Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det forstår jeg godt. Egentlig ikke ute etter endring selv, men om kona hadde vist interesse for hobbyen hadde jo ikke gjort noe;) God helg til deg og:D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    2C6D41AE-E3EE-4520-909C-67156D1C4753.jpeg


    Minn meg på å aldri selge en stepup, aktiv eller passiv. Jeg har hatt noen perioder hvor jeg har vært på nippet til å gi opp:

    - Gryphon The Head (aktiv)
    - Miyajima ETR-800
    - Dynavector SUP-200

    Nå har jeg endelig klart å finne kombinasjoner hvor de gjør nytte for seg. Ikeda i Gryphon satt til 10 ohm (aktivt) gir et skyv nedover som er helt rått. Det har også den enorme kontrollen og kontantheten jeg merket med Wavac. Det er nesten så man får scampi og tomatsaus i halsen og må skylle ned en ekstra gang med Bramaterra (som forresten er en lett rødvin fra Piemonte med hint av rips og friske bær. God syre, men morsomt at den forandret totalt karakter og ble direkte fyldig til pasta med scampi og godt med sitron i sausen. Fin sak, artig seanse.)

    CCED9425-A686-44A8-A671-5E588975422F.jpeg


    Ikeda 9TT er altså definitivt bedre med Gryphon step up og Luxman i MM-modus enn Luxman med innebygde trafoer (og det var ingen dårlig match det heller). Dette er helt der oppe med Wavac og kan muligens være ennå bedre, må dobbeltsjekke. I ærligheten navn skal nevnes at tonearmskabel (for å slippe å koble for mye om, ble byttet fra Cardas Neutral Refeference til den kabelen jeg fikk med Dr Feickert. Dette er altså ikke hensyntatt).

    Gud bedre dette var så morsomt at jeg nesten har glemt dagens økt med vinduspuss (som frembrakte en del stygge gloser da jeg hadde glemt et mellomstykke i Kärcheren som medførte at alt møkkavannet rant utenom spillvannsbeholderen. Gjorde som T-1 og bare satte i gang, uten å lese bruksanvisning. Man lærer av feil er hans mantra, som om det var et mål i seg selv).

    Det låter ikke hardt oppover. Kan hende ikke like silkemykt som Wavac, men med et fantastisk driv og trøkk. Ikeda trenger lav inngangsimpedanse og bryter således med hva en del andre pickuper prefererer. Så er dette førsteinntrykket og det gjenstår å se om den fantastiske bassen forblindet meg og om jeg vil savne resten av lydbildet med Wavac. Det gleder jeg meg til å sjekke ut.

    Ellers har det gått mye i klassisk i dag (da Miyajima Shilabe).

    7064AE89-1260-479C-9702-9A814CB595C7.jpeg


    Lucas er fornøyd.

    0B9F348F-D0D5-4EA8-A44F-420449172B53.jpeg


    Og ryddet i gamlegarasjen.

    2C4E7879-711A-4A57-B366-A60ED1B81D53.jpeg


    Har så vidt begynt å tenke på anlegg til nygarasjen. Må være noe enkelt som selv de syklende vinylentusiaster kan betjene. Idiotsikkert altså. Hmmm … Det blir jo litt gøy.

    Racket er klart. Det er en begynnelse i hvert fall.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.734
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne gjengen, ikke sant?



    De klarer garantert å smadre racket ditt.

    Forresten: Den ene tonearmen din står bak fram, Fosse. Har en slamp her som for 15 år siden hadde fikset det problemet enkelt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vil neppe si at E type er enkle.. @bjarnetv og jeg har nok valgt oss enklere vei for å skru litt. Skal du på treff 1 mai på Fornebu? Ellers vil jeg be deg holde av sjette aug i år, kan hende at vi får til en kul greie i klubb regi.. Nok bil.. :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Vil neppe si at E type er enkle.. @bjarnetv og jeg har nok valgt oss enklere vei for å skru litt. Skal du på treff 1 mai på Fornebu? Ellers vil jeg be deg holde av sjette aug i år, kan hende at vi får til en kul greie i klubb regi.. Nok bil.. :)
    tja, e-type er jo ganske enkle å mekke på, så lenge man ikke roter seg inn i forgasser-tuning.
    moderne biler er jo enklere siden OBDII porten sier hvor den har vondt, men man møter jo ofte på andre problemer, som mangel på plass på grunn av en kompressor og tilhørende systemer som blokkerer for alt ;)


    hinter du til banekjøring nå @HCS ?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    tja, e-type er jo ganske enkle å mekke på, så lenge man ikke roter seg inn i forgasser-tuning.
    moderne biler er jo enklere siden OBDII porten sier hvor den har vondt, men man møter jo ofte på andre problemer, som mangel på plass på grunn av en kompressor og tilhørende systemer som blokkerer for alt ;)


    hinter du til banekjøring nå @HCS ?
    Banetreff utgår i år. Det var et annet lite arrangement der oppe i år på samme dato. Da ble hotell og overnatting ganske håpløst.. Per Gynt het det. Men det jobbes med saken..

    Stromberg forgassere, kjøleproblemer, utstrakt bruk av "Prince of Darkness" gjør 40 år og eldre katter til en utfordring... Men enig,kan bli trangt. Samt bruk av metric, imperial og US mål om hverandre..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Stromberg forgassere, kjøleproblemer, utstrakt bruk av "Prince of Darkness" gjør 40 år og eldre katter til en utfordring... Men enig,kan bli trangt. Samt bruk av metric, imperial og US mål om hverandre..
    Vedrørende treff så er jeg litt usikker på når jeg tar ut bilen. Tar like godt EU-kontroll og oljeskift i Roa-området. Kommer sikkert til å starte sesongen med lukket bil i år.

    Forgasserne har jeg ikke hatt noen utfordring med (så langt). Kjøleproblemene er et tilbakelagt kapittel med ny radiator, nye vifter og temperaturføler. I dag har jeg i tillegg gjort en liten endring: jeg har koblet om slik at kun ei kjølevifte går via styringsreléet, den andre styrer jeg manuelt med en bryter under rattet. Det betyr at dersom releet tar kvelden, eller en ledning skulle hoppe av, eller ei vifte trekker for mye strøm, og tar med en sikring, så har jeg en alternativ krets med ekstra kjøling. Liten jobb og da tenkte at dette var en ekstra «sikkerhet» det kunne være greit å legge opp til. Blir greit tror jeg.

    Noe av det fine med disse gamle klassikerne er deletilgang, og priser. Og det er mindre som kan gå i stykker, siden man ikke har alt man har på moderne biler. Akkurat det har gjort at jeg har vært litt skeptisk til halv-gammel Aston Martin f.eks.

    Byttet luftfilter, plugger og lagt opp nevnte kurs i dag. Til og med lært å måle ut og justere gapet på pluggene.

    D40B167C-A396-4CD6-A437-621D6FD67AB5.jpeg

    E93FDF2A-4C56-4991-B2BC-1053BBAB544E.jpeg
    7C392040-D0D9-4A10-9B5B-ACE54358C79C.jpeg


    Har ellers justert choke-wiren som nok kan ha strekt seg litt (og gjort at jeg kanskje ikke har fått den helt skrudd av) og bidratt til litt uren gange på slutten av fjoråret. I hvert fall var et par av pluggene sotet.

    Etterfylt dempeolje på forgasserne og sjekket at stempelet går fint opp og ned.

    En fin dag.

    Vel hjemme:

    E9D6EF8D-D784-44E7-92A1-307A657A2D87.jpeg
    5E4493BD-6917-47CF-9C6E-DFBA9B493C4D.jpeg
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Lurt å separere kretsene til kjøleviftene og ha manuell styring på den ene. På min morobil har jeg bare en vifte og har mulighet til å bypasse termostaten ved hjelp av en manuell bryter. I tillegg har jeg installert en en LED som viser om viften er strømsatt enten via termostatswitch eller manuell bryter. Gir en form for sjelefred når motoren koster en grei årslønn etter skatt :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk!
    Ja det var det jeg tenkte. Dessuten går det jo nødvendigvis mindre strøm gjennom reléet (som tross alt koster like mye som en 120g LP) men som uansett er litt fiklete å komme til å bytte). Og den nye radiatoren, og viftene, er så effektive at jeg kan ikke se for meg at jeg trenger to vifter i det daglige (jeg har testet med å koble fra ei, og vet at det knapt er merkbart selv ved køkjøring i by). Kan hende er to greit om man blir stående i kø i solsteiken en dag det er 30 grader i skygggen. Men som jeg har skrevet tidligere, den viste dønn stabil temperatur gjennom hele fjoråret med to vifter. Kø opp til Grefsenkollen i sommersol gav null utslag (slik var det ikke første året). Så ja, jeg er fornøyd med å ha fått det gjort.

    Veldig artig dag i dag. Lærerikt for en som nylig har lært at spylevæske ikke er noe man bytter men rett og slett bare er noe man forbruker, og knapt nok det på åpen godværsbil.
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Godt å høre at det fungerer fint! Så skal det også sies at det er forskjell på kø i godt norsk sommervær og seks timers stau på tysk autobahn i nærmere førti grader :) Bensinen vaporiserer og motoren stopper, når vannpumpen ikke går magasineres motorens varme i kjølevæsken og gjør den enda varmere :) Eller når man kjører aktivt i alpene med tynn luft, forholdsvis lav hastighet og mye gasspådrag :) Det er fint å ha kontroll på kjølingen av høypotente motorer :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Tidlig oppe i dag for å drikke kaffe, bytte stepuper, spille plater, sjekke biler på Finn.no og planlegge om det blir SME V eller Kuzma 4point som skal tilbake på TW Acustic. Jeg har kjøpt Ikeda 9TT så den blir nå en permanent del av oppsettet.

    EA9D7347-02F8-47C0-922F-9E7B727623C8.jpeg

    Kl 06.57.

    FF5F8F98-6B16-49DB-9A61-E3C6970B8F5D.jpeg


    Bestemte meg for å gi ETR-800 en sjanse til med Ikeda. Men siden trafoen i low-modus er for pickuper med 2-10 ohms internimpedance så justerte jeg ned impedansen noe i Luxman. Det gir mer fylde og varme.

    Jeg må gi dette noe mer tid, her var det nok mer å hente enn jeg kanskje først antok.

    962216B5-5EC5-4879-86F7-AF1C904A57BA.jpeg


    Ferdig med femte kaffekoppen nå.

    CA9A52D4-9114-454A-AD25-828531829EC4.jpeg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    En perfekt morgen med en nydelig skive, for ikke og snakke om en mildt sagt interresant ny innkjøpt pick-up. Gratulerer!!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    386355D2-7392-4ACA-8DD8-E3A0F8B05F4D.jpeg


    Måtte koble opp Luxman på Audio Note for å høre om det funker. Litt jobb da hylla måtte modifiseres. Greit nok til bakgrunnsmusikk, men ikke mer. Koblet ned igjen etter få låter. Poenget med AN-E forsvant på et vis. Det låt lukket, slipper ikke på samme vis. Bassen kunne selvsagt latt seg justere opp i volum, men toppen ble ikke like god. Det er noe med den fyldige, men likevel frigjorte spillestilen til AN-E som har fascinert. Det at det «slipper» og spiller musikk med en litt «udempet» karakter liker jeg. Muligens ikke de mest presise eller kontante høyttalerne, men de har andre gode egenskaper. Fabelaktige på tonal balanse og klang. Spilleglede. Dette forsvant med Luxman. Audio Note spiller nok best med Manley Neo-Classic SE/PP 300B, dernest Air Tight. Hva som er best av de to kan muligens avhenge av preferanser, men med Luxman ble det middelmådig. Jeg gidder ikke middelmådig, gi meg heller tungvint. Sjeldent er det som er mest moro enklest. Jeg må i tenkeboksen.

    Koblet ned og forlot hele møkka over halve spisestua.

    Tunge gitarriff og en lett, åpen, flora hvitvin med hint av eple.

    99D835C3-4677-4214-B6B2-FBEC87A50CFD.jpeg


    4EC7AFAF-B4D9-4D63-8F50-F9F347B04FB4.jpeg


    Edit:

    Vi fortsetter med spolebånd.

    90C92F7E-0C6A-4A68-998B-E4EDD0A3722F.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Flott å se deg kose deg med bil, hifi, vin og kaffe @Fosse (y) Inspirerende:D
    Takk!

    Jeg koser meg, men i går fikk jeg nok på slutten av kvelden. Utekrakken som på bildet står plassert mellom høyttaler og rack slik at man vanskelig kommer til noe som helst, og som sikrer at jeg blir tatt for å være idiot, den fungerer ypperlig ved trafobytter og er så langt eneste plassen Miyajima-trafoen leverer uten brum. Det var klin umulig å få trafoen tyst noe som helst sted i racket. Jeg må selvsagt jobbe mer med saken, men jeg fikk tilfredsstilt koblekløen i går, det er helt sikkert.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.270
    Antall liker
    6.425
    Sted
    Under stjernene
    Tidlig oppe i dag for å drikke kaffe, bytte stepuper, spille plater, sjekke biler på Finn.no og planlegge om det blir SME V eller Kuzma 4point som skal tilbake på TW Acustic. Jeg har kjøpt Ikeda 9TT så den blir nå en permanent del av oppsettet.

    Vis vedlegget 806205
    Kl 06.57.

    Vis vedlegget 806206

    Bestemte meg for å gi ETR-800 en sjanse til med Ikeda. Men siden trafoen i low-modus er for pickuper med 2-10 ohms internimpedance så justerte jeg ned impedansen noe i Luxman. Det gir mer fylde og varme.

    Jeg må gi dette noe mer tid, her var det nok mer å hente enn jeg kanskje først antok.

    Vis vedlegget 806207

    Ferdig med femte kaffekoppen nå.

    Vis vedlegget 806211
    Et fantastisk album:love:
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Veldig interessant at luxman var dårlig match. Har stått langt oppe på ønskelisten om jeg går vekk fra rør, men da datt den noen hakk på listen🎶 er vel mye samme gate an og devore har jeg skjønt. 300b må testes engang på devore 🎶👌
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Dette var min opplevelse med min Luxman (kl AB) på mine AN-E i mitt rom. Devore kjenner jeg dessverre ikke (men utrolig kule høyttelere jeg er nysgjerrig på).

    Jeg har en fornemmelse (verken mer eller mindre) av at AN-E spiller best (etter mine preferanser) med en rørforsterker med åpen og god mellomtone, uten nødvendigvis å ha den beste dempingsfaktoren, heller enn en forsterker med beinkontroll. Men dette avhenger nok litt av hva man lytter til og hva man er opptatt av. Luxman fungerer derimot ypperlig på Sonus Faber i TV-stua. Med en helt annen klanggjengivelse og varme der enn f.eks Cayin-en jeg har (som nok går i garasjen etterhvert).

    Nå har jo mine 300B to rør per monoblokk og justerbar feedback, så de er nok litt kraftigere enn en del andre av sorten.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    ser jo de fleste som har devore bruker rør og ofte 300b. jeg har lenge siklet på luxman, men har aldri helt passet inn i budsjettet, men da ble det enklere å la være :p
    uten å ha hørt sånne monoblokker du har kan jeg likevel si de ser helt rå ut. kanskje noe sånt må på listen over drømme amps istede :p
    kanskje heller se på litt tweeking med rør på primalunaen fremfor å la byttesyken vinne denne gangen:unsure: :p men litt bytting å testing er jo halve moroa med denne hobbyen :D hvilke rør hadde du begynt med om du skulle tweeket litt på min primaluna? (primaluna 300) mer oppløst er aldri feil om det er rør som gjør det bedre oppover.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har en fornemmelse (verken mer eller mindre) av at AN-E spiller best (etter mine preferanser) med en rørforsterker med åpen og god mellomtone, uten nødvendigvis å ha den beste dempingsfaktoren, heller enn en forsterker med beinkontroll. Men dette avhenger nok litt av hva man lytter til og hva man er opptatt av.
    Da jeg hadde AN-E (for mange herrens år siden) så testet jeg de med en Accuphase amp og en Audio Aero Capitole rørforsterker og AN-E fungerte helt klart best med Audio Aero. AA ga en litt mer saftig og kroppslig lyd (som i ikke flat) så vidt jeg kan huske.

    PS. Det låt ikke dårlig med Accuphase heller, bare så det er sagt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det har vært luncher, fotballkamp, familiebesøk, middager, fine turer og gode viner. I sweetspot har det stort sett vært gjester. Ingen klager, men det skal innrømmes at undertegnede tenker det kunne vært en lærerik seanse å flytte høyttalerne rundt i rommet for å se hva som skjer lydmessig. Primært for å lære og registrere. Men det blir ikke i påsken.

    DB334E6B-9F0D-4D1F-838C-64C7D36C6C67.jpeg


    DF363289-7EA3-4483-9C49-6313685F9062.jpeg


    Pappesker, det beste som finnes, mus holdt utenfor.

    CBB38F8B-EA45-4B8A-BDB7-0E5A70DEF6B3.jpeg


    Nå gjenstår kun EU-kontroll og oljeskift. Helt ideelt skulle jeg nok hatt en liten ventiljustering (ikke at det trengs, men det kunne nok blitt litt bedre med justert chims for tredje sylinder).

    298E98FC-E60B-4295-84F0-966862DD5BA8.jpeg
    EE781FC5-D932-4DA2-92BD-FE11BA98216E.jpeg


    Latterlig deilig vær i dag. Måtte legge fra meg jakka og gå videre i genser. Vel hjemme burde jeg trukket i shorts.

    25ECD248-11E1-46D8-8598-144EC1BDB2C9.jpeg
    1CCFECC3-1B97-4BA3-A453-9D27A9A221D3.jpeg
    6008FED4-C95F-4D68-9B41-971B9C819A0E.jpeg


    Avid Volvere er solgt. Der gjorde noen et godt kjøp. Kanskje beste spiller i Avids portefølje om man tenker pris/ytelse.

    I morgen skal 911-en tas ut. Gleder meg veldig til det!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.988
    Brutalis avspillingsrekke første bilde, men akk så deilig :geek:
    Ha en riktig god Påske videre med biler, hifi, musikk, pappkartonger. lammekjøtt og god drikke.
    Og ikke minst hygge sammen med Fruen og "barna" :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk i like måte Power - nyt våren og påsken!

    Jeg hadde planer om å begynne leken med plassering av høyttalere i påsken, men besøk og andre hyggelige aktiviteter måtte nesten gå først.

    Jeg tipper vi ender med at anlegget blir stående der det gjør, men for moro skyld har jeg tatt noen mål av rommet for å finne ut av hva det er plass til hvor:

    Hele rekken vist i forrige innlegg ville, om det mot formodning skulle bli ønskelig, få plass på endeveggen vist under.

    9213A9D0-3AAA-499D-BB35-314F6A2E33C5.jpeg


    Høyttalerne kunne da vært plassert foran vinduene mot terrasseen.

    Poenget nå er ikke å flytte, men å finne ut hva det gjør å spille «mot» eller «med» himlingen. I første rekke skal ikke alt flyttes, men det er ikke all verdens jobb å flytte over høyttalerne og nok komponenter til å høre om det har noe for seg.

    PMC spilte ikke bra i denne posisjonen, det gjorde heller ikke «småttisene» jeg hadde en kort stund, men: Harbeth 40.2 ble testet her en kort periode, og der var det noe jeg husker som virkelig morsomt.

    Videre har ikke AN-E vært nede i hovedstua (verken der vi nå snakker om eller i hovedanlegget), de bør jo også prøves ut.

    Som dere ser av bildet under spilles det nå «mot» himlingen. Dessuten er sweetspot, med unntak av dusj og toaletter, eneste sted uten utsikt.

    C150535C-6679-4DA9-AC89-8FA15F3E104B.jpeg


    Det finnes andre muligheter også, men dette er faktisk en mulighet som ikke er helt håpløs innredningsmessig og praktisk. Skulle finværet holde seg så blir det ikke videre undersøkelser før til høsten.

    Det roer seg nok litt på hifi-fronten frem mot sommeren og jeg tviler på at det kommer inn så mye nytt utstyr den nærmeste tiden. Gjorde en liten oppsummering for meg selv og fant ut at siden Wavac kom inn i påsken i fjor så har det faktisk skjedd litt. Det gjenstår dessuten å teste Music First Audio pre med XLR-RCA-kabler slik at Manley kan kjøres ubalansert (hvilket skal påvirke gain etc) og det gjenstår å teste Ikeda 9TT i litt ulike armer.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Har du skrevet noe om forskjellene mellom riaa-trinnene dine (uten step-ups)? I tilfelle du ikke har gjort det, kunne det vært interessant å høre dine vurderinger på Allnic H-7000, Accuphase C-27 og Luxman EQ-500.

    Roy
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.734
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det registreres vakker endring av lyskilder over kilderekken. En sweetspot med utsikt er 10/10, og det kan se ut som at det er mulig å plassere en høyttaler på hver side av skyvefeltet også hos dere.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det ble en fin dag dette også.

    FAE29ADD-F66D-424D-8D2C-F164BA6E546F.jpeg


    C66A90F3-1D1E-4605-86A8-6A7882E8C6BE.jpeg

    6AB8EB62-F9BB-4DB5-83AB-BDB7ACF20825.jpeg


    Ved bytte av batteri kan det, etter hva jeg forstått, være en fordel å restarte «hjernen». Koble fra battrripol, la tenningen stå på noen minutter, koble til og la gå på tomgang i 15-20 minutter. Ikke vet jeg, men så lett har den ikke startet på en stund, og nå går den helt smooth også ved kaldstart.

    Pølser og øl (etter bilturen). Vaffel og solo før.

    06AE5B1E-1A6D-4D33-8C6C-5183EC69DCFC.jpeg


    Jeg kommer tilbake til deg R.E.S.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Enig med @7th-hifi! Bare tenk på hvor mye knærne spares oppå teppet enn direkte på betongen! Det er slike enkle "tiltak" som kan gjøre bla vedlikehold av bil mer "utholdelig"!
    Godt jobbet, Fosse!🙂
    Skulle ha tenkt på det selv, for mange år siden!
    Mvh ToreP
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det viktigste først: Jeg opplever det som vanskelig å mene noe om forskjeller generelt. Det er lettere å mene noe om forskjeller i en sammenheng. Accuphase kjører jeg alene. Allnic (som er modifisert og avviker fra standard H-7000) er ren MM så der er det alltid ekstern SUT involvert. Luxman kjøre jeg med intern og ekstern SUT, alt avhengig av pickup. Og så avhenger alt igjen av preferanser, pickuper og resten.

    Accuphase låter her som ellers, stramt, nøytralt, fantastisk bass, oppløst, tidvis med et hint av gyllent shimmer. Kontrollert og tight. Allnic har nok den samme stramheten, men den er vanskeligere å mene noe om da den kommer i kombinasjon med ekstern trafo. Jeg foretrekke nok i mange sammenhenger (vdh og Miyajima) Allnic pluss MFA fremfor Acchuphase pga mellomtone og varme. Der er nok innvendingen mot Acchuphase ifht mine preferanser. Men med XV-1S som er fyldig, varm og litt feit i Kuzma 4point, så låter dette tight og riktig. Acchuphase er transistor så den kan gi Jan Allaerts optimale betingelser (det får du ikke til med SUT IMHO). Allnicen slik jeg har den har den ulempen at den er den minst anvendelige av all fire riaae, det må nok reverseres. Null justeringsmulighet. Kun én MM.

    Luxman er kanskje den mest anvendelige, skjønt en standard Allnic er mer fleksibel enn min ombygde (selv om ryktene vil ha det til at min spiller bedre pga oppgraderte LCR-trafoer og annen rørbestykning). Jeg liker godt muligheten Luxman har med gainjustering også aktivt med 36, 38 og 40 dB for MM. Men det viser seg ofte at jeg foretrekker eksterne trafoer fremfor de interne i Luxman. Selve betjeningsvennligheten er best på Acchuphase som husker justeringer for hver inngang. Hva jeg foretrekker av de to avhenger av pickup, og garantert av oppsett. Med oppgraderte rør og kanskje en trafo eller to på lur ville jeg nok satt pris på Luxman sin varme, men det kan sikkert være systemavhengig.

    Wavac har derimot seilt opp som favoritt på vdh og er å foretrekke fremfor Luxman på Ikeda 9TT. Den har definitivt mest varme og glød av de fire.

    Altså ikke noen entydig konklusjon dette. Du kan jo komme og lytte, skru, klå (på riaaene) og slå av en prat?
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Det viktigste først: Jeg opplever det som vanskelig å mene noe om forskjeller generelt. Det er lettere å mene noe om forskjeller i en sammenheng. Accuphase kjører jeg alene. Allnic (som er modifisert og avviker fra standard H-7000) er ren MM så der er det alltid ekstern SUT involvert. Luxman kjøre jeg med intern og ekstern SUT, alt avhengig av pickup. Og så avhenger alt igjen av preferanser, pickuper og resten.

    Accuphase låter her som ellers, stramt, nøytralt, fantastisk bass, oppløst, tidvis med et hint av gyllent shimmer. Kontrollert og tight. Allnic har nok den samme stramheten, men den er vanskeligere å mene noe om da den kommer i kombinasjon med ekstern trafo. Jeg foretrekke nok i mange sammenhenger (vdh og Miyajima) Allnic pluss MFA fremfor Acchuphase pga mellomtone og varme. Der er nok innvendingen mot Acchuphase ifht mine preferanser. Men med XV-1S som er fyldig, varm og litt feit i Kuzma 4point, så låter dette tight og riktig. Acchuphase er transistor så den kan gi Jan Allaerts optimale betingelser (det får du ikke til med SUT IMHO). Allnicen slik jeg har den har den ulempen at den er den minst anvendelige av all fire riaae, det må nok reverseres. Null justeringsmulighet. Kun én MM.

    Luxman er kanskje den mest anvendelige, skjønt en standard Allnic er mer fleksibel enn min ombygde (selv om ryktene vil ha det til at min spiller bedre pga oppgraderte LCR-trafoer og annen rørbestykning). Jeg liker godt muligheten Luxman har med gainjustering også aktivt med 36, 38 og 40 dB for MM. Men det viser seg ofte at jeg foretrekker eksterne trafoer fremfor de interne i Luxman. Selve betjeningsvennligheten er best på Acchuphase som husker justeringer for hver inngang. Hva jeg foretrekker av de to avhenger av pickup, og garantert av oppsett. Med oppgraderte rør og kanskje en trafo eller to på lur ville jeg nok satt pris på Luxman sin varme, men det kan sikkert være systemavhengig.

    Wavac har derimot seilt opp som favoritt på vdh og er å foretrekke fremfor Luxman på Ikeda 9TT. Den har definitivt mest varme og glød av de fire.

    Altså ikke noen entydig konklusjon dette. Du kan jo komme og lytte, skru, klå (på riaaene) og slå av en prat?
    Takk for grundig gjennomgang. Altfor lenge siden jeg har vært hos deg, så den invitten takker jeg ja til.

    Tar kontakt med deg til uka, så finner vi en tid som passer.

    Roy
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Må virkelig si jeg nyter å lese litt i tråden din i ny og ne, @Fosse . Ikke har jeg platespiller, biler med høyt vedlikeholdsbehov eller stort anlegg, men det er så flott å se at du nyter tilværelsen og alt det fører med seg.
    Det er så fort gjort i livet å bli for pragmatisk og føle ting må gå opp i Excel-arket for å være fornuftig - og da er det flott med et motstykke til den tenkningen og faktisk nyte på veien - for det er flyktige greier dette livet... Fortsett å dele. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Må virkelig si jeg nyter å lese litt i tråden din i ny og ne, @Fosse . Ikke har jeg platespiller, biler med høyt vedlikeholdsbehov eller stort anlegg, men det er så flott å se at du nyter tilværelsen og og alt det fører med seg.
    Det er så fort gjort i livet å bli for pragmatisk og føle ting må gå opp i Excel-arket for å være fornuftig - og da er det flott med et motstykke til den tenkningen og faktisk nyte på veien - for det er flyktige greier dette livet... Fortsett å dele. :)
    Støtter deg på denne, en virkelig flott tråd, Fosse virker og være en profesjonell livsnyter😁
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for hyggelige ord gutter. Gleder meg at noen synes det er morsomt også med mine små avsporinger om bil, katt og vin.

    Jeg har nok blitt flinkere til å «kose meg» på mine «eldre» dager. Det handler selvsagt om innstilling, men jeg er jo ikke dummere enn at jeg skjønner at mange rør, store forsterkere og stepuper kanskje er mindre aktuelt dersom musikklytting er noe man gjør innimellom kjøring til og fra skole og fotballtrening. Jeg har stor frihet, på alle vis, så jeg slipper å prioritere tid og overskudd til hobbyene. Og det gjør at jeg kan ta «jobben» når jeg har lyst og overskudd, det være seg bil eller stereo.

    Viktigst er det kanskje at jeg aldri møter annet enn entusiasme og interesse fra samboeren uansett hvor stort, gammelt eller skjørt det måtte være det jeg drar i hus. Poenget? Jeg er nok flink til å kose meg, men jeg er først og fremst heldig som har omstendigheter som spiller på lag, det gjør det hele enkelt.

    Grateful Dead til første kaffekopp.

    423708B8-611A-4678-8B22-57C13BA50917.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn