Hjelp til mekanisk trafo brum?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gujo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2014
    Innlegg
    117
    Antall liker
    35
    Mekaniskt trafobrum har jag haft i ett system och prövat olika lösningar med varierande resultat.
    Och som skrivits ovan så har detta problem flera olika orsaker.
    Så att det kommer fram olika metoder att åtgärda är nog inget märkligt.
    ej heller att en lösning fungerar i ett sammanhang men inte i ett annat.
    Och såsom icke elektriker blir jag imponerad över kunskaper ovan hur ta fram kretslösningar & dimensionera etc etc.

    Min egen reflexion är att vi som användare,som råkar ut för detta, borde vara ha inställningen
    gentemot tillverkarna av apparaterna , att detta ej är acceptabelt och att det är apparattillverkarnas
    ansvar att ta fram inbyggda åtgärder.
    (Sedan må ju apparat-tillverkarna i sin tur ta det med trafo leverantörerna.
    Men hela fixen/ lösningen ligger säkert inte bara där)
    Det är ju inte acceptabelt att apparater som kostar 10-100 000 kr har ett sådant problem.
    Apparater som står i bebodda rum. ( Ref diskussionen om hur förbättra acceptans för hi- fi osv )

    En analogi till fordons-/ bilbranschen :
    För ca 15 år sedan var Gnissel & Skrammel den vanligaste anmärkningen i den stora kundundersökningen JD Powers.
    Och JDP frågade bilkunderna : Vad är det mest störande problemet du kan ha i din bil ?
    Svaret blev : Oväntade och omotiverade ljud ( framförallt från motorrum och chassi/underrede )

    Successivt har biltillverkarna genom hårt arbete fått Gnissel & Skrammel till en helt annan & bättre nivå.
    Det var många aspekter & orsaker som måste adresseras & nya konstruktionslösningar & arbetsmetoder tas fram
    Ej "gratis"
    T ex : Inverkan av temperatur & Luftfuktighet, vilka Material & Fästelement fungerar /fungerar inte initialt & efter lång tid,
    hur kan man styva upp omgivningen/karossen för mindre rörelser , hur kan man simulera & prova detta osv osv
    Idag är i stort sett en ny bil med mkt Gnissel & Skrammel ej accepterad, speciellt inte inom premium- segmenten

    Så borde hifi-fabrikanterna ta sig an problemet med trafo brum ( inte minst för branschens egen skull)
    och vi som kunder skall till dess inte acceptera sådana produkter

    mvh
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Helt enig. Det er også noen produsenter som har DC-DC filter innebygd. Chapter hadde f.eks dette som standard på flere av sine dyre modeller da de har store trafoer og svært lite tomgangsstrøm. Disse to parametrene er de verste i forhold til følsomhet for DC på nettet og påfølgende "knurring" i trafoen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Jeg anser det for en produsents elementære oppgave å lage forsterkere som ikke skal støye sjenerende på et helt vanlig strømnett. Alt annet er for dårlig.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Viktigste regel ved å bekjempe støy av ulike former er å lokalisere støykilden 100%. Det synes å være underkommunisert i denne tråden....

    Det verste jeg ser er mange tiltak som i sum eliminerer problemet, men tilfører noen nye....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Viktigste regel ved å bekjempe støy av ulike former er å lokalisere støykilden 100%. Det synes å være underkommunisert i denne tråden....

    Det verste jeg ser er mange tiltak som i sum eliminerer problemet, men tilfører noen nye....
    Tror jeg nevnte dette tidlig.
    Gjelder all slags støy. Den må identifiseres og helst løses (i hvert fall dempes) der den genereres.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vanskelig å være enig i de to siste innleggene fra Kabeldragern og Audiomix. Det er bare ikke så enkelt å sette fingeren på nøyaktig hva problemet er for en som ikke har utdannelse/bakgrunn i elektronikk. Derfor blir man nødt til å prøve og feile, men med hjelp av folk her inne trenger man kanskje ikke famle i blinde.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for hjelpen Armand. Jeg kan eventuelt bygge den rimelige utgaven først for å se om det virker. Hvis det gjør det kan jeg bygge den andre utgaven skikkelig i en boks osv.

    Hva er beste måten å måle om det er DC på nettet?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for hjelpen Armand. Jeg kan eventuelt bygge den rimelige utgaven først for å se om det virker. Hvis det gjør det kan jeg bygge den andre utgaven skikkelig i en boks osv.

    Hva er beste måten å måle om det er DC på nettet?
    Har vel noe med kvadratet av hver halvperiode?

    Eller:

    Mains DC and Transformers


    After the asymmetrical load has done its job, a simulation shows the positive peaks of the 240V AC waveform reach 338.35V, but the (unloaded) negative peaks reach the proper value of 339.28V. This is a tiny bit less than the theoretical value of 339.41V because of the transformer load resistance and simulator resolution. The difference between the peak voltages is 0.93V, but the mean (average) DC voltage is -275mV. It is the mean value that appears as "DC" on the mains. It can also be measured, but to do so requires that one works on live components. This is not recommended as it is inherently dangerous. However, if you must (and PLEASE take extreme care), you need a 100k resistor and a 10uF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor. This attenuates the AC enough to prevent the front-end of the meter from being overloaded, and the DC voltage is easy to measure. Expect to see the DC vary around the zero voltage, with a normal variation of +/-25mV or so (typical - residential areas). The alternative method is to measure the DC across the diode/capacitor network in the circuit of Figure 3. Do not connect or disconnect the meter with the circuit live, and use alligator clip leads to make the connections.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Her er det vel bare å teste ut å selv..
    Har samme problemet som trådstarter (av varierende grad)

    Har som Audiomix mottatt mine DC blocking print fra Sjöström Audio.

    Prima service bestilt på langfredag pakket og sent fra Sverige dagen etter.

    Jeg har mekanisk trafobrum som kommer og går med ca 2 sek mellomrom

    Problemet er størst og er nesten alltid tilstede i forsterkeren med 2 stk 500va RS trafoer (ringkjerne)
    Problemet har begynt å opptre i en annen forsterker med 2 stk 300va Toroidy epoxy fylte Audio transformatorer (ringkjærne)
    Problemet kan noen ganger høres svakt på DACen med 3 stk 300va Selectronic R-core

    Jeg er derfor av den oppfatning av at forskjellige trafoer takler nettrelaterte problemer bedre /dårlige en andre, uansett så ønsker jeg å bekjempe problemet der det er.

    Skal bygge filteret og sette på en kontakt på det så det blir enkelt å ta av og på og bytte mellom komponenter og se hvor mye det hjelper ev. skader



    will be back

    Per
    Testing testing.

    Bygde en DCT-02 med 10000uf kondiser og Mur860 likerettere.
    Monterte alle 10 likeretterne iht byggeanvisningen.

    Konklusjon:

    -Mekanisk jevn støy: ingen endring, for øyeblikket har jeg ingen varierende lyd, det er en hørbar lyd (såvidt hørbar på 2m avstand)
    før hadde jeg en varierende høy brumming med ca 1-2 sek mellomrom, den har (dessverre) forsvunnet.

    Jeg hadde som plan om at filteret skulle eliminere den høye lyden.

    -Lydkvalitet med / uten filter :
    testet noen ganger og fant ut at det er litt forskjell med filter, det er ørlite granne mindre oppløsning og litt mindre stereo perspektiv.
    Forskjellen ikke stor, det er foreksempel større forskjell på en god nettkabel.
    Nå skal det sies at jeg bruker en billig lakrissnøre inn og ut av filteret og at det kan godt hende at denne kabelen har større påvirkning enn selve filteret.....

    Nå skal det sies at dette er subjektive opplevelser i mitt oppsett..

    Skal teste når / om den høye varierende brummingen kommer tilbake.

    P.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tusen takk for hjelpen Armand. Jeg kan eventuelt bygge den rimelige utgaven først for å se om det virker. Hvis det gjør det kan jeg bygge den andre utgaven skikkelig i en boks osv.

    Hva er beste måten å måle om det er DC på nettet?
    Har vel noe med kvadratet av hver halvperiode?

    Eller:

    Mains DC and Transformers


    After the asymmetrical load has done its job, a simulation shows the positive peaks of the 240V AC waveform reach 338.35V, but the (unloaded) negative peaks reach the proper value of 339.28V. This is a tiny bit less than the theoretical value of 339.41V because of the transformer load resistance and simulator resolution. The difference between the peak voltages is 0.93V, but the mean (average) DC voltage is -275mV. It is the mean value that appears as "DC" on the mains. It can also be measured, but to do so requires that one works on live components. This is not recommended as it is inherently dangerous. However, if you must (and PLEASE take extreme care), you need a 100k resistor and a 10uF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor. This attenuates the AC enough to prevent the front-end of the meter from being overloaded, and the DC voltage is easy to measure. Expect to see the DC vary around the zero voltage, with a normal variation of +/-25mV or so (typical - residential areas). The alternative method is to measure the DC across the diode/capacitor network in the circuit of Figure 3. Do not connect or disconnect the meter with the circuit live, and use alligator clip leads to make the connections.
    Dette kan ikke gjentas for ofte.
    Ikke for amatører.
    Selv smellet hvis du kobler galt er kan være nok til å gjøre skade.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Nå skal det sies at jeg bruker en billig lakrissnøre inn og ut av filteret og at det kan godt hende at denne kabelen har større påvirkning enn selve filteret.....
    Jeg håper du ikke snakker om lakrissnøre som signalkabel lakrissnøre? :eek::eek:
    Her må man bruke vanlig skikkelig 1,5-2,5 mm^2 230V nettkabel.
    Du skriver at du ble kvitt noe brum dessverre. Hvorfor dessverre??

    Du skriver også at du opplever svak forringelse av stereoperpektiv og oppløsning. Jeg tviler ikke på at du oppfatter det slik, men jeg tviler på at det faktisk *er* slik. La oss ikke starte en lang diskusjon rundt dette. Det har vært diskutert lenge nok i andre tråder. Men det som hadde vært litt moro var å lage en blindtesting DC-sperre boks som kan fjernstyres og og som styrer releer inni boksen via en mikrokontroller som har en ABX funksjon.
    Man trykker på en knapp, og det blir helt tilfeldig om filteret er aktivt eller inaktivt. Så lytter man og kommer med sin vurdering. Så trykker man på "svar" knappen og riktig svar vil vises på et par lysdioder. Denne testen kan bare gjennomføres hvis det ikke er DC på nettet siden brummingen ville avsløre om boksen er aktiv eller ikke. Den kunne jo leies ut for en billig penge til de som er nyskjerrige på hva et slikt filter gjør for (med) sitt hi-fi system.
    Jeg kunne f.eks ta et par hundre kroner i leie bare for å dekke inn litt av kostnaden og bryderiet. Den kunne jo lages slik at man lese av DC-nivået på nettet også. Finnes det slike apparat? Er det noen interesse?

    Ellers så kan DC måles slik som ymir (Elliott) skriver. Audiomix er og inne på noe svært viktig. Ikke tull med 230V!!! Men skjønner man hvordan det skal gjøres, har litt utstyr og skjønner hvor farlig 230V kan være, så er det ikke farlig hvis man gjør det på følgende måte:
    * Man kan bruke en skjøtekabel.
    * Dra ut kontakten.
    * Koble opp alt med multimeter og hele faderullan med krokodilleklemmer på en skikkelig ryddig og oversiktlig måte.
    * Rygg to meter tilbake
    * Sett stikkontakten i veggen.
    * Gå forsiktig frem og les av multimeter uten å røre noen ting eller snuble i ledninger og havne med trynet oppi 230V koblingen. :D
    * ta ut stikkontakten.

    Gjør men dette på en såpass strukturert måte så skal man ikke skremme folk fra å prøve.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du er velkommen til å teste hos meg Armand:)
    Kan ikke garantere at jeg har DC fritt nett, men har aldri hatt trafo during i mitt anlegg.
    Regner meg å få komponenter til de to kortene i slutten av neste uke.
    Fort gjort å bygge.
    Blir testet ut på andre siden av byen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Simulering av måler for DC på strømnettet

    Jeg kommer nok ikke til å klare å la være å lage en krets som måler DC offset på nettet. Jeg har ikke funnet noen som lager dette på internett. Er det noen som har hørt om det?

    Vel, for de som er interessert, så kan jeg jo vise her hvordan DC på nettet oppstår med noen simuleringer.

    Screen Shot 05-09-15 at 12.09 AM.jpg

    Til venstre ser man to 6-pols switcher (SW1 og SW2). Med disse kan jeg velge hvor stor motstand som kobles inn i serie med dioden og dermed hvor skjevhet jeg lager på "nettet". SW1, D1 lager DC-offset ene veien, og SW2, D2 lager offset andre veien. Jeg kan velge å aktivere eller deaktivere de to med SW3 og SW4.
    V1 er 230V spenningen. Den er koblet til "jord" i ene enden. Dette er IKKE "jord" som i stikkontakten, men jord som "0"-referanse for resten av kretsløpet. Hele denne kretsen er dermed tilkoblet en fase på nettet så her er det best å holde fingrene unna!
    R4 (1 ohm) simulerer resistansen som er i nettet. Hva denne er i praksis vil variere. Jo lavere den er jo mindre fare er det for DC.
    R1 og C1 er de to komponentene som kobles opp for å gjøre målinger med lavere spenninger over C1. Ved 50Hz tilsvarer 10uF 318 ohm og det vil gå bare 230/40318= 5,4mA i denne målekretsen. All DC vil bli liggende over C1 og det er der vi måler.
    Kretsløpet til høyre er et andre ordens lavpassfiler med justerbar forsterkning. -3dB ligger på 0,25Hz og 50Hz blir dempet med 74dB. Vi kan dermed måle DC uten at 50Hz rippel blander seg for mye inn.
    På bildet over ser vi at jeg har koblet inn SW3 med en resistans på 40 ohm i serie med dioden og vi får en DC offset på -2,46V.
    Øverst ser vi kurveformen på:
    Først: 230V det er ikke så lett å se den lille 2,46V offseten på så så høye amplituder
    Andre: Her er kurveformen målt over C1. Her kan man lett se offseten sammen med 50Hz signalet. Det svinger rundt -2,46V
    Tredje: Her ser vi responsen etter filteret. Vi ser at det har en innsvingningstid på ca. 3 sekunder, men 50Hz er nå borte og vi sitter igjen med "ren" DC offset på 2,46 volt.
    Screen Shot 05-09-15 at 12.56 AM.jpg


    Her har jeg byttet om på bryterene og vi ser at DC offset nå er +2,46 volt.

    Så må dette gjennom litt signalbehandling:

    Screen Shot 05-09-15 at 01.56 AM.jpg

    Denne kretsen fortsetter mot høyre fra filteret på de forrige bildene. Jeg forklarer ikke alt her, men jeg kan si at spenningen fra filteret blir delt opp i to spenningsområder og også flyttet fra +-2,5V opp til 0-5V slik at både positiv og negativ DC kan leses av med en mikrokontroller som bare kan lese positive spenninger. Det er altså to måleområder, ett som klarer +-50mV DC offset og ett som klarer +-2,5V DC offset. Dette for å gi mer nøyaktige målinger av lave DC-verdier.
    Disse to måleområdene går så inn på to 10-bits AD konverere på mikrokontrolleren for avlesning. Denne masserer så dataene og sender de ut på 4 7-segment display.
    Jeg har skrevet koden slik at den bytter måleområde automatisk hvis DC offset kommer utenfor 50mV.
    To lysdioder indikerer om måleområdet er over eller under 50mV DC. Rødt hvis over 50mV og grønt hvis mindre enn 50mV

    Screen Shot 05-09-15 at 01.53 AM.jpg

    Her er hele kretsen i drift med kode 7-segment og det hele. Akkurat her er DC-offset -38,8mV og vi har grønt lys.

    Screen Shot 05-09-15 at 02.02 AM.jpg

    Her er DC offset 2,46 volt og vi har rødt lys.

    Dette ser jo ut som det virker i teorien og i simulering. Nå gjenstår det "bare" å lage kretskort, teste, justere og bli kvitt støy som "real life" gjerne har mer av enn en simulering :(
    Så får vi se om dette i det hele tatt lar seg gjøre. Jeg har aldri laget et mikroprosessor-system som skal ha en "live" 230V fase som referanse. Her må det isoleres godt!
    Det kan hende at man bør erstatte det første aktive filteret med et par passive filtre og sette inn en optokobler før man jobber videre med signalbehandlingen etterpå. Det høres litt bedre ut egentlig...

    Jeg skriver mer når jeg har kommet videre.

    Armand
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har hatt suksess så langt med testingen av designet mitt. Jeg er såpass "heldig" at jeg har DC på nettet mitt med ujevne mellomrom så jeg kan lett se at det varierer. Mesteparten av tiden ligger det på rundt 0V men av og til får jeg ca 60mV DC. Dette er faktisk nok til at jeg kan høre en svak during fra transformatorene mine (3x500VA).
    Jeg har også laget en et kretsløp som aktivt lager DC på mitt eget nett på 40mV slik at jeg kan kalibrere kretsen.
    Jeg fikk faktisk en idè om å legge inn en funksjon i kretsløpet som aktivt går inn å genererer DC i motfase av det som kommer på nettet.
    Man kan jo tenke seg at man kan gjøre dette inntil 100mV, og hvis DC på netter kommer over dette så kan systemet sjalte inn DC-sperre kondensatorene ved behov. Jeg skal se mer på det senere.

    For å skille 230V fra resten av kretsløpet har jeg bestemt meg for å bruke optokoblere. Det blir for "grisete" å ha live 230V som en del av et kretsløp med mikroprosessorer, display etc. Først prøvde å lage et opplegg som skulle drive optkoblere direkte, men måtte gi opp. Kildeimpedansen på målekretsen er for høy selv om man går opp på kraftigere kondensatorer og motstander. Et design basert på MOS-FET'er ble også testet ut, men det ble for komplisert til at det var hensiktsmessig. Så jeg må beholde første ledd i kretsen (lavpassfilteret og opampen) sammen med live 230V. Men ut fra denne skal det komme en lineær ( IL300 ) optokobler som skiller resten fra farlige 230V spenninger. Denne er i bestilling og jeg kommer tilbake med mer når denne er på plass. Der ikke noen i Kongsberg som har en i skuffen sin??
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kjerring !, for meg er det også det samme , men gjerne og prøvet i praksis
    Følger "pusen" med?
    Eller har du konkludert med at dette er uinteressant kjerring prat?
    Nå har jeg blitt lovet komponenter tidlig denne uka.
    Håper det stemmer.
    Armand kan sikkert få låne det ene kortet til test.
    IL300 har jeg dessverre ikke.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    2.695
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo ikke så veldig inntresant utvikling på tråden , Armand får 6 av 10 for sitt tilbake svar , for at du helt unngår å svare presist .Du har dog kunnskap , men det handler og om å sette dem i verk med utprøvinger , Når du har laget ett perfekt og utprøvet super nettfilter som er utprøvet i flere testhold og som ikke struper dynamikken eller gjør andre unoter bør du få patent på dette. Om den lyser grønt eller rødt eller om den kan måle støy undertrykking er for meg totalt uintessant
    Beklager til tråd starter for ut løp , mitt forslag om å fjerne filter for bedre dynamikk var i beste mening og utprøvet , men en annen her vet bedre ? Det handler ikke mer om musikk for dere i måle mafian . Nå handler det kun om å bevise i test simmer og få bifall og bukk og skrap fra kjerringer ", (de som følger mannen sin i tykt og tynt uten å vite hvorfor )beklager jenter ) ikke alle er sånn er sånn.
    Jeg har ca 40 års farts tid fra diy , Jeg har jobbet mange år som tekniker mekaniker ute i felten traction choppere og elektroniske reguleringer i kjøre tøy og lade utstyr ,relestyringer , sikkerhets last utstyr og fjernstyring for hydrauliske kraner og trucker . 'Ikke alltid kunne man stole på spesialiserte testere ,erfaring og faktisk fra min diy kunnskap har vært en stor fordel , jeg løste alle mine oppgaver . Jeg kunne ikke reise vekk fra ett problem jeg var sendt ut for å løse .
    Hobbyen min er nesten religion for meg , og at det er diy er jo ikke for at det er simplere eller billigere , jeg har funnet ut av ett konsept " og jeg har real life erfaringer " ikke en fra sim"
    Jeg har dog 3 tilfeller der for eksempel konstruksjoner fra LT spice ikke fungerer i det hele tatt , og det er vel ikke spesiellt for akkurat spice tenker jeg ,, hvordan kan en sim erstatte en for eksempel store audio konstruktører som Borbely , bare for å nevne en .
    Mål på gutter ,men fy f,,,, så lite intresant ,,,, men hold dere for gode til å kverulere en tråd når du fysisk ikke har testet ut ting selv ,, det ville jeg gjort ,Jeg blander meg alldri inn i en tråd , hvis det ikke er relevant for in holdet i tråden .
    Litt ydmyk het for for sin hobby og ett felt , der ikke alltid lave støytall og ultra lave forvrengninger er det utstyret som lyder best
    For meg er det kun lyden som teller , men jeg registrer med sorg at det kun er spekken som gjelder for enkelte ,Jeg ble kallt for en hykler
    da jeg nevnte det en annen gang her ,
    Men jeg driter i det ,og koser meg med min nye CI phono MC pre og oppdager flere av platene mine på ny :)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    R1 og C1 er de to komponentene som kobles opp for å gjøre målinger med lavere spenninger over C1. Ved 50Hz tilsvarer 10uF 318 ohm og det vil gå bare 230/40318= 5,4mA i denne målekretsen. All DC vil bli liggende over C1 og det er der vi måler.
    Kretsløpet til høyre er et andre ordens lavpassfiler med justerbar forsterkning. -3dB ligger på 0,25Hz og 50Hz blir dempet med 74dB. Vi kan dermed måle DC uten at 50Hz rippel blander seg for mye inn.
    Så lenge DC på nettet består av en ren offset-spenning i tillegg til fundamental 50Hz vil kretsen sikkert måle dette korrekt. Men hva hvis DC-spenningen er representert ved overharmoniske som kludrer til symmetrien i 50 Hz og gjør en halvperiode "tyngre" enn den andre og dermed forskyver nullpunktet?
    Siden du bruker et lavpassfilter vil dette undertrykke overharmoniske i større grad enn 50Hz og rette opp asymmetrien som finnes i inngangssignalet. Det burde bety at målt DC-komponent etter filtekretsen ikke er i samsvar med DC-komponenten på det originale signalet.
    Har du forsøkt å simulere kretsen med overharmoniske komponenter på nettspenningen?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Da er IL300 oppe å går. Det kom imidlertid som et sjokk på meg at det er forskjell på simulering og "real life" :eek::eek:???. I simuleringen var alt så fint og stabilt, men i "real life" driver plutselig ting å drifter litt avhengig av temperatur og gud vet hva. Disse simuleringsgreiene er nok best å bare kutte ut!

    Nei, spøk til side. Dette betyr ikke noe annet enn at jeg må optimalisere målingene for to forskjellige spenningsområder med to separate optokoblere. Heldigvis kjøpte jeg fler.

    Jeg har nå et måleområde fra -1,4V DC til +1,4V DC med nøyaktighet på ca 20mV. Jeg tror +-1,4V er tilstrekkelig som et maksimum måleområde da de fleste forhåpentligvis ikke har mer DC enn dette på sitt nett.

    Jeg skal nå se på en ny oppkobling og prøve å få til en nøyaktighet ned mot 2-3mV.

    Men først må jeg være snekker. Har noe kledning som må på plass...

    Screen Shot 05-15-15 at 11.04 AM.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Så lenge DC på nettet består av en ren offset-spenning i tillegg til fundamental 50Hz vil kretsen sikkert måle dette korrekt. Men hva hvis DC-spenningen er representert ved overharmoniske som kludrer til symmetrien i 50 Hz og gjør en halvperiode "tyngre" enn den andre og dermed forskyver nullpunktet?
    Siden du bruker et lavpassfilter vil dette undertrykke overharmoniske i større grad enn 50Hz og rette opp asymmetrien som finnes i inngangssignalet. Det burde bety at målt DC-komponent etter filtekretsen ikke er i samsvar med DC-komponenten på det originale signalet.
    Har du forsøkt å simulere kretsen med overharmoniske komponenter på nettspenningen?
    Du kommer med et interessant poeng jeg ikke har tenkt på. Jeg har gjort noen simuleringer der jeg kokte i hop et kretsløp som genererer overharmoniske på 1000Hz for å ta i litt. Disse er bare tilstede på den positive halvperiode. Se bilde:

    Screen Shot 05-15-15 at 11.38 PM.jpg


    Øverst til høyre ser man innsvingstiden er ca. 2 sekunder. De andre bildene er dermed tatt rundt 4 sekunder når ting har stabilisert seg.
    Øverst til venstre ser man kurveformen på 230V signalet og man kan se de overharmoniske på den positive halvperioden.
    I midten øverst ser man responsen over målekondensatoren C1. Der ser vi at 1000Hz signalet er så godt som helt filtrert bort og vi sitter igjen med 50Hz OG offset.

    Det som skjer med R1 og C1 er at alt av frekvenser over DC blir integrert og man sitter igjen med total offset og rester av de høye 50Hz amplitudene.
    Jeg mener derfor at det spiller ingen rolle om jeg lavpassfiltrer etter R1-C1.

    Men det kunne uansett vært interessant å integrert en FFT av strømnettet i denne boksen jeg tenker å lage slik at man kan følge med på om det bare er 50Hz der eller om det sniker seg inn annen faenskap. Skal ikke se bort fra at jeg gjør det. Jeg har faktisk noe skikkelig kult liggende jeg kan bruke til det. Da kan man koble på en PC eller en iPad og se kurveformen "live" via Wi-Fi.
    Red Pitaya ? DesignSpark
     

    Samleren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    630
    Antall liker
    26
    Sted
    Bergen
    Jeg har en AudioResearch REF75 som er helt tyst uansett DC, men jeg har også en HEGEL H4se som har kraftig trafobrum i perioder. Løsningen for denne var et DC filter som jeg bygget selv og monterte inn i eget kabinett. Fullstendig stille etter dette, og jeg kan ikke registrere noe tap av dynamikk. Anbefales til alle med trafobrum. HEGEL har en 2,5kva trafo som er håndviklet og man klarer dermed ikke å få viklingene like stramt som med maskinvikling. Jeg er selv i faget, men ser det ikke formålstjenlig å utdype dette mer teoretisk her. Lurer litt på hvordan Armand måler likestrømskomponentene dvs. usymmetrisk sinus på alle overharmoniske frekvenser. Selv om vi her snakker om svært lave effekter er det muligheter for at dette kan interferere med våre viktige analoge audiosignaler.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg hadde noe trafo brum i min forsterker altså primare , og gjett hva som var synderen jo optical kabelen fra tven , jeg tok vekk denne og satt den i ps4 trafo brummingen forsvant nå er det helt tyst.

    Mvh Imagine
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg hadde også kraftig trafobum som forvant etter at jeg monterte DC filter. Jeg la heller ikke merke til noen endring i lyden før og etter.
    Samleren, hvis du ser på første bildet i post 53 så er det kun C1 og R1 som detekterer DC komponenten på nettet. Ikke noe mer fancy enn det. Såvidt jeg kan forstå, så vil alt over DC "samle" seg sammen der enten det er 50Hz eller andre overharmoniske. Eller sagt på en annen måte: alt integreres. Hvis en periode er totalt sett mer over 0 enn under 0 vil det resultere i en DC offset som kan måles over C1.
    Jeg innrømmer glatt at dette kan være en feil konklusjon fra min side og ønsker gjerne at noen kan vise til en forklaring som beviser at dette blir en for enkel måte å gjøre denne målingen på.

    imagine, bra du ble kvitt brummen :). Men en optisk kabel?? Den leder jo ikke strøm. Har den kanskje jordet skjerm? Hvis ikke klarer jeg ikke å se hvordan det kan ha noe å si ???
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg hadde også kraftig trafobum som forvant etter at jeg monterte DC filter. Jeg la heller ikke merke til noen endring i lyden før og etter.
    Samleren, hvis du ser på første bildet i post 53 så er det kun C1 og R1 som detekterer DC komponenten på nettet. Ikke noe mer fancy enn det. Såvidt jeg kan forstå, så vil alt over DC "samle" seg sammen der enten det er 50Hz eller andre overharmoniske. Eller sagt på en annen måte: alt integreres. Hvis en periode er totalt sett mer over 0 enn under 0 vil det resultere i en DC offset som kan måles over C1.
    Jeg innrømmer glatt at dette kan være en feil konklusjon fra min side og ønsker gjerne at noen kan vise til en forklaring som beviser at dette blir en for enkel måte å gjøre denne målingen på.

    imagine, bra du ble kvitt brummen :). Men en optisk kabel?? Den leder jo ikke strøm. Har den kanskje jordet skjerm? Hvis ikke klarer jeg ikke å se hvordan det kan ha noe å si ???
    Vet ikke hvorfor dette har skjedd, men var ikke bare trafo brumming jeg hadde problemer med, hver gang jeg skulle skifte over til effekt altså bypass primare så smalt det i høyttalerne, etter jeg tok vekk kabelen så er alt det borte. Noe er det som gjør det fra tven min, for når den er koblet fra ps4 og til primare så er det ikke tegn til noe, så det er tven min som har skylden i dette.

    Mvh Imagine
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Måling av DC på nettet

    Jeg føler jeg "hi-jacker" denne tråden litt, men det dreier seg tross alt om DC-filter så jeg håper jeg blir tilgitt.
    Jeg har optimalisert kretsløpet og har nå fine stabile målinger "in real life" og ikke bare simuleringer :). Eneste problemet som står igjen er at opampen oscillerer litt siden alt er montert på koblingsbrett. Dette løser seg når den får skikkelig avkobling på et kretskort.
    Screen Shot 05-19-15 at 09.50 AM.jpg

    DC på nettet blir integrert over C1. (plastfilm). Dette går så inn på en lavpassfilteret bestående av R14,R13,C3 og C4. Hjertet i dette lavpassfilteret er en AD8620AR opamp. Den koster over 100 kroner, men yter også deretter og har under 0,1mV offset. Den sørger også for 6 ganger forsterkning med R3 og R12. For å drive optokobleren IL300 bruker jeg den andre opampen i AD8620-pakken. For å kunne håndtere både positiv og negativ DC-offset trenger man både positiv og negativ referansespenning (+- 2.5V). Dette lages av to stykk TL431 som har svært stabil spenning uavhengig av temperatur (50ppm).
    På andre siden av optokobleren genereres det en spenning fra 0 til 2.5V over R24 og RV2 som leses av på en mikrokontoller med 10 bits oppløsning. Det er på denne siden av optokobleren også viktig med stabile spenninger som lages med TL431 samt en LM317 for 5V til mikrokontrolleren.
    Med releet RL1 kan jeg via mikrokontrolleren bytte måleområde fra +-170mV til +-1V.

    Jeg endte opp med å lage to strømforsyninger med to trafoer. En der sekundærsiden er tilkoblet live 230V og en som er galvanisk skilt fra strømnettet slik at mikrokontrolleren og eventuelt annet sekundært kretsløp er sikret.
    Screen Shot 05-19-15 at 09.45 AM.jpg


    Slik ser oppkoblingen ut nå:
    oppkobling.jpg

    Legg merke til HMS-sikringen av 230V med blå papp-bit. :p
    Mikrokontrolleren leser av data og sender ut disse på en serielinje ca 2 ganger i sekundet. Den utfører også en digital lavpassfiltrering for å stabilisere målingene ytterligere. Jeg gjorde en liten test i dag, men det var (dessverre) ikke mer enn ca. 4mV DC på nettet i dag. Jeg koblet derfor inn min hjemmesnekrede "DC-på-nettet-generator" som lager ca. 40mV DC på mitt nett. Se resultat under av praktisk måling og data hentet ut fra mikrokontroller og plottet i Excel.
    Screen Shot 05-19-15 at 10.06 AM.jpg

    Vi ser tydelig når jeg satte inn min DC generator og også når jeg snudde polariteten på den. 40mV begge veier. Nøyaktigheten til systemet ser ut til å være godt innenfor de 2-3mV jeg ønsket. Dette er lovende :D

    Videre har jeg lyst til å lage et system som viser offset med 7-segment og også mulighet for å slå av og på DC filteret med en fjernkontroll. Jeg vil også legge inn en ABX-test funksjon slik at man med fjernkontrollen kan teste seg selv om man virkelig klarer å høre forskjell på lyden om filteret er aktivt eller ikke. (Harepus, du kan få låne det og så får vi se hvem som får rett ;) )

    Armand
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Her er en måling som viser 800 sekunder med DC-måling på nettet mitt i kveld. Det er tydelig at det er en eller annen bruker i nærheten som lager 80mV DC ene veien med noen sekunders mellomrom fra omtrent 350 sekunder til 700 sekunder. Jeg kan tydelig også høre at transformatorene knurrer litt ekstra når disse peakene kommer.
    Screen Shot 05-19-15 at 11.22 PM.jpg

    Hmm.. kanskje det er vaskemaskinen ???

    Ja. Det var vaskemaskinen :mad:. Selv om den står på en annen kurs enn jeg har her på kontoret. Skal jammen gå inn og måle direkte på den kursen en dag! Det er en 2 år gammel maskin fra Elektrolux som har "soft start" av motoren. Den snur retningen ca hver 10'ende sekund med 10 sekund pause. Det sitter altså en slags inverter der som belaster nettet skjevt. Makan!
    Nå blir det innkjøp av vaskebrett til kjerringa!
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Endelig kom komponentene.
    Jeg bygger to stykker. Kretskortet er laget slik at det kan monteres 1-2-3 dioder i serie. Hva kan være best i vårt område?
    Eller hva er best mht å teste ut dette?
    I de fleste tilfeller er det kanskje nok med 2?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Har lurt på det samme selv. Jeg har ingen annen erfaring enn det jeg har målt her hjemme og det er max 100mV. Det er dermed rimelig å anta at det burde holde med to stykker.
    Jeg har ikke gjort mer på målekretsen min enda, så den står fremdeles på testbrettet. Men det er fullt operativt og transportabelt så kunne jo vært interessant å målt litt før og etter filteret ditt når det står ferdig. Jeg har ikke laget noen digital visning av DC offset enda, så man må koble på en PC for å lese av målingene.
    Men det kan jo plutselig endre seg.. :)

    Armand
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Loddet ferdig begge to i går.
    Lurt med en switch slik at den enkelt kan "kortsluttes"?
    Det blir en kabel inn fra vegg kontakten og en kabel ut som skal til "padde".
    "Oppdragsgiveren" vil ha det slik.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Ja, det kan være greit med en slik switch. Man kan til og med tenke seg to eller til og med tre stykker slik at man kan velge hvor mange dioder man velger å bruke. Mange mener jo at man kan høre at slike filtre ødelegger dynamikken eller andre ting og med en slik switch kan man jo lett vurdere hvor mye det har å si.
    Det er uansett viktig å forholde seg til oppdragsgivers ønsker! :)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Takker for for flott utført oppdrag, Hans!
    Skal prøve å få testet ut filteret i løpet av helgen, men hos meg så opptrer denne DC støyen litt sporadisk så jeg må nok være litt tålmodig før jeg kan konkludere.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg fortalte hvordan (og når det er mest sannsynlig) du får DC på nettet??????
    Kanskje naboen kan bidra?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Liotheles, då må gjerne låne min DC måler hvis du vil følge med på DC nivået på nettet. Bare send PM.

    Mvh Armand
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Regner med å få ferdig den andre senere i dag. Hårføner som kan lage DC på nettet kan jeg ikke låne bort :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har en AudioResearch REF75 som er helt tyst uansett DC, men jeg har også en HEGEL H4se som har kraftig trafobrum i perioder. Løsningen for denne var et DC filter som jeg bygget selv og monterte inn i eget kabinett. Fullstendig stille etter dette, og jeg kan ikke registrere noe tap av dynamikk. Anbefales til alle med trafobrum. HEGEL har en 2,5kva trafo som er håndviklet og man klarer dermed ikke å få viklingene like stramt som med maskinvikling. Jeg er selv i faget, men ser det ikke formålstjenlig å utdype dette mer teoretisk her. Lurer litt på hvordan Armand måler likestrømskomponentene dvs. usymmetrisk sinus på alle overharmoniske frekvenser. Selv om vi her snakker om svært lave effekter er det muligheter for at dette kan interferere med våre viktige analoge audiosignaler.
    Interesant.
    Jeg hadde en Ref75 som brummet veldig høylytt, uansett hva jeg prøvde av strømremedier.
    Det var en forsterker jeg hadde veldig lyst og beholde, men klarte ikke leve med brummingen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Da har jeg hatt DC-sperren Audiomix laget til Liotheles på en kjapp test. Vi hadde ikke så mye tid, med fikk verifisert alt virker etter hensikten.

    Screen Shot 06-19-15 at 10.06 PM.jpg

    Her er testoppsettet. Varmeovnen (60 ohm) var tilkoblet en 3A variac slik at vi kunne regulere strømtrekket ut fra DC-filteret. Dioden og motstanden brukes til å aktivt LAGE 40mV DC på strømnettet.

    Med variacen på 3A hadde vi 180 volt AC og dermed 540W kontinuerlig strømtrekk fra DC-filteret. Med dette strømtrekket klarte filteret å fjerne all DC på nettet og vi målte rundt 0mV med min DC måler. Så fort vi satte filteret i "bypass" så kom de 40mV tilbake.
    Siden variacen min ikke gikk høyere koblet vi varmeovnen (900W) rett på DC filteret og det var nok til at diodene begynte å "slå inn" og 20mV DC klarte å snike seg gjennom. Ved enda høyere effekt 1300W (5,5A) så kommer all DC gjennom og vi målte 40mV etter DC filteret også.

    Vi har dermed bevist at 11000uF (to stk 22000uF i serie) og to dioder i serie klarer minst 3A uten at DC slipper gjennom og at ved 3,8A så har spenningstapet over kondensatorene blitt såpass stort at diodene begynner å lede.

    11000uF har en motstand på 0.29 ohm ved 50Hz. Med 3,8A strøm gir det et spenningstap på 1,1 volt og det rimer veldig bra at to dioder i serie begynner å ta over ved akkurat denne spenningen. Teori og praksis stemmer altså i dag også :)

    Den bypassbryteren Audiomix hadde montert er en veldig god ting. Nå kan Liotheles slå av og på filteret og jeg håper at han kan skrive litt her om hvilke inntrykk han av lyden i sitt anlegg med filteret av og på.

    Mvh Armand
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bra jobba Armand. Så tett opp til avreise.
    Liten vits å lage PCB når en kan få disse fra Sjøstrøm for en svært lav pris.
    Jeg kommer med kompnentliste slik at den som er interessert kan bygge selv. Bortsett fra PCB fra Sjøstrøm er alt kjøpt fra Elfa.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    PCB eller komplett kit kjøpes fra Sjostromaudio:
    Sjöström Audio - DCT02 The DC trap, high-end style

    Resten fra Elfa:
    1 x Boks som passer perfekt: 50-561-31
    2 x 22000µF: 67-045-80
    6 x Dioder: 70-039-65 (behov 2, 4 eller 6 stk)
    1 x Bypass switch: 35-223-50

    Bypass switch kun hvis en ønsker å ha mulighet for å koble ut filteret.

    2 x nett kabler. Enden kuttes og loddes i PCB.

    EDIT: Oppdatert dele liste.
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Har en stor forsterker som brummer hjemme hos meg, men ikke hos en annen.

    Hva kan dette skyldes? Støy på nettet?

    Leste at man kan prøve med et DC filter? Noen som har ett slik å låne meg i Trondheim for prøving?

    Ellers så er det vel å prøve og stramme opp festeskruen for trafoen ?

    Tips/løsninger mottas med takk :)
    Gammel tråd men fant du noen løsning på problemet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn