Hold dere til Tema Folkens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.363
    Torget vurderinger
    1
    Et par linker til tråder du sikter til kan kanskje hjelpe til med forståelsen. Muligens også en kommentar eller to mht hvordan du mener tråden «krasjer». Uten noen konkrete eksempler framstår dette bare som sutring på tom mage.

mvh
    KJ

ketped

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Antall liker
    4
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Leser denne tråden og får bare ett større og større smil. Dette minner meg om da vi som 15-16 åringer stod i garasjen og diskuterte ett produkt som noen hadde vært på biltema og kjøpt seg. Det var ett hurtig-gående gasshåndtak som skulle øke akselrasjonen.
    Var mange fine, og ufine, utsagn der da ja men de som hadde kjøpt seg det var hvertfall fornøyde og i ettertid ser jeg jo at det var jo det vigtigste :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Nå skal jeg opprette en tråd der for må ha meg høyttalerledninger, så får vi se hvordan det går. ;D

...Og hvis jeg anbefaler et kjøp av Blue Jeans Cable høyttalerkabler i den tråden, fordi de er gode, supert terminert, og bare koster noen få hundrelapper, (Noe som er sant, og en mening jeg kan stå for) mener du at jeg spammer, krangler, "tråkker deg ned" eller på andre måter er uhøflig mot deg, da, eller skjønner du at det er et saklig innspill?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg må humre litt her.

På seg selv kjenner man andre. Så når "noen" beskylder andre for å drive med spam, tenker jeg: "interessant - her har vi å gjøre med en ekspert på området...."

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    lovemusikk trenger bare komme med linker til et par godlynte kabeltråder som på det nedrigste har blitt nedspammet av skeptikere, så ser vi at han har hatt rett hele tiden.

Kom igjen'a. Å kom igjen'a.

V

vredensgnag

Gjest
    Er det spam når man skriver:

Jeg hører forskjell. ;D :D ;) :) :) ;) :p

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    vredensgnag skrev:

Ja - det er spam hvis du skriver det i en tråd hvor du ikke bør skrive slikt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ulf-B skrev:
    vredensgnag skrev:

I hvilke tråder bør man skrive slikt?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    totte skrev:
    Ulf-B skrev:
    vredensgnag skrev:

I hvilke tråder bør man skrive slikt?
    Det må vel bli i en "Ja, jeg hører forskjell!!!"-tråd, det.....

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Dere gir dere ikke før dere har nagla fyr´n...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ambings skrev:
    Nei - naglingen besørger han fint på egenhånd.

Du kan bare gå inn på de siste 50 innleggene fra tilfeldig valgte medlemmer her på Hifisentralen - og du vil se at i det store og hele er det veldig oppegående og konstruktive personer som skriver. Og så kan du gå inn på "fyr'n"'s 50 siste innlegg - så ser du fort hvem som driver med hva her.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    slowmotion skrev:
    lovemusikk skrev:
    -Enda ikke fått svar på hvorfor det er så viktig å bevise for folk at kabler ikke teller så mye?
    Mulig jeg ikke er den rette til svare på dette,
    men det kan jo være fordi mange som har holdt på en ( lang ) stund har funnet ut at det er
    mange ting som er mye viktigere enn kabler?
    At kabler er omtrent på 99 plass over viktige ting?
    Og at vi kanskje har et håp om at nye entusiaster skal slippe
    og betale så mye for erfaringene som vi måtte gjøre?

Ikke vet jeg ... ;)
    Hva med de da som har på holdt på minst like lenge, og funnet at hvilke kabler man bruker er like viktig som komponentene?
    Ikke dermed sagt at de trenger koste skjorta. Men med en forsterker til 100k, er ikke Biltema plassen å spare penger...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Hva med de da som har på holdt på minst like lenge, og funnet at hvilke kabler man bruker er like viktig som komponentene?
    Ikke dermed sagt at de trenger koste skjorta. Men med en forsterker til 100k, er ikke Biltema plassen å spare penger...
    Det er nok sånn at de som har holdt på målrettet og lenge og kommet et stykke er ganske enige om at høyttalerne i kombinasjon med rommet er viktigst, og deretter kommer forsterking og kilde. At hvilke kabler man bruker er like viktig som komponentene er et såpass avvikende synspunkt at man ikke kan forvente at det blir stående uimotsagt når man skriver det. Hvis jeg i en tråd hevder at byttet fra Belden til Nordost gjorde like stor forskjell som fra gode stativhøyttalere til Hedlund-horn, så må jeg akseptere at andre HFSere skriver at det tror de ikke noe på.

Folk er tung materie. Jeg kommer ikke til å (igjen) bytte signalkabler på måfå og etter lytteanbefalinger, uansett hva de som driver med slikt måtte mene. Du kommer neppe til å velge kabler ut fra betraktninger (rette eller gale) rundt hva denne ledningsstumpen skal gjøre og hvilke fysiske egenskaper den da må ha, uavhengig av hva f.eks. Asbjørn skriver. På et diskusjonsforum må man akseptere at deltagerne vil forbli uenige om premissene for det man driver med. Hvis f.eks. du hevder at Asbjørns fysikk ikke er relevant for den lydlige forskjellen mellom 2 kabler så bør Asbjørn akseptere det (hvilket han vel også gjør) og ikke ta det som et uakseptabelt angrep på og latterliggjøring av sin tilnærming til hobbyen. Tilsvarende; hvis noen hevder at din opplevelse av at den lydlige forskjellen mellom 2 kabler med nærmest identisk oppbygging er like stor som mellom 2 ulike høyttalere ikke er relevant for betydningen av kabelvalg i anlegget så må du finne deg i det også. I enhver diskusjon må man enten akseptere at man er så kredibel som man er eller la være å delta.

V

vredensgnag

Gjest
    Diskusjon - utveksling av meninger; debatt; kritisk granskning; drøfting

Bekreftelse - det å bekrefte; å gi svaret ja

==

Enkelte har ikke forstått hva ordet "diskusjon" betyr. I regelverk for forumet til HFS finner vi følgende åpningssetning:

Formålet med HFS er å samle musikk og hifi-interesserte til god og saklig diskusjon.

Dette betyr å akseptere ulikes meninger, men også å kunne sette spørsmålstegn ved dem, i henhold til hva "god og saklig" betyr.

M

Mr-T

Gjest
    lars_erik skrev:
    Da har man etter min mening bomma stygt.... ;D

J

J.J

Gjest
    Mr-T skrev:
    lars_erik skrev:
    Laphroaig er et av dem beste tweak`a ..... så kan signal og H-kabler være akkurat det samma .... ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    lars_erik skrev:
    Det kan godt hende ;D
    Men det trenger man ikke bli fortalt om att att og om att att.

C

Cyber

Gjest
    lars_erik skrev:
    Mr-T skrev:
    lars_erik skrev:
    Det kan godt hende ;D
    Men det trenger man ikke bli fortalt om att att og om att att.
    Burde ikke det nei, men det virker som noen har tungt for det.

;D ;D ;D ;D ;D ;D

M

Mr-T

Gjest
    jan#jan skrev:
    Laphroaig er et av dem beste tweak`a ..... så kan signal og H-kabler være akkurat det samma .... ;D
    Jaaaa!
    Det er vel det eneste tweak som kan gjøres flere ganger, og effekten bare øker for hver gang!

Nå er riktignok en Laphroaigh 25YO dyr, men ikke på langt nær så dyr som hifi blingsekabler.

J

J.J

Gjest
    Mr-T skrev:
    jan#jan skrev:
    Jaaaa!
    Det er vel det eneste tweak som kan gjøres flere ganger, og effekten bare øker for hver gang!

Nå er riktignok en Laphroaigh 25YO dyr, men ikke på langt nær så dyr som hifi blingsekabler.
    Ikke bare effekten - men synergien i hele oppsettet blir totalt !! Du kjenner ikke igjen hvilke komponenter som tilfører hva -
    og dermed så blir du mer opptatt av musikken. ;D Vinn - Vinn ;D ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    jan#jan skrev:
    Jaaaa!

Jeg vurderte å importere en Highland Park 50y.o. og ha på utstilling i skapet, helt til jeg så hva for en avsindig sum de skulle ha for den. jeg synes en tjuendedel hadde vært ekstremt dyrt for en flaske whisky. ;)

M

Mr-T

Gjest
    Highland Park kan sammenlignes med tynne multistrand kabler. Nei, du må på noe solid-core... eh.. jeg mener Islay. ;D

Men seriøst: en single malt eller tre sammen med litt J.J.Cale på anlegget = perfekt synergi.

J

J.J

Gjest
    Mr-T skrev:
    Highland Park kan sammenlignes med tynne multistrand kabler. Nei, du må på noe solid-core... eh.. jeg mener Islay. ;D

Men seriøst: en single malt eller tre sammen med litt J.J.Cale på anlegget = perfekt synergi.
    Nå syntes jeg vi er nært det virkelige tema ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:

Jeg liker'n, jeg. ...Men jeg liker Four Roses Bourbon også, da. ;)

Angående Islay har jeg med hell prøvd Lagavulin, Laphroig og Ardbeg, men Caol Ila falt dessverre ikke helt i smak. Den ble drikkelig med littegrann vann eller på is, men ikke noe jeg kjøper flere ganger, tror jeg.

(Spore av i "hold dere til tema"-tråden? Skulle bare mangle!) ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er anlegget så ræva at en må drikke seg til mot for å høre på det så sier vel det sitt.... Og jeg er ingen tilhenger av "blingsekabler" ;)

J

J.J

Gjest
    HCS skrev:
    Er anlegget så ræva at en må drikke seg til mot for å høre på det så sier vel det sitt.... Og jeg er ingen tilhenger av "blingsekabler" ;)
    Sorry HCS men du er way of topic ..........

M

Mr-T

Gjest
    HCS skrev:
    Spørs om du burde oppgradere anlegget ditt? Det aner meg at du drikker for meget....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mr-T skrev:
    HCS skrev:
    Spørs om du burde oppgradere anlegget ditt? Det aner meg at du drikker for meget....

Hva får deg til å tro det ? ;D ... Det går nok mer i hjembrennt oppi skauen hos deg vil jeg tro...Du har jo tilogmed en egen drikkebule som du kan kose deg i... 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    jan#jan skrev:
    HCS skrev:
    Sorry HCS men du er way of topic ..........
    Drikkepress er for tenåringer... ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det er nok sånn at de som har holdt på målrettet og lenge og kommet et stykke er ganske enige om at høyttalerne i kombinasjon med rommet er viktigst, og deretter kommer forsterking og kilde. At hvilke kabler man bruker er like viktig som komponentene er et såpass avvikende synspunkt at man ikke kan forvente at det blir stående uimotsagt når man skriver det.
    Jeg har faktisk hatt noen 120 000- kroners høyttalere noen år nå, der resten av anlegget har gått fra å koste sånn cirka 30 000 til mange hundre tusen. Og forbedringen har vært vanvittig. Høyttalerne, om aldri så gode, blir ikke bedre enn det du kobler til. Det er derfor det ikke er særlig vits å feks legge 80 prosent av anleggskost i høyttalere. Dette burde være elementært, men det er tydeligvis ingenting som er elementært her på HFS. Lars Erik, du har helt rett i at kabler kan være like viktig som komponenter, fortsett å stole på ørene dine.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    nb skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    fortsett å stole på ørene dine.
    Og du må bare fortsette med å stole på prislappen. Hver mann sin metode.
    Jeg stoler ikke blindt på prislappen, men den gir etter min erfaring en ganske god indikasjon på hva man får. Heldigvis.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:
    Nå skal jeg opprette en tråd der for må ha meg høyttalerledninger, så får vi se hvordan det går. ;D

...Og hvis jeg anbefaler et kjøp av Blue Jeans Cable høyttalerkabler i den tråden, fordi de er gode, supert terminert, og bare koster noen få hundrelapper, (Noe som er sant, og en mening jeg kan stå for) mener du at jeg spammer, krangler, "tråkker deg ned" eller på andre måter er uhøflig mot deg, da, eller skjønner du at det er et saklig innspill?
    Nope! Da er det eit godt svar.
    ;D Skal også vere en god kabel og fått mye skryt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Ambings skrev:
    Det er nok det som er målet.. mobbing kalles det vel fra enkelte.

Men vet du..det preller av, da det er mye svada.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    lars_erik skrev:
    slowmotion skrev:
    lovemusikk skrev:
    -Enda ikke fått svar på hvorfor det er så viktig å bevise for folk at kabler ikke teller så mye?
    Mulig jeg ikke er den rette til svare på dette,
    men det kan jo være fordi mange som har holdt på en ( lang ) stund har funnet ut at det er
    mange ting som er mye viktigere enn kabler?
    At kabler er omtrent på 99 plass over viktige ting?
    Og at vi kanskje har et håp om at nye entusiaster skal slippe
    og betale så mye for erfaringene som vi måtte gjøre?

Ikke vet jeg ... ;)
    Nei, tror ikke jeg heller.
    Blir som å plassere billigste kinadekk på en M5

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    totte skrev:
    lars_erik skrev:
    Det er nok sånn at de som har holdt på målrettet og lenge og kommet et stykke er ganske enige om at høyttalerne i kombinasjon med rommet er viktigst, og deretter kommer forsterking og kilde. At hvilke kabler man bruker er like viktig som komponentene er et såpass avvikende synspunkt at man ikke kan forvente at det blir stående uimotsagt når man skriver det. Hvis jeg i en tråd hevder at byttet fra Belden til Nordost gjorde like stor forskjell som fra gode stativhøyttalere til Hedlund-horn, så må jeg akseptere at andre HFSere skriver at det tror de ikke noe på.

Folk er tung materie. Jeg kommer ikke til å (igjen) bytte signalkabler på måfå og etter lytteanbefalinger, uansett hva de som driver med slikt måtte mene. Du kommer neppe til å velge kabler ut fra betraktninger (rette eller gale) rundt hva denne ledningsstumpen skal gjøre og hvilke fysiske egenskaper den da må ha, uavhengig av hva f.eks. Asbjørn skriver. På et diskusjonsforum må man akseptere at deltagerne vil forbli uenige om premissene for det man driver med. Hvis f.eks. du hevder at Asbjørns fysikk ikke er relevant for den lydlige forskjellen mellom 2 kabler så bør Asbjørn akseptere det (hvilket han vel også gjør) og ikke ta det som et uakseptabelt angrep på og latterliggjøring av sin tilnærming til hobbyen. Tilsvarende; hvis noen hevder at din opplevelse av at den lydlige forskjellen mellom 2 kabler med nærmest identisk oppbygging er like stor som mellom 2 ulike høyttalere ikke er relevant for betydningen av kabelvalg i anlegget så må du finne deg i det også. I enhver diskusjon må man enten akseptere at man er så kredibel som man er eller la være å delta.
    Dere leser jo ikke hva som eg og andre skriver. Dere lager alt til et eventyr som gjør at dere har noe å krangle om.

Eg har jo sakt at kabler teller minst, men så lenge jeg skriver at det kan vere forskjell, er vi igang igjen.
    Og jeg nekter å skrive at det ikke er forskjell for å unngå krangel og mobbing mot meg.
    Det skriver jeg bare når det ikke er forskjell.

Fatter ikke problemet alså?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn