Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Artig å se bilder fra turen. Skal du på landstreffet? Evt Scandinavian Rally?
    Takk.

    Har ikke helt oversikt ennå, men skal forsøk å få med meg noen treff og turer fremover.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Synes jammen fruen så myyyyye mer fornøyd ut enn deg. Var jo skikkelig begeistring i det trynet der :D
    Ellers er det moro å se bilen i slike omgivelser. Den gjør faktisk omgivelsene enda litt vakrere, akkurat motsatt av når jeg stiller meg opp foran et motiv :oops:

    Det er vel ikke helt fritt for kribling i magen når man er på tur med en E-type? Både pga bilens estetikk og kjøreglede, men kanskje også grunnet en viss usikkerhet på om noe vil gå i stykker... Man vet vel aldri helt med en slik bil, eller for alt jeg vet er dette inntrykket kanskje betydelig overdrevet?
    Jo takk, dette har vært strålende på alle måter og motoren går som ei klokke.

    Jeg har ikke satt meg så alt for mye inn i hva som kan gå galt og jeg kan virkelig ingenting om bil. 911-en har vært sendt på verksted når noe har måttet gjøres. Mange vil sikkert mene det er det glade vanvidd å kjøpe en engelsk bil som er 53 år uten å kunne noe, men hva er alternativene? 1) La være, 2) Lære seg alt på forhånd eller 3) Hoppe i det. Jeg kunne lite eller ingenting om rørforsterkere da jeg kjøpte Graaf GM20, men jeg fikk hjelp, og nå kan jeg litt mer.

    Alt for mange orker eller våger ikke fordi noe kan gå galt og de vet ikke hva de da skal gjøre. Jeg har veihjelp, jeg har presenning så jeg kan holde bilen tørr innvendig og alt lar seg reparere eller erstatte. Get out and drive!

    Det sagt så har jeg tenkt å gjøre noen små grep på sikt for å gjøre bilen litt mer anvendelig:
    - det står nå 165 dekk på den, originalt var det 185, det skal jeg ha på sikt.
    - det står original stålradiator i den, jeg tenker at det kan være greit med en aluminiumsradiator fordi det vil gjøre bilen mindre sårbar i tilfelle viftene skulle slutte å gå (de er elektromotorer). Det er uproblematisk uten vifter På landevei, men hvordan det vil bli uten vifter og med kø vet jeg ikke. Så ny radiator vil være en rimelig forsikring tenker jeg.
    - kalesja må monteres ferdig. Det mangler å stramme opp duken slik at den ser pen ut, sette på gummipakningen og pyntelist i krom.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    3.730
    Hjelpe og trøste for en vakker bil!

    Jeg hadde for (veldig) mange år siden sjansen til å få kjøpt en D-type. Men eieren (en gal engelskmann) totalvraket den en uke før jeg skulle prøvekjøre. En D-type gikk nylig på auksjon for $4.400.000.

    Tough shit.
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 653490 Vis vedlegget 653492 Vis vedlegget 653495 Vis vedlegget 653498 Vis vedlegget 653499 Vis vedlegget 653500 Vis vedlegget 653496 Vis vedlegget 653497 Vis vedlegget 653493

    Fire dager med gode etapper og stort sett fantastisk vær (en skikkelig skur over fjellet), ellers stort sett kortermet og solfaktor 50. Fort gjort å bli solbrent i åpen bil.

    Noen helt fantastisk dager. Og veldig, veldig moro å få kjørt bilen over litt avstand og bli vant til den. Og fruen er om mulig minst like fornøyd som jeg er.
    Det er fint på Sør Fron Hundorp kirke og Dale Gudbrand,GOD TUR
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.317
    Antall liker
    13.381
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 652232

    Etter bytte av dynamo går alt som smurt.

    Var innom Crosswind i går. Kan hende må jeg ha en Land Rover før jeg returnerer, eksosen subbet i grusen på returen 😎 Gud bedre, den bilen er lav!

    Det var ikke meningen å disse svensken - han har flott (norsk) kone og skjønne barn, det er snart bare språket som er feil... men det er det som kjent vanskelig å gjøre noe med i moden alder.
    Denna kom gott med här ute den plats kommunen glömde i sitt vedlikeholdsbudsjett. Och har gjort de sista åren! :oops:

    6ED04ADD-22AD-497F-BB85-CC21A17BB964.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Uffda, det var leit å høre om Nelson - triste greier. Kondolerer.

    Vi mistet gamlefar Markus i januar, og det er ennå sorg i leiligheten...
    Vis vedlegget 649266

    Stemningen bedret seg litt nå denne lille rakkeren dukket opp (kona klarte ikke å vente)...
    Vis vedlegget 649271
    Takk skal du ha KjellR! Dette innlegget ditt satte fruen i gang med å lete etter norsk skogkatt (noe som i utgangspunktet var litt ned på listen). Uansett, vi snudde i vurderingen og dro for å se på noen flotte kattunger fra Lumos’ (https://lumoscats.com/fortnite/). Vi ble så betatt at vi bestemte oss for at vi ville ha både gutt og jente. Vi har bedt om å vente lengst mulig med å overta da vi tror de har godt av mest mulig tid med mor, men om ikke lenge er vi fire i huset 😻.

    Så, igjen, mange takk KjellR - posten din vil forhåpentligvis styre de neste 20 år pluss.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Tipper tonearmer kan oppleves som snadder for enkelte pusekatter.... o_O
    Skjønne krek forresten :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Nydelig små sjarmtroll dere har fått i hus Fosse :)
    Det blir spennende å se om de liker hverandre etter hvert som de vokser opp.
    Her nede har vi nå 3 stykk med en litt annen vri.
    Konemor har beholdt 2 av skogkatt mamma Nemis avkom, og hun simpelthen hater dem.
    Den digre hannen på 7-8 kilo, Knuffen, erter og jager sin mor, samt søster Muffin til hans store fornøyelse.
    Han er forresten en artig kar. Får han ikke kos, så dasker han til deg i leggen med klørne, og stopper du kose med herremannen for tidlig biter faenskapet.
    For å si det slik, så tok jeg rotta på ham ved å bite igjen for en 5 års tid siden, og etter det passer han vel på hva han gjør med meg.

    Nå som det fremdeles er varmt ute går det greit å ha 3, men når høsten kommer så blir det atter et svare leven med fresing og knurring inntil revirene er etablert.
    Lykke til, og se opp for katt på platetallerken med pick-up mellom potene.
    Her står Hifien i kjellerstua, og kattefri sone er opprettet for lengst.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er helg og det triller musikk ut av anlegget. Hifisesongen har startet, og det allerede i første halvdel av september 😳

    Først ut er denne karen:

    FDECE5C1-97B3-4C65-8AF4-113C56505120.jpeg

    4449570F-D82A-4742-9562-0013E36EE85D.jpeg


    All fritid er fortsatt ikke disponibel for musikk og hifi, men om ikke lenge er det god tilgang på lange kvelder og ukjente plater.

    A0C6A8F0-BC7E-4ADE-96E9-3E3DED846A36.jpeg
    72790E77-252E-43B8-A2CD-0D7E4294373A.jpeg
    A1E2F388-820F-4C93-B841-0D4A7371CDB2.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Man hygger seg med litt småtteri bratthenget oppe i åsen.
    Den trappa der blir fin å gå opp og ned etter hvert som alderstillegget melder seg Fosse.
    Men det går jo alltids an og installere en liten lokal "funincullare".
    Redd for å jobbe og ta i et tak er du i hvert fall ikke, noe som vel i grunn også var en forutsetning for å kjøpe eiendommen.
    Ha en all tiders helg med arbeid, fruen og de små rampete pelsdottene :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det å gå i trapper bidrar til at man bli gammel 😂. Og det kan, som dere ser, være hyggelig om man har katt og øl.
    2328DBC6-F697-45D7-9EB5-B28780353BB7.jpeg


    Litt spent på hva denne høsten og vinteren vil gi lyst på. Mindre enn i fjor vil jeg anta - men noe må vi jo finne på.
    Hadde en forforsterker til vært det man trengte for å ha en fullverdig verktøykasse?

    Uansett, «ny» musikk må vi jo ha! De første seks albumene som skal til vask blir disse:

    0C77AEE7-FDBD-4A94-80D2-835284D2D7C1.jpeg


    Litt tilfeldig at disse ble de første, men her må det jo være noe bra.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Platesamlingen med jazz som jeg kjøpte i sommer kommer nok fra en som primært har vært opptatt av musikk, og som i mindre grad har vært interessert i å samle plater. Det bærer en del av platene preg av. Jeg har derfor vært litt spent på om lydkvaliteten vil holde mål. Så langt virker det å være i orden så får vinteren vise hvordan tilstanden er. (Om 1 av 3 plater er fine så var prisen på samlingen fortsatt grei).

    Jeg må på Jula å kjøpe blårens en dag, det blir mye vasking fremover.

    13190E3C-A310-4583-B1FF-10E5267C94EC.jpeg


    Jeg kjører typisk 6 LP-er i slengen når jeg vasker.

    Etter litt om og men husket jeg hvilken pickup som var koblet til hvilken trafo og riaa. EMT - Music First - Luxman.

    41A206C0-435F-4941-8E04-3D65AAC09C50.jpeg


    3E125EEE-35E2-4CF3-8111-D2A3D0FCBD1A.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Man hygger seg med litt småtteri bratthenget oppe i åsen.
    Den trappa der blir fin å gå opp og ned etter hvert som alderstillegget melder seg Fosse.
    Men det går jo alltids an og installere en liten lokal "funincullare".
    Redd for å jobbe og ta i et tak er du i hvert fall ikke, noe som vel i grunn også var en forutsetning for å kjøpe eiendommen.
    Ha en all tiders helg med arbeid, fruen og de små rampete pelsdottene :cool:
    Det går jo å kjøpe nabohuset ( https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=189115350), rive rønna og bygge en skikkelig garasje og vei ... Men da må man jo betale for å bruke stepmaskinen på Sats 💪.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Det går jo å kjøpe nabohuset ( https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=189115350), rive rønna og bygge en skikkelig garasje og vei ... Men da må man jo betale for å bruke stepmaskinen på Sats 💪.
    Ja jøss, til sølle 27 millioner med rive arbeider, oppbygging av vei, oppsett av garasje, så må jo dette være et røverkjøp.
    Huset var jo ikke mye å samle på, men beliggenheten var greit overpriset.
    Skulle du finne på å gjøre det, så har du vel betalt for sånn ca. 4 500 års medlemskap hos Sats.
    Forøvrig tror jeg heller du skal satse på den lokale styrkeløfter klubben, fremfor Sats og stepmaskinen om det skal bli noe vei i vellinga med bæring av stein fra tomta mm. ;)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ikke den 3 måls tomta er fryktelig bratt kan nok Fosse belage seg på å få opptil flere nye naboer om noen år. Den eiendommen lukter spekulasjonsobjekt.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Hvis ikke den 3 måls tomta er fryktelig bratt kan nok Fosse belage seg på å få opptil flere nye naboer om noen år. Den eiendommen lukter spekulasjonsobjekt.
    Utvilsomt superhkm. Denne eiendommen blir nok kjøpt opp av en boligspekulant/entreprenørfirma, og så blir det dengt opp 6-12 kubiske boligenheter i betong med litt treverk på flere nivåer i terrenget. Salgspris 10-12 mill/boenhet.
    Bolig fortetting heter vist det, og er noe som går i Oslo ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tomta er bratt og den regulerte byggegrenser gjør at det er begrenset hvor mye av tomten som lar seg bygge ut. Men her kommer det trolig en utbygger og smeller opp noen fuglekasser.

    Det som er morsomt med å bo slik vi gjør er at du registrerer forskjell på folks fokus. Halvparten av de som kommer på besøk kommenterer utsikten positivt, den andre halvdelen problematiserer trappa. Jeg hadde et bud på døra som bare ristet på hodet og lurte på hvordan det var mulig å bo her, etter at han hadde diskutert frem og tilbake på telefon hvor man kunne kjøre ned, overbevist om at dersom han bare problematiserte lenge nok så ville det nok dukke opp en kjørevei jeg som beboer ikke visste om.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det ikke typisk, etter å kjøpt e-typen i vår fant jeg ut at den ikke gikk inn i garasjen fordi den var for lav under. Kjøpte en garasjeplass i sentrum (det måtte jeg ha uansett), men det hadde vært greit å kunne veksle på biler og plasser. Ja, ja, da får vi grave opp og senke innkjørselen. Det begynte vi med forrige lørdag, der støtte vi på fjell. Greit, da er det bare å skaffe en kraftig vinkelsliper, gode blad og noe som er litt kraftigere enn Hiltien. Etter å ha lagt tilbake varmekabler og betongstein skulle jeg i dag endelig få teste om Jaguaren kom seg over kneika. Du kødder? Flatt venstre bakdekk. Og til e-typen har jeg kun ett sett felger.

    Det var like før jeg droppet treningsøkten og gikk rett på hvit burgunder. Men det gjorde jeg altså ikke 💪.
    Apropos vin så hadde vi, ikke jeg alene, to skuffende rødvin tidligere i helgen, deriblant en Barolo jeg hadde gledet meg lenge til. Denne positive overraskelsen må kunne sies å være en velfortjent aperitiff til Joe Pass avlest av SPU.

    Da er det bare å bestille nye dekk og finne ut om det er ytre forhold eller eiker som har forårsaket det hele.

    493CE207-26AA-41D8-A371-8CAC05DD93D1.jpeg
    6037CF3C-F4EF-448C-BD41-208FC3C5A553.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Tomta er bratt og den regulerte byggegrenser gjør at det er begrenset hvor mye av tomten som lar seg bygge ut. Men her kommer det trolig en utbygger og smeller opp noen fuglekasser.

    Det som er morsomt med å bo slik vi gjør er at du registrerer forskjell på folks fokus. Halvparten av de som kommer på besøk kommenterer utsikten positivt, den andre halvdelen problematiserer trappa. Jeg hadde et bud på døra som bare ristet på hodet og lurte på hvordan det var mulig å bo her, etter at han hadde diskutert frem og tilbake på telefon hvor man kunne kjøre ned, overbevist om at dersom han bare problematiserte lenge nok så ville det nok dukke opp en kjørevei jeg som beboer ikke visste om.
    Tidligere i år så var det et flott hus litt lengre ned i gata til salgs, med en laaang trapp ned med tak over. Trappa fortsatte videre nedover (uten tak) til et eldre hus på nedsiden. Skulle du flytte inn der så er vel et flyttebyrå eneste valg, eventuelt noen med helikopter. Du har jo reneste autostradaen sammenliknet med de to.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tidligere i år så var det et flott hus litt lengre ned i gata til salgs, med en laaang trapp ned med tak over. Trappa fortsatte videre nedover (uten tak) til et eldre hus på nedsiden. Skulle du flytte inn der så er vel et flyttebyrå eneste valg, eventuelt noen med helikopter. Du har jo reneste autostradaen sammenliknet med de to.
    Det er helt korrekt. Vi var å tittet av ren nysgjerrighet, og der var det bratt, og ikke minst trangt.

    Min forrige bolig var leilighet i bygård (4. og 5. etasje). Da bar jeg varer opp og tomgods ned, nå gjør jeg omvendt. Og når man skal bære noe, høyttalere eller annet, så er min erfaring at vel så viktig som distanse er stigning, bredde og svinger. Folk står dessuten i kø på Finn.no for å hjelpe så det er null stress.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.269
    Sted
    oslo
    Du kunne jo kjørt en kanne dekkfiks inn i dekket og sett hvor det piplet ut.
    I beste fall fikser det lekkasjen, og så lenge du kjører med bilen rett etterpå vil den jo bare etterlate en jevn beskyttende hinne på innsiden av dekket.
    I verste fall sitter du igjen med mye søl og viten om hvor lekkasjen stammer fra ;)

    Kan forresten anbefale sirwilliam.no for jaguardeler om du trenger helt nye dekk.
    veldig bra priser i forhold til utlandet, og virker som om han kan skaffe ting som ikke er listet i butikken.
    Tror også han skal på leveransetur til østlandet i løpet av september, så da blir det billig frakt på store sendinger.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fant til stor undring og glede ut at reservehjulet er identisk med de som sitter på. Altså går dette å bruke resten av sesongen uten videre.

    9F8DD5FE-5C5F-409F-BEAD-420AD6BD178F.jpeg


    Det er et fint rituale å kunne vaske en håndfull plater hver kveld, sette dem til tørk natten over for avspilling dagen etter.
    Knippe #2:

    213CA40E-7EE4-4D69-86F2-D42C3CAAD8B8.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Denne platesamlingen skal dere få se og høre mye om. Igjen, jeg var litt skeptisk fordi en del av platene ser i overkant velbrukte ut. Men så langt har de vært av god kvalitet. Og så mye fantastisk musikk!

    F9CE5CE0-4C66-45CC-AB99-A36275BB1644.jpeg


    Denne er herved anbefalt. Forfriskende arrangert og med en noe anderledes instrumentering enn man typisk finner i jazz fra denne perioden. Denne kommer til å bli mye spilt!
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Denne platesamlingen skal dere få se og høre mye om. Igjen, jeg var litt skeptisk fordi en del av platene ser i overkant velbrukte ut. Men så langt har de vært av god kvalitet. Og så mye fantastisk musikk!

    Vis vedlegget 662784

    Denne er herved anbefalt. Forfriskende arrangert og med en noe anderledes instrumentering enn man typisk finner i jazz fra denne perioden. Denne kommer til å bli mye spilt!
    Flot cover.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hvilke planer har vi for vinterhalvåret 2020-2021?

    - Justere gain på DIY-preampen. Trolig ved bruk av trafoer.
    - Teste en forforsterker til eller to, for å sikre at DIY er bedre enn det man får kjøpt ferdig.
    - Vaske og spille igjennom 250 «nye» jazzplater
    - Sørge for at uansett hva som blir stående av forforsterker så er det mange nok innganger til å ta imot alt av aktuelle kilder (4 riaatrinn, digitalt og tape)
    - Pusse opp taperommet/lageret
    - Teste Joule Electra og Air Tight på Tannoy i hovedanlegget.
    - Få lyd på treningsrommet, og trene mer.
    - Utbedre noe slitasje på oljerør og diverse småplukk på 911-en. Hva med full spabehandling?
    - Skifte til aluminiumsradiator, bytte vifter og dekk på e-typen. Montere sikkerhetsseler og ferdigstille kalesje.

    Denne tråden må snart omdøpes til «Fosses hifi og avsporinger» om jeg ikke tar meg sammen. Jeg lover, det skal bli mer hifi og vinyl fremover, og mindre av alle andre distraksjoner.

    Her er en musikalsk godbit forresten:

    3C27C66D-0691-4C39-913F-23E9B834EE22.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Peis på Fosse. Dine små avsporinger er jo andres drømmer. Og jeg tar vel ikke mye feil om det er flere enn meg som setter pris på å lese om dine eskapader. Uansett, lykke til med alle høstens prosjekter. Bare pass på å ta bilder så vi andre kan få være med på reisen :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg glemte den viktigste oppgaven: Sikre hi-fien for småpoter.

    Jeg har vel nevnt det før men gamle Nelson hoppet aldri opp på kjøkkenbenken, spisebordet, hi-fien eller annet. Jeg kunne gå fra alt av mat og taperuller i bevegelse uten å i det hele tatt tenke at han kunne finne på noe. Nå har vi to småtroll og jeg har testet litt. De beveger seg forsiktig på småbord, mellom vaser, bøker og annet uten å rive ned noe. Men de vil helst høyt, og dit kommer de ved å hoppe eller klatre i gardinene. Så langt er de oppe i stua hvor stereoen står kun i følge med voksne, men jeg må finne en måte å ordne dette på.

    Høyttalerne klarer seg. Jeg kan risikere at de går på fronttrekk, men det kan trekkes om. Forsterkere, riaaer etc er uproblematisk. Studeren trenger vel egentlig bare beskyttelse av lydhode når den ikke er i bruk, men jeg kan jo forestille meg at det kan bli skikkelig båndsalat om jeg ikke passer på. Men her kan man kanskje få laget et deksel man har over uten at det gjør for mye galt ifht temperaturutvikling.

    Vanskeligst er det egentlig med platespillerne. Et deksel blir fort stort når det skal beskytte spillere med flere armer og det er tungvint i bruk. Det bør ikke hvile på tallerkenen om det i verste fall skal ta imot en hoppede kar på 8-9 kilo.
    Jeg kan selvsagt bygge på reolen slik at spillerne blir stående bak en dør, men det gjør det ufattelig tungvint når en skal justere armer og pickuper - det er kronglete nok som det er. Jeg har vurdert en vegghengt installasjon hvor en hengslet plate i oppheist posisjon fremstår som diffusor/bilde mens den i senket posisjon gir en beskyttende plate over hele anlegget og for eksempel gir en absorberende flate også på vegg. Men jeg liker ikke å skru opp så faste installasjoner før jeg vet hva jeg trenger.

    Og sånn for ordens skyld, kattene blir så det er mitt ansvar å balansere risiko og tiltak 😽

    Det vaskes daglig:

    FEC6E2A4-9845-4629-B239-18CA8364B019.jpeg
     
    Sist redigert:

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Gå for streaming Fosse og katteutfordringene er løst. Platene kan jeg ta meg av og gi et godt hjem ;)
    Spøk til side, likte ideen med vegghengt kombinert absorbent/kattebeskyttelse. To funksjoner i ett produkt. Det var den tankegangen som ga Amundsen innersvingen på Scott.
    Spennende tråd med fine digresjoner som er en lyst å følge. Hold fram med den gode gjerning!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg glemte den viktigste oppgaven: Sikre hi-fien for småpoter.
    Høyttalerne klarer seg. Jeg kan risikere at de går på fronttrekk, men det kan trekkes om.
    Vanskeligst er det egentlig med platespillerne.
    Ikke undervurder hva disse småtaterne kan få til når de får et raptus;). Snakker av erfaring.

    Fronttrekk ja, men hvor langt inn er det til elementenes kantoppheng?
    Mht platespillerne - sørg ihverftall for at alle tonearmer er låst. Under spilling - følg med. Han vi hadde syntes det tidvis var utrolig interessant med den roterende plata.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    En fin lørdagen med hint av eldreomsorg og sterkt preg av gammelt vennskap.

    3FB8634E-083B-47EF-9C0F-577D493F7508.jpeg


    Hvalkjøttet var utmerket.

    ED017DD3-02FA-44AA-BA6E-213385AB6318.jpeg


    Kvelden ble avrundet med Neil Youngs Harvest på tape.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn