V
vredensgnag
Gjest
Og Oddgeir forsøker å lage et kunstig skille mellom intelligenstester og kunnskapstester.
I Stanford-Binet har vi disse kategoriene:
1. Fluid Reasoning (includes objects, matrices, verbal absurdities, analogies)
2. Knowledge (Procedural knowledge, picture absurdities, vocabulary)
3. Quantitative Reasoning
4. Visual-Spatial Processing (patterns, position and direction)
5. Working Memory -- ability to compare verbal and nonverbal (delayed response, block span, memory for sentences, last word)
Her er det flere kategorier der kunnskap er avgjørende for i det hele tatt å forstå oppgaven, og der man har forutsatt at slik kunnskap er blitt erhvervet, for å kunne løse testen, spesielt de mer krevende oppgavene.
Men dersom man som folkegruppe er blitt utestengt fra akademisk kunnskap, og de som gjennomfører testingen i tillegg har en agenda, så får man ekstremt misvisende resultater fra testingen.
Så nei - jeg blander slett ikke noe som helst. Har man noensinne tatt en utfyllende IQ-test så vil man vite at kulturelt betinget forutgående kunnskap er en faktor.
I Stanford-Binet har vi disse kategoriene:
1. Fluid Reasoning (includes objects, matrices, verbal absurdities, analogies)
2. Knowledge (Procedural knowledge, picture absurdities, vocabulary)
3. Quantitative Reasoning
4. Visual-Spatial Processing (patterns, position and direction)
5. Working Memory -- ability to compare verbal and nonverbal (delayed response, block span, memory for sentences, last word)
Her er det flere kategorier der kunnskap er avgjørende for i det hele tatt å forstå oppgaven, og der man har forutsatt at slik kunnskap er blitt erhvervet, for å kunne løse testen, spesielt de mer krevende oppgavene.
Men dersom man som folkegruppe er blitt utestengt fra akademisk kunnskap, og de som gjennomfører testingen i tillegg har en agenda, så får man ekstremt misvisende resultater fra testingen.
Så nei - jeg blander slett ikke noe som helst. Har man noensinne tatt en utfyllende IQ-test så vil man vite at kulturelt betinget forutgående kunnskap er en faktor.