Hjelp til demping av rom-moder med minst mulig inngrep

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver med og uten, antar at dette betyr at den lilla kurven også er målt med bassfeller men av annen type?

    Ser at jeg må ha noe bredbånn som f.eks tritraps for å ta 60Hz og opp. Skal jeg ta få has på 30Hz må jeg nok over på noe som er tunet (narrowband) hvis det ikke skal bli alt for stort.
    Er med og uten GIK i rommet, alt annet av akustikkplater er ikke fjernet kun GIK bassfellene.

    GIK fellene står nå oppe på subwoofer tårnene, vises ikke på bildet men dere skjønner tegningen.


    Ah, skjønner. Ser skikkelig lekkert ut med de tårnene der :)
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Primacoustic fellen vil være en god del mer effektiv ettersom dette er en trykkbasert, eller såkalt limp mass felle. Den er vel noe av det mest effektive du kan få tak i. Eneste jeg kan tenke meg som er bedre er vpr (metallplateresonator) som modex Edge, modex plate o.l fra rpg.
    Var og kikket på disse fellene hos Procom i Drammen i dag sammen med noen Broadway akustikkplater for sideveggene. Veldig fin finish på disse Primacoustic produktene må jeg si. Så langt tror jeg det blir 2 stk Fulltrap. Litt usikker på om jeg skal gå for 6 stk Broadway 122x60x5cm eller 12 stk 30x30x5cm absorbenter. Er litt lettere plasseringsmessig med de små.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bassfeller og eq ilag gjør gode resultater hos meg, dette er med 2 feller (tritraps fra Gik) og en Antimode eq. Resultatet er meget bra og forskjellen før og etter kalibrering er som natt og dag. 6 drivere på 12" som jobber fra ca 13hz til 100. Rommet har overraskende lite etterklang så selv med kun 20m2 disponibelt er det håp :)





    Ser du bruker GIK hjørnefellene. Har du måling (waterfall) med og uten disse i rommet. Litt nysgjerrige på disse her mtp. 60Hz moden min. De skal vel i utgangspunktet jobbe ned til 50Hz.

    Er det noen som vet hvordan Primacoustic Fulltrap fellene er til sammenligning med GIK sine hjørnefeller? Ser jeg får 4 stk GIK Tri-trap for prisen av 2 stk Primacoustic.

    Vis vedlegget 302011
    Hei, har ikke prøvd GIK selv, men dette er to målinger jeg gjorde i eget rom med to Fulltraps. De står ikke i hjørnet hvor de er en god del mer effektive ved 80 hz, men står nesten ved siden av hverandre på frontveggen, så potensialet er ikke hentet ut her.
    Jeg synes de tar bra i den dype bassen med tanke på størrelsen.
    Før:
    før.jpg



    Etter:

    etter.jpg
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    AtleT, takk for målinger. Ser ut som du har tatt ca 200ms i tidsdomenet evt. 10-12db etter 300ms. Hadde vært spennende å se før og etter litt lengre opp i frekvens også hvis du har en måling liggende, f.eks 300-400Hz. Hvordan er lytteopplevelsen med og uten disse fellene?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    AtleT, takk for målinger. Ser ut som du har tatt ca 200ms i tidsdomenet evt. 10-12db etter 300ms. Hadde vært spennende å se før og etter litt lengre opp i frekvens også hvis du har en måling liggende, f.eks 300-400Hz. Hvordan er lytteopplevelsen med og uten disse fellene?
    Hei, postet noen bilder jeg hadde liggende. Har laget en ny visning. Det er ikke den store forskjellen oppover i frekvens. Fordelen med disse trykkfellene er at de virker kraftigst på stående bølger da de lager skaper høyest trykk.

    Kuttet visningene på 45 db, for der begynte støy fra blant annet hardisken min å blande seg inn. 50 desibel ned bør likevel gi et inntrykk.
    Dette er uten EQ.

    primacoustic før.jpg


    primacoustic etter.jpg


    primacoustic før og etter.jpg




    Jeg kjente bare dette rommet lydmessig med romkorrigering så det er litt vanskelig å sammenligne med og uten. Etter at bassfellene kom på plass fikk romkorrigeringen bedre vilkår, noe som resulterte i at lydbildet vokste spesielt i bunnen og rommet tålte høyere lydtrykk uten at noe stakk seg ut.
     
    Sist redigert:

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Takk for målinger AtleT, sitter og leser i tråden din nå. Mye bra lesing :)

    Det er ikke så lett å få tatt knekken på disse lave frekvensene med "moderate" inngrep. Ser allikevel at de har ønsket effekt i det området jeg er ute etter. Ønsker nødvendigvis ikke et rom som er helt dødt men disse hersens frekvensene som stikkers seg ut og rører til lydbildet blir ikke mindre irriterende at man har lagt merke til dem. Syntes spesielt 60Hz og 120Hz modene er irriterende.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for det! :)
    Jeg synes at ressonanser er mer irriterende og hørbare jo høyere i frekvens de forekommer.

    Du har sikkert sett spesifikasjonene som Primacoustic har liggende på sine nettsider. Mine står plassert omtrent som den grønne. Har du noen solide og massive hjørner så kan du nok utrette en del med to fulltraps. Hvor du får mest for pengene av Fulltrap eller GIK er vanskelig å spå.

    FullTrapEDS-SAC.gif
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen forklare meg Sound Absorption Coefficient? I mitt stille sinn trodde jeg at denne var slik:

    0.00 = no absorbtion.
    0.50 = 50% absorbtion.
    1.00 = 100% absorbtion.

    Det kan det nødvendigvis ikke være ref grafen til AtleT.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Noe sånt?


    Data Interpretation for Values Greater than 1.00 For some test specimens the method reports sound absorption coefficients greater than 1.00. This seems at first counter-intuitive because it is impossible for a surface to absorb more than 100 % of the sound energy striking it. To properly interpret this result, note the units of the sound absorption coefficient: metric sabins per square meter. In cases where the absorption footprint is larger than the area of the specimen, the sound absorption coefficient is greater than 1.00. This is called the edge effect or diffraction effect because it results from wave diffraction at the edges of the specimen. The specimen appears to be larger than its plan area by a perimeter stripe with width proportional to where is the sound absorption coefficient that results from testing an infinite area. The effect increases with decreasing frequency, decreasing specimen size, increasing aspect ratio, and increasing sound absorption coefficient. Although the effect is most noticeable when values exceed 1.00, most low-frequency results for highly absorptive specimens are affected to some degree. You should note that this calculation of the sound absorption is correct for the object in that configuration, that is, in the given size, aspect ratio and mounting, in a diffuse sound field. The corresponding sound absorption coefficient is correct in that configuration for the area used in the computation. Although it is common practice to do so, multiplying the sound absorption coefficient of a plane absorber by an area much larger than the specimen size may substantially overstate the sound absorption. (D. Nelson, “On quantifying and using the Diffraction Effect for cost- and performance optimization of sound absorbing treatments”, Proceedings of Noise-Con 90, Institute of Noise Control Engineering, 1990). The test standard controls for this to some de-gree by limiting the size of test specimens to no less than 60 square feet, and discouraging high aspect ratios. "Diffraction Effect" in Sound Absorption Tests Why is the sound absorption coefficient greater than 1.00? - Proceedings of Noise Con 90. Laboratory measurement of sound absorption is based on the effect of a patch of material on a diffuse sound field in a reverberation chamber. The mathematics used in the analysis presumes that sound travels with equal prob-ability in all directions. This is more or less true throughout the room, except over the sample. For a highly absorptive sample sound travels into the specimen, but very little is reflected back. The discontinuity in the wave field at the edge of the specimen creates a diffraction effect that warps the sound field to make the specimen appear as much as a quarter-wavelength larger in each direction. This increases the sound absorp-tion coefficient to such a degree that it often exceeds the theoretical limit of 1.00. Does this mean the data is invalid? No. The sound absorption coefficients reported are for a specimen of the given size in a diffuse sound field: application of these numbers to continuous surfaces may substantially overstate actual performance


    A sound absorption coefficient greater than 1.00 cannot occur in theory but can be measured for materials that are highly sound absorptive. However, the sound absorption coefficient should always be rounded to 1.00 when calculating sabins of absorption
     
    Sist redigert:

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja :) Takk for forklaring, var ikke så dumt spørsmål ser jeg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ville sjekket ut Modex produktene fra RPG som Thohaug tipset deg om også. Lurer på om ikke Orso har erfaringer med de.

    Å vise målinger under 100hz som er gjort i et reverberation chamber skal man ta med en klype salt. Effekten på trykkbaserte feller vil variere veldig fra rom til rom. Jeg kjøpte Fulltrapene fordi jeg var nysjerrig på effekten for forsøkets skyld og ville sammenligne med feller jeg hadde bygget selv.

    Synes dog at trekantete feller fra gulv til tak nærmest forsvinner visuelt i rommet, så GIK og RPG har ess i ermet der. Skulle jeg kjøpt nytt og ikke bygget selv ville jeg nok gått for RPG i dag.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi i gang. Var innom AVshop i dag og henta meg 4stk 242 absorbsjonsplater til sideveggen og to stk Tri-traps. Veldig god service hos AVshop, trivelig handel. Får se om Tri-traps klarer å gjøre noe med 60Hz moden. De skal ha effekt ned mot 50Hz men merker jeg er litt skeptisk. De er nå midlertidig satt opp så vi får se hva resultatet blir.

    Satte en Tri-tap bak hver av frontene, LS80 nå da 4319 fikk seg en tur opp i stua.

    DSC04057.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi i gang. Var innom AVshop i dag og henta meg 4stk 242 absorbsjonsplater til sideveggen og to stk Tri-traps. Veldig god service hos AVshop, trivelig handel. Får se om Tri-traps klarer å gjøre noe med 60Hz moden. De skal ha effekt ned mot 50Hz men merker jeg er litt skeptisk. De er nå midlertidig satt opp så vi får se hva resultatet blir.

    Satte en Tri-tap bak hver av frontene, LS80 nå da 4319 fikk seg en tur opp i stua.

    Vis vedlegget 302743
    Spennende :) Vi får vel se målinger av resultatet før og etter ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da er vi i gang. Var innom AVshop i dag og henta meg 4stk 242 absorbsjonsplater til sideveggen og to stk Tri-traps. Veldig god service hos AVshop, trivelig handel. Får se om Tri-traps klarer å gjøre noe med 60Hz moden. De skal ha effekt ned mot 50Hz men merker jeg er litt skeptisk. De er nå midlertidig satt opp så vi får se hva resultatet blir.

    Satte en Tri-tap bak hver av frontene, LS80 nå da 4319 fikk seg en tur opp i stua.
    Skjer litt oss meg i bunnen men ikke noe revolusjonerende med 2 stk Tri-traps, den største forbedringen hos meg er ett roligere lydbilde oppover i frekvens. Dette var noe uventet men en fin oppgradering. Har prøvd mine flere plasser men de fungerer best oppe på subbene i hvert hjørne på frontveggen.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Tok en rask måling her med og uten feller på plass. De gjør noe men ikke mye i det laveste registeret. Absorbsjonsplatene pluss fellene gjør derimot mye med klangen i rommet. Ble veldig tydelig nå som jeg tok de ut igjen.
    Her er en måling i bunnen med og uten.

    med og uten feller.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ser jo masse forbedringer her da. Også nede ved 60hz. Hadde du hatt slike trekantfeller fra gulv til tak så hadde det nok vært andre boller.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette bør jo være hørbart ja - slett ikke så værst effekt dette :)
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Bassen er bedre men ikke perfekt enda. Skal se om jeg ikke bruke litt av glavaen jeg har liggende på garasjen til å lage en mye dypere felle bak i rommet der den ikke syntes. Tror nok også at 2stk Trip-trap til på frontveggen vil dra i riktig retning. Den største forbedringen er nok oppover i frekvens og da spesielt med absorbsjonsplatene. Mye mer behagelig klang i rommet, mye roligere. Samme effekt som da jeg hadde 5cm rockwoll plater men GIK platene ser myye bedre ut og jeg velger å lure meg selv til å tro at de virker bedre også :)

    Tenkte å bruke noen av rockwollplatene jeg har liggende til to store paneler (2,5mx 1,5m) i taket med 5cm luft bak. Har det jeg trenger liggende så det koster 0kr.

    Må plundre litt på hvordan jeg skal ta det under 50Hz men en tunet felle av noe slag er nok løsningen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser litt på de målingene litt tidligere i tråden. Der hadde du ikke dette sluket ved 70-90 hz. Hva er annerledes nå?

    Ganske viktig område dette for musikk...
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Ser litt på de målingene litt tidligere i tråden. Der hadde du ikke dette sluket ved 70-90 hz. Hva er annerledes nå?

    Ganske viktig område dette for musikk...
    Det er i hovedsak tre ting som er anderledes men merk at den siste målingen jeg gjorde er eneseste variabel med og uten demping. Høyttalere, plassering mic osv er identisk.

    1. Jeg bruker andre høyttalere enn ved den første målingen i tråden (Jbl 4319 i første måling, LS80 nå).
    2. Flyttet litt på lytteposisjon
    3. Har brukt litt EQ, kun dempet svakt noen av de laveste tonene. Ingen ting er boostet for å fylle dipper.

    Sluket mellom 70-90Hz kan kanskje komme av at LS80 har bassrefleksport bak vs 4319 som har denne foran? Skal se om jeg bærer ned 4319 i helga og kjøre måling med og uten på de også.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om du skal ta under 50 hz bør du seriøst ta de vpr modulene jeg snakket om tidligere til etterretning. Her kan du se et før og etter bilde med en del av disse fra naughty dog sine studioer: veldig imponerende resultater.

    modal.jpg
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Svært imponerende resultat!

    Sjekket de ut men de var ganske så dyre på den siden jeg kikket, 1200USD pr stk hvis jeg ikke husker feil pluss frakt og moms. Får man tak i denslags her i landet?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Den enkleste Edge (kun stoff rundt) koster vel ca. 4700 + frakt her til lands :) Super Edge koster 5275 + frakt :)
    Svært imponerende resultat!

    Sjekket de ut men de var ganske så dyre på den siden jeg kikket, 1200USD pr stk hvis jeg ikke husker feil pluss frakt og moms. Får man tak i denslags her i landet?
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Ah, sorry, var visst 1500usd :) Fant igjen siden jeg var på.

    RPG Modex Plate - Type 2

    Litt av poenget med disse er vel å bruke en "membran" med mye masse skal man holde disse små/tynne. Da er det vel fort stålplate.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det må nok desverre bestilles fra utlandet. Men det bør jo være mulig å få til f.eks et gruppekjøp på dem. Om du skal ha mest mulig absorpsjon på minst mulig areal så er det vanskelig å komme utenom disse. Jeg også kunne vært interessert i et par slike om det ble noe form for powerbuy på dem. Tror ikke det finnes et eneste produkt som klarer å konkurrere med dem faktisk. Primacoustic sin fulltrap (limp-mass bassfelle) kommer vel nærmest, men det er ikke så mye som er like effektivt som de VPR fellene.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro frakt er et issue med disse da de veier 30-40kg og tar litt plass. Power buy vil jo være med å redusere frakt betraktelig mistenker jeg.

    Likte Primacoustic fellene veldig godt utsenemessig men skulle gjerne testa et par før jeg kjøpte. Usikker på om man får lånt med seg slikt fra butikk.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Feil, disse kan skaffes her i Norge med hele Modex serien til RPG med priser fra 4700-7400 + frakt :)
    Men det skal nevnes at også Acousticfields har noen heftige bassfeller :)
    Det må nok desverre bestilles fra utlandet. Men det bør jo være mulig å få til f.eks et gruppekjøp på dem. Om du skal ha mest mulig absorpsjon på minst mulig areal så er det vanskelig å komme utenom disse. Jeg også kunne vært interessert i et par slike om det ble noe form for powerbuy på dem. Tror ikke det finnes et eneste produkt som klarer å konkurrere med dem faktisk. Primacoustic sin fulltrap (limp-mass bassfelle) kommer vel nærmest, men det er ikke så mye som er like effektivt som de VPR fellene.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Har du en link til hvor disse kan kjøpes Viking? Fant ikke noe når jeg googla.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Send en PM til Orso :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker to stk Modex Edge til å begynne med for å prøve litt rundt i rommet :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har orso begynt å importere dette? Har nemlig ikke sett noe på sidene hans. Dette er i såfall en gladelig nyhet for meg ettersom jeg kunne tenkt meg et par tre stk av de utover :) Takk for tipset Viking!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Den enkleste Edge (kun stoff rundt) koster vel ca. 4700 + frakt her til lands :) Super Edge koster 5275 + frakt :)
    Svært imponerende resultat!

    Sjekket de ut men de var ganske så dyre på den siden jeg kikket, 1200USD pr stk hvis jeg ikke husker feil pluss frakt og moms. Får man tak i denslags her i landet?
    Stable fra gulv til tak i noen hjørner så røyner kostnadene fort på, noen som vil ha en formening om hvor mye 2 enkle feller vil virke. Om jeg husker rett fra målingene det henvises til oppe (som er imponerende) er det visst om jeg husker rett ganske mange slike feller i bruk.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Om du skal ta under 50 hz bør du seriøst ta de vpr modulene jeg snakket om tidligere til etterretning. Her kan du se et før og etter bilde med en del av disse fra naughty dog sine studioer: veldig imponerende resultater.

    Vis vedlegget 302854
    Jeg er ødelagt av å henge med dere akustikknerder, jeg syntes faktisk ett slikt bilde er mye heftigere å se på enn hvilket merkenavn som står i front av elektronikken ;)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    "orso" her og jeg representer altså lydogakustikk, webshop med salg av akustikkprodukter som er underveis. Nettsiden (både norsk og svensk) eksisterer kun i betaversjon foreløpig og det er ingen informasjon om produkter der nå.

    Vi har avtale med RPG å selge deres produkter, men vi er ikke helt i mål enda med fraktalternativer. Årsaken er at vi gjerne vil frakte direkte til kunden og da må alt deklareres på forhånd. Grunnen til at vi ikke vil ta inn produkter på lager er:
    1. For å holde prisen lav som mulig. Innelandsfrakt på slike tunge og store produkter blir meget høy. Lagerkostnader ville også ha skrudd prisene opp
    2. Utvalget i ulike finisher og størrelser er enormt og det ville være svært vanskelig for oss å vite hvilke vi skulle ta inn

    Vi skal fraktalternativ for det meste på plass snart tror og håper jeg, men er litt mer usikker når det gjelder f.eks de store Modex Plate og Modex Broadband. Mulig de må gå på palle og det kan gå tid før det er i boks.

    RPG kan forøvrig også lage nevnte "limp-mass bassfeller". Ytelsesmessig fungerer de bedre enn litt tykke absorbenter (opp til et viss tykkelse), men VPR bassfellene er totalt sett de beste utifra hva jeg kjenner til i dag og unike i den forstand at både går dypt og demper bredt. Det er også på vei enn ny type bassfelle som fungerer mye bedre enn standard absorbenter uten at de bygger så mye ut og som trolig blir et budsjett alternativ.

    Kombinerer man Modex Super Edge i hjørnene fra gulv til tak og Modex Plate på noen av veggene, så kan man virkelig temme romnodene kraftig. Dessverre koster de ganske mye. Det er helt essensielt å plassere Modex Plate hvor man har et høyt trykk. De fungerer som målingene viser (se sitat under) og er målinger i motsetning til mye annet man kan faktisk stole på, men det vil nok alltid være tilbakemeldinger fra enkelte at de ikke fungerte som ønsket, som gjerne skyldes manglende kunnskap om plassering. Og det kreves alltid flere basstiltak for solide forandringer. Det er ikke slik at en eller to slike vil utføre noen mirakler.

    Low Frequency Testing
    Many published low frequency absorption coefficients are nonsense, because the accuracy of the absorption efficiency decreases at low frequencies in standard ISO 354 and ASTM 423 tests, due to inadequate diffusion. Therefore, additional testing has been carried out at the Fraunhofer Institute in large scale impedance tubes with a cross section of 1.6 x 1.2 m and a special approach monitoring the decay times of the lowest axial modes in a 5x4x3 m room, with and without the sample present on one of the opposing surfaces.
    Når ting er mer i boks, så vil vi legge mer informasjon ut på sentralen. Vi har også planer om å selge andre hifi produkter og det blir i så fall produkter som vil skille ut ifra mengden og hvor det målemessig er svært viktige parametre (ingen bombe der med andre ord!).
    Ellers er det bare å ta kontakt med oss hvis det er noen spørsmål.

    P.S. "Vi" består av, foruten meg, en kamerat som jobber i studio i Gøteborg og som har drevet med musikkproduksjon der og i London til sammen i flere år.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Orso, hvor mange feller er brukt i målingen over ?
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hei Orso, den nye webshoppen din høres veldig spennende ut! For oss glade amatører som liker å måle og utbedre rom er jo dette en innertier. Er det lov å spørre når sånn ca tror du at dere er oppe å går med priser og produkter?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Orso, hvor mange feller er brukt i målingen over ?
    Det vet jeg dessverre ikke. Kan prøve å få svar på det.
    For meg kan det virke som at høyttalerne er av det mindre slaget og uten subwoofer siden de mister såpass mye nivå nedover med tiltakene.

    Hei Orso, den nye webshoppen din høres veldig spennende ut! For oss glade amatører som liker å måle og utbedre rom er jo dette en innertier. Er det lov å spørre når sånn ca tror du at dere er oppe å går med priser og produkter?
    Håper å bidra med akustikk i høy klasse med både veiledning og produkter.
    Vanskelig for meg å gi noe fornufitg svar på når vi er skikkelig oppe og går på nåværende tidspunkt. Vi skal kommunisere med RPG til uken angående frakt. Forhåpentligvis og uten å love noe, så er vi i klar for å selge en del produkter i alle fall på forespørsmål innen noen uker. Priser på selve produktene uten fraktkostnader og pakking er klare på det meste i dag.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Håper dere får ordnet noen gunstige avtaler på frakt, dette er jo litt av bøygen med å kjøpe denne type produkter i utlandet. Lykke til iallefall!
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Ser litt på de målingene litt tidligere i tråden. Der hadde du ikke dette sluket ved 70-90 hz. Hva er annerledes nå?

    Ganske viktig område dette for musikk...
    Har tenkt litt mer på denne siden du postet kommentaren din. Tok opp REW målingen jeg hadde og sjekket fase. Det kan se ut som jeg har et fasebytte som lager utfasing i dette området. Nå er SB13 en lukket sub så jeg trodde ikke disse hadde fasebytte på samme måte som en bassrefleks men LS80 er ihverfall en bassrefleks. Skal vri litt på fasebrytern på subben og ta en ny måling når jeg får anledning.

    fase 70-90hz limited.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn