Hjelp til trengende ører

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
JanR skrev:
Bare så jeg får helgardert meg ::) , hva slags musikk liker du ? :)

/jan
Hører på mye forskjellig, men her er et knippe med go'musikk :

Ok Go
Ratatat
Rjd2
Røyksopp
The xx
Skism
Flying Lotos
Mgmt
Empire of the sun
White lies
Hot Chip
Major Lazer
Mstrkrft
Noisia
Emiliana Torrini
Vampire Weekend
Datsik

...med andre ord, ganske variert :)
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Desillusjonert skrev:
Salamander skrev:
Er det ikke lettere å anbefale høyttaler når man IKKE har noe utstyr å forholde seg til da? utstyret vil jo bli kjøpt i ettertid etter fritt valg:)
Etter mitt skjønn, nei.
Forsterker og avspiller påvirkes ikke av rommet og har en umiskjennelig egenlyd/lydkarakter. En høytaler påvirkes så til de grader av rommet og av utstyret den spilles på. Så etter mitt skjønn er det lettere å anbefale høytalere utfra opplysninger om rom og resten av utstyret. Det er også lettere å teste høytalere når man har resten av utsyret :)
...Men samtidig, kjøper jeg en god rørforsterker på 5watt, så ekskluderer jeg jo en god del alternativer :/
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
ansepe74 skrev:
TS: Ja, det går vel greit å supplere med sub.
REL har jo noen genuine løsninger sånn sett, og jeg sitter på REL's massive STUDIO1 som skal selges av RAGWO.
Smeller godt i mitt system med Klipsch monitorer!
Veldig gunstig med høynivå-inngang! :D

P.s. Nasty avatar du har ;)
"Family guy" er herlig!! :D
Har alltid hatt subwoofere i systemet, så tror ikke jeg klarer å vende meg av med deres bidrag:)
Aldri hørt Rel's modeller, bare fått med meg at de går for å være veldig musikalse, Så skal sørge for å få hørt et par av deres kreasjoner når den tid kommer:)

Family Guy er hysterisk! :)

 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Cappuccino skrev:
Hoium og Oslo Hifi center har pent brukte Aerial 20T, hhv versjon I og II til salgs.
Dette er høyttalere som spiller kjellerdypt og er temmlig hardslående også oppover i bassen om du mater de med nok power. (Min 400watt). Her trengs absolutt ikke sub! Mellomtonen på versjon II og diskanten (lik på v.I og II) er ellers i aller øverste klasse. Jeg vil påstå at de overgår alt annet som er nevnt tidligere i denne tråden med nokså klar margin, evt. med unntak av de store ATC´ene som jeg ikke kjenner til så godt. Jeg hadde Proac D80 før jeg anskaffet 20T modell I, og kan trygt si at 20T er i en helt annen liga.
Takk for tips. Lest litt rundt om nå å de virker jo absolutt lovende. Problemet med å kjøpe brukt nå er at jeg er blakk som få. Et kjøp vil bli når leilighet blir solgt (om ikke lenge håper jeg) og egenkapitalen er i hende :D
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Tror du er i en heldig situasjon som har så god tid og kan forhøre deg litt før du bestemmer deg. ;)

Ang. ProAc D80 så er de tunet veldig lavt. (Noen vil sikkert hevde at de er tunet for lavt.) Men de får meget bra driv i mellombassen om du avlaster dem med sub. ProAc D80 bruker 2 stk. 8" PA-elementer (fra engelske Volt) som basser. Doble 8" er selvsagt ikke allverdens heller. Du trenger tilstrekkelig membranflate for å spille høyt nok innenfor området uten forvrengning. Dette kommer an på hvor stort rom du skal fylle om dette holder for deg. JBL K2 er nevnt. Men de nye Klipsch Palladium er kanskje også verd å sjekke ut.

I tillegg har rommet utrolig mye å si for opplevd smekk. Mye av de dynamiske egenskapene blir bestemt av hvor godt balansert rommet ditt er i forhold til etterklang i bassområdet. Les om dette i trådene i akustikk-avdelingen på forumet.

Mvh
 
D

Desillusjonert

Gjest
Salamander skrev:
...Men samtidig, kjøper jeg en god rørforsterker på 5watt, så ekskluderer jeg jo en god del alternativer :/
Men det gjør du vel om du kjøper en høytaler og?
Uansett hva du kjøper, så vil det begrense valget, noen merker mere enn ved andre.
Jeg har selv rørforsterker og en høytaler spesial laget til det. Det er veldig god match!
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
toref skrev:
Tror du er i en heldig situasjon som har så god tid og kan forhøre deg litt før du bestemmer deg. ;)
Jeg får trøste meg med det :D

toref skrev:
Ang. ProAc D80 så er de tunet veldig lavt. (Noen vil sikkert hevde at de er tunet for lavt.) Men de får meget bra driv i mellombassen om du avlaster dem med sub. ProAc D80 bruker 2 stk. 8" PA-elementer (fra engelske Volt) som basser. Doble 8" er selvsagt ikke allverdens heller. Du trenger tilstrekkelig membranflate for å spille høyt nok innenfor området uten forvrengning. Dette kommer an på hvor stort rom du skal fylle om dette holder for deg. JBL K2 er nevnt. Men de nye Klipsch Palladium er kanskje også verd å sjekke ut.

I tillegg har rommet utrolig mye å si for opplevd smekk. Mye av de dynamiske egenskapene blir bestemt av hvor godt balansert rommet ditt er i forhold til etterklang i bassområdet. Les om dette i trådene i akustikk-avdelingen på forumet.

Mvh
Tenkte å sette meg litt inn i slikt når ny leilighet skal kjøpes...har ennå ikke flyttet inn i en nøkkelferdig en ennå, å kommer helt sikkert ikke til å gjøre det nå heller, da jeg liker å få rominndeling osv slik jeg selv vil ha det.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Desillusjonert skrev:
Salamander skrev:
...Men samtidig, kjøper jeg en god rørforsterker på 5watt, så ekskluderer jeg jo en god del alternativer :/
Men det gjør du vel om du kjøper en høytaler og?
Uansett hva du kjøper, så vil det begrense valget, noen merker mere enn ved andre.
Jeg har selv rørforsterker og en høytaler spesial laget til det. Det er veldig god match!
Jo, forsåvidt, men det er vanligvis veien jeg har pleid å gå, da jeg føler disse gjør den største forskjellen...det er jo også disse som skal "ødlegge" stuen, så da er det også greit at de ser nogenlunde ut:)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Salamander skrev:
Jo, forsåvidt, men det er vanligvis veien jeg har pleid å gå, da jeg føler disse gjør den største forskjellen...det er jo også disse som skal "ødlegge" stuen, så da er det også greit at de ser nogenlunde ut:)
He he, skal ikke mase mere om det, det er hvert sitt valg. :)
Du må gjøre det som er naturlig for deg! Lykke til :)
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Desillusjonert skrev:
Salamander skrev:
Jo, forsåvidt, men det er vanligvis veien jeg har pleid å gå, da jeg føler disse gjør den største forskjellen...det er jo også disse som skal "ødlegge" stuen, så da er det også greit at de ser nogenlunde ut:)
He he, skal ikke mase mere om det, det er hvert sitt valg. :)
Du må gjøre det som er naturlig for deg! Lykke til :)
Hehehe...ser ikke på det som mas heller, meninga med tråden er jo å få noen innspill...så dette er helt i tråd med tråden:D
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
timc skrev:
Salamander skrev:
Hvordan er ATC i forhold til Proac?
Totalt forskjellig.

Proac er forsiktige, myke og litt brumlete.

ATC er hardtslående og presise. MEN krever mye av forsterker da de ikke er de letteste å drive på en god måte.


Hva med å se seg om etter en brukt JBL K2 S5800?
LOL lenge siden du har hørt ProAc ?
Tipper ca 10 år siden , Response 3,8 eller Response 2,5 , har jeg rett ? :)

Kjekk tråd foresten :)

Er spent på hva du går for .
Har selv hatt Spendor sp100R og Jbl Array1000 , begge disse sparket bra 8)
 
C

Cappuccino

Gjest
Enig med timc. Jeg har levd med både D25 og D80 i flere år. De er fyldige i bassen ja, men hardtslående er de ikke, i hvert fall ikke sml med en god del annet. (Bare om du sammenligner med de eldre Response modellene du nevnte ;)).

For musikksmaken til trådstarter (som mildt sagt er veldig forskjellig fra min) ville jeg helt klart ha sett meg om etter noe annet enn Proac.

Et anent alternativ, om trådstarter liker å spille høyt (noe jeg anter etter musikksmaken) kan være Cabasse. De er lettdrevne og spiller høyt!
F.eks. de typiske Cabasse kulene + subber gir både trykk og volum så det holder.

Om man er litt feinschmekker vil jeg også si at de nyere modellene til Burmester, f.eks. B30, også burde vurderes.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Helt enig i at ProAc ikke er det trådstarter er på jakt etter .
Og jeg har ikke sagt at de er hardtslående :)

Det var dette utsagnet jeg var uenig i "Proac er forsiktige, myke og litt brumlete." Hvis du vil beskrive dine D25 eller D80 slik , så blir jeg mildt sagt litt overasket .

Men som sagt antagelig ikke dette trådstarter er på jakt etter , så pøs på med gode alternativ med store membraner :)
 
C

Cappuccino

Gjest
Kanskje ikke akkurat "brumlete", men noe softe ja.
Ellers er vi enig.
 
T

timc

Gjest
E.I.A. skrev:
timc skrev:
Salamander skrev:
Hvordan er ATC i forhold til Proac?
Totalt forskjellig.

Proac er forsiktige, myke og litt brumlete.

ATC er hardtslående og presise. MEN krever mye av forsterker da de ikke er de letteste å drive på en god måte.


Hva med å se seg om etter en brukt JBL K2 S5800?
LOL lenge siden du har hørt ProAc ?
Tipper ca 10 år siden , Response 3,8 eller Response 2,5 , har jeg rett ? :)

Kjekk tråd foresten :)

Er spent på hva du går for .
Har selv hatt Spendor sp100R og Jbl Array1000 , begge disse sparket bra 8)
Har hørt 2.5/3.8/25/28/80. Samme gjenngående egenskaper i alle sammen. Når man ser på elementvalg og tuning er det ikke så rart. De har valgt sin filosofi.

Er jo litt gøy at du gjør anntagelser på hva jeg har hørt.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.488
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hva med Zu Definition ? 12500 dollars i USA.

Seks titommere per kanal skulle gjøre susen.

 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Har hørt 2.5/3.8/25/28/80. Samme gjenngående egenskaper i alle sammen. Når man ser på elementvalg og tuning er det ikke så rart. De har valgt sin filosofi.

Er jo litt gøy at du gjør anntagelser på hva jeg har hørt.
Så nå mener du at dette er Stuart Taylor sin filosofi på konstruering av høytalere "forsiktige, myke og litt brumlete" ;D
Jeg ler meg skakk ...

At det er din opplevelse skal jeg godta .
 
T

timc

Gjest
E.I.A. skrev:
Så nå mener du at dette er Stuart Taylor sin filosofi på konstruering av høytalere "forsiktige, myke og litt brumlete" ;D
Jeg ler meg skakk ...
Du får le så mye du vil, men tenk over dette. For hver halvering av frekvens, må ett element vandre 4 ganger lengre for å reprodusere samme lydtrykk.

Så tar man og presser 2 x 6.5" til 20Hz.............

Med andre ord så skal f.eks 2 x 8" i D80 spille en oktav dypere enn hva JBL everest II som har 2 x 15". Do the math.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Det er viktig å huske på at folk har forskjellige behov for lydtrykk for å oppleve dynamisk kontrast. Det avhenger jo bl.a. av rommets størrelse, hvor langt unna man sitter og nivået av bakgrunnsstøy.

Mvh
 
T

timc

Gjest
toref skrev:
Det er viktig å huske på at folk har forskjellige behov for lydtrykk for å oppleve dynamisk kontrast.
Hvor lavt mener du er akseptabelt? Hørselen faller jo ganske kraftig nedover i frekvens, så noe mindre enn rundt 85dB vil jeg tro blir for lite for de fleste. (de som skal ha gulsvstående)

Vil ikke alle ha dynamisk kontrast? Tenker ikke da på kraftige transienter, men evnen til å kunne høre småforandringer i lydtrykk.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
timc skrev:
E.I.A. skrev:
Så nå mener du at dette er Stuart Taylor sin filosofi på konstruering av høytalere "forsiktige, myke og litt brumlete" ;D
Jeg ler meg skakk ...
Du får le så mye du vil, men tenk over dette. For hver halvering av frekvens, må ett element vandre 4 ganger lengre for å reprodusere samme lydtrykk.

Så tar man og presser 2 x 6.5" til 20Hz.............

Med andre ord så skal f.eks 2 x 8" i D80 spille en oktav dypere enn hva JBL everest II som har 2 x 15". Do the math.
Musikk er ikke teori ,men følelser .
Du får regne så mye du vil for meg 8)
De som hørte disse hadde sikkert ikke med kalkulatoren ;D
 

Vedlegg

T

timc

Gjest
E.I.A. skrev:
1: Musikk er ikke teori ,men følelser .

2: De som hørte disse hadde sikkert ikke med kalkulatoren ;D
1: Nei det blir ikke gjort forskning på musikk, og musikkinstrumenter. Nå handler dette om høyttalere. Dersom dèt kun er følelser, utfordrer jeg deg til å lage en høyttaler bassert på følelsene dine. Teori hjelper jo ikke.

2: En positiv test av en britisk høyttaler i ett britisk blad er omtrent så mye verdt som å få opplyst at det er sand i Sahara.
 
D

Desillusjonert

Gjest
timc skrev:
2: En positiv test av en britisk høyttaler i ett britisk blad er omtrent så mye verdt som å få opplyst at det er sand i Sahara.
Ha ha, den var ganske bra :)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
timc skrev:
toref skrev:
Det er viktig å huske på at folk har forskjellige behov for lydtrykk for å oppleve dynamisk kontrast.
Hvor lavt mener du er akseptabelt? Hørselen faller jo ganske kraftig nedover i frekvens, så noe mindre enn rundt 85dB vil jeg tro blir for lite for de fleste. (de som skal ha gulsvstående)

Vil ikke alle ha dynamisk kontrast? Tenker ikke da på kraftige transienter, men evnen til å kunne høre småforandringer i lydtrykk.
Det var det neste leddet i argumentet mitt som skulle belyse dette da.. "Det avhenger jo bl.a. av rommets størrelse, hvor langt unna man sitter og nivået av bakgrunnsstøy." (Argumentet du ikke siterte meg på..) ;) Lydtrykket er delvis gikk av lytteavstand og sterkt påvirket at størrelsen på rommet. Poenget mitt var kun å belyse verdien av kost/nytte vurderinger.

Men når det er sagt så er jeg ikke i tvil om at JBL Everest II er i stand til å gi "trøkk" i vesentlig større rom og på lengre lytteavstander enn konstruksjoner med f.eks. 2 * 8" basser. :)

Mvh
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
timc skrev:
E.I.A. skrev:
1: Musikk er ikke teori ,men følelser .

2: De som hørte disse hadde sikkert ikke med kalkulatoren ;D
1: Nei det blir ikke gjort forskning på musikk, og musikkinstrumenter. Nå handler dette om høyttalere. Dersom dèt kun er følelser, utfordrer jeg deg til å lage en høyttaler bassert på følelsene dine. Teori hjelper jo ikke.

2: En positiv test av en britisk høyttaler i ett britisk blad er omtrent så mye verdt som å få opplyst at det er sand i Sahara.
Synes argumentasjonen din ligger på barneskolenivå , og kommer bare med fjas og svada .
Men nå når jeg sjønner at du har bedre greie på og lage god lyd enn en som har produsert høytalere med stor suksess i nesten 40år ,
skal jeg ikke være med og ødelegge denne tråden mer ,selv om det er god underholdning for andre ;)

Beklager til trådstarter , og håper folk legger inn gode tips til deg .
Kom gjerne med tilbakemeldinger etterhvert :)

Så får Timc og meg gå og få oss et rom , høres jo ut som et gammelt ektepar. ;D
Hvis det hørtes fristende ut Timc så får du sende meg en P.M. :-*
 
T

timc

Gjest
toref skrev:
timc skrev:
toref skrev:
Det er viktig å huske på at folk har forskjellige behov for lydtrykk for å oppleve dynamisk kontrast.
Hvor lavt mener du er akseptabelt? Hørselen faller jo ganske kraftig nedover i frekvens, så noe mindre enn rundt 85dB vil jeg tro blir for lite for de fleste. (de som skal ha gulsvstående)

Vil ikke alle ha dynamisk kontrast? Tenker ikke da på kraftige transienter, men evnen til å kunne høre småforandringer i lydtrykk.
1: Det var det neste leddet i argumentet mitt som skulle belyse dette da.. "Det avhenger jo bl.a. av rommets størrelse, hvor langt unna man sitter og nivået av bakgrunnsstøy." (Argumentet du ikke siterte meg på..) ;) Lydtrykket er delvis gikk av lytteavstand og sterkt påvirket at størrelsen på rommet. Poenget mitt var kun å belyse verdien av kost/nytte vurderinger.

2: Men når det er sagt så er jeg ikke i tvil om at JBL Everest II er i stand til å gi "trøkk" i vesentlig større rom og på lengre lytteavstander enn konstruksjoner med f.eks. 2 * 8" basser. :)

Mvh
1: Nå mistet du meg litt. Bakgrunnstøy tror jeg fint kan se bort fra, så lenge du ikke skal overdøve en motorvei eller lignende. Eventuelt bor i en meget dårlig isolert bygård. Det er det mange som gjør forsåvidt. Når det gjelder kost/nytte når det gjelder dyamisk kontrast, så trenger ikke det være så dyrt i seg selv (isolert sett). ML source f.eks gjør jo dette glimrende i store deler av registeret.

2: Jeg valgte Everest som eksempel bare fordi det var det første jeg tenkte på med store basser. Tangen sine kreasjoner er ett annet. Når man presser ett basselement nedover, er det ikke nødvendigvis frekvensresponsen som må lide. Det er evnen til å takle transienter (både store og små) lengre opp i frekvens som må ta mye av støyten. Det som skjer fysisk kan du se for deg slik (ett worst case scenario):

Du spiller passe høyt. Det kommer en basstromme eller lignende og gjør at basselementet ditt flytter seg 5mm i en retning(tatt ut av luften). Det går da brukbart fint. Elementet tar imot impulsen, og faller til ro innenfor en lavere vandring etter kort tid. Hva skjer så om du er så uheldig at en transient fra skarptrommen treffer samtidig (dersom de dekker samme området. Igjen heeelt tenkt eksempel). Ved såpass store utslag er elementet allerede på grensen, og kanskje utenfor sitt linære BL område. Altså motorstyrke. Transienten fra skarptrommen, møter altså ett svakere magnetfelt når det går gjennom spolen. Huffda, dette høres ikke bra ut. Det som skjer følgende er at siden motorstyrken til elementet er svakere i dette øyeblikket, så har elementet dertil lavere følsomhet. Da kommer lyden ut med en lavere styrke enn det som innsignalet skulle tilsi. Man har altså kompresjon.

Dette er en effekt som ikke vil vise på en frekvensmåling, siden man da kjører sweep, og elementet tar seg kun av èn frekvens i gangen (litt forenklet).

Det jeg vil frem til er at du skal ikke spille så veldig høyt på en "liten" høyttaler tunet lavt, for at dette skal inntreffe. Dette er ikke kritikk mot Proac spesifikt, men alle produsenter som har noen få små elementer og skryter av respons som strekker seg utopisk lavt. SA er ett annet eksempel.
 
T

timc

Gjest
E.I.A. skrev:
Synes argumentasjonen din ligger på barneskolenivå , og kommer bare med fjas og svada .
Men nå når jeg sjønner at du har bedre greie på og lage god lyd enn en som har produsert høytalere med stor suksess i nesten 40år ,
skal jeg ikke være med og ødelegge denne tråden mer ,selv om det er god underholdning for andre ;)

Beklager til trådstarter , og håper folk legger inn gode tips til deg .
Kom gjerne med tilbakemeldinger etterhvert :)

Så får Timc og meg gå og få oss et rom , høres jo ut som et gammelt ektepar. ;D
Hvis det hørtes fristende ut Timc så får du sende meg en P.M. :-*

Jeg har i det minste en argumentasjon.

At noen selger mye høyttaler over en periode er ikke noe kvalitetstegn i seg selv. Hvor mange skryter ikke av lyden i små bosecubes. Dersom mannen i Proac har holdt på i 40 år, så skulle jo produktene til JBL være langt overlegne, siden de har holdt på i over 60 år? Men liker du JBL noe bedre av den grunn. JBL har sine kompromisser de og.

Når det gjelder dette med arealbehov for å gå lavt i frekvens uten store kompromisser, er det ikke jeg som sier det. Dette er kjent og kjær kunnskap fra starten av forriege århundre. Du kan ikke hogge hodet av meg når de fysiske lover går imot deg. Er ikke jeg som har funnet på de.

Konstruktøren i ProAc har tatt ett valg i forhold til hvordan han designer sine ting. Han skal også ha cred for å være konsekvent. Men som alle kommersielle aktører må han velge sine kompromisser. Ellers ville han med stor sannynlighet ikke solgt nok til å kunne drive. Han har lagt seg på en linje der han legger god vekt på det estetisk, med ett godt forhold mellom høyde og bredde. En fasong som tiltaler mange. Desingfolka har deretter gjort en god jobb med finish, og kvalitet på kabinettet. Til slutt har kontrollørene gjort en god jobb med kvalitetssjekken. Har ikke hørt om DOA Proac høyttalere.

Konstruktøren i Proac er fullt klar over begrensningene i sitt design, men han mener at det er de beste kompromissene for å nå målet til firmaet, som til syvende og sist er å selge produkter.

Gjenntar som jeg har gjort før: Det finnes ikke noe slikt som en kompromissløs høyttaler.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
E.I.A. skrev:
timc skrev:
Salamander skrev:
Hvordan er ATC i forhold til Proac?
Totalt forskjellig.

Proac er forsiktige, myke og litt brumlete.

ATC er hardtslående og presise. MEN krever mye av forsterker da de ikke er de letteste å drive på en god måte.


Hva med å se seg om etter en brukt JBL K2 S5800?
LOL lenge siden du har hørt ProAc ?
Tipper ca 10 år siden , Response 3,8 eller Response 2,5 , har jeg rett ? :)

Kjekk tråd foresten :)

Er spent på hva du går for .
Har selv hatt Spendor sp100R og Jbl Array1000 , begge disse sparket bra 8)
Hørte Spendor sp100r igår, og de var hva man kunne kalle en positiv overraskelse! Fikk aldri testet om det var noe slam i dem, men lyden ellers var meget bra! Disse står herved som en sterk kandidat på listen. Fikk som sagt ikke testet om det var noe slam i dem, eller om de kunne spille høyt, men dette må sjekkes ved en senere annleding da dette er kvaliteter jeg setter som et must.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Cappuccino skrev:
Et anent alternativ, om trådstarter liker å spille høyt (noe jeg anter etter musikksmaken) kan være Cabasse. De er lettdrevne og spiller høyt!
F.eks. de typiske Cabasse kulene + subber gir både trykk og volum så det holder.

Om man er litt feinschmekker vil jeg også si at de nyere modellene til Burmester, f.eks. B30, også burde vurderes.
...veldig glad i å spille høyt:D Cabasse har jeg hørt før, men de er bare ikke min kopp te når det kommer til utseende.
Burmester har vel sidemonterte elementer? Har hatt Vienna acoustic strauss med samme prinsipp tidligere, å fikk aldri bassene til å spille optimalt, så det er jeg skeptisk til.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
C. Alshus skrev:
Hva med Zu Definition ? 12500 dollars i USA.

Seks titommere per kanal skulle gjøre susen.

Takk, disse har jeg snust litt på tidligere, men skulle gjerne hørt de før jeg la inn bestilling. Vet om noen som har til demo?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.488
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Er vel en eller to på avforum.no som har disse. Brukeren devilej hadde dem.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
timc skrev:
Det jeg vil frem til er at du skal ikke spille så veldig høyt på en "liten" høyttaler tunet lavt, for at dette skal inntreffe. Dette er ikke kritikk mot Proac spesifikt, men alle produsenter som har noen få små elementer og skryter av respons som strekker seg utopisk lavt. SA er ett annet eksempel.
Vi er i bunn og grunn enige tror jeg. Dessuten ser jeg at jeg var litt kjapp med å lese om trådstarter sine erfaringer og preferanser. I hans tilfelle er det antakelig store elementer i en konstruksjon som er tunet nærmere 30-tallet enn 20-tallet som gjelder. :)

Mvh
 
T

timc

Gjest
toref skrev:
timc skrev:
Det jeg vil frem til er at du skal ikke spille så veldig høyt på en "liten" høyttaler tunet lavt, for at dette skal inntreffe. Dette er ikke kritikk mot Proac spesifikt, men alle produsenter som har noen få små elementer og skryter av respons som strekker seg utopisk lavt. SA er ett annet eksempel.
Vi er i bunn og grunn enige tror jeg. Dessuten ser jeg at jeg var litt kjapp med å lese om trådstarter sine erfaringer og preferanser. I hans tilfelle er det antakelig store elementer i en konstruksjon som er tunet nærmere 30-tallet enn 20-tallet som gjelder. :)

Mvh
Tror ikke vi har vært så veldig uenige opp gjennom. Ulike preferanser ja, men vi har da stort sett komt til samme konklusjoner. Hvorfor vil du skifte ut AE suben?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
timc skrev:
toref skrev:
timc skrev:
Det jeg vil frem til er at du skal ikke spille så veldig høyt på en "liten" høyttaler tunet lavt, for at dette skal inntreffe. Dette er ikke kritikk mot Proac spesifikt, men alle produsenter som har noen få små elementer og skryter av respons som strekker seg utopisk lavt. SA er ett annet eksempel.
Vi er i bunn og grunn enige tror jeg. Dessuten ser jeg at jeg var litt kjapp med å lese om trådstarter sine erfaringer og preferanser. I hans tilfelle er det antakelig store elementer i en konstruksjon som er tunet nærmere 30-tallet enn 20-tallet som gjelder. :)

Mvh
Tror ikke vi har vært så veldig uenige opp gjennom. Ulike preferanser ja, men vi har da stort sett komt til samme konklusjoner. Hvorfor vil du skifte ut AE suben?
Dette blir OT. Men i korte trekk: Jeg er utrolig fornøyd med AE subene. Spesielt etter at jeg tok meg tid til å justere delefrekvens mer riktig ift plassering / ufasinger. På en del dynamiske innspillinger har jeg nå trommene i rommet. ;D Så hvorfor forandre noe? Jeg antar at det er samme grunn som mange andre har for oppgraderinger; kanskje kan det bli enda bedre? Dessuten var det morsomt å bygge dem. Prosjektet kombinerer artige domener: Akustikk, elektronikk, fysikk og musikk. :) Men som du var inne på i en annen tråd, kost/nytte vurderingen må også inn på et eller annet tidspunkt. :D

Mvh
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
...hva med Vienna Acoustics the music? har tidligere hatt Strauss, hvor jeg ikke fikk til de sidemonterte bassene, men kryss i taket for resten av lyden! Noen som har hørt eller vet om sted man kan høre?

Montana kanskje? EPX? Hørt? noen?


:)
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Salamander skrev:
ceroxol skrev:
Salamander skrev:
Var innom Lyric igår å hørte litt, og avantgarde duo grosso falt helt fra for min smak. Lyden var god, men ikke på min musikk, så de er strøket av "ønskelisten".
Hmm.. Har selv hørt dette oppsettet og jeg vet ikke helt hva de har gjort. Synes faktisk Uno Nano oppsettet de har i Sandvika spiller bedre, men jeg hørte dette med egen dac+mac, så mulig det ligger noe her.. Selv spiller jeg mest elektronika og rock/metall/indie, samt endel litt roligere gitarbasert musikk, hip-hop, ambient, jazz etc. Har valgt AG Duo G2 og er strålende fornøyd! ;)
hmmm...De var spendt opp på noen karslige monoblokker fra Cary om jeg ikke husker feil, men klart, det er jo ingen garanti for suksess.
Synes det var lite driv og morofaktor på de, og noe bass var det ikke å prate om. hvordan opplever du dine, er det godt med driv og slam? Slam er en meget viktig faktor for meg.
har lest gjennom tråden din, å ser jo at du er strålende fornøyd, og ikke minst har vi ganske lik musikksmak:)
Er meget meget fornøyd ja.. :) Det skjedd ganske mye i bassen på de nye G2 modellene og hos meg savner jeg lite; AG har de beste kvalitetene fra mine tidligere høyttalere+mye mer. Stemmegjengivelsen er enormt høy, samtidig som de er raske, ytterst dynamiske og med en skyhøy morrofaktor! Det finnes sikkert høyttalere med enda mer fysisk slam (klassisk eks. er de store modeller fra Wilson), og det er noen her på forumet som har en sub i tillegg for å ta de aller dypeste frekvensene (søk på bondebass). Bor selv i leilighet (ca. 25kvm stue) og der trengs det virkelig ikke mer - jeg liker også å spille høyt, men flytter til hus med stor stue (+40kvm) om 8mnd, så da endrer dette behovet seg kanskje. Med din musikksmak - som er meget lik min - så ville jeg valgt noe med litt membranareal. Min forrige høyttaler, Ref.3A, hadde 2x8" på hver side og det var langt fra nok. Ellers har jeg bare positive erfaringer med å velge noe lettdrevent, tidligere hadde jeg ganske tungdrevne høytt. med forholdsvis komplekse delefiltre koblet til store effekttrinn fra Pass Labs, nå føler jeg at jeg har en langt mer levende gjengivelse. Du er seff velkommen på en lytt hos meg, jeg bor i Odense, Dk, men hvis du er i området så.. :)

Salamander skrev:
...hva med Vienna Acoustics the music? har tidligere hatt Strauss, hvor jeg ikke fikk til de sidemonterte bassene, men kryss i taket for resten av lyden! Noen som har hørt eller vet om sted man kan høre?
Vurderte faktisk The Music, evt. The Kiss+sub, en periode tidligere i år. Har hørt disse flere ganger hos forhandler Vassagohifi (jeg bor i Odense), men nei, det er noe eget med høyeffektive horn.. ;)
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
696
Antall liker
1.002
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
ceroxol skrev:
Er meget meget fornøyd ja.. :) Det skjedd ganske mye i bassen på de nye G2 modellene og hos meg savner jeg lite; AG har de beste kvalitetene fra mine tidligere høyttalere+mye mer. Stemmegjengivelsen er enormt høy, samtidig som de er raske, ytterst dynamiske og med en skyhøy morrofaktor! Det finnes sikkert høyttalere med enda mer fysisk slam (klassisk eks. er de store modeller fra Wilson), og det er noen her på forumet som har en sub i tillegg for å ta de aller dypeste frekvensene (søk på bondebass). Bor selv i leilighet (ca. 25kvm stue) og der trengs det virkelig ikke mer - jeg liker også å spille høyt, men flytter til hus med stor stue (+40kvm) om 8mnd, så da endrer dette behovet seg kanskje. Med din musikksmak - som er meget lik min - så ville jeg valgt noe med litt membranareal. Min forrige høyttaler, Ref.3A, hadde 2x8" på hver side og det var langt fra nok. Ellers har jeg bare positive erfaringer med å velge noe lettdrevent, tidligere hadde jeg ganske tungdrevne høytt. med forholdsvis komplekse delefiltre koblet til store effekttrinn fra Pass Labs, nå føler jeg at jeg har en langt mer levende gjengivelse. Du er seff velkommen på en lytt hos meg, jeg bor i Odense, Dk, men hvis du er i området så.. :)

Salamander skrev:
...hva med Vienna Acoustics the music? har tidligere hatt Strauss, hvor jeg ikke fikk til de sidemonterte bassene, men kryss i taket for resten av lyden! Noen som har hørt eller vet om sted man kan høre?
Vurderte faktisk The Music, evt. The Kiss+sub, en periode tidligere i år. Har hørt disse flere ganger hos forhandler Vassagohifi (jeg bor i Odense), men nei, det er noe eget med høyeffektive horn.. ;)
Godt å høre, for jeg har virkelig ikke lyst til å stryke disse av listen, da avantgarde har vært en drøm (ihvertfall utseendemessig) i mange år :D
Deler også din oppfatning med membranareale..har hatt flere gode høyttalere opp igjennom årene, men har alltid savnet det slamet man finner i PA høyttalere. Når Cerwin Vega kan få det til for småpenger, burde da F*** meg disse som forlanger prisen av en bil for sine kreasjoner klare det også :p

Takker for innbydelse...er i københavn titt og ofte, men da skjelden med bil...men skulle jeg finne for godt å stue Kangooen inn på båten, så tar jeg kontakt :)

Hvordan var The Music kontra til duo da? Ser jo Duo trakk det lengste strået, men hva var deres respektive styrker og svakheter? :)
 
Topp Bunn