Hodetelefon + hodetelefonforsterker + DAC - forslag mottas med takk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Hvis jeg skulle gå for en DAC (jeg lander på den engelske benevnelse av gammel vane inntil videre)+hodetelefonforsterker som kan (gjen)brukes i et fremtidig stereo-oppsett med feks et par aktive høyttalere - hvilke funksjoner må så en slik enhet ha, og har dere noen forslag? Vil feks Grace Design m903 fungere fint i et slikt oppsett, enn hva med Benchmark DAC1 USB? Eventuelt andre forslag?
    Grace Design m903 og Asus Xonar Essence One er DAC, forforsterker og hodetelefonforsterker i ett.


    • DAC-delen gjør at du kan koble på digitale kilder, og at disse konverteres til analogt signal.
    • Forforsterkerdelen gjør at du kan sende de analoge signalene videre til en effektforsterker, aktive høyttalere eller en separat hodetelefonforsterker.
    • Hodetelefonforsterkerdelen er selvforklarende.

    På m903 har man, i motsetning til på f.eks. One, i tillegg analoge innganger, slik at man kan koble på analoge enheter som CD-spiller osv og bruke DAC-delen i CD-spilleren.

    Fordelen ved separat DAC, forforsterker og hodetelefonforsterker er at det gir mer fleksibilitet, men samtidig er det flere komponenter som skal matches. Hvis du kjøper en DAC uten forforsterkerdel (forenklet forklart volumkontroll), så vil du kunne få problemer med å koble denne direkte til en effektforsterker. Dog ingen regel uten unntak. Man kan f.eks. fra PC stille volumet digitalt.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Det hjelper ikke om mætsjen følger alle ovennevnte regler hvis den ikke klaffer for deg med dine lyttenivåer, din musikk og dine fonogrammer. Det er derfor viktig at du forsøker din utvalgte hodetelefon med hodetelefonforsterkerkandidatene. Samme hodetelefon kan variere en del mellom hodetelefonforsterkere og i en del tilfeller også med samme hodetelefonforsterker, men forskjellige lydstyrker. Noen kombinasjoner lyder bra, engasjerende m.m. på lave lydstyrker, mens andre først våkner med ganske høy lydstyrke. De siste er uegnet for oss i ppp-gruppen, mens fffff-gjengen ikke forstår problemet.
    Først: "ppp-gruppen, mens fffff-gjengen"? :)
    La oss si at man nyter forskjellige lyttenivåer, noe jeg antar vil være vanlig - det at man må optimalisere for et gitt lyttenivå, er dette for å finne absolutt optimal "kompatibilitet" mellom de komponenter man har valgt? Vil der være utstyr som yter optimalt på forskjellige, og veldig forskjellige, lyttenivåer - eller går dette mot en eller annen slags teknisk/fysisk lov (at der alltid vil være et optimalt lyttenivå for å utnytte komponentenes egenskaper i perfekt synergi)?

    Hehe, ja, vektall, er jo litt gøy det her da. Men er pr nå ikke kompatibelt med veldig lange dager på jobben og ønske om GOD lyd RASKT. Får så alt for liten tid til overs for dette prosjektet, derav noe tid mellom mine innlegg. Men jeg benytter mine ledige øyeblikk til å lese det dere har skrevet her i denne tråd, i andre tråder og andre ressurser rundt omkring på nettet. Nå skulle det imidlertid kunne nærme seg et besøk hos Audio Norge på deres head-fi-rom, det ble lovet at dette skulle være klart til kommende helg. Da skulle det vel også kunne bli mulig å stikke innom Lyric som også er i området (for å høre Stax som foreslått av ardilla tidlig i denne tråd). Andre steder i Oslo by som jeg absolutt bør besøke?
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Eneste minus er jo at det er så mye skrevet her inne på et utall tråder, samt henvisninger til alle mulige ressurser rundt omkring på nettet at man fort ender opp med et stort antall vekttall innen hodeletefoni etc innen man har fått pløyd igjennom nok til å føle at man gjør velfunderte valg av komponenter.
    Du finner ikke løsningen på livets gåte her inne. Her går man seg bare vill og får flere alternativer og mer forvirring. Hvis du tar den røde pillen og hører på disse fanatiske gærningene, så ender man opp med å kjøpe inn hauger på hauger av utstyr, bytte DAC, bytte forsterker, bytte hodetelefon, klistre tape på hodetelefonen og sende UV-belysning mot ansiktet i håp om å forbedre lyden.

    Når du har brukt et halvt år på å finne en kombinasjon som nesten er god nok, men har en fyrstikk å spikke på, så får du beskjed om at problemet er dårlige kabler. Tro meg, jeg var godt inndoktrinert i sekten og hadde store problemer med å bryte ut. Somme netter drømte jeg om å fortelle nybegynnere om hvor subjektiv lydopplevelse er og hvor mange variabler som påvirket persepsjonen. Det er spesielt én bruker jeg vil advare deg mot, og hin frekventerer her inne som ardilla. Denne personen vil så tvil i deg så fort hin kjenner det minste snus av misnøye.
    Ja, jeg antar at det er mange her inne som har store finansielle interesser innenfor mumbo-jumbo-hfi-komponenter og som i sin grådighet forsøker å lure oss godtroende lykkejegere som i all sin enkelhet går rett på limpinnen og svelger de store ord uten å mukke.
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ta med deg det headsettet du faller for hos Audio Norge og popp innom Digital Impuls, Lyric etc etc. Jeg vil tro at dersom du er litt "snill" med de hos Audio Norge så får du lånt med deg ett ferdig innspilt sett av de du har falt for mens ett nytt sett ligger hos dem så du får tatt deg en lytterunde før du eventuelt kjøper en dac/amp hos dem.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Ellers vil jeg anbefale Asus Xonar Essence One, som jeg jo har spammet deg med på PM, hahaha.
    Hehe, jeg takker for tilbud du har kommet med på PM, det er notert og jeg vurderer det, men jeg føler ikke jeg kan hoppe på noe før jeg hører litt mer utstyr. Ser jo også at du har Beyerdynamic T1 til kr 5000, som jo på papiret også er interessant - dog har jeg ikke hørt dem, ei heller fått dybdelest noen anmeldelser. Så aktuelt NÅ = nei.

    Du skal ikke selge Grace Design m903? - uforpliktende spørsmål på nok en komponent jeg ikke har hørt, men som man jo synes ser meget interessant ut gitt de gode anmeldelser den har fått.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ellers vil jeg anbefale Asus Xonar Essence One, som jeg jo har spammet deg med på PM, hahaha.
    Hehe, jeg takker for tilbud du har kommet med på PM, det er notert og jeg vurderer det, men jeg føler ikke jeg kan hoppe på noe før jeg hører litt mer utstyr. Ser jo også at du har Beyerdynamic T1 til kr 5000, som jo på papiret også er interessant - dog har jeg ikke hørt dem, ei heller fått dybdelest noen anmeldelser. Så aktuelt NÅ = nei.

    Du skal ikke selge Grace Design m903? - uforpliktende spørsmål på nok en komponent jeg ikke har hørt, men som man jo synes ser meget interessant ut gitt de gode anmeldelser den har fått.
    Ja, må jo tipse folk litt, lol. :D Forstår godt at du ikke vil ta forhastede beslutninger.

    Har en god del utstyr som skal selges og som ikke ligger ute enda, men har ikke bestemt om m903 går i skrivende stund. Den er veldig kjekk, fordi den tar liten plass, har mange tilkoblingsmuligheter og er solid bygget. Riktig lekker er den også, og det skader definitivt ikke. Den står som sentralenhet her nå, og jeg styrer (billige) pc-høyttalere og hodetelefonene med den. Har vurdert å få et par aktive studiomonitorer til PCen, og da vil den helt sikkert fungere godt med det. One kan gjøre alle disse oppgavene også, men kvalitetsfølelse og byggekvalitet er ikke like god, selv om lydkvaliteten er tilnærmet ekvivalent i mine ører (dette skrev jeg for lenge siden i Asus Xonar Essence One tråden, så det er ikke noe jeg sier fordi jeg selger One). At byggekvalitet er bedre skulle imidlertid bare mangle, siden m903 koster rundt 5 ganger så mye.

    Vil dog si at forsterkermessig, så er AURALiC TAURUS den beste transistorhodetelefonforsterkeren jeg har hørt, men da må man ha separat DAC i tillegg (jeg har brukt One og m903 som DAC for TAURUS). Den koster jo også 13 000 ny, men pris er ikke alltid synonymt med lydpreferanser. CDW synes jo at Taurus måtte vike for m903 da han prøvde den i butikken til Audio Norge, så det finnes ingen fasitsvar her.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Ikke la deg skremme av at Tittentei fleiper litt. Det går helt fint hvis man er utstyrt med sunt bondevett og har beina godt plantet i bakken.

    Hodetelefonkategorien har i all vesentlighet vært fri for krangling, snurrige ideer om kabler, metafysikk m.m., og dette var første gang jeg har lest om UV-belysning.

    Min fars råd gjelder også her. Man kan stadig søke etter noe man ikke har, eller man kan sette pris på det man har. Uansett bør man finne ut hva man har råd til, og innstille seg deretter. Trådstarter startert med kr. 10.000, og da kan han få et meget vellydende oppsett.

    Min Sennheiser HD 650 har ligget og spilt fra Grace Design m903 i lang tid fordi jeg allikevel driver innspilling av noe annet. Hver gang jeg tar en kort lytt, virker den bevegelsesfremmende og fin. Man kan, som tidligere nevnt, meget vel ta utgangsppunkt i Sennheiser HD 600 eller HD 650, og få et meget vellydende oppsett til en høyst akseptabel pris. Hvis man ønsker en annen lydsignatur, kan man isteden forsøke AKG K 701 eller beyerdynamic DT 880.

    PS: ardilla kan fleipe, men er egentlig hjelpsom og kunnskapsrik hvis man spør på rett måte og er seg en tanke bevisst hvordan han skal leses.
    Hehe, takker for at dere er såpass humoristiske, kunnskapsrike og samtidig gir meg gode alternativer i alle de prisklasser jeg er innom, samt at vi er innom priskategorier jeg ikke i utgangspunktet tenkte å bevege meg i, men som umiddelbart ble aktuelle gitt at jeg startet med en hodetelefon (Hifiman HE500) som nødvendiggjorde at man så på dyrere utstyr for å kunne få ut max potensiale av hodetelefonene. I tillegg synes jeg det er meget interessant å diskutere og lære om disse dyrere komponenter for å sette utstyr og lydopplevelser/lydkvalitet i kontekst, samt at jeg ikke absolutt må holde meg til 10 000 (selv om man jo får renter på penger i banken, mens det er nok ikke er slik at hifi-utstyr forrenter seg sånn helt uten videre).

    Sennheiser HD 650 + Grace Design m903 høres for den uinnvidde (altså meg) ut som en skeivfordeling av innkjøpskostnader og min tanke er umiddelbart at man sitter igjen med et uforløst potensiale i Grace Design m903. Men det er kanskje ikke slik? Der var jo en poster tidlig på denne tråd, SAH, som skrev følgende: "Kanskje 70% av budsjettet på DAC".

    Vedrørende Grace Design m903. Kostnadsmessig, hvis det er mulig å gi et estimat, hvor stor del av konstruksjonen er brukt på DAC-delen og hvor stor del er brukt på forsterkerdelen? Og hvis man ytelsesmessig skulle sammenligne med en separat DAC + en egen hodetelefonforsterker, hvilke sammenligninger ville da vært naturlig (ikke nødvendigvis lydprofilmessig (vel, all informasjon mottas med takk selvfølgelig), men kvalitetsmessig).
     
    Sist redigert:

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    ^det skulle jeg også..Så begynte CDWM..
    For innlegg:
    • #61 hadde du 34 minutter
    • #62 hadde du 2 timer og 23 minutter
    mellom daphexb postet sitt innlegg og jeg postet mitt svar.

    ... i hvert fall innlegg #62 var da overkommelig(?)
    Det innlegget var ment som et kompliment, og det er jeg sikker på du vet:)

    Når det kommer til et oppsett til 10k, så ville jeg anbefalt en prat med blekansikt, han har mye fine komboer Hifiman/Schiit til godt under budsjett. Dette er også produkter som er lettsolgte, slik at man kan forandre underveis.

    Blekansikt kan levere en service få matcher!

    Jeg har nå hatt samme oppsett i ca ett år, og har slått meg til ro med det. Klart jeg drømmer om bedre utstyr, men jeg har verken budsjett eller ork til det jaget. Og som CDWM`s far sa:Man kan stadig søke etter noe man ikke har, eller man kan sette pris på det man har.

    Kanskje lettere for CDWM det? med tanke på inventarlisten hans:)
    Blekansikt - etter hva jeg kan skjønne ut i fra det jeg har sveipet over av innlegg her inne på dette forum så vil jeg anta at det godt kan være han jeg snakket med på Audio Norge for en ukes tid siden. Med mitt utgangspunkt i HE500 så fikk jeg følgende forslag:

    Hifiman HE-500 kr 4 850
    Schiit Asgard kr 2 250
    Schiit Bifrost kr 4 050
    Totalt blir dette kr 11 150
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Det er rart at ingen for lengst har nevnt noen av (de moderne) hodetelefonklassikerne. De gir gjerne mye lydkvalitet for pengene.

    • AKG K 701/K 702/Q 701 (se egen tråd)
    • beyerdynamic DT 880, evt. de nyere, men dyrere T70 og T90
    • Senheiser HD 600 og HD 650 (se egen tråd)
    Bare et lite tips til trådstarteren (hvis han ikke allerede er klar over det); Soundgarden kjører kampanje på AKG Q701 til den fantastiske pris av kr. 1999. Tror kampanjen pågår til 18.03. Dette er jo et røverkjøp!!
    Noen raskt samlede priser:

    HodetelefonPris
    AKG Q 7011999
    AKG K 5501984
    beyerdynamic DT 880 Edition 600 ohm2069
    beyerdynamic DT 880 Edition 250 ohm2069
    beyerdynamic DT 880 Pro 250 ohm2116
    Logitech UE 60001790
    Sennheiser HD 6002429
    Sennheiser HD 6502489
    Sennheiser Momentum2290
    Shure SRH9401690
    Sony MDR-1R1849

    Det slo meg at med priser á la ovennevnte AKG-pris, er det innenfor trådstarters budsjett fullt mulig å kjøpe to gode hodetelefoner med forskjellig lydsignatur, åpen + lukket, osv., samt en god hodetelefonforsterker og DAK.

    Jeg nevnte den velrenommerte Benchmark DAC1-serien i innlegg #35. Dette skal være gode DAKer + hodetelefonforsterkere. Benchmark DAC1 koster nå kr. 7495 og Benchmark DAC1 USB kr. 9695.

    Jeg tittet litt i "Hodetelefoner" på Torget og fant bl.a. de gode Denon AH-D7000 og beyerdynamic T 1 som nye vil være for dyre for trådstarters budsjett, men brukt er de innenfor.
    Takker, takker. Her er det overkommelige priser ja. Hva er det man ikke får ved å gå for en av disse vs å kjøpe en som er dobbelt så dyr eller 3-4 ganger så dyr?

    Jeg hadde jo ikke tenkt å kjøpe to hodetelefoner, men det er klart at der definitivt kan være god nytte i det. Feks at man kjøper en som kun benyttes i godstolen hjemme + at man har en som lettere kan tas med ut på tur etc., men du tenker i all hovedsak at man bør benytte seg av muligheten til å få forskjellig lydsignatur? Hvor nyttig synes du det er å ha hodetelefoner som har forskjellige lydsignaturer? Hadde nok i all hovedsak tenkt å ende opp med en meget god hodetelefon som har all-round-egenskaper.

    Ja, jeg har sett T1'en til Tittentei. Hvordan er den sammenlignet med Hifiman HE500, (og kanskje også med mine Sennheiser HD595)?
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Sjekk ut Prolyd og Procom, de selger studioutstyr og har gjerne litt mer edruelige priser, unge oppadkommende musikere er jo ikke akkurat kjent for å slenge rundt seg med penger:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Sennheiser HD 650 + Grace Design m903 høres for den uinnvidde (altså meg) ut som en skeivfordeling av innkjøpskostnader og min tanke er umiddelbart at man sitter igjen med et uforløst potensiale i Grace Design m903. Men det er kanskje ikke slik? Der var jo en poster tidlig på denne tråd, SAH, som skrev følgende: "Kanskje 70% av budsjettet på DAC".
    Ikke se deg blind på priser. Husk at Sennheiser er en global masseprodusent for bedrifts- og konsumentmarkedet, mens Grace Design er en nisjeprodusent som er mer rettet mot proff-/bedriftsmarkedet. Sennheiser har forhandlingsmakt ovenfor leverandørene sine og kan spre utviklingskostnadene over mange enheter, så at de er relativt billige i forhold behøver ikke bety at det blir dårlig lyd! :D Bedrifter får skattefradrag for ting de kjøper også, slik at produsenter som Grace gjerne kan prise produktene sine litt høyere.

    Akkurat nå har jeg koblet Sennheiser HD 650 til Woo Audio WA2 og det låter helt himmelsk. Woo Audio WA2 med rør og det hele koster nok rundt 10 000 kroner inn i Norge, og det er bare forsterkeren. I tillegg kjører jeg Grace som DAC. :D

    woo-audio-wa2-sennheiser-hd650.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg antar at du har landet på den konklusjon at der er en god del forskjell, all den du har en god del dyrere utstyr på DAC/DAK-området?
    Når du ser på løsøreoversikter o.l. skal du hverken glemme eller undervurdere "det ble nå bare slik"-faktoren. Veien (og løsørebeholdningen) blir til underveis, og som en følge av diverse innfall og erfaringer. Noen ganger er man f.eks. moden for å prøve noe nytt/annet/..., og da skal det ikke nødvendigvis så mye til.

    Husk at både Grace Design m903 og Lynx Hilo er flere gode produkter i ett inkl.:
    • DAK
    • Hodetelefonforsterker
    • Forforsterker med digitale og analoge utganger
    Lynx Hilo er dessuten bl.a.
    • Digital signalsvitsj
    • Digital signalkonverter
    • Digital signalmultiplikator
    • ADK
    Hvis man utnytter mer enn én av funksjonene, blir prisen per funksjon mye lavere enn totalprisen. Selv om man kun benytter de som DAK + hodetelefonforsterker, blir komponentprisen straks en annen og man sparer dessuten kabel og plass.

    Jeg kjøpte bevisst Grace Design m903 fordi den har alle de tre ovennevnte funksjoner, og planen er fremdeles å benytte alle i et arbeidsrom/hjemmekontor/sekundærstue/bibliotek. Jeg mangler kun de aktive høyttalerne.

    Lynx Hilo virket under demonstrasjon meget bra som DAK + hodetelefonforsterker for Sennheiser HD 800. Dét var uslagsgivende for mitt kjøp samme dag. I tillegg hadde jeg fra før lest positive "ting" om den.

    Hvis jeg skulle gå for en DAC (jeg lander på den engelske benevnelse av gammel vane inntil videre)+hodetelefonforsterker som kan (gjen)brukes i et fremtidig stereo-oppsett med feks et par aktive høyttalere - hvilke funksjoner må så en slik enhet ha, og har dere noen forslag? Vil feks Grace Design m903 fungere fint i et slikt oppsett, enn hva med Benchmark DAC1 USB? Eventuelt andre forslag?
    Se avsnittet "Jeg kjøpte bevisst Grace Design m903 fordi ..." ovenfor.

    Grace Design m903, Benchmark DAC1 HDR og Benchmark DAC2 HGC har alle:
    • DAK
    • Hodetelefonforsterker
    • Forforsterker med digitale og analoge utganger som kan styres med fjernkontroll
    Med disse trenger du i tillegg kun:
    • Innspilt musikk
    • Musikkavspiller/kilde med digital eller analog utgang
    • En eller flere av følgende alternativer:
      • Hodetelefon
      • Aktive høyttalere
      • Effekttrinn + passive høyttalere
    • Kabler
    • Strøm
    Jeg synes det er meget praktisk med i hvert fall fjernkontrollert lydstyrkekontroll for høyttalerbaserte oppsett. Hvis du kan leve uten dette, gjelder ovennevnte også for Benchmark DAC1, Benchmark DAC1 USB og Benchmark Pre (med mulig unntak for inngangsutvalg o.l. Sjekk baksidebilder og bruksanvisning).

    Lynx Hilo har, som beskrevet i tråden "Lynx Hilo: Hodetelefonbruk", foreløbig ikke fjernkontroll, men en løsning er under utvikling. Den forutsetter dog tilknyttet datamaskin som beskrevet i tråden.

    Noen aktive høyttalere har lydstyrkekontroll, endog med fjernkontroll. Da trenger ikke DAKen å ha forforsterkerdel/pre ut.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydpreferanser vs. pris og Grace Design m903 vs. AURALiC TAURUS

    [...]
    Vil dog si at forsterkermessig, så er AURALiC TAURUS den beste transistorhodetelefonforsterkeren jeg har hørt, men da må man ha separat DAC i tillegg (jeg har brukt One og m903 som DAC for TAURUS). Den koster jo også 13 000 ny, men pris er ikke alltid synonymt med lydpreferanser. CDW synes jo at Taurus måtte vike for m903 da han prøvde den i butikken til Audio Norge, så det finnes ingen fasitsvar her.
    Jeg er helt enig ang. pris vs. lydpreferanser. Når man kommer over et visst nivå, spiller preferanser en stadig større rolle fordi det uansett er bra/godt nok/...

    Ang. Grace Design m903 vs. AURALiC TAURUS skrev jeg vel noe á la:
    HiFiMAN HE-6 fungerte meget bra med Grace Design m903. Jeg syntes ikke AURALiC TAURUS var noe bedre, og det overrasket meg utfra det jeg tidligere hadde lest om AURALiC TAURUS og om forsterkerkravene HiFiMAN HE-6 (visstnok) stiller. Den butikkansatte prøvelyttet også, og sa at Grace Design m903 i hvert fall ikke var dårligere enn AURALiC TAURUS, kanskje en tanke bedre. Han var også positivt overrasket.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grace Design m903 og "skjevfordeling"

    [...]
    Sennheiser HD 650 + Grace Design m903 høres for den uinnvidde (altså meg) ut som en skeivfordeling av innkjøpskostnader og min tanke er umiddelbart at man sitter igjen med et uforløst potensiale i Grace Design m903. Men det er kanskje ikke slik? Der var jo en poster tidlig på denne tråd, SAH, som skrev følgende: "Kanskje 70% av budsjettet på DAC".
    Grace Design M902_Circlesound_Recording_Setup.JPG
    Grace Design m902 Circlesound Recording Setup

    (Nesten) nederst til venstre på bildet ser man en Sennheiser HD 650(/600) liggende oppå en Grace Design m902.

    Bildet er fra opptak utenfor studio (field recording) og stammer (vel) fra Sound On Sound. Det viser et av områdene Grace Design m90[123] er laget for. Grace Design benytter selv begrepet "Reference headphone amplifier, DAC, monitor controller".
    Audio Valve RKV Mark II_Sennheiser HD 650_750x750.jpg

    Sennheiser HD 650 og Audio Valve RKV Mark II

    Dette er et annet eksempel på "skjevfordeling" hvis man følger slik logikk. Du burde lese Håkon Rognliens observasjoner ang. Audio Valve RKV Mark II og langt billigere hodetelefoner i tråden "Audio Valve RKV Mk 2, erfaringer".

    Vedrørende Grace Design m903. Kostnadsmessig, hvis det er mulig å gi et estimat, hvor stor del av del av konstruksjonen er brukt på DAC-delen og hvor stor del er brukt på forsterkerdelen? Og hvis man ytelsesmessig skulle sammenligne med en separat DAC + en egen hodetelefonforsterker, hvilke sammenligninger ville da vært naturlig (ikke nødvendigvis lydprofilmessig (vel, all informasjon mottas med takk selvfølgelig), men kvalitetsmessig).
    Både DAK og hodetelefonforsterker er god. Det er ikke uten grunn at Stereophile "2012 Recommended Components" har gitt den toppkarakter både innen "Digital Processors" (A+) og "Headphones & Headphone Accessories" (A).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hvorfor flere hodetelefoner?

    Takker, takker. Her er det overkommelige priser ja. Hva er det man ikke får ved å gå for en av disse vs å kjøpe en som er dobbelt så dyr eller 3-4 ganger så dyr?
    Hvis hodetelefonene har samme lydsignatur: Typisk bedre oppløsning, mer raffinement, bedre klang o.l. Det er dog snakk om en (til dels raskt) avtagende pris-ytelsekurve etterhvert som man beveger seg oppover fra AKG K 701, Sennheiser HD 600/650 m.fl.

    Det finnes imidlertid produkter som kan tilby noe annet. F.eks. er den rimeligste Audeze betydelig dyrere enn denne prisgruppen, og du må (vel) også (noe) opp hvis du ønsker hodetelefoner med treklokkeskall, f.eks. "Audio-Technica W Series" og Denon AH-D[57]000.

    fullt mulig å kjøpe to gode hodetelefoner med forskjellig lydsignatur, åpen + lukket, osv.,
    Jeg hadde jo ikke tenkt å kjøpe to hodetelefoner, men det er klart at der definitivt kan være god nytte i det. Feks at man kjøper en som kun benyttes i godstolen hjemme + at man har en som lettere kan tas med ut på tur etc., men du tenker i all hovedsak at man bør benytte seg av muligheten til å få forskjellig lydsignatur?
    Det er mange grunner til å ha mer enn én hodetelefon, hvilket jeg forsøkte å indikere:
    • Forskjellig lydsignatur kan være fint for forskjelig musikk, sinnsstemning, lytteformål osv.
    • Åpen + lukket. Det er fint med en isolerende lukket når det er støy i eller utenfor huset, f.eks. fordi naboen kjører gressklipper
    • Fullstørrelse for hjemmebruk + en annen egnet for reise
    Hvor nyttig synes du det er å ha hodetelefoner som har forskjellige lydsignaturer? Hadde nok i all hovedsak tenkt å ende opp med en meget god hodetelefon som har all-round-egenskaper.
    Bose QuietComfort 15 + Apple iPoc classic er meget fin på lange togturer. De andre hodetelefonene mine fungerer ikke til dette. beyerdynamic T 5 p er fin når det er (en viss) støy i eller utenfor huset.

    Når det gjelder lydsignatur er det dels et spørsmål om smak og lyst, men forskjellig lydsignatur kan være fint for forskjelig musikk, sinnsstemning, lytteformål osv. Hva mener jeg så med lytteformål? Det kan være forskjell på ren nytelseslytting og f.eks. en mer aktiv studering/observasjon av musikernes spill, komposisjonen, komponistens intensjon, musikernes eller dirigentens fortolkning av verket osv.

    Muligheten for flere lydsignaturer er, som flere av oss har skrevet mange ganger, en av fordelene med hodetelefoner vs. høyttaleroppsett. Man kan faktisk ha både råd og plass til flere ulike oppsett.

    Les gjerne om "kosehodetelefoner" i følgende innlegg #2862, #2867 og #2876 og om beyerdynamic T1 vs. Sennheiser HD 800 og Denon AH-D7000 i de tidlige innleggene i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".

    Ja, jeg har sett T1'en til Tittentei. Hvordan er den sammenlignet med Hifiman HE500, (og kanskje også med mine Sennheiser HD595)?
    Jeg har hverken hørt HiFiMAN HE-500 eller Sennheiser HD 595.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det profesjonelle markedet

    Sjekk ut Prolyd og Procom, de selger studioutstyr og har gjerne litt mer edruelige priser, unge oppadkommende musikere er jo ikke akkurat kjent for å slenge rundt seg med penger:)
    Utstyr beregnet på profesjonelle kan ha mange fordeler inkl. edruelig pris, god ytelse istedenfor "blingfaktor", lite hifisvada, robusthet, driftssikkerhet, fornuftig betjening, osv., osv. Se gjerne Sound On Sounds av flere grunner utmerkede artikkel "Studio Headphones - Leading Models Compared". Grace Design m903, Lynx Hilo og Benchmark DAC-serien tilhører denne kategorien.

    Jeg har både besøkt og handlet med ProLyd. De gir meget god service, og det virker som de vet hva de driver med. Andre har skrevet lignende om dem, f.eks. Ulf-B.

    Jeg har ikke vært i kontakt med Procom Music, men de selger (og importerer?) Ultrasone.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    "Skjevfordeling" blant de profesjonelle, samt hifipriser vs. profesjonelle priser

    Sennheiser HD 650 + Grace Design m903 høres for den uinnvidde (altså meg) ut som en skeivfordeling av innkjøpskostnader
    [...]
    Ikke se deg blind på priser. Husk at Sennheiser er en global masseprodusent for bedrifts- og konsumentmarkedet, mens Grace Design er en nisjeprodusent som er mer rettet mot proff-/bedriftsmarkedet. Sennheiser har forhandlingsmakt ovenfor leverandørene sine og kan spre utviklingskostnadene over mange enheter, så at de er relativt billige i forhold behøver ikke bety at det blir dårlig lyd! :D Bedrifter får skattefradrag for ting de kjøper også, slik at produsenter som Grace gjerne kan prise produktene sine litt høyere.
    [...]
    Ja, store produsenter har typisk lavere kostnader per enhet enn små. Mange hifiprodusenter er (vel) mindre enn mange som produserer for det profesjonelle markedet(?)

    Det skal visstnok eksistere forskjellige kalkylefilosofier innen hifi vs. det profesjonelle lydmarkedet. Mange av kundene i det profesjonelle lydmarkedet er dessuten nettopp det, profesjonelle. De har (mye) kunnskap om det de trenger og kjøper. Det er dermed vanskeligere å lure dem, og markedet er mer rasjonelt.

    Det ser dessuten ut til å være meget vanlig at profesjonelle lydfolk benytter hodetelefoner til kr. 2000 +/- 500 (eller litt lavere) ref. Sound On Sounds av flere grunner utmerkede artikkel "Studio Headphones - Leading Models Compared", leverandørenes markedsføring, artikler og fora for profesjonelle lydfolk m.m. TompetNerd, som (vel) er profesjonell musiker, skrev vel noe á la: Studioer kan spare på mye, men de er meget nøye på at ADK/DAK-løsningene er best mulige.

    Det ville ikke overraske meg om Grace Design m903, Lynx Hilo og Benchmark DAC-serien hadde kostet betydelig mer hvis de var laget av en hifiprodusent. Et godt eksempel på dette er Weiss. De hadde en DAK laget for det profesjonelle markedet, men som også var attraktiv for hifimarkedet.Så bestemte de seg for å lage en hifiutgave der innmaten vel var (nærmest) identisk, men med et annet utseende og muligens litt andre inn- og utganger. Prisen for hifiutgaven er mye høyere enn den profesjonelle.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrke, musikksjangre og fonogrammer

    Det hjelper ikke om mætsjen følger alle ovennevnte regler hvis den ikke klaffer for deg med dine lyttenivåer, din musikk og dine fonogrammer. Det er derfor viktig at du forsøker din utvalgte hodetelefon med hodetelefonforsterkerkandidatene. Samme hodetelefon kan variere en del mellom hodetelefonforsterkere og i en del tilfeller også med samme hodetelefonforsterker, men forskjellige lydstyrker. Noen kombinasjoner lyder bra, engasjerende m.m. på lave lydstyrker, mens andre først våkner med ganske høy lydstyrke. De siste er uegnet for oss i ppp-gruppen, mens fffff-gjengen ikke forstår problemet.
    Først: "ppp-gruppen, mens fffff-gjengen"? :)
    La oss si at man nyter forskjellige lyttenivåer, noe jeg antar vil være vanlig - det at man må optimalisere for et gitt lyttenivå, er dette for å finne absolutt optimal "kompatibilitet" mellom de komponenter man har valgt? Vil der være utstyr som yter optimalt på forskjellige, og veldig forskjellige, lyttenivåer - eller går dette mot en eller annen slags teknisk/fysisk lov (at der alltid vil være et optimalt lyttenivå for å utnytte komponentenes egenskaper i perfekt synergi)?
    Jeg er generelt varsom med og skeptisk til bruk av "ultimate" ord som f.eks. "optimal" og "perfekt". Så også denne gang. De innebærer jo at det ikke kan bli bedre, hvilket som oftest er galt.

    Noen komponenter "våkner først til liv" over en viss lydstyrke. Disse er selvsagt uegnet hvis man tidvis, ofte eller alltid lytter med lavere lydstyrke.

    Noen komponenter går i en eller annen form for metning, overstyring, kompresjon, osv. over en viss lydstyrke. Disse er selvsagt uegnet hvis man tidvis, ofte eller alltid lytter med høyere lydstyrke.

    Man bør (les må) derfor prøve om utstyrskandidatene passer brukeren for brukerens ønskede lydtyrkenivåer, enten det er ett eller flere i et lite eller stort intervall.

    Noen hodetelefoner og utstyrskombinasjoner er mer allround enn andre. Se f.eks. DavidMahlers "Battle Of The Flagships (57 Headphones Compared)". Dette gjelder både musikksjangre og innspillingskvalitet. Det finnes dog ingen allmen fasit om hva som passer sammen. Man bør derfor prøve om utstyrskandidatene passer brukeren for brukerens musikk og fonogrammer.

    Eksempler:
    • Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer. Det er dermed likegyldig for meg om mitt utstyr fungerer godt med høyere lydstyrker enn jeg noen gang ønsker å lytte med eller ei.
    • Jeg hører bl.a. ikke på rap og heavy metal. Det er dermed meg revnende likegyldig om mitt utstyr fungerer for disse musikksjangrene eller ikke.
    • Jeg hører mye på også til dels gamle fonogrammer og fonogrammer som ikke figurerer på listene over audiofile innspillinger. Det er derfor viktig for meg at mitt utstyr fungerer for annet enn übersublime superopptak. (Noen av dem er jo dessuten dørgende kjedelige.)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dyre(re) hodetelefoner

    [...] Hva er det man ikke får ved å gå for en av disse vs å kjøpe en som er dobbelt så dyr eller 3-4 ganger så dyr?
    Jeg snublet nettopp over innlegget "Dyre(re) hodetelefoner":

    Skummel tanke, men hvor bra låter dyre hodetelefoner? Er fornøyd med mine srh940, men.....
    Min erfaring er at pris og lyd har høy sammenheng innen hodetelefoner. Det er veldig få dyre hodetelefoner, og de dyre har det som regel blitt lagt veldig mye arbeid i å få så gode som mulig.
    Noen observasjoner:
    • Husk dog at også her gjelder "Loven om avtagande avkastning"
    • Produksjons-, distribusjons- og salgsvolum avtar med økende pris. Dette er i seg selv prisdrivende
    • Dyrere hodetelefoner er ofte mer påkostet også på områder som ikke (nødvendigvis) forbedrer lyden
    • Akseptabel kost-gevinstgrense vil variere fra person til person avhengig av en eller flere faktorer inkl. smak, prioriteringer og økonomi
    • Noen dyre(re) hodetelefoner forsvarer prisen bedre enn andre
    • Når man passerer et visst minimumsnivå for lydkvalitet, kan ofte smak og behag være vel så viktig for valget som (mer) objektive kvalitetskriterier
    • Har man først hørt noe riktig bra, kan det være vanskelig å senere vende seg til rimeligere utstyr
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    LOL! Ja, jeg synes jo de dyre jeg har prøvd er bedre, men sååå mye bedre er de ikke :D

    Husk også følgende, som jeg har presentert flere ganger!

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Ja, jeg så den figuren i samme lende og tenkte at det kan synes som om Tittentei (kanskje) ikke er (helt) enig med seg selv.

    (Hoved)poenget med innlegg #100 "Dyre(re) hodetelefoner" var imidlertid (å gjenta) det jeg selv hadde skrevet (fordi jeg fremdeles var godt fornøyd med det).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tyll Hertsens om hodetelefoner vs. høyttalere

    Apropos Tittenteis figur (og tilhørende, tidligere skrevne utsagn):

    Tyll Hertsens om hodetelefoner vs. høyttalere:

    http://www.reddit.com/r/headphones/...l_hertsens_editor_at_innerfidelitycom/c8msft0

    AgonistAgent
    Do you prefer to listen on to a flagship headphone (I'd guess your HD 800s) or a flagship 2 speaker system?

    TyllHertsens
    I'd prefer listening on a good speaker system, but headphones have advantages as well.
    The high-end of dynamics and imaging is on speakers, headphones will never touch that.
    The high-end of resolution is on headphones, and speakers will never touch that.
    And, of course, headphones are way better on an airplane, or motorcycle, or in bed at night with someone trying to go to sleep next to you, or when your kids are watching SpongeBob DVDs in the back seat of the van, or.........you get the idea.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Var på nippet til å slå til, men det blir nok fullføring av prosjekter og Woo WA2 før jeg kjøper totalt ukjent utstyr denne gang.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Var på nippet til å slå til, men det blir nok fullføring av prosjekter og Woo WA2 før jeg kjøper totalt ukjent utstyr denne gang.
    Har du WA2, eller skal du ha den? Hva slags rør har du, hvis du har den og hvilke hodetelefoner bruker du på den? (Har den selv, hvis ikke du visste det).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Var på nippet til å slå til, men det blir nok fullføring av prosjekter og Woo WA2 før jeg kjøper totalt ukjent utstyr denne gang.
    Har du WA2, eller skal du ha den? Hva slags rør har du, hvis du har den og hvilke hodetelefoner bruker du på den? (Har den selv, hvis ikke du visste det).
    Nei jeg har ikke WA2 enda, men jeg har hørt den på mine T1 og likte hva jeg hørte.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^ Man skal ta det man liker på alvor
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Violectric V200 med innebygget DAC (USB, TOS-link eller COAX) er en kombinasjon som driver HE-500 mer enn godt nok (nesten 2.7W @ 50ohm) - og som signaturmessig er en reell kandidat for en del.
    V200 er en forsterker med innebygget dac. Ikke en dac med hodetelfeonutgang. Dette er stor forskjell.

    Lavry DA11 er en DAC som driver HE500 svært så fint. Grace m903 vil gjøre det samme, antar jeg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric V200 med innebygget DAC (USB, TOS-link eller COAX) er en kombinasjon som driver HE-500 mer enn godt nok (nesten 2.7W @ 50ohm) - og som signaturmessig er en reell kandidat for en del.
    V200 er en forsterker med innebygget dac. Ikke en dac med hodetelfeonutgang. Dette er stor forskjell.

    Lavry DA11 er en DAC som driver HE500 svært så fint. Grace m903 vil gjøre det samme, antar jeg.
    Violectrics DAK-modul koster noe over kr. 1000.

    Min demoopplevelse av Grace Design m903 + HiFiMAN HE-6 var meget god, og er beskrevet bl.a. i tråden om Grace Design m903 og sannsynligvis også tråden om HiFiMAN hodetelefoner.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Besøk hos Audio Norge 16.03.13.

    Jeg var så lur at jeg tok med meg pen og notatblokk. Vedrørende pennen så fungerte den på den måte at jeg rablet ned de inntrykk som kom opp i mitt sinn og boblet frem i mitt sanseapparat - hvorvidt jeg fremstår som en koherent og balansert person gitt de analyser som kommer nedenfor er vel tvilsomt, men det er ingen grunn til bekymring, dere får tro meg på det. Jeg skal fintenke rundt de inntrykk jeg har gjort meg og muligens skrive litt mer utfyllende etter hvert, men ønsker å få skrevet ned de inntrykk jeg gjorde jeg.

    Lurt var det også at jeg tok med egen musikk, jeg brukte følgende musikk til testingen:
    (linker til låter og plater på Spotify, samt et par Youtube-linker)
    Helge Lien Trio - Hello Troll (Spotify) - Jazztrio med piano, kontrabass og trommer.
    På denne plata brukte jeg mest Diverted Dance og Snurt, men også Troozee og It Is What It Is, But It Is. (linker er Spotify)
    Snurt på Youtube
    I tillegg spedde jeg på med litt av dette for få en litt annen lydprofil (selv om det jo igjen er en jazztrio):
    Esperanza Spalding - Esperanza (Spotify) - Jazztrio med sang, piano, kontrabass, trommer.
    På denne plata brukte jeg mest I Adore You og Cuerpo y Alma (Body & Soul). (linker er til Youtube da disse låtene ikke er på Spotify med mindre du har albumet selv)
    Ideelt sett skule jeg vel hatt en litt mer variert type musikk med meg, men det ble slik denne gang.


    Audeze LCD-2 (rev. 2?)
    Denne var først ut, jeg glemte å spørre om dette var rev. 1 el 2, men går ut i fra at det var rev. 2. (Noen som vet hva det er Audio Norge har inne nå? Med mindre de har inne rev. 1 og 2).
    Altså de ovenfor nevnte hodetelefoner, ellers var utstyret en Ear CD-spiller og en Schiit Asgard hodetelefonforsterker. Vi byttet til Violectric HPA V200 etter hvert, men jeg fikk dessverre ikke hørt LCD-2 så lenge med Violectric (rakk ikke å komme tilbake til LCD-2 etter å ha hørt en del andre hodetelefoner før det var stengetid hos Audio Norge). Slik at mesteparten av det jeg her skriver vil være basert på forsterking a la Asgard - noe som nok ikke er helt optimalt. Avsporing: (Hvor var det jeg leste et sted (Head-Fi.org?) en kommentar om kombinasjonen av ordene Schiit og Asgard - at det muligens er en litt uheldig kombinasjon (ref. smør på flesk).

    Mine inntrykk, i kronologisk rekkefølge:
    Mitt førsteinntrykk var litt som når jeg for en uke siden hørte Hifiman HE500 - at det var en noe mørk lydprofil.
    Videre tanker:
    Veldig bra bass - blir det for mye? Henger bassen godt nok sammen med lydbildet ellers? Jeg noterte litt senere: Ja, jeg synes det henger godt sammen.
    Behagelig diskant. Noe innelukket kanskje? Ikke så luftig og "sparkling" (Ja, jeg har falt i engelsk-ord-fella, er ihvertfall på tur inn i den)
    Videre skriver jeg: Veldig bra saker!
    Er den litt snill/dempet i mellomtone? Føler den mister litt sammenhengen i lydbildet, med det som var en meget dyp og kraftig bass og da videre opp til diskant.
    Det at den har såpass dyp og kraftig bass gjør at jeg føler den har et veldig stort lydspekter - ganske ulikt andre hodetelefoner jeg har hørt tidligere. Det er nesten slik at den på en måte kan nærme seg noe av det man føler en høyttaler kan gi i bassområdet/fylde.
    Jeg noterer nok et innrykk av diskantgjengivelsen: Meget behagelig, men er det oppløst nok - litt for tilbakelent?
    Noterer meg igjen at jeg synes mellomtonegjengivelsen virker litt slank/anonym slik at sammenhengen mellom diskant og bass blir litt mangelfull/ikke så involverende som den kunne vært.

    Komfort: Føles med en gang tung, blir bedre etter hvert. Funker OK.

    Jeg ser at jeg har notert en god del "negative" kommentarer, men det gjenspeiler ikke opplevelsen jeg hadde av LCD-2. Jeg føler mange av de "mangler"/spørsmål jeg skrev kan løses med en bedre/annen forsterker. Jeg skulle gjerne fått hørt den mer med Violectric HPA V200, jeg forsøkte aller snarest etter at det ble byttet forsterker til videre testing, men ikke nok til at jeg fikk et godt nok inntrykk av eventuelle forskjeller. Totalt sett var dette en knall opplevelse. Det var en fornøyelse å høre Helge Lien Trio og Esperanza Spalding på et helt nytt og for meg ukjent nivå.

    (En tanke jeg gjør meg er om det er mulig at man blir litt blendet av bassgjengivelsen? At det blir en slags wow-faktor som gjør at man blendes litt. Kan det tenkes at den kraftige bass i lengden blir litt for mye?)


    Sennheiser HD800
    med Violectric HPA V200 og Ear CD-spiller.

    Igjen, inntrykk i kronologisk rekkefølge:
    Åpen og fin diskant. For mye i de øvre sjikt?
    Åpent lydbilde, meget luftig, oppløst og flott.
    Bra bass - ikke så punchy og dyp som LCD-2, mangler noe fylde sammenlignet med LCD-2.
    Bra mellomtone.
    Jeg hadde en veldig god opplevelse av gjengivelsen av pianolyd på HD800. Den opplevdes som crispy og fin, med en veldig fin og "naturtro" tonegjengivelse.
    Veldig detaljert og fint lydbilde, understreker her ordet fint.
    Den føles umiddelbart mer "intens"/rørende i den lysere del av musikken vs LCD-2.
    Lydbildet henger godt sammen, men mangler kanskje den dype bass og dermed det fundament jeg opplevde i LCD-2. Samt at noe av det "drivet" i musikken som jeg opplevde ved lytting på LCD-2 er nedtonet.
    Jeg synes kanskje at den er litt lys og litt skarp, men den spiller veldig oppløst, stort og fint.

    og så har jeg skrevet:
    Eller er den bare helt konge? hehe.

    Komfort: God, oppleves ikke tung, dog noe stor i omfang (rundt ørene).


    Sennheiser HD650
    med Violectric HPA V200 og Ear CD-spiller.

    Godt førsteinnrykk. Ikke så "skarp" som HD800 kanskje. Heller ikke så oppløst og airy. Ikke samme opplevelse av piano som med HD800.
    Føles som noe avslepen og tilbakelent generelt.
    Bra bass, men ikke ultra-dyp a la LCD-2.
    Litt lys?
    Ikke LCD-2-driv i musikken, dog veldig bra.
    (litt kort beskrivelse her, men)

    Komfort: God, men treffer øret med selve høyttalerelementet.


    Hifiman HE-6
    med Violectric HPA V200 og Ear CD-spiller.

    Her ble jeg advart mot at det kunne være for dårlig forsterking for HE-6. Det åpenbarte seg ganske raskt, både i form av at jeg måtte skru en del på volumknappen og i lyden jeg fikk høre.

    HE-6 fremsto egentlig som tilbakelent og avslepen både i toppen og i bunn. Den virket ikke så engasjerende og bassen var noe slank.
    Den spiller imidlertid pent.
    Jeg avsluttet testen med HE-6 etter kort tid, både pga at klokken nærmet seg stengetid samt at det ikke syntes å være noen hensikt i å fortsette med testen med den forsterker jeg benyttet. Jeg må eventuelt forsøke med en annen forsterker hvis HE-6 skal være et aktuelt alternativ.

    Komforten var helt ok.

    Totalt brukte jeg nok litt i overkant av to timer hos Audio Norge i dag, noe av dette til å snakke med en kunnskapsrik og hyggelig ansatt - ikke den samme personen som da jeg testet Hfiman HE500 for en uke siden.


    Forsøk på konklusjon:
    Jeg avsluttet vel pga at tiden rant ut - det nærmet seg stengetid. Det hadde vært interessant å fortatt en stund til. Jeg skulle feks gjerne fått hørt LCD-2 med Violectric-forsterkeren. I tillegg skulle jeg gjerne hørt Hifiman HE500 igjen slik at jeg hadde kunnet sammenligne denne med LCD-2. Dagens (dvs, er jo over midnatt nå, så er strengt tatt i går) vinner er LCD-2. Jeg følte det litt slik at de "negative" ting jeg fant med den var småpirk som åpenbarte seg på en ellers meget imponerende/ideell lydprofil. Dvs det er åpenbart at der var rom for forbedringer og jeg tenker at annen forsterker kunne gitt et noe annet inntrykk. HD800 er en knall hodetelefon, det er helt klart, og jeg snakket litt med den butikk-ansatte om det til slutt og nevnte at en fusjon av HD800 og LCD-2 hadde vært ønskelig - hvorpå alternativet LCD-3 ble nevnt. Vel, vel.

    Jeg skal om litt skrive om et besøk jeg hadde på Oslo Hifi-center på fredag, med Beyerdynamic T1, Sennheiser HD800, Sennheiser HD700, Grado PS1000. Dette var dog et kortere besøk, i tillegg sto jeg i en gang med noe trafikk og støy vs satt på en benk i et eget rom hos Audio Norge.

    I tillegg får jeg vel anbefales et kurs i hodetelefontesting, hehe. Det var ihvertfall et givende besøk hos Audio Norge for meg, håper jeg klarte å videreformidle inntrykkene på en tilnærmet forståelig måte.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^ Headfiens svar på Ulysses? (flow of consciousness..)

    Uansett, bra jobba!

    LCD2 rev 1 gikk ut av produksjon sommeren 2011
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Veldig fint innlegg!!! Tusen takk!

    Er enig i din oppfatning av LCD-2, så synes det var sprøtt at du synes HD 650 var lys. Kanskje fordi du gikk fra LCD-2 til HD650, hmmm... Begge disse er kjent for å være på the dark side! Men selvsagt, alle hører forskjellig! :)

    Du prøvde ikke TH-900 da du var der, da? Snart kommer TH-600 også, og disse kommer til å ligge på rundt 6-7k (og er, i likhet med TH-900, lettdrevne, så de trenger egentlig ikke amp, selv om det selvsagt er en fordel). Jeg er stor fan av Denon AH-D7000, akkurat som CDW, og D7000 ble laget av Fostex for Denon, så det skal være veldig mange likheter mellom TH-900, TH-600 og D7000, ettersom jeg har forstått.

    Hva synes du i korte trekk om Beyerdynamic T1 og Grado PS1000? For meg ble PS1000 litt lys og krunglete å ha på hodet, så jeg solgte dem - i tillegg er de overpriset til tusan i Norge. T1 er vanvittig bra, men kun på lavt volum, på høyt volum (som jeg liker) blir de litt lyse for min smak (og alder).

    Du kan også stikke innom Stereofil ved Stortorget. Der er det kanskje litt roligere enn på OHS. Har vært innom der, og de lar deg være i fred og skifte musikk og slik uten å stå på skuldrene dine når du holder på. Bra service.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    ^ Headfiens svar på Ulysses? (flow of consciousness..)

    Uansett, bra jobba!

    LCD2 rev 1 gikk ut av produksjon sommeren 2011
    Hehe! Ja, det fikk bli slik. Jeg ville brukt altfor lang tid på å dissekere mine opplevelser i en mer strukturert fremstilling - imidlertid ville nok det vært nyttig for å kunne kategorisere og sammenfatte mine opplevelser i en mer forståelig form - både for meg selv og for dere som forsøker å hjelpe meg.

    Jeg ser du har både LCD-2 (rev. 1 da) og HE-500, hvilke forskjeller har disse?
    Jeg skal ikke spørre deg om LCD-3, jeg ligger nok uansett an til å sprenge mitt opprinnelige budsjett (ikke at en lokal finanskrise virker å være nært forestående, men det var jo ikke helt planen).

    Jeg rakk dessverre ikke Stax hos Lyric denne gang heller, men det er i nærheten av der jeg jobber slik at jeg må vel kunne få til et besøk snart. Men er det her alternativer i de lavere prisklasser du vil anbefale? Den du reklamerer med i din signatur ser ut til å være budsjettsprengstoff av verste sort.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Artig at du tok notater og at du deler det med oss så pass grundig.

    Ser din kommentar om HD 650 er noenlunde det samme som jeg opplevde med de på naim headline II, litt tilbakelent og snille, og kanskje litt høflige i gjengivelsen, jeg fikk låne de av en kollega i flere uker for å teste ut ordentlig, men det er mulig de kan ha vært av første generasjon.

    Nå er jeg av typen som digger Texsas blues rokk så der er vi nokk forskjellige.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Samle undersøkelses- og utredningsresultater i HFS-tråder (m.m.)

    Samle undersøkelses- og utredningsresultater i HFS-tråder
    Takk for et fint innlegg. Dette passer meget godt med noe jeg har tenkt på i det siste. Jeg har lagt merke til at mange HFSere leser og undersøker en god del når de er i innkjøps- eller jaktmodus. Jeg skulle ønske at de skrev om det de finner ut i passende HFS-tråder. Dette kan være til nytte og glede både for dem selv og andre, istedenfor at informasjonen kun befinner seg i deres eget hode eller på egen harddisk, eller at de endog selv glemmer hvor de hadde sett hva.

    Trådene om EAR Yoshino HP4 og Audio Valve RKV Mark II har langt på vei fungertt slik for meg. Jeg fatter interesse for et produkt, samler informasjon om det, og lagrer informasjonen eller lenker til den i en produkttråd slik at den er samlet på ett sted og lett å finne igjen for meg, og samtidig til nytte og glede for andre.

    Det ville være meget fint om andre følger vårt eksempel. Det er jo dessuten snart påske og på en måte i høytidens ånd: Følg mitt eksempel, og gjør det gjerne bedre.

    Jesus_oppstandelse.jpg


    Apropos Sennheiser HD 650
    Jeg lyttet i går en god stund til Sennheiser HD 650 + Grace Design m903. Jeg ønsket meg ofte noe mer topp. Jeg tror jeg får noe mer med Lynx Hilo, men må sjekke på nytt. Når jeg ser dette i sammenheng med det Tyll Hertsens og DavidMahler (m.fl.) har skrevet om Sennheiser HD 650 vs. HD 600, slo det meg at det ideelle kompromisset sannsynligvis ville være HD 600s balanse m.m. kombinert med HD 650s ekstra raffinement (eller hva de kalte det).

    Apropos demo hos Oslo H-Fi Center (og Stereofil)
    Jeg lånte for vel et år siden separat demorom og lyttet til beyerdynamic T 5 p med beyerdynamic T 1 og T 70 på siden som kontroll, og Musical Fidelity M1 HPA som USB-DAK og hodetelefonforsterker. Medbragt PC ble benyttet som digital kilde. Dette er beskrevet i beyerdynamic Tesla-tråden.

    Jeg var også heldig med en ikke avtalt demo hos Stereofil i november. Dette er beskrevet i Grado-tråden.

    (Rimeligere) STAX
    [...]
    Jeg rakk dessverre ikke Stax hos Lyric denne gang heller, men det er i nærheten av der jeg jobber slik at jeg må vel kunne få til et besøk snart. Men er det her alternativer i de lavere prisklasser du vil anbefale? Den du reklamerer med i din signatur ser ut til å være budsjettsprengstoff av verste sort.
    I elektostathodetelefontråden vil du finne en god del om også rimeligere STAX-oppsett. Det er en god og saklig tråd med godt signal-støyforhold. Du kan evt. bare hoppe over innleggene om de dyrere sakene.


    PS: Mens jeg skriver dette innlegget synger Margo Timmins forlokkende fra Berlins Passionskirche i 4 hodetelefoner som ligger på bordet for innspilling eller som innspillingslast.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Samle undersøkelses- og utredningsresultater i HFS-tråder
    Apropos Sennheiser HD 650
    Jeg lyttet i går en god stund til Sennheiser HD 650 + Grace Design m903. Jeg ønsket meg ofte noe mer topp. Jeg tror jeg får noe mer med Lynx Hilo, men må sjekke på nytt. Når jeg ser dette i sammenheng med det Tyll Hertsens og DavidMahler (m.fl.) har skrevet om Sennheiser HD 650 vs. HD 600, slo det meg at det ideelle kompromisset sannsynligvis ville være HD 600s balanse m.m. kombinert med HD 650s ekstra raffinement (eller hva de kalte det).
    Nå hadde jeg riktignok så godt som 100% sikkert de gamle og visstnok enda mer innesluttede driverne på mine HD 650, men jeg kan i hvertfall si at dette med litt uoppløst og lett innesluttet øvre frekvensregister (ikke innesluttet som i earbuds drevet rett fra en skral mobiltelefon, men innesluttet som i at resten av telefonen har et oppløsningsnivå som det øvre frekvensregisteret i betydelig grad ikke henger med på kvalitetsmessig) for min del utviklet seg fra å være kun en klangbalansemessig sak i begynnelsen, til nærmest avsky og direkte mistrivsel med nesten all musikk i løpet av et par år med daglig bruk.

    Personlig så føler jeg faktisk at HifiMan HE-500 gjør mye av det jeg følte HD 650 prøvde å gjøre klangmessig, bare riktigere og med høyere kvalitet. Jeg har imidlertid ikke hatt begge for direkte sammenligning så jeg kan huske mer feil enn jeg tror og det er vel fort et par år siden jeg kvittet meg med HD 650. Da jeg kjøpte HD 650 lå disse prismessig på omlag samme nivå som HE-500 (ca 4000-4500,- mener jeg å huske), men i dag koster vel HD 650 en god del mindre.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Besøk hos Oslo Oslo Hi-Fi Center

    Avsporing:

    Apropos lydopplevelse - Etter å ha tilbragt hele dagen i Holmenkollen med 30 km kvinner og hopp for menn og kvinner, samt to kalde sett med tær, så er det tilbake til hodetelefonprosjektet. Men - er det nødvendig med all "dunk dunk"-musikken av ymse art på idrettsarrangement? Hehe, folk må vel ha en eller annen form for input for å for å holde det gående/føle at det er morsomt og underholdende nok å være der, men for meg er det nesten en av hovedårsakene til å ikke dra - det blir støyende og vulgært. Hehe, men for all del - det var en meget hyggelig opplevelse, men min mening er ihvertfall at man ikke trenger å være fryktelig redd for at det skal være litt stille i ett sekund eller to for så å ta av i en spontan jubel som ikke er kunstig fremstilt av nynning/synging til Kylie Minogue og Can't Get You Out Of My Head (hva har den med skigåing å gjøre)? Min påstand er at vi er blitt lyd-junkier - og vårt lyd-drug of choice er heller ikke det som gir mest nytelse en gang! Tenke seg til.


    Min intensjon så langt i tråden er å svare på alle innlegg som jeg føler kan hjelpe meg videre i min søken. Imidlertid er dette nær 100 % av innleggene, og med antall innlegg så krever det sitt. Jeg skal komme tilbake til flere av de innlegg som er skrevet de siste dagene, men velger først å poste min opplevelse ved testing hos Oslo Hi-Fi Center.

    Jeg hadde alldeles ikke en negativ opplevelse av service Oslo Hi-Fi Center, hvis jeg gav det inntrykk tidligere, men for min intensjon med besøket var det ikke ideelt at hodetelefonene sto i en gang med noe trafikk.

    Her var jeg ikke så lur at jeg hadde med meg notatblokk og pen. Ei heller hadde jeg med meg egen musikk slik at jeg ble nødt til å benytte annen musikk. Heldigvis kom jeg over Pink Floy - Comfortably Numb, som er en låt jeg husker ganske greit fra noen år tilbake. Kan forresten anbefale denne morsomme, jazza versjonen: The Bad Plus - Comfortably Numb (Spotify link).

    Kilde var en Peachtree-sak med hva jeg antar er en iPod (jeg er ikke så godt kjent med utseende til disse). Forsterker var Musical Fidelity M1 HPA.

    Som nevnt hadde jeg ikke med meg noe å notere på. Dette kommer jeg alltid til å ha med meg når jeg skal høre på mer utstyr, men her er så godt jeg kan huske fra de inntrykk jeg gjorde meg:

    Sennheiser HD800
    Jeg føler jeg fikk mye bedre inntrykk av hva den kunne tilby dagen etter hos Audio Norge. Butikken hadde nylig fått inn denne - den hadde kommet til butikken på onsdag, jeg var der på fredag. Jeg vil nok tro at min opplevelse her ikke er så veldig verdifull, all den tid hodetelefonen ikke var spilt inn - dog var det interessant å oppleve forskjellen til HD800 dagen etter hos Audio Norge. Hos sistnevnte var det selvfølgelig en annen forsterker og kilde, slik at man ikke uten videre kan si hva som skyldes at hodetelefonen ikke var spilt inn og hvilke lydforskjeller som skyldtes forsterker og kilde.

    Mine inntrykk var at den var litt skarp/ubehagelig i diskanten dette forstår jeg er en vanlig opplevelse når den er uinnspilt. I tillegg følte jeg at den var noe slank i bassen (jeg husket/drømte kanskje tilbake til den voldsomme bass jeg opplevde på Hifiman HE500 på Auralic Taurus hos Audio Norge en uke tilbake), samt at den virket litt "ufokusert" og slapp i kantene i bassen. Dette er visstnok også noe som ikke er en uvanlig opplevelse på uinnspilte HD800.

    Sennheiser HD700
    Den hyggelige butikkansatte kom også med et helt nytt par av disse - også uinnspilte. På disse hadde jeg nok de tilsvarende opplevelser som på HD800. Til forskjell var den noe tilbaketrukket - litt uengasjerende kanskje.

    Beyerdynamic T1
    Denne hørte jeg ikke så veldig mye på. Jeg hørte den litt og fikk inntrykk av at den var noe skarp i toppen. Ikke på samme måte som HD800 hos Audio Norge dagen etter, men tilnærmet samme måte som uinnspilt HD800. Har vel lest at noen har oppfattet den som litt kornete i toppen, det kan vel stemme litt med hvordan jeg opplevde det. Ellers synes jeg den var bra, foruten at den var slank nedover. HD800 dagen etter var nok enda lysere helt øverst, men jeg synes å foretrekke dette forran den "kornethet" i diskant jeg følte T1 hadde. Dette er ihvertfall initielt - hvordan man opplever ting etter lengre bruk er jo litt vanskelig å si. Opplevdes som noe tilbaketrukket sammenlignet med HD800

    Grado PS1000
    Jeg tok et ukjent hodesett fra racket, i ettertid ser jeg at dette var de ovenfor nevnte (med mindre jeg husker veldig dårlig vedrørende utseendet). Denne hørte jeg ikke så mye på da jeg synes den ble for mørk og hadde for mye og på en måte litt svampete bass. Den virket på en måte litt vulgær i bassen.

    Sennheiser Momentum
    Hørte litt på denne helt til slutt, som et mobilt alternativ (hodetelefon nr 2 kanskje). Denne har jeg lest litt om på Lyd og Bildes nettside samt andre nettsteder. Det bra lyd, behagelig og fint, men savnet igjen litt av bassen. Den kunne nok uansett ikke blitt et alternativ da jeg synes den var litt liten på øret. Det virker som om jeg har et øre som er lit større enn det andre, hehe, da problemet var veldig fremtredende på kun ett øre, men den føltes uansett tight.

    Hadde i etterkant av lyttingen en samtale med den butikkansatte. Vi kom inn på forsterkere og han ville til HD800 anbefale Fostex HP-A8C som et kostandeffektivt alternativ å bruke den på (da man her fikk både DAC og hodetelefonforsterker). Han var til og med så elskverdig at han skrev ut en informasjonsside om den da jeg nevnte at den måtte jeg lese meg opp på når jeg kom hjem. Jeg har ikke fått lest meg opp på den enda (har heldigvis kommet meg hjem siden fredag ettermiddag). Noen som kjenner til denne? Ser at Audio Norge har denne, den sto nok på hylla i "Hodetelefon-rommet".
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn