Hjælpe mei!!!!

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
83
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Etter bare noen timer i Gaza forteller generalsekretær Petter Eide i Norsk Folkehjelp om flere krigsforbrytelser. Statsminister Ehud Olmert lover soldatene beskyttelse mot straff.

http://www.bt.no/utenriks/midtosten/article779721.ece
Helt formelt lover han dem vel beskyttelse mot rettsforfølgelse av fremmede makter. Det er ganske stor forskjell mellom det og beskyttelse mot straff......

Mvh
Boden9

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.109
Torget vurderinger
1
Boden9 skrev:
Gjestemedlem skrev:
Etter bare noen timer i Gaza forteller generalsekretær Petter Eide i Norsk Folkehjelp om flere krigsforbrytelser. Statsminister Ehud Olmert lover soldatene beskyttelse mot straff.

http://www.bt.no/utenriks/midtosten/article779721.ece
Helt formelt lover han dem vel beskyttelse mot rettsforfølgelse av fremmede makter. Det er ganske stor forskjell mellom det og beskyttelse mot straff......

Mvh
Boden9
Det er uansett skivebom å straffeforfølge soldater, med mindre de har begått ordrenekt som har ført til krigsforbrytelser. Det er de ansvarlig offiserer og politikere som har gitt ordre og mandat til å gjennomføre evt. krigsforbrytelser og brudd på folkeretten som evt. bør straffeforfølges.

mvh
KJ

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.342
Sted
Holmestrand
Jeg registrerer at diskusjonen har forløpt omtrent som da jeg ropte ut min frustrasjon: "Hjælpe mei!!!"

Det merkelige her er at de som vil være Israels venner er så voldsomt opptatt av Israels rett til å gjøre det de alltid har gjort, nemlig ført krig. En gang hadde jeg stor sympati for deres sak, det har jeg ikke lengre. Når et helt land oppfører seg på denne måten kan det ikke aksepteres. Særlig siden den måten de håndterer sine fiender ikke har annen nytte enn å generere stadig nye fiender, og ikke minst nye generasjoner av fiender. Det kan heller ikke være særlig tvil om at Israel driver statsterrorisme, noe som kanskje ikke er så rart siden mange av deres lederer og politikere har en fortid som mordere og terrorister. Og da snakker vi om helt opp på statsministernivå.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ikke uventet, en demonstrasjon til støtte for Israel i Malmø endte med at den lovlige, fredelige demonstrasjonen ble overfalt av en gjeng med voldelige motdemonstranter som kaster stein, egg, flasker og sendte fyrverkeri mot mengden. Den fredelige gjengen måtte forsvinne på grunn av sikkerhetshensyn, og den ulovlige gjengen kuppet showet.
Mens de hyllet Hamas og ropte “Hitler er stor “tok de atter en gang en jafs av ytringsfriheten.
Atter et bevis på hvem som er den egentlige svake part og hvem som bruker vold og ikke bryr seg om demokrati, ytringsfrihet, fred og frihet.

Og denne gjengen skal vi nå altså hjelpe videre på deres vei, ved å forby kvalifisert kritikk av religion.
For se hva som skjer når man tirrer denne gjengen, da tys det til vold, og vi våger ikke annet enn å trekke oss tilbake og tie.

http://www.document.no/2009/01/slik_forgar_ytringsfriheten.html

Hvorfor er det ALLTID den pro-palestinske siden som er den voldelige?
Noen som er villige til å påta seg å svare på det?
Noen som er villig til å tenke over hvor lett det er å oppnå fred med en slik gjeng?
Inngå forpliktende avtaler med noen som ikke respekterer de mest elementære regler?

Ja man skal passe seg, det har disse erfart:

”Den danske forfatteren Helle Merete Brix tar for seg politikere, forfattere, journalister og aktivister som i dag lever i Europa under trusler om vold. Felles for dem er at de alle så nær som èn har muslimsk bakgrunn, og at de har kritisert selve islam, aspekter av religionen eller kulturell praksis. Noen av dem lever et noenlunde normalt liv, andre har beskyttelse 24 timer i døgnet. Truslene kommer ikke fra majoritetssamfunnet, men fra radikale individer eller grupper i Europas muslimske minoriteter.”

http://www.document.no/2009/01/europas_rushdier.html

Sånn har vi fått det, og sånn vil vi visst det skal være.
Og verre vil det helt sikkert bli.

Vi har fått en suppe av islamister, kommunister og nazister som har funnet hverande og fronter felles sak, og kom ikke her og kick på den gjengen... da er du islamofob rasist.
Og alt er vår skyld, vi har ikke vært snille nok, underdanige nok, inkluderende nok, forståelsesfulle nok..

Tror jeg ler meg ihjel. :p

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
Du mener altså at alle som er kritisk til Israels krigføring hører til i den hopen du beskriver.

Jeg har aldri kastet stein på Politiet.

Hvis du gløtter litt i historiebøkene (for ikke å si bibelen) så finner du vold så det holder.

Israels siste krig er vel det mest voldelige vi har sett.

Hvilket korstog deltar du i?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Komponenten skrev:
Hvorfor er det ALLTID den pro-palestinske siden som er den voldelige?
Noen som er villige til å påta seg å svare på det?
Noen som er villig til å tenke over hvor lett det er å oppnå fred med en slik gjeng?
Inngå forpliktende avtaler med noen som ikke respekterer de mest elementære regler?

/quote]oppnå fred med demonstranter? hva mener du med det? inngå forpliktende avtaler med demonstranter? Blander du ikke ulike ting sammen i dette innlegget eller er det jeg som ikke kan lese?

Z

Zomby_Woof

Gjest
oddgeir skrev:
Gjest skrev:
Israels siste krig er vel det mest voldelige vi har sett.
Denne passer vel godt til trådtittel:

Hjælpe mei!!!!

;D
Enig med deg her, Oddgeir.

Jeg mener å huske noe greier om en sånn derre hvaerdetdetheternåigjen..... atombombe? fra historietimene på skolen. Jeg synes det høres ganske brutalt ut.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.342
Sted
Holmestrand
Komponenten skrev:
Ikke uventet, en demonstrasjon til støtte for Israel i Malmø endte med at den lovlige, fredelige demonstrasjonen ble overfalt av en gjeng med voldelige motdemonstranter som kaster stein, egg, flasker og sendte fyrverkeri mot mengden. Den fredelige gjengen måtte forsvinne på grunn av sikkerhetshensyn, og den ulovlige gjengen kuppet showet.
Mens de hyllet Hamas og ropte “Hitler er stor “tok de atter en gang en jafs av ytringsfriheten.
Atter et bevis på hvem som er den egentlige svake part og hvem som bruker vold og ikke bryr seg om demokrati, ytringsfrihet, fred og frihet.

Og denne gjengen skal vi nå altså hjelpe videre på deres vei, ved å forby kvalifisert kritikk av religion.
For se hva som skjer når man tirrer denne gjengen, da tys det til vold, og vi våger ikke annet enn å trekke oss tilbake og tie.

...

Tror du at Kåre Willoch, jeg eller andre som stiller oss kritiske til Israels overgrep på noen måte stiller oss bak disse tullingene?

Det eneste du gjør er å umuliggjøre en sunn og god debatt, på samme måte som Mona Levin gjør det ved å bringe inn den rasisme hun har blitt utsatt for i diskusjonen om Gaza/Palestina.

Poenget mitt med denne tråden var å prøve å påpeke at nå må alle gode krefter samle seg bak tanken på å skape fred i stedet for å deperat å søke å legitimere Israels folkerettstridige terrorpolitikk.

Om Hamas eller nynasister i Malmø mener si eller så har faktisk ingenting med saken å gjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.293
Komponenten skrev:
http://www.document.no/2009/01/europas_rushdier.html

Vi har fått en suppe av islamister, kommunister og nazister som har funnet hverande og fronter felles sak, og kom ikke her og kick på den gjengen... da er du islamofob rasist.
Og alt er vår skyld, vi har ikke vært snille nok, underdanige nok, inkluderende nok, forståelsesfulle nok..

Jeg ser du har funnet en ny kilde til dine meninger. Det er ikke alle som er enige med Hans Rustad:

http://voxpopulinor.blogspot.com/2006/04/don-quijote-rir-igjen_24.html

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
xerxes skrev:
Komponenten skrev:

...

Tror du at Kåre Willoch, jeg eller andre som stiller oss kritiske til Israels overgrep på noen måte stiller oss bak disse tullingene?

Det eneste du gjør er å umuliggjøre en sunn og god debatt, på samme måte som Mona Levin gjør det ved å bringe inn den rasisme hun har blitt utsatt for i diskusjonen om Gaza/Palestina.

Poenget mitt med denne tråden var å prøve å påpeke at nå må alle gode krefter samle seg bak tanken på å skape fred i stedet for å deperat å søke å legitimere Israels folkerettstridige terrorpolitikk.

Om Hamas eller nynasister i Malmø mener si eller så har faktisk ingenting med saken å gjøre.

Du tar feil angående Mona Levin. Det hun var møkk lei, uventet nok?, var at når man skulle diskutere forfølgelse, mobbing og hets av jøder i Norge da skulle debatten som alltid dras over til Gaza-krigen og Israel. Hva hadde det med norske jøder å gjøre annet enn å legge skylden for en krig langt borte over på jøder generelt?
Om ikke dette kan kalles rasisme, hva kan det da kalles?

Hvorfor er det alltid islams tilhengere som er de som i sterkest grad tyr til vold var mitt spørsmål.
Jeg hevdet ikke at alle som støtter palestinerne er voldelige, jeg bare konstaterer at de som er voldelige alltid støtter denne siden, hvorfor det?

"Vi har aldri hatt en mer voldelig krig enn denne…" Gjest tar den virkelig helt ut i dag… Fantastisk!! :eek:

Gratulerer til deg, du er helt à jour som alltid.

Er det Rustad som har reist bort til Malmø med en gjeng skuespillere og har regissert den voldelige demonstrasjonen hvor Hamas og Hitler hylles Pinki?
Er det ikke like mye lov å argumentere for Israels sak som for palestinernes sak?
Er det et problem for deg at noen bruker ytringsfriheten til å få frem ting som ikke media skriver om?
Hva er egentlig problemet? Det som skjer, eller at noen er så syndige at de skriver om det?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
Kompo: Hermetegn brukes når du siterer noen. Da skal sitatet være ordrett. Du har ikke sitert meg riktig, men bruker hermetegn likevel, det er misvisende. Det som står i hermetegn din tolkning av min tekst. Tolkningen får du stå for selv, men den er ikke i overenstemmelse hverken med det jeg skrev eller mente.

Israel har gått tungt inn i Gaza med luftvåpenet, artilleriet og infanteriet. De har en uttalt (joda de innrømmer det selv!) politikk om massiv gjengjeldelse - i strid med all folkerett. De bryter folkeretten med forsett - lik det vi så i Hiroshima og Nagasaki. Forskjellen ligger i at våpnene var verre i Hiroshima/Nagasaki, og antall døde var fler, det er greit - men det er jammen eneste forskjell også.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.342
Sted
Holmestrand
Hvis Mona Levin vil diskutere rasisme så står jeg skulder ved skulder med henne! Men jeg synes det er svært dårlig timing å komme med at noen kommenterte nesen hennes i ungdommen midt under bombingen av Gaza. At jeg mener det forhindrer meg IKKE i å synes at en slik kommentar er hårreisende uforskammet. Selv var jeg for gammel til "Stian med sekken", men har stor sans for det som faren Robert, Mona og hele Levins familie for den saks skyld har tilført kulturlivet Norge på forskjellig plan. Likevel synes jeg at Israels politikk er helt uakseptebelt, et forhold jeg aldri har klandret verken Mona Levin eller andre jøder for, like lite som jeg klandrer tyske venner for bombingen av Narvik eller Krystallnatten. Uhyrlig var det like fullt.

I denne sammenheng er det helt uinteressant hvem som har mest skyld. Noen må slutte å drepe. Her har Israel et stort ansvar som de er helt uvillige til å ta.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ja hva er egentlig problemet? Er det et problem at folk flest reagerer på at verdens 5 største militærmakt går inn med full tyngde og den enorme ødeleggelseskraften det representerer inn i et område på størrelse med oslo, befolket av 1.5 mill mennesker. Hvor formålet er å nedkjempe terrorister uten hensyn til sivile tap, hvor man bomber skoler, sykehus, tifluktsrom osv. Hvor holdningen kan virke å være: "tar dere livet av en av oss, dreper vi hundre av dere" Barbarisk! og et gufs fra mørke tider. Det å bli betraktet som en anstendig nasjon, krever kanskje at man avstår fra å bruke den makt man er i besittelse av for gjenngjeldese. Israel har kapasitet og evne til å gjengjelde langt mer sofistikert og "humant" enn dette. Dermed er det ikke sagt at det dreier seg om de "snille mot de slemme" Etter min mening en svært infantil innfallsvinkel å finne et "lag" å heie på i den konflikten. Det å rettferdiggjøre denne maktbruken mot Gaza med at muslimer er slemme og gjør ugang andre steder i verden er pussig

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.293
Komponenten skrev:
Er det Rustad som har reist bort til Malmø med en gjeng skuespillere og har regissert den voldelige demonstrasjonen hvor Hamas og Hitler hylles Pinki?
Er det ikke like mye lov å argumentere for Israels sak som for palestinernes sak?
Er det et problem for deg at noen bruker ytringsfriheten til å få frem ting som ikke media skriver om?
Hva er egentlig problemet? Det som skjer, eller at noen er så syndige at de skriver om det?
Hallo i luken, hvor skrev jeg at Hr.Rustad har regissert demonstrasjoner ? Det har jeg overhode ikke påstått.
Hvordan var forresten han syn på ytringsfriheten når Israel/Nazitegningene dukket opp ? Og hvordan reagerte han på Muhammedtegningene ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
xerxes skrev:
Hvis Mona Levin vil diskutere rasisme så står jeg skulder ved skulder med henne! Men jeg synes det er svært dårlig timing å komme med at noen kommenterte nesen hennes i ungdommen midt under bombingen av Gaza. At jeg mener det forhindrer meg IKKE i å synes at en slik kommentar er hårreisende uforskammet. Selv var jeg for gammel til "Stian med sekken", men har stor sans for det som faren Robert, Mona og hele Levins familie for den saks skyld har tilført kulturlivet Norge på forskjellig plan. Likevel synes jeg at Israels politikk er helt uakseptebelt, et forhold jeg aldri har klandret verken Mona Levin eller andre jøder for, like lite som jeg klandrer tyske venner for bombingen av Narvik eller Krystallnatten. Uhyrlig var det like fullt.

I denne sammenheng er det helt uinteressant hvem som har mest skyld. Noen må slutte å drepe. Her har Israel et stort ansvar som de er helt uvillige til å ta.

Hvis du hadde fått med deg saken så hadde du visst at det var nettopp rasisme Levin ville diskutere. Hun var invitert til debatt i TV2 hvor tema skulle være rasisme og hets mot norske jøder, men hva skjer, jo Inga Marte Torkildsen og (husker ikke hvem den andre var) ville heller pense over på Gaza. Da kokte det litt over for Levin, og det resulterte i (etter at programmet var over) at hun kom med sine uttalelser om Willoch.
Men tema var altså i utgangspunktet jødehats, det var det hun var invitert til å snakke om, og Gaza angår vel ikke henne mer enn det angår meg og deg.

Skal være enig i at sitatet ikke var korrekt Gjest, beklager det. Men i forhold til mye du har skrevet om meg var det i alle fall mye nærmere..

Nei du skrev ikke det Pinki, men det var visst ikke noe å bry seg om at islamister holder voldelige demonstrasjoner mens de i samme åndedrap hyller Hamas og Hitler, det var mer interessant at jeg linket til Rustad sin side. Jeg aner ikke hva han mente om Muhammed-tegningene, og hva har det med dette å gjøre?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
Hva kommer det av at Israel bomber sykehus, mediehus, off bygninger og alt som trengs i en velfungerende stat. Jeg tror at det er fordi Israel ikke er intressert i at palestinerene skal ha en egen stat. Det betyr nemlig at palestinerene får visse rettigheter etter Genevekonvensjonen, og da blir det vanskeligere for Israel å forsvare okkupasjonen, beholde landområdene de har tatt og meie ned palestinere med jevne mellomrom. Slik reglene er så er det vanskelig å kalle okkupasjonen ved sitt rette navn.

http://www.dagbladet.no/2009/01/28/nyheter/utenriks/krigen_i_gaza/4577568/

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:
jo Inga Marte Torkildsen og (husker ikke hvem den andre var) ville heller pense over på Gaza.
Det var hedersmannen, demokratiforkjemperen, og motstanderen av totalitære regimer og autoritære -ismer, Torstein Dahle, fra det politiske, og tuftet på gode norske demokratiske tradisjoner, partiet Rødt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
oddgeir skrev:
Komponenten skrev:
jo Inga Marte Torkildsen og (husker ikke hvem den andre var) ville heller pense over på Gaza.
Det var hedersmannen, demokratiforkjemperen, og motstanderen av totalitære regimer og autoritære -ismer, Torstein Dahle, fra det politiske, og tuftet på gode norske demokratiske tradisjoner, partiet Rødt.
Dette behøver ikke leses som ironi. Det er faktisk bedre å ta det som står her på alvor. Det er riktigere da.

Hvilken nasjon har støttet flest autoritære antidemokratiske regimer da, Oddgeir?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjest skrev:
oddgeir skrev:
Komponenten skrev:
Dette behøver ikke leses som ironi. Det er faktisk bedre å ta det som står her på alvor. Det er riktigere da.

Hvilken nasjon har støttet flest autoritære antidemokratiske regimer da, Oddgeir?
Hmmm.... La meg gjette. Den samme nasjonen som har rasert flest demokratisk valgte regjeringer, kanskje?

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
oddgeir skrev:
Komponenten skrev:

Hvor mange byer er det i Belgia?

Hva har en quiz med Torstein Dahle å gjøre?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
oddgeir skrev:
Gjest skrev:
oddgeir skrev:
Komponenten skrev:

Hvor mange byer er det i Belgia?

Hva har en quiz med Torstein Dahle å gjøre?
Uffda, -leit å nevne slike upassende sannheter her.

Sammenhengen mellom Dahle og quizen er at du ramset opp alt negativt som du TROR Dahle støttet/støtter. Tenkte jeg skulle minne deg på andre du kjenner til som gjør det -BEVISELIG.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.196
Torget vurderinger
0
Hvis man kune være litt mer realistiske og litt mindre "blåøyde" så er krig faktisk grusomt. Det bygger faktisk på at man i stedet for å kjekle i sandkassen om hvems far som er sterkest, aktivt bruker spaden og slår den andre i hodet til en av partene begynner å gråte. Og DA er det en fordel at din pappa faktisk er sterkest.

Altså, hva er vitsen med å ha verdens 5 sterkeste militærmaskin om man ikke bruker den? Det er seierherren som skriver historien og bestemmer hvem som var snill eller slem, og når man etter våpenhvilen skal fastsette "nye betingelser" er situasjonen "på bakken" mye mer avgjørende enn alverdens FN resolusjoner. Det har INGENTING med fair play å gjøre, så vennligst slutt å late som om det deles ut fairplay pokal etter en krig. Krig består i at folk drepes på de mest grusomme måter, slik er det bare. Når man tyr til krig folater man det tynne laget av sivilisert ferniss vi vanligvis omgir oss med.

Når naboen i nordøst blir lei av å forhandle med oss om delelinjer i Barentshavet og ikke får det som han vil, er det vi som blir "palestinere i Gaza". Vi har byggd ned vårt forsvar så ettertrykkelig at vi ikke har noe å stille opp med. det eneste er at vi kanskje kan "true med" at min pappa (USA) er sterkere enn deg! Hvis naboen tror på det er vi berget, hvis ikke får vi føle det innbyggere i Gaza har følt. Slik er det, slik har det vært i ganske uminnelige tider og slik vil det ( dessverre ) nok fortsette å være.

Så derfor, bort med de rosa brillene og prøv med litt ralisme i debatten. Moral? Nei glem det, moralen er det som kastes ut av vinduet i samme øyeblikk som sannheten dør i en krig. Da er spørsmålet nemlig, leve eller dø? De fleste synes det er mye bedre at "de andre dør". Jeg påstår ikke at det er "riktig" eller moralsk, det er bare slik det er!

G

Gjestemedlem

Gjest
En eller annen militær gluping sa vel noe slikt som "Det er lite å trakte etter å dø for sitt fedreland! Du skal heller sørge for at fienden dør for sitt."

Men det finnes regler for krigføring også. Regler som de fleste land følger, i allefall når vi ikke snakker om borgerkriger og indre konflikter. Krigføring etter disse reglene er mye bedre enn krig som ignorerer dem tross alt. En av de viktigste forskjellene er hvordan sivilbefolkningen behandles.

Det er også en grunn til at det finnes krigsforbryterdomstoler.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.196
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Det er også en grunn til at det finnes krigsforbryterdomstoler.
Ja og det er der vi trår feil når vi trøster oss med det. Det "store gutta" hever seg jo suverent over slike bagateller som internasjonale domstoler. Og når ikke alle deltar mister det liksom litt av hensikten. Det er lov å håpe at "det gode seirer til slutt", det er lov å håpe at alt blir bra, men personlig tror jeg det er mest matnyttig å la FI dø for sitt land! Dessverre!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
http://www.p4.no/story.aspx?id=299611

Dette er en svært trist effekt av menneskenes manglende evne til å skille snørr og barter, og igjen går det ut over neon uskyldige unger som ikek har en idé om hva som foregår der utenfor de gjenspikrede vinduer. JEg har vondt for å tro at dette er et resultat av den generelle hatefulle trusel som ligger i bunn fra Hamas-tilhengerne; her tror jeg det må ligge en mer konkret trusel til grunn. Enten det, eller så har så vel barnehagepersonalet som PST gått helt av skaftet. Politiet patruljerer barnehagen, det er ansatt en egen vaktmann, vinduene er blendet. Dersom dette virkelig IKKE er et resultat av konkrete, spesifikke trusler, er det min påstand at denne type spredning av frykt skaper enda steilere fronter. Og dersom det ER resultat av slike trusler, er det en tragedie.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Dette ser ut som ren politikk og har tilsynelatende ingenting med barna å gjøre i det hele tatt:

"Mazrachi viser til at Hamas har sagt at de vil ta hevn mot jødiske institusjoner i hele verden, og siden barnehagen hører til den jødiske menigheten mener de ansatte at det er utrygt å slippe barna ut."

Hvis dette var det hele som har gjort at de vil sperre inne sine barn i en barnehage i Norge bare for å frembringe sympati fra allmuen så tror jeg de bommer litt.

Jeg begynner fort å tenke på saker som dette, og hvilken negativ effekt den hadde på barn over hele USA når den irrasjonelle frykten fikk gripe tak:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2829974.ece

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Dette ser ut som ren politikk og har tilsynelatende ingenting med barna å gjøre i det hele tatt:

"Mazrachi viser til at Hamas har sagt at de vil ta hevn mot jødiske institusjoner i hele verden, og siden barnehagen hører til den jødiske menigheten mener de ansatte at det er utrygt å slippe barna ut."

Hvis dette var det hele som har gjort at de vil sperre inne sine barn i en barnehage i Norge bare for å frembringe sympati fra allmuen så tror jeg de bommer litt.

Jeg begynner fort å tenke på saker som dette, og hvilken negativ effekt den hadde på barn over hele USA når den irrasjonelle frykten fikk gripe tak:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2829974.ece
Ja... OM det skulle forholde seg slik, da er jo det også en tragedie. Men da fordi vi er med på å spre den frykten som disse sjuke terrorjævlene ønsker spredd. Og det er irrasjonelt som bare f... Vi skaper grobunn for et hardere, mer fryktfylt samfunn på den måten. Sjansene for at noe skal vederfares en tilfeldig liten barnehage i Gnore er mildt sagt mikroskopisk, dersom de ikke sitter med opplysninger om konkrete trusler. Og gjør de ikke det, har de begått en dødssynd ved å fyre oppunder på den måten de nå gjør.

(Eh... hvorfor har man egentlig behov for en egen barnehage som er kun for folk med jødisk opphav? Nesten helt ok forsåvidt, men hva er poenget her?)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er mest sannsynlig jødenes skyld dette også ja.. de skaper ubegrunnet frykt… skamme seg skulle de, det er vel stigmatiserende å være redd også nå.
Jeg gir meg snart over.
Nå har vi nylig hatt voldelige demonstrasjoner hvor det ble ropt at man skulle finne jøder og drepe dem, her i NORGE. Det er en stadig økende grad av angrep på jøder i Europa, en norsk synagoge har vært utsatt for terrorangrep, jøder er livredde og får politibeskyttelse, og så kommer dere her og påstår at det er frykten deres som er det store problemet her.
Nei hva har de å frykte?

At mennesker er hjernevasket til å tro på dette kanskje?

http://www.document.no/2009/01/den_logiske_konklusjon_identif.html

Nå er jeg klar over at det jeg sier i deres øyne ikke har noen troverdighet, og alt jeg har lest likeså, men nå er det nå en gang sånn at Ayaan Hirsi Ali hevder at hun ble opplært til å hate jøder, jøder var det verste som fantes, hun ble overrasket da hun første gang så en og skjønte at det var jo faktisk et vanlig menneske. Hun hadde aldri lært om Holocaust og ble sjokkert da hun først hørte om dette.
Uansett om dere vil ta det inn over dere eller ei så opplæres mange muslimer til å hate jøder. Grunnen til dette kan sikkert diskuteres, mange hevder det er på bakgrunn av Koranen og Muhammed, noen skylder på palestinakonflikten, men i alle fall opplæres det til jødehat, og det er altså JØDER, ikke israelere de læres til å hate.
Så kan man klø seg i hodet til håret detter av, mens man lurer på hvorfor jøder i Norge i så stor grad er livredde, mens man desperat prøver å finne et svar på dette som man selv kan leve med, uten å ødelegge alle ens illusjoner om hvordan man trodde verden faktisk var.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ny info siver ut etterhvert. Ikke noe for norsk presse naturligvis men interessant likevel:

Det var denne historien om bombingen av FN-skolen, der mange uskyldige som søkte tilflukt ble drept.

http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20090129.wgazaschool29/BNStory/International/home

Etter at røykskyene har lagt seg, og avskyerklæringene har roet seg, kommer kanskje sannheten frem.

Physical evidence and interviews with several eyewitnesses, including a teacher who was in the schoolyard at the time of the shelling, make it clear: While a few people were injured from shrapnel landing inside the white-and-blue-walled UNRWA compound, no one in the compound was killed. The 43 people who died in the incident were all outside, on the street, where all three mortar shells landed.

Stories of one or more shells landing inside the schoolyard were inaccurate.

While the killing of 43 civilians on the street may itself be grounds for investigation, it falls short of the act of shooting into a schoolyard crowded with refuge-seekers.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Er mest sannsynlig jødenes skyld dette også ja.. de skaper ubegrunnet frykt… skamme seg skulle de, det er vel stigmatiserende å være redd også nå.
Jeg gir meg snart over.
Hvem har snakket om "jødene"? Det man kan stille seg undrende til er jo personaet i en barnehage og hvorvidt deres overbeskyttende isloasjon av barna der har rot i virkeligheten eller om det kun er en politisk markering av noe slag. En generell trussel fra Hamas på "andre siden av jordkloden" virker som en underlig grunn til å ikke la barna være ute å leke.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
en norsk synagoge har vært utsatt for terrorangrep, jøder er livredde og får politibeskyttelse, og så kommer dere her og påstår at det er frykten deres som er det store problemet her.
En galing som kjører forbi og fyrer av et par pisolskudd inn i en murbygning... Alvorlig nok, men neppe noe terrorangrep. Gale mennesker og deres voldelige tendenser leser vi om daglig i avisene. Politmenn som skyter sine koner, galninger som skyter på asylmottak, dophoder som kverker hverandre, etc. etc.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
334
Sted
Oslo Vest
"Om lag 1300 palestinere ble drept i løpet av den tre uker lange krigen, 412 av dem barn.
Minst 5000 ble skadet. 13 israelere ble drept, tre av dem sivile rammet av Hamas raketter."

Oj, ser ut som en utklassningsseier....

omtrent som Vålerenga - Nittedal eller noe...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Jeg gir meg snart over.
Hvem har snakket om "jødene"? Det man kan stille seg undrende til er jo personaet i en barnehage og hvorvidt deres overbeskyttende isloasjon av barna der har rot i virkeligheten eller om det kun er en politisk markering av noe slag. En generell trussel fra Hamas på "andre siden av jordkloden" virker som en underlig grunn til å ikke la barna være ute å leke.

Og du tror, med dagens begrensede politiressurser, at det ikke skal mer til enn litt “engstelig barnehagepersonale” for å få satt i gang disse tiltakene?

Hamas er på andre siden av kloden, men de kan ha mange sympatisører her til lands som er villig til å følge deres oppfordring, man så jo hva som skjedde i Oslo av vold og galskap da de skulle vise sin sympati med Gaza, man så hva som skjedde i Malmø hvor Hitler ble hyllet, jeg forstår veldig godt at jødene er redde, de har vært det lenge, og det har ingenting med de siste hendelsene å gjøre, men det reine jødehatet man finner i mange miljøer og budskapet fra godgutter som han i linken og mange andre.

Tenk for et ramaskrik det hadde blitt om det var en annen gruppe som måtte oppleve dette, hvor er sympatien og støtten fra SOS-rasisme og “antirasistene" nå?

Av og til er stillheten veldig talende.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Og du tror, med dagens begrensede politiressurser, at det ikke skal mer til enn litt “engstelig barnehagepersonale” for å få satt i gang disse tiltakene?
Det er vel innenfor barnehagepersonalets myndighet og vurdere om barna skal være inne eller ute.

Hamas er på andre siden av kloden, men de kan ha mange sympatisører her til lands som er villig til å følge deres oppfordring, man så jo hva som skjedde i Oslo av vold og galskap da de skulle vise sin sympati med Gaza, man så hva som skjedde i Malmø hvor Hitler ble hyllet, jeg forstår veldig godt at jødene er redde, de har vært det lenge, og det har ingenting med de siste hendelsene å gjøre, men det reine jødehatet man finner i mange miljøer og budskapet fra godgutter som han i linken og mange andre.
Her er jeg enig med deg. Det er skammelig at det ikke i sterkere grad tas et kraftig oppgjør med slike krefter og at man tillater nazister og jødehatere plass i markeringer mot gazakrigingen. Slikt må ikke tolereres og ikke unskyldes med "berettiget vrede" eller noe slikt.

Det finnes jødehatere som går under dekke av å være israelkritikere og det finnes isralevenner som ser på all israelkritikk som jødehat. Det er viktig å få øye på begge deler og reagere når man finner dem.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvordan plukker man ut jødehatere? De som hyllet Hitler var vel ikke det man normalt tenker på som nazister, men islamister.
Det er merkelig hvor mye man tåler fra enkelte, der man ellers bare har avsky og sterk fordømmelse av andre. Det var mange slags unnskyldninger etter de voldelige demonstrasjonene, enkelte la jo også deler av skylden på de som demonstrerte fredelig til støtte for motparten og dermed provoserte.

“Det finnes jødehatere som går under dekke av å være israelkritikere og det finnes isralevenner som ser på all israelkritikk som jødehat. Det er viktig å få øye på begge deler og reagere når man finner dem.”

Jeg er enig i dette, men det er ikke så lett å vite hva som ligger bak, man kan skjule mye hat bak fine ord og vendinger.

Men det er jo en tanke merkelig hvor stort engasjement akkurat denne konflikten tiltrekker seg her til lands.

En ganske interessant artikkel angående dette, som viser hvordan man gjemmer seg bak folkeretten når man ikke vil fordømme Kina for drap på en forsker som hentet informasjon fra åpne kilder.

”Det grelleste eksemplet kom før jul, da Kina henrettet forskeren Wo Weihan, angivelig for spionasje, men informasjonen om de kinesiske ledernes helsetilstand skal ha vært hentet fra åpne kilder. Kina er hysterisk når det gjelder kinesere som gir utlandet opplysninger. 28. november ifjor ble Wo Weihan henrettet. Dagen etter leverte EU et protestbrev. Norsk UD fikk anledning til å skrive under, men avslo etter å ha tatt betenktningstid. Begrunnelsen er oppsiktsvekkende: UD anså henrettelsen for å være i pakt med folkeretten! ”

http://www.document.no/2009/01/norges_janus-ansikt_i_utenriks.html

Skammelig!!

Topp Bunn