Hjelp til "fine" høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor 75 kvm ubrukelig stue? Hvorfor ikke heller 45 kvm ubrukelig stue og 30 kvm musikkrom?

    Når jeg leser denne triste tråden blir jeg minnet om denne:


    A House is not a Home av Burt Bacharach.

    Er dette et hus eller et hjem der to mennesker skal leve og ha det bra?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er forøvrig ganske skeptisk til å bygge / kjøpe bolig med noen som på toppen av det hele skal legge sterke føringer på ting som betyr noe for meg.

    Anonym skrev:
    Hva med å bytte dame?
    ;D ;D ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Monitor Audio GS20? jeg har et par slike som samboeren synes er veldig flotte.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Hva med Monitor Audio GS20? jeg har et par slike som samboeren synes er veldig flotte.

    .
    Det finnes masse flotte høyttalere. Det hjelper ikke om de er flotte om premissen er at de ikke skal sees (og trådstarter er dessverre ikke den eneste jeg kjenner som har hatt dette problemet, en god kollega fikk knapt lov å ha noen små toveishøyttalere gjemt i en bokreol på stua). Resten av anlegget kan godt gjemmes bort, men høyttalwerne; no way; Jose. Mitt primære råd: bygg mindre stue og finn plass til et musikkrom/filmrom/hobbyrom i huset. Bedre for husfreden og lykken in the long run. Kona kan rule stuen og husets "herre" kan pleie sine interesser. 75 kvm stue og umulig å holde på med det man er interessert i? Jeesssuuuus Christ.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Mange gode forslag og ja det finnes "fine" høyttalere som
    låter bra.
    Dine Sonus faber er jo et smykke :)
    Jeg har gjort det slik at i stua har jeg et lite anlegg som spiller. Hverken mere eller mindre.
    Det kan kvinnemennesker få ratte rundt som de vil.
    Ellers i huset står hun/den fritt til å styre med gardiner møbler og design.
    Et rom får ingen røre og det er lyd rommet mitt. Der er design og innhold
    forbeholdt meg og bare meg. Jeg får ett rom og hun resten.
    Funker veldig bra.

    Lasse :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Jeg synes det er litt drøyt med alle disse "bytt dame"- og "vis henne hvor skapet skal stå"-svarene.

    Trådstarter er sikkert fint i stand til å gjøre sånne vurderinger selv hvis det skulle være aktuelt.
    Hehe.. ;D Det var vel ikke annet å forvente, men helt riktig at dette er en vurdering som gjøres uavhengig av opinionen på HFS... ;)
    Det går sikkert an å finne en løsning som begge er fornøyd med. Kanskje det til og med går an å sette opp et pent og diskret, men vellydende, anlegg i stua, og så kan kanskje MML få slå seg helt løs med STORT anlegg i et annet disponibelt rom?
    Det er også det som er planen. Jeg har et eget rom for hovedanlegget og har også en egen tråd for det der det er sporadisk aktivitet: MMLs HiFi. Dette skal derfor ikke være et hovedanlegg, men jeg vil jo gjerne uansett ha god lyd. Jeg er heller ingen tilhenger av et stort dominerende oppsett i stuen, så håpet var å finne noe usynlig/pent som også spiller greit. Selv om det er en viss forskjell på hva jeg og madammen kaller "usynlig", kommer vi nok til en enighet...

    Takker for mange gode tips i denne tråden!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Det er også det som er planen. Jeg har et eget rom for hovedanlegget og har også en egen tråd for det der det er sporadisk aktivitet: MMLs HiFi.
    Der viste du i alle fall med fynd og klem at i det nye huset ditt, blir det usedvanlig gode muligheter for å dyrke hifi-hobbyen og ta vare på livskvaliteten din som så mange her var bekymret for. ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9


    Perfect 8 Force



    Piega Slimline



    Grundig Audiorama



    Audio Pro LV3


    Braun L2 + L01
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Er de virkelig så ille disse Beolab 6002 da? Var de ikke bare dårlig satt opp da? Butikkdemoer er vel mildest talt som å kaste terning hva resultat angår. Det er jo den letteste sak i verden å få selv verdens beste høyttalere til å låte dårlige i en butikkdemo.

    Har ikke hørt de selv, men synes da visserlig 8002 låter virkelig flott i hjemlige omgivelser godt satt opp.
    Hør, hør. De små Beolab 3-kulene er kanskje enda bedre. Husk at du ikke trenger effektforsterker til B&O.



    Til Beolab 3 finnes det også veggbrakett og gulvstativ.

    I tillegg støtter jeg Carlsson/Larsen-forslaget, men slike bør ha en glatt flate mellom og over seg der de står inntil veggen.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ellers støttes Carlson / Larsen / Beolab 3
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Cabasse Riga:(modellen nedstrøms heter IO2 og ser lik ut, men er noe mindre). Brukes med ekstra sub.


     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Aesthesis The Gramophone til alt for mye penger. Men fin, det er den.

     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Oh lord, her var det mye stygge høyttalere... hvis det i det hele tatt kan kalles høyttalere. :p
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    toref skrev:
    Kan du ikke bare skaffe deg et par gromme høyttalere som du har lyst på og sette et par røslige planter foran? ;) Mvh
    Slik som dette? ;)
    (funker forøvrig meget bra)
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Braun L2 er fra 1958. Sikkert ganske vanskelige å få tak i nå..
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    erato skrev:
    Jeesus F Christ. Nytt hus, og så er det ikke mulig å bo i det.

    Selvsagt lite hjelpsomt dette, men likevel, hva er det med folk som skal ha hus som er utstillingslokaler og ikke hjem?

    Du kan så si. Menn og mus. Hvor mye penger legger du inn i dette huset? Hva med å ta en seriøs samtale om dette. Evt. sammen med en samlivsterapeut, helst en med hang til audiofili ;)

    Det er forståelig at kvinner reagerer når man ser på hvordan hifi-interresserte stabler opp stygge svarte bokser. Det går imidlertid godt an å sette opp et førsteklasses anlegg uten å ødelegge stua. Det bør være en selvfølge at man involverer fruentimmeret i høyttalerplanene. Her er forarbeidet viktig. Bruker fruentimmeret anlegget eller føler hun seg fremmedgjort, er det din hobby eller en felles glede?

    Mvh. RS
     

    pkpk

    Medlem
    Ble medlem
    27.08.2007
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Hei,

    Jeg føler et sterkt behov for å forsøke å hjelpe deg ut av dette kritiske uføret.

    ALternativ vei 1.

    Hvis høyttalerne ikke skal synes så bør ikke sofaen, spisebordet eller andre møbler synes heller.
    Parketten / marmoren / flisene må ikke forstyrres av ting.
    Ting på veggene som fotografier tatt av kunstnere vi helst ikke vil vite om eller malere eller gud vet hva ellers bør også bort.
    Tomt hus er best.
    Jeg mistenker at denne trassen som velter opp i en del av oss hifisentralister vil føre til et samlivsbrudd hvis den får fritt spillerom ...


    Alternativ vei 2.

    Meridian hjelper deg og kona blir fornøyd.

    Hva med et sett hvite Meridian DSP 8000 ?
    De kan jo sees på en del filmer om dagen, gjerne putta inn i råflotte 400 kvm leiligheter o.l.

    Tror de kan koordinere mot lakk kodene til range rover også, mener man fikk de i ferrari lakk koder.

    Evnt Meridian DSP 7200.
    Evnt Meridian DSP 5200
    http://www.meridian-audio.com/produ...stems/dsp7200-digital-active-loudspeaker.aspx
    http://www.meridian-audio.com/produ...stems/dsp5200-digital-active-loudspeaker.aspx


    Så lemper du ut alt det andre boks baserte greiene med unntak av LP spiller og setter den her et taktisk sted...
    http://www.meridian-audio.com/features/control-15-sooloos---a-single-unit-.aspx



    De lager jo stereoanlegget til damebil nr 1 ... så dette bør gå rett hjem.
    http://www.meridian-audio.com/featu...p-high-end-sound-systems-for-range-rover.aspx

    Jeg har selv møtt litt motstand med tanke på Linkwitz Orion + 2x Thor subwoofer hjemme i stua.

    Min kone var veldig fornøyd med B&O 8000 høyttalere, men de låter også piss.
    Helt ok for å se en film mens man leser avisen eller chatter på hifisentralen, men alt utover det blir for mye for B&O.
    OG IKKE TENK PÅ det rælet som er neste naturlige alternativ .... BOSE er enda verre.

    Meridian er sannsynligvis eneste vei ut av helvete... evnt. bare droppe hifi i det store og det hele...

    MML skrev:
    Jeg driver for tiden og planlegger den fremtidige stuen i vår nye enebolig. Dette skal ikke være en stue dominert av høyttalere og elektronikk, men jeg vil jo gjerne ha god lyd. Madammen var negativ til min plan om sub+sat system og var generelt litt irritert over at det ikke var mulig å få god lyd av noe som "ikke syntes"... ;D En løsning som hun kunne gå for er muligens noen "design" høyttalere som derfor kan være mer fremtredende i rommet.

    Vel, vel. Jeg var en tur innom den lokale B&O-forhandleren for å forhøre meg da disse hadde en modell som sjefen synes så fin ut - BeoLab 6002:


    Problemet var bare at jeg synes den spilte elendig og da blir det litt stivt å betale 26k...

    Er det noen som har noen tips om flotte, nøytrale høyttalere som også spiller OK?
    ____________
    - Evt en forklaring på hvorfor kvinner kan synes at 2 stk 12x25cm hvite satelitthøyttalere montert i takhøyde i et 75kvm stort rom er dominerende - for så i neste øyeblikk sikle over 1 meters danske aluminiumssøyler? ;D
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    R.S. skrev:
    erato skrev:
    Jeesus F Christ. Nytt hus, og så er det ikke mulig å bo i det.

    Selvsagt lite hjelpsomt dette, men likevel, hva er det med folk som skal ha hus som er utstillingslokaler og ikke hjem?
    Du kan så si. Menn og mus. Hvor mye penger legger du inn i dette huset? Hva med å ta en seriøs samtale om dette. Evt. sammen med en samlivsterapeut, helst en med hang til audiofili ;)
    En prat med han der Dag på TV2! ;D
     

    Runeli

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    En høytaler som er ganske god på WAF er denne: MIrage OS3 TWR Ikke verdens dypeste bass gjengivelse så er avhengig av sub men sprer lyden meget bra i hele rommet.

    Hvis du skal ha sub er: Mirage MM8 WAF suben som er hele 23cm i alle retninger.

    Har hørdt den spille og den spiller utrolig bra til å være så liten! Drar seg ned til lav ca 32 HZ i vanlige rom iflg tester.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeeez... Skal du ikke få lov til å ha synlige høyttalere i stua? Får du ikke lov til å spille høyt nok til å høre musikken heller da?

    Mulig kvinnfolket ditt er bra på andre ting, men hun er en egoist og en tyrann. Så enkelt er det.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    MML skrev:
    Dazed skrev:
    Det går sikkert an å finne en løsning som begge er fornøyd med. Kanskje det til og med går an å sette opp et pent og diskret, men vellydende, anlegg i stua, og så kan kanskje MML få slå seg helt løs med STORT anlegg i et annet disponibelt rom?
    Det er også det som er planen. Jeg har et eget rom for hovedanlegget og har også en egen tråd for det der det er sporadisk aktivitet: MMLs HiFi. Dette skal derfor ikke være et hovedanlegg, men jeg vil jo gjerne uansett ha god lyd. Jeg er heller ingen tilhenger av et stort dominerende oppsett i stuen, så håpet var å finne noe usynlig/pent som også spiller greit. Selv om det er en viss forskjell på hva jeg og madammen kaller "usynlig", kommer vi nok til en enighet...

    Takker for mange gode tips i denne tråden!
    Det er gjerne vanskelig å lese innleggene i tråden, før man kaller noens kvinnfolk en tyrann og egoist?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Står ved hvert ord. Å jages fra flokken for å spille musikk? Sorry, det er for drøyt! Alfahunn eller ikke.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Valget falt til slutt på et pent brukt sett med B&O Beolab 8000 etter en meget hyggelig handel på HFS. Takker ellers for alle tips både om aktuelle høyttalere og utskiftninger på damefronten... Jeg er fortsatt fornøyd med samboer og foreløbig er også høyttalerne tilfredstillende - selv om de nok etterhvert blir supplert med en aktiv sub.

    Branseaktører som kom med helt hinsides tilbud på uaktuelle modeller iht kriteriene settes ikke like stor pris på...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Si meg MML, din avatar, hva er opphavet til den?

    Og ja, Beo'ene trenger egentlig en sub... ::)
    Lykke til på hjemmefronten når den tid kommer. Dypbass suget, det melder seg raskt, er jeg redd.. :D
    Det er flere av oss som har vært igjennom det... vi kan ha gode råd der og! ;D

    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    gut_man skrev:
    Disse gikk rett hjem hos frua her jaff;



    Låter greit gjør de også :D
    Litt "off topic" men, hvilket rack er det du har? Er på jakt etter noe slikt til TVen men har ikke funnet noe så pent!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Det er en ting som er sikkert.
    For meg iallefall, så er musikk, følelser og tilfredshet og alt dette sammenflettet.
    Jeg synes det er ett bra tegn jeg att man holder så godt av sin kvinne att man lytter til henne, og ser også hennes behov.
    :D

    Man kan alltids jobbe med sider av seg selv, i ett parforhold, må man jobbe med felleskapet.
    Det er å foretrekke å nyde musikk med en tilfreds kvinne sier nå jeg!

    :D

    Kisen får ha eget lytterom, ett helt eget!!! http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,44885.0.html

    The art of compromise, om bare flere av oss kunne den!!!! :-[


    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MML skrev:
    Valget falt til slutt på et pent brukt sett med B&O Beolab 8000 etter en meget hyggelig handel på HFS. Takker ellers for alle tips både om aktuelle høyttalere og utskiftninger på damefronten... Jeg er fortsatt fornøyd med samboer og foreløbig er også høyttalerne tilfredstillende - selv om de nok etterhvert blir supplert med en aktiv sub.

    Branseaktører som kom med helt hinsides tilbud på uaktuelle modeller iht kriteriene settes ikke like stor pris på...
    Fint at du fant en løsning dere kan leve med. Sålenge du har et dedikert lytterom så har du det jo ikke så aldeles forferdelig, så skifte av dame synes jeg virker litt drastisk. Det er ikke alle damer som tillater dedikerte lytterom, eller skal vi kalle det furterom sålenge det er en sentralist som skal bruke det?

    Hadde dere ikke kommet fram til den løsningen med B&O så tror jeg dr. Vidar kan skrive under på at bærbart faktisk er en god løsning noen ganger, sålenge det er skikkelige saker. Og da er det kun et alternativ jeg tenker på, Meridian M80. Ifølge det som har kommet fram i tråden om den vidunderboksen så låter den som et skikkelig stereoanlegg i midfi/budsjett-klassen.



    En slik kunne jeg selv levd med som stueanlegg, sålenge avstanden ikke blir for stor. 75 kvm er mye, men sitter man nært nok så holder det med en slik sak som dette. Den er jo tross alt laget for å stå utendørs også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg er bare så glad for at jeg har en kone som, da hun så et sett Quad 2905, sa at "De var stilige. Sånne kunne du ha på stua."
    Men nå har jeg eget lytterom, så Quadene står der. På stua står det et sett Sonus Faber Cremona. Hun er godt fornøyd med dem også :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Heldig du! Hos oss kommer aldri "låvedørene" i hus ::)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Caixa Media. Har ikke den ringeste anelse om hvordan de låter, men de gjør i det minste lite av seg.



     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Hadde dere ikke kommet fram til den løsningen med B&O så tror jeg dr. Vidar kan skrive under på at bærbart faktisk er en god løsning noen ganger, sålenge det er skikkelige saker.
    Det er bra sikkert! Høykvalitets kompakte/bærbare ala f.eks Meridian sin F80 (nå M80) er søren meg noe jeg ville ha valgt lenge før mye av den hifien jeg hører rundtom på gårdene. Noen av de er simpelthen uhørt gode!
    Dette med hq alt-i-ett er idag en meget undervurdert produktkategori!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn