Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    En fin dag, lang og god spasertur, mange kopper Solberg&Hansen. Alle kattene i nabolaget har skjønt at uteserveringen er åpen, og her serveres ikke drit.

    Så langt er beste trafomatch for EMT TSD15SFL Music First. Men samme pu spiller også forrykende rett i Accuphase.
    Allnic har med Mullard GZ34 minst tangert Luxman i bassen. Ingen av riaaen på bildet låter direkte skit.

    C8C8CACF-A5B4-4D5D-A027-5C08C0E4843F.jpeg


    En enkel rødvin står til lufting. Lammesteken hviler og jeg har konstatert at Jensen (her) støymessig fungerer mindre godt på pickuper med lavt utgangssignal enn innebygde trafoer i Luxman (må forske mer en annen dag, for det låt ikke vondt). Jeg forklarer inngående for fruen fordeler og ulemper med lavt og høyt utgangsnivå på pickuper. Hun nikker forståelsesesfullt (!) sier hun forstår og insisterer på å prøvesmake vinen.

    EF3C0008-3630-4E9E-AE7D-04563C262CF7.jpeg

    https://www.jensen-transformers.com/wp-content/uploads/2014/10/jt-44k-dx.pdf

    Det ryktes at det kan løse seg med frakt av Wavac over fjellet. Hadde tenkt å selge en riaa, men enn så lenge må man ikke oppføre verdi på stereoutstyr på ligningen så det er like greit å beholde 🤭
     
    Sist redigert:

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    447
    Antall liker
    692
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Så digg, Fosse! Lange gå-turer og kvalitetsinnetid er alfa i disse dager.

    Selv er jeg i en liten hifi-depresjon etter lån av Gato, som spilte fantastisk på PMC, men størrelsen og utseende ikke innfridde hos madammen.


    Ellers undrer jeg hvordan en connoisseur som deg velger å spise lam i disse tider, når du kan få herlig vårkje nå?Ikke kritikk, men det frister jo å komme med en oppmuntring til A/B testing her;)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaling av kilde til vårkje mottas med takk.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    447
    Antall liker
    692
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Anbefaling av kilde til vårkje mottas med takk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Lammet var allerede i hus dessverre, for det er helt riktig, de har fått inn kje i nærbutikken og det er fantastisk godt. Så ja, det blir nok kje når vi kommer til helgen. Litt merkelig, og trist, at det ikke brukes mer.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Sist jeg bestilte kje virket det umulig å få det ferskt, det hadde alltid vært innom fryseren. Skal sjekke ut Solvanegard.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Da fikk jeg DIY Jensen tyst på Colibri.

    Nydelig åpent lydbilde, uanstrengt, denne fantastiske diskanten med uendelig oppløsning og cymbaler som glitrer og henger i luften. Bassen har luft, klang og presenteres med godt nivå uten å bli pløsete.

    10X forsterkning, men setter gain i EQ-500 til 40 dB på MM så går det (snaut, men det går). Min Colibri er oppgitt å fungere med et vidt spekter av impedanse, 100-47kohm.

    Jensen kjøpte jeg brukt på sentralen for 1500 kr. Fungerte dårlig med de innledende pickupene, men her leverer den godt.

    33246E97-4879-439F-9196-8BA0EE2A0ADF.jpeg
    231DB6BA-C7D5-411F-A66E-162D70C370C7.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Og ikke ble den dum denne GT-en heller.

    Vis vedlegget 705107
    Gin er godsaker året rundt, og Lyng er mild med klar smak av de benyttede urter og kvaster.
    Dog vil jeg anbefale eder å stifte bekjentskap med øvrig norskprodusert gin som Vidda, Harahorn og ikke minst Myken.
    Sistnevnte lages i "små" volumer, og holder "cask strength - 53-57%". Den produseres i den nordlige delen av Norge, og har en smaksrikdom som overgår det meste av øvrig gin produsert i Norge efter mitt skjønn. Den egner seg utmerket som snaps, slik at den edle varen ikke kamufleres med sitrusfrukter og "tonic water". Selv foretrekker jeg agurk i tynne skiver med is og blandevann i min GT for å beholde mest mulig av det florale i brennevinet.
    Takk for tipset, skål og kos dere i skrenten :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Endelig hjemmepåske! Ingen kommer uanmeldt, eller anmeldt, ingen forstyrrer. Lange perioder foran anlegget, i hagen og kanskje en tur i 911-en. Mye dårlig vær Med mulighet for innetid og god samvittighet på det feltet.

    Mest ser jeg frem til å motta ny riaa - Wavac LCR - X2. Hva må ikke den prestere for å få bli? Alt for mange muligheter, jeg vet, jeg går i surr allerede, men hva gjør vel det så lenge det er moro?

    Påsken i fjor var jo helt annerledes, da planla man lange reiser, bestilte hotell, fly og hadde reservert gode restauranter. Det er klart det ikke ble tur, men det visste man jo ikke da - nå vet vi. Det er beroligende å vite at det ikke vil skjer noe spennende med mindre det slipper i en sving. Det er en kunst å hvile i monotonien. Men det er ferie og vi har mye god vin og mange plater.

    Mange flott Bill Evans album jeg fikk i fjor sommer - men Evans var nok en favoritt og mange av platene er slitt og låter ikke optimalt. Ikke på den ene, og ikke på den andre pickupen fungerer det, likevel mye bra i samlingen.

    Planene for kvelden?

    705AABAD-27AE-40AD-97D4-2069BA9511E5.jpeg
    DBD201D9-3879-43C7-99DE-1D977D6EE171.jpeg


    Vi har en liten venn som har søkt asyl her. Merkelig nok er alle gode venner.

    39B3A3F1-19DD-4689-B67A-0506F6636F4F.jpeg


    Og så planlegger jeg ommøblering i racket. Ny riaa har tre chassis.
    B499A0B0-F2E7-4B65-9C97-0CB874716C4A.jpeg


    Edit: Måtte sjekke om denne har tålt lagringen. Jepp!

    AF679B18-0182-460D-9257-D6D9654D6B97.jpeg
     
    Sist redigert:

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er akkurat kommet hjem etter mitt livs lengste hjemreise fra jobb i Mexico. Overskred 60 timer på reisefot! Konstaterer at det på to uker er nye ting på vei inn hos @Fosse. Deilig å være hjemme igjen etter utallige koronatester, masse papirarbeid på flyplassen og stor forsiktighet. Oppi alt var 29 grader herlig... Hils fruen!
    20210320_074516.jpg
    20210317_123842.jpg
    20210313_181246.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Som jeg pleier si, verden er ikke rettferdig, og jeg tenker du er glad for det 😉

    Nå er det ferie, greit nok, jeg må jobbe litt mandag, men jeg har nok ro i sjelen til at det ikke forkludrer stemningen. Det gjelder ikke alltid.

    Når alt er i orden er det nesten litt beroligende at verden står stille.

    Jeg har for vane å «henge igjen» i sesongene. Når høsten kommer vil jeg ikke gi slipp på bil, hage, hytte og sjøliv og jeg kvier meg nesten litt for igjen å sysle med hifi. Og når jeg først har tullet meg inn i hifi-undersøkelsene slik som nå så haster det ikke med biler og hageliv - jeg vil bare vaske nye plater og sjekke en riaa til, og jeg må jo få testet Accuphase A-60 snart, litt ordentlig. Kan våren bare vente? Kan jeg få fortsette med det jeg holder på med?

    Men så bryter våren igjennom og lukten av forbrent bensin er uunngåelig. Denne tregheten må være et uttrykk for at man trives med det ene og det andre, siden man ikke vil gi slipp på det?

    Jeg lever i den tro at vin tåler å lagres kjøling noen dager etter åpning og beveger meg videre til en barolo (bare så ingen tror jeg nå tømmer tredje flaske).

    Må snart opp og hente flere plater.

    51203AF2-1FE3-42F5-B664-E85BD6F33F9C.jpeg
    BCB5D3B7-8E31-40F9-BC57-749FF031576E.jpeg
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Endelig hjemmepåske! Ingen kommer uanmeldt, eller anmeldt, ingen forstyrrer. Lange perioder foran anlegget, i hagen og kanskje en tur i 911-en. Mye dårlig vær Med mulighet for innetid og god samvittighet på det feltet.

    Mest ser jeg frem til å motta ny riaa - Wavac LCR - X2. Hva må ikke den prestere for å få bli? Alt for mange muligheter, jeg vet, jeg går i surr allerede, men hva gjør vel det så lenge det er moro?

    Påsken i fjor var jo helt annerledes, da planla man lange reiser, bestilte hotell, fly og hadde reservert gode restauranter. Det er klart det ikke ble tur, men det visste man jo ikke da - nå vet vi. Det er beroligende å vite at det ikke vil skjer noe spennende med mindre det slipper i en sving. Det er en kunst å hvile i monotonien. Men det er ferie og vi har mye god vin og mange plater.

    Mange flott Bill Evans album jeg fikk i fjor sommer - men Evans var nok en favoritt og mange av platene er slitt og låter ikke optimalt. Ikke på den ene, og ikke på den andre pickupen fungerer det, likevel mye bra i samlingen.

    Planene for kvelden?

    Vis vedlegget 708653 Vis vedlegget 708654

    Vi har en liten venn som har søkt asyl her. Merkelig nok er alle gode venner.

    Vis vedlegget 708655

    Og så planlegger jeg ommøblering i racket. Ny riaa har tre chassis.
    Vis vedlegget 708656

    Edit: Måtte sjekke om denne har tålt lagringen. Jepp!

    Vis vedlegget 708666
    Høres ut, tatt situasjonen i betraktning, som en bra påske! Du får gi lyd om du skal ut og kjøre en dag. Bilen min står klar i garasjen for påsken. Trenger bare en liten vask etter langtur til Lindesnes forrige helg 😀
    6BA3EB6B-6F42-42A9-B38D-41F5D7E9AFC7.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Topp!

    Jeg skal støvsuge og rydde i garasjen (hifi-rack, felger og platespillerhyller som må ut). Men jeg planlegger å hente bilen hjem i løpet av påsken og tar gjerne en tur. Vi kan jo kjøre bil til hytta på Nesodden (greie veier), og ta en kaffe utendørs med god avstand? Jeg er ikke vond å be!
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Topp!

    Jeg skal støvsuge og rydde i garasjen (hifi-rack, felger og platespillerhyller som må ut). Men jeg planlegger å hente bilen hjem i løpet av påsken og tar gjerne en tur. Vi kan jo kjøre bil til hytta på Nesodden (greie veier), og ta en kaffe utendørs med god avstand? Jeg er ikke vond å be!
    Høres ut som en bra plan. Kjøring i hver sin bil er kanskje ikke i miljøets ånd, men helt klart i covids ånd!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vi (i realiteten jeg, men det høres mindre sært ut med vi) har i dag lekt med trafoer på Luxman EQ-500. Og så har vi hatt lange samtaler og teamsmøter med andre medlemmer på sentralen. Det er noen herlige skjebner her inne!

    Luxman er flyttet frem og betjener nå begge armer på Garrarden.

    703D28A9-D9AC-4BA3-98D8-838AB68DD0D9.jpeg


    84A155BD-36EB-4939-9DB6-94611195316D.jpeg
    5DE78E53-08A3-47DA-A1AB-BD8F9760AF95.jpeg


    Wavac er lastet opp og ankommer snart. Jeg gleder meg faktisk litt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det gode samliv innebærer at det skjer ting på kjøkkenet når du virrer rundt, lurer på hvor GT-en ble parkert, hvilken trafo og skive som er neste ut. Jeg vet, det skulle vært kje, men det var de altså tomme for på Jacobs. Vi skal nok klare oss likevel.

    ADA5D7A7-AB30-43AA-B21D-3620DE50BCA1.jpeg

    604C8CF3-6875-447A-9E19-25043D965675.jpeg


    D26753E3-86AF-4871-99CF-0190B3C1A0A0.jpeg


    Vinen til maten var baroloen fra i går. En god dag, til tross for mye og variert musikk. Jeg holder fast ved at katter er bedre enn unger for den mentale helse 😎🤣.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Skal vi slå hjernene våre sammen, løse koronafloken og treffes - med russiske pentoder, fruer og avsindig god mat og vin? Jeg vurderer faktisk å stille store deler av min mentale kapasitet til disposisjon.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    De var jo bare skjønne.

    Men for å være helt seriøs et øyeblikk så tror jeg ikke det er særlig vanskelig å plukke ut hvilke to skapninger som er de heldigste her i huset. Selv nabokattene kommer for å ta del I moroa. Og ja, de er perlevenner alle sammen.

    Vis vedlegget 704765

    Naboen har satt ut 10 stk engangstoaletter. Topp. Edit, 15 stk 😻

    Vis vedlegget 704767

    Lucas.

    Vis vedlegget 704764

    Sandy: Skal du barbere deg? Da må du nesten ta vasken til høyre, denne er opptatt.

    Lyd fra platespillere og riaatrinn kan vi snakke mer om i morgen.
    Maine coon?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Norsk skogkatt.

    Jeg har vokst opp med katt, min samboer også. Om det er det at vi har hatt skadede katter fra dyrebeskyttelsen før, eller om det er rasen, eller om det skyldes korona, hjemmekontor og god sosialisering, jeg vet ikke. Men maken til katter har jeg aldri møtt før. Dette er det mest lojale, sosiale og morsomste jeg har vært med på. Det er som en slags blanding av katt og hund, beste fra begge arter.
    FFA48F3C-E3D8-4031-B90D-FD0144D090B4.jpeg
    7D306B81-3265-4776-AA46-3C21F52C3291.jpeg


    Jeg vet ikke hvordan jeg legger inn video her, men at noe dyr kan være så vildt, og så tamt er bare fantastisk. Hør den brummingen. http://instagr.am/p/CMxfep-FI_c/
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.000
    Antall liker
    32.028
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Snart har de med seg stekeklare andebryst hjem til vertskapet!
    Mine har hittil bare forært meg ei rotte og ei mus. Vet ikke helt om de mener det vel eller er litt småsure fordi de fikk sein frokost eller noe de dagene, og straffer meg. Kjedelige er de ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    De hadde flott kje på Jakobs tirsdag denne uka...... kjøpte det de hadde!!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Jeg leste et eller annet sted for en tid tilbake at noen hadde måtte selge det til 5,- / kg. Der skulle vi ha vøri, Kal !!!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Skulle egentlig ikke ha, men det så så ille godt ut. Røyk utpå så det holdt i ferskvaredisken også, trøffelsalami, Pata Negra, morkelpate, Guancale...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    I mitt hode smaker kje som en blanding av lam og kalv. Poenget er at det har mindre «sauesmak» enn lam, altså skulle det være lettere for folk å like. Det er mildt og snilt. At noen kan synes at reinsdyr er for mye viltsmak forstår jeg ( selv elsker jeg vilt, lever, innmat og det meste), jeg forstår at fullvoksen sau kan bli for stramt, men begrunnelsen for at kje ikke er en suksess har ingen annen begrunnelse enn uvitenhet.

    Men jeg har ikke peiling ...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Klart du har peiling.
    Kjekjøtt eller kjilling som jeg kaller det er fantastisk. 5-6 kilo ferdig slaktevekt=mildt og fantastisk godt kjøtt
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk @Haavard. Det var faktisk en litt merkelig opplevelse første gang vi laget det. Jeg var forberedt på «litt vel mye» og så kommer dette kjøttet - mildt, mørt og snilt. Og så leser man om at det faktisk knapt nok lar seg selge. Jeg tror folk assosierer dette med geitemelk, stramt og og sært, og så er realiteten at kjøttet smaker som en blanding av lam/kylling/kalv/kanin, altså helt umulig å mislike, dersom man liker kjøtt overhode.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Skal vi slå hjernene våre sammen, løse koronafloken og treffes - med russiske pentoder, fruer og avsindig god mat og vin? Jeg vurderer faktisk å stille store deler av min mentale kapasitet til disposisjon.
    Klart vi skal
    Straks det er greit🥶
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Katter er så definitivt bedre enn unger, spesielt andre folks bortskjemte unger som tror verden er til for dem.
    Jeg frykter seriøst for "gaming" generasjon som skal ta over etter oss.
    Hvite lyssky puddinger som verken har fungerende motorikk eller muskelmasse til å holde kroppen oppe.
    Og spør du dem om noe som ikke handler om dataspill, så får de sveiseblink i øynene.
    Allmenn kunnskap og logisk sans er som kjent aldeles unødvendig.
    Hjelpe til hjemme? Nei, vet du hva gammer`n jeg sitter i et viktig "online game!"
    Kjøss meg, sa den gamle grinebiteren!
    Natta ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Katter er så definitivt bedre enn unger, spesielt andre folks bortskjemte unger som tror verden er til for dem.
    Jeg frykter seriøst for "gaming" generasjon som skal ta over etter oss.
    Hvite lyssky puddinger som verken har fungerende motorikk eller muskelmasse til å holde kroppen oppe.
    Og spør du dem om noe som ikke handler om dataspill, så får de sveiseblink i øynene.
    Allmenn kunnskap og logisk sans er som kjent aldeles unødvendig.
    Hjelpe til hjemme? Nei, vet du hva gammer`n jeg sitter i et viktig "online game!"
    Kjøss meg, sa den gamle grinebiteren!
    Natta ;)
    Hør hør! Kvisefroskene av i dag sitter på trappa utenfor og taster febrilsk - tomlene er større enn bicepsen på dagens unge. SKREMMENDE!!!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sikkert mye variabel kvalitet blandt de unge, likt med oss voksne:unsure: Men kan bare se vad mine ungdommer står på med om dagen eldste jenta har ganske tøffe økter i vården A-Hus, minste jenta studerer psykologi og har to jobber ett som forsknings assisten på Ullevål sykehus og Learn- Link som hjelper andre elever med studiehjelp, og kjærsten på samme studier og smittesporer.
    Mye bra ungdom der ute:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn