skulle ønske alt var trådløst så hadde vi sluppet alle disse idiotiske kabel diskusjonene :-\

mvh
    Som en som mener seg høre en viss forskjell på kabler er jeg enig (ikke at alt burde vært trådløst, fysj!), men det er negativt og lite konstruktivt at tråder som i utgangspunktet kunne vært interessante skal vries over til det evige gnaget om forskjeller på kabler osv osv 8) ....

mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    lars_erik skrev:
    el_mariachi skrev:
    lars_erik skrev:
    el_mariachi skrev:
    Ambings skrev:
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Du står fritt til å linke til innlegg der jeg har "gitt gjentatte råd".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Innlegget var ikke myntet spesielt mot deg, men mot de linkene du la ut.
    Og det finnes mange fler.

Men kan ikke huske annet enn at du har svært mye negativt å si om andres prioriteringer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn