Hodetelefoner... Et glemt high-end komponent?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Eddie Current er jo en interessant historie, han laget en high end amp til hodetelefoner, denne fik kjempetest i enjoythemusic, men etter et år gik modellen ut, den hadde ikke solgt ét eneste eksemplar !
Oj! har du en link til den testen?

mvh
 
T

theStig

Gjest
Apropos Sennheiser.. Jeg har både HD-580 og HD-600. 600'ene har da ikke noe bass i det hele tatt synes jeg. 580 er bedre der, men er litt mer grumsete oppover. Vil f.eks 595 kunne være et bedre kompromiss?
 
S

Stover

Gjest
Nå benytter jeg Naim i alle ledd og kanskje ikke så interessant for de fleste, men her er mine planer.

Har nylig kjøpt denne og den står på innspilling. Headline fra Naim


Som power har jeg nettopp kjøpt en til av denne:Hicap2 fra Naim.


Kilde er selvfølgelig Naim og via Naim pre.

Benytter for øyeblikket Grado SR-60 med 80 puter og opplever nok litt av det samme som beskrives her.

I motsetning til soundstage osv bestreber jeg meg på å finne noe som gjengir fart og timing, rytme. Du bare vet det når du får det til å stemme. Følelsene settes i sving.
Ikke fokus på hvor utøverne er på scenen, men HVORFOR de er der. ;)

Har nettopp investert i Grado SR-225 som ventes i posten. Spennende.

Videre planer blir å låne/ teste Sennh. HD650 og evnt. investere i Audio- Technica W1000 fra audiocubes.

Jeg synes også hodetelefoner er undervurdert og har hatt mange fine lytteopplevelser via sådant.
Grado på bærbart? Glem det, de må ha skikkelige drivere.

Noen andre spennende toppmodeller som bør prøves mht fart og driv? AKG 701 blei nevnt i en annen tråd.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg har AKG og Philips og Grado og Koss diverse modeller.

AkG er veldig luftig og har en lyd som er veldig åpen og artikulert men med ikke så mye tyngde eller autoritet.
Philips har en lyd som er mer robust og mer sånn... Roar moen Patos aktisk ville jeg sagt.
Grado... Denne er delt inn i 5 klasser
Opp til 325 modellen virker lyden som den "kleber" til lytteren litt og har meget bruktbar vekt i lydbildet.
I RS-2 og i RS-1 er lyden mer luftig igjen.
Grado (ifra RS-2 og oppover..) har en generell lydsignatur som best kan beskrives som å sette en fiolin til haka og trekke buen over den dypeste strengen... OOOOOOooooommmmm Woody sonoritet!
Klangfull, nærmest malfull og med den mest velutviklede Fylde i klangen av noen type hodetelefoner.

RS-2 har mer vekt i lyden, RS-1 har mer luft og sounstage... dvs... RS-1 er bedre...
Ekkoinformasjon er helt utrolig på RS serien til grado... du får virkelig en fornemmelse av opptakrommets, eller konsertsenens "kropp". Med dette menes at det er nermest som å sitte der og føle og kjenne på stolen i salen. RS-1 ogt RS-2 er uhyggelig tungdrevet. Jeg ville si at de nok er de hodetelefonenen som trenger mest effekt, ikke for å nå volum, for de er rimelig bra sånn, men virkelig, de liker krefter bak signalet!!!

Jeg liker Grado! ;D

Så har man Sony Qualia da... dyr, vidunderlig og mer nøyaktig enn Grado. En fullblodsrasehest..
VELDIG sær på forsterkeren!!! Skal man ha denne, må man investere i den beste forsterkeren!

AKG 701 og Audio Technica ATH-AD700 er to headsett for jazz klassisk og vokalmusikk...
Jeg ville si at Sennheiser 580 og oppover er brukbar til konserter i klassisk og 650 kan også rocke med de beste...

AKG K-1000 er og blir den hodetelefonen som gir lytteren den mest virkelighetsnære lytteopplevelsen, men også den "dynamiske" hodetelefonen som også er aller aller værts å drive riktig! Ampen kan godt ha 5watt!

http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=13854

Read all about it!!!

De som liker langsom jazz med kontrabass sax og piano og vokal bør se på Moon audio sine Grado RS-2 modda par... eller RS-1 ... modda! Blir ikke bedre...

En sang jeg har funnet til virkelig å vise en headphone sine egenskaper er Bronski Beat "Small town boy".
Kombinasjonen av koalesk i instrumenter og vokal er bare ultravrient å separere for ett headset.
Og joda vinylutgave og cdutgave er IKKE det samme her altså!!!
Dette er en tidlig elektronika sang ifra gullalderen , da de ikke komprimerte noe som helst...
Man skal kunne høre knepp ifra mixebordet når stemmen legges til og dempes under mixingen.
Suset ifra mikrofonampen er også godt hørbart. Ved ca 3.00 hører man at noen dulter borti en mikrofon.
Ikke lett å få med seg..

mvh
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Bump!
http://www.6moons.com/audioreviews/eddiecurrent2/zana2.html

Ryan Clarin, 6moons headset honcho har VIRKELIG skrevet ett bra og informativt review av denne her OTL
hodetelfonforsterker/linjeforsterkeren med disse flotte mig-røra!


Anbefalt lesning!!! Utrolig bra skrevet synes jeg!!!
Igjen en påminnelse på at headset er en high-end komponent!!!

mvh
Hei

6c33c på hodetlf :eek: Skulle ikke være noe problem med gain iallefall ;)

Ut fra artikkelen ser det ut som konstruktøren lager noen ordentlig gjennomtenkte og gode konstruksjoner. Koster ikke så mye heller.

Asbjørn
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.673
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg har også et par Grado RS-1. Kobler man disse opp på bra utstyr skal man brenne av mange kroner i høyttalere/effektforsterker for å oppnå tilsvarende lyd.
Bruker Cary 306 SACD som kilde, mens min Chord CPA 4000 har meget bra hodetelefonforsterker.

Blir allikevel annerledes og lytte til hodetelefoner kontra høyttalere, er vel også mye snakk om tilvenning, men lyden kan være utrolig bra.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, det er rett og slett ikke alle mixeteknikker som egner seg for playback via hodetelefoner.
Noen sanger låter klart, men rart.
Høyttaler er nok best totalt sett.

Men hodetelefoner gir deg noe som høyttalere skjuler litt... graden av komprimering på ett opptak er pinlig hørbar i de beste hodetelefonene. Det er hørbart akkurat hvor mye som er klippet bort i utkling...
Serffern best hørbart på ett akkustisk instrument da seffern...

De beste headsetta, er ikke headsett... de er earphones..., de må støpes som en plugg for å customtilpasses til brukeren... Dette er en prosess man må få gjordt. Gjerne hos en Audiograf eller audiolog.
Så sendes denne "formen" til fabrikken, og de lager sakenen... det er saker serru... det er saker!

INGEN høyttaler er så bra som disse, ittno. (Disse går bare opp til 16khz da...)

Det er ikke så lett å se, men inni den lille klumpen der er det to bittesmå høyttalerelement og ett delefilter... Dette er da pr øre om noen lurte... ;D
http://www.ultimateears.com/
http://www.innovatemedia.com/clips/UE007/UE007.wmv
http://www.ultimateears.com/superfi/superfi-5-Pro-white.htm ... anbefales... Ikke no mer å si om denne
tenker jeg...
Bare husk da. 119db følsom... IKKE SPILL HØYT!!! NB!!! Denne er LETTDREVET!!!

Litt vids... http://s140.photobucket.com/albums/r7/PLAYSOUND/


mvh
 
K

kbwh

Gjest
Siden sist har jeg begynt å la mine Sennheiser HD580 Precision drives av hodetelefonutgangen på min RME ADI-2. Jøss, har jeg fått nye hodetelefoner?
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Jeg skulle gjerne sett at det var mer kjærlighet for hodetelefoner på dette forumet.
Er selv en lykkelig eier av ett par Stax systemer, der det beste står beskrevet i signaturen nedenfor. ;D

Flere lykkelige Omega II eiere rundt her?
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Valentino skrev:
Siden sist har jeg begynt å la mine Sennheiser HD580 Precision drives av hodetelefonutgangen på min RME ADI-2. Jøss, har jeg fått nye hodetelefoner?
Har du noe formening om hvordan en RME'en er i forhold til en Benchmark? Det er jo en betydelig prisforskjell, så kunne godt tenkt meg en RME i huset:)
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Hei

Har lest gjennom denne tråden og må sei meg enig i at hodetelefoner er eit must.
Har investert i ein MF x-can v3 og syns dette var ein kjempe oppgradering fra Project Headamp Mkll. Bruker den med Beyerdynamic DT770,men kunne tenkt meg å prøvd DT880.
Er det nåken som kan beskrive forsjelen på lydsignaturen mellom desse?
Er kjempefornøyd med DT770,men kunne tenktmeg eit sett til for bytte og forandring.
Tar også imot andre tips om hodetelefoner til min MF.

Mvh
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis med ny amp! :)

Du bør prøve AKG K701.
MF x-can v3 driver disse helt greit, selv om den godt kan har godt av en kraftigere strømforskyning.

AKG K701 har en annen signatur enn dine DT770.
Og det bør jo være litt av vitsen med å sitte med flere sett hodetelefoner, at de spiller forskjellig.
Enig? ;)
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Heilt enig med deg der johna,men blei fortalt at dei er for tung last for x-can. Stemmer dette?
Har hatt K701 i tankane tidlegare sjønar du.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Opplevde da jeg testet K701 med v3, at det var veldig bra.
Men dette var før jeg fikk min Doge.
Da hørte jeg at K701 fikk mer fokus og slam i bassen samt at diskanten åpnet seg nydelig.

Det vi opplevde under testen dengang, var at Sennheiser HD650 passet bedre til v3.
Altså er nok ikke v3 / K701 den optimale komboen IMHO

Men har du mulighet til det, synes jeg at du bør teste K701 sammen med din v3.
Kanskje du liker det du hører?
Og det er jo dette det handler om, at en selv finner noe som passer en selv. :)
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg har Beyerdynamic DT880 som jeg bruker via cd-spilleren og en DIY-røramp som er bygd som hodetelefonforsterker og det er virkelig en liten åpenbaring å høre hva gode hodetelefoner er i stand til. På enkelte områder gjør de ting som det vanlige anlegget mitt ikke er i nærheten av å få til.

Har ikke sammenlignet DT880 med noen andre hodetelefoner (men hvis noen av dere bor i eller er i Tromsø må dere bare ta kontakt hvis dere vil lytte), men jeg oppfatter lyden som stram, slank, nøytral og detaljert.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Når jeg ser denne:


kan jeg tenke meg at denne: (dette er også en forforsterker! (sans phono..)


og denne:


Og disse:


Hadde funket sammen jeg!

Bare en tanke da... :p

mvh
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Er lat, har ikke giddi å lest tråden nøye og spør konkluderende: Hvilken head-amp funker best til mine AKG 501?
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
hifiguru skrev:
Er lat, har ikke giddi å lest tråden nøye og spør konkluderende: Hvilken head-amp funker best til mine AKG 501?
Best?
Skulle ikke forundre meg om det er en Ray Samuels Audio B-52... ;)

 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jo, takk :)

Ellers har RSA kommet med en ny sak, APACHE



Finnes mye sykt stæsj der ute...

Hva med denne?



Hva som passer best med AKG K501?
Har ikke prøvd så mye av det somm finnes...enda...men på Head-fi er det rør som gjelder til storebroren AKG K701.
Mulig at det også vil funke bra på K501.
Men nå bør vel forsterkeri og hodetelefoner stå til hverandre også prismessig....?

Jeg har selv denne til K701



Fornøyd?
JA :)

Her er det sinnsykt mye krefter ute og går.
Samtidig som rørenes egenskaper i form av musikalitet blir tatt godt vare på.
Anbefales!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Alle disse er vel overkill til K501 men best er best.
501 krever MASSE strøm for at du skal få bass, så Doge er sikkert ikke dum.
Ellers skal Graham Slee Solo være knall til 501.
Skal det være transportabelt driver Ray Samuels Hornet eller SR-71 alt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
;D ;)

Hadde jeg bare hatt økonomi til det jeg ville hatt, ville en gedigen rørsak vært på ønskelisten. :)
Og jeg ville gjerne få testet K701 på et sinnsykt SS trinn.

Jeg er ute etter ett bærbart sett til min i-Audio (Cowon) A2.
Den har 2stk gode forsterkere innebygget og drar faktisk K701 rimelig tilfredsstillende.
Men rimelig er ikke nok ;)

Så det som står på ønskelisten nå, er en RSA Hornet M og ett sett små lukkede hodetelefoner (ikke IEM, har Sennheiser cx300 ,Koss Porta Pro og noen sett til...)
Prisnivå max 5k.

Noen som vet om det er mulig å få tak i en Hornet utenom å bestille rett fra Ray Samuels selv?
 

teddy1

Medlem
Ble medlem
18.02.2005
Innlegg
27
Antall liker
2
jeg bruker Grado sr 225 med Grado sin forsterker som går på 2 batterier. Dette er veldig god lyd men jeg syns det er slitsomt å ha de på i mer enn 2-2,5 timer. Da er jeg sliten både i hodet og på ørene. Jeg hadde aldrig klart en hel dag som jeg gjør med høyttalere. Men lyden er fantastisk da. ;D
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Sitter med AKG 701 fortiden og er knallfornøyd. har vel nesten aldri hørt så mye musikk før som nå da jeg har laget meg en lyttestasjon ved sengen på soverommet. der blir det lest bøker mens ett eller annet suser ut av hodet telefonene.

McLaren
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
hifiguru skrev:
Er lat, har ikke giddi å lest tråden nøye og spør konkluderende: Hvilken head-amp funker best til mine AKG 501?
Jeg brukte Creek OBH på AKG K501.
Men disse headsetta bør boostes litt i bassen. Da de er noen db senket der...

Jeg hadde ett sett med startbatterier ifra panasonic 12v (modellfly batterier) so jeg mekket en enkel 24 volt sak av og koblet til min Creek OBH. Ble MYE bedre enn med veggsaken!!!

Tror det blir en ca 600- 1000kr å gjøre noe sånt...

AKG K501 er basslette, og liker råsterke amper...
Nydelige på vokal...
ps. Brodern klarte å mose mitt sett med 501, så det har jeg ikke lenger nå da...

mvh
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Var en tur i Amsterdam denne uken.
Fikk en rask lytt på disse hodetelefonene



Meget gode hodetelefoner.
En mellomtone og diskant å dø for.
Veloppløst, stort lydpanorama uten å bli vulgære
Eneste minuset for meg, var at bassen hadde en tendens til å bli litt i største laget. Dvs.litt for mye i øvre bass med en litt for stor utklinging i det området.
De var heller ikke kjellerdype i bassen og så stramme som jeg liker det.
Men tilbake til diskant og mellomtone: terningkast 6+++ :)

Disse ble spillt på av min egen i-Audio A2 portable multimedia player, som litt overraskende klarte å drive disse hodetelefonene med letthet. Trodde nok at disse AT`ene var tyngre last.
Mine egne AKG K701 blir litt i meste laget for spilleren, men funker ok.

(Må få tak i meg en RSA Hornet M tenker jeg.....noen som har en til salgs?)

 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
det er vel ikke noen her som har ett prisanslag på disse ray samuels driverne?

McLaren
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Du må nok kjøpe direkte fra RSA, ellers prøv E-Bay.
Ja, Audio-Technica får ikke helt den oppmerksomhet de fortjener synes jeg, men sånn er det vel når det meste går i AKG, Beyer og Sennheiser. W1000 kan drives med en vanlig kvalitets hodetelefon utgang, så man er stilt litt friere når den ikke er så vanskelig å drive.
http://www.6moons.com/audioreviews/audiotechnica/winning.html
RSA siden er nede nå tror jeg, men her er den http://raysamuelsaudio.com/purchase.html
http://www.6moons.com/audioreviews/emmeline/sr71.html
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Test av Hornet :http://stereophile.com/headphones/906ray/
Den får bare gode tester, et meget bra produkt.
I artiklen i High Fidelity om Jan, hodetelefonmannen fra Danmark, han brukte også bl.a. Hornet, og AT-L3000....
Hornet kommer jo med strømadapter, så får man en , eh, hva heter det, en adapter der samler de to linje utgangene i én kabel til å gå inn i Hornet, ja da kan den jo også brukes med hifi´en i stuen, den er mer enn god nok der også.

http://www.stereophile.com/headphones/905ray/ SR-71
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fin tråd, synd den dabbet av. Er selv i prosessen å kjøpe hodetelefoner til campingvogn-bruk; har en dvd-spiller der som skal til en dac med hodetelefonutgang, Beresford TC-7510 kanskje? Noen som kan si noe om den som hodetelefonforsterker?

Som flere sier, så er det peanuts av kostnader for selv svært gode hodetelefoner; mye omtale av Sennheiser HD650 rundt om, Grado, AudioTechnica (som jeg er svak for), Beyerdynamic DT770/880/990 og andre er aktuelle. Meninger mottas med takk ift hodetelefon og dac/forsterker.

Noen som kan anbefale forlengelseskabel som er god nok for slike hodetelefoner? Ser jo for meg å sitte i fluktstolen i sola minst 5-6 meter fra vogna da... :)

Mvh Vidar P
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Hovedtelefonerne jeg har er Beyerdynamic DT-880; Sennheiser 650'eren og Ergo2

Jeg har testlyttet topmodellerne fra AKG, Shure, Grado, Ultrasone, AT, Stax og flere andre.

Af disse hovedtelefoner er Ergo 2 klart de bedste med flere distancer.

Ergo, nogle Stax, Jecklin Float, AKG K-1000 etc. er egentlig Ørehøjttalere og disse formidler et rumperspektiv som ikke findes i andre koncepter af hovedtelefoner som almindelig lukkede eller almindelig åbne hovedtelefoner.

Samtidig er lyden så åben i Ergo 2 at sammenlignet med AKG, Shure, Grado, Ultrasone, AT og lignende, så føles det som om at der fjrnes et tæppe fra foran instrumenterne og "scenen".
Bund er der masser af men den er kontrolleret i stedet for sumpet og dominerende som på enkelte andre.

Sammenlignes der med seperate hovedtelefon forstærkere til Dkr. 10.000,- og derover, så skal man i stedet vælge at købe en professionel spolebåndoptager som f.eks. Otari, Nagra, Lyrec, Studer eller lignende.

Så kan de godt alle sammen pakkes ned igen, de der seperate hovedtelefonforstærkere.
De kan slet ikke være med i det selskab af kvalitetslyd.

Der er meget stor glæde ved et sæt gode hovedtelefoner koblet op på noget velspillende grej.

Blot tror jeg at mange, tæt ved alle, musiknydere og HiFi freaks slet ikke er klar over potentialet her.

"dolph"
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Grado Prestige Headphone Extensioncable kjøpt på hi fi klubben...

Tror den kosta ca 700kr...

Destiny.. :)
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
niklasthedolphin skrev:
Hovedtelefonerne jeg har er Beyerdynamic DT-880; Sennheiser 650'eren og Ergo2
Sammenlignes der med seperate hovedtelefon forstærkere til Dkr. 10.000,- og derover, så skal man i stedet vælge at købe en professionel spolebåndoptager som f.eks. Otari, Nagra, Lyrec, Studer eller lignende.

Så kan de godt alle sammen pakkes ned igen, de der seperate hovedtelefonforstærkere.
De kan slet ikke være med i det selskab af kvalitetslyd.
Her synes jeg du er veldig bastant. Du sier at enhver dedikert hodetelefonforsterker til ca.10.000,- ikke er i samme klasse som forsterkerdelen i en proff spolebåndopptaker?
Nå har jeg forsåvidt ikke hørt hodetelefoner på en slik opptaker, men stiller meg svært skeptisk til denne påstanden.
Hva har du egentlig sammenliknet med?

Jeg har forresten sammenliknet 4 forskjellige Stax-sett, og bortsett fra Omega 2, var det ingen som imponerte noe spesielt.
Jeg ble ikke fristet til å gå bort fra dynamiske hodetelefoner + en bra forsterker, som forresten koster mye mindre enn Stax-settene.
Omega 2 var bra, men ikke verdt prisen i det hele tatt.
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
JensL skrev:
niklasthedolphin skrev:
Hovedtelefonerne jeg har er Beyerdynamic DT-880; Sennheiser 650'eren og Ergo2
Sammenlignes der med seperate hovedtelefon forstærkere til Dkr. 10.000,- og derover, så skal man i stedet vælge at købe en professionel spolebåndoptager som f.eks. Otari, Nagra, Lyrec, Studer eller lignende.

Så kan de godt alle sammen pakkes ned igen, de der seperate hovedtelefonforstærkere.
De kan slet ikke være med i det selskab af kvalitetslyd.
Her synes jeg du er veldig bastant. Du sier at enhver dedikert hodetelefonforsterker til ca.10.000,- ikke er i samme klasse som forsterkerdelen i en proff spolebåndopptaker?
Nå har jeg forsåvidt ikke hørt hodetelefoner på en slik opptaker, men stiller meg svært skeptisk til denne påstanden.
Hva har du egentlig sammenliknet med?

Jeg har forresten sammenliknet 4 forskjellige Stax-sett, og bortsett fra Omega 2, var det ingen som imponerte noe spesielt.
Jeg ble ikke fristet til å gå bort fra dynamiske hodetelefoner + en bra forsterker, som forresten koster mye mindre enn Stax-settene.
Omega 2 var bra, men ikke verdt prisen i det hele tatt.
Jeg fortæller at ørehøjttaler konceptet vinder på potentiale for formidling af rumperspektiv.
Jeg har selv fravalgt Stax.
Jeg roser Ergo2
Hør dem før du dømmer dem og undlad iøvrigt at dømme mig.
Det er bolden og ikke manden vi skal have i fokus her.

Tag også og giv dig selv chancen for at lytte på en professionel spolebåndmaskine som hovedtelefonforstærker før du fejer idéen af bordet.

Jeg har haft mulighed for at sammenligne med rigtig mange seperate hovedtelefonforstærkere.
Så i stedet for at jeg skal afgive et vidneudsagn som du alligevel forkaster så gå ud og søg den oplevelse jeg opfordrer til.
Dermed vil din indgangsvinkel ændre sig væsentligt.

"dolph"
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
JensL skrev:
niklasthedolphin skrev:
Hovedtelefonerne jeg har er Beyerdynamic DT-880; Sennheiser 650'eren og Ergo2
Sammenlignes der med seperate hovedtelefon forstærkere til Dkr. 10.000,- og derover, så skal man i stedet vælge at købe en professionel spolebåndoptager som f.eks. Otari, Nagra, Lyrec, Studer eller lignende.

Så kan de godt alle sammen pakkes ned igen, de der seperate hovedtelefonforstærkere.
De kan slet ikke være med i det selskab af kvalitetslyd.
Her synes jeg du er veldig bastant. Du sier at enhver dedikert hodetelefonforsterker til ca.10.000,- ikke er i samme klasse som forsterkerdelen i en proff spolebåndopptaker?
Nå har jeg forsåvidt ikke hørt hodetelefoner på en slik opptaker, men stiller meg svært skeptisk til denne påstanden.
Hva har du egentlig sammenliknet med?

Jeg har forresten sammenliknet 4 forskjellige Stax-sett, og bortsett fra Omega 2, var det ingen som imponerte noe spesielt.
Jeg ble ikke fristet til å gå bort fra dynamiske hodetelefoner + en bra forsterker, som forresten koster mye mindre enn Stax-settene.
Omega 2 var bra, men ikke verdt prisen i det hele tatt.
niklasthedolphin skrev:
Jeg fortæller at ørehøjttaler konceptet vinder på potentiale for formidling af rumperspektiv.
Og jeg forteller at Stax sine "ørehøyttalere" ikke gir noe mer lydbilde/romperspektiv enn en god dynamisk hodetelefon.
At konseptet har bedre potensiale for dette, kan godt hende, men har ikke overbevist meg.

niklasthedolphin skrev:
Jeg har selv fravalgt Stax.
Jeg roser Ergo2
Hør dem før du dømmer dem og undlad iøvrigt at dømme mig.
Det er bolden og ikke manden vi skal have i fokus her.
Greit nok. Smaken er forskjellig.
Jeg har ikke sansen for Sennheiser HD650, men liker godt Beyer DT880.
Synd det er såpass vanskelig å høre på Ergo2 uten å måtte kjøpe den først.

niklasthedolphin skrev:
Tag også og giv dig selv chancen for at lytte på en professionel spolebåndmaskine som hovedtelefonforstærker før du fejer idéen af bordet.
Jeg sier ikke at det er umulig at spolebåndopptakerne er bra, men hva har disse produsentene oppdaget som ikke dagens hifi-produsenter har?
Og hvis disse opptakerne skal være så fantastiske, hvorfor er de ikke kopiert for lenge siden?
Jeg har hørt en del proff-utstyr, også hodetelefonforsterkere, og ingen av de har vært noe bedre enn "vanlig" hifi i nogenlunde samme prisklasse.
niklasthedolphin skrev:
Jeg har haft mulighed for at sammenligne med rigtig mange seperate hovedtelefonforstærkere.
Så i stedet for at jeg skal afgive et vidneudsagn som du alligevel forkaster så gå ud og søg den oplevelse jeg opfordrer til.
Dermed vil din indgangsvinkel ændre sig væsentligt.
Så nevn gjerne noen av disse forsterkerne.
Jeg skulle gjerne hørt på en slik opptaker, men de er ikke akkurat så enkle å få tak i.

Grunnen til at jeg maser litt om dette, er at folk kan tolke dette religiøst, for så å lete i lang tid etter gamle, digre spolebåndopptakere og betale dyrt for dem når det finnes like gode eller bedre alternativer som er billigere, enklere å få tak i, og med garanti.
Dessuten har jeg ikke sett en eneste på Headfi.com som har nevnt disse mirakuløse opptakerne, og disse folka har tilgang til alt mulig av slikt utstyr, og tester dem på alle mulige måter.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.220
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Har AKG til anlegget og Koss til mp3. Blir brukt SVÆRT skjelden...........
Takk for at du minnet meg på det, på tide å prøve de igjen ;)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Jeg kikker litt rundt på hodetlf. for tiden og er blitt anbefalt Beyerdynamic DT 770. Men så ser jeg at den finnes som M-versjon til ca 2000 kr., og en Pro-versjon til ca 16-1700 kr. Kan noen fortelle meg litt om dem?
 
Topp Bunn