Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg fikk Manley NeoClassic dager før Tannoy GRF, for litt over et år siden. Manley ble så vidt testet på Harbeth 40.2 med nydelig mellomtone og topp men slank og manglende bass sammenlignet med Air Tight ATM-2 som resultat. Tanken var egentlig å utsette lytting til Manley til etter at Tannoy kom i hus, og de hadde vært testet med Air Tight først. Selvsagt røk et rør i Air Tight den gang og det ble bytte av høyttalere og forsterkere samtidig. Aldri særlig pedagogisk.

    Jobbingen rundt plassering har vært gjort med Manley. Lite bass har lenge vært en utfordring. Jeg har likevel under uttesting av nye forsterkere ikke gått helt tilbake og stilt spørsmålstegn ved prinsipp for høyttalerplassering. Jeg har antatt at prinsippet rundt plassering bør være det samme, og har bare drevet med finjustering av plassering. Lite bass har fortsatt vært et problem, helt frem til jeg forleden gjorde fullstendig om på plasseringen. Kan det være at Manley ikke har klart å drive Tannoy tilfredsstillende i bassen til å vise at Tannoy kan lever nok bass om de bare plasseres annerledes? Anlegget er på mange måter transformert med Audio Valve og ny plassering. Tidligere plassering med kraftig to-in, og klin i sidevegg, slik at bassportene bak fyrer i sidevegg heller enn i bakvegg har på ett eller annet vis gitt en slags kansellering av bassen som jeg nok ikke helt har klart å avdekke med Manley, eller så har jeg bare rotet meg bort og ikke funnet hjem. Har det vært for mye bassfattig jazz?

    Har herved lagt fra meg tanker om avkorting av rack for plassering av høyttalerne lenger bak, sub og det meste annet. Bedre lyd har jeg aldri hatt i stua, punktum.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Spennende Fosse, så nå er ht trukket litt nærmere hverandre og fyrer ca rett på øregangene?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Noen OVK-ere med sans for:

    - Ulf Lundell
    - Springsteen
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Noen OVK-ere med sans for:

    - Ulf Lundell
    - Springsteen
    Elsker Lundell. Savner platene, siden de ligger i Sverige. Springsteen har jeg nok også relativt mye av. Synes repressene som kom med vinylboksen for noen år siden holdt god kvalitet.
    The River var favoritten da den kom. Har nok noe med alder å gjøre
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Om du elsker Lundell så får du med deg en bunke av det også. Klargjør i morgen, og legger ut noen bilder, og så får du se hva som er av interesse. Så ordner vi med henting.
     
    • Love
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Om du elsker Lundell så får du med deg en bunke av det også. Klargjør i morgen, og legger ut noen bilder, og så får du se hva som er av interesse. Så ordner vi med henting.
    Nå ble jeg glad. Savner Lundell siden nesten alle de svenske platene er i karantene. Har snakket en del om Jon Eberson Group med Grumpy og Bartesam i det siste. Grumpy har som vanlig en del jeg ikke har, men jeg har plutselig to av denne. Noe for deg?
    8FD27F72-6152-4AF2-BAF0-9341A748DA86.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ukjent den du viser til Jon. Kjenner ikke artisten dessverre.

    Om dere har fulgt med så har dere skjønt at jeg har kjøpt to samlinger på under et år, en samling med jazz, en med rock/pop. Noen tusen skiver. Jeg rekker ikke å fordøye alt, og noe skal derfor ut. Jeg vet jeg farer over med harelabb og garantert bommer på noe. Det får så være.

    Cash63: Lundell har mye fint, god cover av Sandy. Men jeg har rett og slett bare bestemt meg for å sende halvparten videre.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    @nlykke: Er det noe rock/pop fra 70-80-tallet du vil jeg skal lete etter i gi-bort-bunken? Ikke sikkert jeg har, men vi gjør et forsøk.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Var Beatles på bånd i stereo eller mono?
    Synes det er veldig stor forskjell på den på vinyl i stereo og mono også. Foretrekker klart den i mono boksen her.
    Monoboksen ble det brukt mye mere tid på i studio før release enn det ble ble brukt på stereoboksen. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Fosse; Om du mot formodning kommer over noe Kevin Coyne i de samlingene, så hør selv (gjerne med ett halvt øre). Deretter sender du dem vestover til meg. Mot ett passende vederlag åff kårse. ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Da er dette din Bach @Jon.
    Burde være noen flere Lundell-skiver der, skal se om jeg har oversett noe.

    04177F6C-2903-4CDF-A872-45B7F23CD435.jpeg
    8A781630-6265-40A1-97AB-F3F2EC8A312C.jpeg
    EA8BCC55-A093-4FAB-B7F7-F598D8292FC4.jpeg


    @nlykke dette er musikk jeg har lite greie på så jeg er nesten ikke sikker på at jeg vet hva jeg skal lete etter. Kanskje bla igjennom en gang du er her?

    Noen OVK-ere som mener de burde ha Springsteen men mangler?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hei Fosse, får du ikke avsetning på disse, kjøper jeg gjerne BB King og Jan Johansson av deg.

    Antar du har to eks av "Jazz på svenska". Hvis ikke, burde du tatt en lytt, om du ikke alt har sjekket den.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Wow Fosse. Dette er utrolig hyggelig. Det var litt av en samling. Og er enig med United. Har jazz på svenska. Den bør du teste. De andre Jan Johansson platene har jeg ikke hørt, men de kunne jeg også likt i svenskesamlingen.

    Tipper vi klarer en kjapp og koronavennlig utveksling på trappen en ettermiddag snart?
    Batchen din er litt mindre så jeg tror du gjør et dårlig bytte, men synes du bør gi denne en liten test så kan jeg heller ta den videre om en annen gang om du ikke liker den. Den andre er jeg sikker på at du bør like
    7038B723-A736-4010-86A8-7884F323453E.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Poenget er å gi bort, ikke selge. Det er mye enklere, og mye hyggeligere. Og siden det er mye ræl i samlingen må det også være noen godbiter. Blir jo for dumt å gi bort om jeg har plukket ut at som er verdt å ta vare på.

    Alt fremvist så langt er ute, med unntak av Springsteen.

    Men nå en øl i solen for far, og ostebit til bassen.

    A0566158-33D8-4CF8-9E2C-1E212C478232.jpeg
    BE7B640E-D619-4223-B64B-419ACF2177E2.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    - Joan Baez
    - Bjørn Afzelius

    OAS-ere og OVK-ere?
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    - Joan Baez
    - Bjørn Afzelius

    OAS-eer og OVK-ere?
    to navn og to assosiasjoner

    baez: hun tilhørte mine tidlige favoritter, kanskje mest pga. bob. men det som smalt inn i synapsen nå, var ikke bob, men ranum musikk i trondheim. vi brukte å gå der etter skolen for å høre musikk. platene stod i en slags øy mellom to vegger; langs veggen – 3 på hver side? – var det sittende høreplass med bang olufsen platespillere og hodetelefoner. så gikk en og hentet de platene som stod der på øya, for å sette seg ned og høre musikk. helt selvforsyning. en kunne sitte der lenge, såfremt det ikke var kø av andre. ingen kjøpsplikt, men det blir jo til at en bare må ha noe…

    afzelius: han var – sammen med han der öppna landskap fyren – sånn big blant bokklubbdamene på 70/80-tallet i studentmiljøet i bergen. jeg hadde stor sansen for teksturen under skjørtekantene, men disse bøkene og svenskene var ikke min greie. det var så ille at jeg til slutt ikke orket åge, og gikk helt glipp av kent da de entret scenen mange år senere.

    ikke før livlægen – etter å ha lært meg om kent – tok meg med til halden!!!!!!!!!! for å høre wiehe og forsberg for noen år siden, innså jeg at de folka var ok. öppna landskap og lys og varme har jeg – tross av at bare bob er gud – til dags dato bestemt meg for ikke å ha i hus, eller slite pu på. jeg skylder på de bokklubbkvinnsa som gav slik av seg selv at jeg ikke aktet på hva de ellers hadde å by på.

    (eneste bokklubben jeg har vært medlem av var die wissenschaftliche buchgesellschaft.)

    det er dylan og det er vakkert, men det mangler det fandenivolske. dylan er for stor en jævel til slik søtsnosmusikk! dylan er mer jahve enn en skulle tro. det er godt slik!

     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vi lar svensken, Bruce og eksen til Bob ligge inntil interesse dukker opp.

    @nlykke, aner ikke om dette er i gata du siktet til, eller kan fatte interesse for.

    48D857A0-F652-4EF8-B783-6DCA54A0148A.jpeg
    32D5861E-C26D-4DD6-870C-1EB4B94EBBB2.jpeg


    Ja, det er mye ulikt her!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Flott Dr.Dong!

    Den er din.

    Hensikten med det hele er å fordele flest mulig plater slik at flest mulig blir mest mulig fornøyd. Paretooptimalt kan man si.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vi fortsetter. Dette er en godbit som gis bort fordi jeg allerede har den. Den hører hjemme hos de som er opptatt av god musikk.

    4969EBB4-91B3-4226-92AF-305700EF00C5.jpeg


    La oss håpe en OVK-er/OAS-er napper.

    Eller @Dire Wolf, har du den?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.269
    Sted
    oslo
    om ingen andre har ropt ut enda, så stikker jeg gjerne av med de to jan johansson platene (ikke jazz på svenska, siden jeg allerede har den) og sarah vaughan ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Bjarne-TV. Det kan jo være jeg kan spa frem noe som egentlig ikke stod i bunken 😉
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis ingen andre vil ha George Benson og Sade, så tar jeg gjerne de...
    /PerJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Karla deVito (Steinman/Meat Loaf) platen har bl.a en meget fin versjon a Heaven Can Wait. Bare som et tips - det var hun som koret på Bat out of hell turneen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    4K7 konseptet er genialt. Så svir man ikke av en påkostet konstruksjon p.g.a. en fluelort...
    Fargekoder er vel og bra dersom du ikke er fargeblind da.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    colosseum live til meg!

    hold nlykke vekk fra den! (han har ikke anlegg til slikt)
    Helsike Dr.Dong, akkurat den jeg fikk fot for også.
    Forbannet mange år siden jeg holdt i et eksemplar av denne.
    Men nå kommer den jo til et godt hjem.
    Så da så!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn