Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    slipesvamp eller superfint slipepapir
    Vel, et par omganger med rugging og problemet forsvant. Det har vært borte siden, som dugg for solen, typisk.

    Jeg fått litt blod på tann hva gjelder rørrulling. Tenkte skaffe meg Philips ECC88 Miniwatt SQ, de hadde jeg svært god erfaring med i Graaf. Har også noen Telefunken jeg tenker gi en prøvelytt. Fikk aldri til Telefunken i Hovland eller Graaf, men kan jo fungere bedre i Joule.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Når det gjelder koseboka til Fosse, så finnes det en tilhørende 10"er med musikk fra boken. Den er presset i 300 ex. og det lå igjen noen få eksemplarer når vi var hos Nordsø Records. Prøv gjerne å send en e-post til vennligheten selv; Michael (no1@nordsorecords.com) og hils gjerne fra Fosse eller meg i Oslo VinylKlubb :D.

    Mvh
    Jan P.

    Kjøpte boka fra Danmark i kveld :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg har nå fått tracking-info på min bestilling, så da kan det jo hende det blir lesestoff til helgen:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Hundretalls e-poster og ustanselige innkallingen i outlook. Arbeidslivet er oppskrytt. Vel, bare drøye tyve år år igjen og vi kan i beste fall se frem til en kort og lykkelig pensjonstilværelsen, om det røde kjøttets helsepåvirking rapporteres korrekt. Så mange digresjoner og så lange setninger. Uansett, et kjærkomment avbrekk er det når innkallingen fra fruen ber en «holde av dagen».

    82A46419-5395-4CEA-9729-05EB24A58E47.jpg


    Litt overrasket når jeg etter å ha trykket «aksepter» observerer at tre arbeidsdager i midten av juni er markert «opptatt» i kalenderen.

    «Må jeg ta ferie?»
    «Ja, du skal få bursdagspresang!»

    Hmmm, hva skjer på disse datoene?

    «Festival og Speed på Goodwood?» «Nei!»

    «Fleetwood Mac på Wembley?» Stillhet i to sekunder ... «Ja!»

    Dæven, det var spikeren på hode!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Goodwood er grommere, bytt billetter :D Tilbragte to døgn foran 75" i jula -x antall årganger med Goodwood på Motorsport TV!
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Vi var på Goodwood Revival 2015, og skal tilbake, men ikke kommet så langt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet, veldig heldig. Og julegaven fra svigermor var langhelg til Zürich og Mainau (nei, hun selv skal ikke være med 😉, men hun har fått for vane å gi i gave de turene hun selv gjerne skulle ha tatt ...)

    Gleder meg til dette.

    Ellers skal helgen brukes til litt hifi-førstehjelp annet sted og på å sette opp Schick på Bergmann.

    Nå låter Bergmann + Kuzma + Dynavector CV-1s + Accuphase fyldigere og varmere enn Garrard + EMT 997 + EMT TSD + Music First + Ares med NOS-rør av varmeste sort. Noe har skjedd med Accuphase siden den kom i hus i fjor.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den som hadde en slik svigermor! Min er helt OK, men nok ikke helt i denne klassen.
    Det hadde vært interessant å få hørt på Bergmannen (med mer), har lyst på en slik selv.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Du må veldig gjerne gi et vink om/når du er i Oslo helarn. Er jeg hjemme så er du hjertelig velkommen til å komme på besøk. Enkelt og greit å finne frem hit fra Oslo S.

    Bergmann er jeg svært godt fornøyd med lydmessig, funksjonelt/betjeningsmessig, fleksibilitetsmessig (bytte av armer etc) og ikke minst estetisk. Men, viktigst er lyden, og der er den det beste jeg har hatt!
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer gjerne innom en tur. Sikter meg inn på hovedstadsbesøk i februar en gang.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    02060564-3EB3-4954-9024-F7553782D7D0.jpg


    65FD3123-1B68-4BD5-A7D0-EBA30C9A934B.jpg


    Ikke det mest avanserte utstyret for måling av rør, men enkel i bruk og til god hjelp.
    ECC88, Tesla Goldpin, måler dårlig (mine, ikke sjekket nlykke sine).
    ECC88, Philips SQ, ett middelmådig, ett dårlig.
    ECC88, Telefunken, måler bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har nevnt denne tidligere, men det er en vin i særklasse etter min ukvalifiserte mening. God som aperitiff, til koldtbord og sjømat. Men mektig og henimot tett på dessertvin. Så, den passer ikke til alt man normalt forventer en hvitvin passer til.

    5A10E127-4482-4E20-9225-E866C49FCDE9.jpg


    Jeg har lite greie på vin, og enda mindre greie på sprit, men jeg vet hva jeg liker. Armagnacen omtalt tidligere ble testet i kveld. Hvilken smakseksplosjon.

    F87CC490-FEC5-4DD0-A716-EAA8BEC84CCB.jpg


    Anis, knekk, muligens fiken. Herlig basstrøkk, gylden mellomtone og en avbalansert topp. Smaker mildere enn den lukter, skjønt lukten er preget av trevirke og blomster. På mange måter er en god armagnac druens svar på en god single malt whisky, mens cocnacen, etter min erfaring og smak, ofte er for polert, snill og parfymert. Om du vil ha det hele ærlig servert, midt i fleisen, så er dette greia, litt som OTL.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Dæven, nå begynte jeg å sikle helt ufrivillig siden jeg er så heldig å ha en flaske av samme herkomst stående i drukkenskapet. Jeg har foreløpig ikke fått meg til og åpne den av redsel for at den fordamper eller at jeg forgriper meg grovt av flaskens innhold. Fikk også en "fæl" XO calvados som må kvalitetstestes.

    Takk for tips om Sharp Objects serien, den er lagt inn på teflondisken.
    Jeg vil tro at de og fruen vil ha glede av A handmade`s tale, en dystropisk fremtidsfabel ikke så langt unna nåtid.
    Minnes ikke riktig om sci-fi var en av de retter du liker?

    Nå får jeg se til å legge meg! Natta....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Telefunken ECC88 er installert. Mer fokus på topp og bunn og noe mer tilbaketrukken mellomtone ennmed Tesla Goldpin. Men, og dette er det positive, selv om Telefunken ikke har varmen til Tesla så låter de ikke hardt, slik de låt i Graaf GM20 (mono).

    Bunnen er strammere med Telefunken, toppen mer utstrakt, så skal det være usagt om det er rørfabrikanten jeg nå hører eller at Tesla måler dårligere. Så, en urettferdig og ikke-holdbar test dette. Men, hatforhold til Telefunken er avsluttet.

    To kopper kaffe er unnagjort, ekornene matet og det er klart for armbytte på Bergmann. SME V på reservebenken, Schick inn.

    D09BDB4F-A008-4366-B3C3-8E8174D8822A.jpg


    Har gått mye i Ry Cooder denne helgen.

    0CC24F38-80F3-40F7-9C48-B6255F872C20.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Kun to, og svært små innvendinger mot Bergmann Galder/Odin.

    1: Dersom arm nr to eller tre skal installeres så vil armbordet hvile direkte på plantet. Jeg vet ikke, men jeg har engstet meg for at det kan resultere i små skrap/misfarginger. Og, i mott tilfelle hvor armer flyttes rundt og armbord endrer posisjon til stadighet så er dette en reel risiko. Jeg har laget en mellomlagsskive i finér slik at armbordet ligger ca én millimeter over plintet.

    2: Odin er i prinsippet forberedt på rett DIN-plugg. 90-graders plugg kan ikke benyttes, da kabelen da vil peke oppover og kollidere med luftslangen. Mulig jeg ikke har den fulle og hele oversikt over problemstillingen, men tilsynelatende kunne det også vært benyttet vinklet kabel om kontakten hadde vært rotert 180 grader.

    1 har jeg selv tatt hånd, 2 har ingen praktisk betydning.

    F7443CCA-3B24-4449-B6A0-F055A4C82998.jpg


    94EA07FA-06AC-4DD0-8032-A76DFD21152B.jpg


    9AB59654-774C-4414-8949-612623FCE668.jpg



    D0641BC4-DC78-44AC-B7E3-B7B864750820.jpg


    Schick installert.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Og vips ble prisisjonsmaskineringen meningsløs;-)
    Mvh.
    Rolf
    Kun to, og svært små innvendinger mot Bergmann Galder/Odin.

    1: Dersom arm nr to eller tre skal installeres så vil armbordet hvile direkte på plantet. Jeg vet ikke, men jeg har engstet meg for at det kan resultere i små skrap/misfarginger. Og, i mott tilfelle hvor armer flyttes rundt og armbord endrer posisjon til stadighet så er dette en reel risiko. Jeg har laget en mellomlagsskive i finér slik at armbordet ligger ca én millimeter over plintet.

    2: Odin er i prinsippet forberedt på rett DIN-plugg. 90-graders plugg kan ikke benyttes, da kabelen da vil peke oppover og kollidere med luftslangen. Mulig jeg ikke har den fulle og hele oversikt over problemstillingen, men tilsynelatende kunne det også vært benyttet vinklet kabel om kontakten hadde vært rotert 180 grader.

    1 har jeg selv tatt hånd, 2 har ingen praktisk betydning.

    Vis vedlegget 526042

    Vis vedlegget 526044

    Vis vedlegget 526045


    Vis vedlegget 526039

    Schick installert.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Måtte ta en titt på min när jag kom hem från dig sist, då armbordsprinsipen är snarlik på Bergmann och TW Acustic, men med den skillnaden att jag har frästa aluminiumsdistanser mellan plint och armbord. Om det är anledningen till det brukes vites ej, men slipper bekymra mig för repor etc. Minuset är att skruven som håller armbordet på plats är allt för kort och bara såvitt tar tak i gängorna. Att inte det medföljer skruvar som är långa nog är ett mysterium.

    Lånt bilde:

    28A466A1-4891-4C95-98EC-8A9FF8C715B5.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Jeg forstår bare ikke hvorfor presisjonsmaskineringen skal lide av et avstandstykke. Bolten går langt ned, jeg tighter godt til og sjekker at spiller og armbord er i samme plan.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ok, den flaten som armbasen din nå hviler mot, ser ut til å være en oppfliset bit med kryssfiner ? mikrometer presisjonen som fra før fantes på spiller/ armbase[ er nå borte og kontrollen på vinkler i for hold til plint/tallerken likeså...Hadde du brukt en lignende "spacer" mellom felgene på Porhcen og annleggsflate (for å få plass til for brede dekk f.eks. ? neppe......
    NB! ikke for å skape dårlig stemning dette, jeg bare klarte ikke la vær å kommentere dette....
    Mvh.
    Rolf
    QUOTE=Fosse;2857927]Du må gjerne utdype.[/QUOTE]
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan heller inte se varför den skulle lida av det.

    Hur kan ett statiskt fastskruvat armbord jämföras med fälg på bil i bevegelse med till dels stora krafter som påverkar?
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Bare brukt som illustrasjon på hva som skjer med presisjonen om du legger mellom en ujevn spacer mellom to presisjonsmaskinerte metallflater.

    Kan heller inte se varför den skulle lida av det.

    Hur kan ett statiskt fastskruvat armbord jämföras med fälg på bil i bevegelse med till dels stora krafter som påverkar?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Ok, den flaten som armbasen din nå hviler mot, ser ut til å være en oppfliset bil med kryssfiner ? mikrometer presisjonen som fra før fantes på spiller/ armbase[ er nå boret og kontrollen på vinkler i for hold til plint/tallerken likeså...Hadde du brukt en lignende "spacer" mellom felgene på Porhcen og annleggsflate (for å få plass til for brede dekk f.eks. ? neppe......
    NB! ikke for å skape dårlig stemning dette, jeg bare klarte ikke la vær å kommentere dette....
    Mvh.
    Rolf
    QUOTE=Fosse;2857927]Du må gjerne utdype.
    Kanskje litt tynt grunnlag å konkludere på?

    Som kjent så beskrives et plan av tre punkt i rommet. Forutsatt at tykkelsen i utgangspunktet har vært jevn så vil et par avgåtte flis ha null betydning for planet som dannes da det likefullt er minst tre opprinnelig punkt igjen på trestykker til å beskrive det opprinnelige planet. Momentet jeg strammer med er uansett så stort at flis som stikker opp komprimeres.

    Armen festes i armbasen med en stoppskrue, unøyaktigheten i dette punktet med hensyn til plan er langt større enn i punktet omtalt over.

    Så, jeg tror du tar tar feil.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Man skal slett ikke se bort fra at jeg tar feil, men hva med resonans overføring mellom armbase og plinth ? Blir det påvirket ? Og er dette noe Bergmann har overlatt til tilfedigheter ? Man skulle tro Bergman hadde en løsning for dette ?

    Mvh.
    Rolf

    Ok, den flaten som armbasen din nå hviler mot, ser ut til å være en oppfliset bil med kryssfiner ? mikrometer presisjonen som fra før fantes på spiller/ armbase[ er nå boret og kontrollen på vinkler i for hold til plint/tallerken likeså...Hadde du brukt en lignende "spacer" mellom felgene på Porhcen og annleggsflate (for å få plass til for brede dekk f.eks. ? neppe......
    NB! ikke for å skape dårlig stemning dette, jeg bare klarte ikke la vær å kommentere dette....
    Mvh.
    Rolf
    QUOTE=Fosse;2857927]Du må gjerne utdype.
    Kanskje litt tynt grunnlag å konkludere på?

    Som kjent så beskrives et plan av tre punkt i rommet. Forutsatt at tykkelsen i utgangspunktet har vært jevn så vil et par avgåtte flis ha null betydning for planet som dannes da det likefullt er minst tre opprinnelig punkt igjen på trestykker til å beskrive det opprinnelige planet. Momentet jeg strammer med er uansett så stort at flis som stikker opp komprimeres.

    Armen festes i armbasen med en stoppskrue, unøyaktigheten i dette punktet med hensyn til plan er langt større enn i punktet omtalt over.

    Så, jeg tror du tar tar feil.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    3 mm spacer og jeg drar skikkelig til, det er garantert mindre resonansoverføring enn jeg hadde fått med den kraften jeg hadde turt bruke om jeg måtte ha skrudd metall mot metall. Nå har Bergmann sagt han skal maskinere noen spacere, men det lar vente på seg, og i mellomtiden er dette garantert den løsningen, av det jeg har utstyr til å bearbeide hjemme per nå, som gir best resultat og lavest risiko for å ødelegge noe. God effekt, lav risiko, minimal kostnad - enhver prosjektleders drøm
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ligner min, hvilken modell er dette? Kommer det betraktninger av lyden?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Dette er en 52

    5796524C-6D1E-417A-BB71-7EABA5466501.jpg


    Jeg har min oppfatning og teori, men jeg prater, skriver og holder på som få, så nå kan andre få snakke først, så skal jeg tie et øyeblikk.

    Men at forforsterkeren jeg kjøpte i våres har gjort mye for mangt er jeg sikker på. Så klarte jeg altså ikke holde kjeft likevel.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    I ditt tilfelle ville jeg valgt en annen løsning Fosse:
    Lim 3 runde filtbiter under armbrettet med 120 graders vinkel så langt unna senteret på skruen som mulig og som allikevel vil ligge mellom armbrett og toppen på Bergmann. Bruk tynn filt. Da unngår du riper på spilleren og får et godt og tight feste. Vil tro dette også er bedre enn en spacer hvor armbrettet får en forholdsvis liten kontaktflate.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn