Hjelp Bygge PC for lyd og bilde

Tada

Fersking
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Son
Hei

Ønsker å bygge en pc som kun skal brukes til lyd og bilde. Skal kobles opp mot forforsterker. (stereo)
Trenger forslag til løsning og hva jeg bør bruke av utsyr. Som Hovedkort-prosessor-skjermkort og lydkort.

Har NAD og B&W som spiller godt.

Hilsen Bård
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.327
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
1
Kjøper man et hovedkort med integrert skjermkort og CPU som støtter dette så er man langt på vei, mer enn kraftig nok for 4K video. Har du HDMI inngang på TV eller forsterker? Lyd fra TV til stereo eller er det surround? Lydkort kan lett skippes da lyden går igjennom HDMI, ellers så er det også optisk ut på de fleste hovedkort om du ikke har HDMI, eller trenger du RCA eller XLR ut fra PC? Sørg da for galvanisk skille evnt. Heller en grei DAC som har dette.
 

Tada

Fersking
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Son
Hei

Stereo IKKE surround.
All lyd fra pc til stereo RCA eller optisk, tv kun som monitor.
Ser det finnes PCI lydkort med integrert DAC.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.655
Antall liker
1.897
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvis du skal ha bra bilde burde investere i et bra skjermkort, feks geforce 3060ti eller 3070
Integrert skjermkort klarer å spille av 4k men ikke med veldig bra bilde, og sliter veldig på hdr og store filer
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.327
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
1
Hei

Stereo IKKE surround.
All lyd fra pc til stereo RCA eller optisk, tv kun som monitor.
Ser det finnes PCI lydkort med integrert DAC.
Optisk finner man gjerne integrert på de fleste hovedkort også.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hvis du skal ha bra bilde burde investere i et bra skjermkort, feks geforce 3060ti eller 3070
Integrert skjermkort klarer å spille av 4k men ikke med veldig bra bilde, og sliter veldig på hdr og store filer
Han skal kjøpe ett 3060ti eller 3070 kort for avspilling av video???
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har et «gammelt» GTX 1060 6GB, og selv det støtter 8K @60Hz og HDR, så et kort fra bruktmarkedet gjør jobben med å fremvise et bilde på en monitor i 4K. Men vil tro at et innebygd gjør jobben med å vise bilde på en monitor.

Jeg ville kjøpt et eksternt lydkort for å få sjelefred, med optisk utgang, siden den er immun for støy.
Alternativet er jo å kjøpe en «HDMI-extractor» for å dra ut signalet fra 2 kanaler, det selges på nettet.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.655
Antall liker
1.897
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Yes, et bra grafikkort kan kjøre mye prosessering og få bedre bilder.
Da kan du feks bruke mediaplayer classic med mad vr innstallert
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Jeg har i mange år hatt et oppsett som det trådstarter etterspør. Jeg har et relativt billig Asus-hovedkort (H270M Plus) og en Intel i5 7600 (3,5GHz, 4 kjerner). Jeg anså dette som overdrevent kraftig i sin tid, men jeg fikk tak i denne maskinvaren til en veldig hyggelig pris i pent brukt tilstand. Det hender jeg driver med litt lydredigering på maskinen, så da skader det jo ikke å ha litt prosessorkraft. Skal man kun drive med avspilling vil jeg tro det holder lenge med en i3 eller kanskje til og med en Pentium (eller tilsvarende fra AMD).

Angående skjermkort så gjorde jeg noen forsøk, og kom frem til at man får bedre resultater med et separat skjermkort enn det som er integrert på hovedkortet. Hovedforskjellene var at det ble mindre ‘’hakking’’ ved mye bevegelse i bildet og at bildet ble ‘’renere’’ ved oppskalering – for eksempel DVD-avspilling på en HD-skjerm. Imidlertid tror jeg det skal klare seg med noe i den laveste prisklassen, helst vifteløst pga støy – jeg har et Geforce GT1030, det var vel omtrent det billigste som var å få den gangen, og forskjellen var merkbar. Men det må presiseres at jeg kun kjører ‘’vanlig’’ HD (1920x1080), ikke 4K.

Lyden går via et Steinberg UR22 USB-lydkort. Med et slikt lydkort har man også muligheter for innspilling av lyd, og det har balanserte inn- og utganger.

Hvis PCen skal stå i stue/oppholdsrom anbefaler jeg å kjøpe en stor prosessorkjøler med sakte/stillegåede vifte (som denne: https://www.dustinhome.no/product/5011183003/pure-rock-2) og stillegående strømforsyning.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.327
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
1
Utviklingen går heldigvis fremover i PC verdenen...
5 år gammelt skjermkort i budsjett klassen er dårligere enn et nytt integrert skjermkort. Man får jo dette uansett når man kjøper ny PC nå integrert i både HK og CPU, holder det ikke så er det ikke verre enn å kjøpe et skjermkort.
Favoritten min er uansett Nvidia Shield, den kan alt (4K, atmos, dolby vision, HDR, younameit) og kobles bare på TVn med HDMI. Så tar jeg lyden bare ut fra TV til amp med HDMI. Tar liten plass og lite støy av boksen. Ville da kanskje ha brukt en DAC med HDMI inn og koblet til HDMI ARC på TV, som er koblet til stereoen om man ikke har HDMI på forsterker.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg bruker en eldgammel prossessor og den kjører 1080p video feilfritt med det integrerte skjermkortet - er en I5 - 4570 tror jeg - 10 år gammel? Kan kjøre 4k med den også - tror jeg. Men bruker den kun med 1080p til konsertvideoer og har ingen 4k konserter.

Har testet den mot en ganske ny 4k Sony uhd spiller - både med streaming av samme fil og spille av discene, dvd+ blu ray - og det er ingen forskjell i bildekvalitet. Bruker dette stadig med proj på et 106" lerret og ville ha reagert hvis jeg så degradering. Har også en Nvidia Shield - som er like god som spilleren & pcen.

Å trenge eget skjermkort til 4k video i dag, virker litt rart synes jeg. Men jeg har ikke særlig erfaring med det.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
raspberry pi spiller 4k video helt fint.
Altså en rpi med en dac hat (analog ut) og TS har en helt super, liten, veldig konfigurerbar, strømgjerrig "pc" til formålet sitt.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har selv tuklet litt med selvbygg pc opp gjennom årene.
Til både gaming, og hifi/bilde bruk av (htpc)

Min erfaring; et dedikert skjermkort gir mye bedre ytelse og kvalitet til film enn det integrerte på hovedkortet. Men det trenger ikke være et dyrt skjermkort for heftig gaming.
Man får kjøpt GeForce kort med passiv kjøling uten vifter og moderat lavere ytelse.
Det holder mer enn nok til filmbruk, og er mye bedre enn integrerte skjermkort.

Kjøp en stor og kraftig vifte med svære kjøleribber til CPU, så gir det også minimalt med viftestøy.
.. som er viktig til hifi bruk.
Man får også strømforsyning med svært lite viftestøy.
Harddisk kan også være en støykilde, men ikke om du velger SSD.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.832
Antall liker
957
dagens APUèr er vel plenty kraftig nok til film. og hva mener du med bedre kvalitet?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Vel, den forrige gaming pc'n jeg bygde for ca. 2 år siden har både integrert skjermkort OG gaming skjermkort fra GeForce. Filmtitting fra gaming kortet gir langt bedre flyt, farger, og i det hele tatt en bedre filmopplevelse enn fra det integrerte skjermkortet.
Har prøvd begge...på en 65" oled tv.

Jeg bruker ikke denne PC'n selv lenger, da eldstegutten har tatt over denne.
Jeg er ikke så kresen på film kvalitet selv, og bruker i mancaven en NUC med passivt kjølt kabinett og eksternt RME usb lydkort til hifi og film. Den integrerte skjerm delen der holder greit nok for meg, da lyden og null støy er prioritert.

NUC med passiv kjøling er et greit kompromiss om null støy er det viktigste.
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.655
Antall liker
1.897
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det samme opplever jeg, og man kan kjøre mer avansert prosessering med dedikert kort.
Feks Mad Vr, hvor du blant annet klokker om skjermen til å passe eksakt frekvens på filen.
Mindre frame drops etc

Samme gjelder bilde og redigering, du får det til med innebygd gpu, men blir mye bedre og raskere med dedikert kort.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Om det kun er til avspilling gjør ikke en boks med Google TV eller Apple TV nytten til slikt anno 2023?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Høyst sannsynlig, ja.
Jeg kjøpte den nyeste chromekasten for et par uker siden, bare for å teste.
Enkel i bruk, og svært bra bilde til eks Netflix...og annet.
Lyden fra chromekasten kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke vet/skjønner om det er muligheter å kjøre lyd fra denne til dacen jeg bruker i mancave oppsettet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg har også god erfaring med å overdimensjonere PSU - på min pc som ikke har GPU - har jeg en på 650W - 80 Plus Gold sertifisert. Med så lav belastning, går aldri den innebyggede viften. 7 år gammel og ser helt ny ut innvendig. Stille og stabilt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.327
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
1
Skal man streame 4K film, så er det viktigste at GPU støtter H265/X265 (derfor det fungerer så fint på Nvidia shield, og ikke minst nyere smart TVer). Da får man akselerasjon på hardware også. Dette kom for noen år siden, sitter man med dedikert GPU fordi det var så dårlig for 7 år siden med integrert GPU så kan det ikke sammenlignes helt med idag, da H265 knappt nok var støttet på dedikerte GPUer på den tiden også.
Det er også 50% høyere ytelse på nyeste gen CPU sammenlignet med forrige gen, et til to år imellom disse sånn røfflig så det er veldig imponerende. Integrerte GPUer er ikke helt hva det var før heller, nå er det egne dedikerte GPUer integrert i CPU som gjør at man ikke bruker software dekoding på CPU som man gjorde før i tiden. Bare nevner det.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Var på kjøret på med htpc og gud vet hva for en del år siden.
Livet ble bedre og roligere etter at en NAS kom inn.
Der henter Nvidia shield pro filmene fra og Wiim mini henter musikken derfra.
Alt bare virker på høyeste kvalitet overalt :)
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Kunne vært greit å vite hva slags budsjett du tenker, jeg forsto det sånn at det skulle være en rimelig pc men ser at det er noe jeg selv har konkludert med.
 
Topp Bunn