Hjælpe mei!!!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.164
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
................................, men de bruker en ideologi som er gammeldags og primitiv. Hvis Hamas får regjere så blir det ikke greit å være kvinne f.eks siden Hamas tenker så tradisjonelt.
Problemet Gjest, er at veldig få av oss har hørt "moderate muslimer" målbære sine synspunkter. Derfor oppfattes "Den Moderate Muslim" som å være en "Urban legend" ! ::)

Vi ser hva som skjer nå i deler av Pakistan der Taliban har fått makt. Det første de gjør er å nekte jenter skolegang! Kan du da egentlig uten motforestillinger kritisere oss som ser på Islam som en gjennomført "gammeldags og primitiv ideologi" ? Når selv de mest gammeltestamentlige reaksjonære stabukker innenfor Kristendommen virker som moderate reformister sammenlignet med Islam burde det ringe noen klokker, ikke??

Jeg benekter ikke at Kristendommen en gang var der Islam er i dag mht. syn på samfunn og spesiellt kvinners rettigheter, men vi i den "Kristne kulturkrets" har uomtvistelig maktet å reformere oss. Det har ikke muslimene så langt! De få spredte forsøk på reform av Islam her så langt endt med uhemmet voldsbruk og pinefull død for reformistene!

Beklager, du får kalle meg insnevret, reaksjonær, brun eller rasist etter eget ønske, men jeg er og vil nok forbli meget skeptisk til Islam og Islamistenes motiver og deres tanker om framtiden, ikke minst sett i sammenheng med hvor ivrige de er på å skulle bosette seg i denne "kristne - djevelens forgård" som Europa er om man hører på deres klager over hvor jævlig ille de har det her!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Vi ser hva som skjer nå i deler av Pakistan der Taliban har fått makt. Det første de gjør er å nekte jenter skolegang! Kan du da egentlig uten motforestillinger kritisere oss som ser på Islam som en gjennomført "gammeldags og primitiv ideologi" ? Når selv de mest gammeltestamentlige reaksjonære stabukker innenfor Kristendommen virker som moderate reformister sammenlignet med Islam burde det ringe noen klokker, ikke??
Store deler av Pakistan er befolket av geitebønder med liten kontakt med omverdenen. Det samme gjelder jo Afghanistan. Religiøst idioti har mer med generell uopplysthet å gjøre enn noe annet.

Ser man på mer siviliserte land som USA der det bor ganske mange muslimer, så tror jeg du skal slite med å finne mange som vil nekte jenter skolegang, som vil kappe hender av alle de kommer over eller er talsmenn for flere av disse meddelalderske straffemetodene. For all del, du finner nok av religiøse tomsinger i USA også, både kristne og muslimer. Men de aller fleste er jo tross alt helt vanlige mennesker, selv om de er litt forvirret av religiøs propaganda til tider.

Islamisme og Sionisme har forøvrig egentlig pent lite med religion å gjøre i det hele tatt. Det er føst og fremst politiske orienteringer, på linje med andre -ismer som kommunisme og fascisme, og handler om politikk, makt, ressurser og kontroll over landområder og mennesker.

Det er ofte i praksis forbausende lite som skiller en animert frper når han begynner på sin tirade om strengere straffer og hvor lett man behandler kriminelle osv. og hvilke straffemetoder han ønsker seg for de slemme, og en konservativ shariatilhenger når han ønsker seg akkurat det samme. Litt forskjellig ideologisk begrunnelse, men i bunn og grunn ikke den helt store forskjellen i praksis.

Islam, Kristendom og Jødedom er i aller høyeste grad "gammeldags og primitiv ideologi", men så lenge det holdes på det personlige plan er det ikke så farlig med det... folk må få lov til å sysle med slik idioti hvis de ønsker. Så lenge samfunnet ellers forskånes i størst mulig grad for dette, bør det ikke by på store problemer for religiøse mennesker å omgås vanlige folk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.164
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Store deler av Pakistan er befolket av geitebønder med liten kontakt med omverdenen.
Det gjelder ikke bare gjeitebønder det da. Her til lands har vi jo en sauebonde med politiske ambisjoner om å bli statsminister sammen med Erna og Høybråten. Ikke mye kontakt med omverdenen der heller!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Det gjelder ikke bare gjeitebønder det da. Her til lands har vi jo en sauebonde med politiske ambisjoner om å bli statsminister sammen med Erna og Høybråten. Ikke mye kontakt med omverdenen der heller!
Statsminister bli han nok aldri, men han har da sittet i to regjeringer så langt og det er ikke noe som tyder på at det er siste gang. Det ser mindre lyst ut for bølingen på ytre høyrefløy for tiden. Bjellesauen ders har forvirret seg inn i et bedehus og lite tyder på at befolkningen ellers vil følge henne inn der.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vi får sette vår lit til at sauebonden og "venene hans" havner under sperregrensen, slik at vi kan få en stabil plattform for en borgerlig regjering etter neste valg. Landet er ikke tjent med å ha posører uten magemål i regjering.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Spiralis skrev:
Gjest skrev:
................................, men de bruker en ideologi som er gammeldags og primitiv. Hvis Hamas får regjere så blir det ikke greit å være kvinne f.eks siden Hamas tenker så tradisjonelt.
Problemet Gjest, er at veldig få av oss har hørt "moderate muslimer" målbære sine synspunkter. Derfor oppfattes "Den Moderate Muslim" som å være en "Urban legend" ! ::)
Et beslektet problem er at når en moderat muslim uttaler seg (noe de faktisk ofte gjør), blir de mistrodd, for som "alle vet" skal jo muslimene lyve for oss vantro uansett. Les f.eks. boka til Abid Raja. Den gemene hop er ålreite folk.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Vi får sette vår lit til at sauebonden og "venene hans" havner under sperregrensen, slik at vi kan få en stabil plattform for en borgerlig regjering etter neste valg. Landet er ikke tjent med å ha posører uten magemål i regjering.
Heldigvis ligger sperregrensen for Frp rundt 35%. Uten dette er det nok ingen som vil ta i dem uten seriøst verneutstyr, og knapt nok da. 8) Så å stemme på disse stutumene er bortkastet for oss som ønsker en borgerlig regjering.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:
Ja det er farligere å være muslim, men hvem utgjør faren? Ikke jødene i alle fall, så hvorfor er det de som får gjennomgå også her? Og hvorfor er det også denne gangen muslimer som utgjør problemet?
Det er milevis med forskjell på ulykker og planlagt ondskap. En bil kan krasje, et hus kan brenne, et fly kan styrte, man kan dette med en trapp og knekke nakken, det er farlig å leve, vi vet det, vi er redde for hva vår unger kan komme ut for, sånn sett er det biler og vann jeg har bekymret meg mest for opp igjennom årene.
Men ondskap kan man gjøre noe med. Vi gjør det vi kan for å begrense bilulykker, vi må gjøre det vi kan for å hindre en utvikling som går feil vei, vi må i alle fall slutte å bagatellisere den økende rasismen mot en tidligere svært utsatt gruppe.
Frykten er neppe irrasjonell i jødenes tilfelle, må det et drap til før vi skal akseptere deres frykt synes du?
Dersom ingen jøder har blitt drept av rent rasistiske årsaker i dette land de siste 20 år er det vil ikke direkte rasjonelt å gå rundt å være redd for at "noen" plutselig skal begynne å drepe deg. Selv om det myrdes en sånn ca 30 - 40 personer i Norge hvert år, er jeg ikke dirkete redd for at dette skal hende meg, til tross for at jeg har opptil flere søsken, samt at jeg er full i ny og ne.
De tilfeldige muslimer som har blitt drept her til lands har blitt myrdet av hvite ubermensch av din egen rase, bare sånn til info. Du vet fra utallige debatter at undertegnede er antivoldelig anlagt, og ønsker selvsagt ikke noe drap velkommen. Jeg bare påpeker mangelen på rasjonalitet i din argumentasjon. Jødene er ikke i fare, selv om du har bestemt at det er sånn. Rett nok finnes det så mange nutcases over alt at det sikkert også er noen som er kapable til å drepe folk fordi de har stor nese, men faen heller om man kan leve i frykt for å møte akkrurat dette kasus. Jeg bare påpeker (som du) at det er farlig å leve, det å være jøde øker faren med ca 0,000000000000000000000000016%. Beklageligvis. Men de har fortsatt liten grunn til å leve et liv i angst. Dette er en absurd debatt.

Honkey
Absurd debatt så lenge ingen er drept... utrolig argumentasjon.
Hvor mange muslimer i dette landet er drept av hvite "ubermensch"?
Antar du har tallmateriale som kan dokumentere dine påstander.
Jødene er ikke i fare, selv om alle tall fra Europa viser økende antall angrep, får håpe du har synske evner da, for jeg tror ikke at du har satt deg inn i dette overhodet, du har bare bestemt at det skal være sånn.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Jødene er ikke i fare, selv om alle tall fra Europa viser økende antall angrep, får håpe du har synske evner da, for jeg tror ikke at du har satt deg inn i dette overhodet, du har bare bestemt at det skal være sånn.
De økende angrep er totalt uakspetable. På lik linje med de stadig angrep mot asylmottak rundt omkring i Europa.

Honkey
(Har ikke tallmateriale, i hodet husker jeg 3-4 stykker i Norge fra de siste par ti-år som er tatt av dage fordi de var feil rase. Og de var ikke jøder. Skal se hva jeg kan finne senere)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:
De økende angrep er totalt uakspetable. På lik linje med de stadig angrep mot asylmottak rundt omkring i Europa.

Honkey
(Har ikke tallmateriale, i hodet husker jeg 3-4 stykker i Norge fra de siste par ti-år som er tatt av dage fordi de var feil rase. Og de var ikke jøder. Skal se hva jeg kan finne senere)
Nå var det ikke feil rase du skulle finne tall på, det var muslimer drept av "nordmenn".
Jeg husker ett eksempel, som skjedde ganske nylig. Jeg husker flere hvor de er drept av sine egne.

G

Gjestemedlem

Gjest
En interessant artikkel om norsk politisk tilhørighet og skiftende midtøstensympatier.

http://www.dagbladet.no/2009/01/19/magasinet/historie/palestina/israel/gaza/4390127/

Avslutningen er litt artig:

"- Hvorfor engasjerer denne konflikten hele det politiske landskapet så voldsomt i dag?

- Israel ble et symbol, en stat som var opprettet som vern for et forfulgt folk. På en måte stiller man høyere krav til denne staten enn andre, akkurat som med USA. Og dermed blir skuffelsen mye større når de ikke klarer å leve opp til forventningene. Det blir derfor mye føleri ute og går når det gjelder Israel og USA. Mitt inntrykk er at det ofte ikke egentlig handler om konflikten i Midtøsten per se. Frp er ikke så mye for Israel som imot muslimer, og den kristne høyresidas støtte til Israel er basert på bibelske profetier om en endetid hvor jødene som ikke omvender seg skal slaktes ned; på sett og vis analogt til Hamas sitt charter med andre ord. Tilsvarende er venstresiden ikke så mye for palestinerne som de er imot Israel som en representant for USA-imperialismen, basert på en heller tynn suppe av kvasi-marxistisk analyse, avslutter Brandal."

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Nå var det ikke feil rase du skulle finne tall på, det var muslimer drept av "nordmenn".
Jeg husker ett eksempel, som skjedde ganske nylig. Jeg husker flere hvor de er drept av sine egne.
Mordere spør skjeldent om hvor ofte offeret går i moské. Arve Beheim Karlsen. Benjamin Hermansen. Mahmed Jamal Shirwac. (Heimdal-drapet) Stadig oftere hører vi om rå, rasistisk motivert vold, politiet frykter en eskalerende utvikling. Den hverdagsrasismen vi ser uttrykt både her og andre steder er (muligens ufrivillig) med på å legitimere slik vold i utøvernes eget hode.
Jøder fortjener IKKE å bli angrepet grunnet den israelske regjerings avgjørelser. Men at de ca 1300 norske jødene er i overhengende fare er nokså fjernt. Jeg kjenner så absolutt ikke igjen en jøde når jeg treffer en på gata, gjør du? Kjenner du igjen en mørkhudet? For hvem er sjansen størst for brå, rasistisk motivert vold etter innfallsmetoden? Tror du kanskje du kan finne svaret om du søker litt på nettet og problemkomplekset?

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du fant EN muslim ja…en for mye, men ikke tilfredsstillende bevis for din tidligere påstand.

Dette skjer i Italia:

”Men nå har en italiensk fagforening gått et skritt lenger i den anti-jødiske holdningen. Lederen for en fagforening som organiserer 8000 butikkmedarbeidere i Roma, sier at hans forening allerede tidligere har bedt sine medlemmer boikotte israelske produkter. Det logiske neste skritt er da å boikotte forretninger i Roma som jøder eier eller driver, sier han. Fagforeningen holder på med å lage en liste over jødiske forretninger i Roma.”

http://www.miff.no/nyheter/2009/01/20FagforeningTarNesteSkritt-BoikottMotAlleJoeder.html

Ellers tror jeg jeg legger inn hele innlegget til Mona Levin i dag, dere leser vel ofte ikke vedlagte linker:

“HISTORIELØSHET. Kunnskapsmangelen og historieløsheten her i landet om norske jøder er overveldende. Med alle raddissene i spissen, ropes det at man må da kunne kritisere Israel uten å bli kalt antisemitt. Det sier seg selv. På samme måte, og det burde være like selvsagt, må man kunne snakke om antisemittismen i Norge uten at Gaza blir dratt inn i samtalen. Det er hva jeg har gjort, eller forsøkt, det er nemlig et veldig vanskelig argument å få ørenslyd for.

Voksende antisemittisme.
Mitt anliggende er å fokusere på den voksende antisemittismen i Norge, den som rammet meg tungt da jeg var barn, den som rammer andre uskyldige barn i dag av samme grunn – bare fordi de er jøder – den som får unge jødiske par som vil stifte familie til å emigrere fordi de ikke våger å bo her, den som fører til at en jødisk embetsmann i Oslo blir slått ned på åpen gate, eller at en kommuneansatt leder kan kreve at en arbeidstager fjerner sin David-stjerne, fordi «den er så provoserende».

Forstemmende.
Dette må Norge, som har en så dårlig forhistorie når det gjelder sine jødiske landsmenn, kunne snakke åpent om, uten å trekke inn vikarierende argumenter. Det er forstemmende når selv kunnskapsministeren, når han i Aftenposten får spørsmål om det er voksende antisemittisme i Norge, svarer at man må da kunne kritisere Israel osv. Dypt forstemmende.
Det han i kraft av sin stilling burde sagt er at hvis så er tilfelle så er det hans ansvar som kunnskapsminister å sørge for at allmennheten opplyses, slik at dette kan slås ned på øyeblikkelig – først og fremst i skolene, men kanskje til og med gjennom en form for voksenopplæring. Den kan han selv søke gjennom sin utenriksminister, som har stått opp for de norske jødene og som fremmer en form for Israel-kritikk som jeg som norsk jøde finner uproblematisk.

Israel-fiendtlighet.
Da kunne man kanskje slippe at et skoleklassebesøk i synagogen i Trondheim – for øvrig verdens nordligste jødiske samfunn (160 medlemmer) – blir avlyst på grunn av Israel-fiendtlighet blant elevene.
Jødisk Museum i Oslo sender ut informasjon til alle videregående skoler i østlandsområdet om museumsbesøk. En lærer svarte, under fullt navn, at han vil besøke museet når Palestina er fritt. Har en lærer her i landet lov til å ta et slikt standpunkt på vegne av en offentlig skole, koble en 150 år lang del av norsk historie med en politisk situasjon i dag? Kan han unnlate å la sine elever få kunnskap om dette – før Palestina er fritt?

Nye partivenn.
Kristin Halvorsen burde forsvare min rett til å kjempe mot antisemittismen fremfor sin nye partivenn Kåre Willochs rett til å gruppetenke om jøder. Willochs utspill i Dagsnytt 18 om Rahm Emanuel, ble dråpen for meg. Han mistenkeliggjorde Emanuel, Obamas stabssjef, ikke fordi han er Rahm Emanuel med de synspunkter han eventuelt må ha, men bare med referanse til at stabssjefen er jøde.
I mange år har Willoch skriftlig og muntlig ikke bare rast mot Israel, men han har rykket ut til forsvar for tekster, som av større kapasiteter på jødehat enn Willoch er karakterisert som antisemittiske. (Verdens ledende forsker på området, Yehuda Bauer 26. august 2006 i Klassekampen.) Så er det kanskje ikke hos Willoch definisjonsmakten av antisemittisme ligger.

Harmdirrende falsett.
I alle slags debatter for tiden, der de få norske jødene som fremdeles har krefter til det, orker å debattere med ham, sier han «dere» til sine landsmenn. «Hvis dere vil ha fred» sier han i harmdirrende falsett til norske borgere – som om norske jøder har skyld i Gaza-felttoget, eller andre kriger. Hvilke norske borgere kan han velge seg ut som skyldige i Darfur-elendigheten?

I 2002, i en RedaksjonEN-sending, la Willoch som vanlig all skyld på Israel. Da programlederen avsluttet med å si «men jødene har skylda», kunne det vært en gyllen anledning for Willoch til øyeblikkelig å ta ansvar, nettopp ved å skille mellom jøder og israelere. Den spørrende påstanden ble stående uimotsagt.

Ingen ensartet gruppe.
Gruppetenkning om jøder – at vi skulle ha spesielle egenskaper, dårlige selvfølgelige – er rasistisk. Vi er en alt annet enn ensartet gruppe, noe som vises i de siste dagenes begeistrede avisoppslag om at det finnes jøder som er mot krigen i Gaza. Selvsagt er det dét. Skulle det være noen slags nyhet at ikke alle jøder tenker likt? En norsk jødisk kvinne «våger» å si at hun er kritisk til Israel. Hvem i all verden er hun redd for? Og «støtten er overveldende» – endelig et ordentlig jødisk menneske, altså.

Elsker Norge.
«Mona Levin elsker Israel,» sa Willoch i TV. Hva vet han om det? Jeg elsker Norge, for det er mitt fedreland, her har familien min bodd siden før 1880. Jeg er glad i Israel som jeg er glad i Italia, og særlig er jeg glad i Sverige, for takket være svenskene er jeg i live i dag – det var minutter om å gjøre at jeg var blant dem som ble sendt med Donau fra Akershuskaia i 1942. Donau er troppetransportskipet Max Manus sprengte, og som vises i all sin veltede velde i Drøbaksundet mot slutten av filmen. Om bord i den var storparten av min familie i november 1942. Jeg har ikke familie i Israel, og fordi så mange i både mors og fars familier endte i Auschwitz, har jeg ikke hatt noen stor familie i Norge heller.

Toppet seg under Holocaust.
Derfor var det vel at jeg som åtteåring i 1948, da jeg hadde lest i Aftenposten at Israel var opprettet som stat, gikk til Uranienborg skole med rettere rygg under ranselen. Det jeg tenkte var at «nå har jeg et sted å dra neste gang de kommer for å ta meg». Fin tanke for en 8-åring? En direkte følge av mine egne erfaringer. En følge av Europas, derunder Norges behandling av jødene gjennom århundrer, som toppet seg under Holocaust. Den gang fantes ikke Israel, men det var ingen mangel på antisemittisme av den grunn. Debatten den siste tiden har lykkeligvis bidratt til å bevisstgjøre mange mennesker på viktigheten av å advare mot antisemittisme. Før det er for sent.

Leve uten frykt.
Jeg er norsk, jeg lever i Norge, og jeg vil hevde min rett til å leve i fred her, uansett hva som skjer av krigshandlinger andre steder i verden. Og jeg venter at politiske og andre myndigheter, at skoler og medier, bidrar til å sørge for at jeg og andre norske jødiske borgere får leve her uten frykt. “

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2878600.ece

Er det ikke litt merkelig at du ikke kan se hvem som er jøder Honkey?
Muslimer viser det ofte tydelig med sin klesdrakt, stolt og demonstrativt.
Jødene våger ikke gå med sine religiøse symboler, kanskje det er noe av grunnen til at du aldri ser en jøde?
Men de som sterkest misliker jøder vet hvem de er, og det vet jødene.
Derfor er de redde, derfor legger de så godt merke til signalene som viser at vi sakte men sikkert er på vei i feil retning, igjen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.442
Torget vurderinger
1
Jeg løper rundt med en T-skjorte med "Superjew" (med S-symbolet til Supermann og en ortodox hatt med krøller) som jeg kjøpte i Tel Aviv i 2007. Aldri noen som har reagert negativt på den. Noen synes den er litt morsom da. I følge han i butikken jeg kjøpte den hos så kunne den by på problemer som han sa: "-they will kill you!" -neida sa jeg, i Norge så er man ganske glade i Israler og folket her.

Min svigerinne er fra Israel, og hun bekymrer seg stadig, uten at jeg hverken ser eller hører at hun utsettes for noe. En og annen paltestiner blir litt stum, men det gårt ganske greit. Nordmenn som vil diskutere politikk, er derimot litt verre.

Mvh.

NB. Jeg har klagd ved Klagemuren på tingenes tiltand. Desverre ser det ikke ut til å ha hjulpet.

G

Gjestemedlem

Gjest
@Komponenten

Jeg tror at de holdningene du forfekter og det likhetstegnet du prøver å sette mellom jøder som sådan og staten Israel og dens handlinger er det som aller mest vil være med på å fremme antisemittisme i Norge.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.164
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
@Komponenten

Jeg tror at de holdningene du forfekter og det likhetstegnet du prøver å sette mellom jøder som sådan og staten Israel og dens handlinger er det som aller mest vil være med på å fremme antisemittisme i Norge.

Å herregud ! Der intet er har selv keiseren tapt sin rett! Støøønnnnn!!!

( Og mere kommer ikke jeg til å skrive på denne tråden! )

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.442
Torget vurderinger
1
Det er klart det finnes anti-semmitisme i miljøer rundt om i verden. Det skal man ta alvorlig. Bagatalisering av historiske fakta og hendelser, og rasitiske ytringer skal man være observante rundt. Det gjelder i så måte alle slike ytringer, også for samer, polakker m.fl.

Men i den store debatten dreier det seg om staten Israel, og dens politiske handlinger, og israelske statsborgere (som ikke kan lastes for politikken personlig) og jøder, som ikke trenger være israelske statsborgere i det hele tatt. Men disse kategoriene blandes på begge sider, og til dels også med vilje fra enkelte hold.

Nevnte stabssjef i Obamas regjering, Rahm Emanuel, innehadde frem til 18-års alder dobbelt statsborgerskap, noe som i seg seg er uhørt... -Willoch hadde gode grunner til å være skeptisk:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/presidentvalg-2008/artikkel.php?artid=523850

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/usavalg/article2757018.ece

Mvh.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.250
Komponenten skrev:
Jødene våger ikke gå med sine religiøse symboler, kanskje det er noe av grunnen til at du aldri ser en jøde?
Derfor er de redde, derfor legger de så godt merke til signalene som viser at vi sakte men sikkert er på vei i feil retning, igjen.
Det der er sprøyt. Jeg kjenner både muslimer og hinduer og protestanter og katolikker. Ingen av dem går rundt å vifter med religiøse symboler.
Jeg tror faktisk at hvis du så hinduene og muslimene jeg kjenner sammen så ville du rope "Muslim !! " øyeblikkelig.
Hvordan ser forresten en muslimsk klesdrakt ut ?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Rasisme er noe herk, uansett hvem det rammer.

Gammelt jungelord...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
@Komponenten

Fantastisk hersketeknikk Deph, har du gått på kurs eller kommer det naturlig?

Så de av oss som er så syndige å bruke ytringsfriheten og sympatisere med Israels kamp for å eksistere som egen stat og overleve der nede, det er altså VÅR skyld at jøder stadig utsettes for mer hets og forfølgelse?
Så om alle Israels forsvarere bare blir musestille sånn at de som demoniserer dem, og nå ved hjelp av ansatte i UDI at på til er begynt å sammenligne situasjonen med Holocaust, får holde på med propagandaen sin i fred, da vil problemet forsvinne? Fantastisk!!

Hvis du åpner gluggene og LESER det jeg skriver i stedet for å anta hva jeg mener så ville du se at det er JEG som hevder det IKKE er likhetstegn mellom jøder generelt og Israel. Hvor tar du det fra?
Makan til vrøvl man skal måtte svare på og da…

Vi har hatt en fredelig liten minoritet boende i landet i lang tid, så kommer en annen, ikke fullt så fredelig minoritet og angriper den allerede eksisterende.
Og de oppnår all vår sympati, for de vet å syte og klage og fremstille seg som ofre i enhver mulig sammenheng. De vet å bruke vold og trusler for å nå sine mål, og vi faller i kne og våger ikke mukke.
Men det funker jo, det skal de ha, genialt opplegg egentlig.
Og jødene emigrer, flere tusen har emigrert fra Frankrike, og vi er glade for å bli kvitt “problemet”.
Akk ja. Verden vil bedras.

Som Levin spør: Hvem her i Norge skal man velge som skyldige for det som skjer i Darfur, det må da finnes noen? Det er araberne som slakter urbefolkningen der nede, så da vet vi hvem vi skal legge skylden på Deph.

Og har vi fått et realistisk og riktig bilde av hele problematikken av media som alltid føler de må velge “rett” side?

“Hovedproblemet med de samlede norske medier må snarere være hva som ikke er blitt sagt og skrevet. Norske medier har skrevet mindre enn andre, inklusive de arabiske, om båndene mellom Hamas og Iran. Det har vært skrevet lite om hvordan palestinerne brukes som brikker i det regionale maktspillet. Det er skrevet en god del om piratene utenfor Somalia, fordi den rammer norsk skipsfart, men lite om sammenhengen mellom denne piratvirksomheten og våpensmuglingen til Gaza.
Resultatet av dette er at det kan være vanskelig å forstå hvorfor demokratiet Israel handler som landet gjør og lettere å henfalle til vulgære teorier om «manglende empati» eller regulær ondskap. ”

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article1586331.ece

De 4 første minuttene av krigen var svært viktige for Israel. Da bombet de nemlig flere moskeer hvor det ble oppbevart avanserte raketter som skulle brukes i synkroniserte angrep på Israel. Men det har vel ikke vi hørt noe om…har vi? Sikkert bare Israelsk propaganda, og den er jo ikke like troverdig som palestinsk propaganda..

”The Israel air force demolished two key Hamas war systems in the first 4 minutes of its massive offensive on Gaza Saturday morning, Dec. 27, DEBKAfile's military sources report. The bombers destroyed six mosques in Gaza City which held the terrorists' biggest weapons arsenals and scores of "beehives" containing launchers primed for the simultaneous, automatic release of hundreds of powerful rockets against Israeli cities.
These launchers were rigged for precision-targeting in Israeli town centers. They were operated by a unit of 300 special Hamas operatives trained for their mission at a Syrian military bases under the instruction of Hizballah rocket specialists.
The aerial offensive knocked out 80 percent of the rockets Hamas had prepared to launch and saved Israel's southern cities. The Palestinian Islamists were left only with inferior projectiles. Therefore, 98 percent of the hundreds of missiles they managed to fire in the 22-day war missed their targets and exploded in open ground.
Answering questions about the extreme destruction wrought in Gaza and the high number of casualties – more than 1,300 - Israel commanders described combat conditions as the most complicated they had ever faced: Every second apartment building was booby-trapped and every third building concealed arms caches. Weapons were concealed under children's beds and in basements. Inside of fighting out in the open, Hamas gunmen by and large avoided engaging Israeli troops, relying on these death traps.
Monday, Jan. 19, the second day of the ceasefire, the second-echelon of the Hamas leadership emerged from their fortified bunkers after three weeks underground, claiming they had vanquished the Israeli enemy. The top leaders remained invisible. The homeless people picking their way through the rubble for their broken possessions were not exactly welcoming.”

http://www.debka.com/headline.php?hid=5864

Synd dette. Hadde de ikke gjort dette kunne jo palestinerne fått has på mange flere sivile jøder, og vi kunne fått mer likevekt mellom tapstallene, og det er jo det vi vil, er det ikke?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Kompo:
1. Det er ingen her som er imot Israeks eksistens, og det er ikke det siste krig handlet om heller (ikke engang Hamas - de har faktisk innrømmet Israel berettigelse på vilkår om å heve okkupasjonen og beleiringen).

2. Det er ingen her som hater jøder.

Israels problemer vil være løst ved å rykke tilbake til det landområdet de opprinnelig fikk.

Israel vi møte problemer så lenge de er en okkupantmakt som praktiserer apartheid. Du har vel sett hvordan israelske soldater står i kontrollposter og trakasserer palestinere som er på vei til jobb. Det er kanskje nødvendig om de vil holde okkupasjonen og beleiringen, for det er disse tingene som skaper et slikt eksplosivt hat.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Fantastisk hersketeknikk Deph, har du gått på kurs eller kommer det naturlig?
Det er da overhodet ingen hersketeknikk å påpeke at å sette likhetstegn mellom israelere og jøder skaper problemer.

Så de av oss som er så syndige å bruke ytringsfriheten og sympatisere med Israels kamp for å eksistere som egen stat og overleve der nede, det er altså VÅR skyld at jøder stadig utsettes for mer hets og forfølgelse?
Problemet ligger i den oppfattelsen at Israel er jødenes land, at man må være jøde for å være fullverdig israeler, at jødene hører hjemme i Israel, at flest mulig jøder burde reise dit og bosette seg ser, at Israel representerer jøder ellers i verden osv. Dette forsøket på å legitimere apharteidsystemet i Israel er samtidig med på å gi et inntrykk av at jøder ellers i verden har noe som helst ansvar for det som skjer der nede. Helt uavhengig av hva de måtte mene eller ikke om Israel, okkupasjon, krigføring og annet.

Når du prøver å gi inntrykket av at "alle" jøder (med unntak av noen forædere) støtter Israel og dens gjerninger gir du samtidig inntrykk av at alle jøder står bak dem og er ansvarlig for det som skjer der.

Derfor mener jeg av dette er med på å skape antisemittisme.

Og de oppnår all vår sympati, for de vet å syte og klage og fremstille seg som ofre i enhver mulig sammenheng. De vet å bruke vold og trusler for å nå sine mål, og vi faller i kne og våger ikke mukke.
Men det funker jo, det skal de ha, genialt opplegg egentlig.
"De"?

Og jødene emigrer, flere tusen har emigrert fra Frankrike, og vi er glade for å bli kvitt “problemet”.
Akk ja. Verden vil bedras.
Jada, "hjelp jødene hjem" er jo det store slagordet i kristennorge også for tiden. Samme sak og like skammelig.

Som Levin spør: Hvem her i Norge skal man velge som skyldige for det som skjer i Darfur, det må da finnes noen? Det er araberne som slakter urbefolkningen der nede, så da vet vi hvem vi skal legge skylden på Deph.
Jeg lager ingen kunstige forbindelser mellom mellom arabere i norge og Darfur og legger ikke skylden på dem på noen måte. Det samme gjelder jo jøder og Israel. Min argumentasjon går jo nettopp på at det er farlig og forkastelig å lage slike koblinger, og gi mennesker som ikke har noen med saken å gjøre skyld for noe andre gjør.

Du er jo flink til alt dette selv Komp, og liker jo å sammeligne norske muslimer med all verdens gale ledere i Afrika og Arabia, og gir dem medskyldighet i alt det triste og gale de gjør. Så du burde jo i aller høyeste grad kjenne til effekten av slik retorikk!

De 4 første minuttene av krigen var svært viktige for Israel. Da bombet de nemlig flere moskeer hvor det ble oppbevart avanserte raketter som skulle brukes i synkroniserte angrep på Israel. Men det har vel ikke vi hørt noe om…har vi? Sikkert bare Israelsk propaganda, og den er jo ikke like troverdig som palestinsk propaganda..
Personlig har jeg ingen store motforestillinger mot å bombe moskeer og kirker. :-\ Det er mye værre å slippe bomber over familiehjem og skyte med artilleri på sivlile mennesker som handler på en markedsplass, bombe skoler og sykehus og skyte raketter inn i tilfluktsrom. :mad:

Synd dette. Hadde de ikke gjort dette kunne jo palestinerne fått has på mange flere sivile jøder, og vi kunne fått mer likevekt mellom tapstallene, og det er jo det vi vil, er det ikke?
Hadde palestinerne drept flere hundre barn i Irsael siste uke hadde du nok fått en slags grotesk likevekt. Men det ville jo bare gjort det hele dobbelt så grusomt.

Jeg tror du må jobbe litt alvorlig med logikken din hvis du tror det er noe slikt de håper på alle de som er dypt forferdet over israels barbariske grusomheter de siste ukene.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Tar meg den frihet og poster dette youtube-innslaget på nytt.
Kan nesten virke som enkelte er litt "såre" for at misjonscharterturen fra Norge dessverre ble avlyst, og man gikk glipp av en fantastisk fin picnic.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Videoen:

Utrolig hvordan de greier å distansere seg fra det som skjer like ved. Det er skremmende. Som om det rammer noen som ikke betyr noe...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjest skrev:
Kompo:
1. Det er ingen her som er imot Israeks eksistens, og det er ikke det siste krig handlet om heller (ikke engang Hamas - de har faktisk innrømmet Israel berettigelse på vilkår om å heve okkupasjonen og beleiringen).

2. Det er ingen her som hater jøder.

Israels problemer vil være løst ved å rykke tilbake til det landområdet de opprinnelig fikk.

Israel vi møte problemer så lenge de er en okkupantmakt som praktiserer apartheid. Du har vel sett hvordan israelske soldater står i kontrollposter og trakasserer palestinere som er på vei til jobb. Det er kanskje nødvendig om de vil holde okkupasjonen og beleiringen, for det er disse tingene som skaper et slikt eksplosivt hat.

Ingen her kanskje, men mange ellers i landet, og i verden..

Har hamas akseptert Israels eksistens?
Når skjedde det, hvor har du det fra, har du funnet på det og selv ?(jeg kjenner jo deg og din livlige fantasi etter hvert)

Meg bekjent skal hamas ha hele kaken, ALENE, før du kan komme opp med en troverdig kilde som sier noen annet satser jeg på at det ennå er korrekt.

Det er i alle fall utrolig naivt å tro at “bare Israel trekker seg ut av Vestbredden blir det fred og ro og alle er glade”
Trekker Israel seg ut av Vestbredden vil de kunne pepres med raketter fra to sider, det er den mest sannsynlige konsekvens av en slik handling.

Driver du fremdeles og påstår at jeg setter likhetstegn mellom israelere og jøder Deph, hva er det med deg i dag?

Kan man ikke støtte Israels rett til å kjempe for sin sak og SAMTIDIG ha sympati med norske jøder uten at dette skal sauses sammen til en sak? Kan man ikke kjempe mot utryddelse av elefanter og fjellrever uten at noen skal hevde at dette er det samme dyret? Slutt å snakk tull nå, dette gidder jeg ikke.

Israel er det eneste landet i verden som styres av et flertall av jøder. Dessverre er situasjonen sånn at jøder mange steder fremdeles forfølges og trakasseres, derfor føler mange at de kun er trygge i et land hvor flertallet er av samme folkeslag, der blir man i alle fall ikke forfulgt og trakassert fordi man er jøde. Muslimer har en drøss med land å flytte til sånn sett, jøder har bare ett. Selvsagt er det ille at det er sånn, men det er nå en gang sånn. Man kan ønske og ville at alle mennesker uavhengig av bakgrunn skal leve sammen og elske hverandre, men i praksis må man bare innse at det er mange og lange skritt igjen før det skjer. Hva skjedde med Jugoslavia? Ett land, plutselig ble det delt i et utall av deler og de som bodde der visste godt hvilket “folk” de var, selv med omtrent lik kultur og likt språk kan det bli problemer, når man så har to så ulike grupper som palestinere og israelere må man bare innse at det ikke funker så bra etter så lang tid med strid. Den dagen det blir jødisk mindretall i Israel mister de tryggheten, man må gjerne mislike den sannheten, men det er dette som er israelernes mareritt. Du kan ikke tvinge folk til å elske hverandre, det har vært en så lang og voldsom strid mellom folk der nede at å tro at de alle sammen gladelig kan bo sammen i harmoni og kjærlighet kun beviser at den som hevder dette er naiv langt utover alle grenser.

Jeg har aldri hevdet at alle jøder støtter Israel, jeg sier bare at for forfulgte jøder verden over er det ofte eneste rømningsvei. Du må gjerne mislike det, men det er dessverre sannheten.
Jødene trenger ikke hjelpes “hjem“, de klarer helt fint å vurdere sin egen situasjon, og for mange resulterer altså dette i et ønske om å flytte til et sted de ikke trakasseres for sin bakgrunn.

Man leser jo stadig om at “bare” 13 israelere er blitt drept mens tallet på palestinere er over 1000. Det virker på meg da som om mange skulle ønske at tallet drepte israelere burde vært høyere, for ballansens skyld, hvorfor nevnes ellers dette til stadighet?

Hadde ikke Israel bombet moskeene hvor rakettene var skjult hadde det blitt konsekvensen, mange flere israelere hadde blitt drept. Og hamas får snart nytt påfyll av våpen, de er allerede på vei, så hva skal de gjøre, bare vente på angrepet så de kan få verdens sympati over drepte unger i neste runde?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Jødene trenger ikke hjelpes “hjem“, de klarer helt fint å vurdere sin egen situasjon, og for mange resulterer altså dette i et ønske om å flytte til et sted de ikke trakasseres for sin bakgrunn.
Store kampanjer rundt i kristennorge med bannere og linker i avisene:

Jødene er jo på en måte light-kristne som bare ikke helt har forstått dette med Jesus riktig ennå.

http://www.hjhome.org/

Deres formål er å renske mest mulig av jøder fra Russland og andre "utsatte" områder og sende dem til Israel, eller rettere sagt bli nye kolonister i Palestina som er akkurat det som er årsaken til konflikten der nede... en ukontrollert innvandring av østeuropeere som man vil bli kvitt forstest mulig ved å sende dem ut i koloniene som fortropper og brohoder som senere skal legitimere den fulle anektering av dette landet.

Så kristennorges innsamling av penger til dette er med på å finansiere krigens drivstoff.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg har aldri hevdet at alle jøder støtter Israel, jeg sier bare at for forfulgte jøder verden over er det ofte eneste rømningsvei. Du må gjerne mislike det, men det er dessverre sannheten.
Dette var kanskje en argumentasjon som gav mening i tiden etter 2. verdenskrig av forståelige årsaker. I dag er det bare flat propaganda som brukes for å legitimere anektering og koloniseing av Palestina.

Å snakke om noen "rømingsvei" som om ikke jøder skulle være like hjertelig velkommen til å bo i Norge og ellers i Europa og USA som alle andre folk er det reneste sludder. Det finnes folk som misliker jøder, det finnes folk som misliker muslimer, det finnes folk som misliker kristne, og det finnes folk som misliker de ugudelige... men de er heldigvis ikke representative og det er svært viktig at vi viser avstand fra slike samfunnsødeleggende krefter.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Man leser jo stadig om at “bare” 13 israelere er blitt drept mens tallet på palestinere er over 1000. Det virker på meg da som om mange skulle ønske at tallet drepte israelere burde vært høyere, for ballansens skyld, hvorfor nevnes ellers dette til stadighet?
Jeg tror du har sett for mye på Joker nord.. ::) "Vil du vræng han, eiller vil du vri han?" Snakk om å vri og vende på fakta.

Når disse tallene popper opp med ujevne mellomrom, antydes det at Israel har en maktbruk som er hinsides all fornuft. Det forstår alle som vil. Finnes det noen som ikke skjønner dette, er vedkommende i beste fall en kverulant, og i verste fall temmelig påvirket av ensidig propaganda.

PS: Jeg tror forresten at det finnes flere mennesker og grupperinger som hater/misliker muslimene som gruppe, enn hva som er tilfelle for jødenes del. Dermed skulle vel de også trenge litt støtte fra oss våkne nordboere..?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.966
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
«Etnisk rensing» i en kvalmende «pen» og «velmenene» innpakning. Hadde Heinrich eller Paul Joseph funnet på dette er det en fare for at vi hadde vært flere nazister i verden.

mvh
KJ

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Store kampanjer rundt i kristennorge med bannere og linker i avisene:

Jødene er jo på en måte light-kristne som bare ikke helt har forstått dette med Jesus riktig ennå.

http://www.hjhome.org/

Deres formål er å renske mest mulig av jøder fra Russland og andre "utsatte" områder og sende dem til Israel, eller rettere sagt bli nye kolonister i Palestina som er akkurat det som er årsaken til konflikten der nede... en ukontrollert innvandring av østeuropeere som man vil bli kvitt forstest mulig ved å sende dem ut i koloniene som fortropper og brohoder som senere skal legitimere den fulle anektering av dette landet.

Så kristennorges innsamling av penger til dette er med på å finansiere krigens drivstoff.

Har du lest hva HJH skriver om sin bakgrunn?

“I mange år hadde sovjetjødene kjempet for sin rett til å vende hjem til sitt fedreland Israel. Denne kampen ble støttet av jødiske og kristne organisasjoner og enkeltindivider over hele den vestlige verden i samarbeid med Israel. Kampen konsentrerte seg om utreise, og Sovjetunionen insisterte på at utreise fra landet ikke var tillatt. Jødene opplevde landet som et fengsel.
Ikke var de ønsket som fullverdige medborgere og ikke fikk de lov til å forlate landet.

På 1980-tallet, da Gorbatsjov opprettet den såkalte "Glasnost", ble han etterhvert presset til en åpnere utreisepolitikk. For å overbevise verden om at han mente alvor, gikk han til slutt med på å tillate en viss emigrasjon av jøder. Da dørene endelig ble åpnet bestemte tusener av jøder seg for å reise ut. Noen dro til USA, mange dro til Israel.
Behovet for hjelp til Israel meldte seg da enorme mengder immigranter stod på dørstokken. Komiteen for jødene i Sovjet hadde i mange år vært kilde til informasjon om situasjonen for Jødene i Sovjet. Det forelå allerede informasjon om de mange prosjektene som ble etablert i Israel for å ta i mot immigrantene. ”

Du vil altså nekte jøder å selv velge hvor de skal bo, og tvinge dem til å bli i Sovjet/Russland mot sin vilje? Er du klar over den vanskelige situasjonen for jøder i Russland og bakgrunnen for deres ønske om å flytte der i fra?

Så jøder skal altså ikke få flytte fritt, veldig interessant at du mener dette, når man ellers leser hva du mener om andres rett til den slags.

Om Israel ønsker disse immigrantene, som ofte er velutdannet og en bra ressurs, hvorfor vil du nekte dem å ta imot dem?
Skal du legge deg opp i hvor jøder skal få bo så får du samtidig legge deg opp i familieplanleggingen til palestinerne. De føder så mange barn at de kan komme i flertall, er vel en like ”ufin” måte å ta over landet på det skulle man tro, folk må da ikke få velge selv, eller? Eller ikke jødene, men alle andre?

Er ikke innvandring av det gode lenger når det er jøder som innvandrer?
Hvordan ser du på en nordmann som ønsker å stoppe innvandring til Norge? Er det ikke dette du ellers pleier å kritisere? Er du plutselig blitt en "Norgespatriot"?

Det er tydelig at du ikke har fått med deg realitetene for jøder i verden i dag og ikke har forståelse for deres situasjon, du er tydeligvis heller ikke interessert i å vite noe om det, som alltid ellers har du svaret uten å ha satt deg inn i saken.

Ja hvorfor er det noen som ”misliker muslimer” Hamram?
Ka det være fordi deres religion oppfordrer til undertrykkelse av annerledestenkende, og annerledestroende? Kan det være på grunn av alle problemene med undertrykkelse av kvinner, homofile, frafalne, egne barn, lettkledde kvinner, all vold og tvang som følger i denne religionens fotspor?
Finner man noe tilsvarende blant andre religioner?

Og hvem er det som forfølger jøder i størst grad i dag, om ikke nettopp representanter fra denne gruppen? Kanskje det er grunnen, og ikke det at de er født som det folket de er, som er det eneste gale jødene har gjort.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvem er disse settlerne som volder så store problemer:

http://www.fmep.org/analysis/analysis/israeli-settler-groups-in-the-west-bank

Israeli Settler Groups in the West Bank
— filed under: Israeli Policy, Settlements

Adam Baron | August 28, 2008

(Adam Baron, an undergraduate at Williams College who is spending the current quarter at American University, Cairo, served as an intern at the Foundation for Middle East peace during the summer of 2008)

Israeli settlers in the West Bank represent different religious and other communities in Israel. Settlers’ motives for living in the West Bank vary. Out of the 119 Israeli settlements in the West Bank, 8 are Ultra-Orthodox (sometimes known as Haredi). 46 are Religious Zionist, 45 are secular and 20 have a mixed religious and secular population.[1]

Religious Zionists

Reasons for Settling in the West Bank

Religious Zionists have been at the forefront of the settlement movement. Associated with the Gush Emunim settler movement and the National Religious Party, Religious Zionists see their presence in the West Bank as fulfilling a biblical mandate and hastening the coming of the Messiah.[2] They see themselves as performing the central role in repopulating the Land of Israel, where Jewish kingdoms existed in ancient times, and as the vanguard of a theocratic Jewish state.[3] Many Religious Zionist settlements, for example Kiryat Arba in Hebron, were founded around biblical sites, giving residents a sense of connection with their biblical roots.[4]

Quality of life factors such as better, cheaper housing, more amenities and a pleasant rural environment in the stunning hill scenery of the West Bank, while secondary to religious goals, also motivate Religious Zionist settlers to live in the West Bank. The rural, inexpensive “paradise” depicted in settlement websites and other promotional materials contrasts starkly with the congested urban environment and astronomical housing prices of much of Israel proper; the website of the Einav settlement, for example, beckons potential olim with “a warm, caring home with the large, grassy lawn your kids’ll [sic] love,” still within commuting distance of Jerusalem and Tel Aviv.[5] A resident of the T’koa settlement describes satisfaction that in the West Bank, Israelis find a home where they can “fulfill ideological aspirations, enjoy quality of life, and savor the beauty of Eretz Yisrael.”[6]

Reactions to the Possibility of Disengagement

Religious Zionist settlers feel a general apprehension about the Israeli government’s intentions, especially after Israel’s evacuation of settlements in Gaza in the 2005 disengagement, which provoked deep anger in that community.[7] In some Religious Zionist settlements, some extremist rabbis and other radicals have begun to openly support disobedience by settlers and others serving in the IDF.[8] In addition there has been increased violence against Palestinians near these settlements. Most Religious Zionist settlers see the Israeli state as a tool for securing their primary concern of reclaiming the entire ancient Jewish homeland.[9] There is a tremendous mythological attachment to the land; the dominant Religious Zionist narrative has become sacrifice in defense of the sacred land, of Eretz Israel, above all else.[10]

Politics

Because of the association between the settler group Gush Emunim and the National Religious Party, Religious Zionist settlers have traditionally voted heavily for the NRP and, since its formation in 1999, the extreme right-wing National Union.[11] In the 2006 Knesset elections, the NRP and National Union ran as a joint ticket, gaining a majority of the vote in all but two of the Religious Zionist Settlements. Other far right-wing parties also have gained significant portions of the Religious Settler vote: in the 2006 election the National Jewish Front, a new radical right wing party, won more than 10% of the vote in 13 Religious Zionist settlements located east of the separation barrier, mainly those that were associated with the banned ultra-right wing, racist Kach party of the late Meir Kahane.[12]

Ultra-Orthodox Settlers

While the ultra-Orthodox (Haredi) settlers are deeply religious, in contrast to the Religious Zionists they are non-Zionist and do not share the concept of a temporal Jewish state. They are not settlement activists, and are not in the forefront of the settler movement.[13]

The first ultra-Orthodox settlements were built in the early 1980’s by Likud governments as a strategy to increase the settler population in the West Bank in order to strengthen Israeli hegemony there. The ultra-Orthodox prefer to live apart from other Israelis and were dealing with severe overcrowding in their communities inside the Green Line due to their higher than average birth rate. They therefore have found life in the West Bank attractive.[14] Due to a combination of emigration and high birthrates, they currently comprise 25% of the total settler population. Today, more than half of new settlement construction in the West Bank is in the ultra-Orthodox settlements of Beitar Illit and Modi’in Illit, both of which are located west of the settlement barrier.[15]

Unlike Religious Zionist settlers, ultra-Orthodox Israelis who settle in the West Bank are there because of cheap, subsidized housing rather than devotion to the idea of “Eretz Israel.” Many ultra-Orthodox settlers are quite apprehensive about living close to Palestinians in the occupied territories. In any case, the ultra-Orthodox leadership has not taken a clear political stance on the settlement issue.[16]

Nevertheless, Religious Zionist leaders have begun to see the ultra-Orthodox settlers as potential allies, recognizing that the growing ultra-Orthodox demographic presence intersects with their interest in Jewish control and domination of the West Bank.[17] Settler leaders have stated that they believe ultra-Orthodox are not likely to leave the West Bank quietly. Indeed, many, though by no means most, ultra-Orthodox settlers participated in vocal, and occasionally violent, protests of the 2005 disengagement.[18] However, as an academic who has studied the settlements wryly noted, ultra-Orthodox settlers would likely be appeased if offered apartments in Jerusalem as compensation.[19] In any case, many Israelis believe that if there is a two-state peace agreement, the ultimate border will be drawn to protect the large ultra-orthodox settlements of Modiin and Betar Illit, and that these will be merged into Israel.

Politics

Most ultra-Orthodox settlers vote for ultra-Orthodox parties Shas and United Torah Judaism. In the 2006 Knesset elections, these parties won 10% and 12.6% of the settler vote, respectively, mostly from ultra-Orthodox communities. The ultra-Orthodox party vote was lower in ultra-Orthodox communities east of the separation wall, with far-right parties like the traditionally Religious Zionist NRP and the Kach-legacy Jewish National Front garnering larger percentages of the vote, suggesting increasing political ties between the ultra-Orthodox and the Religious Zionists.[20]

Secular Settlers

Secular settlers, who represent about 35% of all settlers in the West Bank, like the Ultra-Orthodox, have been motivated to settle in the West Bank for mainly quality of life reasons.[21] A dominant majority of secular Israelis do not share the Religious Zionist drive to fill the West Bank with Jews. In the past, Labor and Likud governments built settlements in what they regarded as strategically important areas of the West bank for security reasons and because they shared the partriotic Zionist ethos of settlement without regarding it as a religious duty.. Governments of both parties offered a wide array of housing, education and tax subsidies in order to encourage Israelis who lacked the religious motivation of Religious Zionists to settle in the West Bank.[22] In contrast to the Religious Zionists, who often settled in areas with religious or historical significance, secular settlers have tended to settle in areas within an easy commute to cities in Israel.[23] Likud administrations that pushed for these settlements believed that by encouraging “non-ideological” Israelis to settle in the West Bank, they would ultimately adopt more hawkish political views.[24] This has generally proven true, as secular settlers increasingly vote for rightist parties. Before the 2006 elections, the secular Israeli settlements were seen as Likud strongholds.

Subgroup: “Russian” Settlers

Immigrants to Israel from the former Soviet Union, an estimated 10% of the population of the West Bank, are overwhelmingly secular, a legacy of Soviet rule.[25] Reflecting their secular nature, most immigrants from the former Soviet Union have not settled in the West Bank.[26] They are mainly attracted to the West Bank for economic reasons, settling in large, stable settlements; indeed, many Russian immigrants who settle in the West Bank do so without knowledge of the region’s contentious political situation.[27] Despite that, for the most part, Russian immigrants have taken a hard-line, nationalistic approach to negotiations with the Palestinians, traditionally supporting secular right-wing parties.[28]

Subgroup: The “Jordan Valley” Settlers

Another, separate, group of secular Israeli settlers are in the Eastern region of the West Bank near the border of Jordan. The Labor Party established these secular “Jordan Valley” settlements help Israel’s defenses along the Jordanian border. In the early 1980’s Likud gained a foothold in the valley, which it maintained until the 2006 elections.[29] In general, Jordan Valley settlements are not growing; with a few exceptions, secular Jordan Valley settlements experienced negative or stagnant growth from 1999 to 2006, due to a combination of an agricultural crisis and the remoteness of the settlements.[30] However, the Israeli Ministry of Agriculture still maintains a goal of doubling the population of the Jordan Valley settlements.[31]

In contrast to the Religious Zionist settlers, secular settlers in the West Bank do not feel an unyielding loyalty to the land. Some continue to view settlements as a security asset, but there is growing opinion to the contrary. Today, even very right wing, hawkish figures in the secular settler camp see no intrinsic problem with some degree of withdrawal. For example, Avigdor Lieberman’s controversial “Lieberman Plan” proposed giving up areas of the state of Israel proper adjacent to the West Bank where Arab-Israelis are the dominant populace, in return for annexation of West Bank settlements.[32] However, it is clear that while secular settlers may not be opposed to the idea of withdrawal on principle, they are generally unsympathetic to the Palestinians and many are not eager to relocate.[33] However, polls show that many secular settlers in the more remote settlements east of the separation barrier, particularly those in the Jordan Valley, admit a “high” readiness to leave in exchange for compensation.[34]

Politics

Politically, secular settlements in the West Bank have long been considered Likud strongholds. While Likud was still the best performing secular party in the West Bank in the 2006 Knesset elections, there were considerable cracks in its hegemony as Kadima and Yisrael Beitenu took votes from both its left and right.[35] The ruling and more centrist Kadima party won 10.4% of the West Bank settler vote to Likud’s 11%. Further, Yisrael Beitenu, headed by Avigdor Lieberman, a hardline Russian immigrant and West Bank settler, won significant percentages of the vote in traditional Likud strongholds, Ariel, for example, with high Russian populations.[36] Labor won less than five percent of the total West Bank vote, winning all of its majority or pluralities in Jordan Valley settlements.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
De føder så mange barn at de kan komme i flertall, er vel en like ”ufin” måte å ta over landet på det skulle man tro, folk må da ikke få velge selv, eller? Eller ikke jødene, men alle andre?
Jeezz jeeezz, they breeed like ratz, they do, filthy arabs! need to be treated like vermin tooo, yeeez? no?

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.966
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Da blir du kanskje med å etablere en ny organisasjon? Hjelp palestinerne hjem!

Formålet kan være å bistå til at palestinske flyktinger igjennom legale og finansielle virkemidler kan flytte tilbake til sine «opprinnelige» hjem, dvs i stor grad i dagens Israel. Det er omkring 4,6 millioner av dem så det er et ganske omfattende arbeid. Hvor mange Israelere som evt. blir berørt tørr jeg ikke tenke på. Men jeg er ganske sikker på at det skal bli ekstremt krevende å få så mye som en millimeter gjennomslag (gehør) hos Israelske myndigheter.

mvh
KJ

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Du fant EN muslim ja…en for mye, men ikke tilfredsstillende bevis for din tidligere påstand.

Jeg blir ofte nokså "puzzled" over din ufattelig ensidige og stadig mer militante argumentasjon, frue.

Du hevder jeg har funnet fram en enkelt muslim, og her må jeg få be om at også du ligger unna hersketeknikker som du selv ber andre om i denne tråden. Folk som forfølges, angripes og drepes, opplever dette for deres bakgrunns skyld, eller mer korrekt for den bakgrunn angriperen tillegger dem. Om Arve Beheim Karlsen har gått i moskeen eller ei, er altså fullstendig revnende likegyldig, han ble forfulgt og tok sin død av det faktum at noen ikke likte hans antatte bakgrunn. Han var en av "DEM". Om du ikke fatter dette enkle poenget, har du faktisk ikke fattet noe av hele denne problematikken.

Og for meg er det like ubegripelig at du ikke ser at forfølgelsen av grupper basert i egenskaper "VI" tillegger dem (med "VI" tenker jeg her på alle som velger å se seg selv om en "bedre" gruppe enn en annen gruppe dette "vi'et" har valgt å legge for hat) ikke er bedre uansett farge, religion eller legning. Jeg ser stadig sterkere at din argumentasjonsform er klart underbyggende for folk som faktisk ønsker å forføge en spesifikk gruppe, du kan selv gjette hvilken. Jeg tar skarp avstand fra mange av dine svært ensidige innlegg i denne tråden, samtidig som jeg vil understreke (igjen) at jeg synes det er tragisk at også mennesker med jødisk opphav blir truet med bakgrunn i at noen tillegger dem gruppeegenskaper som ikke eksisterer. Vi må gjøre alt vi kan for å stanse forfølgelse av alle folk basert i opphav, folk tenker ikke kollektivt i grupper. Alle er ene og alene ansvarlige for sine egne handlinger, og vi skal ikke akseptere kollektive straffemetoder fra et samfunn som tillegger egenskaper basert i alt det ovennevnte. Men det er åpenbart hva du ønsker deg, du sier det stadig klarere. Bare det ikke gjelder jøder.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.442
Torget vurderinger
1
Mennesker må få lov til å flytte ut av landet til et annet sted dersom de ønsker. Staten skal ikke nekte dem det.

Men ser man på emigrasjon, nybygging (Setlere, kolonister) mm. så har man mange eksempler på at det går på bekostning av en annen befolkning: Amerika, Australia, til dels i Afrika, i midt-østen. Da er neste spørsmål: hvem er det staten gir privilegier i denne sammenhengen..?

Mvh.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.164
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
De føder så mange barn at de kan komme i flertall, er vel en like ”ufin” måte å ta over landet på det skulle man tro, folk må da ikke få velge selv, eller? Eller ikke jødene, men alle andre?
Jeezz jeeezz, they breeed like ratz, they do, filthy arabs! need to be treated like vermin tooo, yeeez? no?

Den var stygg Deph, alt for stygg og du burde slette den. Du insinuerer at Kompo har holdninger du ikke har noen saklig grunn til å tilegge henne.

Fy skam!!l

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Den var stygg Deph, alt for stygg og du burde slette den. Du insinuerer at Kompo har holdninger du ikke har noen saklig grunn til å tilegge henne.

Fy skam!!l
Den var vel ikke rettet spesielt mot Kompo. Men det er et svært vanlig og tilbakevendene tema dette at muslimene yngler i et slikt tempo at de vil forskyve demografien der de bor, og at dette er en "hemmelig" konspirasjon for å invadere oss i det stille slik at de kan innføre et religiøst diktatur i vesten.

Jeg forbeholder meg retten til å harselere litt med slikt når det dukker opp. Tar man det alvorlig blir det fort mye styggere enn dette Spiralis...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Nå kan jeg nevne at enkelte gamle jøder jeg kjenner synes det er blitt så utrivelig å være jøde i Norge at de snakker om at de kanskje bør emigrere til USA eller Israel mens det ennå går an....
Og de sier de etter 40 trivelige år i Norge...
For dem er det en sikkerhetsventil å vite at de alltid er velkomne i Israel, og de oppfatter slett ikke Israel som en ghetto.

Sleiven

Topp Bunn