Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Da har vi så vidt begynt å leke litt oppe i spisestua.

    Air Tight ATM-2. Å teste den er hovedformålet.

    34454680-7FF7-4F8B-907D-187C20D04DB6.jpeg


    05286E73-3010-4AF0-8EF5-97ED3C548042.jpeg


    Dro med seg litt annet.

    ECD76E09-9FF3-47E3-BD5A-E674F1D1E58C.jpeg


    Har boden full av Kimber Select og har sett meg lei på stive Anti Cables, ble derfor kabelbytte da jeg først var i gang. KS3035 heter disse.

    Det fine med Air Tight er volumpot og to innganger, altså kan man om kilden har balansert og ubalansert kjøre en direkte sammenligning av to forforsterkere (forskjeller på signalkabler holdt utenfor).

    Rot, jeg vet, men gidder ikke sette det ordentlig opp før jeg har landet på hva som skal stå.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har vel skrevet om denne i mange omganger tidligere og husker ikke helt hva jeg har sagt før.

    Det første jeg kommer på? Detaljert, du hører det særlig godt på cymbaler etc. Den er kanskje litt mer kamelon i signaturen enn en del andre pickuper. Dynavector XV-1S er varm, fyldig og litt «bold». Colibri er varm med et gyllent shimmer kjørt gjennom Wavac, muligens også, men noe mindre slik, gjennom MFA (Music First Audio Classic trafo).

    Balansert klangmessig, men på langt nær så varm og gyllen kjørt gjennom Accuphase. I Gryphon The Head er den eksplosiv og erindres som bortimot kjølig. Eller er det bare Gryphon (the Head)? Jeg tror det siste.

    Den sporer godt. Stram, tight og dynamisk, men samtidig kanskje en av de vanskeligste pickupene å beskrive karakteren av fordi den endrer karakter, eller i mindre grad har en enn så mye annet. Jeg tror jeg sier at det jeg forbinder mest med den er at den kamelonsk og gjennomsiktig.

    Jeg fikk bestilt lett lodd til Odin spesielt for denne pickupen, men den har som sagt kun vært kjørt i SME V hele tiden, med lite eller ingen demping. Men ser jo nå at anbefalt masse er spot on ifht Acustic Signatur 5000 (som er grunnen til at jeg kjøpte Dr. Feickert).

    Vdh Colibri blir på et slags vis en blanding av Jan Allaerts og XV-1S/Shilabe. Veldig forenklet. Ingenting når opp til Jan Allaerts MC2 Finish Gold hva gjelder detaljer, kanskje min absolutte favoritt på strykere. Men Colibri har noe av den karakteren. Nå står den for øyeblikket ikke oppkoblet, så det er en liten stund siden jeg har hørt den. Og fordi jeg har en del riaaer og stepuper så er denne litt vanskelig å beskrive nettopp fordi den endrer karakter hele tiden.

    Kan ikke annet enn å anbefale.

    Her og nå på Ikeda 9TT og Ortofon.

    Vis vedlegget 800534
    Tipper Wavac tilfører det varme shimmeret
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Audio Aero Capitole er god på gjengivelse av Seinfeld i TV-stua, men helt ærlig så tror jeg den gjør seg fortjent til musikk, og det spiller bedre i spisestua med Audio Note og Manley/Air Tight/Audio Valve enn det gjør i TV-stua med Sonus Faber og Luxman. Den er god!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Tipper Wavac tilfører det varme shimmeret
    Men Wavac gjør ikke det konsekvent med alle pickuper, og det er litt interessant, jeg skal ta mer om det en annen dag. Men hva gjelder vdh så er nok Wavac av de varmere kombinasjonen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Nå var ikke "gubberock" mitt utsagn, men jeg kjenner de tre herrer bak foregående innlegg og er usikker på om deres samstemte entusiasme er et argument for eget eller OU812rhs syn på saken. For ordens skyld, jeg bare lurer, og observerer, jeg har ingen mening om saken. Egen musikalske utvikling endrer neppe forholdet.

    Vedrørende Rod Stewart så har jeg egentlig ikke noe forhold til ham eller musikken, men ble oppmerksom på saken i en avis, og fant det litt morsomt. En artig og lite høytidelig fyr virker det som.
    Rod Stewart er "hel ved":

    Rod Stewart comes to the rescue of model railway club trashed by vandals with £10k donation - Wales Online
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Men Wavac gjør ikke det konsekvent med alle pickuper, og det er litt interessant, jeg skal ta mer om det en annen dag. Men hva gjelder vdh så er nok Wavac av de varmere kombinasjonen.
    Og hva sikter jeg til her? Jo, Wavac har tidligere, og med majoriteten av pickuper vist seg som noe varmere, fyldigere og snillere enn øvrige riaatrinn. Litt i stuss da den viste seg å ha «beintrøkk» og spiller tøft som fy med Ikeda. Og hvordan låter så Ikeda 9TT gjennom Dynavector SUP-200 og Luxman? Så vidt dårlig at jeg holdt ut et par låter og switchet til Miyajima ETR-800. Bedre, men ikke i nærheten av Wavac. Så til interne trafoer i Luxman EQ-500 satt til low (2,5 Ohms internimpedance). Hva?Jeg har alltid ment at interne trafoene låter mer pågående og kanskje ikke helt henger med de beste eksterne SUT-ene. Men så låter dette bare fløyel. Ikke bedre enn Wavac, på ingen måte, men helt ypperlig om man søker glatthet, varme og forsiktighet. Altså er det Wavac eller Luxman med interne trafoer som så langt låterbest med Ikeda. Og hovedsignaturen av de to riaatrinnene er på mange måter snudd på hodet med Ikeda i forhold til inntrykk med andre pickuper. Jeg begynner å ane at Ikeda med en vanvittig lav internimpedanse på mange områder oppfører seg helt annerledes enn en del andre pickuper.

    Ellers spiller vi denne LP-en fra RSD 2019.

    5FD35D9A-8212-4AAB-BC07-4009CEA85F55.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det har blitt helgerutine: Kaffe og musikk via spisestuesnlegget på morgenen. Audio Aero Capitole er en fantastisk lydformidler, og det er Audio Note også, uavhengig av om det er Manley 300B eller Air Tight ATM-2 som er driver.

    Skal ta mer om dette senere. I dag kom våren, og planlegging av bilhobbyen gjorde sitt inntog.

    På bilfronten: 911-en skal ha nytt batteri. Er det lithium som gjelder på batterier? Eller er dette unødvendig? Stor prisforskjell (4-5 ganger så dyrt) så det bør ha en hensikt. Har bestilt litt smått som nye brytere og blinklys etc. Kun småplukk. Ellers følger EU-kontroll, oljeskift og en ny gardin i spoileren.

    Kjenne virkelig på at jeg gleder meg til å hente ut denne.

    E-typen: Hadde en gjennomgang av bilen i dag. Hva skal gjøres? EU-kontroll, diverse smått skal skiftes og jeg vil bytte en del slanger i motorrommet (har selvsagt ekstra av alt). Plugger etc. Kommer også til å legge opp en ekstra kurs for å kunne styre den ene radiatorvifta manuelt. Som en ekstra forsikring i tilfelle styringsreleet skulle slå seg vrangt på en langtur. Ikke for at det trengs, mer som et kjekt-å-ha. Men det må jeg si, igjen: Radiator og nye vifter fra Coolcat er det smarteste jeg har gjort.

    Dere tåler litt bil innimellom? Skrik ut om jeg skal begrense meg til hifi - vet vi er i grenseland.

    Ingen store ting i år. Lite arbeid, små utgifter.

    5E4E6813-283A-44CF-99FB-71E647888283.jpeg


    Handleliste skrevet for meg selv. https://sirwilliam.no/ er for Jaguar-eieren det Morten hos NAT eller Alan hos Gallarhorn er for audiofile. Bedre service blir det bare ikke. De gutta leverer!

    Når man nå først kjenner på vårsola, har investert i stor garasje og har Finn.no på tabletten så er det fort gjort å falle for fristelser. Hvilken vei skal man gå neste gang 🤔

    Vel hjemme i solen nytes en særdeles god hvitvin. Måtte la potetgullet vente da det ødela opplevelsen. Deretter går vi inn og spiller avansert plingpongmusikk fra landet som representerer plingplong mer enn noe og har fostret mange enkle - ingen glemt.

    Måtte ta av meg sokkene, fordi det er 30 grader innendørs før det luftes, og fordi gamle hippier alltid lyttet barbeint. Dessuten hang jeg i sin tid mye på Barbeint.

    CBB9E249-5788-4297-94AC-7865D19E6422.jpeg


    11FB9F2C-9E2E-4422-BD9D-9AF853056F8D.jpeg


    E3E1E804-BCF6-454A-A541-5E0714452676.jpeg


    Typisk svensk vil jeg nok ikke si ...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Lithium er ikke optimalt som startbatteri hverken i bil eller båt
    Optima er vel det mest anerkjente startbatteriet i begge markeder
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Supert, takk! Hva gjør batteriene fra f.eks Antigravity uegnet for mitt bruk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i lekmannstermer:
    såvidt jeg har fått med meg egner lithium batterier seg bedre som batterier i forbruksbanker i båt, camping etc
    startbatterier krever enorme krefter for brå utladning i noen millisekunder...istedet for langvarig utholdenhet
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Bruker Exide ELTX20H som startbatteri til en firesylindret høykomp motor, og det fungerer fint. Utover å starte motoren har ikke bilen noe særlig strømtrekk, eneste elmotor utenom starteren er kjøleviften og lysene er alle av LED varianten.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Lithium er jo lett hvis vekt er viktig - og så er det jo veldig lett å skylde på hvis du vil sette fyr på bilen…
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Bruker Exide ELTX20H som startbatteri til en firesylindret høykomp motor, og det fungerer fint. Utover å starte motoren har ikke bilen noe særlig strømtrekk, eneste elmotor utenom starteren er kjøleviften og lysene er alle av LED varianten.
    Jeg bruker hakket mindre, dvs rundt 240 cca på Ducati'n. Det funker stort sett greit, bortsett fra når det er litt kjølig i lufta. Da må jeg forsøke et par ganger for å få den igang.
    Å snurre igang en 2-sylindra 1100 høykompmotor er ikke det enkleste.
    LiIon / LiFe batterier er litt kritiske på ladesystemet, er det for høy ladespenning, så blir de ødelagt med engang.
    Så hvis du ikke er avhengig av vektbesparelsen (som på en mc), så tror jeg nesten jeg ville ha valgt et blybatteri. Optima er nevnt, det finnes andre i samme klassen...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    På overskuddslageret (også kalt lille-garasjen) er det grei mengde reolmateriale. Vi forsøker med en bit i spisestua for å se om det kan lede til varig løsning. Tanken var egentlig å bygge om, men jeg vet ikke helt, det er mulig dette kan fungere.

    Åpent bak, perforerte dører som kan dras ut/legges ned. I tillegg er topphylla over Air Tight til å dra ut, så under spilling vil den få god lufting. Forforsterker og riaa blir gjemt bak den andre døren. Samtidig sikres adkomst ovenfra slik at biasjustering blir enkelt. Masse rør (CD, pre og power) men uten at vi beslaglegger hele stua. Jeg tror dette kan fungere. Fruen kjenner sannsynligvis på bekymringen for at det kan bli to platespillere i kvinneanlegget. Folk ser for seg de mest usannsynlige scenarioer.

    BEA97FDA-A35A-48B0-9FA3-00B8218E569C.jpeg
    9955F499-DA10-4A46-8C7E-612602D54A44.jpeg


    Denne uken har, rent hobbymessig, i hovedsak gått med til planlegging av bilsesongen med innkjøp av litt nye deler til gamlebilene. I år blir det å forsøke seg på å gjøre litt selv, første gang for en som knapt klarer å bytte spylervæske 💪. Ikke de store tingene, bytte av ei lykt, noen brytere og spoilergardin på 911-en. E-typen skal ha bytte av diverse motorslanger, filtre, diverse smøring og muligens bytte av et relé, som vel er gjort på 5 minutter, om jeg bare kommer til under. Småplukk jeg tenker det kan være artig å forsøke seg på.

    Hva har man nå fortjent?

    380D71FF-9C62-49FB-B6AC-2E6D26B7773C.jpeg


    Kommer til å starte med Project Tubebox som riaa. Mulig jeg setter Schick på denne spilleren. Vi får se.

    Men, her er jeg ikke ferdig med å skru reol og koble opp, så musikken gjengis fra hovedanlegget.

    7F5EB1E1-F0BC-43CA-BA34-8A28FAEDC08D.jpeg
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Lampen er vel ikke original? De kinesiske kopiene er jo minst like fine som de danske greiene som selges der betjening snakker med stiv stemme med overdreven uttale lært på salgskurs. De kinesiske barna er fingernemme og gode med polish og krom. De små hendene og, ikke minst de følsomme lungene som skal til når opalglasset formes-kina!. Danskene har ikke en sjanse. Fint stativ til hifi også. A-Møbler? Skål!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Knapt klarer å "bytte" spylervæske haha.
    Jeg veit du er en flink fyr André.
    Prøv ikke å lure oss 🎶
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Lampen er vel ikke original? De kinesiske kopiene er jo minst like fine som de danske greiene som selges der betjening snakker med stiv stemme med overdreven uttale lært på salgskurs. De kinesiske barna er fingernemme og gode med polish og krom. De små hendene og, ikke minst de følsomme lungene som skal til når opalglasset formes-kina!. Danskene har ikke en sjanse. Fint stativ til hifi også. A-Møbler? Skål!
    Nå tror jeg fosse fikk en fot lenger enn den andre
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Fillern, jeg som skulle briljere med min bilkunnskap:oops:
    Poenget mitt var at jeg aldri har skrudd. Jeg åpnet bare aldri panseret på bilen til mine foreldre, og så studerte jeg, hadde ikke råd til bil, deretter tok jeg meg ikke råd, og slik var det i mange år. Deretter skulle jeg ha billigst mulig fremkomstmiddel. Men hele tiden har nok interessen for bil som designobjekt ligget der, men likevel med manglende kunnskap om hva bildesign faktisk innebærer og betyr (som f.eks hvorfor en 911 har den formen den har). Senere fikk jeg råd til å kjøpe, og ble interessert i kjøreegenskaper, men det har hele tiden ligget en komplett mangel på kunnskap i bunnen, dessverre, men fortjent. Men nå har jeg tatt første skritt og skal i hvert fall gjøre noe selv. Ikke mye, men noe. Og de bilene jeg her snakker om er vel ikke det verste å holde på med. Jeg har ikke mål om å bli mekaniker, men jeg har et ønske om å ikke være komplett idiot, eller i det minste forstå hva som drøftes og foreslås. Jeg vet jo her fra sentralen at om du er grønn og spør åpent så er du som et løv i stormen.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Poenget mitt var at jeg aldri har skrudd. Jeg åpnet bare aldri panseret på bilen til mine foreldre, og så studerte jeg, hadde ikke råd til bil, deretter tok jeg meg ikke råd, og slik var det i mange år. Deretter skulle jeg ha billigst mulig fremkomstmiddel. Men hele tiden har nok interessen for bil som designobjekt ligget der, men likevel med manglende kunnskap om hva bildesign faktisk innebærer og betyr (som f.eks hvorfor en 911 har den formen den har). Senere fikk jeg råd til å kjøpe, og ble interessert i kjøreegenskaper, men det har hele tiden ligget en komplett mangel på kunnskap i bunnen, dessverre, men fortjent. Men nå har jeg tatt første skritt og skal i hvert fall gjøre noe selv. Ikke mye, men noe. Og de bilene jeg her snakker om er vel ikke det verste å holde på med. Jeg har ikke mål om å bli mekaniker, men jeg har et ønske om å ikke være komplett idiot, eller i det minste forstå hva som drøftes og foreslås. Jeg vet jo her fra sentralen at om du er grønn og spør åpent så er du som et løv i stormen.
    Next stop Haynes
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Fordelen din er at du styrer med relativt enkle biler, mange har skrudd på de før så kunnskap finnes, Internett er et hav av informasjon osv. Man skal være temmelig tett om man ikke greier å få ting gjort på disse gamle bilene, om man tør... de jeg har med å gjøre rundt vw som sier de ikke kan så handler det som oftest om å tørre.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Blir alltid glad når noen følger drømmene/interessene sine. Som alle hobbyer og interesser er det alltid en startgrop og vi har alle vært der. Det er bare én måte å lære på - og det er å gjøre feil og feil og feil….
    -Neida, hvis man bare setter seg litt inn i saker og ting er det utrolig hva man kan klare på egenhånd.
    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bøkene hjelper! Jeg har godt med manualer, og jeg har også en del håndtegnede skjemaer over det elektriske. Så det var f.eks relativt enkelt å lage en testrigg med båtbatteriet for å avdekke at kjøleviftene på e-typen trakk omtrent det de skulle, mens relét nok trakk noe mer enn det skulle (uten at det var noe egentlig problem). Men når et nytt koster mindre enn en ny LP så er det jo egentlig bare jobben med å komme til som er en grunn til å la være, og snart kommer jeg til.

    Det jeg primært er interessert i er å lære de basale ting, og å kunne nok til å forstå hva som foregår. Det har faktisk vært litt moro å kjøpe deler fordi jeg opplever at jeg har hamstret, kjøpt filter og komponenter for lang tid, og så koster det ca en tusenlapp til ene bilen og en tusenlapp til den andre. Det er som de sier, alle opplevelser måles mot forventninger, tror du at du skal betale 5000 og slipper med en tusenlapp så er du henrykt.

    @T-1 Tett og tett. Det er jo enkelt å si når man har erfaring med noe, eller kunnskap. Og det er poenget: mangler du den helt grunnleggende kunnskapen så kan det mest opplagte fremstå uforståelig. Det krever stort sett et visst kunnskapsnivå å anse noe som opplagt.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Bøkene hjelper! Jeg har godt med manualer, og jeg har også en del håndtegnede skjemaer over det elektriske. Så det var f.eks relativt enkelt å lage en testrigg med båtbatteriet for å avdekke at kjøleviftene på e-typen trakk omtrent det de skulle, mens relét nok trakk noe mer enn det skulle (uten at det var noe egentlig problem). Men når et nytt koster mindre enn en ny LP så er det jo egentlig bare jobben med å komme til som er en grunn til å la være, og snart kommer jeg til.

    Det jeg primært er interessert i er å lære de basale ting, og å kunne nok til å forstå hva som foregår. Det har faktisk vært litt moro å kjøpe deler fordi jeg opplever at jeg har hamstret, kjøpt filter og komponenter for lang tid, og så koster det ca en tusenlapp til ene bilen og en tusenlapp til den andre. Det er som de sier, alle opplevelser måles mot forventninger, tror du at du skal betale 5000 og slipper med en tusenlapp så er du henrykt.

    @T-1 Tett og tett. Det er jo enkelt å si når man har erfaring med noe, eller kunnskap. Og det er poenget: mangler du den helt grunnleggende kunnskapen så kan det mest opplagte fremstå uforståelig. Det krever stort sett et visst kunnskapsnivå å anse noe som opplagt.
    Mnjaa, vi får være enig å være uenig der. Ingen er født mekaniker, tømrer, elektriker osv. Men med hue sånn passe på plass, tørre å prøve å være villig til å tilegne seg kunnskap er det ikke spesielt komplisert å holde på med bil som hobby. Selv ikke utdannet innen mekaniske fag, men tør å prøve, flirer når jeg bommer å prøver igjen. Innenfor de to merkene du opererer er det så mye kompetanse å stadig påfyll med nybegynnere som greier seg nettopp av andres erfaringer og lysten til å lære. Så var mer ment som en
    go-for-it-you-can-do-it.gif

    Fremfor noe forsøk på å fordumme om det ble oppfattet sånn.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, Fosse! Jeg rører ikke et element i et oppsett - det være seg pl.spiller, kassettspiller, forsterkere osv! Jeg mangler kunnskapsnivået til å gjøre noe med disse! Jeg bruker fagfolk til det - og stort sett meget fornøyd med det! Siden jeg har en del problemer med å bøye meg dypt, stå på kne etc, har jeg i år 10-årsjubileum som "bil-leaser", noe som passer meg yppelig!😀
    Mvh ToreP
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nettopp, Fosse! Jeg rører ikke et element i et oppsett - det være seg pl.spiller, kassettspiller, forsterkere osv! Jeg mangler kunnskapsnivået til å gjøre noe med disse! Jeg bruker fagfolk til det - og stort sett meget fornøyd med det! Siden jeg har en del problemer med å bøye meg dypt, stå på kne etc, har jeg i år 10-årsjubileum som "bil-leaser", noe som passer meg yppelig!😀
    Mvh ToreP
    Ja, kjenner meg igjen i den. Man vil helst ha en viss forståelse for sammenhenger og hva som bidrar til hva før man begynner. Dersom man er usikker på hva som skjer om man skrur på den venstre skruen så kvier man seg. Men plutselig så forstår man de overordnede sammenhenger og ting blir klarere, og enklere, eller i hvert fall tydeligere. Så poenget er jo at man trenger et minimum av kunnskap. Jo, du kan bare sette i gang å skru, problemet er at om du vet lite nok så skjønner man typisk ikke rådene, og de spriker gjerne i alle retninger. Det er akkurat samme problem alle andre steder på internett som det er herbpå sentralen, du må enten stole på noen du kjenner, eller så må du ha et minimum av kunnskap, hvis ikke kommer duntil å bli totalt forvirret.

    Håper det går bra (etter forholdene) med kneet.

    Og håper du er fornøyd med platespilleren. Der tror jeg at veiledning på sentralen vil kunne fungere, det er tross alt enklere enn bilmotorer 🤣. Men igjen, det er som over. Jeg tenker at beste løsning, om du har interesse, er å gå igjennom innstillingene med noen som forklarer. Og så er det selvsagt lov til å overlate til andre.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Første pri bør være å kunne nok til å komme seg hjem hvis noe skjer på veien, og kunne nok til å ha riktig nødkit.
    hilsen en som også er gredd for å skru tilfelle jeg gjør situasjonen værre. #derknakkdenboltengitt
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Takk for hyggelig svar, Fosse!🙂
    Nei, du ser i mitt tilfelle var det en hjerneblødning/slag som satte en stopper for det meste som krever "fingerferdigheter" mm! Før i tiden skiftet jeg olje og filter + alt annet på bilene jeg til en hver tid hadde - supert! Jeg hadde det riktig så bra! "Men hvor lenge var Adam i paradis"? Skal overhode ikke klage, har kommet meg riktig bra på de tolv årene som er gått, men finmotorikken er nok borte.🤔
    Da har jeg stor glede av å lese hva andre her inne holder på med; ikke minst det som krever både innsikt og forståelse! Stå på, Fosse!
    Mvh ToreP
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Fremfor noe forsøk på å fordumme om det ble oppfattet sånn.
    Overhode ikke, jeg skjønner hva du mener. Dessuten klarer jeg å skille på dum og kunnskapsløs, så ingen fare 😊. Og jeg tipper vi ikke er så uenige, vi snakker bare om litt ulikt. Man må våge å feile, og feile igjen, helt klart. Samtidig kan det jo være greit å styre unna de største.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Undertegnede har vasket hus, bil, grillet okse, drukket GT, anstendig rødvin og nå ber fruen om å Aqualung på tape 😮. Er det mulig?

    Vi er over på Slogen (edruelig priset «spesialøl» med en rekke gode sorter) og det foreleses om Manley Neo-Classic 500s evne til å ha full kontroll. Fruen nikker anerkjennende og er tydelig imponert.

    83C31589-5674-4579-AC11-B5C08E7930F2.jpeg
    E9F66D88-C328-46E0-B5FC-07997B55CB58.jpeg
    8A407B8D-7331-4B0C-8F6C-71EBC0A2C07B.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er egentlig ikke ute etter endring, jeg vil bare drøye tiden …

    God helg Thomasd. Gi et vink når du er på fjorden i sommer 😊.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn