Hjælpe mei!!!!

Ledig annonseplass

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Gjest skrev:
Kompo:
1. Det er ingen her som er imot Israeks eksistens, og det er ikke det siste krig handlet om heller (ikke engang Hamas - de har faktisk innrømmet Israel berettigelse på vilkår om å heve okkupasjonen og beleiringen).

2. Det er ingen her som hater jøder.

Israels problemer vil være løst ved å rykke tilbake til det landområdet de opprinnelig fikk.

Israel vi møte problemer så lenge de er en okkupantmakt som praktiserer apartheid. Du har vel sett hvordan israelske soldater står i kontrollposter og trakasserer palestinere som er på vei til jobb. Det er kanskje nødvendig om de vil holde okkupasjonen og beleiringen, for det er disse tingene som skaper et slikt eksplosivt hat.

Ingen her kanskje, men mange ellers i landet, og i verden..

Har hamas akseptert Israels eksistens?
Når skjedde det, hvor har du det fra, har du funnet på det og selv ?(jeg kjenner jo deg og din livlige fantasi etter hvert)

Meg bekjent skal hamas ha hele kaken, ALENE, før du kan komme opp med en troverdig kilde som sier noen annet satser jeg på at det ennå er korrekt.
"There's no doubt that both the Arab world and the Palestinians, including Hamas, will accept Israel's right to live in peace within the 1967 borders."
Jimmy Carter, tidligere president i USA. (http://www.haaretz.com/hasen/spages/976662.html)

Hamas leader accepts the 'reality' of Israel
The hardline leader of Hamas, the militant Palestinian group, accepted the existence of Israel yesterday and acknowledged that the Jewish state was likely to remain a reality. In a clear softening of his position, Khaled Meshaal, the Hamas leader based in Damascus, even held out the possibility that he would one day recognise Israel formally, once Palestinians had a state of their own.
“There will remain a state called Israel. This is a matter of fact,” he said.
(http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article1291570.ece)

Hamas har ettertrykkelig sagt (et utall ganger, klassekampen har trykt en god oversikt) at de aksepterer Israel innenfor dets rettmessige grenser (pre 67, FN-resolusjon 242). Israel derimot nekter å føye seg etter folkeretten og så lenge de utgjør en okkupasjonsmakt er ikke Hamas villig til å anerkjenne staten (det er retorikk). Den første kilden er forøvrig en av Israels største aviser.

Konstruktivismen bak din forståelse av konflikten er relativt sjokkerende. Det gjelder forøvrig ikke bare deg.

Noen punkter:

Israel brøt unilateralt våpenhvilen, ikke Hamas.
Israel anerkjenner ikke Palestina innenfor dets rettmessige grenser.
Israel er okkupant, Gaza er okkupert.

Gjenta disse for dere selv til de sitter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ledig annonseplass skrev:
Vår kamp mot jødene er svært omfattende og alvorlig, og vil følgelig trenge all den lojale støtten vi kan få, og senere må den bli etterfulgt av nye fremstøt og forsterket av bataljoner fra den vidt forgrente arabiske og islamske verden inntil fiendene er overvunnet og Allahs seier er et faktum. Slik skal vi få se dem nærme seg i horisonten, og dette vil bli allment kjent om ikke så lenge:

"Allah har befalt: Se, jeg skal sannelig seire, jeg og min budbringer, visselig, Allah er sterk og allmektig."
For our struggle against the Jews is extremely wide-ranging and grave, so much so that it will need all the loyal efforts we can wield, to be followed by further steps and reinforced by successive battalions from the multifarious Arab and Islamic world, until the enemies are defeated and Allah's victory prevails. Thus we shall perceive them approaching in the horizon, and this will be known before long:

"Allah has decreed: Lo! I very shall conquer, I and my messenger, lo! Allah is strong, almighty.:"
Klarer du å pugge denne Atle?

Engelsk variant i tilfelle problemer med norsken. ;)

http://www.miff.no/tema/dokumenter/hamascharter-norsk.htm

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
Lurer på om Oddgeir noen gang vil forstå poenget med å orientere seg bredt, og bruke mange og velrennomerte kilder/aviser.

Å bruke en israesk avis som sannhetsvitne om Hamas - ja den er god!

Husker Israel beskyldte Fosse og Gilbert for løgn. De svarte bare "vi var i Gaza, det var ikke dere!"

Godt svar.

Ledig annonseplass

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
0
Trist, med det 20-år gamle hallusinatoriske charteret er et kampskrift som har lite med realpolitikken å gjøre. Selvfølgelig er det forkastelig. Men tendensen til antisemittisme i midtøsten er et produkt av Israels okkupasjon og brutalitet, det kan ikke også taes til inntekt for Israels rett til å okkupere og eller undertrykke, kronologien halter

Så får vi heller ta med oss at Hamas har bevegd seg mot det politiske konsensus med den politiske makten og ansvaret som følger. Viktig dette med kronologi.

Hvorfor jeg skulle ønske å pugge Hamas sitt forkastelige charter aner jeg ikke, et av de merkeligste innspill jeg har støtt på.

Et reelt svar på innlegget heller enn et forsøk på å tåkelegge debatten hadde gjort seg. Hva med å sitere f.eks. den Israelske statsmannen Moshe Dayan om Palestinerne og Palestina?

We have no solution, you shall continue to live like dogs, and whoever wishes may leave, and we will see where this process leads.
There is no more Palestine. Finished . . .
Israels 11. statsminister, Ariel Sharon:

“I vow that if I was just an Israeli civilian and I met a Palestinian I would burn him and I would make him suffer before killing him.”
"Even today I am willing to volunteer to do the dirty work for Israel, to kill as many Arabs as necessary, to deport them, to expel and burn them, to have everyone hate us, to pull the rug from underneath the feet of the Diaspora Jews, so that they will be forced to run to us crying. Even if it means blowing up one or two synagogues here and there, I don't care.”
Meningsløs øvelse, ikke?

Hvor anerkjenner Israel Palestina, og da mener jeg ikke i form av bantustaner á la Camp-David-forslaget som er totalt irrelevant og hånlig?

Ledig annonseplass skrev:
Komponenten skrev:
Gjest skrev:
Kompo:
1. Det er ingen her som er imot Israeks eksistens, og det er ikke det siste krig handlet om heller (ikke engang Hamas - de har faktisk innrømmet Israel berettigelse på vilkår om å heve okkupasjonen og beleiringen).

2. Det er ingen her som hater jøder.

Israels problemer vil være løst ved å rykke tilbake til det landområdet de opprinnelig fikk.

Israel vi møte problemer så lenge de er en okkupantmakt som praktiserer apartheid. Du har vel sett hvordan israelske soldater står i kontrollposter og trakasserer palestinere som er på vei til jobb. Det er kanskje nødvendig om de vil holde okkupasjonen og beleiringen, for det er disse tingene som skaper et slikt eksplosivt hat.

Ingen her kanskje, men mange ellers i landet, og i verden..

Har hamas akseptert Israels eksistens?
Når skjedde det, hvor har du det fra, har du funnet på det og selv ?(jeg kjenner jo deg og din livlige fantasi etter hvert)

Meg bekjent skal hamas ha hele kaken, ALENE, før du kan komme opp med en troverdig kilde som sier noen annet satser jeg på at det ennå er korrekt.
"There's no doubt that both the Arab world and the Palestinians, including Hamas, will accept Israel's right to live in peace within the 1967 borders."
Jimmy Carter, tidligere president i USA. (http://www.haaretz.com/hasen/spages/976662.html)

Hamas leader accepts the 'reality' of Israel
The hardline leader of Hamas, the militant Palestinian group, accepted the existence of Israel yesterday and acknowledged that the Jewish state was likely to remain a reality. In a clear softening of his position, Khaled Meshaal, the Hamas leader based in Damascus, even held out the possibility that he would one day recognise Israel formally, once Palestinians had a state of their own.
“There will remain a state called Israel. This is a matter of fact,” he said.
(http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article1291570.ece)

Hamas har ettertrykkelig sagt (et utall ganger, klassekampen har trykt en god oversikt) at de aksepterer Israel innenfor dets rettmessige grenser (pre 67, FN-resolusjon 242). Israel derimot nekter å føye seg etter folkeretten og så lenge de utgjør en okkupasjonsmakt er ikke Hamas villig til å anerkjenne staten (det er retorikk). Den første kilden er forøvrig en av Israels største aviser.

Konstruktivismen bak din forståelse av konflikten er relativt sjokkerende. Det gjelder forøvrig ikke bare deg.

Noen punkter:

Israel brøt unilateralt våpenhvilen, ikke Hamas.
Israel anerkjenner ikke Palestina innenfor dets rettmessige grenser.
Israel er okkupant, Gaza er okkupert.

1000 * Edit, jeg har begynt å surre.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Lurer på om Oddgeir noen gang vil forstå poenget med å orientere seg bredt, og bruke mange og velrennomerte kilder/aviser.

Så Hamas' offisielle charter er ikke gyldig fordi det er gjengitt i en israelsk avis?

Hva om det var gjengitt i Al-klassekampen? Hadde det vært bedre? For et merkelig argument. Atle går i det minste på sak.

Har du prøvd det noen gang?

Her er artikkel om samme i Dagsavisen. Du er jo økonom, så du kan ikke arabisk, derfor denne norske varianten.

«Israel vil eksistere og fortsette å eksistere inntil islam utsletter det, akkurat som islam utslettet andre før det.»

* «Det finnes ingen løsning på Palestina-spørsmålet unntatt gjennom jihad. Initiativer, forslag og internasjonale konferanser er alt sammen bortkastet tid og forgjeves bestrebelser.»

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article390647.ece

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.205
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Husker Israel beskyldte Fosse og Gilbert for løgn. De svarte bare "vi var i Gaza, det var ikke dere!"
Huff da har jeg misforstått totalt. :p

Jeg trodde kjernen i problemet var at Israelerne faktisk hadde beveget seg inn i, og altså VAR i Gaza !? ??? :-\

Z

Zomby_Woof

Gjest
Spiralis skrev:
Gjest skrev:
Huff da har jeg misforstått totalt. :p

Jeg trodde kjernen i problemet var at Israelerne faktisk hadde beveget seg inn i, og altså VAR i Gaza !? ??? :-\
Det er vel korrekt at Israelerne ikke var i Gaza på det aktuelle tidspunktet. Ammunisjonen deres, derimot...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Litt interessant ny info angående drapstall og annet.

En italiensk avis har vært inne i Gaza og intervjuet en lege (som selvsagt må være anonym, med tanke på at Hamas har drept for fote de de har mistent for å samarbeide med Israel) Han sier at antall omkomne sannsynligvis ligger på 500-600. De fleste er ungdom sendt ut av hamas. Sykehusene er heller ikke fulle, det er merkelig få mennesker der, tatt i betraktning de historiene vi har fått høre.

I Jenin i 2002 var det snakk om 1500 drepte.
Det kokte til slutt ned til et tall på 54, 45 av dem var væpnede menn.

Det hevdes også av palestinere at unge menn med våpen skjøt mot hus for å legge skylden på israelere.

Når det kommer til kilder forstår jeg at bare palestinske kilder, samt norske leger er troverdige.
Leste litt av et intervju med Finn Jarle Sæle i BT i går, han hevdet at hans kilde for tiden ikke var norske medier, men Al-Jazera, de slapp til israelerne i mye større grad for å forklare deres synspunkt enn man gjør her til lands.
Mannen min erfarte det samme for noen år siden da han var i Dubai under Libanon-krigen, han fikk inntrykk av en mye mer nyansert og objektiv fremstilling der.
Sier bittelite og andedammen vi virrer rundt i og hvor godt informert vi egentlig er.

Z

Zomby_Woof

Gjest
En italiensk avis, en palestinsk lege... og Finn Jarle Sæle.

Det er vel neppe naturlig å tillegge disse kildene mer vekt enn Gilbert og Fosse.

Jeg tror jeg jeg venter på Ahtisari, jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Finn Jarle Sæle er vel mest å regne som israelvennenes svar på David Irving.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Bare 500-600 drepte..? Da er det ikke så farlig lenger...

-fra spøk til revolver: det er ikke det det handler om, men prinsippet. Selvsagt er det propaganda og minipulering av media begge veier. Det hører med, og den svake part vil nesten alltid vise til hvor stor de menneskelige kostnadene er. De er politisk verdifulle, det skal man huske. I de fleste konflikter så er det noen som er de "slemme" og noen som er "ofre".

Men ut fra det vi har fått se i media så har mange barn og uskyldige blitt rammet på Gaza. Det er ille nok det.

Mvh. Bjørn

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
bjornh skrev:
det er ikke det det handler om, men prinsippet.
Er det ikke???!!!

Det er jo dette som har vært kronargumentet, den uproposjonalen krigen.

Hvilket prinsipp forresten?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.305
Komponenten skrev:

En italiensk avis har vært inne i Gaza og intervjuet en lege (som selvsagt må være anonym, med tanke på at Hamas har drept for fote de de har mistent for å samarbeide med Israel) Han sier at antall omkomne sannsynligvis ligger på 500-600. De fleste er ungdom sendt ut av hamas. Sykehusene er heller ikke fulle, det er merkelig få mennesker der, tatt i betraktning de historiene vi har fått høre................

...............Sier bittelite og andedammen vi virrer rundt i og hvor godt informert vi egentlig er.
Du er ikke seriøs nå? Jeg har hørt av en som har snakket med svogeren til en som kjenner en som har lest en østerisk lokalavis og det du sier her stemmer ikke. Din avis sitt estimat kan ganges med 20.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
Komponenten skrev:

En italiensk avis har vært inne i Gaza og intervjuet en lege (som selvsagt må være anonym, med tanke på at Hamas har drept for fote de de har mistent for å samarbeide med Israel) Han sier at antall omkomne sannsynligvis ligger på 500-600. De fleste er ungdom sendt ut av hamas. Sykehusene er heller ikke fulle, det er merkelig få mennesker der, tatt i betraktning de historiene vi har fått høre................

...............Sier bittelite og andedammen vi virrer rundt i og hvor godt informert vi egentlig er.
Du er ikke seriøs nå? Jeg har hørt av en som har snakket med svogeren til en som kjenner en som har lest en østerisk lokalavis og det du sier her stemmer ikke. Din avis sitt estimat kan ganges med 20.
Skulle ikke du vært i seng nå?

;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.305
Hakke planer om å legge meg ennå, Oddgeir. ;D KORK har så fint show på NRK 1

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
bjornh skrev:
det er ikke det det handler om, men prinsippet.
Er det ikke???!!!

Det er jo dette som har vært kronargumentet, den uproposjonalen krigen.

Hvilket prinsipp forresten?
At man ikke kan bombe så uvilkårlig og ramme sivile som man har gjort, det er det som er prinsippet. Man skal tilstrebe å unngå å ramme sivilbefolkningen, ikke bare gi blaffen i dem. Kronargumentet er at det har rammet sivile hardt. 5-600 drepte mennesker er et ganske stort antall. Deretter så kan man se på antall skadde som kommer i tillegg, og de som vil slite med traumer i ettertid. Jeg har plenty med erfaringer med mennesker som har traumer fra krig. Det sitter i individet, i årevis..!

G

Gjestemedlem

Gjest
Hamas er noe av den mest hensynsløse, brutale og religiøst fanatiske samling av galninger i den delen av verden. Hamas er genuint usympatiske på alle tenkelige måter.

Det tjener ingen hensikt å prøve å rosemale denne gjengen. Jeg smiler ved tanken på hver av dem som får en kule i nakken.

Selv om man har sympati for palestinerne og deres sak bør man overhodet ikke finne på å støtte Hamas.

Det kan hende man må forhandle med dem dessverre, for det hjelper nok lite i lengden å forsøke å bombe dem ut av tettbygde strøk. Men det får være en jobb for diplomater og forhandlere.

Så samle sammen alle Oddgeirs sterotyper, for på denne gjengen passer de faktisk ganske bra.

G

Gjestemedlem

Gjest
Når det gjelder antisemittiske holdninger og vitkigheten av å skille mellom semitisme, sionisme og israelere kan man lese litt om i en ganske interessent artikkel av sosiologen Frank Furedi. Den tar for seg farene ved å tie stille når antiisraelske følelser skifter over til å bli anti jødiske.

Frank Furendi er en sosialist og venstresidemann, så han burde jo ha litt cred i den leiren.

http://www.spiked-online.com/index.php?/site/article/6117/

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Hamas er noe av den mest hensynsløse, brutale og religiøst fanatiske samling av galninger i den delen av verden. Hamas er genuint usympatiske på alle tenkelige måter.

Det tjener ingen hensikt å prøve å rosemale denne gjengen. Jeg smiler ved tanken på hver av dem som får en kule i nakken.

Selv om man har sympati for palestinerne og deres sak bør man overhodet ikke finne på å støtte Hamas.

Det kan hende man må forhandle med dem dessverre, for det hjelper nok lite i lengden å forsøke å bombe dem ut av tettbygde strøk. Men det får være en jobb for diplomater og forhandlere.

Så samle sammen alle Oddgeirs sterotyper, for på denne gjengen passer de faktisk ganske bra.
Takk for den.
Skulle ønske at flere satt seg inn i hva Hamas står for og ikke opgraderer dem til diverse motstandmenn ala hjemmfronten...

Ellers kan det være nyttig for nordmenn generelt å sjekk andre nyhetskilder en NRK , verden og historien ser ganske anderledes ut når man sjekker arabiske media som Al-Jazzera, Israelske som Jerusalem Post, og selvsagt BBC og CNN, som kan jo også se SVT og DK...

Jerusalem Post hadde nylig artikler med intervuer med høytstående Israelere i regjeringen som viser at de er fullt klar over og støtter en to-statsløsning med grenser ca 1967. Problemet er at Hamas og sjefene deres i Iran ønsker å utslette Israel, og det er da ikke så greit å bli enige..

Sleiven

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
En italiensk avis, en palestinsk lege... og Finn Jarle Sæle.

Det er vel neppe naturlig å tillegge disse kildene mer vekt enn Gilbert og Fosse.

Jeg tror jeg jeg venter på Ahtisari, jeg.

En italiensk avis er ikke en israelsk avis i alle fall.
Jeg vet at en lege bare er halvparten av to leger, til hans fordel kan det kanskje komme at han bor der vel antagelig fast og kjenner til forholdene utenfor sykehusets vegger bedre enn de to som bare var innenfor.
500-600 innebærer en stor andel av hamas sine soldater og støttespillere, hvor stort vet man jo ikke ennå. Vanskelig å få frem sannheten når hamas dreper de som snakker åpent og ærlig også..

Poenget med å dra inn Sæle er at han er en av landets mest ihuga israelvenner, og når han foretrekker Al-Jazzera som nyhetskilde sier det noe om de norske nyhetskildene… men det skjønte du sikkert.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Vi skal være litt forsiktige med "estimater" angående Hamas tap. I mange konflikter har partene drevet med estimater over fiendens militære tap som publiseres i media. Mange av disse tallene er kan være så overdrevne at man praktisk talt har utryddet motpartens styrker hvis tallene hadde stemt. Amerikanske militære myndighter drev med det samme under Vietnam-konflikten. Slike tall stemmer aldri. I ettertid så har man fra amerikansk side vært mer nøktern. Jeg var innom en pro-iransk "forsvars/militær" side på nettet der ulike medlemmer siterte "kilder" fra iransk/Hezbollah sin side under Sør-Libanon krigen for et par år siden. Der var det ikke måte på hvor mange Merkava, tunge israleske stridsvogner i 60-tonns klassen (israelernes svar på Leopard/Abrams) Hezbollah hadde ødelagt.

Når det gjelder sivile, så har de i alle kriger på en eller annen måte alltid blitt skviset i mellom partene. Det vanlige er at for hver soldat som drepes såres, så kan antallet sivile multipliseres med 10 eller mer. I urban krigføring (også kjent som SIBO = Strid i bebygd område, eller FIBUA = Fighting in builded areas) så kan sivile rammes ekstra hardt, spesielt der sivilbefolkningen ikke får anledning eller kan evakueres.

Argumentet there are NO civilians har jo som kjent også vært brukt i væpnede konflikter. Når man har med gerilja å gjøre, så er skillet mellom sivile og de væpnede (militære, militante, infiltratører, terrorister: take your pick) veldig vanskelig. Det vil være et poeng at motparten påfører sivile tap, da det gjerne oppstår symapti, støtte, oppslutning og rekruttering. Det finnes alltid et nytt Vietnam...

Mvh. Bjørn

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
oddgeir skrev:
Gjest skrev:

Så Hamas' offisielle charter er ikke gyldig fordi det er gjengitt i en israelsk avis?

Hva om det var gjengitt i Al-klassekampen? Hadde det vært bedre? For et merkelig argument. Atle går i det minste på sak.

Har du prøvd det noen gang?

Her er artikkel om samme i Dagsavisen. Du er jo økonom, så du kan ikke arabisk, derfor denne norske varianten.

«Israel vil eksistere og fortsette å eksistere inntil islam utsletter det, akkurat som islam utslettet andre før det.»

* «Det finnes ingen løsning på Palestina-spørsmålet unntatt gjennom jihad. Initiativer, forslag og internasjonale konferanser er alt sammen bortkastet tid og forgjeves bestrebelser.»

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article390647.ece
Hva får deg til å tro at jeg underslår Hamas`charter? Jeg kjenner da til det. Jeg skriver bare at du bør orientere deg bredere. Da ville du fått med deg at Hamas er villig til endre sitt charter om de får tilbake de områdene som Israel har okkupert siden 1967.

Til din orientering så abbonnerer jeg på en lokalavis (AP-avis), Aftenposten, Morgenbladet og Klassekampen.

Men det handler vel om ditt ønske om å lese dine egne meninger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Komponenten skrev:
Poenget med å dra inn Sæle er at han er en av landets mest ihuga israelvenner, og når han foretrekker Al-Jazzera som nyhetskilde sier det noe om de norske nyhetskildene… men det skjønte du sikkert.
Mener du virkelig at Finn Jarle Sæle ikke har en egeninteresse i å diskreditere NRK, og dermed sine meningsmotstanderes viktigste informasjonskilde?

Finn Jarle Sæle er ikke ute etter å rose Al Jazeera for balansert dekning av konflikten. Det han gjør er et retorisk knep, eller 'juks' om du vil. Han refererer til en kilde alle 'vet' er tendensiøs i sin dekning, for deretter å påstå at NRK er enda verre.

G

Gjestemedlem

Gjest
De faktiske forhold er da ganske godt dokumentert etterhvert av FN, Amnesty, pressen og internasjonale organisasjoner.

Det er derfor ganske selsomt å se på det som foregår nå der man i enkelte miljøer hauser hverandre opp og prøver å bortforklare det hele med:

- Det var ikke egentlige sykehus med pasienter.. de var jo nesten tomme.
- Det var ikke egentlig skoler, men ammunisjonslagre
- Det var ikke egentlig tilfluktsrom men sikkert kamuflerte brakker for soldater
- Det var ikke egentlig israelerne som drepte barna, men sikkert Hamas som drepte dem og stilte dem ut for pressen
- Det var ikke egentlig sivile som ble drept, for ingen er egentlig sivile i Gaza
- Det var vel egentlig ikke så mange som ble drept i det hele tatt... det var nok bare manipulerte bilder og propaganda for å fremstille Israel i et dårlig lys
- Det var ikke egentlig .... etc. etc.

Til sist har de sikkert overbevist hverandre at intet klanderverdig har skjedd i det hele tatt ,og at det hele var bare en konspirasjon.

Hvorfor ikke bare innse det som har skjedd, at Israel har bombet hele Gaza sønder og sammen og har drept og lemlestet tusenvis av sivile, men at dette var sett på som nødvendig for å få knertet nok Hamasfolk. At man ville vise dem at de ikke kunne gjemme seg noen steder og at man gav blaffen i hvor mange sivile som gikk med i dragsuget hvis målet var viktig nok. Dette ville vært en argumentasjon og tankegang jeg ville vært uenig med, men likevel kunne forstå.

Å prøve å late som om "ingenting har hendt" derimot er bare flaut og begredelig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jøje meg for en naivitet Gjestemedlem.

Tror du hamas og co er stokk dumme?
Tror du ikke de utnytter til fulle det at media verden over mer enn gjerne viser lidelser de utsettes for, uansett om de er virkelige eller konstruerte? Tror du det koster de mye å helle blod over en unge og springe gatelangs, uten at jeg skal påstå at det som er vist ikke er ekte, vil jeg bare påpeke at noe godt kan være arrangert, av tidligere erfaring.
Gutten som ble “skutt og døde” i farens armer husker vel de fleste. Israelerne skjøt ham visstnok. Nøye undersøkelser vista at israelerne umulig kunne ha skutt ham, fremdeles ble det fremstilt som om det var israelerne som stod bak. Så har det i ettertid kommet frem bevis som viser at hele seansen var arrangert. Etter at han ble “skutt” og “døde” løfter han plutselig hodet og er helt klart i live, dette skuespillet har altså media gang på gang vist, og ikke har jeg sett de komme frem med sannheten om denne seansen?
Har du?
Begravelser hvor liket reiser seg og går finnes det også eksempler på.
Vil bare minne igjen på det jeg skrev tidligere, 1500 “drept” i Jenin, ble det hevdet, så kokte det ned til 54, hvor 45 var soldater.

http://www.abcnyheter.no/node/81668

“Hele historien minner mistenkelig om den falske historien fra 2000 om den unge gutten, Muhammed al-Durrah, som angivelig ble skutt og drept av israelske soldater. I ettertid er det dokumentert at hele historien var rent skuespill. Også i dette tilfellet måtte TV-selskapet stole på en palestinsk kameramann. Det franske TV-selskapets egen reporter var ikke selv til stede.”

Vel, det er altså flere enn Finn-Jarle Sæle som mener at Al-jazera er mer objektiv enn norske medier Zomby, kanskje noe å ta inn over seg og tenke på, eller foretrekker du å bli villedet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.305
Kompo, tror du virkelig at når ett område mindre enn Oslo, med 3 ganger så mange innbyggere blir bombet og beskutt i 4 uker, så er det bare ett fåtall som blir skadet og drept? Tror du Gilbert og Fosse løy om lidelsene de beskrev ? Hjælpe mei!!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Vel, det er altså flere enn Finn-Jarle Sæle som mener
Sæle, Demokratene og Jan Simonsen...

Du velger dine kilder med omhu ser jeg... :-\

Fra ABCnews... 10 siste av Simonsen:

Siste 10 artikler
Kjendisopprop for retten til islamkritikk 21.01.2009
Dipomat sammenliknet Israel med nazistene. 21.01.2009
Protest mot muslimsk saueslakting 20.01.2009
Sensasjonelt gassfunn utenfor Israel 18.01.2009
Men Muhammed var ikke død. 17.01.2009
Gilbert: deltok i svindelfilm? 17.01.2009
Fremgang for israelske opposisjonspartier 16.01.2009
Hva er Israels mål på Gaza 15.01.2009

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
For alle del, ikke ta noe inn over deg. Vri deg unna ubehagelige fakta med avsporing som du alltid gjør. Du fant ikke et passende bilde denne gang?

Du kan jo sjekke nettet for info om Muhammed al-Durrah.

Antar det er flere der ute som forteller hva som skjedde her, synd at ikke norsk media er interessert i å fortelle sannheten, så man må ty til høyresidens svar på Klassekampen...

Jeg sier ikke at ikke mange kan være drept Pinky, jeg sier bare at man skal ting med en klype salt foreløbig, fra begge sider, ikke bare den ene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.205
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Vi skal være litt forsiktige med "estimater" angående Hamas tap. I mange konflikter har partene drevet med estimater over fiendens militære tap som publiseres i media. Mange av disse tallene er kan være så overdrevne at man praktisk talt har utryddet motpartens styrker hvis tallene hadde stemt. Amerikanske militære myndighter drev med det samme under Vietnam-konflikten. Slike tall stemmer aldri. I ettertid så har man fra amerikansk side vært mer nøktern. Jeg var innom en pro-iransk "forsvars/militær" side på nettet der ulike medlemmer siterte "kilder" fra iransk/Hezbollah sin side under Sør-Libanon krigen for et par år siden. Der var det ikke måte på hvor mange Merkava, tunge israleske stridsvogner i 60-tonns klassen (israelernes svar på Leopard/Abrams) Hezbollah hadde ødelagt.

Når det gjelder sivile, så har de i alle kriger på en eller annen måte alltid blitt skviset i mellom partene. Det vanlige er at for hver soldat som drepes såres, så kan antallet sivile multipliseres med 10 eller mer. I urban krigføring (også kjent som SIBO = Strid i bebygd område, eller FIBUA = Fighting in builded areas) så kan sivile rammes ekstra hardt, spesielt der sivilbefolkningen ikke får anledning eller kan evakueres.

Argumentet there are NO civilians har jo som kjent også vært brukt i væpnede konflikter. Når man har med gerilja å gjøre, så er skillet mellom sivile og de væpnede (militære, militante, infiltratører, terrorister: take your pick) veldig vanskelig. Det vil være et poeng at motparten påfører sivile tap, da det gjerne oppstår symapti, støtte, oppslutning og rekruttering. Det finnes alltid et nytt Vietnam...

Mvh. Bjørn
Jeg tror flere av debattantene vil ha godt av å LESE dette inlegget til Bjørn. Greit at han er HiFi pusher og slik sett troende til det meste. ;D Men dette inlegget er det mest saklige og balanserte jeg har lest på lenge hva angår denne konflikten. Les det og ta inn over dere det han skriver og tenk over det gamle jungelordet som sier: " I krig er sannheten alltid det første offeret! "

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
For alle del, ikke ta noe inn over deg. Vri deg unna ubehagelige fakta med avsporing som du alltid gjør. Du fant ikke et passende bilde denne gang?

Antar det er flere der ute som forteller hva som skjedde her, synd at ikke norsk media er interessert i å fortelle sannheten, så man må ty til høyresidens svar på Klassekampen...

Jeg sier ikke at ikke mange kan være drept Pinky, jeg sier bare at man skal ting med en klype salt foreløbig, fra begge sider, ikke bare den ene.
Det burde ikke kommer som en overraskelse på noen at det forekommer propaganda i krigssituasjoner. Det er forøvrig fullstendig irrelevant for denne saken om Muhammed al-Durrah saken var arrangert eller ikke.

Om det var det så kan den jo uansett ikke brukes for å avskrive alle andre saker som man finner ubehagelige.

Når det gjelder falsk informasjon og mediamanipulasjon så leder nok Israel ennå 500-1 eller noe slikt, de er bare så utrolig mye flinkere til slikt etterhvert enn de noe amatørmessige forsøk fra den hin siden. Det har et gigantisk nettverk av folk som jobber fulltid med mediakontroll og spin. Selv Pentagon blir nesten som amatører å regne i forhold.

Det er ikke noen tilfeldighet at Israel nektet all uavhengig presse tilgang!

Sorry kompo ... det nytter ikke å komme drassende med denne gamle saken for å diskreditere mesteparten av vestlig media, FN og Amnesty og andre internasjonale organisasjoner som har fulgt denne krigen.

Amnesty International:
[video]kMshcMHHwmE [/video]

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:

Her har vi jo et bilde som passer bra til ditt siste utspill:

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.205
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Her har vi jo et bilde som passer bra til ditt siste utspill:
Gidder du forklare en enkel landsens gutt hva dette bildet illustrerer?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Det er jo en jakthund som har tatt lokkeanda som brukes til andejakta. Lokkeender brukes for å få andre ender til å slå seg ned... -hadde nok skaffet meg ny jaktbikkje eller gitt den omskolering... ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen som prøvde å gjøre det de kunne.

http://www.abcnyheter.no/node/82164

"Radikale islamister var den største trusselen mot den amerikanske skolen i Gaza. Så ble den knust av israelske jagerfly.

Alai Oriban leter desperat gjennom ruinene av biblioteket på skolen. Hun var bibliotekar på skolen der de beste elevene fra det mest velstående familiene i Gaza gikk.

Her fulgte undervisningen amerikansk mønsterplan, og skolen var et sekulært motvekt til konservative Hamas. De beste elevene fikk stipender på eliteuniversiteter i USA og Storbritannia.

Nå ligger alt i ruiner."

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
Og da kan likegodt IDF være det? Trodde de skulle være de siviliserte her, men det er da feil.

Målet helliger midlet på begge sider, de gjør hverandre til ekstremister. Forskjellen er at den ene parten kaller seg et demokrati etter vestlige prinsipper.

Topp Bunn