Parelius skrev:
vredensgnag skrev:
På siden foran Rolness' innlegg i dagens Dagbladet tulleskriver Hylland Eriksen om at spørsmålene er komplekse, og derfor har de også komplekse svar. Det bruker han en side på.
Jeg tror ikke du har forstått den saken til Eriksen. It cuts to the bone. Du kan fortelle oss hva som er tull der.
Å, det er vel ikke de største intellektuelle utfordringene Hylland Eriksen stiller, så jeg har nok forstått det han skriver.
Han gjør som Hernes, og legger diskusjonen over på et annet felt enn hva det gjelder, ved å fokusere på Evolusjonsteorien. Biologi favner mangt, også denne.
Hele første avsnitt handler om at komplekse spørsmål har komplekse svar. Ja, det er temmelig opplagt, og presis hva "Hjernevask" tar opp - der programmet anklager norske forskere for å ha holdt seg til altfor enkle svar.
Deretter følger flere avsnitt med tulleskriving, der Hylland Eriksen tar opp anekdotiske spørsmål knyttet til spesielle kulturuttrykk i ulike folkeslag, for å illustrere hvor stor forklaringsmodellen må være. Men det blir dårlig tilbakevisning av kritikken i "Hjernevask" - og blir som om jeg spør om veien til Rana fra Kongsvinger, og får en større utlegning om veibygging, det norske veinettet, veitrafikkloven, kompassretninger, jordmagnetisme - osv, før den jeg spør kommer til saken.
Slikt kaller jeg tulleskriving.
Så kommer Hylland Eriksen til en merkelig debattfraskrivelse. Hans tredje punkt:
"Hva er et menneske?" Og igjen diskuterer han evolusjonslæren, når det er biologi det står om. Spørsmålet er om det er biologiske forskjeller på mennesker, som kan forklare adferd og forutsetninger for adferd -- ikke hvordan disse ev. er blitt til.
Dersom forskjellene ikke eksisterer, slik disse forskerne hevder, så er det uinteressant (les, tull) å diskutere evolusjonslære. Men det gjør altså Hylland Eriksen.
Så kommer spørsmål to:
"Hva vil det si å være et menneske?"
"Det er jo så mange merkelige måter å være et menneske på ... evolusjonslæren kan gi oss svar på alle spørsmål om sex og opera. Unntatt de interessante spørsmålene." (Andre ledd er sitat etter Steve Jones, genetiker, og er maksimaltull i denne sammenhengen. Men et billig retorisk innspill.)
I nest siste avsnitt setter Hylland Eriksen ballen på en bane der det ikke spilles i denne sammenhengen:
"Spørsmålet om hva det vil si å være et menneske kan belyses av kunnskap om menneskets evolusjon, men den som virkelig tror at evolusjonslæren gir de eneste gyldige svarene om menneskets vesen må ha et noe underernært indre liv."
Dette er dypt uhederlig argumentasjon, og grunntenkt. Slikt kaller jeg tull.
Så kommer noen flaue dikotomier: "Det er fremdeles nødvendig å lese både Marx og Rousseau, Dostojevskij og Darwin hvis målet er å forstå mennesket og vår verden."
Dette er en selvfølgelighet. Det er også kapitaltull. Og det avslører en merkelig sneversynthet gitt at han har brukt mesteparten av innlegget på å favne om merkelige kulturuttrykk verden over -- men skal man forstå verden, må man altså innom vestlig intellektualisme.
"Etter Darwin fremstår både Kant og Platon i et nytt lys, men arbeidsløse blir ingen av dem."
Slikt floskeltull ville Kant brukt kjeppen på om det kom fra en av hans studenter i Königsberg.
Så kommer vi til avslutningen:
"Komplekse spørsmål krever komplekse tilnærminger, og det eneste som kommer ut av polemiske overforenklinger er den lite potente lyden fra én klappende hånd."
Her setter Hylland Eriksen prikken over i'en på et ekstremt dårlig innlegg i Dagbladet. Først med en kapitalfloskel i første setningsledd, deretter med noe han trodde var en smart henvisning til et urkoan, som presenteres som første steg i kontemplasjon innen en av Østens filosofier. Men Hylland Eriksen har nok ikke reflektert videre over "Hva er lyden av en hånd som klapper?"
Dette var et tulleinnlegg av professoren i sosialantropologi, av aller første klasse. :-\