Hjelp til kjøp av platespiller med anlegg

Fillefant

Fersking
Ble medlem
06.08.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei,

Jeg har over lengre tid ønsket meg en platespiller, men først nå har jeg bestemt meg for å kjøpe. Jeg har så smått lest en del rundt dette, og også vært innom noen butikker som har utsalg av anlegg og platespillere. Jeg møter selvfølgelig på delte meninger ut ifra hvem jeg snakker med om hva jeg burde kjøpe.

Jeg har ingen anlegg/stereo å skryte av fra før, og de siste 10 årene har det gått i det enkelte av aktive høyttalere koblet opp mot spotify. Så til formålet må jeg gå til innkjøp av en helt ny "setup".

De to hovedalternativene jeg ser for meg til er nå er følgende:
1. Kjøpe et ordentlig anlegg med frittstående komponenter - Platespiller, Riaa forsterker, forsterker og passive høyttalere. Da jeg ikke har noe anlegg fra før må jeg også gå til innkjøp av kabler etc. Prisforslaget jeg har fått på dette nytt er i region 50-70 000. For meg som er helt grønn og nybegynner på feltet er dette veldig mye dyrere enn det jeg så for meg. Selv om jeg selvsagt forstår at det da vil være snakk om et musikkanlegg som vil vare i mange år og gi meg mye glede. Høyttalerne jeg her har sett på er Dali Rubicon 2 med Hegel forsterker.
2. Kjøpe noe rimeligere uten så mye frittstående komponenter. Eksempelvis aktive høyttalere som har innebygget forsterker og evt en rimeligere platespiller med innebygget Riaa. Høyttalerne jeg har sett på så langt er: - Argon Forte A5 eller - Klipsch R-15PM.

Det jeg i hovedsak lurer på er hvor mye forskjell jeg som nybegynner ville merket på disse alternativene? Selv om lyden og opplevelsen naturligvis vil være bedre med alternativ 1, ser jeg også store plusser ved alternativ 2 ved mindre utstyr for plassbesparelse og enklere å håndtere, lettere å koble til spotify over telefon og selvfølgelig det økonomiske.

Platespillerne jeg har sett på er:
1. Inkl RIAA: https://www.hifiklubben.no/argon-audio-tt-platespiller/argttma/
2. Uten RIAA: https://www.hifiklubben.no/argon-audio-tt-3-platespiller/argtt3ash/
3. Uten RIAA: https://www.hifiklubben.no/pro-ject-x1-platespiller/prjx1wapis2/

For å kombinere alternativene heller jeg nå mot å kjøpe den dyreste av platespillerne(Pro-ject-x1) sammen med aktive høyttelere + en egen RIAA. Er dette en dårlig løsning med for dårlige høyttalere ifht platespilleren?

Takker veldig for tips og svar!
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Her er det sikkert flere meninger enn medlemmer på forumet.
Jeg ville anbefalt en Technics sl1500 legg på en achromat matte og en noe bedre pickup.
Den innebygde mm riia er faktisk ikke dum
Med en fornuftig forsterker og høyttalere kommer du langt for ca 30laken.
Og brukt markedet er heller ikke å kimse av.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Hønndjevelen er inne på noe. Men drit i matter og dyre kabler. Aktive høyttalere tror jeg har noe for seg uten at jeg har noe erfaring med det. Ellers så får du det meste til halv pris på brukten, noe jeg har benyttet meg av. Om du skal legge mye penger i noe så synes jeg at høyttalerene er det viktigste.
Jeg regner med at du vil få mye rart av anbefalinger, men lykke til :)
 

Fillefant

Fersking
Ble medlem
06.08.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hønndjevelen er inne på noe. Men drit i matter og dyre kabler. Aktive høyttalere tror jeg har noe for seg uten at jeg har noe erfaring med det. Ellers så får du det meste til halv pris på brukten, noe jeg har benyttet meg av. Om du skal legge mye penger i noe så synes jeg at høyttalerene er det viktigste.
Jeg regner med at du vil få mye rart av anbefalinger, men lykke til :)
Ja, absolutt! Jeg tenkte i utgangspunktet i området 20 000 for et "basic" anlegg, hvor min umiddelbare tanke var å kjøpe en platespiller som var solid. For å gjøre det enklest mulig er det fristende med noen rimelige aktive høyttalere til å begynne med ( aktive høyttalere + separat riaa). Da kan jeg jo med tiden oppgradere til noen skikkelig høyttalere + forsterker, samt ha noen enkle høyttalere jeg kan ha til terrassen etc for digital musikk.

Jeg var som nevnt innom butikk og hørte på de dyrere alternativene, og det hørtes jo selvfølgelig veldig bra ut men 50-70 tusen totalt sett er i det meste laget når jeg er så grønn som jeg er på dette.

Takker for svar så langt, veldig informativt å høre tilbakemeldinger fra dere som kan dette.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Med ett budsjett på 20K så tenker jeg at du bør se på bruktmarkedet. 5K på platespiller, tilsvarende på integrert forsterker med RIAA og resten på høyttalere. Dette er gammel teknologi så det er ikke så viktig å ha det siste.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Tenker at du vel er ute etter innspill og ideer, så her er min:
Hvis budsjettet er rundt 20’ og poenget er å legge mest mulig i en platespiller i første omgang - og så bygge seg ut fra den - finnes det jo også aktive høyttalere med innebygget RIAA, som Klipsch R-51PM. Har ikke hørt den, men da har du uansett en aktiv høyttaler for digitalmusikk senere. Med et budsjett på rundt 20’ skal du jo i tillegg til Klipsch få en god platespiller å starte med - ny eller brukt. 😊

8FC8FAB8-607D-4BDC-B0C5-853ECC5349BF.png
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg tenker at en god platespiller, en god RIIA og et par gode aktive høyttalere er en finfin løsning hvis det vinylen som er hele poenget.

Mitt forslag er Pro-Ject X1 som du allerede har kikket på og et par Acoustic Energy AE 1 Active. Da er du på 21K og med en god RIIA i tillegg så har du et dugelig anlegg. Så spørs det hvor langt det er igjen til tålegrensen for budsjettet, men en Graham Slee Era Gold V ville være et ypperlig valg i min bok. Da blir totalen 27K, for et svært kompetent og kompakt vinylanlegg.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Fillefant har ikke skrevet noe om størrelsen på rommet han skal ha anlegget i. Så små høyttalere kan være helt perfekt, eller helt krise.
 

Fillefant

Fersking
Ble medlem
06.08.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Kjempegode tilbakemeldinger!

Skal se nærmere på de anbefalte høyttalerne. Budsjettet er jo som ved alle hobbyer/luksusvarer flytende, men det handler i hovedsak om å komme litt inn i denne helt nye verdenen av vinyl og hifi før jeg sprenger banken. "Startanlegget" ser jeg i hovedsak på som navnet tilsier en start, og inngang til det hele.

Jeg ble som nevnt i hovedposten litt skremt av inngangsbilletten som ble anbefalt med kostbar forsterker(18000) og høyttalerkabler(6000) for å i det hele tatt få spilt en plate, og det var i hovedsak derfor jeg kikket mer over på et aktivt anlegg. Men tilbakemeldingen om å se litt på bruktmarkedet er interessant for disse komponentene.

Som JMM også anbefaler likte jeg godt Pro-Ject platespilleren estetisk, samtidig som den virker solid av det jeg har lest.

Ved kjøp av RIIA sammen med aktive høyttalere tenker jeg at jeg allerede også får dette i boks, og vil da ved neste sving mangle forsterker og bedre høyttalere for å oppgradere anlegget i fremtiden. Jeg ser RIIA også til varierende priser, fra 1k til 6k av de jeg har sett på generelle nettsider. Er det her anbefalt å gå for en av de mer kostbare? Vil prisen her gjenspeile selve kraften den genererder før lyden når høyttalerne?

E. Largo: Har et eldre trehus med 3 mindre stuer som er sammenknyttet. Anlegget med høyttalere vil stå i den midterste stuen som er på ca 18 kvm. De to andre stuene er på ca 12 kvm med større åpninger inn til den midterste stuen. Uten noe kunnskap om dette, vil jeg tenke at mindre høyttalere vil passe veldig greit.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Først og fremst skal du d***e & dra i kabler til tusener. Når du har kommet dit at du har et millionanlegg og føler du har alt for mye penger til overs, da kan du evt. begynne å tenke på slikt.

Rommet høres perfekt ut for et mindre anlegg som skissert. Etterhvert kan du legge til f.eks en kombinert forforsterker/streamer og evt. en sub hvis du føler at det mangler bass eller fylde.

Det du får med en god vs middelmådig RIIA er bedre oppløsning, bedre detaljering, større innsikt i og opplevelse av rommet det spilles i, både i bredde og dybde. Så lenge innspillingen byr på noe særlig av denslags da.

Era Gold V, nevnt over, er etter min mening en helt ypperlig MM RIIA til en svært edruelig pris og den gjør seg ikke bort i svært mye dyrere anlegg enn det du sikter mot.

Jeg ville også seriøst vurdert å oppgradere pickupen som følger med, Ortofon 2M Red, til en 2M Blue. 2M Red er den billigste i serien, med et etterhvert ganske frynsete rykte som heller grovkornet og grumsete. 2M Blue er hakket over på stigen, fremdeles billig (2000 vs 1000), men får langt bedre skussmål rundt omkring.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Her er et anlegg jeg er ganske sikker på at jeg selv kunne levd bra med i prisklassen rundt 20k.


Billige 2,5 mm2 høyttalerkabler fra Clas Ohlson er mer enn bra nok. Bare en tulling eller en som jobber i en hifibutikk ville anbefalt kabler til 6.000,-. :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Denon DP-300F: helautomatisk, plastikk tonearm, svært følsom for vibrasjoner. Nei takk, fra mitt ståsted virker den ikke veldig ok selv sett i forhold til den relativt lave prisen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Denon DP-300F: helautomatisk, plastikk tonearm, svært følsom for vibrasjoner. Nei takk, fra mitt ståsted virker den ikke veldig ok selv sett i forhold til den relativt lave prisen.
Jeg har den selv, og brukte den før jeg oppgraderte til Ace Spacedeck. Den låter faktisk svært musikalsk, på tross av at den er helautomatisk, og tonearmen er faktisk tung og virker veldig solid. Føles som den er lagd av messing eller noe sånt. Tallerken av aluminium. Chassiset føles riktignok litt flimsy, men tonearmen er absolutt ikke laget av plastikk, og den har avtagbart headshell.

1628307432254.png
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
20 000 er et helt greit budsjett, å svi av 60-70 000 på sitt første anlegg før men engang vet om man har sansen for lyd som hobby virker helt vilt og helt unødvendig. Det er bare tull å bruke så mye penger som begynner som en slik inntreden.. Ville du kjøpt en symaskin til 200 000 fordi du har lyst til å sy litt?
For 70 000 får man et toppanlegg. Men de er 5 ganger mer enn et OK anlegg å starte med .
Enig med de som fraråder å bruke penger på kabler og strømbikser, det har ytterst lite å si og blir helt feil å bruke penger på:
Det er ikke engang sikkert du syns lyden av platespiller er bra sammenlignet med CD / Spotify, den e i allefall teknisk underlegen selv om det er morsomt og kult som veier opp for en del:

En rimelig platespiller fra Project eller Rega er helt grei, dvs 3-5k. Et RIAA trinn fås for 1500 kr høyttalere til 10 og forsterker til 5 er n ok fordeling Evt platespiller med innebygget RIAA rett til aktiv høyttalere

Høyttalere kan du kjøpe nytt og ha på hjemlån og høre hjemme da de ha mest å si for lyden. Forsterker er mindre viktig bare den har nok watt , og den kan derfor kjøpes brukt ( kurant merke du kjenner igjen fra. Butikken ). ? Vil du spille høyt som på disko?

PS .Aktive høyttalere er jo en spennende løsning som tar lite plass på benken, men jeg vet for lite om det . Da må du i allefall og uansett prøve altwrnativene hjemme før du bestemmer deg


EDIT: for små jævla mobilttaster gjør rettskriving umulig
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har den selv, og brukte den før jeg oppgraderte til Ace Spacedeck.

Good move.

Chassiset føles riktignok litt flimsy, men tonearmen er absolutt ikke laget av plastikk, og den har avtagbart headshell.

Da må jeg beklage feilinformering, men skylder glatt på å ha blitt misinformert selv, av info på nettet. Who'd a thunk it?
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Hva slags musikk hører du på? Som i Opera, disco eller rock?

Om du heller mot det gitarbaserte er kanskje en Rega/Klipschkombo et alternativ?
Rega Planar 1 - - > Rega Brio - - > Klipsch Rp-600m.
Om du får en greie pakkedeal på Stereofil eller noen andre som alt, så har penger igjen til en 10-15 LP'er også.

Om ikke annet kan det være lurt å handle alt samme sted, både mtp litt rabatt, men primært muligheten til å prøve først.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Good move.
Da må jeg beklage feilinformering, men skylder glatt på å ha blitt misinformert selv, av info på nettet. Who'd a thunk it?
Det går bra, nå fikk jeg jo arrestert deg for det også så. ;P Det er litt mye rar info om den spilleren på nettet, jeg vet fordi jeg har brukt utallige timer på å google hvilke pu'er som passer, siden den har den svakheten at man ikke kan justere høyden på armen, og helst bør ha noe som er like høyt som det som sitter der originalt. Jeg oppgraderte bare til en annen Audio Technica i sin tid, og det funket fint. Men har sett mange har satt på den Ortofon 2M pu'er, og det ser for meg ut som de er i overkant høye så man får feil vinkel.

Liker DP300F jeg, ellers hadde jeg ikke anbefalt den heller. :)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei Fillefant. Velkommen i klubben
Skulle jeg driste meg til noe råd, ville jeg brukte litt tid på først å finne noen høytalere jeg liker lyden av. Ikke tenk så mye på budsjettet ditt i første runde. Det finnes flere små hi-fi butikker i Oslo sentrum og to i Asker med mange produkter. Ta en runde og hør etter hva du fortrekker. Det er dine ører som skal leve med lyden. Du har stort nok rom til å takle det meste av høytalere, i de prisklasser vi snakker om her. Har du først fått lydpreferanse på plass. Så kommer detaljer som valg platespiller, PU og forsterke lettere.
 

Fillefant

Fersking
Ble medlem
06.08.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Mye bra informasjon her. Takk til alle sammen.

Jeg fortsetter dypdykket, og føler så langt at jeg for å sammenligne med språklære har lært meg å si "Hei, jeg heter .....". på et nytt språk.

Platespiller + et sett aktive høyttalere vurderes fremdeles, men en Hifi-venn gjorde meg oppmerksom på at det kanskje vil være tungvint med volumkontroll når man bytter frem og tilbake fra platespiller til bluetooth feks.

Jeg har nå prøvd å sømfare finn.no m.m og ser litt nøyere på passive høyttalere med en ålreit integrert forsterker. Høyttalerne virker relativt greit, og som noen påpeker noe jeg kan lytte meg frem til.

Så hvis noen har tips til høyttalere og integrerte forsterkere som kan være gunstige kjøpe på bruktmarkedet motta tips med stor takk :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du må i hvert fall ha en mulighet til å ratte volumkontroll og velge inngang. En grei preamp kan jo koples inn mellom kilder og aktive høyttalere også.

mvh
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg fant disse alternativene på Finn. Det er ikke sikkert dette passer for deg. Men gir ihvertfall en pekepinn på hva du kan få innenfor ditt budsjett.

 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har også noen høyttalere til salgs. Qln Classic Series Prestige. Ligger på toget her til kr 3500,-
Vil anbefale deg å sjekke regel 6a her på Hifisentralen.

" 6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen. "
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Både MA GS 20 - og (spesielt lyd vs pris) QLN Prestige som har vært nevnt her, bør absolutt være noe å vurdere.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Lurer på å kjøpe meg en billig platespiller med innebygd riaa. Sett da på denon, rega planar 1 og reloop spillere. Noen meninger om noen av de? Eller andre man burde se på? Blir å spille de få rock/metal platene man hør, å så kjøpe litt mere plater utover. Null greie på dette, total blank, så hjelp mottas med stor takk.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
@Fillefant
Hvis det er vinyl som tenkes å være hovedkilde synes jeg det er smart å legge litt mer i en platespiller enn det de rimeligste koster.
Noe slikt som den brukte Rega rp3 som E.Largo viser kan være aktuell. Ellers kommer ProJect med en helt ny modell i disse dager Carbon Debut PRO.
inkl. pick up. Plug & play. Den ser interessant ut synes jeg. Finner ingen norsk pris, men ca 7-8 000.




Lykke til.



1631112239820.png

Edit :
Spilleren er testet i siste nummer av HiFi & MUSIK. (september). Pris er oppgitt til 8000 Sv. Kr. Får fin omtale, og merket som "godt kjøp".
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Velg en modell uten onboard RIAA.
Som Blues er inne på - legg litt mer i det enn de rimligste innstegsmodellene og du vil få en betraktelig bedre lydopplevelse.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur du er best tent med alternativ 1. Eg hadde gått for brukt utstyr. Utgangspunkt i begge endar - finn høgtalarar som passar til rommet ditt og din musikksmak, og ein pickup du likar, og som har ein platespelar med arm og riaa som passar til.

Det er massevis av gode, brukte platespelarar, og det går an å kjøpe her på sentralen. Desse vil nok ete ein god del av budsjettet ditt, kanskje halvparten, så Finn er eit rimelegare alternativ. Kik i prisklassen 3000 kr og oppover, og spander gjerne på deg ein betre pickup enn den som følgjer med.

Høgtalarar må du berre ta etter smak, men det luraste er å prøve dei ut i det aktuelle lytterommet. Dette vil normalt betinge at du handlar i ein butikk, og mot depositum. Bestiller du på postordre, vil du ha 14 dagar på deg før dei må returnerast og du får pengane igjen.
Det finnest mange forsterkarar i ulike prisklassar og kvalitetar, men eit godt råd er vanskeleg før du veit kva effektbehov, klangkarakter og inngangar du har behov for.
Lukke til!
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Hvordan vil Yamaha sin vinyl 500 funke på rock/metal? Rundt 5k er max hva jeg vil bruke. Gla i litt varm lyd med litt tyngde i bassen. MusicCast skal ikke brukes. Blir å spille en plate i ny å da. Bare lest at de aller billigste kan være litt slanke i bassen å hissige i toppen, så lurte da litt på den yamaha spilleren, om den da kunne vært noe. Innebygget riaa sier man ja takk til.
 
Topp Bunn