Diverse Hjelp med å vinne et argument?

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hei! Sa til en kollega i dag - å skulle gjerne vært på Munich High End nå.
Da detter det ut av han - jeg skjønner ikke hvorfor folk skal bruke masse penger på dyr HiFi. De hører jo ikke forskjell på en billig og dyr platespiller, høyttaler, forsterke etc.

Jeg svarte da, selvfølgelig gjør man det. Det handler jo om komponenter som velges når disse blir bygd, samt isolasjon, o.l
Samt kvaliteten på komponente og andre faktorer som spiller inn.



Han holdt på sitt og mente fortsatt bestemt at det bare var tull at noen kunne høre forskjell, og blandet Spotify inn. For man hørte jo heller ikke forskjell der.. På Spotify og en LP plate..

Ja så dere skjønner at vedkommende er vrang..
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Kanskje det enkleste å gi ham en demonstrasjon av to anlegg i ulike prisklasser?
Har planer om å invitere han hjem til det nye huset mitt, hvor jeg skal ha eget dedikert lytterom.

Så kan han få høre forskjell på Spotify og Ultradeck'en med en Gold Note PH-5 phonopre-amp.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Du napper tak i balla hans med en knipetang. Så klemmer du til litt forsiktig og spør. Det er forskjell på spotify å LP plate ikke sant? Hvis han fortsatt nekter klemmer du litt hardere. Å gjentar spørsmålet. Du vinner til slutt. Å dere kommer sannsynligvis aldri til å diskutere hifi igjen 😇
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Folk flest skjønner ikke at noen hører forskejll på noe, og de skjønner ikke at noen kan ha glede av det og mene at det er viktig.
Slike folk nytter det ikke å diskutere lyd med, og jeg inviterer aldri denslags hjem for å høre musikk. Jeg har ingen ønsker om å misjonere, og har ingen tro på at det nytter. Kan gjerne invitere folk på besøk men hvis ikke de er ekte interessert slår jeg ikke på god-anlegget.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Da jeg hadde en slektning innom som mente at anlegget låt "bedre enn virkeligheten" på det elendige opptaket han insisterte at jeg skulle spille, og at det dessuten var bare juks og fanteri at det låt så bra for han hadde vært på konserten (og ja, musikken var likevel begredelig dårlig) slo jeg av musikken og gav ham en røslig dash whiskey istedet.
Da var kvelden reddet (sånn noenlunde) :)
 

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
447
Antall liker
708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
By han på den billigste vinen de har på polet, og nyt selv din favorittvin når du inviterer på hjemmebesøk. Hvis han reagerer får du bare si at du ikke tror på folk som smaker forskjell på dyr og billig vin;)

evt hvis du vil være enda mer cheeky; si du ikke tok HAN for å være en som smakte forskjell;)

- å høre forskjell, smake forskjell, se forskjell handler nok mye om interesser.
Klokker er et annet godt eksempel. God finishiering på er urverk vs maskinfinishiering… syk forskjell på opplevd kvalitet for de som vet hva de ser etter.
null forskjell for de som ikke vet.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det er en tapt diskusjon, av den enkle grunn at dine argumenter ikke når frem og stort sett er irrelevante for den du ønsker å overbevise. For de fleste ute i virkeligheten er øvelsen med å «høre forskjel» stort sett uinteressant og ganske meningsløs, men også «legfolk» kan evne å sette pris på høy lydkvalitet og «fet lyd». Dvs som allerede nevnt er det beste å invitere motparten hjem til en lytt eller ti.

Dersom en likevell skulle ønske å føre en diskusjon ute i virkeligheten om saligheten med et anstendig husalter, så tror jeg også det er en stor fordel å glemme proxy og «tulleargumenter». Ikke vektlegg pris, fancy ledninger, «eksotiske» komponenter som «argument» for lydkvalitet. Real argumentene for lydkvalitet (frekvensrespons, forvrenging, støy, dynamikk, kapaistet ol) er som regel lettere å bære frem. Det kan også være en fordel å innrømme for seg selv og diskusjonen at en ev. er «prylnisse», det finnes ingen ting feil med å sette pris på husalteret på grunn av materielle og visuelle kvaliteter.

mvh
KJ
 
Sist redigert:
H

Hifibasillen

Gjest
Folk som prakker ned på de som bruker penger på lyd er som regel de selv som bruker store summer på enten biler, hytter, båter, bobiler osv... 🙂 Og ja har hatt et par diskusjoner opp i mellom med folk som selv bruker hinsides summer på ting vi hifi nerder anser som uvesentlig hehe, de gjør det samme bare med andre ting.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.157
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Skjønner ikke hvorfor noen bryr seg den ene eller andre veien, så lenge man ikke belaster andre med sine laster!

Ære være den som går gjennom livet uten å kaste bort noen ressurser på forlystelser, han får sikkert sin lønn i himmelen.😇
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Skjønner ikke hvorfor noen bryr seg den ene eller andre veien, så lenge man ikke belaster andre med sine laster!
Nei bryr meg ikke... men en aldri så liten demo for venner og kjente som ikke er spesielt interessert, men hvor kanskje EN av gjengen var småinteressert, har nok de fleste belastet andre med likevel eller? :)

(ps: her har vi med STOOOORE høyttalere en klar fordel over de med pinglemonitorer i mill-klassen, for er det stort så er det imponerende uansett om det låter ræva, ingen tvil der)
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
15
Sted
Øyværing
Har han selv et anlegg? isåfall så får han seg vell en overaskelse når han kommer på besøk, Vill si jeg hadde et svin bra party anlegg tilbake i ungdoms tiden Dynavoice Challenger M85, å 2x 12 xtz subber med en Yamaha RX surround reciver og 2stk effekt trinn Rotel RB1070 tror jeg det var. hele greia kosta vell rundtd 25-30 tusen. Var rått å se film på å spillte høyt å dunka bra. Men suge etter noe bedre ble stort å når jeg begynnte å jobbe å hørt klarheten i min fars sine Infinity Refferance og fikk mer forståelse for god lyd så da solgte jeg det til en kompis å det spiller til dags dato, så ble det handla et par Mentor 8 og flagg skip modellen til Yamaha Reciver å lyden var kjempe! så fikk jeg høre av en kompis at jeg heller måtte gå over til stereo komponenter, for da får man mer for pengene pr kanal å god stereo spiller like bra 3d som surround, først var jeg skeptisk men d han sa ga jo også litt mening, så da ble det kjøpt et sett brukt fra Primare fortrinn og effekt trinn å det ble som natt å dag, på den tiden var det koblet rett i pcn uten dac, så tenkte jeg, faen må ha en sikkelig dac å da ble det handla en Primare DAC 30 så jeg fikk komplett sett fra primare som jeg fikk demobrukt fra soundgarden til halv pris har ikke angra til dags dato, men så er jeg veldig glad i bass så da ble det handla 2stk kk dxd12, Ventinga for å få råd til å handle inn 1 og 1 komponent var helt jævlig men for hver komponent jeg handla inn jo bedre å bedre ble lyden å jo mer hekta har jeg blitt, Så om han mener man ikke hører forskjell kan ikke ha hørt noe ordentlig, Men selvfølgelig må interessen være der, har flere kompiser som ikke bryr seg å det er ikke vits å diskutere med di, men ingen til dags dato så har klaget når vi har hørt musikk eller sett film annet enn at det går ann å dempe litt, Har hørt lite på LP plater, etter som jeg bruker enten youtube eller Tidal å hører for det meste på techno å den type men hører for det meste på alt, men har hørt acdc på LP nede hos far å det spiller fantastisk det. slår glatt acdc på youtube eller tidal. ikke har han noe dyr LP spiller heller, test vinneren på lyd og bilde til 5000kr og forsterkersett fra Electro Companiet til gud vet hvilken prisen det var på den tiden for det. for 3 måneder siden dro jeg volum knappen litt for høyt å sovna i fylla å våkna til 3 sprengte bass elementer, så nå mens jeg venter på nye elementer, har jeg kobla opp et pc anlegg fra logitech 5.1 surround med en 10 tommers subb, spiller bra å høyt til å koster bare 5000kr så fryktelig mye lyd for pengene. men her om dagen lurte jeg på hvordan musikken låter uten di 3 elementene, å det låter fortsatt bedre enn logitech anlegge selv uten at subber er slått på. Så for meg har det vært en lyd og bilde reise der det startet med å få boom boxen til far, så et par høyttalere å en forsterker, for så å få flere høyttalere å kobla alt til forsterkern å spredt di rundt i rommet å trodde jeg hadde surround på en stereo forsterker, videre til kjøp av logitech 5.1 surround så mitt første surround anlegg av gulv stående så oppgradere det, så til det jeg har nå idag, Neste steg å slutten på reisen er vell et nytt par høyttalere i høy klasse å et primare effekt trinn til. The End :)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Når du først har fått en inni huset som setter seg ned foran anlegget, så finns det stort sett 2 typer folk.
En sitter og lytter en stund og en snur seg etter 2 sekund og sier «det er det beste jeg har hørt»😂
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hadde besøk av et ektepar en gang, der det faktisk var kona i paret som dro opp diskusjonen, for hun ville ha god lyd, mens mannen hardnakket hevdet at man ikke hørte forskjell, uansett. Jeg fremla at om de av og til ser film (jeg visste at de gjorde det en del), kunne det øke opplevelsen å ha litt mer solide høyttalere enn de bruskorkene som formidler lyden fra dagens supre TV'r. Hadde han ingen tro på. Vi kom frem til at jeg skulle få demonstrere det, og akkurat da hadde jeg oppkoplet et par moderate stativhøyttalere på en rimelig forsterker med digitalinngang.
Vi spilte en scene fra KingKong (siste utgave) på TV'n. Tøffe greier, null problem med opplevelsen.
Spilte samme scene om igjen, nå med høyttalere, justert slik at dialogen er passe høy. I det KingKong begynte å benytte musklene litt, ble det MYE lyd. Gubben skvatt så han regelrett hoppet i sofaen! Men trur'u han innrømmet at det var forskjeller? Ikke f...! :D

I dag er de skilt, og exen hans eier et par Klipsch Heresy.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.583
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
De aller fleste har et eller annet de bruker mer penger på enn "folk flest", kan være hifi, bil, pc brødrister, klær, verktøy, kulepenn eller hva som helst.
En venn av meg har en sykt dyr kaffetrakter, selv elsker jeg kaffe, men min trakter er av den normale prissettingen. Min bror derimot drikker også kaffe hver dag, men holder seg til billig pulverkaffe.
Jeg tenker så lenge en får lov av familien (økonomi osv) så trenger man ikke å forsvare en hobby.
 
P

parafinoksen

Gjest
Mange "uinnvidde" vil kunne få hakeslepp selv med ganske moderate anlegg hvis høyttalerne og lytteposisjon er riktig plassert. Og ikke bør en spille så høyt at prompen snur i døra heller.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Hva er målet med å vinne argumentet? Hører for min del ut som du prøver å overbevise deg selv om at han faktisk ikke har rett. Bortkastet tid..
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
Mange måter å gjøre dette på egentlig men gidder man? Det krever tid og rett utstyr.
Har deltatt i mange diskusjoner hvor folk lovpriser Bose, spesiellt 301 modellen, de er liksom i menigheten. Var på en butikk i Danmark hvor de tilfeldigvis hadd Bose 301 og den billigste F3 Lyd høyttalere utstillet og herregud for en opplevelse, ville sammenlikne Bose med en 25 kg potetsekk. Alle, selv de med enormt hørselstap vil høre forskjellen.
Noe annet er Spotify, ikke sikker på alle vil høre forskjell og spiller du på en reiseradio vet alle jo resultatet. Platespillere, ikke sikker, kommer an på utstyr og så mye annet, var på en Linn demonstrasjon hvor de brukte en billig Linn og Sondek og selgeren var overbevist om at alle ville høre forskjell, jeg var mer i tvil der faktisk.
Hører dog litt forskjell fra Cambridge BD751 dac og Bryston, men igjen, kan jo skyldes andre ting.
Et eksempel jeg har, ikke relatert, er at en kompis hørte kassett for første gang. Brukte min Tandberg og switchet imellom kilde (cd) og bånd og jeg måtte desverre samle haken hans opp fra gulvet, han nektet å tro jeg switchet i det hele tatt faktisk?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.981
Antall liker
4.269
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Mange av de ‘’ som ikke hører forskjell’’ er gjerne noen urolig- huggur som begynner å skravle så snart det settes på musikk.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.540
Antall liker
3.082
Torget vurderinger
0
Hei! Sa til en kollega i dag - å skulle gjerne vært på Munich High End nå.
Da detter det ut av han - jeg skjønner ikke hvorfor folk skal bruke masse penger på dyr HiFi. De hører jo ikke forskjell på en billig og dyr platespiller, høyttaler, forsterke etc.

Jeg svarte da, selvfølgelig gjør man det. Det handler jo om komponenter som velges når disse blir bygd, samt isolasjon, o.l
Samt kvaliteten på komponente og andre faktorer som spiller inn.

Han holdt på sitt og mente fortsatt bestemt at det bare var tull at noen kunne høre forskjell, og blandet Spotify inn. For man hørte jo heller ikke forskjell der.. På Spotify og en LP plate..

Ja så dere skjønner at vedkommende er vrang..
Kollegaen din har 90% rett i sine synsinger....... (y)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.291
Torget vurderinger
2
Det er i det store og hele imponerende lite forskjell på et anlegg til 5000 og 500 000, • Vi nyter musikk helt greit i bilen ikke sant? Så den eneste som bryr seg om forskjellen er den som har betalt 500 000, den som betalte 5000 syns det knapt det dyre er noe å skryte av og er åpenbart bortkastede penger. . Slik er det bare. Rom og høyttalerplassering betyr uendelig mer for lyden enn prisen. Og den største forskjellen ligger fra 5000 til 50 000, mange muligheter for å rote seg bort om man skal bruke mange ganger mer uten å kunne akustikk osv. Skal du imponere noen, ikke bruk et så dårlig medium som vinyl, du er dømt til å tape.


PS , satte på anlegget i dag etter å ha fjernet en del av inventaret i rommet, det låt dårlig gitt, og prisen hjelper fint lite nå, om det ikke er satt opp optimalt er mye penger bortkastet .
 
Topp Bunn