Hjelp til mekanisk trafo brum?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har fået 230 flere gange men ikke med diy. Vasker op på restaurant og der er 230 v stik ved siden af vasken. Hænderne i vand og vand på gulvet. Det var tæt på. Jo selvfølgelig kan 230 være farligt. Men Diy er fuldt lovligt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har fået 230 flere gange men ikke med diy. Vasker op på restaurant og der er 230 v stik ved siden af vasken. Hænderne i vand og vand på gulvet. Det var tæt på. Jo selvfølgelig kan 230 være farligt. Men Diy er fuldt lovligt.
    Like fullt farlig.
    Tviler på om DIY er lovlig å selge.
    Ingen sikring eller kontroll av kvaliteten.
    Det du forteller om oppvask jobben din sier meg at du ikke tar dette seriøst.
     
    X

    X186841

    Gjest
    100% enig med deg for en gangs skyld :)

    Naim er helt håpløst ifm mekanisk brum fra trafoer. Samme er hele selskapet. Arrogante folk. Jeg hadde NAP300/NAC552/DAC + ekstra PS og HT. Lekket oppsett. Jeg ble så irritert på grunn av trafostøy at jeg solgte hele greia. Har heller ikke angret på dette lydmessig.


    Gammel tråd, I know ...

    Noen i Oslo-området som har et Sjøstrøm evt LC Audio filter som kan lånes en dag? Ser enkelte har hell med denne typen utstyr på Naim - min NAP200 brummer som rakker'n.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Har fået 230 flere gange men ikke med diy. Vasker op på restaurant og der er 230 v stik ved siden af vasken. Hænderne i vand og vand på gulvet. Det var tæt på. Jo selvfølgelig kan 230 være farligt. Men Diy er fuldt lovligt.
    Like fullt farlig.
    Tviler på om DIY er lovlig å selge.
    Ingen sikring eller kontroll av kvaliteten.
    Det du forteller om oppvask jobben din sier meg at du ikke tar dette seriøst.
    Der har du forklaringen på hvorfor Dansker bruker tresko. Isolasjon mot jord
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg er Norsk og hater træsko. Men i Danmark kan en elektriker røre ved 230 Vac og holde en anden person i hånden. Ingen dør af det. Jeg har prøvet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er Norsk og hater træsko. Men i Danmark kan en elektriker røre ved 230 Vac og holde en anden person i hånden. Ingen dør af det. Jeg har prøvet.
    Du skriver dansk og er i live ja.
    Du har ikke lest linken jeg sendte!
    Ingen brå død for de fleste. Det er senskadene som er alvorlige.
    Les og fortell om du fortsatt ikke har forstått.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tenker at også dansker mår lite godt av å holde i L-lederen i et TN-nett. N-lederen kan man godt holde i, hvis alt er normalt... Det er det som er forskjellen på IT og TN nett. Ellers er jeg helt enig med Audiomix - man tuller ikke med 230V. Vit hva du gjør -eller la være.
    Trafobrum har også flere årsaker enn forvrengt sinus fra nettet. Dårlige trafoer og svak eller nærmest feilaktig mekanisk montering er også kilder til brum. Det er faktisk relativt normalt at vibrasjoner fra kjernen kan forplante seg til montasjen, og hvis denne ikke er stiv eller dempet nok, vil man gjerne høre mer eller mindre brum.
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Fikk lånt denne greia av en kar med mye dyrt utstyr, er dette et DC-filter?

    IMG_20190824_154754.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tydeligvis et hjemmelagd nettfilter med et par kondensatorer fra hver fase til jord og en mellom fasene, og et par ferrittringer før og etter. Den effektmotstanden mellom fasene forstår jeg ikke, og jeg synes de to kondensatorene ser ut som "audiofile" foliekondensatorer heller enn XY-ratede høyspenningskondensatorer som det må være i et slikt filter. Helhetsinntrykket er at det der ser nokså farlig ut. Jeg ville ikke satt spenning på det.

    https://www.ato.com/power-line-filter-basics-working-principle
    https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/safety-capacitor-class-x-and-class-y-capacitors/
    ND_x-class_y-class_safety_figure2.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Den motstanden kan være positiv ved at den lader ut kondensatorene. Det skal godt gjøres å koble fra et slikt filter med spenningen på plass.
    Men:
    Safety First.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den motstanden kan være positiv ved at den lader ut kondensatorene. Det skal godt gjøres å koble fra et slikt filter med spenningen på plass.
    Ja, det må nok være slik det er tenkt. Det er vel bare nødvendig hvis kondensatorene har litt store verdier, men det går ikke å lese fra bildet. For meg ser den også ut til å være av en type som man vil forvente å finne i et delefilter (Jantzen?), ikke en sterkstrømskomponent. Den ser ut til å stå permanent innkoblet over 230 V som en annen varmeovn. Jeg ville fortsatt ikke satt sterkstrøm på det der.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Den motstanden kan være positiv ved at den lader ut kondensatorene. Det skal godt gjøres å koble fra et slikt filter med spenningen på plass.
    Men:
    Safety First.
    Nå men du kan jo stave når du vil.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Hva med andre, uønskede effekter ved et slikt filter? Jeg har de siste årene hatt høyttalere som krever mye strøm og effekt, og hadde diverse støyproblemer med en av mine tidligere forsterkere. Da jeg prøvde et DC filter så opplevde jeg helt klart en forflatning av dynamikken. Jeg er ikke typen som lett lar meg innbille ting, innbiller jeg meg he he. Men denne negative effekten var for meg veldig tydelig. Jeg switchet frem og tilbake mange ganger over en lang periode. Etter dette er jeg skeptisk til å sette en boks med komponenter av noe slag mellom støpsel og poweramp.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kondensatorerne og dioderne skal være store og kraftige. Men kondensatorerne behøver ikke kunne tåle mere end 10- 16 VDC. Oplever ikke manglende dynamik med New Class D softstart. De har 2 stk 6800uf back to back.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn