Hjelp til å finne Beste Platespiller til ca. 15000 m/picup og tonearm

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Vinyl-bølgen har skapt til dels urealistiske forventninger om hva man kan få av super lyd for relativt beskjedne summer. Jeg synes en del tråder om vinyl-oppsett til mellom 10 og 15 kkr lider under manglende erkjennelse av lydmessige begrensninger og uunngåelige kompromisser i dette prissegmentet. Begrensningene kan forenklet sammenfattes i ordet støy.

10 til 15 kkr kan gi mange av vinylens gleder. Imidlertid nytter det ikke å si at hvis en kjøper spiller A med arm B og pick up C kombinert med RIAA D, blir resultatet strålende. Hvor grensen for trivsel og musikkopplevelse mht. støynivå går, må hver enkelt finne ut av selv, men faktoren ligger der uansett hvordan en snur og vender på det. Bevisste kompromisser, derimot, er et godt utgangspunkt: Jeg kan godt leve med begrensningene A, B og C, fordi jeg setter stor pris på egenskapene D, E og F i mitt rom i kombinasjon med øvrige ledd i lydkjeden, for eksempel.

Hvilken bedrevitende, arrogant snobb av en kakse har moro av å skrive slikt? Jeg vet en hel del om hvor mye jeg ikke kan, og begeistres av enhver som med entusiasme setter på musikk uavhengig av prisklasse. Ikke har jeg lydutstyr i millionklassen, heller, og bruker mer penger på musikk enn utstyr. Nærmest lavstatus. Likevel vet jeg av erfaring at det finnes et punkt i forhold til kvalitet når det gjelder musikk på vinyl, og dette punktet underkommuniseres altfor ofte. Særlig i tråder om budsjettutstyr.

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Antall liker
832
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Det er jo helt vilt. For godt til å være sant?
De svenske prisene er da helt sanne, pu leverert:)

Men de danske! XX2 mk2 til 10K? XV-1s til 35K? Kan vl ikke stemme?
De stemmer nok. Jeg kjøpte spiller av ham for et par år siden og vurderte den pu'en. Selv om spilleren var ganske dyr var han ikke villig til å ned på prisen mer en noen få hundrelapper, så det er nok antagelig en temmelig ferdigprutet pris.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det høres smått usannsynlig ut at prisen i DK er 40% lavere enn her...

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.126
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Da er Planar 3 med Dynavector 20x2L på plass og innledende runder med lytting er i gang;).

Ante ikke at det var så mange flotte lyder nedi de rillene på mine gamle LP-er:cool:.

Takk til alle gode råd i denne tråden. Til råd både i den ene og den andre retningen. Men jeg endte nå opp med dette, og det høres ut som det passer meg væældi bra.

Rundet litt over 15K men det får så være. Snart juni-lønn...

Ha en riktig god sommer alle i sør:D.

Jeg kan trygt kose meg innomhus i 5 grader utomhus. Med Chick Corea The Mad Hatter for øyeblikket:rolleyes:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer! Veldig fin platespiller og en helt strålende pickup. Og jaggu er plata du spiller fin også!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gratulerer! Har samme pickup selv. Super!

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Gratulerer! Det er vel nesten som at du kan håpe på litt "typisk norsk sommer" fremover da :cool:

Topp Bunn