Hjemme hos HasseBasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken
    Ja ja...... det er jo det fede ved at være her..... hver sin smak.
    Føler, at jeg får lyst å bytte min Kiseki Blackheart NS med Umami Red når jeg sitter og roter i tenkeboksen min :ROFLMAO: :ROFLMAO: .
    Hadde man bare råd å ha´ begge deler :cry:
    Har lært at man ikke skal bytte ut pickuper man er glad i, bare supplere med nye. Var jo på nippet til å selge Windfelden min når jeg bestemte meg for å beholde Umami. Heldigvis kom jeg på bedre tanker og valgte heller å spise havrevelling de neste to månedene. 😁
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Jamen, det er da rigtigt...... btw... de ligger ubrugte stadigvæk et eller andet sted. Flytning er et mareridt.
    Kommer til at ta´ en "extended" lang tid, før mit værksted og alle "stumperne" er rigtigt på plads, så det er anvendeligt igen.
    Kender det. I den renovering af kælderen som vi har gang i betyder at mit værksted er fyldt med ting som ikke skal være der. Forhåbentligt løser det sig snart.

    M.h.t lytterum..... puha.... udfordringer er der nok af, men nu er det da til at holde ud i modsætning til før.
    Ja, rummet betyder en del mere end resten af udstyret. Godt at det går frem af for dig. Jeg er spændt på hvordan mit rum arter sig. Min plan er at fylde alt det ind som skal være der og så se/måle hvordan det er og derefter prøve og udbedre det jeg kan.

    Brugernavnet Boydk er gået igen på alle fora, da jeg gerne står ved, hvem jeg er, og hvad jeg mener/siger.
    Men tænkte et nyt på HFS var på sin plads, da alt her i Norge/på norsk platform er anderledes. Tonen er meget mere jovijal,
    folk udspytter ikke eder og forbandelser på hinanden, hvis man ikke er enig/har en anden opfattelse, som på danske fora.
    HFS er meget mere hyggeligt, hvilket også er grunden til, at jeg startede egen tråd i forbindelse med flytning og pensionisttilværelse.
    Synes, man føler sig mere velkommen hér :giggle:
    Det har du ret i. Og jeg må med skam sige at de fleste eder og forbandelser i dette forum kommer fra danskere. Det har altid undret mig hvorfor man ikke bare kan holde mund hvis ikke man har noget fornuftigt at tilføje.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ...gi oss en tilbakemelding på Reflector når du har fått snurra deg gjennom? -Om den holder samme standard som tidligere album?

    God helg forresten :)
    Har nettopp lyttet igjennom "reflector" og kan fastslå at den minst holder tidligere standard:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og jeg må med skam sige at de fleste eder og forbandelser i dette forum kommer fra danskere.
    Den ene dansken er bergenser, så han får vi ta på vår kappe. 😂 Men det er i grunn bare en sekt i Køben som har stått for det meste av tullet, resten av dere er jo normale. Bortsett fra den upatriotiske @HasseBasse da som er japofil!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den ene dansken er bergenser, så han får vi ta på vår kappe. 😂 Men det er i grunn bare en sekt i København som har stått for det meste av tullet, resten av dere er jo normale. Bortsett fra den upatriotiske @HasseBasse da som er japofil!
    Mikro Seiki, FFYX & Acoustic Solid TT´s = Japofil??
    Magnepan = Japofil??
    Vincent (Germany/China) = Japofil??
    SMSL M-400 = Japofil??
    Advance Acoustic (France/China) = Japofil??
    OPPO BD-93EU = Japofil??
    Philips CD-650 = Japofil??
    Og så bare fordi man har et par japanske pickupper??
    Ok da..... da ta´r jeg Japofil på meg :LOL::LOL::LOL:
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Den ene dansken er bergenser, så han får vi ta på vår kappe. 😂 Men det er i grunn bare en sekt i Køben som har stått for det meste av tullet, resten av dere er jo normale. Bortsett fra den upatriotiske @HasseBasse da som er japofil!
    Som jeg sagde til min svoger Ørnulf, så er vi danskere og nordmænd jo tæt beslægtet.

    Er der HasseBasse's pickup du hentyder til? Jeg har ikke hørt nogle af de nye og dyre pick-up'er fra Ortofon. Min sidste Ortofon pick-up var en MC20 Super. Jeg skiftede den senere til en VDH MC10 jeg købte af Hother Bak, som jeg kendte lidt. Jeg brød mig ikke om det Ortofon kaldte "ortophase" som teoretisk giver god mening, men i mine ører gør at de havde en klang med fokus på det øvre område som følge at at kurven hævede op af for at få fasen på plads i det hørbare område.

    Det der bekymre mig lidt nu om dage er at når jeg ser målinger på moderne MC pickup'er så har næsten alle et hæv over 5-8 KHz. Vi ville aldrig accepterer at andre apparater gjorde det samme.

    Desuden forstår jeg ikke hvorfor at MC princippet skulle være det bedste. Jeg medgiver at billige MM/MI pickup'er ikke nødvendigvis er de bedste. Men det har jo ikke noget med princippet at gøre. Det er bare et spørgsmål om hvor godt man har lavet det.

    @HasseBasse. Undskyld for at hijacke din tråd.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Mikro Seiki, FFYX & Acoustic Solid TT´s = Japofil??
    Magnepan = Japofil??
    Vincent (Germany/China) = Japofil??
    SMSL M-400 = Japofil??
    Advance Acoustic (France/China) = Japofil??
    OPPO BD-93EU = Japofil??
    Philips CD-650 = Japofil??
    Og så bare fordi man har et par japanske pickupper??
    Ok da..... da ta´r jeg Japofil på meg :LOL::LOL::LOL:
    Jazz plader fra "three blind mice" er bare helt i orden :giggle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Desuden forstår jeg ikke hvorfor at MC princippet skulle være det bedste.
    Har en svært god MM, AT760SLC, (ja jeg vet @HasseBasse 😁 ) Kunne nok levd godt med bare den. Men etter min erfaring mangler MMer generelt den siste snerten og dynamikken.

    Om du feks ser på målingene v Ortofon A90, så ser du MC på sitt beste.

    1634231360928.png


    Var så heldig å få spille inn en slik her i fjor jul.

     
    Sist redigert:

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    @MakkinTosken Du har muligvis ret. Jeg har aldrig hørt en A90. Under alle omstændigheder er den dyre end det jeg vil give for en pick-up.

    Jeg har en VdH Frog som jeg købte af VdH og spiller fint. Men har nu en en AT-750SH og en AT-540ML klar til at jeg får mit grej sat op igen. AT MM-pickup'er er lidt hysterisk med den kapacitive belastning. Så her skal man være opmærksom ellers får de et hæv i de øvre frekvenser.

    Jeg har engang imellem mistanken om at nogle fabrikanter ved vilje giver pick-up'en et hæv i det øvre område for den skal lyde lidt mere CD-agtig og frisk.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg sagde til min svoger Ørnulf, så er vi danskere og nordmænd jo tæt beslægtet.

    Er der HasseBasse's pickup du hentyder til? Jeg har ikke hørt nogle af de nye og dyre pick-up'er fra Ortofon. Min sidste Ortofon pick-up var en MC20 Super. Jeg skiftede den senere til en VDH MC10 jeg købte af Hother Bak, som jeg kendte lidt. Jeg brød mig ikke om det Ortofon kaldte "ortophase" som teoretisk giver god mening, men i mine ører gør at de havde en klang med fokus på det øvre område som følge at at kurven hævede op af for at få fasen på plads i det hørbare område.

    Det der bekymre mig lidt nu om dage er at når jeg ser målinger på moderne MC pickup'er så har næsten alle et hæv over 5-8 KHz. Vi ville aldrig accepterer at andre apparater gjorde det samme.

    Desuden forstår jeg ikke hvorfor at MC princippet skulle være det bedste. Jeg medgiver at billige MM/MI pickup'er ikke nødvendigvis er de bedste. Men det har jo ikke noget med princippet at gøre. Det er bare et spørgsmål om hvor godt man har lavet det.

    @HasseBasse. Undskyld for at hijacke din tråd.
    Nope.... ingen undskyldninger accepteres her.Der er "højt til loftet" og alle historier, indlæg og meninger er velkomne.
    Især, når tonen er så omgængelig, som den er her. Bare fyr løs:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @MakkinTosken Du har muligvis ret. Jeg har aldrig hørt en A90. Under alle omstændigheder er den dyre end det jeg vil give for en pick-up.

    Jeg har en VdH Frog som jeg købte af VdH og spiller fint. Men har nu en en AT-750SH og en AT-540ML klar til at jeg får mit grej sat op igen. AT MM-pickup'er er lidt hysterisk med den kapacitive belastning. Så her skal man være opmærksom ellers får de et hæv i de øvre frekvenser.

    Jeg har engang imellem mistanken om at nogle fabrikanter ved vilje giver pick-up'en et hæv i det øvre område for den skal lyde lidt mere CD-agtig og frisk.
    Der var en god grund til, at de "gamle" forstærkere udover at kunne justere pF = 0/100/200 på MM-inngangen også kunne
    skifte mellem 30K/50K/100K belastning. Væsentlig bedre mulighed for at få de fleste MM´s til å ha´ mindre løft i toppen.
    Langt fra altid, at 47K som standard er ønskeligt :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har også et par MM´s.
    En NOS Shure V15-IV MR..... den både måler og låter veldig bra.
    En Goldring 920IGC som jeg fik en Jico/SAS hyperelliptic hjem for, er ikke verst heller :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    They just go do, da do, da do, da do do do etc. :cool:
    Identitets tyrraniet kan sensurere hva de vil, jeg har da min vinyl.
    Forøvrig i dag 28 år siden vi mistet min favoritt skribent.
    Dan Turell.
    Nå og da har jeg svart neglelakk på en finger.
    Måske ikke lige god som ham, men kan lade som om jeg er ham 10% vært.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Været ikke så verst her i dag, set ut av vidue i stuen. 15 grader. Tror, vi må en tur på byen :LOL: :LOL:

    IMG_20211021_120202_128.jpg


    Faen ikke nemt å bli´ pensionist med derav følgende skavanker :ROFLMAO:. Havde helt glemt, at jeg bestilte denne på Discogs.....
    Vel, nå var posten og ringte på.......

    IMG_20211021_151924_524.jpg


    Og for at gjøre det hele verre...... gikk å pakket ut nogle flere flytteboxer, og fannt ennå en MC-pickup, jeg helt hadde glemt, jeg hadde kjøpt 😖.
    Så den måtte på med en gang. Well Tempered Lab "Kauri". Med Bobby McFerrin..... uha.... ikke verst :love:

    IMG_20211021_152004_833.jpg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kom akkurat til å skrive om denne i tråden "Den ultimate demolåten".
    Genhør med de første 3 låtene på Youtube, da måtte den på snurren.
    Kan ikke anbefale denne nokk........ uhørt bra album fra Sting :love:

    IMG_20211024_110245_007.jpg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Sagt det før, sier det igjen :
    David Lindley: El rayoX
    Min referanse på trommelyd, min referanse på hvor jævla bra, en jævla bra gittarist kan spelle.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei HassBasse
    Det ble som vanlig litt hektisk når vi var ute på tur i foregående uke. Fruen og min yngste datter hadde masse greier vi måtte innom. Og 6 dager på Jylland går fort. Og kun tre dager i Aarhus. Jeg burde selfølgelig tatt deg på ordet, og invitert meg selv hjem til deg. Jeg har forstått en utfordring med strøm til Maggiene mine. Du har jo løst det for din del. Jeg burde selfølgelig hentet inspirasjon fra deg på dette problemet :) I tillegg er jeg en fan av de varer du nyter på fritiden. Her burde det være mulig med litt kultur utvikling :) Håper jeg kan ha ditt tilbud til gode neste gang jeg er sydover?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Brødrister´n er klar....... kaffen er klar.......
    men da jeg ikke har besøk akkurat nå, må jeg ta´ hjelp fra et annet "genius" :cool:
    Starter med denne...... 45rpm utgave. Låter veldig bra.
    Go´ helg til alle :)

    Vis vedlegget 759000
    What I said, Hit the road man!
    Eller I got a woman, way over town.
    (om du kommer fra en rasedelt by, så skjønner du godt hva Ray synger om, slikt var til og med forbudt i en del sydstater)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    What I said, Hit the road man!
    Eller I got a woman, way over town.
    (om du kommer fra en rasedelt by, så skjønner du godt hva Ray synger om, slikt var til og med forbudt i en del sydstater)
    Er heldigvis vokset opp i et land hvor den slags (i hvert fald da jeg vokste opp) var yterst sjeldent.
    Men jo, har fulgt en del historie fra dette rent ut tullete USofA. Ikke noen "dans på roser" at vokse opp som svart
    på den tiden, og slett ikke i sørstatene da.
    En liten sitebemerkning...... En veldig bra film med bra musikk også, er filmen "Cadillac Records" om historien til Muddy Waters
    og tiden med Chess Records. Hele filmen var tidligere tilgjengelig på Youtube. Ikke nå lengre :(

     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da skete der lidt igjen.
    Min gamle mor sa´ "farvel" i forrige uke. Hun var 95, og det var det hun helst ville, så helt fint det.
    Men da hun bodde i en eldrebolig av kommunens, skulle denne tømmes så fort som muligt.
    Ikke så mye av det gamle ragelse noen av oss unger var interesserte i, men tenkte at dette teppe vel
    ikke kunne gjøre noe dårligt for lyden, så på kom det.
    Det er faen meg tungt, den størrelse teppe, og å slepe Magnepaner er heller ikke den store fornøyelse, så nu slappes det
    en lille smule av med en kop kaffe og en liten "slatt" Bruichladdich :)
    Den oppmerksomme seer vil kunne ane en Hofa diffuser bak hver høyttaler. Fik disse på brukten for 700 for begge.....
    og mannen bodde 15 min. kjørsel fra meg, så han leverte med det samme :love: .
    Disse har gjort noe godt for perspektivet. Q-sound er fantastisk nå, og stemmer sitter SPOT ON i midten av
    lydbildet. Det rene win-win :)

    IMG_20211116_145600_245.jpg


    IMG_20211116_152156_220.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn