Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.386
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Deilige bilder! Selv klarer jeg desverre ikke bruke begrepet bobler. Bobler? Slikt er i badekaret eller rundt munnen på vanskeligstilte. Det er meg. Men fy faen så fint det blir og slik dere koser dere med stil der i skråningen i byen til Ministerpredident Raymond.
    Hvis dere trenger begrunnelse for å slutte benytte Oslo 3 begrepet bobler så kommer det her:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har dessverre ikke samme utvalg på CD som på vinyl. Streaming er ikke glemt. Jeg må bare tenke litt over hva jeg er ute etter. Det irriterer meg litt at ulike streamere binder opp ulik programvare. Hvorfor skal jeg ikke kunne stå fritt?
    Ser et du blir frarådet Roon, men hovedgrunnen til jeg gikk tilbake etter et år uten var brukervennlighet og at jeg kunne bruke samme program på Devialet, Sonos og andre streamere, og styre alt fra Ipad/mobil. Det at jeg også kan stryre alt fra pc/mac er veldig praktisk fra hjemme kontoret. Etter du har satt opp en NUC med Roon så gjemmer du den vekk og du trenger du kun å slå den på igjen ved strømbrudd, alt oppsett gjøres fra PC eller Ipad. Det finnes jo rimeligere løsninger, men sammenlignet med resten av utstyret du har så er kosten relativt beskjeden. Selv om jeg spiller lite digital for tiden så anger jeg ikke et sekund på at jeg kjøpte livstid abonnement + en Intel NUC.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har ikke gjort noe mer med dette foreløpig rett og slett fordi jeg har vært opptatt av annet om dagen. Og fordi jeg tenker at det kan være noe å ta tak i til høsten.

    Jeg ble innledningsvis anbefalt Roon av flere, og så kom det etterhvert innspill om at det kanskje ikke var det jeg skulle ha likevel.

    Det som er viktig i denne sammenhengen er forutsetningene og tenkt bruk.

    - I bilen kommer jeg alltid til å bruke Spotify. Fordi samboeren min har Spotify og ønsker å bruke det fortsatt.
    - I koneanlegget kommer jeg til å bruke Spotify. Av samme grunn som foregående punkt.
    - I hovedanlegget ønsker jeg mulighet for å streame og spille CD-plater. Brukergrensesnitt og lydkvalitet på strømming må ikke være håpløst, men jeg er ikke ekstremt opptatt av det heller. Avspilling fra harddisk er ikke vesentlig på nåværende tidspunkt og jeg er ikke avhengig av samme grensesnitt på strømming og hardiskavspilling dersom sistnevnte mot formodning skulle bli aktuelt.

    For alle oppsett vil det være vesentlig at jeg kan kjøre trådløst. Det er faktisk viktigste valgkriterie.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke gjort noe mer med dette foreløpig rett og slett fordi jeg har vært opptatt av annet om dagen. Og fordi jeg tenker at det kan være noe å ta tak i til høsten.

    Jeg ble innledningsvis anbefalt Roon av flere, og så kom det etterhvert innspill om at det kanskje ikke var det jeg skulle ha likevel.

    Det som er viktig i denne sammenhengen er forutsetningene og tenkt bruk.

    - I bilen kommer jeg alltid til å bruke Spotify. Fordi samboeren min har Spotify og ønsker å bruke det fortsatt.
    - I koneanlegget kommer jeg til å bruke Spotify. Av samme grunn som foregående punkt.
    - I hovedanlegget ønsker jeg mulighet for å streame og spille CD-plater. Brukergrensesnitt og lydkvalitet på strømming må ikke være håpløst, men jeg er ikke ekstremt opptatt av det heller. Avspilling fra harddisk er ikke vesentlig på nåværende tidspunkt og jeg er ikke avhengig av samme grensesnitt på strømming og hardiskavspilling dersom sistnevnte mot formodning skulle bli aktuelt.

    For alle oppsett vil det være vesentlig at jeg kan kjøre trådløst. Det er faktisk viktigste valgkriterie.
    De fleste streamere støtter jo Spotify connect, så da er det jo ikke verre en at du kobler til streameren og styrer dette fra Ipad fra Spotify appen.
    Etter at jeg hadde hatt diverse problemer med støy fra riaa, mistet nål på pu og platevaskeren sluttet å fungere (alt på en gang) så tok jeg en pause fra vinyl. Det andre året mitt med Roon gikk mot slutten og jeg måtte bestemme om jeg skulle fortsette å betale pr.år eller kjøpe livstid abb. Jeg hadde da også oppgradert min Devialet til pro som støttet Spotify, og jeg tenkte som deg at jeg bruker Spotify i bilen, Sonos støtter det og nå også Devialet så hvorfor betale ekstra for Tidal og Roon? Før jeg bestemte meg får å ikke forlenge Roon og Tidal så gjorde jeg noen kjappe sammenligner med Tidal og Spotify og førsteinntrykket var at lyden var ganske lik.Betjeningen fra Spotfy appen fungerte veldig bra både på Devialet og Sonos. 6-7 måneder sener så sitter jeg og tenker at jeg så og si aldri spiller musikk? Det hadde aldri vært enklere å sette på et album, men jeg hadde mistet lysten til å lytte på musikk. Måtte tenke gjennom hvorfor dette hadde skjedd og jeg mistenkte at det kanskje var Spoitfy som gjorde at jeg gikk så fort lyttetrett på Devialet/KEF som var ganske avslørende. Fikk satt opp Roon/ Tidal igjen og allerede etter 5-10 minutter så merket jeg dette var andreledes. Vanskelig å beskrive hva det var men jeg fikk lyst å høre på musikk igjen. Bassen var ikke bedre,eller diskanten men det var en annen ro over det når jeg hørte musikk nå.

    Når var dette min opplevelse og det er jo andre som lever helt fint med Spotify. Det er jo veldig enkelt å komme i gang med Spotify for å teste om det er godt nok for deg, men jeg anbefaler deg å kjøpe en steamer som støtter Roon også slik at du har muligheten til å teste ved behov. Vær obs på at 2 av de mest populære streamerne Lumin og Aurender har sine begrensinger, Lumin støtter ikke wifi som du setter som et krav og Aurender som nettopp fikk Spotify støtte, ikke støtter Roon.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Spotify i hovedanlegget er ingen forutsetning. Jeg har lyst til å teste strømming, med vekt på "teste". Om det blir Tidal, Spotify eller annet er ikke avklart. Roon-ready er fint.

    Det som er viktig å få frem er at dette aldri kommer til å bli en viktig kilde for meg. Jeg skal nå sette inn to ekstra innganger på forforsterkeren for å kunne ha fire riaatrinn tilgjengelig samtidig. Det denne hobbyen for meg handler om er i hovedsak platespillere, armer, pickuper, trafoer og riaatrinn. Godt blandet med spolebånd og rørforsterkere.

    For meg, med min tilnærming til hobbyen, så er streaming litt som mitt forhold til den e-golfen jeg kjører til daglig, og det vannklasset jeg skyller ned trantabelettene med hver morgen. Det er praktisk, men det er ikke særlig spennende. Så har jeg all respekt og forståelse for at andre opplever og ser det annerledes. Men, for meg kommer strømming aldri til å bli en hovedkilde. Jeg er bare ikke fascinert.

    NB: Det er ikke meningen å være sarkastisk. Men jeg mener at en presisering av min tilnærming til det er vesentlig for å forstå hvorfor jeg går frem som jeg gjør. Men nå har jeg tatt stereoferie for lengst ...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.564
    Antall liker
    27.597
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fikk satt opp Roon/ Tidal igjen og allerede etter 5-10 minutter så merket jeg dette var andreledes. Vanskelig å beskrive hva det var men jeg fikk lyst å høre på musikk igjen. Bassen var ikke bedre,eller diskanten men det var en annen ro over det når jeg hørte musikk nå.
    Enig. Tidal har en annen lydkvalitet enn Spotify, og låter bedre i mine ører. Når det er sagt, låter cd spilt gjennom Roon bedre enn Tidal gjennom Roon. IMO.

    Mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Fikk satt opp Roon/ Tidal igjen og allerede etter 5-10 minutter så merket jeg dette var andreledes. Vanskelig å beskrive hva det var men jeg fikk lyst å høre på musikk igjen. Bassen var ikke bedre,eller diskanten men det var en annen ro over det når jeg hørte musikk nå.
    Enig. Tidal har en annen lydkvalitet enn Spotify, og låter bedre i mine ører. Når det er sagt, låter cd spilt gjennom Roon bedre enn Tidal gjennom Roon. IMO.

    Mvh
    Med streaming det det vanskelig å vite hva man streamer , spesielt på pop/rock ligger det mye nye versjoner som i mange tilfeller ikke er særlig bra. Når jeg har testet med f.eks ECM så er det små forskjeller hos meg på streaming fra Tidal/Qubus eller cd ripp fra HD. På min Devialet så spiller den bedre over nett en fra SPDIF eller USB, så avspilling av fysiske cder er ikke like bra som fra Roon hos meg. Stort sett er vinyl best, men ikke alltid.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.623
    Antall liker
    21.399
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Clothildes bobler er gode.

    Hvorfor ikke bare gå for Spotify-strømming over det hele?
    Det har vi fire heimen i nå, med integrasjon i telefoner, TV, hovedanlegg, kjøkkenradio og barnerom (Spotty for LMS/Squeezebox). Jada, en del poprockjazz låter rævva på grunn av at Spotify foretrekker remastere som kom høyest ut av lydstyrkekrigen, men båndbredden på mp3 er god nok til musikk man har på til skalldyrmiddagen eller som man vurderer å eie fysisk.

    Tillegg: Fotoet fra rydningen mot huset fikk meg til å tenke på en arkitektonisk klassiker i Brno.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er kaos i samfunnet, og det merkes i arbeidslivet. Derfor satses det tungt på avslapping i hagen når været er godt, og rydding og organisering i hjemmet når været er dårlig.

    Forrige uke:

    292E740B-43D0-465E-A2F8-BB4723E6546F.jpg


    Hva angår rydding så er planene for hifi-/taperlager endret. Jeg ble tatt på sengen og reolene ankom før jeg fikk sparklet og malt. Det får ordnes i etterkant. Men når rommet er pusset opp så skal dette bli en fin reservebenk for hifi, lagerplass for tape og ellers alt som trengs for å holde er anstendig anlegg operativt.

    2A2C5D56-124D-4C87-9193-BDD1E8859188.jpg


    Mye mangler, innkassing av rør, sparkling, maling, kunst og belysning. Men til slutt skal du se vi trekker ned hit for å fylle opp glasset med malt.

    C5975B05-7B0E-4F45-B35C-E370A5289C72.jpg


    Midlertidig er det det tape alle veier ...

    2AE9E224-FFCF-47D1-A036-15C8EB36010C.jpg


    Jeg har lenge hatt lyst på et arbeidsrom med benk og samling av alt verktøy. Det også ser ut til å ordne seg (bildet viser uferdig benk).

    B81F6AE2-A004-4220-BAEE-26477B5AB232.jpg


    Ellers er det Ben Webster som fyrer løs. En stund siden jeg har spilt tape. Sannelig er det forskjell mellom CD og tape. Dette er in your face!

    79FEB4A3-8640-4DE5-A8E9-7A414707C8F4.jpg
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.386
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dere får selv soil til å se vakkert ut. Vedr CD vs Tape... prøv kompressorhorn....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Joda, men rommet trenger litt omtanke.

    Før jeg gjør noe med høyttalerne så skal jeg ta dem på en runde med reserveforsterkerne. Enn så lenge så har jeg ikke lyst på noe nytt, jeg trenger tid til å bli kjent med det jeg har. Regner derfor med at neste hifi-sesong vil innebære mindre bytte av utstyr.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Morgenen var kald og fuktig. De innledende americanoene fra Solberg Hansen. Til frokost cappuccino på Lippes espresso #4. En god morgen.

    298933C3-D7CF-4250-AAF7-9ED60F1E937E.jpg


    Tre ruller Wynton Kelly innledet dagens lytteøkt.

    CE2414AC-2EE6-41D8-B716-FF26A6649D87.jpg


    Ellers har helgen gått til rydding i verktøy og av boder. Gleder meg til å få ferdig verkstedet.

    613B284C-6A59-4B7B-8A1B-40004B52EE5B.jpg


    F08BADFD-A5C8-4805-995D-22CCA27DB20C.jpg


    I dag spilles det på hovedanlegget, men kvinneanlegget har blitt flittig brukt i vår.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Seks ruller med tape fikk luftet seg før dagens arbeidsøkt.. Jeg finner mye glede i praktiske gjøremål om dagen. Det er noe eget med å det umiddelbare resultatet.

    BA135F12-DCBF-46CE-B438-709F20A7B7D8.jpg


    Akkurat nå ligger jeg på benken ved kjøkkenbordet og er litt sigen. Springsteens New York City Serenade på anlegget, rødvinen kiler varsomt, solen treffer blink, duften av søtpotet og stekt andebryst gir en vekker. Mandag morgen er et annet sted.

    8E81236F-5A6C-4CE3-88DE-0B29A3618EC3.jpg


    Jeg er spent på neste helg.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.386
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For en aften. Det er en beskrivelse av en reise fra Biltema til Stadtholdegaarden. Vakkert bilde av din kjære. Eller kjært bilde av din vakre. Kanskje nettopp til toner fra the Wild, the ... og New York City Serenade. God søndag!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er ingenting mot en garasje jeg besøkte i dag. Og garasjen min trenger rydding, det blir neste prosjekt, men først vaskerommet.

    Her et bilde fra skuffen med platespillerremedier.

    5DA1FB96-E452-4299-9C2F-FF3DAD283147.jpeg

    56CDE510-12AC-475F-B4C3-65190B0FE97C.jpeg

    Endelig har jeg egen hylle til alle inner- og yttercover.

    Skal gi meg nå, med bilder av boder og skap 😀
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er i tenkeboksen for evt oppgradering på armsiden.
    Har du testet ut kombinasjonen Thomas Schick og Jan Allaerts?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Er i tenkeboksen for evt oppgradering på armsiden.
    Har du testet ut kombinasjonen Thomas Schick og Jan Allaerts?
    Beklager, den kombinasjonen har jeg ikke testet. Primært har Schick vært brukt med SPU, og så har jeg testet den med EMT. Mulig jeg har hatt andre pickuper der men ikke Jan Allaerts. Schick deler plass med SME V så de to armene har så langt fått mindre spilletid på Bergmann enn Kuzma og Odin. Har vurdert å lage en ordning slik at jeg kan sette Schick på Garrard som en tredje arm. Men kvier meg litt siden det ikke blir noen forskjønnelse.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok, måtte høre... ikke så mange som har Jan Allaerts, og Thomas Schick tilgjengelig tipper jeg 😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Eneste jeg ville sjekket ut er om Jan Allaerts er for myk. Jeg sitter ikke på info i øyeblikket som indikerer det, men Schick er en klassisk arm med SPU og Denon DL103 i tankene. Men det spilte forrykende med EMT TSD15. Jeg veksler nå på to SPU Royale og Classic i armen. Har ordnet det slik at begge får korrekt stiftetrykk uten at jeg må justere trykket (ved bruk av ulike headshell). Veldig fornøyd med Schick.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Eneste jeg har funnet ut er at JA har en complianse på 12. Det samme som Lyra Atlas. JbH spiller med Lyra Atlas i sin Schick. Det kan tyde på at den kan passe. Men vet jo ikke. Derfor jeg må høre litt rundt :)
    Finnes selvsagt andre løsninger og armvalg. Men har alltid siklet litt på disse TS armene.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    du burde få deg en hobby, fosse!
    Du har rett og rådet er tatt til etterretning.

    Med null erfaring og uten kunnskap så ligger alt til rette for mye vann over hodet.

    IMG_7899[1].JPG
    IMG_7900[1].JPG
    IMG_7901[1].JPG


    IMG_E7898[1].JPG


    Det er viktigere å ha forsøkt enn å kjøre sikkert, det være seg rørforsterkere eller biler. Og det man ikke kan får man enten lære seg eller få hjelp til. Så langt har jeg lært meg å bytte sikringer ...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Den obervante leser har sikkert registrert at det er en halv bil i reservedeler. Faktisk så mange deler at det må leies varebil for å frakt hjem alt det man knapt har kunnskap om hva er, og overhode ingen forutsetning for å nyttegjøre seg av.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.944
    Antall liker
    13.261
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er dette i tillegg til 911´n eller istedet for?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis med kul doning, fosse.
    og lykke til med skruingen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.057
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    "Detti va en svær bil". Gratulerer så mye fra bondelandet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.944
    Antall liker
    13.261
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det du måtte ha av cash til overs, kommer godt med på sikt.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn