Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 488439

    Det går rykter om at det ankommer ny pre, smart kjøp siden monoblokkene er på service.

    Her tas beslutninger basert på plutselige innfall, ren og skjær lyst, og utforskningstrang.

    Ellers gjelder det å underkjenne reelle behov og økonomisk mulighet, man er da impulsstyrt.
    Oj, oj.. Lekkert!! Ligner nesten på min pre jo.. ;)
    DSC_2530.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Da har jeg tre kandidater for det videre arbeid ...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vis vedlegget 488439

    Det går rykter om at det ankommer ny pre, smart kjøp siden monoblokkene er på service.

    Her tas beslutninger basert på plutselige innfall, ren og skjær lyst, og utforskningstrang.

    Ellers gjelder det å underkjenne reelle behov og økonomisk mulighet, man er da impulsstyrt.
    glad den havnet i trygge hender.
    hadde jeg hatt plass til å huse den, så hadde jeg kjøpt den for veldig lenge siden.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Litt motstand:

    Noe mer støy fra monoblokkene den seneste tiden. Ikke brum men en slags "snerring". Joule Electra har ikke av-/på-bryter, én strømkabel for inngangstrinnet, én strømkabel for effektdelen per monoblokk. Skrus fra standby til drift ved å vri en variac opp til rett spenning. Har fungert aldeles glimrende i flere år og har ikke hatt rørskift eller noe på de. Faktisk av de mest driftssikre forsterkerne jeg har hatt i hus.

    Uansett, luktet litt svidd i stua i dag tidlig til tross for at de har stått i standby-modus i natt. Tenkte vente med å slå på til jeg har tatt en tur til Audiomix til uken. Jeg går snart i sommermodus (= null hifi) men siden snøen ligger fortsatt må jeg ha noe å spille på i mellomtiden. Får bruke påsken til å lete etter passende venteforsterker om reparasjonen skulle dra ut i tid eller ikke la seg gjennomføre.
    To defekte smårør, ett i hver blokk. Audiomix har sjekket og testet, alt skal være vel nå som nye rør er installert.

    Det er gledelig!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Blokkene spiller som de alltid har gjort, i hvert fall ikke mindre godt. Stuen er møblert om, det vil si jeg har fått tilbake min gamle sweetspot nr 2 i karnappet. Ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn der jeg normalt sitter, men helt klart anderledes. Det er moro å kunne flytte seg til en annen «salong», fortsatt kunne sitte i sweetspot og samtidig få en helt anderledes presentasjon.

    Når jeg nå har solgt Harbeth C7-ES3 så er spørsmålet om jeg skal ha inn et mindre koneanlegg, og i tilfelle hva? Harbeth PS3 + Ars Sonum, Electrocompaniet Living, Devialet. Jeg vet ikke, men noe lyd med enklere betjening enn hovedanlegget legger opp til vil jeg ha før grillsesongen er over. Husk, slik oppsettet godt kan bli bestående av to monoblokker med fire strømkabler og ingen av-og-på-bryter, tredelt pre, også den uten av-og-på-bryter. Så enkelt at selv ...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Blokkene spiller som de alltid har gjort, i hvert fall ikke mindre godt. Stuen er møblert om, det vil si jeg har fått tilbake min gamle sweetspot nr 2 i karnappet. Ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn der jeg normalt sitter, men helt klart anderledes. Det er moro å kunne flytte seg til en annen «salong», fortsatt kunne sitte i sweetspot og samtidig få en helt anderledes presentasjon.

    Når jeg nå har solgt Harbeth C7-ES3 så er spørsmålet om jeg skal ha inn et mindre koneanlegg, og i tilfelle hva? Harbeth PS3 + Ars Sonum, Electrocompaniet Living, Devialet. Jeg vet ikke, men noe lyd med enklere betjening enn hovedanlegget legger opp til vil jeg ha før grillsesongen er over. Husk, slik oppsettet godt kan bli bestående av to monoblokker med fire strømkabler og ingen av-og-på-bryter, tredelt pre, også den uten av-og-på-bryter. Så enkelt at selv ...
    Naim Uniti Atom og noen spretne monitorer!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fint at det ikke var noe galt med blokkene.

    moderate forslag til anlegg nr 2:

    klipsch stadium.
    da kan dere spille spotify/tidal (bluetooth) rett fra telefonen, og ellers koble til andre mer ambisiøse kilder.

    evt klipsch rp-160m + en liten rørforsterker av et eller annet slag.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg stemmer i med hammershaug over her men jeg mener Naim Atom ikke behøver veldig spretne høyttalere for å blomstre. En kamerat har Naim Atom og P3ESR på hytta og dem spiller veldig bra sammen. Atom har den energien som skal til for å få lyden ut av den lille kassa. Jeg har også lyttet til Devaliet og P3ESR i London, smakfullt og lekkert.

    Ha en fortsatt trivelig helg!

    -BB-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Mulig det er på tide med bytte av ymse smårør i blokkene. Tok en titt i skapet og kunne konstatere at jeg har et greit lager med rør til Joule.

    40C57DA4-03CD-4183-9C1D-B7F2676D643C.jpg


    Morgenen startet med tur til Clas Ohlson for å kjøpe sikringer til pre. Nlykke på besøk kl 11.00, kaffe og julekake.
    Et glass hvitvin, litt mer kaffe og oppkobling av ny pre.

    520B3F14-7D7B-493E-9ECB-839C2E5EF1AD.jpg


    53F23B03-3123-44BB-8E4B-3DF0773E47FE.jpg


    Fin lørdag dette.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Grattis :cool: men du må få avstand mellom power, og mellom power og pre.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk! Hva legger du i avstand?

    Jeg har vurdert å splitte nettkabelen slik at jeg kan plassere PS-ene lengre i fra hverandre.

    Trodde jeg hadde litt støy her, men det er nok først og fremst det at det er mye mer gain i denne forforsterkeren enn i Joule Electra.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk Vermin.

    Det låter absolutt bra. Men, det gjør Joule Electra forforsterkeren også. Tror nesten det er større forskjell på Hovland og Joule Electra enn på Joule Electra og denne BP DIY. Men opplever at karakteren har endret seg litt siden jeg begynte å spille på den for et par timer siden så jeg må nesten høre litt mer før jeg uttaler meg.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Er finishen på de flotte høyttalerne cherry?
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    En sånn plassering vil gi støy men skal ikke så veldig stor separasjon til før det blir bedre.

    Jeg ville prøvd med et power på hver side av pre, helst litt avstand fra både HT og andre komponenter.
    Eventuelt oppå hverandre men med så stor avstand som mulig, min 15cm, må prøves.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Og la de spille litt, flere år siden sist....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Høyttalerne er eucalypus Holmium.

    Jeg skal forsøke meg litt frem KnB, men tenker at det kan være fornuftig å splitte strømkabelen slik at jeg kan plassere friere. Opplever egentlig ikke støy ved spilling på normalt nivå. Veldig mye mer gain på denne enn med Joule. Men, spiller nå på Studeren og den har igjen høyere utgangsnivå enn vinyl så det er mulig dette med plassering blir viktigere ved da.

    Skal kjøre den litt, merker at den endrer karakter.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tar jeg feil når jeg tror KnB trodde at den 3-delt pre var pre+powere?:confused:

    Ellers, grattis med spennende (3-delt!) pre, Fosse!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    KnB som har laget den så han vet nok hva han snakker om ...
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Supert,

    Hørte godt støy ved litt uheldig plassering av pre (på horn), og greit å få støy ned så mye som mulig, selv om en ikke «hører det»
    Kabler jeg slengte med var tilpasset min plassering, bare å splitte slik at passer.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ikke så mange som bygger pre med 2 separate power og bruker likeretter rør GZ33 (eventuelt gz37) i en pre amp...
    galskap er jo gøy da :)

    Edit: tror Gary Dews (BorderPatrol)har levert noen på bestilling, ikke helt som denne men like overkill.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hjemme i dag så bare å komme innom. Bare å glede seg! Disse treboksene blir for å si det sånn ...

    Dynamikk, kropp og åpenhet i bøtter og spann!
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    De Hora-høyttalerne var virkelig flotte. Tok et øyeblikk å venne seg til designet, men heller ikke mye mer.

    hora_speaker.jpg


    Trodde egentlig de var større når jeg så bilde av dem uten stativer, men de er jo bittesmå (ca 15 x 35 x 30 cm).



    Roy
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hora....de er lekre!

    Vet vi noe mer om designprinsippet, og hva er prisen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Rundt 40k har jeg fått opplyst av importør. Fulltone 4-tommers element.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rundt 40k har jeg fått opplyst av importør. Fulltone 4-tommers element.
    Da er japansken min litt feiljustert, for i produsentens opplysninger står det 2". På den andre siden er det nok en typo foretatt av japanerne, for det er direkte utenkelig at en 2" skal kunne levere noe i nærheten av det produsenten lover. Prisen jeg fant på hjemmesiden deres er kanskje stykkpris.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Rundt 40k har jeg fått opplyst av importør. Fulltone 4-tommers element.
    Da er japansken min litt feiljustert, for i produsentens opplysninger står det 2". På den andre siden er det nok en typo foretatt av japanerne, for det er direkte utenkelig at en 2" skal kunne levere noe i nærheten av det produsenten lover. Prisen jeg fant på hjemmesiden deres er kanskje stykkpris.
    Du har rett, 2-tommer.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.775
    Torget vurderinger
    1
    +/- 18 tusen for paret uten stand ifølge hjemmesiden, men importøren skal jo tjene litt han også. Men er enig att dette var griselekkere små talere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    +/- 18 tusen for paret uten stand ifølge hjemmesiden, men importøren skal jo tjene litt han også. Men er enig att dette var griselekkere små talere.
    Er det mulig at importørens pris er inkludert stativer? De var heller ikke billige. Må si jeg er litt forundret over at de klarer å presse et så lite element så langt i alle retninger. Disse har jeg virkelig lyst til å høre, om ikke mer så av nysgjerrighetsgrunner. For dette må jo være noe for seg selv, på godt og vondt. Mest på godt får vi håpe. Siden de har agentur i Norge vil jeg tro de faktisk har noe for seg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Fruen må være i influensa; de der var ingen innertier hva gjelder formgiving. Henimot en krysning av overvektig kylling og deformert fjellgris,

    Lyden er kanskje god. Er det Hagto som selger her til lands?
    føler meg egentlig rammet av samme influensa som din frue......
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fruen må være i influensa; de der var ingen innertier hva gjelder formgiving. Henimot en krysning av overvektig kylling og deformert fjellgris,

    Lyden er kanskje god. Er det Hagto som selger her til lands?
    føler meg egentlig rammet av samme influensa som din frue......
    Du innser at du er i en feber og litt utenfor din sedvanlige vurderingskompetanse… ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mangler bare en hønsestige og en kåt hane på vei ned stigen.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn