Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.161
    Antall liker
    32.830
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    For å avslutte TV-kapittelet: Siden Telenor er så trege med å sende ny ruter har jeg kjørt AppleTV med TV kun som skjerm. Blir helt fint bilde. Da er saken egentlig løst; det er signaloverføringen fra ruter til TV som er utfordringen. Og løsningen på dette har jeg fått gode tips om, ny ruter og/eller signalforsterker. Takk til de som bidro med råd.
    )
    Da veit du allerede at det er mesh-ruter som er tingen? Med minst én satellitt.
    Klin til med en NETGEAR ORBI AC3000 først som sist. Det gjorde jeg nylig. Da blei det straks slutt med blindsoner. Muligens overkill, men men.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Stod over farvekalibreringen i den tro at dette skal jeg fikse selv. Litt testing på egenhånd gjør meg optimistisk, dette skal være mulig å få til på gamlemåten.
    Kjøpte ny LG OLED for litt siden, og takket selvsagt nei til at en «ekspert» på Power skulle gjøre det mot betaling. (En måte å dra inn litt ekstra avanse på. På lik linje med skjermrens)

    Fant ut at kalibreringsjobben har blitt gjort før - av mange - så du finner flere eksempler på forskjellige presets på www.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her kan du finne noen testbilder som kan være nyttige for å justere kontrast, lysstyrke og skarphet.LCD monitor test images
    Mitt inntrykk er at filmmodus gir de mest korrekte fargene, men det varierer sikkert mellom de ulike modellene. BEF på forumet er kanskje en av de som vet mest om bildekalibrering.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En kan sikkert - også på denne TV lagre flere kalibreringer - feks en for dagslys og en for kveldsbelysning noe jeg fant nyttig samt at dagslysets innstråling jo endrer seg ift solhvervene osv.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Ser meg herved ferdig med hele TV-greiene. Justerte i går og endte opp med supert bilde IMHO (som med stereo, minst mulig behandling). Brukte en naturfilm fra BBC for jobbing med innstillinger. Ble veldig godt fornøyd!

    Mottok Tannoy Sandringham fra Vermin i går og gleder meg til å koble opp i TV-anlegget (takk Vermin). Ikke kommet så langt at jeg har fått koblet de opp ennå. Gårsdagen var viet burger og øl med kontoret, deretter kinofilm om Dieter Rams. I kveld var fruen kravstor: Champagne og julemusikk på grønn vinyl!

    Ikke én eneste avtale hele helgen, det er helt vidunderlig.

    2F8F446D-7F50-4E25-8BD0-8F9E0F988F6B.jpg


    5404FA90-9770-4BC2-95E6-4D1EE215B3D2.jpg


    Bilde av Tannoyene kommer, må bare ha litt mer lys, sitter for godt til å gidde å bla frem annet enn iPaden.

    PS. Champagnen er god. Jeg skulle vise fruen Jula (butikken) forleden, hensikten var å se på verstedbenk, men vi endte opp med et lass Anton Berg (billigere får du ikke kvalitetssjokolade) og 20 kg fuglemat 8)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Det gjør vi. Dere også!

    Ellers gleder jeg meg til å få Ortofon SPU Classic N E i hus. Til uken håper jeg. Det ble bare feil å være uten, jeg for opptatt av klassikere ... dessuten får jeg ikke lyden av den jeg lånte av Vermin ut av hodet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Har fyrt opp Ares-riaaen. Garrarden snurrer og vi leter febrilsk i monoavdelingen etter noe som kan kle Ladegaardens juleøl. EMT sin mono-pu TMD25 får dette til å svinge rimelig godt (fruen kniper om nesen som vi gjør musikkvideo for The Swim).

    Det kjedelige bildet er platecoveret ...

    BDF87BE5-3F57-446D-B5FB-C8DE62BD4D1A.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    heisann
    mono er helt klart undervurdert
    mulig jeg blir medlem av bananklubben ila kort tid og.....:rolleyes:
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vi må splitte problemstillingen. Det er ingen vits i å trekke masse nye kabler rundt om i huset om det som kommer inn likevel er for dårlig.

    Telenor sier de ikke kan levere høyere hastighet enn 20/2 (og de leverer i nedre del av spekteret). Nextgentel sier de kan levere noe bedre vi samme, 30/2.

    Betyr det at jeg aldri vil kunne få godt bilde? Og sitter på en TV hvor jeg må bruke Apple TV likevel?

    Hei Fosse, løser det seg? Har ikke lest alt her men jeg har et tips. MESH-nettverk.

    https://www.hifiklubben.no/tilbehor/streamingtilbehor/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-wi-fi-system/

    Satt opp en drøss med slike rundt forbi, så sent som i går i et 3-etasjers hus på 500kvm hvor en slik pakke var tilstrekkelig.

    (Selges andre steder selvsagt)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stod over farvekalibreringen i den tro at dette skal jeg fikse selv. Litt testing på egenhånd gjør meg optimistisk, dette skal være mulig å få til på gamlemåten.
    Kjøpte ny LG OLED for litt siden, og takket selvsagt nei til at en «ekspert» på Power skulle gjøre det mot betaling. (En måte å dra inn litt ekstra avanse på. På lik linje med skjermrens)

    Fant ut at kalibreringsjobben har blitt gjort før - av mange - så du finner flere eksempler på forskjellige presets på www.
    Sjefen synes det var så råttent at kjeder skal tjene penger på "kalibrering" at vi la ut oppskriften på nettsidene våre :D

    https://www.hifiklubben.no/hifimagasinet/eksperthjelp/2016/11/bildekalibrering-paa-tv-er/
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tips.

    TV-kapittelet over, jeg er ferdig, nå er det bare å se film. Bildet er tipp topp. Jeg har kjøpt kalibreringstjenester ifbm jobb, for å kalibrere plotter og skjerm. Kalibrering av TV regnet jeg derimot at jeg skulle klare, og det gjorde jeg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Igjen, takk for link. Artikkelen på sidene til hifiklubben var særdeles god og nyttig. Veldig bra!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den får ikke thumbs up av min kontakt....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sjekket nærmere og det var tydeligvis kvalitets relatert;
    en av to leverte 12" som mistet armrøret fra pivot under spilling og en der ikke den magnetiske antiskatingen var ok ved levering...
    virker som Cs har vært ok
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Det ble en lang lørdag med middag på Le Benjamin etterfulgt av spontanfest med store mengder GT før man tuller seg inn i en taxi en gang i de sene nattetimer.
    Søndagen ble i hovedsak brukt til å sløve på sofaen, se TV og høre musikk. Men tidligere på lørdagen fikk jeg bestilt supplerende reoler til alle vinylplatene som står rundt om på gulvet. Sannelig på tide!

    Stort sett har det blitt avspilt film i sekundæranlegget, men merker selv da at Tannoyene leverer varene. Vet ikke helt hva jeg lander på av møbler, men må finne noe som gir forsterkeren en grei pass uten å komme i for mye konflikt med TV-en. Og så må jeg finne ut om vi gjør det enkelt med integrert eller om det blir Joule Electra og separat effekt.

    DSCF3634.jpg


    DSCF3635.jpg


    Veldig godt fornøyd med Tannoyene så langt. Og de drives utmerket av Ars Sonum.

    Det er et vidunderlig skue når snøen er nyfallen og ren.

    DSCF3636.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    De ser jo kjempeflotte ut i tv-stua Fosse!
    Sandringham er noen rakkere, tørre og veloppdratt av natur, men gir man dem utfordringer tar de det på strak arm.
    Luxman 30w funka helt kanon på disse, også hatt andre strømsterke alternativer innom men da mistet de litt sjel imo.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med en Line Magnetics integrert med 845? de er jo så sexy....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Kommer enten til å fortsette å bruke Ars Sonum eller så går den opp i et stueanlegg nr 2 sammen med noen småhøyttalere. Om det blir løsningen så setter jeg inn Joule Electra preampen og en effektforsterer/monoblokker. Vi får se. Jeg liker å ikke ha bestemt meg, for da kan jeg søke litt rundt, og lure på om jeg skal handle. Når alt er kjøpt inn så er man liksom ferdig, og det er litt kjedelig :) Det er noe fristende med å ha et anlegg bestående av "reservekomponenter". Mye gildere at de får brukt seg enn at de bare står i ei hylle.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Vi, ja begge to, er superfornøyd med Tannoy Sandringham i TV-stua. Bilde og lyd er topp, og det er morsommere å se film og serie enn noen gang. Tok en kveld eller to å venne seg til størrelsen på skjermen, men når bildet var justert og lyden på plass er dette midt i blinken. Det er som kino, bare med peis, dunputer, fotmassasje, rørlyd og drikke til butikkpris.

    Sandringham har en utrolig naturlig mellomtone og diskant. Bassen er det beste jeg har hatt i veslestua. Om det er plassering eller match med forsterkere vet jeg ikke, men de har en slankere bass som er tightere og kjappere enn det jeg har hatt av høyttalere i rommet tidligere. Og de tåler å stå tett på bakvegg.

    C07E755F-46B9-45B3-8815-9D94C8DC4446.jpg


    Handlet litt julemusikk i går, nyvaskede skiver, men foreløpig uspilte. Hentet SPU-en hos Norsk Audioteknikk og må igjennom Fleetwood Macs Tusk før jeg går på nye skiver.

    Det er to ting som gir mye glede og tar lite plass: Rør og pickuper.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    16.208
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Når du har vennet deg til å få tv lyden fra skikkelige høyttalere bør du prøve å høre på lyden fra tv’ens innebygde høyttalere.
    Du vil bli sjokkert over hvor ille det er.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Når du har vennet deg til å få tv lyden fra skikkelige høyttalere bør du prøve å høre på lyden fra tv’ens innebygde høyttalere.
    Du vil bli sjokkert over hvor ille det er.
    I de fleste tilfeller, ja absolutt. Men på min LG C7 fra i fjor ble jeg faktisk sjokkert av at lyden ikke var helt elendig. Delen hvor høyttalerne sitter er betydelig dypere enn resten av skjermen, så det kan virke som de faktisk har gjort en innsats her for å bygge inn en lyddel som merkelig nok er helt kurant å bruke uten å få hodepine de gangene man ikke trenger den beste lyden tilgjengelig. Ser ingen grunn til å brenne rør hvis jeg bare skal se en dokumentar e.l., så det er en uventet bonus.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi, ja begge to, er superfornøyd med Tannoy Sandringham i TV-stua. Bilde og lyd er topp, og det er morsommere å se film og serie enn noen gang. Tok en kveld eller to å venne seg til størrelsen på skjermen, men når bildet var justert og lyden på plass er dette midt i blinken. Det er som kino, bare med peis, dunputer, fotmassasje, rørlyd og drikke til butikkpris.

    Sandringham har en utrolig naturlig mellomtone og diskant. Bassen er det beste jeg har hatt i veslestua. Om det er plassering eller match med forsterkere vet jeg ikke, men de har en slankere bass som er tightere og kjappere enn det jeg har hatt av høyttalere i rommet tidligere. Og de tåler å stå tett på bakvegg.
    Mht høyttalere fra Tannoy´s Prestige-serie har man jo to utfordringer knyttet til rommet de skal være i. Ikke skal de bare fungere rent lydmessig. De skal og passe greit inn i forhold til øvrige interiørelementer. Det virker som om du har lykkes med begge.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Men denne juleplaten virker svært lovende (uttalt midt i første kutt). Her har vi julesanger spilt på flygel alene. Du hører det er julemusikk, men det er ikke påtrengende, bare vakkert. Fint album for desember.

    Mener jeg betalt $250 for begge tapene. I tillegg selger fyren tomtape så jeg fikk slått to fluer i en smekk.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.161
    Antall liker
    32.830
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hva?!!?
    er det noe galt med julebåndet fra Nille?

    20181219_204103.jpg


    Måtte være prisen jeg måtte ut med i dag da, kr 19,90 er blodpris.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Sm900, men han hadde bare korte lengder. Men det holder jo til 10,5 spoler, og kan skjøter. Jeg må uansett kjøpe mer tomtape.

    Juletapen er gjennomspilt og den er glimrende. Den andre utgivelsen er en jazzkvartett: trommer, tenorsaksofon, Hammond B3 og gitar. Nei dette var spikeren på hodet!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Juletreet står til avklimatisering i snekkerboden, fruen kommer med ost og port, nye 5157-rør (RCA) er installert og SPU-en gikk til helvete ... (glad jeg handlet lokalt hos hos Norsk Audioteknikk og ikke på nett). Jeg har ordnet mat for både ekorn og småfugl, det blir god jul for alle - skjærene får henimot ubegrenset med kattemat ;)

    Far koser seg i den distanserte sweetspoten, med beina på puffen og vin i glasset.

    DSCF3642.jpg


    DSCF3640.jpg


    Bergmann + Kuzma 4point + Dynavector XV-1s + Accuphase C-27: Fleetwood Mac - Alternative Tusk. Herlig fett!

    Jeg klager ikke over hverdagen, men ferie er noe eget.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.996
    Antall liker
    10.681
    Sted
    Skien
    Juletreet står til avklimatisering i snekkerboden, fruen kommer med ost og port, nye 5157-rør (RCA) er installert og SPU-en gikk til helvete ... (glad jeg handlet lokalt hos hos Norsk Audioteknikk og ikke på nett). Jeg har ordnet mat for både ekorn og småfugl, det blir god jul for alle - skjærene får henimot ubegrenset med kattemat ;)

    Far koser seg i den distanserte sweetspoten, med beina på puffen og vin i glasset.

    Vis vedlegget 522583

    Vis vedlegget 522584

    Bergmann + Kuzma 4point + Dynavector XV-1s + Accuphase C-27: Fleetwood Mac - Alternative Tusk. Herlig fett!

    Jeg klager ikke over hverdagen, men ferie er noe eget.
    Ser veldig hyggelig ut :)
    Kos deg Fosse og ha en riktig God Jul.


    Mvh: Espen L
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn