Hjelp til mekanisk trafo brum?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De boksene, har de "spor" på innsiden som pcb passer inn i ?
    De har spor som passer til PCB, men ikke til disse fra Sjøstrøm.
    De er for små.
    Lag et "gulv" av plast fra isbokser. Sørg for at kortet ikke får anledning til å danse rundt i boksen.
    Det er live nettspenning over alt!

     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De boksene, har de "spor" på innsiden som pcb passer inn i ?
    De har spor som passer til PCB, men ikke til disse fra Sjøstrøm.
    De er for små.
    Lag et "gulv" av plast fra isbokser. Sørg for at kortet ikke får anledning til å danse rundt i boksen.
    Det er live nettspenning over alt!

    Ser nå at kortet kan monteres på tvers. Da vil det passe ganske bra i sporene i boksen.
    Litt lim i hvert hjørne for å sikre at det holder seg på plass.

    IMG_2070.jpg
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Har du prøvd ut versjonen med alle diodene på printet..?? og event.klipt bort om man må... ??Avhengig av støy selvsagt.. nå vil jo dette filtret ha best nytte så nærme trafo som mulig selvfølgelig.. men gjør så absolutt nytta i egen boks,
    synes dog den boksen er for liten.. ville nok brukt de lavtbyggende Panasonic lyttene med tanke på printets underside kommer nært bunnen av boksen..
    Kan jo klippe til plast fra nevnte isboks og legge under..
    Blir jo litt kabling også.. går vel fint om du bruker 1,5mm/2,5mm.. så kommer iec plugg/nippel...begynner og bli trangt..

    litt tanker:)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Skal du bruke denne i jordet stikk?

    Jeg ville tatt en kobling fra PE på kretskortet og skrudd ned i metallkabinettet, slik at skulle noe feile eller kortslutte, så risikerer du ikke livet fordi chassis plutselig er tilkoblet en av fasene. Da ryker bare sikringen.

    Hvis du ikke skal bruke den i jordet stikk, og hvis dette være i henhold til reglene, så MÅ du ha dobbelisolering. F.eks. plastinnkapsling/beskyttelse av kretskortet.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    De boksene, har de "spor" på innsiden som pcb passer inn i ?
    De har spor som passer til PCB, men ikke til disse fra Sjøstrøm.
    De er for små.
    Lag et "gulv" av plast fra isbokser. Sørg for at kortet ikke får anledning til å danse rundt i boksen.
    Det er live nettspenning over alt!

    Ser nå at kortet kan monteres på tvers. Da vil det passe ganske bra i sporene i boksen.
    Litt lim i hvert hjørne for å sikre at det holder seg på plass.

    Vis vedlegget 357888
    Det var slik jeg mente ja, sitter kortet godt i sporet?
    Jeg har tre stk montert i ei Bada strømpadde men den er ikke så plasseringsvennlig så jeg er på utkikk etter en annen løsning.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har du prøvd ut versjonen med alle diodene på printet..?? og event.klipt bort om man må... ??Avhengig av støy selvsagt.. nå vil jo dette filtret ha best nytte så nærme trafo som mulig selvfølgelig.. men gjør så absolutt nytta i egen boks,
    synes dog den boksen er for liten.. ville nok brukt de lavtbyggende Panasonic lyttene med tanke på printets underside kommer nært bunnen av boksen..
    Kan jo klippe til plast fra nevnte isboks og legge under..
    Blir jo litt kabling også.. går vel fint om du bruker 1,5mm/2,5mm.. så kommer iec plugg/nippel...begynner og bli trangt..

    litt tanker:)
    Så enkelt:
    En plugg til nettet og en til den forsterkeren som durer.

    IMG_2072.jpg
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Hei,

    vekker denne til live igjen i forbindelse med mitt Zappulse-selvbygg som har vært plaget med støy fra ringkjernetrafo. Jeg laget min egen versjon av LC audio sin tidligere versjon (1 kondis + TVS-diode), men det ble ikke særlig proft. Etter litt lesing og guggling ser jeg at ulike varianter er blitt mye diskutert. Har prøvd å oppsummere 3 populære varianter under - Bryston og Crown, som jeg forstår er kommersielle design, og Sjøstrøm sin som er DIY/byggesett. Tilgi eventuelt mine kretskunnskaper og gratisprogrammet for kretstegning...

    Kan noen forklare (til en som ikke er elektroingeniør) hva som skiller disse prinsippielt? Hvorfor bruker Crown ikke kondiser, og hvorfor kan man alternativt velge å ha de 2 kondisene enten i antiparallell eller back-to-back?

    Forstår jeg det rett i at "korslutning" av en likeretterbro er det samme som å ha 2+2 enkeltdioder i antiparallell?

    DC-filter toroid.jpg

    *Sjøstrøm sin åpner for 1+1 eller 3+3 dioder

    På forhånd takk!

    PS: Takk til interessante tester og betraktninger fra Armand m.fl!
    Kilder:
    Sjöström Audio - DCT02 The DC trap, high-end style
    Variations of DC Main Filter against buzzing Toroid Transformers - what is the right? - diyAudio
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Simulering av DC filter

    Jeg kan ikke skjønne hvordan Crown filteret kan fjerne DC

    Bryston virker fint. Ulempen er at en av kondensatorene vil få inntil 1V (2 stk. dioder på 0,5V) spenning over seg feil vei. Enten ved såpass stor DC offset på nettet, eller ved høye strømtrekk. Dette går fint siden elektrolytter som regel tåler en volt eller to feil vei en stund. Men dette er nok ikke noen god løsning i det lange løp. At de står hver sin vei gjør at begge vil få noenlunde lik "juling" med spenning feil vei.

    Sjøstrøm sin metode er den beste og dyreste metoden. Her vil ikke kondensatorene bli belastet med spenning i feil retning. Av samme grunn kan man dermed også tillate seg å bruke flere dioder. Med flere dioder i serie kan kondensatorene utsettes for høyere spenninger og dermed høyere rippelstrømmer. Man må derfor holde tunga rett i munnen i forhold til hvor stor belastning man utsetter filteret for og beregne slik at kondensatorene tåler lasten. Bruker man for kjipe kondensatorer vil disse kunne bli varme og bli ødelagt.

    Under har jeg simulert de tre løsningene. Jeg har simulert med en vekselspenning på bare 6V(peak) i steden for 230V for å frem forskjellene tydeligere. Den venstre grafen i hvert bilde viser uten DC på nettet, og den høyre med 1V DC.
    .
    .

    Crown.jpg

    Crown: På venstre graf ser vi at vi taper 1V selv uten DC på nettet. På høyre graf ser vi at DC slipper rett gjennom diodene og sinusen svinger fra +4V til -6V . Det eneste denne kretsen gjør er altså å senke 230V med 1V og samtidig lage litt forstyrring av sinuskurven rundt 0V. En rar sak..


    Bryston.jpg

    Bryston. Vi ser at den grønne linjen ut fra generatoren har 1V offset. Den røde linjen viser spenningen etter filteret. Her er sinusen tilbake til normal og svinger rundt 0V til +-6V. Man taper altså ingenting i et slikt filter så lenge kondensatorene er store nok i forhold til lasten.


    Sjostrom.jpg

    Sjøstrøm. Samme resultat som Bryston, men kondensatorene lever som tidligere nevnt her er lettere liv. Ulempen er at man må ut med 4 ganger så mye penger i kondensatorer i forhold til Bryston for å oppnå like lav impedans. Jo lavere impedans jo mindre spenningstap får man når det går mye strøm.

    Mvh Armand
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hei,

    Forstår jeg det rett i at "korslutning" av en likeretterbro er det samme som å ha 2+2 enkeltdioder i antiparallell?
    Ja. Hvis du tar en penn og følger strekene i skjemaet du har laget vil du se at i begge tilfeller må strømmen passere to dioder på sin vei både frem og tilbake.
    På de filtrene jeg har laget så legger jeg inn brytere som kan fjerne (kortslutte) ett og ett av de tre diodeparene slik at man kan velge hvor mange som skal være aktive. Man kan da også deaktivere filteret helt ved å kortslutte alle diodene.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Mange takk for svar, Armand!

    Helt topp, med simulering i tillegg. Hva mer kan man be om? ;)

    Skulle det forresten være noen grunn til å bruke ulike kondiser i sjøstrøm sin design? I sitt eget bilde er den ene 10mF og den andre 22 mF.


    http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/dct02r0_overview.jpg

    Da blir det nok bestilling av Sjøstrøm sin, og kanskje jeg slenger med en QRV09 hodetelefonforsterker i samme slengen.
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jammen sitter det to forskjellige kondiser der! Skarpt observert. Nei, dette er det ingen grunn til.
    Jo større jo bedre, og kondiser med høyere spenning tåler mer juling.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jammen sitter det to forskjellige kondiser der! Skarpt observert. Nei, dette er det ingen grunn til.
    Jo større jo bedre, og kondiser med høyere spenning tåler mer juling.
    Mon tro om han bare har taget det han har havet? Den ene er 10 mF 50 V, så da har vel den på 22 mF lavere merkespenning i.o.m at den er like stor?

    Det er vel slik at større kapasitans betyr større rippelstrøm (mindre spenningstap), men jeg er litt usikker på hva slags kondiser Sjøstrøm anbefaler selv.

    I min LC-audio-DC-filter-klone brukte jeg én 22 mF 25 V og én 6,8 V zener-diode. Litt annen tilnærming, men i nåværende versjon (L C Audio Technology / DC Filter) har de gått over til én diode, og det som ser ut som 2x 15 mF back-to-back.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    2x15mF er en helt OK verdi. Det gir 0,4 ohm og vil gi litt spenningstap ved høye strømtrekk, men jeg tviler på om det i det hele tatt er merkbart. Det jeg stusser på er bruk av bare en diode. Det vil å så fall bare sperre mot DC bare ene veien. Da kan man jo eventuelt snu stikkontakten. Men hva er den siste komponenten de bruker? (TO220 pakken)
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Det jeg stusser på er bruk av bare en diode. Det vil å så fall bare sperre mot DC bare ene veien. Da kan man jo eventuelt snu stikkontakten. Men hva er den siste komponenten de bruker? (TO220 pakken)
    Hva hvis det er en zener-diode, slik som (jeg tror) de brukte i forrige design? De har sluttet å legge ut kretsskjema, så jeg vet ikke hva den siste dingsen gjør..
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Sjøstrøm sa ihvertfall at 16V 10000uf var tillstrekklig, men mere var bedre.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jammen sitter det to forskjellige kondiser der! Skarpt observert. Nei, dette er det ingen grunn til.
    Jo større jo bedre, og kondiser med høyere spenning tåler mer juling.
    Mon tro om han bare har taget det han har havet? Den ene er 10 mF 50 V, så da har vel den på 22 mF lavere merkespenning i.o.m at den er like stor?

    Det er vel slik at større kapasitans betyr større rippelstrøm (mindre spenningstap), men jeg er litt usikker på hva slags kondiser Sjøstrøm anbefaler selv.

    I min LC-audio-DC-filter-klone brukte jeg én 22 mF 25 V og én 6,8 V zener-diode. Litt annen tilnærming, men i nåværende versjon (L C Audio Technology / DC Filter) har de gått over til én diode, og det som ser ut som 2x 15 mF back-to-back.
    Hvis du kjøper kort (PCB) eller KIT fra Sjøstrøm følger det med komplett komponentliste med artikkelnummer hos 2-3 komponentleverandører.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Hvis du kjøper kort (PCB) eller KIT fra Sjøstrøm følger det med komplett komponentliste med artikkelnummer hos 2-3 komponentleverandører.
    Jepp, jeg så det da jeg bestilte i helgen :)

    Siden jeg har en 22 mF 25 V liggende så bestiller jeg én til hos Elfa, og 6 dioder.

    Da Zappulse 2.2 ikke har beskyttelse mot "load dumping" (takk til LC audio...) så tenker jeg å bestille en varistor av type S20 K60 og sette på utgangen, slik som 2.3 har. Elfa forteller meg at det må være en slik: http://www.elfadistrelec.no/no/varistor-85-epcos-b72220-600-k101/p/16029722

    Trenger man noe annet enn å sette denne rett på utgangen?


    zp23-2.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg vet ikke om zappulse bruker andre ting, men en slik sak på utgangen kan du bare sette på. Den begynner å lede 1mA når spenningen passerer 100V og vil ta opp masse energi fra spolen hvis noe skulle bli koblet i fra.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jeg vet ikke om zappulse bruker andre ting, men en slik sak på utgangen kan du bare sette på. Den begynner å lede 1mA når spenningen passerer 100V og vil ta opp masse energi fra spolen hvis noe skulle bli koblet i fra.
    Takk for svar :)

    Festlig at en varistor til 10 kr kunne reddet zappulse-modulen min til 1500 kr.

    Lars Clausen har lagt rimelig mye mer vekt på testing og idiotsikring på NCD. But, I digress.

    DC-filter coming up!
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    17
    Torget vurderinger
    1
    Gammel tråd, I know ...

    Noen i Oslo-området som har et Sjøstrøm evt LC Audio filter som kan lånes en dag? Ser enkelte har hell med denne typen utstyr på Naim - min NAP200 brummer som rakker'n.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Gammel tråd, I know ...

    Noen i Oslo-området som har et Sjøstrøm evt LC Audio filter som kan lånes en dag? Ser enkelte har hell med denne typen utstyr på Naim - min NAP200 brummer som rakker'n.
    Lage det selv? Findes opskrifter på nettet. 2 stk 33.000 uf 16 v og en diodebro er nok.
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    17
    Torget vurderinger
    1
    Gammel tråd, I know ...

    Noen i Oslo-området som har et Sjøstrøm evt LC Audio filter som kan lånes en dag? Ser enkelte har hell med denne typen utstyr på Naim - min NAP200 brummer som rakker'n.
    Lage det selv? Findes opskrifter på nettet. 2 stk 33.000 uf 16 v og en diodebro er nok.
    Hvis man er sikker på at det virker er jeg enig i at det er en god ide. Virker dog som ulike medlemmer har ulike erfaringer.

    Edit: er DCT03 en forbedret modell over DCT02, eller kun for større effekt? Koster SEK2875 ferdigstilt http://sjostromaudio.com/pages/inde...7-dct03-the-dc-trap-high-end-style-heavy-duty
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Gammel tråd, I know ...

    Noen i Oslo-området som har et Sjøstrøm evt LC Audio filter som kan lånes en dag? Ser enkelte har hell med denne typen utstyr på Naim - min NAP200 brummer som rakker'n.
    Lage det selv? Findes opskrifter på nettet. 2 stk 33.000 uf 16 v og en diodebro er nok.
    Hvis man er sikker på at det virker er jeg enig i at det er en god ide. Virker dog som ulike medlemmer har ulike erfaringer.

    Edit: er DCT03 en forbedret modell over DCT02, eller kun for større effekt? Koster SEK2875 ferdigstilt Sjöström Audio - DCT03 The DC trap, high-end style heavy duty
    Ferdig er den vel ikke, den må jo monteres i kabinett.
    Forskjellen fra DCT02 er vel at den kan belastes med flere apparater samtidig.

    DCT-02 fungerer i hvertfall fint her og her har brummingen hvert temmelig slitsom.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har lyst til å teste et Sjørstrøm-filter, men er usikker på om jeg tør ta sjansen på å mekke dette selv (litt mye spenning...). Er det noen som har et ferdig DCT-02, montert og kablet i boks, som du ønsker å kvitte deg med? Alternativt får jeg hoppe i det på egen hånd :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har lyst til å teste et Sjørstrøm-filter, men er usikker på om jeg tør ta sjansen på å mekke dette selv (litt mye spenning...). Er det noen som har et ferdig DCT-02, montert og kablet i boks, som du ønsker å kvitte deg med? Alternativt får jeg hoppe i det på egen hånd :)
    Den Der intet vover intet vinder.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har lyst til å teste et Sjørstrøm-filter, men er usikker på om jeg tør ta sjansen på å mekke dette selv (litt mye spenning...). Er det noen som har et ferdig DCT-02, montert og kablet i boks, som du ønsker å kvitte deg med? Alternativt får jeg hoppe i det på egen hånd :)
    Den Der intet vover intet vinder.
    Point taken ;)

    EDIT: 2 stk DCT-02 pcb-kort på vei i posten...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Gammel tråd, I know ...

    Noen i Oslo-området som har et Sjøstrøm evt LC Audio filter som kan lånes en dag? Ser enkelte har hell med denne typen utstyr på Naim - min NAP200 brummer som rakker'n.
    Kan du ikke bare stikke innom NAT eller Duet Audio så kan du høre om du kan deponere på hjemlån og sjekke effekten..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har lyst til å teste et Sjørstrøm-filter, men er usikker på om jeg tør ta sjansen på å mekke dette selv (litt mye spenning...). Er det noen som har et ferdig DCT-02, montert og kablet i boks, som du ønsker å kvitte deg med? Alternativt får jeg hoppe i det på egen hånd :)
    Den Der intet vover intet vinder.
    Alt som har med nettspenning er FARLIG.
    Det holder ikke å være modig.
    Kompetent må en være!
    Er du i minste tvil, la vær.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Ja jeg har også købt det filter. Bare uden kassen. Fungerer fint.
    Ser nå at han tilbyr større demping som et tilvalg. Har du testet den med høyest demping opp mot den vanlige?
    Dæmpning?
    Blokkering er kanskje et bedre ord. Han skriver nå at man kan velge mellom "6 high-current diodes 10A4 (2V DC Blocking voltage) or one bridge rectifier (1.4V DC Blocking voltage)"
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Naim er helt håpløst ifm mekanisk brum fra trafoer. Samme er hele selskapet. Arrogante folk. Jeg hadde NAP300/NAC552/DAC + ekstra PS og HT. Lekket oppsett. Jeg ble så irritert på grunn av trafostøy at jeg solgte hele greia. Har heller ikke angret på dette lydmessig.


    Gammel tråd, I know ...

    Noen i Oslo-området som har et Sjøstrøm evt LC Audio filter som kan lånes en dag? Ser enkelte har hell med denne typen utstyr på Naim - min NAP200 brummer som rakker'n.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Lite å gjøre med inkompetanse når folk ikke vil høre...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er ikke spor vanskeligt.
    Jeg brukte ikke det ordet.
    Det er farlig!
    Det er faktisk mer farlig enn mange vet eller tror.

    Les og bli klok:
    https://stami.no/stromskader/

    Gjelder dansker også.
    Come on det bliver for morsomt. Hvis bare man sætter en sikring i som er passende dimensioneret. Desuden er det fuldt lovligt. Hvis de regler skal selvfølgelig overholdes.
    Nettopp. Det er reglene rundt sikkerhet som ikke alle kjenner til.
    Og faren som jeg har nevnt.
    Jeg har sett mange DIY kreasjoner både avbildet her og i praksis som er (kan være) livsfarlige.
    Når jeg leser hva du skriver (og trolig mener) er jeg langt fra sikker på at du er seriøs nok på områdene sterkstrøm (230V/50Hz) og sikkerhet.
    Leste du linken jeg kom med?
    3000 arbeidere som får strømskade årlig. Disse antas og være proffe.
    Så er det oss "vanlige" som også stifter kjennskap med høye spenninger nå og da. Som ikke tar dette seriøst.
    Hvis en elektrikker blir utsatt for spenning (strøm gjennom kroppen eller deler av den) er det rett på sykehus for sjekk og registrering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn