Høyttalere Hjelp til valg av gulvhøyttalere

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Gulvhøyttalere i små rom, typisk 15 m2 skaper udefinerbar, buldrete og boomy bass.
Fullt så svart/hvitt er det nå ikke. Det finnes gulvstående høyttalere til ethvert rom. Det er ikke sånn at så fort høyttaleren står på gulvet, og evt. har et kabinett som gir gode betingelser for dypbass, så blir det for mye for rommet. For en skremselspropaganda.

Jeg er helt for gulvstående høyttalere, i alle fall.
Der kan jeg si meg enig. Hadde et Logitech anlegg tidligere med en 10" sub. Spilte buldrete og ukontrollert. Anlegget jeg har nå var jeg så heldig å få. Består av NAD 304 og Eltax Concept 600 (som sagt i første post). Disse har 2x10" per høyttaler og spiller mye mer kontrollert og mindre boomy. Dette er jo så klart kanskje så langt unna hifi som det går ann å komme, ihvertfall det jeg leser meg til, men det viser jo at så enkelt kan det ikke være.

Bestemte høyttalere/modeller jeg har kikka på så langt har vært:
B&W 603
B&W 604
Klipsch RF-62
Klipsch RF-82
Dynavoice Challenger M-65 EX v4
Dynavoice Challenger M-85 EX v4
Og et par forskjellige PSB modeller.

Noen har vært innafor budsjettet, noen har vært litt over. Største problemet har som regel vært hvor i landet de har stått.

Det som har gjort at jeg har helt mest mot gulvstående er at jeg ikke har noe å sette høyttalerene på. Altså hadde det da blitt på stativ der Eltax'ene står i dag, og da kunne jeg jo like gjerne gå for nye(brukte) bedre gulvstående?

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.339
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Jeg ser at Eltax Concept 600 som du har, har bassrefleksrør på baksiden. Slike høyttalere krever som regel litt avstand til bakvegg (ofte 20-50 cm, noen ganger mer), og står de for nærme bakveggen kan bassen fort bli litt "boomete". Nå er det ikke sikkert at det er noe problem hos deg, men ta det iallfall med i betraktning når du kikker etter nye høyttalere. Som regel er høyttalere med bassrefleksrør i front (eller tett trykkammerkabinett) mer plasseringsvennlige (kan stå tettere inntil bakvegg).

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
En av de få tingene jeg har vært klar over :) Heldigvis (kanskje også uheldigvis) krever romløsninga at de står der de står nå som er ca 80 cm fra veggen.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bestemte høyttalere/modeller jeg har kikka på så langt har vært:
B&W 603
B&W 604
604 er flott, men skal du ha 603, så styr unna dersom det er eldre enn S3 utgaven. De første seriene var ganske slappe. Jeg åpna aldri for å sjekke, men det var visstnok snakk om at basselementet på de to første generasjonene var passive enheter. Noe som virker litt snodig siden det var bassrefleks også. 603 S3 fungerte derimot bedre, men kan du få tak i en 604 er jo det selvsagt det beste. Med dagens bruktpriser er det faktisk ikke usannsynlig å få et par 604 S3 til prisen du er ute etter.

N

nysjerrigper

Gjest
aldri skjønt greia med portplassering, bassen er dominerende omnidireksjonell og sprer likt alle veier uavhengig av hvor bassreflex står i kassen.
større membraner opprettholder direksjonalitet lenger ned i frekvens enn mindre membraner også (over omni), som er fordelaktig akustisk, selv om de fleste tar utgangspunkt i at store høyttalere "ikke duger" i mindre rom.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Skal du gå for B&W trenger du ny forsterker.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skal du gå for B&W trenger du ny forsterker.
Neida. En 304 skal klare å trekke et par 604 helt greit. De ville selvsagt hatt godt av langt kraftigere saker (sett på en 214 som effekt f.eks), men det er strengt talt ikke noe voldsomt problem, så lenge han ikke prøver å dra på alt for mye.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
syntes min 3400 ble snau på 604, 603 funket ok , men lyden ble ikke veldig spennende.
har også prøvd c375 på B&W uten att det imponerte stort.

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.339
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
aldri skjønt greia med portplassering, bassen er dominerende omnidireksjonell og sprer likt alle veier uavhengig av hvor bassreflex står i kassen.
større membraner opprettholder direksjonalitet lenger ned i frekvens enn mindre membraner også (over omni), som er fordelaktig akustisk, selv om de fleste tar utgangspunkt i at store høyttalere "ikke duger" i mindre rom.
Jeg kan ingenting teknisk rundt dette, jeg har bare lært som en slags hi-fiens "folkeopplysning" at bakovervendt port krever større avtand til bakvegg. Godt mulig at det finnes tekniske løsninger som omgår denne akustiske "loven", men av de begrenset antall høyttalere jeg har hørt, så blir det "booming" i bassen når de med med bakovervendt port kommer for nær bakvegg. Denne "boomingen" gir seg når de flyttes litt ut på golvet. Høyttalere med forovervendt port oppleves ikke like følsomme for bakveggen, men jeg har aldri prøvd å kline de helt inntil veggen.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.591
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Gulvhøyttalere i små rom, typisk 15 m2 skaper udefinerbar, buldrete og boomy bass.
Fullt så svart/hvitt er det nå ikke. Det finnes gulvstående høyttalere til ethvert rom. Det er ikke sånn at så fort høyttaleren står på gulvet, og evt. har et kabinett som gir gode betingelser for dypbass, så blir det for mye for rommet. For en skremselspropaganda.

Jeg er helt for gulvstående høyttalere, i alle fall.
La meg si det på en annen måte da, med gulvhøyttalere mener jeg forholdsvis store høyttalere. Store høyttalere har ofte (ikke alltid) mer energi i de lave frekvenser. Det trigger stående bølger som gir boomy bass i små rom.
Dette er ikke synsing, men min erfaring etter 100 forskjellige høyttalere i medium til små rom i forskjellige steder jeg har bodd de siste 35 år.

Men som du sier Dazed, det finnes unntak.
Likevel, du skal ha en god dose flaks og kanskje noe spesiell høyttalerkonstruksjon for at en gulvhøyttaler skal spille med ren og jevn bass på 15 m2.

Men alt kan fixes i 2015, vi har hfs til å dele kunnskap. I dag er det ikke vanskelig å få store høyttalere til å spille godt i små rom.
Man kan komme veldig langt på vei med akustikkbehandling og dsp. Helst en kombo av begge etter min mening.

Edit: kanskje litt blærete av meg, men etter jeg fikk audiens i Slukoteket synes jeg faktisk det meste av annen bass jeg har hørt blir "boomy". Sluket har åpen bass (SLOBS) 20X16" om jeg ikke husker feil.
Selv har jeg 2x7" i mine stativhøyttalere. Men jeg er fornøyd med de.

Sist redigert:

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Klipsch RF-62 MK2 burde du prøvelytte.
Tenkte på det. Har hørt RF-82 (mk1) i mindre rom og syns de hørtes bra ut. 62 mk2 har vært litt verre. Har sett en del mk 1, men bare et par mk2. Mk2 var sjeldent eller aldri i nærheten av av meg og lå gjerne prisa 2-3 høvdinger over budsjettet mitt.

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Klipsch RF-62 MK2 burde du prøvelytte.
Tenkte på det. Har hørt RF-82 (mk1) i mindre rom og syns de hørtes bra ut. 62 mk2 har vært litt verre. Har sett en del mk 1, men bare et par mk2. Mk2 var sjeldent eller aldri i nærheten av av meg og lå gjerne prisa 2-3 høvdinger over budsjettet mitt.
Med litt is i magen tror jeg du finner disse innenfor budsjettet ditt i MK2 varianten (forstått du hadde rundt 4000 i budsjett?). Kan drives med mindre kraftig forsterker, men anbefaler å prøve noe med litt krefter på sikt. Om frakt er en utfordring så er det en tråd her på forumet som bidrar med frakt, i tillegg finnes det en løsning som heter nimber.

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Stemmer. Har sett på mulighetene for frakt, men skal jeg kjøpe brukt, så må jeg nesten se på dem og inspisere dem før jeg kjøper. Er ikke godt å si hva noen mennesker der ute utsetter høyttalerene sine for. Kall meg sær, men ja :p

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ja, skjønner skepsis. En tur til Oslo f.eks er jo ikke langt for en kikk/lytting på noen alternativer. De fleste selgere har nok ikke noe imot å vente på ordning av frakt et par dager om salget er bekreftet -tror jeg.

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Nei, det skulle jeg ikke tro de hadde hatt så mye i mot. Vet det ikke er så langt til Oslo, men det koster fort noen kroner tur/retur. Hadde jeg kjørt selv, så hadde jeg bare kjørt inn med en gang jeg fant noe som virka lovende nok. Men for mye frakt/reiseutgifter spiser veldig fort av budsjettet.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om du satser på noe relativt mainstream, som f.eks Klipsch eller Dali, så finnes disse over absolutt hele landet siden disse er lett å få tak i og godt kjent for folk flest. Sjansen for at noen selges ikke så langt fra deg er derfor ganske stor.

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Har kikka en del på Klipsch. De har jeg jo faktisk hørt før også, så jeg vet sånn ca hva jeg kan forvente ihvertfall. Hjelper jo litt det også. Problemet der har vært at meste parten i nærheten av meg har liggi ute til vesentlig mer enn budsjettet mitt. Som regel rundt 6-7k.

Dali har også virka interessant, men har ikke klart å bli klok på det. Har prøvd å lese meg opp på litt forskjellig, men føler jeg har lest så mye tilbakemeldinger/erfaringer på hver sin ende av skalaen. Finnes jo også en drøss med forskjellige modeller, og det gjør det jo ikke så mye lettere for meg som ikke er så alt for godt inne i dette ennå.

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har ikke noe erfaring med Dali i den prisklassen, men kan stå inne for Klipsch 62MK2. Hadde ikke gått for MK1 til MK2 pris med tanke på at de nylig lanserte erstatteren til MK2. Lydmessig kan jeg ikke uttale meg om MK1, men mange har lagt sin elsk på RF63/83. Vet ikke om disse spiller vesentlig forskjellig lydmessig.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dali har også virka interessant, men har ikke klart å bli klok på det. (...) Finnes jo også en drøss med forskjellige modeller, og det gjør det jo ikke så mye lettere for meg som ikke er så alt for godt inne i dette ennå.
Et kjapt søk på finn.no gir en viss oversikt over hvilke modeller som finnes og hva de går for.

Den offisielle rekkefølgen blant de relevante seriene som er relativt nye er
Zensor: som nevnt, masse for penga. Min favoritt i budsjettklassen når man skal handle nytt, men på brukten blir det gjerne en utjevning av prisnivået mellom de ulike klassene.
Lektor: Ansett som en litt finere type høyttaler enn Zensor. Synes ikke det er så voldsomt påfallende egentlig, de spiller bare litt anderledes.
Ikon: En god dæsj bedre, og her blir det merkbart. Koster vel å merke en hel del mer, men som sagt kan man gjøre et bra kjøp brukt.
Og så følger det på med masse dyrere serier videre oppover her.

Aktuelle modeller slik jeg ser det:
Zensor 7, Lektor 6, Ikon 6 (evt Ikon 7 om du skulle få en god pris)

Den såkalte Blue-serien til Dali (gikk ut for en del år siden), med 5005, 6006 (evt 505 og 606 som er eldre utgaver av samme høyttaler) synes jeg ikke spiller like bra som Zensor, selv om Zensor egentlig er ment å være en billigere konstruksjon. Allikevel er det gode kandidater det også. Men jeg hadde valgt Zensor om prisen var den samme.

OBS: Zensor 5 og Ikon 5 er bittesmå dukkehus-høyttalere som kan virke litt blodfattige i bassen i forhold til de større modellene. Jeg ville styrt unna, med mindre du vet du skal ha en sub ved siden av.

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
MK1 til MK2 pris? Det jeg har sett av MK2 har ligget ute til rundt 6000,-
Ligger et par i Førde og i Haugesund på første treffside på Finn. Mener jeg så et i Oslo i går også i ditt prisleie før pruting. Søk på Klipsch 62. MK1 og 2 har forskjellige føtter om du sliter med å kjenne dem igjen :) Får du tak i eksempelvis Emotiva 200 watter effekt sparker dette liv i sakene. Mange priser Parasound med klipsch, jeg har positiv erfaring med Rotel sin lydsignatur.

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Oslo kunne kanskje, bare kanskje gått. Haugesund er jo enda lengre unna, så det blir veldig problematisk.

Men joda, de ligger jo ca på budsjettet. Men de ligger jo rundt 4000,- De jeg kan få som ligger bare rett borte i gata her (mk1) får jeg for 2500,- Det er jo noen kroner i mellom.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
2500 for et par 62 er en fin pris. tror ikke det er et dumt valg.

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
De står også "rett borti gata". 10 min å kjøre kanskje, så veldig praktisk. Tror jeg skal prøve meg på dem. I verste fall burde de jo være ganske lette å bli kvitt igjen?

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
12" blir vel kanskje å ta i litt på 15kvm? Ser ut som det kanskje ikke blir de RFene allikevel. Hadde egentlig blitt enig om 2500,- men nå skulle han plutselig ha 4000,- Hadde det vært mk2, så hadde det jo vært ok. Ikke billig, ikke dyrt, men ok.

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
4000 for rf62mk1 seiler ikke akkurat opp som månedens deal nei. Svært langt unna.
Har dere en avtale er det en avtale, munltlig eller skriftlig. Men det var det å kunne bevise det da...

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Har på melding på finn at han sa 2500,- var greit. Men skal han være useriøs, så gidder ikke jeg uansett. Da må han gi meg et bedre tilbud. Hadde det vært mk2 så hadde det vel vært en ok deal som sagt. Ikke månedens deal, men ikke helt urimelig.

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bare la han bli sittende på dem, dukker opp flere av disse til salgs stadig vekk. Ikke vits i premiering av useriøse selgere.

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Helt riktig. Sa akkurat hva jeg mente, på en høflig måte, og ønsket han lykke til med salget. Kanskje jeg kan være heldig å finne mk2 i nærheten til samme prisen. Så det stod noen i Østfold en plass (mk2), men et godt stykke fra Moss og blir fort dyrt med ferje og drivstoff fram og tilbake.

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Antall liker
10.498
Sted
Bergen
Torget vurderinger
34
Har ikke vurdert dynaudio? Hadde tidligere 2/6dm spiller overaskende godt med mye trøkk til og være stativhøytaler. Ingen ting og si på prisen på disse her (syns jeg) FINN.no - Mulighetenes marked

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvor holder du til. Vet om et par Rb81 i Askim. er du på den sia?

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Askim ligger i Østfold og ligger da på andre siden av Oslofjorden for meg og et godt stykke inn i Østfold. Selv holder jeg til i Vestfold, nærmere bestemt Horten.

Topp Bunn