Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    På besøk hos André - Formannen

    gratulerer, fosse.
    fornuftig oppgradering.
    får du integrert subbene skikkelig, så har du jo fullrange = full nytelse. ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Det er ganske vanedannende med dyp og solid bassgjengivelse. Integreringen kan være knotete, men det ser ut som et fint utgangspunkt med de subene. Hos meg pleier jeg å tolke tegn til ullenhet i bassen som for mye nivå, og ofte faller hurtighet og timing på plass etterhvert som nivået på subene justeres litt ned. Nå deler du sikkert lavere enn meg, så det kan muligens være litt vrient å høre forskjellene. Går fort noen dager med justering opp og ned. Må nesten spille litt forskjellig musikk for å danne seg et bilde av hva som skjer. Lykke til.

    Mvh. Johan
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Jeg har ikke fått testet noe særlig enda, ei heller jobbet med plassering, men det er anbefalt avstand 3-10 cm fra vegg, det er diskret og burde ikke overraske.
    Det første jeg tenker er at her er så mange justeringsmuligheter at dette kommer til å ta tid. Men, jeg har tro på og håp om at dette kan bli noe, og uansett er det jo artig å sysle med litt nytt.
    Nesten synd å plassere de flotte subene for diskre ;D ;D
    Dette ser meget bra ut og som du sier, her finnes plutselig voldomt mange parametere og jobb med ;)
    Med det går nok bra.

    gismo
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    På besøk hos André - Formannen

    Dette blir interessant å følge med på Fosse :) Har holdt på med et liknende prosjekt selv siden før jul. Begynner å gå seg til nå, så ha tålmod i prosessen. For når en subløsning funker, så er det ganske så morro ;D
     
    D

    Dilla

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Gratulerer med sjeldent smekre og flotte subber Fosse, får du de til å integrere like bra lydmessig som visuellt er du i mål og vel så det! :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.685
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos André - Formannen

    Oj, Fosse. Dette er spennende. Og pent, men annet var ikke å forvente.

    Et par linjer om om foreløpige delefrekvenser og avrulling ville jeg sette stor pris på.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos André - Formannen

    Det blir spennenede om du klarer å integrere de med vsm Fosse. Du må vel nødvendigvis droppe BAM'en da?

    Puma
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    På besøk hos André - Formannen

    Nice!
    Det ser jo ordentlig bra ut også.
    Blir spennende å høre inntrykk etterhvert!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    På besøk hos André - Formannen

    Nightpuma skrev:
    Det blir spennenede om du klarer å integrere de med vsm Fosse. Du må vel nødvendigvis droppe BAM'en da?

    Puma

    tror nok det kan bli nødvendig å både droppe bam + kutte vsm på 40-50hz eller deromkring.
    vms er jo "tunet" som en fullrangehøyttaler, og er nok relativ vanskelig å integrere med en sub.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Jeg har nok ikke kommet noe særlig lenger gutter, men lover å holde dere orientert. Har fått omgangssyke og har ikke helt fokus på sub for øyeblikket. Gårsdagen gikk med til konsert så det har vært lite testing her så langt.

    Det lille jeg har testet har vært med BAM i tape-loop (subsonisk filter omkring 28 hz og boost på 5,2 dB ved 35 hz) og jeg er ikke helt sikker på at det er nyttesløst (det finnes roomgain på suben som gir mulighet for å justere frekvensresponsen). Ellers er det selvsagt mulig å sette BAM mellom pre og power og ta ut et "ubehandlet" signal fra preen. Men tidligere har jeg foretrukket BAM i tape-loop, da uten sub.

    Mens jeg ligger her er Førstedamen ute og avhenter mer hifi, hun fikk seg nok et sjokk når det gjaldt vekten på Base 4.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Mens jeg ligger her er Førstedamen ute og avhenter mer hifi, hun fikk seg nok et sjokk når det gjaldt vekten på Base 4.

    hehe.
    det er dama si, det.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    På besøk hos André - Formannen

    Grattis med subberne, og naboen setter nog pris på Base plattorna!
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos André - Formannen

    Skulle tro det ville være bra å fjerne BAM'en helt og la subene overta der VSM naturlig daler i bunnen. Da jeg hadde de, synes jeg BAM'en softa lyden litt, så hadde det ikke vært for boosten i bunnen hadde jeg nok fortrukket uten.
    Men til syvende og sist er det vel som vanlig prøving og prøving og prøving..... ;)

    Blir spennende å høre fortsettelsen.

    Puma
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.685
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos André - Formannen

    Det er så mye man kan gjøre med en sub, og man kan nesten gjøre dobbelt så mye med to.
    Ett alternativ som er hentet rett fra Toole (jeg har også hatt omgangssyke, så jeg har fått lest litt i mursteinen hans) er å kjøre subene i mono og dele ved 80Hz. Sikkert kjetterske ord, men annet er etterhvert ikke å forvente herfra.

    God bedring, Fosse!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Nightpuma skrev:
    Skulle tro det ville være bra å fjerne BAM'en helt og la subene overta der VSM naturlig daler i bunnen. Da jeg hadde de, synes jeg BAM'en softa lyden litt, så hadde det ikke vært for boosten i bunnen hadde jeg nok fortrukket uten.
    Men til syvende og sist er det vel som vanlig prøving og prøving og prøving..... ;)

    Blir spennende å høre fortsettelsen.

    Puma
    Fjerne BAMen gjør jeg ved et knappetrykk ;D Videre blir det aktuelt å se på forforsterker-bam-effektforsterker koblingen.
    Hva mener du med kjøre subene i mono Valentino? Umiddelbart tenkte jeg å kjøre venstre kanal til venstre sub, høyre kanal til høyre sub.
    Base var egentlig tenkt under platespiller eller Graafene, men vi får se hvor den havner, og om jeg klarer å skaffe en til.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    På besøk hos André - Formannen

    Hei
    Gratulerer Fosse, bør få god kontakt med naboene nå da Buddy slår fotsålen i gulvet.
    Elegant som alltid.

    Mvh
    RBN
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    På besøk hos André - Formannen

    Gratulerer hjerteligst, Fosse. Dette så lekkert ut, og fullrange er jo som kjent ikke å forakte.. ;) Nå er det så lenge siden jeg har vært på dine kanter at jeg definitivt kommer til å ramle innom for en lytt snart! ;D

    Venter i spenning på utførlig lytterapport av sedvanlig utsøkt merke..
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos André - Formannen

    Gratulerer Fosse, blir spennende å høre hvordan dette blir :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Takk for hyggelig gratulasjoner gutter.
    Himmel og hav, dette er uvant og ikke helt enkelt.......

    Er det helt utenkelig at jeg faktisk klarer å justere disse bassene slik at jeg fjerner en bass-boom jeg hadde før jeg satte dem inn?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    På besøk hos André - Formannen

    Har hørt folk rydde opp i bassen ved å koble inn sub ja, så det skal være mulig ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.685
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Hva mener du med kjøre subene i mono Valentino? Umiddelbart tenkte jeg å kjøre venstre kanal til venstre sub, høyre kanal til høyre sub.
    Det vil kunne gi jevnere bassgjengivelse i rommet (om det er et mål), men siden du nesten bare spiller vinyl som jo er mono nedi der allikevel betyr det mindre enn om du hadde hatt stor hang til f.eks. NPM på CD.

    Jeg har et plasseringsalternativ til deg: Inntil frontvegg, 1/4 vegglengde ut fra hjørnet. Gir jevn respons over et bredt lytteområde: 1., 2. og 3. ordens modus på tvers av rommet attenueres praktfullt.

    Har ellers sett på specs og bruksanvisning på suben. Tror jeg ville alliert meg med f. eks. Audiomix og fått laget et annenordens passivt filter til å plugge i Graafenes innganger, samt plugget portene i VSM, slik at de ruller av pent 4.ordens med et naturlig knekkpunkt gitt av den nye VSM-responsen. Da skulle det være rimelig enkelt å fylle inn under med Luna II. Man bør selvfølgelig måle.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Takk for hyggelig gratulasjoner gutter.
    Himmel og hav, dette er uvant og ikke helt enkelt.......

    Er det helt utenkelig at jeg faktisk klarer å justere disse bassene slik at jeg fjerner en bass-boom jeg hadde før jeg satte dem inn?


    ikke meningen å være neagtiv, fosse, men slik jeg kjenner vsm så bør du få satt inn et filter og kutte bassen der subbene skal ta over.
    vsm har veldig mange positive attributter, men palkovich har uansett forsøkt å overvinne fysiske lover ved å tvinge en enslig 7-tommer til spille fullrange (i en beskjeden kasse), noe som på enkelte innspillinger (og gjerne i samspill med romakustikken) vil gi opplevelse av litt mangel på bassnivå, mens andre innspillinger igjen kan tendere til å boome litt (rundt 40-50hz, hvis jeg ikke hører helt feil). (må nesten legge til at på det aller meste av innspillinger, så spiller vsm glimrende, uten unoter av nevneverdig slag!).

    valentino har et godt forslag, kanskje audiomix kan mekke et filter til deg?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos André - Formannen

    Så først nå du lå på sofaen Fosse, håper du er bedre. Omgangsyke er noe elendig noe, men heldigvis fort overstått.
    Jeg ser forslagene begynner å bli avanseret her med eksterne filtere osv. Hva sier Bobby om emnet?

    Puma
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Du trenger ikke være redd for å være ærlig Gago ;D
    Når det er nevnt så låter det nok litt strammere her nå enn når du var her (rørskifte og flere DaaDer i hus).
    Likevel er du nok inne på et ankepunkt når det gjelder Merlin, helt klart.

    Forslaget om eksterne filtre og sokker i bassportene er kanskje ikke det jeg kommer til å start med, men på sikt vet man jo aldri hva man kan forsøke seg på.
    Jeg tør ikke spørre Bobby om dette før jeg har fått de nye RC-filtrene til Merlin (Duelund).
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Jeg tør ikke spørre Bobby om dette før jeg har fått de nye RC-filtrene til Merlin (Duelund).
    Hmmm, det er et eller annet kjent med den klemma der..... ;)

    Puma
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Det lille jeg har testet har vært med BAM i tape-loop (subsonisk filter omkring 28 hz og boost på 5,2 dB ved 35 hz) og jeg er ikke helt sikker på at det er nyttesløst (det finnes roomgain på suben som gir mulighet for å justere frekvensresponsen). Ellers er det selvsagt mulig å sette BAM mellom pre og power og ta ut et "ubehandlet" signal fra preen. Men tidligere har jeg foretrukket BAM i tape-loop, da uten sub.
    Hei Fosse

    Håper formen er bra igjen. Lå rett ut på tirsdag selv, heldigvis fort gjort denne mat-som-kommer-opp-igjen-prosessen.
    Gratulerer med flotte sub-er, gir mange muligheter (og potensiell frustrasjon ;) ) dette!

    Med forbehold om at jeg tenker rett...
    Er det slik at du på preampen kjører BAM i tape-loop, og at BAM da kutter under 28Hz og booster 5,2dB ved 35 Hz på det signalet som går videre ut fra preampen og til sub-ene?

    I så fall høres det litt suboptimalt (no pun intended) ut?
    Det er sannsynligvis en fordel at sub-en også får de laveste frekvensene, samt at den ikke får boosten?
    Regner med du opplever en temmelig åpenbar forskjell om du kobler inn eller ut tape-loop?

    Personlig er jeg konservativ og vil ikke miste oppløsning, spesielt ikke fra så fin elektronikk som du har upstream.
    Derfor synes jeg det vil være best om du får Merlin-ene til å rulle av på egenhånd og "ruller inn" sub-en der de summerer best.
    Fant XTZ RA som et godt hjelpemiddel til å se hvordan det summerer.

    Lykke til videre på ferden mot en fullere range. :)

    Mvh
    Rolf
     
    H

    Hugh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Hva med å bruke subbene som hoggestabber på hytta? Vil utvilsomt vekke oppmerksomhet.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Mens jeg ligger her er Førstedamen ute og avhenter mer hifi, hun fikk seg nok et sjokk når det gjaldt vekten på Base 4.
    Hvordan gikk det med førstedamen opp trappene?
    Må hun artsbestemmes på nytt pga armene som rekker ned til gulvet ;)
    Det var ikke pent av herr Fosse 8) men kanskje dette var et ledd i oppkjøringen av førstedamen til NM i styrkeløft?
    Stell pent med henne nå.
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    På besøk hos André - Formannen

    Base 4.0 er ikke så tung. 8) ca 30 kg.
    Prøvde å rikke på en Base på 85 kg , da snakker vi vekt
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    RoDa skrev:
    Er det slik at du på preampen kjører BAM i tape-loop, og at BAM da kutter under 28Hz og booster 5,2dB ved 35 Hz på det signalet som går videre ut fra preampen og til sub-ene?

    I så fall høres det litt suboptimalt (no pun intended) ut?
    Det er sannsynligvis en fordel at sub-en også får de laveste frekvensene, samt at den ikke får boosten?
    Regner med du opplever en temmelig åpenbar forskjell om du kobler inn eller ut tape-loop?
    Du har forstått det helt korrekt og vi er nok på linje når det gjelder innstilling her. Dette blir noe av det jeg kommer til å jobbe med i tiden fremover.
    Men, det kan nok være at roomgainen som finnes på subene delvis opphever denne boosten.

    Jeg synes i hvert fall ikke det låter så galt slik det nå gjør.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos André - Formannen

    Gratulerer med nye suber Fosse.

    Hvorfor ikke måle litt da, kanskje snart på tide å ta i bruk utstyret vi har kjøpt inn ::) for x? måneder siden?

    Mvh.KW
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Det skal måles KW, helt klart. Kan fort bli et OAS-arrangement ut av dette.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos André - Formannen

    Oi oi , spennede Andre ......disse var virkelig fine.

    Integrering må d nok bruke tid på....det fineste med sub er jo nettopp reguleringsmulighetene.

    Og mulighet for å slå de av ved ønske.
    Dette skal virkelig bli gøy å høre på ved anledning.

    Gratulerer....Hilsen Espen
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    På besøk hos André - Formannen

    Miles skrev:
    Base 4.0 er ikke så tung. 8) ca 30 kg.
    Prøvde å rikke på en Base på 85 kg , da snakker vi vekt
    Pass på ryggen nå Miles 8)
    Det kan hende det går lang tid før Birger dukker opp for å dra deg frem fra under plattformen vet du ;)

    Ehhmm...ja, gratulerer Fosse med ennå mer lekkerier i lydrommet.
    Jeg gleder meg også til å høre hva de subbene vil bidra med i ditt etterhvert "ultragriselekre" oppsett.
    De er og blir en estetiker unge mann, og formkurven til anlegget har så langt hatt en imponerende utvikling.
    Sees på årsmøte :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Takk for hyggelige ord gamle ørn, du må ta turen ved anledning.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    På besøk hos André - Formannen

    Gratulerer med Subber, Andre.
    Potensielt mye moro med litt power i bånn. ;D

    Samtidig er det vel ingen hemmelighet at få HiFi komponenter skaper så mye "hodebry" som nettopp en sub. - Ihvertfall om vi snakker HiFi. Og det gjør vi jo. Førstefrua har vel neppe sneket inn "prosjektor og lerret" i det aller helligste?

    Jeg har egentlig ikke rare erfaringen med subber selv, så jeg skal ikke fremstå som noe besserwisser på temaet.
    Men jeg har det jo med å komme med meninger om det meste, selvom jeg IKKE har noen meninger om det meste, så da kan jeg vel slenge ut litt synsing nå og?

    1. Plassering.
    Den "idiotsikre" måten å plassere subbene på er tett inntil hovedhøyttaleren, noe som sikrer rett fase. Den overlegent beste plassering, spør du meg. Og et "must" for passive subber (som de jeg har), men man har betydelig mer fleksibelitet med aktive subber hvor bl.a. fasen kan justeres,.....trinnløst.

    Praktiske og estetiske hensyn låser selvf. de reelle valgmuligheter og jeg skjønner at dine skal stå inntil side vegg. Da må du "skru".

    2. Fase
    Det betyr at du må innstille hver av subbene til å spille i fase med hovedhøyttalerne. Rett innstilling oppnår du egentlig kun på ett sted i rommet dessverre. Du velger vel da i utgangspunktet "sweet spot".
    Hva er rett fase?
    Tipper det ikke er lett å ta dette ved ren lytting. Det er imidlertid veldig enkelt å måle. Jeg har utstyr til akkurat dette. (Neutric Digilizer + Analyzer)

    3. Fullt signal til hovedhøyttaler?
    Her spiller en mengde forhold inn, ikke minst hovedhøyttalerens oppbygging og avrullingskarakteristikker.
    Mine egne høyttalere spiller fint ned mot 30 Hz og trengte faktisk ikke sub, egentlig (Subbene kom inn i heimen nærmest på grunn av en misforståelse)
    Jeg har heller ikke muligheter for å kjøre subbene parallelt med hovedhøyttalerne, så mitt eneste reelle alternativ er å velge delefrekvens (80Hz) og la high pass gå til H.Ht. og low pass til sub.
    Hos meg ble det en markant forbedring å befri H.Ht fra de laveste frekvenser. Mellomtonen særlig ble mye mer luftig og oppløst.

    4. Nivå setting.
    Her har jeg surret mye. Virkelig mye. Jeg har stolt på egne ører og spilt disse typiske "bassplatene" for deretter å justere gain på subbene slik at totalen oppleves som riktig.
    - Når du var hos meg sist f.eks., spilte jeg konsekvent på - 4 db
    Bassfattige plater forble da selvfølgelig, nettopp bassfattige, mens plater som er kjent for å ha mye bass, etter min mening ga mye bass. Alt er relativt...
    Enkle nivåmålinger med Teddy Skiva og en Db måler indikerte imidlertid at jeg godt kunne dra på litt til i bassen.
    Og det er nesten utrolig hvor stor forskjell et par Db kan utgjøre.
    Jeg "tok mot til meg" og økte bassnivået i 1 dB trinn fra -4dB til jeg endte på dagens setting som er +1 db !
    De bassrike platene er fremdeles spillbare, men jeg må være litt forsiktig på labben med volumet.
    Med denne setting blir basstrommer mye mer punchy og grunntonen i en god del instrumenter mer naturlig.
    Jeg har nok, som L.Berger ofte har sagt, vennet meg til en altfor nøktern og litt kald spillestil. Og for egen del vil jeg dessverre si at vanens makt er stor.

    Et godt måleinstrument er derfor, etter min mening alfa og omega for rett innstilling av en sub. En måling er objektiv og kan bryte ned til tilvente.
    - Samt erfaringer fra venner som tør å være kritiske.
    Alf O i klubben har forresten hatt samme subber som de du nå har kjøpt, mener jeg å huske. Han er også en "racer" på målinger...

    Plater jeg har brukt til vurdering av bassgjengivelse:
    - Kind of blue. Åpningen på spor 1. Kontrabassen til Paul Chambers skal ha jevnt nivå og når litt ut i sin soloåpning anslår den feiteste strengen, skal vibrasjonene være omtrendt på fullt nivå og virke nesten fysiske.

    - Bjørks Hyperballad har en salig synthbass i åpningen. Nivået her er høyt, veldig høyt, og de dype tonene har lett for å anslå resonnanser i rommet eller å bli mudrete. Ideelt sett skal tonene ha omtrent samme styrke, og gi en definert vibrasjon. (Skal jeg få til dette, må jeg åpne alle dører ...)

    - Daniel Lanois, Shine - spor 1 "love You". Åpningen her kjører en ganske dyp basstone på høyt nivå.
    Tidlgere hadde jeg som mål at bassen herfra skulle være tydelig, og ikke overdrevent framme. Konsekvensen blir da at det meste annet blir litt overdempet. Dette er en av mine nye "erkjennelser". Jeg har ihvertfall bestemt meg for at jeg aksepterer at på dette kuttet er det rett og slett for mye bass.
    Da har jeg en slags "Max og Min" referanse, noe som kan være nyttig.

    Gleder meg til en lytt en dag.
    Morten
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Takker for tips Nightpuma.
    Morty, takk for en fin gjennomgang og gode råd, jeg håper du kan ta deg en tur ved anledning, så kan vi spille igjennom testsporene dine og få målt opp dette.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Boe skrev:
    Min bekymringsmelding i den sammenhengen er hvorvidt Fosse, som den perfeksjonist han er, noensinne har vurdert å tilby mykt mottak av gjestenes edle deler - det vil si å stoppe om lyttestolene i intimrommet.
    Disse kan ved nedsenking av stussen, etter min mening gi en tilsvarende sjokkartet behandling som trompeters massasje av øregangene.
    Ett år etter:
    Jeg tror vi her er inne på neste oppgradering av lytterommet. Jeg har vært i tenkeboksen lenge, og kravene er strenge: Det skal ikke være for bredt, av hensyn til rommets bredde og alle reoler, det skal ikke være for høyt, av hensyn til utsyn fra spisestuen, det skal være komfortabelt, av hensyn til lange lytteøkter, vakkert, av hensyn til den gode smak. Man må dessuten sitte i rett høyde av hensyn til høyttalerkonstruksjonen. Nytt bord vil man også ha, gjesten skal gjerne ha flere glass. Jeg tror dette blir neste steg.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Boe skrev:
    Min bekymringsmelding i den sammenhengen er hvorvidt Fosse, som den perfeksjonist han er, noensinne har vurdert å tilby mykt mottak av gjestenes edle deler - det vil si å stoppe om lyttestolene i intimrommet.
    Disse kan ved nedsenking av stussen, etter min mening gi en tilsvarende sjokkartet behandling som trompeters massasje av øregangene.
    Ett år etter:
    Jeg tror vi her er inne på neste oppgradering av lytterommet. Jeg har vært i tenkeboksen lenge, og kravene er strenge: Det skal ikke være for bredt, av hensyn til rommets bredde og alle reoler, det skal ikke være for høyt, av hensyn til utsyn fra spisestuen, det skal være komfortabelt, av hensyn til lange lytteøkter, vakkert, av hensyn til den gode smak. Man må dessuten sitte i rett høyde av hensyn til høyttalerkonstruksjonen. Nytt bord vil man også ha, gjesten skal gjerne ha flere glass. Jeg tror dette blir neste steg.
    Tilsynelatende, for den uinnvidde, enkle problemer, men for en Herre som Dem, komplekse problemstillinger som krever mange og krevende kamper mot trollet i hodet, lange utredninger, dristige skisser, vågale slagplaner og sist, men ikke minst;betydelige midler. Men De vil lykkes. De vil lykkes. Om det hersker ingen tvil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn