Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er dessverre slik at noen musikalske godbiter i den alt for ofte omtalte samlingen er utslitt (eller ugreit behandlet). Desto større er gleden når man kommer over album hvor både musikk og lyd sitter. Dette er god lyd. Korrekt klang, åpent og med god dybde. Avspilt med SPU Royal N, Schick 12-tommer, Bergmann Galder, Accuphase C-27.

    DC015D46-B42D-4922-9000-4B046A5BDE3C.jpeg


    Rene demoplata dette.

    D101C93B-0EF2-422D-8113-C307ECE42BA9.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    XV-1S står i Kuzma 4point. Vi spiller Scott Hamilton og Gerry Mulligan.


    Signalet fra XV-1S går gjennom Gryphon sin headamp og videre inn i Allnic sin riaa. Det betyr at riaadelen består av fem bokser: Strømforsyning høre side på stepup, strømforsyning venstre side stepup, stepup, strømforsyning riaa, riaa. Låter det bra? Helt greit, om det er det man har tilgjengelig. Vi bytter ut The Head med Fidelity Reasearch XF-1. Hva får vi da?

    Vi får bedre dybde i lydbildet, med tydeligere differensiering av hva som ligger langt fremme og lenger bak. Primærfokus på hovedinstrumentet og bedre bass. Fruen er enda tydeligere på enn undertegnede på at dette er å foretrekke. Pianoet er aldeles nydelig.

    Skal kjøre et par pickuper til på Gryphon før den settes i boden igjen.
    Jeg var innstilt på å sende Gryphon tilbake i boden, og jeg skal innrømme jeg var forberedt på at det å gå fra Luxman EQ-500 + Dynavector SUP200 til samme riaa med Gryphone headamp ville resultere i mer pågående lyd og slankere presentasjon også for Hana, som i øvrige sammenhenger. Ja, jeg vet også at dette i stor grad handler om impedanse, men det viser også at endring av impedanse direkte slik man gjør på f.eks Gryphon og Accuphase gir større utslag enn å kjøre en trafo med fast gain inn i en MM-riaa hvor impedansen kan endres fra 30kohm til 100kohm, slik man kan i Luxman.

    For hva skjedde lydmessig? Jo, det ble mer trøkk nedover, mer nivå i bassen, mer fylde og kropp og mest forunderlig, uten noen form for hardhet oppover. Rett og slett bedre, i denne sammenhengen altså.

    EC6DB1C7-2EDE-4B31-BF94-1AECE49A00CB.jpeg

    D868B775-E08C-457F-8FBB-F830E9204947.jpeg

    D7D90436-0793-4FC1-8E90-3D2CEE583D95.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Manglerud har et pol som gjør at vi som plukker noe usikkert, om ikke helt i blinde, har lettere for å treffe blink. Første besøk skyldtes koronakø annet sted, men dette har seilt opp som et av de foretrukne. Godt utvalg.

    I dag var det kylling med porschetta og risotto. Den tåler kraftigere kjøtt, og smaker dessuten godt alene, med godt selskap og velkjente Bill Evans. For nå er han tilbake.

    1976B696-6C7B-4260-B29D-4DE7B376D9DA.jpeg


    Ett av to skal gjennomføres snart:

    1. Rørrulling i EQ-500
    2. Gjenhør med Ear 324

    Jeg skulle sitte stille i hifibåten, men med korona og høst så tenker jeg at det bare er å ta for seg ... Noen har hamstret hermetikk og dasspapir, jeg har rør, stepuper og forsterkere.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Fosse og frue har båret plank, blitt svette, og så kalde. Da er det viktig å rette opp væskebalansen og få varme i kroppen mens anleggets ulike komponenter gjør det samme, altså varmes opp, ikke inntar væske.

    Jeg funderer på å sette Hana foran Gryphon, alternativt utsette og bruke lørdagskvelden på å spille masse Bill Evans, droppe testing og kose seg med hjort.

    Nei, nå er badstuen klar (det var den ikke når bildet ble tatt om noen avleser temperaturen og krangler ...)! Vis vedlegget 675419
    Min var klar ved bildetaking. Badstu er et must, nå litt mer tape før kveldsmat!

    A6A8E6F2-8EC5-42EA-BEBF-10B8879662AA.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Anbefaling. Fabelaktig dobbeltalbum.

    CEFAAF1E-3A8B-4E49-A459-2435E1FD6408.jpeg


    Siden XV-1S fikk Music First-trafoen forleden, en trafo den knabbet fra pickupene EMT TSD15 og TMD25, så måtte nesten disse få prøve seg på Jensen JT-44-K. Jensen har sittet lenge på benken. Det fungerer fint, og kan muligens vedvare, siden XV-1S blomstret med Music First.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det fine med koronatid og null omgang med audiofile er at man får gjort så mye. Til helgen starter arbeidet med å ominnrede fruens hobbyrom. Det vil innebære mulighet for å sortere skittentøy i et uant antall fraksjoner, og det er egentlig hele prosjektet. Hun er ikke vanskelig sånn. Planen? Elastisk løsning hvor vi starter med åtte generiske skuffer med mulighet for underdeling tilpasset vaskemaskinens kapasitet for den enkelte fraksjon. Jeg er på tynn is, det er et felt, og et rom, hvor jeg er uten praktisk erfaring. Likevel, jeg bistår. Dere skal se det blir mulighet for å sortere høyre- og venstresokker hver for seg om koronaen varer ut over tiden det tar før jeg begynner å justere VTA for hvert platebytte.

    Hvordan folk med barn får tid til alt er et mysterium.

    Hva har man ellers gjort denne uken? Hamstret vin, men ikke smakt. Trent og båret søppel. Men først og fremst - spilt jazz.

    7DF87BCE-39F8-4FD4-8A6E-DFC0B3E556B9.jpeg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.436
    Torget vurderinger
    6
    Det fine med koronatid og null omgang med audiofile er at man får gjort så mye. Til helgen starter arbeidet med å ominnrede fruens hobbyrom. Det vil innebære mulighet for å sortere skittentøy i et uant antall fraksjoner, og det er egentlig hele prosjektet. Hun er ikke vanskelig sånn. Planen? Elastisk løsning hvor vi starter med åtte generiske skuffer med mulighet for underdeling tilpasset vaskemaskinens kapasitet for den enkelte fraksjon. Jeg er på tynn is, det er et felt, og et rom, hvor jeg er uten praktisk erfaring. Likevel, jeg bistår. Dere skal se det blir mulighet for å sortere høyre- og venstresokker hver for seg om koronaen varer ut over tiden det tar før jeg begynner å justere VTA for hvert platebytte.

    Hvordan folk med barn får tid til alt er et mysterium.

    Hva har man ellers gjort denne uken? Hamstret vin, men ikke smakt. Trent og båret søppel. Men først og fremst - spilt jazz.

    Vis vedlegget 676653
    Godt du har litt korona tid. For nå er det mer fritidssyssel på vei!

    1605823908752.png
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vi har gledet oss lenge til fredag fruen og jeg. Menyen er ikke tilfeldig: Fleetwood Mac - Rumours, overskudd og alternativer.

    AFCDC54B-D3CE-4710-963C-003334061512.jpeg

    13497E40-FF7C-45FC-8614-FA350A1BCCB4.jpeg


    Fantastiske band. Flertallsformen er bevisst.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Så man liker Fleetwood Mac.
    Da synes jeg du skal lytte litt på denne vesle sangfuglen som covrer en meget kjent FM sang.


    Dette er noe helt annet enn alle disse slitsomme popsang damene med voiceover og komprimering.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så, så - nå vet vi at du ble lett "påvirket" av denne lille sangfuglens...;)

    Men, rent bortsett fra det.. jopi - hun har udiskutabelt et talent, trolig godt over en del av de "profilerte" kjente kvinnelige artistene:)
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Rolig nå gutter. Fosse har spilt CD-er (Compact Disc), og har for fem minutter siden installert en Lindemann Bridge. Den er enkel å sette opp, men jeg klarte det likevel. Den kan meget, den er billig, den er lett og betjeningsvennlig. Inn døren ramlet også noe tape, bare for å skape balanse: Tungvindt, dyrt og plasskrevende.
    A79A4645-0CBB-4543-B617-DD05D8F709CD.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det fine med streaming er muligheten for å sjekke ut album før kjøp. Som når man lurer på om musikken til serien Peaky Blinders står like godt på egne ben som den fungerer i serien.

    C2B11C17-0AA3-4C00-A0ED-9657664D78D7.png


    Nytten ved å kjøre andres spilleliste under frokosten, ta en skjermdump når det dukker opp et album man vil ha på tape eller vinyl.

    Jeg har ryddet og ordnet på hytta, men ikke på standen, den får vente til våren, revet innredning på vaskerommet, streamet en haug med musikk, servert gin and tonic og i det hele hatt en produktiv dag.

    08AA44B4-7CEF-4EB2-B604-6418A0E0755F.jpeg

    CDC1AA56-2552-4F3E-9FE3-B6FD59859F2F.jpeg
    00ADCC6D-69B6-4D7A-9DEE-CC25ABDFE585.jpeg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Det fine med streaming er muligheten for å sjekke ut album før kjøp. Som når man lurer på om musikken til serien Peaky Blinders står like godt på egne ben som den fungerer i serien.

    Vis vedlegget 677057

    Nytten ved å kjøre andres spilleliste under frokosten, ta en skjermdump når det dukker opp et album man vil ha på tape eller vinyl.

    Jeg har ryddet og ordnet på hytta, men ikke på standen, den får vente til våren, revet innredning på vaskerommet, streamet en haug med musikk, servert gin and tonic og i det hele hatt en produktiv dag.

    Vis vedlegget 677051
    Vis vedlegget 677052 Vis vedlegget 677053
    Fentimans eller Fever-Tree? Vilken liker du best?
    Vad är det i den svarta flaskan?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Må innrømme at jeg er litt usikker på om jeg har testet akkurat disse to mot hverandre. Jeg og nlykke testet en del tonic på 17. mai, men da tror jeg vi stort sett drakk oss igjennom utvalget til Fentimans, og tilbake (da mener jeg å ha plukket med meg omtrent samtlige typer de tilbyr på Jacobs). Jeg oppfattet da at den avbildene varianten var den jeg foretrakk. Nå ble det en GT nr 2 i ettermiddag, men jeg byttet gin og gikk for samme tonic. Bareksten gin (mørk flaske) er noe mer floral og kler klart best, etter min smak, en ren tonic uten for mye tilsetning. En del av Fentimans har litt mye smak, greit av og til, men i lengden liker jeg det rent. Jeg har ikke veldig greie på dette, men 17. med litt smaking resulterte i hvert fall i at Schweppes er jeg ferdig med, det smaker for søtt.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at jeg er litt usikker på om jeg har testet akkurat disse to mot hverandre. Jeg og nlykke testet en del tonic på 17. mai, men da tror jeg vi stort sett drakk oss igjennom utvalget til Fentimans, og tilbake (da mener jeg å ha plukket med meg omtrent samtlige typer de tilbyr på Jacobs). Jeg oppfattet da at den avbildene varianten var den jeg foretrakk. Nå ble det en GT nr 2 i ettermiddag, men jeg byttet gin og gikk for samme tonic. Bareksten gin (mørk flaske) er noe mer floral og kler klart best, etter min smak, en ren tonic uten for mye tilsetning. En del av Fentimans har litt mye smak, greit av og til, men i lengden liker jeg det rent. Jeg har ikke veldig greie på dette, men 17. med litt smaking resulterte i hvert fall i at Schweppes er jeg ferdig med, det smaker for søtt.
    Mot alla odds så fanns den i Stockholm? Bateksten.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Kjøp akevitten også, den er fabelaktig, om man egentlig ikke synes akevitt er så stort.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Må innrømme at jeg er litt usikker på om jeg har testet akkurat disse to mot hverandre. Jeg og nlykke testet en del tonic på 17. mai, men da tror jeg vi stort sett drakk oss igjennom utvalget til Fentimans, og tilbake (da mener jeg å ha plukket med meg omtrent samtlige typer de tilbyr på Jacobs). Jeg oppfattet da at den avbildene varianten var den jeg foretrakk. Nå ble det en GT nr 2 i ettermiddag, men jeg byttet gin og gikk for samme tonic. Bareksten gin (mørk flaske) er noe mer floral og kler klart best, etter min smak, en ren tonic uten for mye tilsetning. En del av Fentimans har litt mye smak, greit av og til, men i lengden liker jeg det rent. Jeg har ikke veldig greie på dette, men 17. med litt smaking resulterte i hvert fall i at Schweppes er jeg ferdig med, det smaker for søtt.
    En fabelaktige vellykket 17 mai!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Den har muligen en brukbar virus reduserende effekt... om en passer på å etterskylle ofte kan det være at pest og prest skilles som prest og pest og ikke preste pest...
    Det ligger ikke til rette for mingling om dagen, jeg har gjort noen inngrep i psuene dine, byttet filament trafo, lagt inn bleedere over første c i høyspenningen... uten denne bleeder motstanden stiger spenningen til 1,4 x vin i filteret om psuet fyres opp uten at det trekkes strøm. Med tanke på at capsene dine er spekket på 250v trenger første lc denne motstanden....

    Så gjorde jeg en rask 2p29l test... den bør nok gjentaes når forholdene ligger til rette for det... jeg gjorde en gjennomskjæring og stapper inn 4p1l.
    Det er montert en ekstra utgang og en velger slik at du kan switche mellom 4 tilgjengelige stepdown... blir ferdig iløpet av uken som kommer
    må se å få de ut av furteboden ... det er en stabel jern so venter på action her... God Helg btw
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Manglerud har et pol som gjør at vi som plukker noe usikkert, om ikke helt i blinde, har lettere for å treffe blink. Første besøk skyldtes koronakø annet sted, men dette har seilt opp som et av de foretrukne. Godt utvalg.

    I dag var det kylling med porschetta og risotto. Den tåler kraftigere kjøtt, og smaker dessuten godt alene, med godt selskap og velkjente Bill Evans. For nå er han tilbake.

    Vis vedlegget 675755

    Ett av to skal gjennomføres snart:

    1. Rørrulling i EQ-500
    2. Gjenhør med Ear 324

    Jeg skulle sitte stille i hifibåten, men med korona og høst så tenker jeg at det bare er å ta for seg ... Noen har hamstret hermetikk og dasspapir, jeg har rør, stepuper og forsterkere.
    Snakk med Jan på Manglerud utrolig hyggelig og kunnskapsrik, særlig om kombinasjonen mat og vin.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Første tape ut.

    EA1B77E5-B306-486D-81A1-E077BDC87A8C.jpeg


    God musikk, men en eller annen ulyd på tapen. Litt mer irriterende når det er kostbar tape enn om det er billige LP-er.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Den er i hvert fall så dårlig at jeg måtte skru av ... Fruen elsker Roberts på kjøkkenet, men den tapen var uaktuell å høre ferdig 😂

    Jeg får høre med Jonathan om det er masteren som er dårlig (les ubrukelig) eller om det er feil i overføringen.

    Neste tape ut er heldigvis i orden.

    9C9513C3-CC31-43A3-AFF7-661A4F6FCDF7.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vi fortsetter. Når vi først er i gang med vaskerommet kan vi like godt organisere og rydde på loftet og i safen også. Når vi er ferdige med korona kommer det til å være orden her, det garanterer jeg.

    Dette var fint album. Bra lyd og god musikk, kanskje av de beste albumene jeg har fra IPI. Denne tapen er herved anbefalt.

    1C568515-18B4-45A1-BB93-044ADE86601F.jpeg

    Jeg har ikke kommet noe lenger med rørbytte i Luxman, eller skifte til Ear. Omrokkeringen på hvilke pickuper som fikk hvilken trafo/headamp i hvilket riaatrinn holdt for en stund. Nye bytter nå gjør bare at jeg mister oversikten. Men den seneste runden gav meg et par overraskelser.

    En liten glipp ble prikken over i-en: Ei halv flaske Ch. Fuissé Pouilly-Fuossé Tête de Cuvée stod igjen etter helgen, vi får benytte oss av unntaksregelen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Takk for tips om Bareksten Gin og Akevitt :). Det ble inkludert i årets julebestilling.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kjøper gjerne litt godt til kontoret før jul, og tok med noen flasker av denne i fjor, eller året før. Som misjonærbarn oppvokst i pinsemenigheten på Sørlandet så har jeg liten eller ingen erfaring med akevitt til jul. Kanskje det er derfor denne fenger, for den kan nytes uten mat.
     
    Sist redigert:

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    @Cash 63 , rett nok er halve min slekt fra västkusten og vi har torpet utenfor Strömstad , men O P Anderssons?? Da skal jaggu silda være salt.😊

    Gammel Oppland derimot , er for kremfløte å regne 😉
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Denne gangen forsvarer jeg svensken i at O.P. Andersen er en lettdrikkelig helårs-akevitt som foretrekkes av begge kjønn og er et fint supplement til tyngre og mer kroppslige Non-plusvarianter og omtalte Opland. M.a.o den kornbaserte O.P Anderson er helt grei fra mandag til torsdag, mens potittpressa Non-plus og Opland fungerer best i helgene 😁
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hmm.... vil virkelig anbefale Simers aquavit. Litt mer karakter enn de fleste. Helt transparent og med mer karakter enn gammel Oppland som naturligvis alltid forsvarer en plass på bordet.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    @Cash 63 , rett nok er halve min slekt fra västkusten og vi har torpet utenfor Strömstad , men O P Anderssons?? Da skal jaggu silda være salt.😊

    Gammel Oppland derimot , er for kremfløte å regne 😉
    Så salt sild finnes ikke i swe i den daglige handeln,!men kjøpte så kallt outvannet sildefileter her og prøvde legge i lake etter svensk oppskrift, den blev ivf salt😣
    prøvde bare og komme med ett folkeligt/neutralt tips til akevitt omtrent som din Saab logo Frikken🙂
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Ikke Saab logo dette @Cash 63 , du må nok bort på østkysten for å finne denne bilen. 😊 Sild eller ikke , vi tar en liten nubbe uansett 😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det går rykter om at forforsterkeren kan ferdigstilles før jul. Det går også rykter om at ombyggingen gir flere muligheter enn man først så for seg. Det blir mulighet for å velge ulike tapninger fra trafoen på utgangen. Og to utganger.

    Det antas å bli kostbart når tannlegen skal fakturere for påløpte timer - 436 er et tall jeg fikk for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn