Hei, den skjønte jeg ikke helt, kan du utdype litt?^ Ditt innlegg inneholder jo absolutt alle elementer du nevner.
Mange gode tips, og dette med optisk fra TV inn på den NAD du har er nok en billig snarvei til mye bedre lyd hvis forsterkeren er i orden og TV har optisk utgang. Ulempen er vel i praksis kun at TV må være på for å spille musikk.Skjønner, den gamle NAD’en har nok vært god tidligere men har stått gjømt på et loft og
Hei, slik det er satt opp og gjort nå er rett og slett fordi jeg ønsket lyd og visste ikke hvilken bedre løsninger som fantes. Jeg setter ikke et stempel på at det MÅ være koblet opp slik, fordi jeg liker det, men fordi jeg rett og slett ikke kan så mye om det her. Jeg ønsker å få til en løsning uten tv, som gir best mulig lyd, uten ytre forstyrrelser jeg behøver å bekymre meg om, feks tv som klusser det til. Jeg ønsker et ordentlig anlegg som er satt opp skikkelig. Som folk nevner her er nok da den beste løsningen en stereoforsterker og en dac. Men ønsker råd på hva som er den beste løsningen for meg, uten at penger nødvendigvis er et problem da jeg er flink til å spare.takk for svar.
Mange gode tips, og dette med optisk fra TV inn på den NAD du har er nok en billig snarvei til mye bedre lyd hvis forsterkeren er i orden og TV har optisk utgang. Ulempen er vel i praksis kun at TV må være på for å spille musikk.
Jeg er jo målefreak og er av den bestemte oppfatning at mindre forvrengning og støy er den rette vei til bedre lyd. Det er en del garvede Hi-Fi folk som har en annen mening og det kommer nok aldri til å bli noen enighet om hva som er best.
Siden du skriver du er helt fersk skriver jeg like godt litt om hvordan dette med måling tolkes.
Jeg tar utgangspunkt i tingene på hifisentralen.com siden dette er produkter som er svært gunstig priset i forhold til hva man får av utstyr med nettopp lav forvrengning. Jeg har ingen økonomiske interesser der.
Hvis TV ikke er en viktig del av det du ønsker med lydsystemet ditt står man friere.
Til et relativt beskjedent budsjett får man som jeg nevnte tidligere en svært perfekt lyd med følgende pakke:
En streamer til 1500,- Dette er i praksis kun en liten "datamaskin" som tar i mot musikken fra internett (Spotify, Tidal eller annet) og gjør den om til et lydformat. Du styrer den fra en PC eller telefon via Wi-Fi.
Wiim har både analog og digital utgang. Den analoge utgangen er ikke den aller beste siden den DAC som sitter inni der er billig. Dette ser man fra denne testen der tallene er 0,004% på ene kanalen og 0,006% på andre kanalen (høyre og venstre). Man ser også alle disse "stolpene" i diagrammet i tillegg til den ene høye. Alle de mindre stolpene er uønsket og forvrenger lyden.
Vis vedlegget 834360 Vis vedlegget 834359
Den digitale utgangen er imidlertid helt perfekt som man kan se fra denne testen:
Vis vedlegget 834361
Den digitale utgangen fra Wiim sender man inn på en bra DAC med toslink optisk kabel. F.eks. er D50 latterlig bra til prisen.
Vis vedlegget 834363
Denne gjør om det digitale signalet som kommer inn via toslink til et analogt signal som skal videre til forsterkeren. Denne gjør denne jobben svært bra, og det analoge signalet ser da slik ut
Vis vedlegget 834362
Som du ser så er forvrengningen 0,00009% og det er ekstremt bra. Det betyr at lyden blir helt uten hørbar støy og annen forvrengning. De små tilleggstoppene er på -132dB og det er så lite at det er umulig å høre.
En PA5 forsterker som nevnt tidligere:
Vis vedlegget 834364
Her ser vi at denne forvrenger litt mer når den skal drive høyttalerne. Men 0,0005% er svært lite, og tilleggsstolpene ligger på -120dB. Det betyr at det i praksis er helt uhørbare nivåer av forvrengning her også.
Vis vedlegget 834366
En slik pakke koster 8000 kroner, og det er helt uhørt lite penger for så høy kvalitet på signalet som skal ut til høyttalerne. Det eneste du trenger i tillegg er en digital toslink kabel mellom Wiim <-> DAC og TRS kabler mellom DAC <-> og forsterker. F.eks. disse. https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-trs-til-trs-kabler/
Dette er balanserte kabler på samme måte som XLR, men med en annen kontakt. Balansert ovøreføring av lydsignaler er bedre enn ubalansert (RCA). Man får garantert ingen støyproblemer med balansert overføring. Det finnes overganger fra TRS til XLR eller RCA ved behov senere.
Jeg synes forøvrig det er lurt å dele opp produktene. Hvis du senere vil ha en kraftigere forsterker så er det bare å bytte denne.
Vil du ha lyd fra TV ut på anlegget bruker du en minijack kabel fra utgangen på TV til minijack inngangen på wiim.
PS. Jeg la ved et uhell ut deler av denne posten tidligere men slettet den med en gang. Det var det som ptb kommenterte på før jeg rakk å slette.
Det var nok et svar til et innlegg fra @Janpe der han kom med noen karakteristikker av hvordan han opplever miljøet på Hifisentralen. Det ser ut som om innlegget hans er sletta nå, så da står svaret fra @ptb igjen aleine og det ser litt rart ut.Hei, den skjønte jeg ikke helt, kan du utdype litt?![]()
Helt riktigDet var nok et svar til et innlegg fra @Janpe der han kom med noen karakteristikker av hvordan han opplever miljøet på Hifisentralen.
Det ser ut som om innlegget hans er sletta nå, så da står svaret fra @ptb igjen aleine og det ser litt rart ut.
Uansett har det ingenting med deg å gjøre, @VintagenoobVeldig kjekt at du søker råd her på Hifisentralen, og det er alltid kjekt med nye medlemmer
![]()
Bare for å forvirre deg enda littTakk til alle som har bidratt til her. Nå vet jeg en del av det grunnleggende og skal lese meg litt mer opp her og der. Flott forum dette her, igjen takk så mye![]()
Hei, jeg skal prøve meg litt fram på det du sier og kommer med tilbakemeldingEr ikke sikker på om det gir noe svar, men har du testet direkte fra telefonen og inn på nad'en (?) Dvs, koblet de 2 rca pluggene til en av inngangene på nad'en (?) Og 3,5mm pluggen i headset utgangen på 'phonen (?)
Det skal også være mulig å koble ut forforsterkerdelen i nad'en, og kjøre rett i effektforsterkerne fra telefonen. Hvis du ser på baksiden, til venstre, så er det noen "bøyler" der. De forbinder forforsterkeren med effektforsterkerne. De til venstre er inn til effektforsterkerne, de til høyre er ut fra forforsterkerne. I teorien skal du kunne nappe ut (feks) de 2 øverste bøylene, og plugge inn rca kontaktene fra telefonen inn i de til venstre. Da kobler du utgangen på telefonen rett inn i effektforsterkerne.
NB !!! Skru av strømmen FØR du begynner å nappe ut / sette inn. Du kan få noen ubehagelige smell i høytallerne hvis du kobler med strømmen på.
Juster også volumet på telefonen helt ned før du setter på strømmen igjen, og øk volumet forsiktig opp.
Tanken er å se om det er forforsterkerdelen som skaper trøbbel eller om det overstyringen fra tven eller om det er feil på effektforsterkerne. Det kan hende telefonen din ikke har nok nivå på utgangen til at du klarer å drive den høyt (nok), men det finner du utav.
Og ja, det er En God Ide å åpne den for en titt & støvsuging....
Hei og takk for innspill, helt enig med deg. Tall og statistikk er nødvendigvis ikke alt. Hvis jeg tolker rett , kan du spille av feks 1 sang på de samme høyttalerne med 10 forskjellige forsterkere, og du vil få uansett få forskjeller imellom alle fordi hvordan de ulike modellene er bygd opp, tilsir en forskjell på hvordan forsterkeren «behandler lyden»? Eller tar jeg feil? Det er vanskelig for meg på en plass med et fåtall innbyggere der jeg forsåvidt ikke har noen hi-fi interesserte kompiser, å få hørt litt rundt på diverse. Nærmeste hi-fibutikk er 7 timer unna og det blir ganske drøy kjørelengde. Derfor blir jeg mest sannsynlig å bestille uten å høre, desverre. Selv om det ikke er optimalt. Topping PA5 for meg høres ut som noe som er ønskelig, da jeg ønsker klar og fin lyd. Altså slik at du hører de høye tonene godt uten slik «brumming» jeg hører nå. At det er klart ifra 0 på forsterkeren til topps. Hvis det ga meningBare for å forvirre deg enda litt, vil jeg si det følgende....:
Armand har en objektiv og målemessig korrekt innfallsvinkel til vår hobby, og jeg har liten grunn til å argumentere i mot hans gode råd. Merk allikevel at mine drøye 30 år som hifiskribent har gitt meg et noe annet syn på de subjektive valg, enn det rent målemessige. Noen av oss finner glede i produkter som tilsynelatende leverer mer livsglede, rytme, emosjonsformidling, skyv, slagkraft og sitrende nerve, enn de produktene som måler best.
Musikkelskerens oppgave er å finne ut av hva han/hun liker best å lytte til, og det er ikke alltid det som måler mest korrekt. Ha derfor et åpent sinn, og lytt også til produkter som "måler feil", da disse for noen av oss formidler en livsglede som er direkte vanedannende.
Viktigst av alt er å skaffe seg sine egne erfaringer, det er ikke slik at noen har alt rett, mens andre har alt feil. Vi har alle noe positivt å bidra med i denne hobbyen.
Hei og tusen takk for innspill. Det ser ut som at jeg går for dette oppsettetMange gode tips, og dette med optisk fra TV inn på den NAD du har er nok en billig snarvei til mye bedre lyd hvis forsterkeren er i orden og TV har optisk utgang. Ulempen er vel i praksis kun at TV må være på for å spille musikk.
Jeg er jo målefreak og er av den bestemte oppfatning at mindre forvrengning og støy er den rette vei til bedre lyd. Det er en del garvede Hi-Fi folk som har en annen mening og det kommer nok aldri til å bli noen enighet om hva som er best.
Siden du skriver du er helt fersk skriver jeg like godt litt om hvordan dette med måling tolkes.
Jeg tar utgangspunkt i tingene på hifisentralen.com siden dette er produkter som er svært gunstig priset i forhold til hva man får av utstyr med nettopp lav forvrengning. Jeg har ingen økonomiske interesser der.
Hvis TV ikke er en viktig del av det du ønsker med lydsystemet ditt står man friere.
Til et relativt beskjedent budsjett får man som jeg nevnte tidligere en svært perfekt lyd med følgende pakke:
En streamer til 1500,- Dette er i praksis kun en liten "datamaskin" som tar i mot musikken fra internett (Spotify, Tidal eller annet) og gjør den om til et lydformat. Du styrer den fra en PC eller telefon via Wi-Fi.
Wiim har både analog og digital utgang. Den analoge utgangen er ikke den aller beste siden den DAC som sitter inni der er billig. Dette ser man fra denne testen der tallene er 0,004% på ene kanalen og 0,006% på andre kanalen (høyre og venstre). Man ser også alle disse "stolpene" i diagrammet i tillegg til den ene høye. Alle de mindre stolpene er uønsket og forvrenger lyden.
Vis vedlegget 834360 Vis vedlegget 834359
Den digitale utgangen er imidlertid helt perfekt som man kan se fra denne testen:
Vis vedlegget 834361
Den digitale utgangen fra Wiim sender man inn på en bra DAC med toslink optisk kabel. F.eks. er D50 latterlig bra til prisen.
Vis vedlegget 834363
Denne gjør om det digitale signalet som kommer inn via toslink til et analogt signal som skal videre til forsterkeren. Denne gjør denne jobben svært bra, og det analoge signalet ser da slik ut
Vis vedlegget 834362
Som du ser så er forvrengningen 0,00009% og det er ekstremt bra. Det betyr at lyden blir helt uten hørbar støy og annen forvrengning. De små tilleggstoppene er på -132dB og det er så lite at det er umulig å høre.
En PA5 forsterker som nevnt tidligere:
Vis vedlegget 834364
Her ser vi at denne forvrenger litt mer når den skal drive høyttalerne. Men 0,0005% er svært lite, og tilleggsstolpene ligger på -120dB. Det betyr at det i praksis er helt uhørbare nivåer av forvrengning her også.
Vis vedlegget 834366
En slik pakke koster 8000 kroner, og det er helt uhørt lite penger for så høy kvalitet på signalet som skal ut til høyttalerne. Det eneste du trenger i tillegg er en digital toslink kabel mellom Wiim <-> DAC og TRS kabler mellom DAC <-> og forsterker. F.eks. disse. https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-trs-til-trs-kabler/
Dette er balanserte kabler på samme måte som XLR, men med en annen kontakt. Balansert ovøreføring av lydsignaler er bedre enn ubalansert (RCA). Man får garantert ingen støyproblemer med balansert overføring. Det finnes overganger fra TRS til XLR eller RCA ved behov senere.
Jeg synes forøvrig det er lurt å dele opp produktene. Hvis du senere vil ha en kraftigere forsterker så er det bare å bytte denne.
Vil du ha lyd fra TV ut på anlegget bruker du en minijack kabel fra utgangen på TV til minijack inngangen på wiim.
PS. Jeg la ved et uhell ut deler av denne posten tidligere men slettet den med en gang. Det var det som ptb kommenterte på før jeg rakk å slette.
Ikke begynn å rot med å bytte til andre diskanter før du vet med sikkerhet at dette er noe som er testet av andre. Å bytte diskanter roter med hele sammensetningen i høyttaleren, og man må i omtrent alle tilfeller gjøre endringer i delefilteret inni høyttaleren også. De som lagde høyttaleren brukte mye tid på å få denne til å spille sammen med mellomtonen.Per nå ønsker jeg og beholde de infinity jeg har, reference 61i. Jeg er veldig fornøyd med de jeg har, men jeg føler at lyden tidvis kan «brumme litt» feks du hører ikke helt den klinkeklare gitarriffen, eller de absolutt høye tonene til Freddie i queen. Jeg er usikker på hva det skyldes, jeg vet ikke om dette er et biprodukt av forsterkeren eller høyttaleren mine. Per nå ønsker jeg og oppgradere forsterkeren, som er problembarnet. Den døde nemlig i dag, ingen futt. Men den har nok gjort sitt. Høyttalerne er dog uaktuelle og oppgradere da jeg liker de veldig godt. Men hvis jeg feks ønsker å oppgradere diskantene eller slik, er det noe jeg må passe på for at de diskantene jeg kjøper skal passe overens med det andre som er i høyttalerne mine? Vet riktignok ikke helt hva bransjenavnet på de ulike andre komponentene er.![]()
Hei nei det var nok mer et spørsmål rettet mot hvis en diskant eller 2 gikk ødelagtIkke begynn å rot med å bytte til andre diskanter før du vet med sikkerhet at dette er noe som er testet av andre. Å bytte diskanter roter med hele sammensetningen i høyttaleren, og man må i omtrent alle tilfeller gjøre endringer i delefilteret inni høyttaleren også. De som lagde høyttaleren brukte mye tid på å få denne til å spille sammen med mellomtonen.
Herr Rognlien er en gammel traver i businessen og han og jeg har ganske forskjellige meninger. Jeg tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier han liker Hi-Fi apparater med (gammeldagse) rør.
Slikt utstyr gjør noe med lyden som for noen gir lyden med "glød og varme" om man vil. På målinger vil slikt utstyr ha mye høyere forvrengning. Spiller man en tone på f.eks 1000Hz så vil rør-utstyret lage overharmoniske tilleggstoner på 2kHz og 3kHz. Det er også slik at mange rør-forsterkere vil påvirke hvor mye bass man får. Men dette kommer da helt an på hvilke høyttalere man har og noe som heter "impedanskurven" til denne. Legg også til at en del eldre rør-utstyr sliter med støy og brum pluss at rørene blir slitt og må byttes. For ikke å snakke om at det er relativt dyrt. I sum synes jeg dette blir unødvendig komplisert.
Hi-Fi verden er spennende og får du anledning til å sette en rør-forforsterker mellom DAC og effektforsterker kan du jo vurdere selv om dette er noe du vil drive med.
En annen (og mer nymotens "greie") er å gå videre med noe som heter DSP. Med en slik dings kan man justere lyden slik man vil ha den via en datamaskin. En alternativ og enkel måte å gjøre dette på er å spille av musikken via et program som heter Roon. Det koster dessverre en del penger, men er bra saker.
Vis vedlegget 834943
Det er virkelig mye å sette seg inn i i denne hobbyen, så du får ta en ting om gangen.
Angående den feilen på forsterkeren som ufo nevnte i post #49, så ser det ut til at Topping har hatt en del problemer med denne dessverre. Jeg er allikevel ikke så redd for å anbefale denne siden man i Norge har 5 års reklamasjonsrett. Etter 5 år har du garantert noe nytt uansett![]()
Vil bare understreke at jeg ikke tror det er noen god idé for trådstarter å begynne sin hifi-løpebane med å rote med rør og sånt. Det var ikke mitt poeng med det forrige innlegget.Herr Rognlien er en gammel traver i businessen og han og jeg har ganske forskjellige meninger. Jeg tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier han liker Hi-Fi apparater med (gammeldagse) rør.
Slikt utstyr gjør noe med lyden som for noen gir lyden med "glød og varme" om man vil. På målinger vil slikt utstyr ha mye høyere forvrengning. Spiller man en tone på f.eks 1000Hz så vil rør-utstyret lage overharmoniske tilleggstoner på 2kHz og 3kHz. Det er også slik at mange rør-forsterkere vil påvirke hvor mye bass man får. Men dette kommer da helt an på hvilke høyttalere man har og noe som heter "impedanskurven" til denne. Legg også til at en del eldre rør-utstyr sliter med støy og brum pluss at rørene blir slitt og må byttes. For ikke å snakke om at det er relativt dyrt. I sum synes jeg dette blir unødvendig komplisert.
En stor del av lyden du har i dag er det høyttalerne og rommet de spiller i som står for. De unoter du nevner kan skyldes alle ulike faktorer (rom, høyttalere, forsterker og kilde), men vanskelig å si noe konkret om via «fjerndiagnose» og relativt begrenset informasjon.Per nå ønsker jeg og beholde de infinity jeg har, reference 61i. Jeg er veldig fornøyd med de jeg har, men jeg føler at lyden tidvis kan «brumme litt» feks du hører ikke helt den klinkeklare gitarriffen, eller de absolutt høye tonene til Freddie i queen.
Det er akkurat likens hvis jeg propper øret opp i diskanten etc.En stor del av lyden du har i dag er det høyttalerne og rommet de spiller i som står for. De unoter du nevner kan skyldes alle ulike faktorer (rom, høyttalere, forsterker og kilde), men vanskelig å si noe konkret om via «fjerndiagnose» og relativt begrenset informasjon.
Men, uansett for deg nå så gjelder det jo å skaffe en ny amp - og da sikter du vel mot en 2-kanaler. Utfra det du beskriver av bl.a musikk som spilles så er mitt inntrykk at du bør sikte mot en med en karakteristikk på sommertiden av nøytral. Om høyttalerne er en såpass lett last som det er indikert, så trenger du ikke et «kraftverk» for å drive de heller.
Det begynner vel kanskje å demre for deg hvorfor du ikke fant noe slikt?Prøvde å finne tak i noe info-hefte/bok til nybegynnere men fant ikke noe.
Må legge til at å følge målingene er mye billigere vei til godlyd enn å skifte komponenter. Jeg vetDet begynner vel kanskje å demre for deg hvorfor du ikke fant noe slikt?Som du ser er selv meget erfarne og kunnskapsrike hifi-entusiaster uenige. For å forenkle hifi-verdensbildet litt kan vi dele disse i to grupper; objektivister og subjektivister.
Objektivistene ser på de tekniske spesifikasjonene og mener veien til god lyd går gjennom utstyr med gode tekniske spesifikasjoner. Du har allerede møtt en "objektivist". Han heter Armand.
Subjektivistene er mindre opptatt av tekniske spesifikasjoner og mener veien til god lyd går gjennom utstyr som bringer fram "sjelen" i musikken. Du har allerede møtt en "subjektivist". Han heter Håkon Rognlien.
Nå må ikke dette forstås som at objektivistene ikke er opptatt av musikk eller at subjektivistene er virkelighetsfjerne, men vi ser ofte diskusjoner som har utgangspunkt i denne todelingen. Det er iallfall greit for deg å ha i bakhodet at det er to ganske forskjellige måter å tilnærme seg hifi-interessen på.
Det er mange som ikke registrerer at Målemafian ikke er en enkelt-gruppe. Instrumenter som måler enkeltprodukter er en gruppe. Måling av resultater i lytteposisjon, helt uavhengig av hvilke produkter som benyttes, er en annen gruppe. Den tekniske Målemafian i form av en mekanisk DSP er enda en gruppe som forutsetter betjening av en fjerde gruppe - den audiofile subjektivisten.Armand har en objektiv og målemessig korrekt innfallsvinkel til vår hobby, og jeg har liten grunn til å argumentere i mot hans gode råd. Merk allikevel at mine drøye 30 år som hifiskribent har gitt meg et noe annet syn på de subjektive valg, enn det rent målemessige. Noen av oss finner glede i produkter som tilsynelatende leverer mer livsglede, rytme, emosjonsformidling, skyv, slagkraft og sitrende nerve, enn de produktene som måler best.
Blir nok å gå en liten stund, dessverre mye som må prioriteres først. Gikk alvorlig mye penger i huskjøpet🫠Vi må få referat etter du har fått det i hus og hørt et par dager på det.
Alltid spennende å høre.![]()
Hehe ja. Mye delte meninger her og ingen som har en absolutt fasit virker det somDet begynner vel kanskje å demre for deg hvorfor du ikke fant noe slikt?Som du ser er selv meget erfarne og kunnskapsrike hifi-entusiaster uenige. For å forenkle hifi-verdensbildet litt kan vi dele disse i to grupper; objektivister og subjektivister.
Objektivistene ser på de tekniske spesifikasjonene og mener veien til god lyd går gjennom utstyr med gode tekniske spesifikasjoner. Du har allerede møtt en "objektivist". Han heter Armand.
Subjektivistene er mindre opptatt av tekniske spesifikasjoner og mener veien til god lyd går gjennom utstyr som bringer fram "sjelen" i musikken. Du har allerede møtt en "subjektivist". Han heter Håkon Rognlien.
Nå må ikke dette forstås som at objektivistene ikke er opptatt av musikk eller at subjektivistene er virkelighetsfjerne, men vi ser ofte diskusjoner som har utgangspunkt i denne todelingen. Det er iallfall greit for deg å ha i bakhodet at det er to ganske forskjellige måter å tilnærme seg hifi-interessen på.
Føler meg relativt sikker i at det blir gode kjøp. Tviler for at den 20år gamle nad forsterkeren + slik det tidligere var satt opp spiller noe dårligere enn det nye. Høyttalerne er i flott stand og ble brukt til hjemmekino før de ble satt vekk. Koblet de til og fikk en liten a-ha opplevelse når jeg hørte at lyden var såpass bra. Vet ikke om de audiofile er enige med meg om at ref61 er bra eller ikke, men det synes nå jeg. Det er mer en godt nokMan kommer svært langt med en god forsterker og en god signalkjede. Jeg tror planen som er lagt her er en veldig god start. Høyttalerne duger også om de er i fungerende stand. Jeg har tre Infinity-anlegg i heimen selv i ulikt omfang og kan vel kanskje kalle meg Infinity-fan?. Det aller viktigste når du får det nye utstyret opp å gå vil være høyttalerplassering. Jeg har hatt interessen siden jeg satt på promperommet med Cerwin Vega og NAD og videre oppover. Promperommet var en lydmessig katastrofe, først da jeg kom meg ut i eget krypinn at man kunne gå videre. Da kunne selv det litt lunkne anlegget jeg hadde spart opp lenge til og kjøpt etappevis funke bra bare med litt fokus på plassering(Klipsch RF-7 MK1 blant annet).
Jeg har prøvd mye komponenter, og sitter med relativt dugandes utstyr i hovedoppsettet, men det er verdt å merke seg at jeg fortsatt sitter med en forforsterker jeg betalte 3000kr for i 2011, en Parasound P3 Halo. Står egentlig ikke prismessig i stil med resten, men specsa er bra og lyden liker jeg. Andre forforsterkere har vært prøvd, men ingen som låter som denne Parasounden altså, selv ikke etterkommeren P6 var jeg begeistret for.. Så hva man liker, ikke liker og rådene man får er høyst individuelle.
Jeg heller mot å ta utgangspunkt i utstyr som måler bra. Det er det jeg selv har gjort, og som jeg finner logisk. Så har jeg også hørt anlegg hvor rørmafiaen har stor påvirkning og kunne virkelig ikke forstå hvorfor noen kunne synes at det kunne låte bra overhodet.