Hodetelefon + hodetelefonforsterker + DAC - forslag mottas med takk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kabler?
    (du får ikke topp lyd ut av en kilde-dac-hodetelefonforsterker-kombinasjon uten å bruke 5000 kr på strømkabler og kabler mellom boksene)
    Deg om det. Langtfra alle er enige inkl. Tim de Paravicini ref. "Hifitullfri sone". Se gjerne også "InnerFidelitys Tyll Hertsens om hodetelefonerstatningskabler".
    OK da, her ble poenget borte i spissformuleringen om kabler... Poengene mine var at fordelene med alt i en boks er: 1 En behøver ikke ha så mange kabler. 2 En får trolig utnyttet DACens lydkvalitet til fulle rett inn i hodetelefonforsterkeren. 3: Går man for dyrere elektronikk, må kablingen stå i forhold for å få ønsket gevinst.
    Da er vi (plutselig) langt mer enige, i hvert fall for punkt 1 og 2.

    Min jury er fremdeles ute ang. punkt 3, og der kan det godt hende den forblir. Kabler er for meg lite lystbetont. La oss unngå en (større) kabeldebatt i denne tråden.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Jeg lar vider kabel diskusjon ligge, jeg har sett at det får ting til å spore helt av andre plasser her inne så jeg er nå back on topikk.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    EMU 0404 har etter det jeg husker de samme konverterne som Logitech Transporter, som var et produkt som den gangen ble regnet som tett opp mot high-end. Min 0404 er av USB-typen, men jeg regner med at det er mye av det samme. Se forresten denne anmeldelsen: “Great card” - Lewzke’s Review of EMU 0404 4 Channel Digital PCI Audio Interface

    Om kabler: Jeg bruker Nordost Blue Heaven LS strømkabler i hovedanlegget mitt. Liker det ikke, men sannheten er at jeg ikke får maksimalt ut av disse komponentene uten... Det samme gjelder digitalkabler og linjekabler mellom dac og hodetelefonforsterker. HVIS det er topp kvalitet du er ute etter, hjelper det ikke å ha gode mellomklassekomponenter dersom du ikke spanderer en god del på kablene.

    Men spørmålet er om du MÅ ha helt topp kvalitet? Jeg må innrømme at det går heilt greit å høre på hodetelefonlyd som ikke er helt optimal. Har per nå fire oppsett som jeg trives godt med. Tre av dem er til dels overraskende billige:
    1: Trådløse AKG T912 med billigkabel rett på PCen. Kostnad 400 kr. Låter virkelig musikalsk og varmt etter noen hunder timers innspillingstid. Ikke undervurder dette produktet på grunn av prisen! Men dette er analogt trådløse, så du får radiostøyen med på kjøpet.
    2: AKG K701 i den billige Argon hodetelefonforsterkeren fra Hifiklubben. Cambridge kabel fra PCens innebygde lydkort.Kostnad 1500 kr (+hodetelefonene). Låter friskt og åpent, helt fint som musikk til arbeidet på PCen. Musikalsk og engasjerende, men selvfølgelig ikke toppklasse oppløsning.
    3: Sennheiser trådløse RS220 koblet digitalt på Squeezebox Touch. OBS, dette låt skuffende helt til jeg hadde fått spilt inn hodetelefonene! Låter omtrent så bra som løsning 2.
    4: VALAB DAC og REGA EAR med Audioquest King Cobra kabler (og Nordost strømkabel på dacen og diverse strømrenseri) med AKG k701. Kostnad 9000 kr + hodetelefoner. Gir en helt annen dybde og oppløsning. Men for å sette pris på dette, må du egentlig lytte nokså aktivt.

    Så spørsmålet er: Hvor bra er bra nok? Hva kan du trives med? Jeg liker ikke å si det, men løsning nr 2 gir meg veldig mye, rent musikalsk.
    Ja, dette er kortet jeg i sin tid kjøpte (ca 9 år siden), kortet har ikke forandret seg på disse 9 årene? Det kan da vel ikke måle seg med feks en Hegel HD11? Men jeg skal definitivt få det tilsendt eller hentet ved anledning slik at jeg kan teste det ut igjen.

    Jeg må nok ikke ha kvalitet som er helt der oppe, både av kostnadsmessige og andre årsaker så tror jeg at det kan vente til bankkontoen eser ytterligere ut og man har enda mer tid å bruke på denne hobbyen.

    En vurdering man må gjøre er jo om vekten på HE-500 er i overkant, ser feks at de hodetelefoner du nevner i ditt siste oppsett ligger på ca halve vekten. Det vil man vel kunne anta er en fordel for lyttekomfort (med mindre man i all hovedsak lytter i horisontal posisjon). Noen som har erfaringer og/eller tanker ang komfort på HE-500?
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    For å dele en annen erfaring: dyre kabler er tull.
    Ja, man har vel opp igjennom årene vært borti diverse artikler med blindtester av dyre vs billige kabler der det dyre alternativ ikke klarer å gå av med seieren.

    Det kan jo også sies om andre ting, som komprimert musikk vs høyoppløst - ref. denne i Lyd og Bilde nå i helgen.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Det er rart at ingen for lengst har nevnt noen av (de moderne) hodetelefonklassikerne. De gir gjerne mye lydkvalitet for pengene.

    • AKG K 701/K 702/Q 701 (se egen tråd)
    • beyerdynamic DT 880, evt. de nyere, men dyrere T70 og T90
    • Senheiser HD 600 og HD 650 (se egen tråd)
    Først tilbakemelding på din post "Råd og erfaringer" - takker for fyldig og god tilbakemelding. Jeg trenger råd og veiledning!

    Da går jeg etter hodetelefon først og fremst og tar det som et utgangspunkt. Samtidig får jeg grunne litt på dette med om jeg ønsker å sprenge budsjettet med en DAC i prisklasse "langt over passende budsjettstørrelse", mitt utgangspunkt for budsjett var jo 10 000 totalt inkl hodetelefon, dac, forsterker etc.

    Jeg skal lese meg opp på alle de forslag som er kommet på DAC og hodetelefonforsterkere. Ser akkurat nå på dette review av Grace Design m903 som bare må være med en norsk kar. Ser jo mens jeg hører/ser videoen at prisen er kr 15 395, dette er vel mest sannsynlig en avsporing - men det er interessant å se litt rundt hva som er på markedet for å få perspektiv på tingene. Vedrørende forholdet pris/kvalitet tenker jeg da på det at jeg totalt sett ender på ca denne pris på mitt min nye data (med 27" skjerm etc). Hva er det man betaler for når man legger 15 000 i en slik boks vs det samme for et helt dataoppsett? - hvis dere skjønner hva jeg er ute etter. Selvfølgelig er det vel ikke samme masseproduksjonsfordel som dataoppsettet har, at man nødvendigvis må betale litt mer for at det firmaet som produserer produktet skal få det til å gå rundt.

    Hvilken hodetelefon jeg går for er definitivt ikke avklart enda, takker for dine gode forslag, jeg noterer meg dem for videre forskning/lesning og forhåpentligvis får jeg hørt noen av dem i tiden som kommer frem til jeg bestemmer meg for et oppsett.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Det høres ut som du liker å lære ord isteden for uttale . KUDOS!

    ( men, jeg lo godt - bare fordi jeg visste det var deg )

    PS: Headfi eventyret helt over? ( ref TORGET )
    PSii: Oppdatere oss på ditt nye Venture?
    Ps3: Savner deg:)
    Ps4 kommer snart..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Priser og prising

    [...]
    forholdet pris/kvalitet tenker jeg da på det at jeg totalt sett ender på ca denne pris på mitt min nye data (med 27" skjerm etc). Hva er det man betaler for når man legger 15 000 i en slik boks vs det samme for et helt dataoppsett? - hvis dere skjønner hva jeg er ute etter. Selvfølgelig er det vel ikke samme masseproduksjonsfordel som dataoppsettet har, at man nødvendigvis må betale litt mer for at det firmaet som produserer produktet skal få det til å gå rundt.
    [...]
    Ja, jeg forstår hva du tenker på. Man kan også sammenligne Grace Design m903 med en hjemmekinoreceiver, en ren DAK og en ren hodetelefonforsterker til samme pris. Når man ser dem ved siden av hverandre, er første tanke at hjemmekinoreceiveren gir mest valuta for pengene og de to siste minst. Evt. forskjeller i lydkvalitet er vanskeligere å måle og bedømme, enn si verdien av forskjellene.

    Noe skyldes definitivt produksjons- og distribusjonsvolum. Her vinner sannsynligvis hjemmekinoreceiveren. Man skal dog være oppmerksom på at profesjonelt utstyr, som Grace Design m903, gjerne "bygges" bedre og prises gunstigere enn mye hifi(esoterika). Produksjonsvolumene er nok ofte også høyere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Noen som har erfaring med denne?
    CAMBRIDGE DacMagic Plus D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
    Har lurt litt på den selv. Fikk god test i lyd og bilde.
    Får nok en bedre dak i f.eks Hegel HD20, men som en kombo dak/forsterker innenfor din prisklasse kunne
    den kanskje vært noe?
    Vi har skrevet om den tidligere. Den er neppe egnet for enhver hodetelefon. For øyeblikket husker jeg ikke om produsenten har publisert relevante spesifikasjoner for hodetelefonforsterkerdelen.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har erfaringer og/eller tanker ang komfort på HE-500?
    Vekten gjør seg kjent når du har de på hodet, og av samme grunn er de ikke passende for en som har tenkt å røre seg mye med de. Skulle de presset seg fast til skallen nok til å holde hele den vekta på plass så hadde de blitt ubehagelige, så du kan ikke drive noe bøy & tøy med de. De er ikke ubehagelige, og jeg kan ha de på meg i noen timer uten at det bryr meg. Men de er ikke direkte behagelige heller... Du tilgir de på grunn av den fine lyden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vekt og passform

    Noen som har erfaringer og/eller tanker ang komfort på HE-500?
    Vekten gjør seg kjent når du har de på hodet, og av samme grunn er de ikke passende for en som har tenkt å røre seg mye med de. Skulle de presset seg fast til skallen nok til å holde hele den vekta på plass så hadde de blitt ubehagelige, så du kan ikke drive noe bøy & tøy med de. De er ikke ubehagelige, og jeg kan ha de på meg i noen timer uten at det bryr meg. Men de er ikke direkte behagelige heller... Du tilgir de på grunn av den fine lyden.
    Jeg har så vidt hatt en HiFiMAN HE-500 på hodet og lyttet en stund til HiFiMAN HE-6. De ser like ut, men av en eller annen grunn passet det eksemplaret av HE-6 meg meget godt, mens HE-500 ikke var fullt så bra.

    Bøylen kan bøyes. På ovennevnte HE-6 fulgte bøylen mitt hode meget godt og anleggsflaten ble dermed ganske stor. Det hjelper.

    STAX SR-009 er omtrent like tung, men den har et bredt hodebånd som legger seg meget fint etter/på hodet. Vektfordelingen blir dermed god, og man merker egentlig ikke så mye til vekten så lenge man er i ro. Straks man beveger hodet, vil man merke massetregheten. Litt som på månen: Det er forskjell på å løfte noe som veier 10 kg på jorden og å riste på det.

    Audeze LCDx er også omtrent like tunge. Disse passet meg dårligere. De har ganske kort bøyle, men sannsynligvis akkurat nok for meg med fullt uttrekk forbi siste hakk. Verre er det at de klemmer i forkant pga. vinkling mellom bøyle, bøylefester og "klokker". Dette er et kjent problem som InnerFidelitys Tyll Hertsens har beskrevet i sin omtale av disse.

    Alle såpass tunge hodetelefoner er typisk laget for stillesittende hjemmelytting.

    Se gjerne tråden "Menneskers og hodetelefoners fysiske egenskaper og mål" som jeg nevnte i et tidligere innlegg uten å navngi og lenke til den.
     

    GladAmatør

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    43
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Ja, dette er kortet jeg i sin tid kjøpte (ca 9 år siden), kortet har ikke forandret seg på disse 9 årene? Det kan da vel ikke måle seg med feks en Hegel HD11? Men jeg skal definitivt få det tilsendt eller hentet ved anledning slik at jeg kan teste det ut igjen.
    EMU 0404 er ikke så milelangt fra Hegel HD10, så du har nok rett i at den ikke måler seg med HD11. Nei, har du penger til det, hør på rådene fra de andre her i tråden!

    Det har blitt nevnt veldig mye lekkert som ligger mye tettere opp mot det optimale! Du måtte uansett kombinere 0404 med en anstendig ekstern hodetelefonforsterker, etter min mening.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Må bare få si at dette virker å være et knall forum! Stort antall og meget gode innlegg på kort tid. Ender nok opp med å prise dere alle for at jeg ender opp med et gjennomtenkt og meget godt oppsett til slutt. Eneste minus er jo at det er så mye skrevet her inne på et utall tråder, samt henvisninger til alle mulige ressurser rundt omkring på nettet at man fort ender opp med et stort antall vekttall innen hodeletefoni etc innen man har fått pløyd igjennom nok til å føle at man gjør velfunderte valg av komponenter. Hehe, men den får en ta. Det er da verre ting en kan bruke sin tid på - men håper bare jeg får brukt nok tid på prosjektet i den nærmeste tid til at jeg ender opp med et kjøp om ikke så altfor lenge.

    Hører/ser (vel, ikke så mye titting all den tid jeg skriver innlegg her) nå på Keith Jarrett, Gary Peacock og Jack DeJohnette, Standards I/II, Tokyo 85/86 - nå skulle man hatt det nye oppsett, formodentlig ville nytelsen nådd nye høyder. Dere får hjelpe meg i mål innenfor rimelighetens grenser.
     
    Sist redigert:

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer og/eller tanker ang komfort på HE-500?
    Vekten gjør seg kjent når du har de på hodet, og av samme grunn er de ikke passende for en som har tenkt å røre seg mye med de. Skulle de presset seg fast til skallen nok til å holde hele den vekta på plass så hadde de blitt ubehagelige, så du kan ikke drive noe bøy & tøy med de. De er ikke ubehagelige, og jeg kan ha de på meg i noen timer uten at det bryr meg. Men de er ikke direkte behagelige heller... Du tilgir de på grunn av den fine lyden.
    Jeg har så vidt hatt en HiFiMAN HE-500 på hodet og lyttet en stund til HiFiMAN HE-6. De ser like ut, men av en eller annen grunn passet det eksemplaret av HE-6 meg meget godt, mens HE-500 ikke var fullt så bra.

    Bøylen kan bøyes. På ovennevnte HE-6 fulgte bøylen mitt hode meget godt og anleggsflaten ble dermed ganske stor. Det hjelper.

    STAX SR-009 er omtrent like tung, men den har et bredt hodebånd som legger seg meget fint etter/på hodet. Vektfordelingen blir dermed god, og man merker egentlig ikke så mye til vekten så lenge man er i ro. Straks man beveger hodet, vil man merke massetregheten. Litt som på månen: Det er forskjell på å løfte noe som veier 10 kg på jorden og å riste på det.

    Audeze LCDx er også omtrent like tunge. Disse passet meg dårligere. De har ganske kort bøyle, men sannsynligvis akkurat nok for meg med fullt uttrekk forbi siste hakk. Verre er det at de klemmer i forkant pga. vinkling mellom bøyle, bøylefester og "klokker". Dette er et kjent problem som InnerFidelitys Tyll Hertsens har beskrevet i sin omtale av disse.

    Alle såpass tunge hodetelefoner er typisk laget for stillesittende hjemmelytting.

    Se gjerne tråden "Menneskers og hodetelefoners fysiske egenskaper og mål" som jeg nevnte i et tidligere innlegg uten å navngi og lenke til den.
    Takk for tips. Skal definitivt ta dette med meg når jeg tester hodetelefoner rundt omkring. Jeg har trivdes godt med mine Sennheiser HD595, hva gjelder komfort, de står oppgitt til 270 gram på nettet. Jeg skal nok godt kunne leve med noen gram ekstra, men det er jo klart at ideelt sett kjenner man ikke at man har noe på hodet - det er selvfølgelig ikke oppnåelig. Så får en huske på dette: "Brukeren skal ikke tilpasses hodetelefonen" - hehe, morsomme saker.
     
    Sist redigert:

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Burson ha-160 passer til musikk smaken din ihvertfall , du kan også lese teste gjort om den her Burson HA-160 | Lyd & Bilde du kan også ha ta ein titt på musical fidility m1 hpa her er testen som er gjort på den å Musical Fidelity M1 HPA | Lyd & Bilde Når det kommer til dac Hegel HD11 32 bit D/A-konverter - Sort foreksempel musical fidelity m1 hpa og hegel hd 11 veil pris med frakt 10000,-
    Meget interessante tips der, ser ut som meget gode kandidater. Som avklart tidligere i tråden må jeg få bestemt meg for hodetelefon før matching mot forsterker gjøres. Hva er reglene vedrørende forsterker - må den høres med den hodetelefon man kjøper/har kjøpt før den kjøpes for at man skal klare å kunne ta et godt begrunnet valg, all den tid opplevelse av lyd antagelig er meget forskjellig fra person til person. Man vil vel kunne komme i den situasjon at dette ikke er mulig - at den forsterker man tenker er det beste valg kun er tilgjengelig for kjøp på nettet feks. Jeg skjønner at det ikke vil være så lurt å kjøpe en hodetelefon uten å ha hørt den før (noe jeg forsåvidt gjorde med min nåværende Sennheiser HD595 og som jo gikk greit - selv om jeg jo ikke vet alternativene, hehe - man vet ikke hva man går glipp av før man har erfart det), men er det tilnærmet det samme med en forsterker eller kan man legge mer vekt på anmeldelser enn hva man kan med en hodetelefon?

    Ja, nå kan det godt være at jeg sprenger budsjettet, det gjenstår å se - man tenker jo så mangt. Må få hørt mer utstyr slik at jeg kan gjøre meg opp en mening vedrørende hvor mye penger jeg skal legge i prosjektet.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette er kortet jeg i sin tid kjøpte (ca 9 år siden), kortet har ikke forandret seg på disse 9 årene? Det kan da vel ikke måle seg med feks en Hegel HD11? Men jeg skal definitivt få det tilsendt eller hentet ved anledning slik at jeg kan teste det ut igjen.
    EMU 0404 er ikke så milelangt fra Hegel HD10, så du har nok rett i at den ikke måler seg med HD11. Nei, har du penger til det, hør på rådene fra de andre her i tråden!

    Det har blitt nevnt veldig mye lekkert som ligger mye tettere opp mot det optimale! Du måtte uansett kombinere 0404 med en anstendig ekstern hodetelefonforsterker, etter min mening.
    Vedrørende kvalitet på DAC:
    Tipset fra CDWMcInSpots om AudioQuest DragonFly. Hvordan er denne sammenlignet med en Hegel HD11 og en HD20, og hva med emu'en? Og er forskjellene i så fall store? Hvis vi ser for oss en skala fra 1 til 10, der 1 er heller dårlig og 10 er optimalt så estimerer jeg at emu 0404 er 4, Hegel HD20 er 7 og så må en ganske mye opp i pris for å klatre til 8 og 9 og eventuelt 10 hvis det er mulig. Er jeg langt fra en fasit her, og hvor i dette landskapet vil DragonFly plassere seg? Snakker her kun om DAC-egenskaper, ikke om forsterkeregenskaper.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    DAKer, samt AudioQuest DragonFly er en bedre DAK enn prisen indikerer

    Fint at vi er til nytte.

    [...]
    Vedrørende kvalitet på DAC:
    Tipset fra CDWMcInSpots om AudioQuest DragonFly. Hvordan er denne sammenlignet med en Hegel HD11 og en HD20, og hva med emu'en? Og er forskjellene i så fall store? Hvis vi ser for oss en skala fra 1 til 10, der 1 er heller dårlig og 10 er optimalt så estimerer jeg at emu 0404 er 4, Hegel HD20 er 7 og så må en ganske mye opp i pris for å klatre til 8 og 9 og eventuelt 10 hvis det er mulig. Er jeg langt fra en fasit her, og hvor i dette landskapet vil DragonFly plassere seg? Snakker her kun om DAC-egenskaper, ikke om forsterkeregenskaper.
    Først: Jeg kjenner ikke E-MUen og har vel ingen personlig erfaring med Hegel DAKene.

    Det er noe uenighet om DAKer/digitalkilder. Noen mener at forskjellene ikke er så store og begynner å bli vanskelige å høre over et visst nivå, mens andre mener det er betydelige forskjeller. Det er nok også forskjell avhengig av om man søker en mest mulig nøytral og transparent kilde vs. en mer farget. I det første tilfellet er det enklere å bli enige om hvilken som er bedre, og man kan endog få hjelp av målinger. I det andre er det (vel nesten) kun smak og behag(?)

    For noen dager siden søkte jeg litt ang. Lynx Hilo vs. den meget roste og til dels dyre Antelope Audio Zodiac-serien. Tidligere har jeg undersøkt litt vs. Weiss. Inntrykket er så langt at Hilo står seg godt ifht. begge og flere til hvis man ønsker en mest mulig nøytral og transparent kilde. Man skal altså ikke kimse av denne boksen selv om en del andre koster langt mere samtidig som de ofte kan mindre.

    hvor i dette landskapet vil DragonFly plassere seg? Snakker her kun om DAC-egenskaper, ikke om forsterkeregenskaper.
    Jeg tror AudioQuest DragonFly er en (langt) bedre DAK enn prisen indikerer. Pass dog på å følge bruksrådene fra Stereophiles John Atkinson hvis du har en av de tidlige eksemplarene.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Mætsjing av hodetelefon og hodetelefonforsterker + prøvelytt kombinasjonen

    Apropos Burson HA-160 og HA-160D:
    Vær oppmerksom på at de har så høy gain og grove lydstyrkereguleringstrinn at de blir vanskelige for en god del, og ubrukelige for noen. Dette har flere av oss skrevet om tidligere. Noen toner det mer ned enn andre. De nyere (og dyrere?) Burson-modellene har flere gaintrinn og er dermed formodentlig mer medgjørlige.

    [...]
    Som avklart tidligere i tråden må jeg få bestemt meg for hodetelefon før matching mot forsterker gjøres. Hva er reglene vedrørende forsterker - må den høres med den hodetelefon man kjøper/har kjøpt før den kjøpes for at man skal klare å kunne ta et godt begrunnet valg, all den tid opplevelse av lyd antagelig er meget forskjellig fra person til person. Man vil vel kunne komme i den situasjon at dette ikke er mulig - at den forsterker man tenker er det beste valg kun er tilgjengelig for kjøp på nettet feks. Jeg skjønner at det ikke vil være så lurt å kjøpe en hodetelefon uten å ha hørt den før (noe jeg forsåvidt gjorde med min nåværende Sennheiser HD595 og som jo gikk greit - selv om jeg jo ikke vet alternativene, hehe - man vet ikke hva man går glipp av før man har erfart det), men er det tilnærmet det samme med en forsterker eller kan man legge mer vekt på anmeldelser enn hva man kan med en hodetelefon?

    Ja, nå kan det godt være at jeg sprenger budsjettet, det gjenstår å se - man tenker jo så mangt. Må få hørt mer utstyr slik at jeg kan gjøre meg opp en mening vedrørende hvor mye penger jeg skal legge i prosjektet.
    Apropos mætsjing av hodetelefon og hodetelefonforsterker, er det et sett med "elektriske regler", og dernest må kombinasjonen klaffe for deg med dine lyttenivåer.

    De "elektriske reglene" er beskrevet i InnerFidelitys utmerkede "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" som inneholder enkle, praktiske regler. Ikke la deg skremme eller forvirre av ordene "Measurement Recommendations". Lenkene i artikkelen er også verdt å lese (du nevnte jo vekttall ;)). Se gjerne også Head-Fi.orgs "Headphone Impedance". Noen foretrekker den.

    Det hjelper ikke om mætsjen følger alle ovennevnte regler hvis den ikke klaffer for deg med dine lyttenivåer, din musikk og dine fonogrammer. Det er derfor viktig at du forsøker din utvalgte hodetelefon med hodetelefonforsterkerkandidatene. Samme hodetelefon kan variere en del mellom hodetelefonforsterkere og i en del tilfeller også med samme hodetelefonforsterker, men forskjellige lydstyrker. Noen kombinasjoner lyder bra, engasjerende m.m. på lave lydstyrker, mens andre først våkner med ganske høy lydstyrke. De siste er uegnet for oss i ppp-gruppen, mens fffff-gjengen ikke forstår problemet.

    I de siste dagene har jeg lyttet til EAR Yoshino HP4 for å bli kjent med og klok på den. Da har jeg atter blitt minnet på at forskjellige hodetelefonforsterkere, hodetelefoner og kombinasjoner av disse behandler (miksen i) innspillinger forskjellig. Det kan bl.a. sammenlignes med hvordan de lysansvarlige på et teater velger å belyse (det som foregår på) scenen. På scenen foregår uansett akkurat det samme, men publikums opplevelse av det kan være vidt forskjellig. Det er f.eks. stor forskjell på fullt flomlys av hele scenen og dempet belysning + søkelys på vokalist/solist.

    Slike aspekter tar det tid å finne ut av. De kan dessuten variere med utstyrskombinasjoner, fonogrammer, lydstyrke, lytterens dagsform osv. Man blir ikke nødvendigvis klok på 1-2-3, og heller 4-5-6.

    Husk også på at det er meget lett å bli lurt av lydstyrkeforskjeller, f.eks. mellom utstyrskombinasjoner man sammenligner. Sterkere/høyere oppfattes gjerne som bedre. Vær nøye med at den avgitte lydstyrken faktisk er lik. Det beste er å måle fordi det er meget lett å lure seg selv. Skylab, som er kjent fra Head-Fi.org og skriver for InnerFidelity, måler alltid før han starter utstyrssammenligninger.



    ... og jeg som skulle legge meg i kristelig tid. Sukk!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Eneste minus er jo at det er så mye skrevet her inne på et utall tråder, samt henvisninger til alle mulige ressurser rundt omkring på nettet at man fort ender opp med et stort antall vekttall innen hodeletefoni etc innen man har fått pløyd igjennom nok til å føle at man gjør velfunderte valg av komponenter.
    Du finner ikke løsningen på livets gåte her inne. Her går man seg bare vill og får flere alternativer og mer forvirring. Hvis du tar den røde pillen og hører på disse fanatiske gærningene, så ender man opp med å kjøpe inn hauger på hauger av utstyr, bytte DAC, bytte forsterker, bytte hodetelefon, klistre tape på hodetelefonen og sende UV-belysning mot ansiktet i håp om å forbedre lyden.

    Når du har brukt et halvt år på å finne en kombinasjon som nesten er god nok, men har en fyrstikk å spikke på, så får du beskjed om at problemet er dårlige kabler. Tro meg, jeg var godt inndoktrinert i sekten og hadde store problemer med å bryte ut. Somme netter drømte jeg om å fortelle nybegynnere om hvor subjektiv lydopplevelse er og hvor mange variabler som påvirket persepsjonen. Det er spesielt én bruker jeg vil advare deg mot, og hin frekventerer her inne som ardilla. Denne personen vil så tvil i deg så fort hin kjenner det minste snus av misnøye.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ellers vil jeg anbefale Asus Xonar Essence One, som jeg jo har spammet deg med på PM, hahaha.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Man kommer langt med sunn fornuft og kr. 10.000

    Eneste minus er jo at det er så mye skrevet her inne på et utall tråder, samt henvisninger til alle mulige ressurser rundt omkring på nettet at man fort ender opp med et stort antall vekttall innen hodeletefoni etc innen man har fått pløyd igjennom nok til å føle at man gjør velfunderte valg av komponenter.
    Du finner ikke løsningen på livets gåte her inne. Her går man seg bare vill og får flere alternativer og mer forvirring. Hvis du tar den røde pillen og hører på disse fanatiske gærningene, så ender man opp med å kjøpe inn hauger på hauger av utstyr, bytte DAC, bytte forsterker, bytte hodetelefon, klistre tape på hodetelefonen og sende UV-belysning mot ansiktet i håp om å forbedre lyden.

    Når du har brukt et halvt år på å finne en kombinasjon som nesten er god nok, men har en fyrstikk å spikke på, så får du beskjed om at problemet er dårlige kabler. Tro meg, jeg var godt inndoktrinert i sekten og hadde store problemer med å bryte ut. Somme netter drømte jeg om å fortelle nybegynnere om hvor subjektiv lydopplevelse er og hvor mange variabler som påvirket persepsjonen. Det er spesielt én bruker jeg vil advare deg mot, og hin frekventerer her inne som ardilla. Denne personen vil så tvil i deg så fort hin kjenner det minste snus av misnøye.
    Ikke la deg skremme av at Tittentei fleiper litt. Det går helt fint hvis man er utstyrt med sunt bondevett og har beina godt plantet i bakken.

    Hodetelefonkategorien har i all vesentlighet vært fri for krangling, snurrige ideer om kabler, metafysikk m.m., og dette var første gang jeg har lest om UV-belysning.

    Min fars råd gjelder også her. Man kan stadig søke etter noe man ikke har, eller man kan sette pris på det man har. Uansett bør man finne ut hva man har råd til, og innstille seg deretter. Trådstarter startert med kr. 10.000, og da kan han få et meget vellydende oppsett.

    Min Sennheiser HD 650 har ligget og spilt fra Grace Design m903 i lang tid fordi jeg allikevel driver innspilling av noe annet. Hver gang jeg tar en kort lytt, virker den bevegelsesfremmende og fin. Man kan, som tidligere nevnt, meget vel ta utgangsppunkt i Sennheiser HD 600 eller HD 650, og få et meget vellydende oppsett til en høyst akseptabel pris. Hvis man ønsker en annen lydsignatur, kan man isteden forsøke AKG K 701 eller beyerdynamic DT 880.

    PS: ardilla kan fleipe, men er egentlig hjelpsom og kunnskapsrik hvis man spør på rett måte og er seg en tanke bevisst hvordan han skal leses.

    Du finner ikke løsningen på livets gåte her inne.
    Dette er selvsagt helt sant. (Du finner den neppe heller noe annet sted.)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, jeg bare tulletøyser.

    Helt enig med CDW i at man får mye bra med et så romslig budsjett som 10 000. F.eks. kan du kjøpe Asus Xonar Essence One (haha) og Sennheiser HD 650 til langt under budsjett, spesielt hvis du handler brukt (haha). Jeg bruker mine HD 650 nesten utelukkende, selv om jeg har langt dyrere hodetelefoner (Audeze LCD-2 r1, Audeze LCD-3, Beyerdynamic T1, Denon AH-D7000). Disse hodetelefonene er rett og slett fantastiske og kan brukes i timesvis uten å være trettende eller ukomfortable å ha på.

    Når så du lyset mht HD 650, CDW? Jeg hadde inntrykket av at du fant dem oppskrytt ved første date? Sammenliknet du HD 650 på Grace m903 og AURALiC TAURUS, da du var i Oslo? Jeg har jo begge to og vil si TAURUS gjør dem hakket mer kontrollert og dynamiske, noe av bløtheten vi elsker strammes opp mao.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^det skulle jeg også..Så begynte CDWM..
    For innlegg:
    • #61 hadde du 34 minutter
    • #62 hadde du 2 timer og 23 minutter
    mellom daphexb postet sitt innlegg og jeg postet mitt svar.

    ... i hvert fall innlegg #62 var da overkommelig(?)
    Det innlegget var ment som et kompliment, og det er jeg sikker på du vet:)

    Når det kommer til et oppsett til 10k, så ville jeg anbefalt en prat med blekansikt, han har mye fine komboer Hifiman/Schiit til godt under budsjett. Dette er også produkter som er lettsolgte, slik at man kan forandre underveis.

    Blekansikt kan levere en service få matcher!

    Jeg har nå hatt samme oppsett i ca ett år, og har slått meg til ro med det. Klart jeg drømmer om bedre utstyr, men jeg har verken budsjett eller ork til det jaget. Og som CDWM`s far sa:Man kan stadig søke etter noe man ikke har, eller man kan sette pris på det man har.

    Kanskje lettere for CDWM det? med tanke på inventarlisten hans:)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 650

    [...]
    Når så du lyset mht HD 650, CDW? Jeg hadde inntrykket av at du fant dem oppskrytt ved første date? Sammenliknet du HD 650 på Grace m903 og AURALiC TAURUS, da du var i Oslo? Jeg har jo begge to og vil si TAURUS gjør dem hakket mer kontrollert og dynamiske, noe av bløtheten vi elsker strammes opp mao.
    Jeg tror du blander sammen mine observasjoner av Audeze LCD2.2b + LCD3 og Sennheiser HD 650.

    Sennheiser HD 650 likte jeg godt nok allerede under demonstrasjon til at jeg bestilte den. Audeze forstod jeg ikke noe av.

    Se gjerne følgende innlegg fra primo desember 2012 (og gjerne også senere innlegg):
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    [...]
    Når så du lyset mht HD 650, CDW? Jeg hadde inntrykket av at du fant dem oppskrytt ved første date? Sammenliknet du HD 650 på Grace m903 og AURALiC TAURUS, da du var i Oslo? Jeg har jo begge to og vil si TAURUS gjør dem hakket mer kontrollert og dynamiske, noe av bløtheten vi elsker strammes opp mao.
    Jeg tror du blander sammen mine observasjoner av Audeze LCD2.2b + LCD3 og Sennheiser HD 650.

    Sennheiser HD 650 likte jeg godt nok allerede under demonstrasjon til at jeg bestilte den. Audeze forstod jeg ikke noe av.

    Se gjerne følgende innlegg fra primo desember 2012 (og gjerne også senere innlegg):
    Akkurat, ja. Ser av referansene du viser til at du har lagt din elsk på henne fra første stund. Flink gutt! HD 650 er en real kjæreste som ikke er high maintenance. Hun liker godt forskjellige forsterkere og oppfører seg ganske annerledes, avhengig av hva du mater henne med, men hun er stadig blid og yter godt i gjengjeld med det meste. Opplevde til og med at hun trivdes med signal direkte fra mobiltelefonen og PCen, men det er selvsagt kvaliteter å hente ved å matche henne med en skikkelig brunstig kraftkar. Da får man tilskuerplass på første rad og vil oppleve noe virkelig magisk.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    [...]
    Når så du lyset mht HD 650, CDW? Jeg hadde inntrykket av at du fant dem oppskrytt ved første date? Sammenliknet du HD 650 på Grace m903 og AURALiC TAURUS, da du var i Oslo? Jeg har jo begge to og vil si TAURUS gjør dem hakket mer kontrollert og dynamiske, noe av bløtheten vi elsker strammes opp mao.
    Jeg tror du blander sammen mine observasjoner av Audeze LCD2.2b + LCD3 og Sennheiser HD 650.

    Sennheiser HD 650 likte jeg godt nok allerede under demonstrasjon til at jeg bestilte den. Audeze forstod jeg ikke noe av.

    Se gjerne følgende innlegg fra primo desember 2012 (og gjerne også senere innlegg):
    Opplevde til og med at hun trivdes med signal direkte fra mobiltelefonen og PCen, men det er selvsagt kvaliteter å hente ved å matche henne med en skikkelig brunstig kraftkar. Da får man tilskuerplass på første rad og vil oppleve noe virkelig magisk.


    Tittentei er tilbake!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Det var deg som begynte med damemetaforene, så jeg har lært av den beste. ;)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^:)

    Leste det merket med rødt til fruen nå; hva fa**n er det du sitter å ser på?

    :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    men det er selvsagt kvaliteter å hente ved å matche henne med en skikkelig brunstig kraftkar. Da får man tilskuerplass på første rad og vil oppleve noe virkelig magisk.
    Leste det merket med rødt til fruen nå; hva fa**n er det du sitter å ser på?
    Mine tanker gikk til hesteslipp og mange av tilskuernes spesielle (og lite forståelige) fasinasjon for følgende.

    ... men man risikerer raskt at tankene også flakser innom aktiviteter i Amsterdam og Hamburg.


    Men nu er vi langt utenfor trådens emne.

    Traad_avsporing_trafikkskilt.gif
     
    S

    SAH

    Gjest
    Bare et lite tips til trådstarteren (hvis han ikke allerede er klar over det); Soundgarden kjører kampanje på AKG Q701 til den fantastiske pris av kr. 1999. Tror kampanjen pågår til 18.03. Dette er jo et røverkjøp!!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    To gode, men forskjellige hodetelefoner, samt en god hodetelefonforsterker og DAK

    Det er rart at ingen for lengst har nevnt noen av (de moderne) hodetelefonklassikerne. De gir gjerne mye lydkvalitet for pengene.

    • AKG K 701/K 702/Q 701 (se egen tråd)
    • beyerdynamic DT 880, evt. de nyere, men dyrere T70 og T90
    • Senheiser HD 600 og HD 650 (se egen tråd)
    Bare et lite tips til trådstarteren (hvis han ikke allerede er klar over det); Soundgarden kjører kampanje på AKG Q701 til den fantastiske pris av kr. 1999. Tror kampanjen pågår til 18.03. Dette er jo et røverkjøp!!
    Noen raskt samlede priser:

    Hodetelefon
    Pris
    AKG Q 701
    1999
    AKG K 550
    1984
    beyerdynamic DT 880 Edition 600 ohm
    2069
    beyerdynamic DT 880 Edition 250 ohm
    2069
    beyerdynamic DT 880 Pro 250 ohm
    2116
    Logitech UE 6000
    1790
    Sennheiser HD 600
    2429
    Sennheiser HD 650
    2489
    Sennheiser Momentum
    2290
    Shure SRH940
    1690
    Sony MDR-1R
    1849

    Det slo meg at med priser á la ovennevnte AKG-pris, er det innenfor trådstarters budsjett fullt mulig å kjøpe to gode hodetelefoner med forskjellig lydsignatur, åpen + lukket, osv., samt en god hodetelefonforsterker og DAK.

    Jeg nevnte den velrenommerte Benchmark DAC1-serien i innlegg #35. Dette skal være gode DAKer + hodetelefonforsterkere. Benchmark DAC1 koster nå kr. 7495 og Benchmark DAC1 USB kr. 9695.

    Jeg tittet litt i "Hodetelefoner" på Torget og fant bl.a. de gode Denon AH-D7000 og beyerdynamic T 1 som nye vil være for dyre for trådstarters budsjett, men brukt er de innenfor.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Fint at vi er til nytte.

    [...]
    Vedrørende kvalitet på DAC:
    Tipset fra CDWMcInSpots om AudioQuest DragonFly. Hvordan er denne sammenlignet med en Hegel HD11 og en HD20, og hva med emu'en? Og er forskjellene i så fall store? Hvis vi ser for oss en skala fra 1 til 10, der 1 er heller dårlig og 10 er optimalt så estimerer jeg at emu 0404 er 4, Hegel HD20 er 7 og så må en ganske mye opp i pris for å klatre til 8 og 9 og eventuelt 10 hvis det er mulig. Er jeg langt fra en fasit her, og hvor i dette landskapet vil DragonFly plassere seg? Snakker her kun om DAC-egenskaper, ikke om forsterkeregenskaper.
    Først: Jeg kjenner ikke E-MUen og har vel ingen personlig erfaring med Hegel DAKene.

    Det er noe uenighet om DAKer/digitalkilder. Noen mener at forskjellene ikke er så store og begynner å bli vanskelige å høre over et visst nivå, mens andre mener det er betydelige forskjeller. Det er nok også forskjell avhengig av om man søker en mest mulig nøytral og transparent kilde vs. en mer farget. I det første tilfellet er det enklere å bli enige om hvilken som er bedre, og man kan endog få hjelp av målinger. I det andre er det (vel nesten) kun smak og behag(?)

    For noen dager siden søkte jeg litt ang. Lynx Hilo vs. den meget roste og til dels dyre Antelope Audio Zodiac-serien. Tidligere har jeg undersøkt litt vs. Weiss. Inntrykket er så langt at Hilo står seg godt ifht. begge og flere til hvis man ønsker en mest mulig nøytral og transparent kilde. Man skal altså ikke kimse av denne boksen selv om en del andre koster langt mere samtidig som de ofte kan mindre.

    hvor i dette landskapet vil DragonFly plassere seg? Snakker her kun om DAC-egenskaper, ikke om forsterkeregenskaper.
    Jeg tror AudioQuest DragonFly er en (langt) bedre DAK enn prisen indikerer. Pass dog på å følge bruksrådene fra Stereophiles John Atkinson hvis du har en av de tidlige eksemplarene.
    Jeg antar at du har landet på den konklusjon at der er en god del forskjell, all den du har en god del dyrere utstyr på DAC/DAK-området?

    Hvis jeg skulle gå for en DAC (jeg lander på den engelske benevnelse av gammel vane inntil videre)+hodetelefonforsterker som kan (gjen)brukes i et fremtidig stereo-oppsett med feks et par aktive høyttalere - hvilke funksjoner må så en slik enhet ha, og har dere noen forslag? Vil feks Grace Design m903 fungere fint i et slikt oppsett, enn hva med Benchmark DAC1 USB? Eventuelt andre forslag?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn