Hodetelefon + hodetelefonforsterker + DAC - forslag mottas med takk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Jeg tenker å kjøpe et nytt oppsett med hodetelefon + hodetelefonforsterker + DAC.
    Mitt nåværende oppsett er kun en Sennheiser HD595 kobla rett i dataen, opprinnelig kjøpte jeg følgende oppsett:
    Sennheiser HD595, Headsave classic med AD8620 op-amp, e-mu 0404, men de to sistnevnte komponenter ble ikke med på siste flyttelass.

    Hvor mye jeg skal bruke på dette oppsettet er uklart, i utgangspunktet tenker jeg vel at jeg kan nærme meg 10 000. Eventuelt litt mer hvis jeg går for en separat DAC som kan brukes i et fremtidig hifi-oppsett med vanlige høyttalere når den ikke brukes i hodetelefon-oppsettet.

    Jeg hører på følgende musikk:
    Jazz: Keith Jarrett, Helge Lien Trio etc
    Elektronika, pop, rock etc.
    Så ganske allsidig, men det går mest i jazz.

    Takk for alle forslag og all hjelp.

     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hodetelefoner og øret.
    Nå etter 20år med hifi som en stor del av livet er det enkelte ting som jeg etterhvert har fått med meg (mer eller mindre kicking and screaming).
    Av de i min omgangskrets er det like mange meninger om hvilken headphone lyder best som det er individer. Noen velger Bose Quietcomfort 15 over AKG701 mens andre syns quietcomfort høres ut som "hodet i en boom boks".
    En tid tilbake kjøpte jeg ett sett hodetelefoner brukt og i samtalen kom det frem at de ble solgt pga han hadde "trange ørekanaler" og de passet ikke så bra som han hadde blitt fortalt.
    Denne lille samtalen har hengt litt i bakhodet mitt når jeg har testet forskjellige headphones den senere tiden. Og jeg tror det er altfor lite fokus på dette at ørets oppbygning vil påvirke lyden mye (vesentlig mer enn med normale "romhøytalere"). "Konklusjonen" min blir at jeg vil kun gi ett råd til de som spør meg; gå ett sted de har utstilte modeller av forskjellig type som kan høres på. Å lese en omtale eller høre på enkeltes "fanboy" tester rundt omkring vil ikke nødvendighvis føre til god lyd i øret. Og tro ikke at selgerens beskrivelse er fasiten (og at din lydopplevelse er feil).
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Hodetelefoner og øret.
    Nå etter 20år med hifi som en stor del av livet er det enkelte ting som jeg etterhvert har fått med meg (mer eller mindre kicking and screaming).
    Av de i min omgangskrets er det like mange meninger om hvilken headphone lyder best som det er individer. Noen velger Bose Quietcomfort 15 over AKG701 mens andre syns quietcomfort høres ut som "hodet i en boom boks".
    En tid tilbake kjøpte jeg ett sett hodetelefoner brukt og i samtalen kom det frem at de ble solgt pga han hadde "trange ørekanaler" og de passet ikke så bra som han hadde blitt fortalt.
    Denne lille samtalen har hengt litt i bakhodet mitt når jeg har testet forskjellige headphones den senere tiden. Og jeg tror det er altfor lite fokus på dette at ørets oppbygning vil påvirke lyden mye (vesentlig mer enn med normale "romhøytalere"). "Konklusjonen" min blir at jeg vil kun gi ett råd til de som spør meg; gå ett sted de har utstilte modeller av forskjellig type som kan høres på. Å lese en omtale eller høre på enkeltes "fanboy" tester rundt omkring vil ikke nødvendighvis føre til god lyd i øret. Og tro ikke at selgerens beskrivelse er fasiten (og at din lydopplevelse er feil).
    Hehe, takk for velskrevet input!
    Ja, jeg skal ta meg en tur til et sted/flere steder jeg kan få høre på diverse utstyr. Jeg har lest litt på nettet de siste par dagene og funnet Hifiman HE 500 som ser ut som en spennende sak og noe jeg definitivt ønsker å høre på. Bor i Oslo slik at det skulle være mulig å få testet diverse utstyr. Mulig denne tråden kommer til å dra ut litt - i og med at jeg må dra på noen "lytteturer" og lese meg opp på masse informasjon, men håper å komme i mål med et knall oppsett innen rimelig tid.
     
    Sist redigert:
    S

    SAH

    Gjest
    Anbefaler deg å teste ut Audiolab 8200DQ . Her får du både en meget god DAC og hodetelefonforsterker til i underkant av 10k. Siden du bor i Oslo, er det jo bare å stikke innom Oslo Hi-Fi Center. Hodetelefoner er vel ofte en smakssak, men har hatt AKG Q701 og mener at også at de er verdt å lytte til. Lykke til med valget!
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler deg å teste ut Audiolab 8200DQ . Her får du både en meget god DAC og hodetelefonforsterker til i underkant av 10k. Siden du bor i Oslo, er det jo bare å stikke innom Oslo Hi-Fi Center. Hodetelefoner er vel ofte en smakssak, men har hatt AKG Q701 og mener at også at de er verdt å lytte til. Lykke til med valget!
    Takk for tips. Da ender jeg vel på 15-16 000 totalt, hvis jeg kjøper hodetelefoner til 5-6 000. Den summen må vurderes, men det er definitivt et bra tips hvis jeg velger å legge litt mer i DAC-delen av oppsettet.

    Men jeg tar utgangspunkt i at jeg ender opp i max 10 000 totalt denne gang - så får jeg eventuelt overtales/overtale meg selv til å legge litt mer i det.

    Hva vil være en god fordelig kostnadsmessig hvis jeg kun fokuserer på at jeg skal ha et hodetelefonoppsett?
    X antall kr på hodetelefon og X antall kr på forsterker/dac?
     
    S

    SAH

    Gjest
    Denne kan kanakje være et alternativ til 8200DQ. Audiolab M-DAC som har fått svært gode omtaler både her hjemme og internasjonalt. Pris 7k.
     

    Vedlegg

    S

    SAH

    Gjest
    Anbefaler deg å teste ut Audiolab 8200DQ . Her får du både en meget god DAC og hodetelefonforsterker til i underkant av 10k. Siden du bor i Oslo, er det jo bare å stikke innom Oslo Hi-Fi Center. Hodetelefoner er vel ofte en smakssak, men har hatt AKG Q701 og mener at også at de er verdt å lytte til. Lykke til med valget!
    Takk for tips. Da ender jeg vel på 15-16 000 totalt, hvis jeg kjøper hodetelefoner til 5-6 000. Den summen må vurderes, men det er definitivt et bra tips hvis jeg velger å legge litt mer i DAC-delen av oppsettet.

    Men jeg tar utgangspunkt i at jeg ender opp i max 10 000 totalt denne gang - så får jeg eventuelt overtales/overtale meg selv til å legge litt mer i det.

    Hva vil være en god fordelig kostnadsmessig hvis jeg kun fokuserer på at jeg skal ha et hodetelefonoppsett?
    X antall kr på hodetelefon og X antall kr på forsterker/dac?
    Personlig ville jeg brukt mest på en god DAC/hodetelefonforsterker, spesielt hvis du har tanker for fremtiden om å bruke denne i et hi-fi oppsett. Kanskje 70% av budsjettet på DAC. Vil tro at en "dårlig"/billig DAC/forsterker ikke er i stand til å hente ut potensialet til en "god"/dyr hodetelefon. Men dette vil jo selvsagt være en smakssak.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hodetelefoner og øret.
    Nå etter 20år med hifi som en stor del av livet er det enkelte ting som jeg etterhvert har fått med meg (mer eller mindre kicking and screaming).
    Av de i min omgangskrets er det like mange meninger om hvilken headphone lyder best som det er individer. Noen velger Bose Quietcomfort 15 over AKG701 mens andre syns quietcomfort høres ut som "hodet i en boom boks".
    En tid tilbake kjøpte jeg ett sett hodetelefoner brukt og i samtalen kom det frem at de ble solgt pga han hadde "trange ørekanaler" og de passet ikke så bra som han hadde blitt fortalt.
    Denne lille samtalen har hengt litt i bakhodet mitt når jeg har testet forskjellige headphones den senere tiden. Og jeg tror det er altfor lite fokus på dette at ørets oppbygning vil påvirke lyden mye (vesentlig mer enn med normale "romhøytalere"). "Konklusjonen" min blir at jeg vil kun gi ett råd til de som spør meg; gå ett sted de har utstilte modeller av forskjellig type som kan høres på. Å lese en omtale eller høre på enkeltes "fanboy" tester rundt omkring vil ikke nødvendighvis føre til god lyd i øret. Og tro ikke at selgerens beskrivelse er fasiten (og at din lydopplevelse er feil).
    Hehe, takk for velskrevet input!
    Ja, jeg skal ta meg en tur til et sted/flere steder jeg kan få høre på diverse utstyr. Jeg har lest litt på nettet de siste par dagene og funnet Hifiman HE 500 som ser ut som en spennende sak og noe jeg definitivt ønsker å høre på. Bor i Oslo slik at det skulle være mulig å få testet diverse utstyr. Mulig denne tråden kommer til å dra ut litt - i og med at jeg må dra på noen "lytteturer" og lese meg opp på masse informasjon, men håper å komme i mål med et knall oppsett innen rimelig tid.
    HE-500 er en utmerket hodetelefon, men trenger endel kraft for å svinge. Den mister sjarmen når den ikke får nok futt.

    Det er ikke så mange DAC/Amper som er kraftige nok for den.

    Ofte er det vel så greit å gå for separat da og forsterker. Akkurat som med stereo.

    Ta deg en tur til Audionorge i Torgata bad (de har HE-500 og generelt det beste utvalget av gode hodetelefoner i landet). Og sjekk ut Stax hos Lyric mens du er i området.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    HE-500 er en utmerket hodetelefon, men trenger endel kraft for å svinge. Den mister sjarmen når den ikke får nok futt.

    Det er ikke så mange DAC/Amper som er kraftige nok for den.

    Ofte er det vel så greit å gå for separat da og forsterker. Akkurat som med stereo.

    Ta deg en tur til Audionorge i Torgata bad (de har HE-500 og generelt det beste utvalget av gode hodetelefoner i landet). Og sjekk ut Stax hos Lyric mens du er i området.
    Ja, skal definitivt innom Audionorge, og Stax høres interessant ut.
    Er det mulig å benytte HE-500 i et eller annet tilnærmet mobilt oppsett på en tilfredsstillende måte? Feks via en av disse Fiio-forsterkerne? (Dette blir utenom prosjektets misjon her, i så fall noe jeg ved behov kjøper i tillegg for å utvide bruksområdet til hodetelefonene).
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Var i akkurat samme situasjon som deg for noen uker siden med samme budsett. Mitt valg falt på HE-500 og schiit Lyr som forsterker. Trenger vel egentlig en dak jeg også (har nå en rimelig dak fra Abrahamsen) og vurderte Cambridge DacMagic Plus som koster kr 3.300,- hos hifiklubben. Problemet var at det var usikkerhet om Cambridge dak'en kunne drive hodetelefonene og da kommer jo forsterker i tillegg. Hvis du går for noen mer lettdrevne klokker, kunne kanskje dette vært en løsning?
    Jeg er ikke sikker ang. å bruke HE-500 på reise, men da ville jeg nok gått for andre klokker. Jeg falt for lyden i disse klokkene, men det er definitivt andre klokker som
    er lettere og med bedre passform (for meg ihvertfall). De er jo også åpne og gir en god del lyd ut/inn.
    Anbefaler også Audionorge. God service og godt utvalg.
    Lykke til med valget.
     

    jobb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    83
    Antall liker
    23
    Hodetelefoner og øret.
    Nå etter 20år med hifi som en stor del av livet er det enkelte ting som jeg etterhvert har fått med meg (mer eller mindre kicking and screaming).
    Av de i min omgangskrets er det like mange meninger om hvilken headphone lyder best som det er individer. Noen velger Bose Quietcomfort 15 over AKG701 mens andre syns quietcomfort høres ut som "hodet i en boom boks".
    En tid tilbake kjøpte jeg ett sett hodetelefoner brukt og i samtalen kom det frem at de ble solgt pga han hadde "trange ørekanaler" og de passet ikke så bra som han hadde blitt fortalt.
    Denne lille samtalen har hengt litt i bakhodet mitt når jeg har testet forskjellige headphones den senere tiden. Og jeg tror det er altfor lite fokus på dette at ørets oppbygning vil påvirke lyden mye (vesentlig mer enn med normale "romhøytalere"). "Konklusjonen" min blir at jeg vil kun gi ett råd til de som spør meg; gå ett sted de har utstilte modeller av forskjellig type som kan høres på. Å lese en omtale eller høre på enkeltes "fanboy" tester rundt omkring vil ikke nødvendighvis føre til god lyd i øret. Og tro ikke at selgerens beskrivelse er fasiten (og at din lydopplevelse er feil).
    Hehe, takk for velskrevet input!
    Ja, jeg skal ta meg en tur til et sted/flere steder jeg kan få høre på diverse utstyr. Jeg har lest litt på nettet de siste par dagene og funnet Hifiman HE 500 som ser ut som en spennende sak og noe jeg definitivt ønsker å høre på. Bor i Oslo slik at det skulle være mulig å få testet diverse utstyr. Mulig denne tråden kommer til å dra ut litt - i og med at jeg må dra på noen "lytteturer" og lese meg opp på masse informasjon, men håper å komme i mål med et knall oppsett innen rimelig tid.
    HE-500 er en utmerket hodetelefon, men trenger endel kraft for å svinge. Den mister sjarmen når den ikke får nok futt.

    Det er ikke så mange DAC/Amper som er kraftige nok for den.

    Ofte er det vel så greit å gå for separat da og forsterker. Akkurat som med stereo.

    Ta deg en tur til Audionorge i Torgata bad (de har HE-500 og generelt det beste utvalget av gode hodetelefoner i landet). Og sjekk ut Stax hos Lyric mens du er i området.
    Så utrolig enig med ardilla, etter alle de hodetelefoner jeg har hørt er HE-500 og div. Stax det beste for mine ører!
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært en snartur innom Audio Norge i en break i min 10-timers arbeidsdag i dag.
    Hørte HE-500 sammens med en CD-spiller av formodentlig knall kvalitet og en Auralic Taurus. Det var bra saker, og meget bra informasjon fra selger i butikken.
    Mitt første inntrykk av HE-500 på en bra jazzplate var at den var knall på bassen og opp til øvre mellomtone, men jeg fikk inntrykk av at diskanten var litt forsiktig som gav inntrykk av et litt tilbakelent lydbilde. I samtale med selger/innehaver etterpå kom det frem at dette muligens kan skyldes min uhemmede omgang med mindre bra utstyr - det kan nevnes a-jays three direkte i headphoneutgang på utrangert pc på jobb osv. Dette kan det nok være en sannhet i, at man må vennes med godt utstyr - all den tid man har vent seg med krass og dårlig lyd.

    Jeg ble anbefalt følgende oppsett:
    Hifiman HE-500 kr 4 850
    Schiit Asgard kr 2 250
    Schiit Bifrost kr 4 050
    Totalt blir dette kr 11 150

    De var midt i en ombygging, så neste helg antok de å ha klart et eget "head-fi"-rom der man kunne teste diverse hodetelefoner, så jeg må definitivt tilbake da.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Her var det en del informasjon og nogo dertil (cf. "trange ørekanaler og hodetelefoner, men ikke høyttalere"). Godt å høre du fikk tatt turen og høre selv. Hva var det i din research som gjorde at du valgte HE-500 som interessant før prøvelyttingen? :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Personlig ville jeg brukt litt mer penger på en forsterker, og heller ventet med dac til jeg hadde råd til det. Du kjøper en av de bedre hodetelefonene som er, men kobler den til noe rimelig trist søppel som kommer til å gi deg kanskje 40% av go'lyden som hodetelefonene er i stand til å levere. Og vil du ha litt mer bit i diskanten så prøv he-400.

    Hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg kjøpt musical fidelity m1 hpa (fra oslo hificenter f.eks) og he-500, og så handlet en dac som hegel hd11 eller brukt hd20 når jeg fikk råd. Siden du liker at diskanten biter litt (?) så kunne du jo tittet på musical fidelity m1 dac i stedet for hegel. Den matcher m1 hpa perfekt i utseende og har fått greie omtaler (har ikke testet den selv, nettopp fordi noen beskriver den som litt lys og jeg liker ikke det)

    Audiolab m-dac som nevnt tidligere her er forresten ikke egnet til å drive he-500. Jeg støtter Ardilla i at det er nok ikke mange amp/dac i en boks som er lagd for å drive de.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Violectric V200 med innebygget DAC (USB, TOS-link eller COAX) er en kombinasjon som driver HE-500 mer enn godt nok (nesten 2.7W @ 50ohm) - og som signaturmessig er en reell kandidat for en del.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Personlig ville jeg ikke valgt "semi-kostbart" utstyr fra Schiit eller tilsvarende tvilsomme aktører som ikke oppgir relevante måledata på "ting" de selger. Bruk søkeverktøy så finner du ut hva Schiit har gjort galt tidligere... (ja Schiit er tatt med buksene nede mer enn en gang).
    Velg heller kvalitet fra Lake People (med og uten merkenavn Violectric), Grace Design, Benchmark el. lign. Det er produsenter med utstyr som måler- og lyder godt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er det ikke greit å la Schiit en gang få slippe fri fra sine tidlige feil - selv etter nesten 2 år (elns)?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Gjelder dette også måledata? Etter det jeg kan se publiserer ikke Schiit veldig relevante måledata, selv om de nå har fått med utgangsimpedans.

    Om feil og mangler med Schiit er viktig, får trådstarter vurdere selv.
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Måledata er viktig synes jeg helt personlig. Skulle gjerne sett at Schiit tok en "Lake People / Violectric" der. Imidlertid så er det slik at Schiits blemme med DC ble (selv etter en del push) erkjent av Jason S. hos Schiit. Og, man implementerte inherent safe design i de modellene svakheten var virksom for. Siden den gang har det kommet 3 nye modeller som jeg mener bør frikobles fra kritikk fra "gamle dager". Men, det er bare min mening. Dette viser at verden er mer åpen enn før, og at forbrukere via ulike fora har ganske stor påvirkningsevne overfor (de aller nyeste) produsentene - og fører til at de bør holde sin sti ren. Av og til er det greit å se deler av stien som er relevant - fremfor å gå alt for langt tilbake på opptråkkede stier der ingen lenger ferdes (utenom bruktmarkedet, da seff). :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Hvorfor velge en produsent med "tvilsom" historikk, når man kan velge produsenter som har lansert gode produkter over tid (i omtrent samme prisklasse).
    Jeg mener historikk/historie kan være viktig, men igjen, det blir opp til trådstarter å vurdere før sitt kjøp.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor ekskludere en produsent og mange gode produkter etter det fra en produsent som har erkjent sine tidlige feil?

    Er ikke noe fasitsvar på dette, så som du sier; trådstarter får vurdere selv hva han vil vektlegge.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Her var det en del informasjon og nogo dertil (cf. "trange ørekanaler og hodetelefoner, men ikke høyttalere"). Godt å høre du fikk tatt turen og høre selv. Hva var det i din research som gjorde at du valgte HE-500 som interessant før prøvelyttingen? :)
    Ja, jeg rakk ikke å få hørt Staxx hos Lyric, som foreslått av ardilla, men det skal jeg få til i nær fremtid.
    Nå er min research særdeles tilfeldig og pr nå kortvarig (jeg hadde en researchrunde i de lavere prisklasser når jeg for 8-9 år siden kjøpte mine Sennheisers etc), men grunnen til at jeg fant HE-500 som et interessant startsted var at den skal være veldig bra lyd/kvalitet for prisen samt at det var interessant å høre en hodetelefon som baserer seg på annen teknologi enn det jeg er vant med i mine gamle Sennheiser HD595.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Personlig ville jeg brukt litt mer penger på en forsterker, og heller ventet med dac til jeg hadde råd til det. Du kjøper en av de bedre hodetelefonene som er, men kobler den til noe rimelig trist søppel som kommer til å gi deg kanskje 40% av go'lyden som hodetelefonene er i stand til å levere. Og vil du ha litt mer bit i diskanten så prøv he-400.

    Hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg kjøpt musical fidelity m1 hpa (fra oslo hificenter f.eks) og he-500, og så handlet en dac som hegel hd11 eller brukt hd20 når jeg fikk råd. Siden du liker at diskanten biter litt (?) så kunne du jo tittet på musical fidelity m1 dac i stedet for hegel. Den matcher m1 hpa perfekt i utseende og har fått greie omtaler (har ikke testet den selv, nettopp fordi noen beskriver den som litt lys og jeg liker ikke det)

    Audiolab m-dac som nevnt tidligere her er forresten ikke egnet til å drive he-500. Jeg støtter Ardilla i at det er nok ikke mange amp/dac i en boks som er lagd for å drive de.
    Jeg kan nok gå litt opp i total sum for å få på plass en god dac som kan bli en multitasker i nær fremtid (brukes i stereoanlegg). Hadde jeg vært i markedet for et komplett stereoanlegg ville jeg nok ønsket å bruke betydelig mer enn 10 000 kr totalt - antydningsvis 50 000. Så en dac i et slikt oppsett ville nok vært over Hegel HD11, men både denne og Hegel HD20 er definitivt som kan være aktuelt for oppsettet. (skulle jo gjerne hatt noe slikt som en Hegel HD25 som kunne kobles på noen aktive høyttalere el. noe lignende down the road, men da sprenger jeg ihvertfall det budsjett jeg hadde tenkt meg).
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Violectric V200 med innebygget DAC (USB, TOS-link eller COAX) er en kombinasjon som driver HE-500 mer enn godt nok (nesten 2.7W @ 50ohm) - og som signaturmessig er en reell kandidat for en del.
    Interessant, her er man i overkant, prismessig, av kombinasjonen Schiit Asgard og Schiit Bifrost. Men kvalitetsmessig/lydmessig mener du det overgår den nevnte kombinasjon? Hva med potensialet til HE-500, får man utnyttet det?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Violectric V200 med innebygget DAC (USB, TOS-link eller COAX) er en kombinasjon som driver HE-500 mer enn godt nok (nesten 2.7W @ 50ohm) - og som signaturmessig er en reell kandidat for en del.
    Interessant, her er man i overkant, prismessig, av kombinasjonen Schiit Asgard og Schiit Bifrost. Men kvalitetsmessig/lydmessig mener du det overgår den nevnte kombinasjon? Hva med potensialet til HE-500, får man utnyttet det?
    Ja og Ja.

    Men ville ikke sett forbi Audio-GD NFB-10.32 (med sine 1650MW / 50 ohm) som ett rimeligere alternativ.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Violectric V200 med innebygget DAC (USB, TOS-link eller COAX) er en kombinasjon som driver HE-500 mer enn godt nok (nesten 2.7W @ 50ohm) - og som signaturmessig er en reell kandidat for en del.
    Interessant, her er man i overkant, prismessig, av kombinasjonen Schiit Asgard og Schiit Bifrost. Men kvalitetsmessig/lydmessig mener du det overgår den nevnte kombinasjon? Hva med potensialet til HE-500, får man utnyttet det?
    Ja og Ja.

    Men ville ikke sett forbi Audio-GD NFB-10.32 (med sine 1650MW / 50 ohm) som ett rimeligere alternativ.
    Ja, riktig, så din link tidligere. Alltid bra hvis man kan oppnå det man ønsker for en billigere penge!
    Du mener man også her får utløst potensialet?

    Hva med noe slikt som en Hegel HD20, eller tilsvarende, det er jo isolert sett ikke avskrekkende pris for en "avspiller"?

    Nå blir dette litt all over the place hva gjelder pris osv, får snevre inn etter hvert slik at alternativene ikke blir altfor mange i alle mulige prisklasser, men greit å tenke litt igjennom hva man kan få (for litt mer el mindre kroner) - slik at man får litt perspektiv på valgene man gjør.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hentet ut potensialet, ja til en hviss grad, men hodetelefoner vokser veldig med god kilde/tilpasset amp.

    Edit: Loevhagens forslag er uansett noe jeg ville vurdert om jeg var deg. Jeg har ikke hifiman HE-500, det har vel han om jeg ikke husker feil... ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Som en generell sannhet; ja. Utfordringen er å matche en gitt hodetelefon, DAC og forsterker. Det er det mange fasitsvar på. Med en del research så finner man enkelte permutasjoner som - i egne ører - bør være i en divisjon som matcher. Pris betyr ikke nødvendigvis noe her...
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    i utgangspunktet tenker jeg vel at jeg kan nærme meg 10 000
    V200 med innebygget DAC koster langt mindre enn trådstarters budsjett...
    Er dette V200 med DAC? Violectric HPA V189
    I utgangspunktet tenkte jeg meg vel totalt 10 000 inkl headsett og alt, men jeg kan være villig til å strekke meg litt lengre.

    Hvilken del i oppsettet er den enkleste å ta utgangspunkt i? Feks hvis jeg sier at jeg går for en separat dac, er det da enklere å bygge rundt denne med de resterende deler - headsett og forsterker (hvis det er behov for sistnevnte, kan høres ut slik uavhengig av hvilken dac jeg går for).
     

    GladAmatør

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    43
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Har lest tråden med interesse, daphexb, kjenner meg igjen i kvalene!
    Her er mine kommentarar:

    Kvalitet/prisklasse på DAC?
    Skal du ha noe som er vesentlig bedre enn den EMU 0404-en du reiste fra, mener jeg du må over 5000 kr. Audiolab, kanskje?

    Mest mulig i en boks?
    JA, dersom du vil ha kvalitet i alle ledd med en gang (du får ikke topp lyd ut av en kilde-dac-hodetelefonforsterker-kombinasjon uten å bruke 5000 kr på strømkabler og kabler mellom boksene)
    NEI, hvis du har planer om å fortsette å oppgradere deler av oppsettet uten å ta alt av gangen.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Har lest tråden med interesse, daphexb, kjenner meg igjen i kvalene!
    Her er mine kommentarar:

    Kvalitet/prisklasse på DAC?
    Skal du ha noe som er vesentlig bedre enn den EMU 0404-en du reiste fra, mener jeg du må over 5000 kr. Audiolab, kanskje?

    Mest mulig i en boks?
    JA, dersom du vil ha kvalitet i alle ledd med en gang (du får ikke topp lyd ut av en kilde-dac-hodetelefonforsterker-kombinasjon uten å bruke 5000 kr på strømkabler og kabler mellom boksene)
    NEI, hvis du har planer om å fortsette å oppgradere deler av oppsettet uten å ta alt av gangen.
    Sier du det, den er såpass oppegående EMU'en? Jeg kan nok bestille den ettersendt, slik at jeg kan få den inn i en ny pc jeg i disse dager bestiller deler til og skal bygge. Men jeg går vel ut i fra at man ideelt sett bør ha noe litt mer oppdatert og bedre?

    5000 kr i kabler på et oppsett med hodetelefon, dac og hodeteleforsterker? Det var da en saftig sum.

    Jeg tenker vel at det er greit å kjøpe separat dac, med mindre det er slik at det kostnadsmessig er veldig mye å spare på å kjøpe en dac med hodetelefonforster inkl. Det er ikke slik at det i en dac at man "enkelt" og kostnadseffektivt kan utvide konstruksjonen med en hodetelefonforsterkerdel? At det er en del av konstruksjonen i en dac som går igjen i en hodetelefonforsterker - slik at man da vil anta det kan spares penger på å ikke lage de samme delene enda en gang.
     

    GladAmatør

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    43
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Har lest tråden med interesse, daphexb, kjenner meg igjen i kvalene!
    Her er mine kommentarar:

    Kvalitet/prisklasse på DAC?
    Skal du ha noe som er vesentlig bedre enn den EMU 0404-en du reiste fra, mener jeg du må over 5000 kr. Audiolab, kanskje?

    Mest mulig i en boks?
    JA, dersom du vil ha kvalitet i alle ledd med en gang (du får ikke topp lyd ut av en kilde-dac-hodetelefonforsterker-kombinasjon uten å bruke 5000 kr på strømkabler og kabler mellom boksene)
    NEI, hvis du har planer om å fortsette å oppgradere deler av oppsettet uten å ta alt av gangen.
    Sier du det, den er såpass oppegående EMU'en? Jeg kan nok bestille den ettersendt, slik at jeg kan få den inn i en ny pc jeg i disse dager bestiller deler til og skal bygge. Men jeg går vel ut i fra at man ideelt sett bør ha noe litt mer oppdatert og bedre?

    5000 kr i kabler på et oppsett med hodetelefon, dac og hodeteleforsterker? Det var da en saftig sum.

    Jeg tenker vel at det er greit å kjøpe separat dac, med mindre det er slik at det kostnadsmessig er veldig mye å spare på å kjøpe en dac med hodetelefonforster inkl. Det er ikke slik at det i en dac at man "enkelt" og kostnadseffektivt kan utvide konstruksjonen med en hodetelefonforsterkerdel? At det er en del av konstruksjonen i en dac som går igjen i en hodetelefonforsterker - slik at man da vil anta det kan spares penger på å ikke lage de samme delene enda en gang.
    EMU 0404 har etter det jeg husker de samme konverterne som Logitech Transporter, som var et produkt som den gangen ble regnet som tett opp mot high-end. Min 0404 er av USB-typen, men jeg regner med at det er mye av det samme. Se forresten denne anmeldelsen: “Great card” - Lewzke’s Review of EMU 0404 4 Channel Digital PCI Audio Interface

    Om kabler: Jeg bruker Nordost Blue Heaven LS strømkabler i hovedanlegget mitt. Liker det ikke, men sannheten er at jeg ikke får maksimalt ut av disse komponentene uten... Det samme gjelder digitalkabler og linjekabler mellom dac og hodetelefonforsterker. HVIS det er topp kvalitet du er ute etter, hjelper det ikke å ha gode mellomklassekomponenter dersom du ikke spanderer en god del på kablene.

    Men spørmålet er om du MÅ ha helt topp kvalitet? Jeg må innrømme at det går heilt greit å høre på hodetelefonlyd som ikke er helt optimal. Har per nå fire oppsett som jeg trives godt med. Tre av dem er til dels overraskende billige:
    1: Trådløse AKG T912 med billigkabel rett på PCen. Kostnad 400 kr. Låter virkelig musikalsk og varmt etter noen hunder timers innspillingstid. Ikke undervurder dette produktet på grunn av prisen! Men dette er analogt trådløse, så du får radiostøyen med på kjøpet.
    2: AKG K701 i den billige Argon hodetelefonforsterkeren fra Hifiklubben. Cambridge kabel fra PCens innebygde lydkort.Kostnad 1500 kr (+hodetelefonene). Låter friskt og åpent, helt fint som musikk til arbeidet på PCen. Musikalsk og engasjerende, men selvfølgelig ikke toppklasse oppløsning.
    3: Sennheiser trådløse RS220 koblet digitalt på Squeezebox Touch. OBS, dette låt skuffende helt til jeg hadde fått spilt inn hodetelefonene! Låter omtrent så bra som løsning 2.
    4: VALAB DAC og REGA EAR med Audioquest King Cobra kabler (og Nordost strømkabel på dacen og diverse strømrenseri) med AKG k701. Kostnad 9000 kr + hodetelefoner. Gir en helt annen dybde og oppløsning. Men for å sette pris på dette, må du egentlig lytte nokså aktivt.

    Så spørsmålet er: Hvor bra er bra nok? Hva kan du trives med? Jeg liker ikke å si det, men løsning nr 2 gir meg veldig mye, rent musikalsk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Råd og erfaringer

    Valgrekkefølge
    [...]
    Hvilken del i oppsettet er den enkleste å ta utgangspunkt i? Feks hvis jeg sier at jeg går for en separat dac, er det da enklere å bygge rundt denne med de resterende deler - headsett og forsterker (hvis det er behov for sistnevnte, kan høres ut slik uavhengig av hvilken dac jeg går for).
    Hvis du ikke liker hodetelefonen fysisk og lydmessig, er resten revnende likegyldig. Du bør derfor begynne med den. Pass på at den er komfortabel. Se egen tråd om forholdet mellom hodetelefon og bruker for tips og råd. Lydforskjellene er (typisk) større mellom hodetelefoner enn de øvrige komponentene i avspillingskjeden.

    Deretter må du finne en hodetelefonforsterker som passer til hodetelefonen "sett" med dine ører/smak. En hodetelefon kan lyde ganske forskjellig med ulike hodetelefonforsterkere, og langtfra alle hodetelefonforsterkere passer til alle hodetelefoner, snarere tvert imot.

    Noen velger så en mest mulig nøytral og god kilde i ønsket prisklasse. Fordelen med dette er at man unngår enda mere mætsjeproblematikk. Det kan også lette evt. senere utstyrsskifter. Andre velger mer fargede/ikkenøytrale kilder fordi de ønsker en bestemt lydsignatur, gjerne ved mætsjing gjennom hele avspillingskjeden. Det kan være vellykket, men forvansker bytte av enkeltkomponenter.

    DAK + hodetelefonforsterker
    Det finnes gode produkter med DAK + hodetelefonforsterker i en boks. Flere er nevnt tidligere i tråden. Selv har jeg meget god erfaring med Grace Design m903 og Lynx Hilo (se egne tråder), men begge disse er dessverre dyrere alene enn ditt budsjett. Noen modeller i Benchmark DAC1-serien er muligens innen rekkevidde, og hvis du er heldig på bruktmarkedet, kan du finne både Benchmark og Grace Design m902 og m903. ardilla har tilsvarende rost Lavry DA11 (se egen tråd).

    Loevhagen har nevnt Violectric HPA V200 med DAK-modul. De kan også leveres i noen av Violectrics rimeligere modeller. Se gjerne egen tråd.

    mariusaa nevnte Musical Fidelity M1 HPA (se egen tråd). Den har innebygd USB-DAK. Det kan kanskje være en god start.

    Det slo meg at AudioQuest DragonFly (se egen tråd) kan være en interessant mulighet. Den kan anatgelig ikke være hodetelefonforsterker for HiFiMAN HE-500, men den er en god DAK (ikke se deg blind på størrelsen) som kan mate en fritt valgt hodetelefonforsterker som passer HiFiMAN HE-500 m.fl. I tillegg kan den være en lett transportabel DAK + hodetelefonforsterker for en del andre hodetelefoner, formodentlig inkl. din Sennheiser HD 595.

    [...]
    Jeg tenker vel at det er greit å kjøpe separat dac, med mindre det er slik at det kostnadsmessig er veldig mye å spare på å kjøpe en dac med hodetelefonforster inkl. Det er ikke slik at det i en dac at man "enkelt" og kostnadseffektivt kan utvide konstruksjonen med en hodetelefonforsterkerdel? At det er en del av konstruksjonen i en dac som går igjen i en hodetelefonforsterker - slik at man da vil anta det kan spares penger på å ikke lage de samme delene enda en gang.
    Man vil (nesten) alltid spare noe på å putte flere funskjoner i samme boks istedenfor å spre dem på flere, bl.a. boks nr. 2-n og kabler mellom boksene, gjerne også kretskort, strømbrytere, fjernkontroller, strømforsyninger, osv. Lydmessig er det fordeler og ulemper med begge løsninger, f.eks. kort signalvei og tett/god integrering vs. separate boksers isoleringsevne.

    Jeg tror ikke det finnes særlig mange DAKer som kan utvides med en hodetelefonforsterkermodul, kanskje noen profesjonelle(?), men det finnes som ovennevnt hodetelefonforsterkere som kan utvides med eller fabrikkutstyres med DAK-modul.

    Kabler?
    (du får ikke topp lyd ut av en kilde-dac-hodetelefonforsterker-kombinasjon uten å bruke 5000 kr på strømkabler og kabler mellom boksene)
    Deg om det. Langtfra alle er enige inkl. Tim de Paravicini ref. "Hifitullfri sone". Se gjerne også "InnerFidelitys Tyll Hertsens om hodetelefonerstatningskabler".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Klassikere

    Det er rart at ingen for lengst har nevnt noen av (de moderne) hodetelefonklassikerne. De gir gjerne mye lydkvalitet for pengene.

    • AKG K 701/K 702/Q 701 (se egen tråd)
    • beyerdynamic DT 880, evt. de nyere, men dyrere T70 og T90
    • Senheiser HD 600 og HD 650 (se egen tråd)
     

    GladAmatør

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    43
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Kabler?
    (du får ikke topp lyd ut av en kilde-dac-hodetelefonforsterker-kombinasjon uten å bruke 5000 kr på strømkabler og kabler mellom boksene)
    Deg om det. Langtfra alle er enige inkl. Tim de Paravicini ref. "Hifitullfri sone". Se gjerne også "InnerFidelitys Tyll Hertsens om hodetelefonerstatningskabler".
    OK da, her ble poenget borte i spissformuleringen om kabler... Poengene mine var at fordelene med alt i en boks er: 1 En behøver ikke ha så mange kabler. 2 En får trolig utnyttet DACens lydkvalitet til fulle rett inn i hodetelefonforsterkeren. 3: Går man for dyrere elektronikk, må kablingen stå i forhold for å få ønsket gevinst.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    En mulighet som ikke er nevnt her, er at noen forhandlere ofte gir en pakkepris hvis du kjøper flere ting samtidig, noe som kan gi litt mer for pengene.

    Jeg fikk en ok deal på Hegel HD20 og nordost blue heaven digital + usb kabler.

    Ikke akkurat en utstyrs anbefaling men et kjøps råd. :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    For å dele en annen erfaring: dyre kabler er tull.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Går bilen fortere hvis en kjøper fete felger?

    Nei... :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn