Himla langt unna?

K

kbwh

Gjest
Det er kanskje på tide å ta opp temaet lytteavstand igjen?

Kjetil999 skrev:
Valentino skrev:
Må man sitte så himla langt unna i et stort rom da?
Er usikker på hva du mener er himla langt unna..
Forøvrig vil du få et bedre helhets inntrykk hvis du ikke sitter himla tett på..
Jeg synes at alt over 2,5m baffel-øre er himla langt unna, hehe.
Hvordan kan helhetsinntrykket bli bedre om man
ikke sitter himla tett på
?
Forklar meg. Inn med teskjeer, helst.

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
Jeg sitter ikke med fasit her, vil tro dette er individuellt fra rom til rom, utstyr til utstyr osv, med tanke på ideell avstand til HT.
Du kan sikkert måle deg fram til sweetspot, eller regne dette ut...
Selv sitter jeg ca 4m fra mine høyttalere, og føler det gir "riktig" lyd bilde, spesielt ved høyt spilling..
På konserter ønsker jeg heller ikke og være himla tett på HT, det er slitsomt og ikke spesielt givende..

K

KindOfBlue

Gjest
En likesidet trekant er jo et greit utgangspunkt. Dynaudio anbefalte i bruksanvisningene at jeg burde sette opp mine Focus 140 slik.
Dermed bestemmes jo lytteavstanden av avstanden mellom høyttalerne.
Liker å starte der - med hva som er best separasjon, så det ikke tetter seg igjen i midt eller blir for uttværet. Pinpoint-lytting er jo en grei referanse - om en gitar blir for bred, f.eks.

Mange har kanskje en fast lytteposisjon, samt et sted som er ideelt for høyttalerne? Så da blir det å skulle tweake i forhold. Jeg er heldig, siden jeg har et dedikert lytterom og kunne tenke anti-WAF. ;D

Jeg sitter litt lenger fra mine BeoLab 5 enn med likebent. Har 2.9m fra øre til mellomtoneelement, og det er 2.15 mellom dem.
Tror ikke det er smart å sitte betydelig unna ht. Da krever det skikkelig pådrag å komme opp til realistisk lydtrykk i lytteposisjon, og all den ekstra energien som må ut i rommet sveiver jo rundt mellom vegger og tak. Søker derfor en optimal relasjon der. Måler man lydtrykk ved elementet og stegvis derfra mot lytteposisjon er det utrolig som det faller av, og hvor fort det faller av og hvor mye som skal til for å holde koken et stykke fra ht. Å få tilstrekkelig energi i lytteposisjon om man sitter langt fra (3.5m+) betyr at sjansen for ev. uønskede rombidrag øker.

Noen ganger flytter jeg litt frem når jeg lytter til BL5, så det blir tilnærmet likebent. Spesielt med korverk der det er mange ulike kilder i gang.

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
Står det i bruksanvisningen at ideell avstand mellom Dynaudio er 2.15?
Hvis du hadde et rom, der kort vegg er 6m ville du hatt samme avstand der?
Bruker du denne kalkulatoren: http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm vil du finne riktig plassering for dine høyttalere.
Ideell plassering, vil derfor rommet avgjøre, større rom og desto større trekant..
Over (3,5+) er ingen fy regel, rommet avgjør, samt utstyr..

K

KindOfBlue

Gjest
Kjetil999 skrev:
Står det i bruksanvisningen at ideell avstand mellom Dynaudio er 2.15?
Hvis du hadde et rom, der kort vegg er 6m ville du hatt samme avstand der?
Bruker du denne kalkulatoren: http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm vil du finne riktig plassering for dine høyttalere.
Ideell plassering, vil derfor rommet avgjøre, større rom og desto større trekant..
Over (3,5+) er ingen fy regel, rommet avgjør, samt utstyr..
Leser du innlegget mitt igjen vil du se det står at Dynaudio anbefaler likesidet trekant. Det står ingen ting om avstand mellom Dynaudios ht i mitt innlegg, men Dynaudio syns at 2m er bra for Focus 140 om du er interessert i det. (Dynaudios nettsider er det noe kluss med akkurat nå, så jeg kan ikke legge inn siden fra manualen der de har plasseringsanbefalingene. Men jeg skal sjekke at husken er rett når de er online igjen.)

Forøvrig så er avstandene jeg har oppgitt relatert til mine BL5 ht, ikke Dynaudio - og plasseringene er en funksjon av romanalyser og utstrakt lytting til ulike typer musikk.

I tillegg har jeg i innlegget påpekt at det skjer betydelig drop-off i målt SPL med økt avstand, og siden volumet som lydbølgene dekker fra kilden øker eksponensielt med avstanden så er også drop-off eksponensielt. Derfor er det nyttig å unngå for stor avstand. Men jeg har mye å gå på, mine høyttalere i lytterommet er 2x2.500W fire-veis.

Ellers er det vel greit å følge personlige preferanser her. Men jeg kan ikke fordra å lytte til 1m brede hender som spiller gitar eller syngedamer med munner som låvedører, så jeg liker å følge aksepterte plasseringskriterier. Og foretrekker at det heller er avstand fra ht til veggene, som en funksjon av større rom, enn at det er avstanden mellom ht som øker med rommet. Du vil ellers oppleve ganske nyttige effekter av decay-forårsaket separasjon mellom direktestråling og primær- og sekundærrefleksjoner grunnet samme større avstand til vegger. Anbefales.

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
Obs, ble en lite feil der.. Skulle stå ideell avstand mellom BL5 ::)
Ser at Dynaudio Focus 140 er små høyttalere, som er godt egnet til nærlytting...
Forøvrig vil ideell sweetspot, være individuellt med tanke på utstyr og rom..

personlige preferanser er viktig, hva man selv liker best er avgjørende..
Men hva er da aksepterte plasseringskriterier? Personlig erfaring eller det kalkulatoren vil komme frem til? dette er en seriøs kalkulator, med mange kjente merker, her måler du rom, oppgir HT merke og den oppgir ideell plassering..
Du vil da se at HT blir flyttet både frem og til siden, med diverse mål på forskjellige rom, og div utstyr.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Jeg sitter vel i en omtrentlig likesidet trekant med snaue 3 meter i avstand.

For meg er dette en passe avstand.

Hvis jeg går nærmere får jeg litt hodetelefon følese - at lydbildet er minst like stort, men greier ikke å lure hjernen like godt. Lyden kommer gjerne også litt for tett på - noe som kan gjøre det litt anstrengende å lytte....

Går jeg lengre unna....så blir jeg ikke dratt så mye inn i musikken, avstanden til lyden blir for stor - og illusjonen av tilstedeværesle brister....

Mvh
OMF

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
Med dine Overkill Audio Encore :eek: burde du ha mye å gå på...
Men, som sakt personlige preferanser er viktig, hva man selv liker best er avgjørende..
Tror forøvrig at du ikke finner dine høyttalere, i denne kalkulatoren.

og illusjonen av tilstedeværesle brister.... ? Får da håpe du får plass på første rekke i operaen ;D

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg vet hvertfall at difusfeltslytting ikke er no for meg.

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Kjetil999 skrev:
Men, som sakt personlige preferanser er viktig, hva man selv liker best er avgjørende..

og illusjonen av tilstedeværesle brister.... ? Får da håpe du får plass på første rekke i operaen ;D
Det er da vel ikke sånn t det gjelds å komma lengst mulig unna?

Det handler vel om å få til et mest mulig naturlig lydbilde i forhold til det som ligg på plata?

PK

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
pks skrev:
Kjetil999 skrev:

Det er da vel ikke sånn t det gjelds å komma lengst mulig unna?

PK
Det er vel ikke det jeg skriver?
Spørsmålet er: hvor er sweetspot?
Jeg mener at dette kan variere, med størrelse på rom og utstyr.

Det handler vel om å få til et mest mulig naturlig lydbilde i forhold til det som ligg på plata? Selfølgelig ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kjetil999 skrev:

Hei!
Litt usikker på hva du mener med mye å gå på....har ikke så mye å gå på i lengderetnignen, da jeg frykter lyden taper seg betraktelig hvis jeg befinner meg utenfor rommet høytalerne er i... ;D ;D

Har ingen ønsker om at det skal låte som første rad på operaen.....det skal jo spille langt bedre enn som så ;D
Helt seriøst....I de aller aller fleste tilfeller - så er det jo ikke det du hører på en gitt plass i salen det som er lagret på platen - så hvorfor skal man da ha forhåpninger om at det er slik det skal spille hjemme....

Mvh
OMF

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
OMF skrev:
Kjetil999 skrev:

og tilstedeværesle brister.... ? Får da håpe du får plass på første rekke i operaen ;D
Hei!
Litt usikker på hva du mener med mye å gå på....har ikke så mye å gå på i lengderetnignen, da jeg frykter lyden taper seg betraktelig hvis jeg befinner meg utenfor rommet høytalerne er i... ;D ;D

Har ingen ønsker om at det skal låte som første rad på operaen.....det skal jo spille langt bedre enn som så ;D
Helt seriøst....I de aller aller fleste tilfeller - så er det jo ikke det du hører på en gitt plass i salen det som er lagret på platen - så hvorfor skal man da ha forhåpninger om at det er slik det skal spille hjemme....

Mvh
OMF
Forstår ikke helt spørsmålet :p
Men skulle du gå på en konsert, og derette kjøpe cden med forhåpninger om samme opplevelse hjemme, vil man bli skuffet..ja.
Vil også tro at konserten kan være en større opplevelse på første rad en bakerst, men... betyr det, at jeg må sitte maks 3-3,5 fra mine høyttalere hjemme, for å optimalisere illusjonen av tilstedeværesle? er ikke dette individuellt med tanke på utstyr og rom?
Eller er det slik: man må sitte maks 3-3.5 m fra HT for å optimalisere illusjonen av tilstedeværesle, uavhegig av utstyr og rom!!
jo større utstyr desto mer realistisk illusjon av tilstedeværesle, fremfor med mindre utstyr?

K

kbwh

Gjest
Illusjonen skapes av geometrien i lyttetrekanten. Jo større avstander jo mer hører man av lytterommet sitt, alt annet like.
Mine høyttaler er konstruert for lytteavstander på 1,5-2,5m. Jeg bruker 175cm nå. Avstanden mellom høyttalersentrene er 200cm. Førsterefeksjonene fra taket (og noen ganger også frontveggen) drepes med akustikkplater. Sideveggene er og bakveggen er ubehandlet. Det er 3m fra hode til nærmeste sidevegg, og 6m fra hode til bakvegg.
Jeg bruker klassisk musikk som referanse.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dette er er jo en smaksak/vanesak.
Men hvorfor sitte i difusfeltet og lytte når man kan sitte i nærfelt og få servert det som er på kilden uten påvirkning av rommet?

O

omholt

Gjest
Synes det fungerer fint og sitte ca. 2,70 fra høyttalerne, men så har jeg også behandlet frontvegg og sidevegger med akustikk plater. Kunne ikke tenke meg å sitte noe særlig nærmere av den enkle grunn at jeg vil ha en viss avstand til TVen også. Man må jo ha bilde og surround opplevelse også folkens!

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Valentino skrev:
Illusjonen skapes av geometrien i lyttetrekanten. Jo større avstander jo mer hører man av lytterommet sitt, alt annet like.
Mine høyttaler er konstruert for lytteavstander på 1,5-2,5m. Jeg bruker 175cm nå. Avstanden mellom høyttalersentrene er 200cm. Førsterefeksjonene fra taket (og noen ganger også frontveggen) drepes med akustikkplater. Sideveggene er og bakvegen er ubehandlet. Det er 3m fra hode til nærmeste sidevegg, og 6m fra hode til bakvegg.
Jeg bruker klassisk musikk som referanse.
Støtter mye av det som skrives her. Valentino er også veldig nær Audio Physics anbefalinger ang lytteavstand. Avstand mellom høytt. tilnærmet lik 1,2* lytteavstand.

Mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
2,30 unna her. Likesidet trekant. 2 meter til hver sidevegg og 2 meter til bakvegg fra ørene mine. Etter mye eksperimentering er det det som funker best.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.621
2.65 m mellom høyttalerne (senter til senter) og ca. 2.5 m til ørene, med høyttalerne (Eben X-3) vinklet direkte mot lytteposisjonen. 0.65/0.85 m til sidevegger, 1.7 m til bakvegg, og 1.2 fra lytteposisjon til veggen bak.
Denne oppstillingen (ca. likesidet, nær sidevegg, vinklet rett mot lytteposisjonen) henger igjen fra mine år med elektrostat (Quad 63 og ML SL3), men fungerer godt for disse høyttalerne også, i dette rommet.
Hadde rommet vært større, hadde mest sannsynlig oppstillingen blitt ca. uendret, med bonusen av å få mindre påvirkning fra rom refleksjoner.

Når gjelder generelle anbefalinger; husk at frekvensresponsen til høyttaleren varierer med avstand og vinkling, og at rommet, som er en ukjent for alle andre enn brukeren, legger til lyd, så disse anbefalinger kan i beste fall være et startpunkt.

mvh

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.897
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
255 mellom høyttalere -senter/senter.
Drøyt samme avstand fra høyttaler til hode (+10-20 cm), mens krysningspunktet ligger rett foran hodet - ca 230 cm. fra høyttalere.

Rommets størrelse er avgjørende for avstanden mellom høyttalere, resten har jeg lyttet meg frem til.

Nærfeltslytting på en høyttaler av størrelse Montana XP føles ikke riktig for min del.
Opplever det "slitsomt" hvis man blir sittende kliss opptil høytalerene.
Sitter jo ikke akkurat midt i orkesteret på en konsertsal/scene heller.
Føler jeg har funnet en fin balanse mellom nærhet og rom/perspektiv i lydbildet.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.374
Torget vurderinger
10
Dette temaet kan det da ikke være noe fasit på? Både utsyr og rom vil jo være avgjørende for plassering? Har tidligere prøvd nærfelt med VA Strauss, noe som var et interessant eksperiment. Problemet var imidlertid at høyttaleren ble for høy i forhold til lytteposisjon. "Problemet" ble løst ved å tilte ht. fremover for at lyden ikke skulle gå over hodet. Senere har jeg også prøvd nærfelt med horna, uten at det falt i smak.

Det jeg reagerer på med kort lytteavstand er at rommet ikke bidrar med noe. Dette er kanskje som å banne i kjerka, men jeg liker bedre at lyden får lov til å vandre i rommet. Det skaper det jeg vil kalle en "klang" som gir bedre tilstedeværelse. Jeg må i den forbindelse legge til at jeg er fasinert av lyden i dipoler, rundstråle, og bakovervendt diskant, nettopp pga dette fenomenet.

Dette er bare mine tanker og erfaringer omkring temaet, og jeg håper dere kan overse mangelen på  teoretiske forklaringer som underbygger mine erfaringer.  ;)

Mvh
Bia

K

KindOfBlue

Gjest
bia skrev:
Det jeg reagerer på med kort lytteavstand er at rommet ikke bidrar med noe. Dette er kanskje som å banne i kjerka, men jeg liker bedre at lyden får lov til å vandre i rommet. Det skaper det jeg vil kalle en "klang" som gir bedre tilstedeværelse. Jeg må i den forbindelse legge til at jeg er fasinert av lyden i dipoler, rundstråle, og bakovervendt diskant, nettopp pga dette fenomenet.
Det syns jeg ikke er å banne i kjerka. Dette handler jo om personlige preferanser. Tidligere i tråden nevnte jeg hva bl.a. Dynaudio anbefaler, men det kan man alltids ta som et utgangspunkt. I konstruksjonen av høyttalere vil jo utviklerne ha et oppsett i tankene, og kalibrere utfra dette - men som du selv skriver vil jo rommet komme inn her. (Selv om man i store rom kan utnytte hjernens evne til å skille informasjon relatert til tid og lydtrykk, slik at man fokuserer på direktestrålt lyd, og ikke reflektert.)

Men jeg er selv tilhenger av at rommet skal være med i opplevelsen, dog med kontroll over akustikken.

(Tror en av grunnene til at man kan være så-som-så fornøyd når man drar og lytter til andres anlegg er nettopp dette at det ikke finnes en fasit, vi kjenner våre preferanser og stusser over andres.)

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
KindOfBlue skrev:
(Tror en av grunnene til at man kan være så-som-så fornøyd når man drar og lytter til andres anlegg er nettopp dette at det ikke finnes en fasit, vi kjenner våre preferanser og stusser over andres.)
Veldig, veldig godt poeng!

Mvh

K

kbwh

Gjest
Som flere har påpekt: Det finnes ingen fasit her. Deat man kan det som er viktig er å gjøre seg kjent med rommets påvirkning og hva man foretrekker i så måte. Nærfeltslytting er en løsning for å minimere rommets påvirkning over ca. 200Hz uten så mange andre tiltak. Vi er flere nærfeltslyttere som bruker førsterefleksjonsdrap i tillegg. Ulempen er at Kari Bremnes hode kan framstå på størrelse med en ert, mens fordelen kan være (om man liker det vel å merke) muligheten til å dissikere opptak. Det er selvfølgelig ikke alles whiskymerke.

Man må gjerne bruke formler, det er spesielt godt for flatest mulig bassgjengivelse i lytteposisjonen.
Vær klar over at om man sitter dobbelt så langt unna skal det fire ganger så mye forsterkereffekt til for samme lydtrykk. Høyttalerne vil jobbe hardere og forvrenge hørbart mer.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Som flere har påpekt: Det finnes ingen fasit her. Deat man kan det som er viktig er å gjøre seg kjent med rommets påvirkning og hva man foretrekker i så måte. Nærfeltslytting er en løsning for å minimere rommets påvirkning over ca. 200Hz uten så mange andre tiltak. Vi er flere nærfeltslyttere som bruker førsterefleksjonsdrap i tillegg. Ulempen er at Kari Bremnes hode kan framstå på størrelse med en ert, mens fordelen kan være (om man liker det vel å merke) muligheten til å dissikere opptak. Det er selvfølgelig ikke alles whiskymerke.

Man må gjerne bruke formler, det er spesielt godt for flatest mulig bassgjengivelse i lytteposisjonen.
Vær klar over at om man sitter dobbelt så langt unna skal det fire ganger så mye forsterkereffekt til for samme lydtrykk. Høyttalerne vil jobbe hardere og forvrenge hørbart mer.
... her er det mange faktorer skal balanseres, de viktigste tror jeg er ...

1) romakustikk (herunder romets dimensjoner) - styrer i stor grad oppstilling av HT og lytteposisjon, spesielt dersom man av uforklarlige grunner er nødt til å ta hensyn til øvrig møblering, romets funksjonalitet, og for ikke å snakke om WAF.
2) HTs lydprojeksjon ift. bl.a. avstand og akustikk - disse er ei heller konstant og i høyeste grad avhengig av HTs funksjonsprinsipp og konstruksjon, mange (de fleste? alle?) HT har en «minste» «optimal» avstand for «akseptabel» frekvensrespons (sumering). Unntaket er HT som har en tilnærming til perfekt punktkilde, mange av disse (men ikke alle) har en lydprojekssjon som i mindre grad varierer med lytteavstand, mange av disse har også en rimelig homogen projeksjon mht sprednings vinkel ift frekvens.

Dertil er det et lite dilemma mht at det «ikke» finnes noen std. for hvordan et «ideelt» stereooppsett skal være og dermed er det ingen std for hvordan den fornødne informasjonene i to kanaler er kodet på kildematerialet (uansett er dette svært skjeldent spesifisert på opptaket). Noen (ganske mange) opptak er basert på nærfelt med relativt stor innbyrdes avstand mellom HT (dvs en vid lyttevinkel mellom HT), noen (veldig få) opptak er kunsthodeopptak, noe (majoriteten?) kildemateriale er basert på den tradisjonelle likesidede trekanten etc. Referansesituasjonen for opptaket (miksing og master) er helt avgjørende for hvordan den «romlige biten» av stereoinforamsjonen fordeles på de to kanalene. Ekstremtilfellet er et kunsthodeopptak avspilt på et tradisjonelt «trekantoppsett» med litt avstand til lytteposisjonen, dette kan gi en reproduksjon som er veldig lite distinkt mht rominformasjon («3D» som egentlig er 2D), og vil ha en litt rar og «farget» tonal balanse; ettersom kunsthodeopptak fordrer veldig stor kanalseparasjon, og en stor del av HRTF er kodet inn i stereokanalene på opptaket. Tilsvarende, men ikke i like ekstrem grad, vil gjelde for opptak mikset og masteret med tradisjonell nærfelts monitor med relativt stor vinkel mellom HT.

Konklusjon : fasiten er som oftest ukjent, varierende og til en viss grad «uoppnåelig».

I tilegg kommer selvfølgelig smak og behag.

mvh
KJ

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.897
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Ofte kan rommets utforming også begrense mulighetene. Jeg testet kalkulatoren som
Kjetil999 henviser til, og resultatet der tilsier at den beste høyttalerplasseringen min er midt foran døra på den ene siden - og vinduet på den andre.

Noe som ville laget en litt mindre trekant mellom høyttaler/lytteposisjon.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det var faktisk plassering av ht. (UT i rommet) som var delårsak til mitt egentlige hifiliv som imo startet når jeg følte meg litt smågal da jeg kjøpte Densen DM10 (som aleine kostet mer enn hele mitt tredelte Denon system).
EN intergret forsterker for over 10k ;D
Nok om det husker godt at jeg startet på soverommet, for da kunne jeg godt plassere ht. godt og langt ut fra vegger
(kunne liksom ikke det i stua) ;)
Satt og lyttet med dyne (alltid kaldt soverom ::) ) til slutt så tok jeg grep og inntok stua med de samme plasseringen av ht. rart med vaner gitt.
Nok om det nå er det 2,3 meter mellom ht, senter og 2 meter til øret, dette er litt nærmere enn jeg som oftest har sittet i flere år.
1,65 meter fra front.ht. til frontvegg og 1,15 til sidevegger.
Akustikkplater 5cm på nær hele frontveggen til litt overht.høyde, dog en plasma i riktig øyehøyde midt der mellom ht.
Akuplatene er med ca 6-8 cm avstand til veggen.
Fungerer fint synes jeg, men skal på sikt (prøve)flytte ht. 20-25 cm bakover (fra sweetspot).
Trekant tilpasset rommet og (minimum) anbefalt avstand for gjeldende ht, (mellom) er veldig ofte et godt utgangspunkt, så kan en flytte (ofte) nærmere men også litt lengre unna ht. etter hva en føler for.
Det å sitte nære ht. vil ofte være en tilvenningsak og kan for de uvante virke fjernt ::) ;D, men argumentet om for høyt eller pågående har vel bare noe med spl eller volumet generelt å gjøre og da er det vel bare å tilpasse det.
Har jeg forstått det riktig så faller vel spl for høyfrekvenser mer enn de lavere ved økt avstand, så da kan muligens det bli et problem i verste fall (her er jeg slettes ikke sikker).
Mvh.KW

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Jeg har testet en del lytteposisjoner, fra "ekstrem" nærfelt til egentlig så stor lytteavstand rommet har kunnet tillate.

Uten demping av førsterefleksjonspunktene er det helt uten tvil best å sitte i nærfelt.
Med demping kan man trekke seg litt lenger unna, men jeg sitter uansett temmelig nærme.
I cardas-utregning ble jeg sittende 1.5 unna høyttalerne med 1.5 mellom dem. Prøvde diverse vinkling. Jeg synes dette ble litt energiløst nedover, og romfølelsen ble liten sideveis og høydeveis. Ellers fungerer alt annet SYKT bra i denne posisjonen.

Litt lenger bak i rommet, litt lenger ut med høyttalerne, får jeg dyyyp bass, presisjonen er ivaretatt og alt blir rett og slett litt mer dynamisk og..reailistisk. Skulle gjerne hatt et mye større rom, sitti i samme triangelen jeg har nå og hatt to sub'er.

Høyttalere med stort akustisk senter (langt mellom elementene\typisk tre-veis) fungerer ikke for meg. Jeg synes mange velger for store høyttalere i forhold til rom. Ofte føler jeg at jeg sitter for langt frem, at informasjonen i musikken liksom "treffer" et par meter bak meg. Liker det ikke larger than life.

Uansett, hva som er nærfelt bestemmes vel ut fra rommet størrelse, ikke lytteavstand?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
emokid skrev:
...
Uansett, hva som er nærfelt bestemmes vel ut fra rommet størrelse, ikke lytteavstand?
Det primære målet er bølgelengde ift lytteavtsand, dvs nærfelt for allefrekvenser hvor bølgelengden (eller var en 1/2 eller en 1/4) er lengre enn lytteavstanden. Sekundært er avstand til sidevegg relevant (helt avhengig av vinkling), og dermed forholdet i distanse mellom direkte lyd og reflektert lyd. ... trur eg. Konklusjonen er at vi alle lytter i nærfelt i det minste i bassområdet og et stykke opp i mellombassen, siden praktisk talt ingen av oss praktiserer en lytteavstand på særlig mer enn 3 meter (dvs omkring 150Hz).

mvh
KJ

Topp Bunn