Hodetelefon tips

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Kan noen anbefale meg hodetelefoner, pris kr 2000 +/-

Hører hovedsakelig på 70 talls rock, prog, jazz og sånt.

Også interessert i anbefaling på mediaspiller eller noe sånt som går på batteri. Hvis de er bedre enn mobil
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
For ca 2000 ville jeg dratt og testet Grado. Det forutsetter at du kan akseptere at de er åpne, samt at du ikke har behov for buldrebass. Du må også kunne leve med en fast kabel. Om man synes de er komfortable er også veldig individuelt, men de er i det minste relativt lette sammenlignet med en del annet.

Synes selv Grado funker veldig bra til rock og akustisk musikk, og har av den grunn endt opp med tre par som slenger rundt. Men jeg hadde nok kjøpt noe annet om jeg skulle bruke de på farten / blant folk.

Grado går vel også for å være lettdrevne og funker slik sett bra med både mobiler og enklere bærbare løsninger.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Spørsmålet er jo hva/hvordan de skal brukes.
Det er vel en indikasjon om bruk mot mob.tel.
I såfall må de matche elektrisk, (bør) være lukkede og ikke veie, eller bygge for mye.
 

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
For ca 2000 ville jeg dratt og testet Grado. Det forutsetter at du kan akseptere at de er åpne, samt at du ikke har behov for buldrebass. Du må også kunne leve med en fast kabel. Om man synes de er komfortable er også veldig individuelt, men de er i det minste relativt lette sammenlignet med en del annet.

Synes selv Grado funker veldig bra til rock og akustisk musikk, og har av den grunn endt opp med tre par som slenger rundt. Men jeg hadde nok kjøpt noe annet om jeg skulle bruke de på farten / blant folk.

Grado går vel også for å være lettdrevne og funker slik sett bra med både mobiler og enklere bærbare løsninger.
Interessant.Hva med disse? Dali IO-4
De er lukkede står det. Og har vel både trådløs og kabel. Kan det se ut som et bra tilbud?

Spørsmålet er jo hva/hvordan de skal brukes.
Det er vel en indikasjon om bruk mot mob.tel.
I såfall må de matche elektrisk, (bør) være lukkede og ikke veie, eller bygge for mye.
Bruker mobil. En Motorola. Men tenker kanskje en mediaplayer spesielt laget for musikk, kan være bedre, vet ikke?

Det med åpne hodetelefoner er jeg usikker på. Skal hovedsaklig brukes ute hjemme. Der er naboer rundt, men vet ikke hvor mye lyd slike åpne gir fra seg.
Kanskje best å gå for lukkede :)
 
Sist redigert:

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Tror ikke de du linker til har noe med Grado å gjøre?

Om jeg forstår deg riktig så er det utendørs, men hjemme. Om du skal bevege deg rundt bør du ha trådløst, om du skal slappe av på verandaen så funker kabel.

Jeg ville ikke bekymret meg for naboer i denne sammenheng. Kjør åpen eller lukket, det var mer dersom du skulle bruke de på buss eller noe
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gå for lukkede - om du ikke primært skal bruke dem innendørs i stille omgivelser.
Mitt forslag; Se om du finner Beyerdynamic DT770 Pro 80. Lettdrevne nok til de fleste mobile enheter. Du finner dem godt under ditt satte budsjett.
Jeg har bla. DT770 her. Men valgte den gangen å gå for Pro 32 (mange år siden og paret med ekstern bærbar forsterker)
Disse er dem jeg kan sitte med timevis ute på terrassen og høre på all slags musikk, og kjenne på at lite mangler i forhold til annet som finnes i hus.
Disse er fremdeles brukt i studioer og mediahus rundt om.
Ønsker deg lykke til i jakten - og god sommer ☀

Edit;
Ellers så begynner de trådløse inear-sakene å bli tålelig bra - både med og uten støykanselering. ;)
 
Sist redigert:

Halveis

Medlem
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
49
Antall liker
14
Om du skal bevege deg rundt bør du ha trådløst, om du skal slappe av på verandaen så funker kabel.
Egentlig begge deler. Så helst kan jeg tenke meg noen med både kabel og trådløst.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Tja, kan jo være et alternativ. 60 dagers åpent kjøp (dersom du ikke kan besøke butikk og prøve - hvilket uansett er det beste) gir jo en retrettmulighet om du ikke liker de.
Å komme med klare anbefalinger er vanskelig, da alt fra lyspreferanser til passform osv er individuelt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.299
Antall liker
3.643
Torget vurderinger
1
Til den prisen...
komplett.no
Vis vedlegget 829409
Dette er nok uten tvil det beste kjøpet i den prisklassen. Lette og komfortable, men de er vel åpne. De har også utrolig god lyd til original pris.
Åpne gir uansett best lyd. Disse er en no-brainer til halv pris, har de ikke selv så jeg tenker det blir en bestilling i helga.
Dali sine har jeg ikke hørt, de kan kanskje være verdt å høre på. Sennheiser er et alternativ, men der føler jeg at man bør opp på 4-5K for at det skal være noe å ha. Grado er vel beste jeg har hørt, men da snakker man fort 10-20K+ og de blir fort tunge og jeg er ikke fan av de rimeligere modellene.

Lukkede så er M&J MJ1 helt ok kjøp om man ser de på salg (god komfort og vekt), men ingen høydare lydmessig og Bose er ikke langt unna på samme nivå der med pris/lyd.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.335
Sted
Under stjernene
PÅ hytta brukes Sony WH-1000XMR hodetelefoner som er kablet til FIIO BTR5 Hodetelefonforsterker/DAC.
Lastet ned Radka og Hudson fra Bandcamp til Samsung S21 Pro.

Testet Philips Fidelio X3, på samme oppsett.
Absolutt en oppgradering, spesielt ved bruk av den balanserte kabelen, selv om det sier mere om FIIO'en.

Dessverre er putene til hodetelefonen ikke behagelige, ørene blir varme.
Er det noen som har tips?🌞
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.422
Antall liker
9.666
Sted
Interiore Simplicitate
Til den prisen...
komplett.no
Vis vedlegget 829409
Har spilt på disse noen dager nå, og syns de låter
flott selv rett i ipad. Har en dongle-dac i bestilling som forhåpentligvis løfter det enda litt. Men virkelig gode hodetelefoner, til prisen et kupp. 👍🏻

Et par Beyerdynamic DT770 80 Ohm skal gjøre jobben når jeg vil ha lukkede, eller det skal spilles høyt/spilles inn.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Fikk meg Shure 1540 for 1500 på Finn forrige måned. Lettdreven, og bedre enn prisen på ca 4500 ny tilsa. Grado ble nevnt, og ny er det vel 225, el 125 E eller X som er innafor prissjiktet nye, og kanskje 325e brukt?. Hifiman har ypperlige HE400se til under 2000 ny. AKG K712. Sennheiser HD58X/HD6XX ny fra Drop.com, eller HD650/HD600 eller Beyerdynamic T70 brukt? En favoritt for meg i prissjiktet er 1More Triple driver 1707 med elektrostatisk topp, dynamisk midt, og bass-tweeter :) PS Takstar 580 har fått gode reviews, men jeg kjenner den ikke :)
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
(Og siden Grado ble nevnt, og er glitrende for rock, strenger, jazz så er det en Grado 325e på Finn nå til 1700 nå)
 
Topp Bunn