Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Hærlig, av og til er man heldig og kommer over gull til kobberpris. Da smaker det ekstra godt også, særlig etter litt egeninnsats for å få det til å yte max.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.655
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Garrarden ble lekker Fosse. Ser nesten ut som om du har fått en ny spiller. Flotte bilder også:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    btw du burde prøve å få laget noen armboards i bronse.....det gjør susen
    Vi får se på sikt. foreløpig blir den stående slik den er nå. Men det er mulig det blir en modifisering av plintet på sikt pga dypt lager og muligens avdemping.

    Men, det blir ikke i år. Den spiller utmerket nå og det er noe med å ikke styre med alt samtidig.

    Merker at jeg har gjort i overkant mange bytter og endringer i vinter. Men så har det jo vært i overkant mye hjemmetid også.

    Jeg tror faktisk at musikk og stereo har vært en vesentlig faktor til at denne koronaen har vært helt uproblematisk.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, disse blokkene fra Audio Valve er kanskje det morsomste. Jeg hentet et lastebillass med stereo for ingen penger. Poenget var å ta med seg Sonus Faber Cremona og Audio Aero Capitole og selge resten av skiten, som utgjorde noen hundre kilo. Jeg hadde lest testen av Audio Valve Baldur 70, som viser seg å være basert på en preproduksjonsutgave. Uansett, litt fikling med rør og disse spiller bedre enn, eller i hvert fall like godt som Manley 300B, Air Tight ATM-2 og Accuphase A-60.

    Feil rør og de spiller skit, riktige rør og de leverer. Dette er ikke tull. Dessuten har de brukervennlighet som minner om transistor.
    Kult. Elsker når slikt skjer! :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    De var jo bare skjønne.

    Men for å være helt seriøs et øyeblikk så tror jeg ikke det er særlig vanskelig å plukke ut hvilke to skapninger som er de heldigste her i huset. Selv nabokattene kommer for å ta del I moroa. Og ja, de er perlevenner alle sammen.

    E9FB03A1-2CE8-4C36-A359-BC76B6E759C4.jpeg


    Naboen har satt ut 10 stk engangstoaletter. Topp. Edit, 15 stk 😻

    CDA68321-262C-4B6A-B160-73762D24BDBA.jpeg


    Lucas.

    B7BE3FEB-C272-41D2-96E8-0CFE82F61CD7.jpeg


    Sandy: Skal du barbere deg? Da må du nesten ta vasken til høyre, denne er opptatt.

    Lyd fra platespillere og riaatrinn kan vi snakke mer om i morgen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Leste en gang at katter foretrekker trange koseplasser når den skal vile. Om det ikke finnes noe egnet vil den legge seg på et papirark om det er eneste begrensende rammeverket den finner.

    ..men nå fikk jeg skikkelig Facebook vibe her. Beklager!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    For å dra det hele litt inn igjen så har den seneste uken gått til lytting til Garrrad med:

    - ny tallerken
    - nytt lager
    - ny klamp
    - redusert platematte

    Ikke at alle fire punkter er poenget, men det er realiteten.
    Og så har det vært lyttet til Accuphase og Allnic, med og uten eksterne trafoer.

    Har vært en stund med mindre fokus på Garrard, så dette har vært morsomt og lærerikt.

    Wacac-riaaen kommer forhåpentligvis neste uke. Men jeg har så mye annet å teste i anlegget at det har ingen hast (har jeg egentlig lyttet til A-60? Nei).

    Kommer tilbake med noen betraktninger rundt endring av Garrard.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    07461ADA-1B13-4854-B1B8-7DA763449B9E.jpeg


    Ny tallerken er i messing, gammel, og original tallerken er i aluminium. Førstnevnte veier flere ganger mer, og er dreid. Dette eksemplaret har jeg blitt fortalt er det best balanserte eksemplaret de har dreid, de klarte ikke måle avvik.

    Siden tallerkenen er så mye tyngre må det også byttes lager. I tillegg fikk jeg med en tung klamp. Jeg har tidligere brukt Loricraft sin doble matte, hvor øverste del har utskjæring der plata har label. Det er selvsagt ikke forenlig med tung klamp.

    Videre er nytt lager dypere slik at jeg måten heve spilleren og endre hva den hviler på.

    Altså flere endringer siden det ene tar det andre.

    I tiden før jeg gjorde denne endringen på Garrarden så hadde jeg en runde med rørrulling på Luxman EQ-500 riaa brukt med Bergmann. Det betyr at Garrarden sine pickuper ikke nødvendigvis ser samme stepup/riaa som før tallerkenoppgraderong. Bare så det er klart at dette ikke er en ren A-B-test. Jeg har derfor den siste uken latt pickupene på Garrard se ulike riaaer slik at jeg får dannet meg en bredere oppfatning av hva som er spillers fortjeneste og hva som er forårsaket av riaa. Hvorfor jeg gjør et så poeng ut av det? Fordi EMT TSD i Accuphase låter totalt forskjellig fra samme pickup i Music First videre i Allnic. Den forskjellen er lettere å ta en forskjellen på ny og gammel tallerken. Altså er det viktig å passe på at man ikke roter Med hva som gjør hva.

    Ny tallerken/lager/klamp/mattereduksjon (hele pakken, heretter referert til som tallerken) gir mer ro i lydbildet. Det blir bedre separasjon og bedre innsikt i opptaksrommet. Videre oppleves det som det er bedre «dreiemoment» ved at spilleren enklere «skjærer» igjennom og har ro, kontroll og oversikt i dynamiske passasjer. Litt som et stort skip i mindre grad lar seg påvirke av bølger og vind enn en mindre og lettere båt. Sikkert en søkt sammenligning, men dette var noe av det første som slo meg.

    Dette resulterer i en ryddigere og mer presis topp og langt strammere bass. Det oppleves på mange måter som om man har tatt for seg hele musikkbildet og etterstrammet en del løse skruer. Alt virker fastere.

    I kombinasjon med Accuphase C-27 gir dette et fenomenalt basstrøkk. Accuphase C-27 er rå i bassen, utrolig detaljert oppover og har en innsikt og presisjon som er det beste, eller i hvert fall av det beste, jeg har prøvd. Allnic H-1500MKII Plus er strålende, men på disse parametrene er den ikke i nærheten av Accuphase i mitt oppsett. Ikke med SME V-D + Vdh Colibri XCP og ikke med EMT 997 + TSD SFL.

    Betyr det at Accuphase er bedre? Nei, den er anderledes. Allnic 1500 har ikke den strammeste bassen (skal eksperimentere med ulike rør i strømforsyningen, men likevel). Den har heller ikke den samme transparensen. Det den imidlertid har til fulle er en mellomtone og flyt, med litt varme, og formidling av klangtoner som lite annet kan matche.

    Derfor står spilleren nå slik at EMT kjører i Music First + Allnic og Vdh kjører i Accuphase.

    Med ny tallerken har på mange måter Garrard beveget seg i retning Bergmann. Men det er bare en fordel, for med det menes at den nå er et så presist og stabilt underlag at det kan forsvares på parre den med racere som Colibri etc.

    Altså en solid oppgradering som innebærer at Garrard blir stående. På sikt skal det gjøres litt med avdemping plint etc. men spilleren har endelig blitt high end!
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Så, da har jeg byttet fra CV378 til GZ34 i strømforsyningen på Allnic H-1500II Plus. Dette strammer opp lyden. Med CV378 ble Allnic i overkant «vintage».

    Så langt er GZ34 beste rørtype. Elsker rørrulling!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en liten faktafeil av STOR betydning
    tallerkenen er av en spesiell bronse legering og ikke messing
    denne bronsen er seigere og har høyere tetthet og er egentlig tiltenkt kirkeklokker o.l der luftbobler er no-no...samme som de brukte i de gamle Melco spillerne
    vekten er og med bronse kjerne, dog ikke samme legering
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    B20 bronse? Kobber og tinn. Samme som de lager cymbaler av?
    Vil den ikke da ha en egenrasonans med masse overtoner?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk LMC! Jeg var litt slurvete der. Tidlig oppe.
    Uansett så låter det helt knall.

    Jeg er faktisk imponert over EMT 997 her nå.

    Og ikke ble den dum denne GT-en heller.

    0BAE93AB-A0DA-4F91-8AE1-C4F5F2077808.jpeg
    C2C8D91A-D38C-4B7D-B257-4C07C040374F.jpeg
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Rause glass for rause typer. Rustbeltet retter seg opp, hever glasset og skåler!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Som Sørlending kan jeg si at nå har Sørlandet levert for andre gang (ginen er fra Grimstad).

    Et av høydepunktene i koronatilværelsen er våre telefonsamtaler Dire Wolf! Det mener jeg virkelig.

    Hadde man ikke hatt en solid samling vin, plater og riaatrinn så hadde dette blitt monotont.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Ok, jeg tenkte mest på lydmessige gevinster da eventuelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    masse er masse uansett hvor høyt den sitter
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jan Allaerts er umulig å matche optimalt med trafo på grunn av lavt utgangsnivå og høy internimpedance (jeg vet Tron lager en spesialversjon, men jeg er skeptisk).

    Gryphon anbefaler å ikke tukle med oppbyggingen. Det er klart de gjør, men da er jeg like langt. Jeg er likevel tilbøyelig til å forsøke, det er for dumt å ikke kunne få høyere impedanse enn 200 Ohm. Hadde jo vært moro å kunne leke med Jan Allaerts i andre riaatrinn også?

    Ellers er stemningen god.

    9C8513F7-D7AF-45CC-8DCF-BDE0B3DD6839.jpeg
    C8AD69E5-F5E3-4A51-BA9E-B405D1756423.jpeg


    Little Fwend er super. Bruker den konstant på Garrard/997.

    Tenkte montere en på Bergmann/Schick, men ser jeg må bytte i kortutgaven, denne lar seg ikke justere lavt nok. Kommer sterkere tilbake.

    6774C5DA-4CE5-481D-85C1-4DC51DA34915.jpeg
    82097AA0-156D-4C92-97DD-AB84F0F4976B.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig...jeg har en på hver The Peak arm......men den lille umbraco skruen kunne med fordel vært litt større og i Torx
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har en Supex SDT-1000...den har x100 forsterkning/40dB og er for pickuper 1,5-10R og inn i 47K riaa
    du kan få låne den om du vil.....
    brukte den til min DaVa FC med 0,17mv ut...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tilbudet LMC, men det er trafo, det er det som ikke går. Det må være aktivt.

    Edit: Én pickup som skal se 870 Ohm og har svært lavt utgangsnivå (0,2 mV) er ikke optimalt med trafo hvor det er sammenheng mellom forsterkning signalet får og impedancen pickupen ser. Normalen er lavt utgangsnivå, lav impedance, høyt utgangsnivå, høy impedance. Se f.eks variantene av EMT https://shop.hanzehifi.nl/product/new-emt-tsd-xsd-mrb-cartridge/

    Jan Allaerts bryter på mange måter «regelen».
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er monotont om dagen - i tråden og livet. Det er viktig å ha variert inntak av livets goder. Og å komme seg ut.

    ACA9670B-0C0B-4897-9A56-11D71CC17BE1.jpeg

    AE2B1A31-5B98-4BA6-8436-F32FAB5BE78B.jpeg
    80789F55-2337-4563-BE0B-702DFED776E0.jpeg
    F01C93AE-381A-4FC0-80E4-721CAECB348E.jpeg
    8839F4B2-CE28-4CEC-9391-5501CE9142FB.jpeg

    09A3B1A6-5565-4982-9A73-75EA69067848.jpeg


    Noen som skal kjøre Bergen-Oslo og har lyst til å hjelpe til med frakt av varer som mangler emballasje?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.933
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja monotont er det for tiden her også, lite som skjer og folk er nervøse omkring denne pandemien :(
    Som vanlig flotte bilder av flott utstyr Fosse :) nyt helgen

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Makan til surr! Du har en usedvanlig vakker kvinne, flott bolig, nydelig haifai, flotte katter, en hytte som er tilgjengelig og en kjeller som kan trylle frem nydelige utgaver av rødt og hvitt. Hva er det du savner 🤔 Sosial omgang med gode venner sannsynligvis. Da er det bare å håpe at vennekretsen strekker seg langt videre enn denne Åsgårdsreien på HFS 😎😄
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Makan til surr! Du har en usedvanlig vakker kvinne, flott bolig, nydelig haifai, flotte katter, en hytte som er tilgjengelig og en kjeller som kan trylle frem nydelige utgaver av rødt og hvitt. Hva er det du savner 🤔 Sosial omgang med gode venner sannsynligvis. Da er det bare å håpe at vennekretsen strekker seg langt videre enn denne Åsgårdsreien på HFS 😎😄
    Er du klar over hvor mange lesere av tråden som har grinete unger, sur kjerring, mangler platespiller eller må lytte til transistorforsterker? Det er klart jeg må beskrive det som monotont, selv om realiteten er et eviglangt hvileskjær. Men det kan jeg jo ikke si, kan jeg vel? Er du klar over hvordan en del menn her inne har det? Jeg snakker jevnlig med flere lesere av tråden på telefon, og det er ikke pent det de har å fortelle ...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er du klar over hvor mange lesere av tråden som har grinete unger, sur kjerring, mangler platespiller eller må lytte til transistorforsterker? Det er klart jeg må beskrive det som monotont, selv om realiteten er et eviglangt hvileskjær. Men det kan jeg jo ikke si, kan jeg vel? Er du klar over hvordan en del menn her inne har det? Jeg snakker jevnlig med flere lesere av tråden på telefon, og det er ikke pent det de har å fortelle ...
    Kjære Andre, da er ikke svaret å være politisk korrekt, men heller å bade oss i livets små og store fortreffeligheter 😍😄
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn