Hjelp II.

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Streamer Tidal fra en laptop.Billig kinesisk USB SPDIF koaksial til dac.Kan ikke avspille gul max i ekslusive setting.Hvorfor?

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Hvis du tenker SPDIF så heter den Ying Tao Audio.Kostet et par hundre fra Temu!

Sist redigert:

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Den er i ei gammal JVC AX Z1010 som jeg fant i vaste elektronikk container.Før den hadde jeg en Airtight kt-88 forsterker og en DAC laget av Leif Christensen.Jvcen låt rett slett,bedre så jeg solgte Airtight og ga en venn daccen!Første gang etter 1978 uten rørforsterker.
.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
29.461
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er ikke sikker på, hva du mener med "gul max i eksklusive setting", men hvis det har noe med
sampling frekvensen å gjøre (Hi-Rez), så husk, at JVC´en er fra slutten på 80-talet, og er
noe av det første med innebyggd DAC.
DAC´en klarer maksimalt 16bit og 32, 44.1 & 48KHz samplingfrekvens.
Altså standard digitalsignal ut fra alm. RedBook CD-spiller eller fra en DAT-recorder.
Om du forer den med annet, forstår den ikke signalet og sier ingenting 😉
Om du allikevel vil beholde dette, så sett en "dings" imellem, som nedkoverterer allt
til 16bit/48KHz.

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Dac i denne skal etter manualen og spesifikasjoner håndterer 18 bit!Har sett disse tilsalgs på eBay for NOK.30 000..

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
29.461
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dac i denne skal etter manualen og spesifikasjoner håndterer 18 bit!Har sett disse tilsalgs på eBay for NOK.30 000..
18 bit er likegyldigt. Ingen formater (kjøpe eller streaming) bruker det i dag.
16, 24 eller 32 bit er det som brukes i dag. De 2 sisste i grupperinge "HiRez" (High Resolution).

Det, som betyder noe er dette:

1767193020399.jpeg

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.640
Torget vurderinger
4
Om du går inn i innstillinger under lyd i Windows for denne adapteren må du sette denne til 16/44. Sett innstillinger i tidal til «high». Da vil du sannsynligvis få lyd inalle filer. Da nedsamples disse slik at dac i JVC klarer dekode.

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
16, 24 eller 32 bit er det som brukes i dag. De 2 sisste i grupperinge "HiRez" (High Resolution).

Vis vedlegget 1170558
[/QU
Klar

Vis vedlegget 1170558

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3

Vis vedlegget 1170558
Dac har sampling 32-44,1 kHz! Jeg takker for gode råd, men har jeg misforstått hvis konkluderer at dette problemet løses ved en MQA-dekoder?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.224
Dac har sampling 32-44,1 kHz! Jeg takker for gode råd, men har jeg misforstått hvis konkluderer at dette problemet løses ved en MQA-dekoder?
MQA er en lossy komprimeringsalgoritme hvor den såkalte siste "unfold" var en liten programkode/filter som kjørte i DAC før selve konvertertering.
DAC står da selv ansvarlig for oppløsning som MQA dekodet innhold dermed kan benytte.

Av Tidal sitt MQA innhold er det svært svært lite ekte MQA. Veldig mye av det som ikke allerede er ryddet bort etter dem avsluttet sammarbeidet med MQA Ltd. er faktisk generert fra CD kvalitet 16/44100 som er kjørt MQA koding på. Altså ingen hi-res komprimering, — kun en resampling med et slakt filter og ny dither på et 16-bit format nå pakket som 24/44100 FLAC.

• Liker
Reaksjoner: JMM

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
29.461
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Av Tidal sitt MQA innhold er det svært svært lite ekte MQA. Veldig mye av det som ikke allerede er ryddet bort etter dem avsluttet sammarbeidet med MQA Ltd. er faktisk generert fra CD kvalitet 16/44100 som er kjørt MQA koding på. Altså ingen hi-res komprimering, — kun en resampling med et slakt filter og ny dither på et 16-bit format nå pakket som 24/44100 FLAC.
MQA er en historie for seg selv, og hele konseptet er bare å unngå....... stupid rip-off kort og presist.
Flor´s innebyggde dac i JVC´en kan ikke spille FLAC. Allerede 24/44.100 er over grensen for, hva den kan.
Om han absolutt VIL bruke den dac´en, er eneste utvei å sette en "dings" imellem kilder og JVC´n, som re/down-sampler
allt til 16bit/44,1KHz (evt. 16bit/48KHz) ukomprimert PCM. Allt annet virker ikke.

Sist redigert:

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.640
Torget vurderinger
4
Trådstarter sier jo at han benytter en usb til spdif converter. Innstillingene på denne må settes til 16 bit/ 44khz.

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Trådstarter sier jo at han benytter en usb til spdif converter. Innstillingene på denne må settes til 16 bit/ 44khz.
DACen avspiller blå max uten problemer.I hovedsak ingen lyd ved gul max,men enkelte album slipper igjennom.Har ingen problemer med avspilling ved blå max og hører tydelig kvalitetsheving av lydkvaliteten med exclusive innstilling.Høytalere er oppgraderte Merlin VSM X Black Diamond.Høytalerkabler 3 m. Cardas Golden Reference.Det vil si jeg får med meg detaljene.Dette er en god DAC!Trodde problemet var SPDIFen.Hvis en instilling til 16/44hKz medfører at jeg ikke kan benytte exclusive ved blå max eller en generell kvalitetsforingelse i lydkvaliteten,lever jeg godt med oppsettet.Lyden kan aksepteres ved spilling på gul max uten exclusive moode

Sist redigert:
Topp Bunn