Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Sluttkommentar:
    Budda har hatt masse kjempefint hifiutstyr opp gjennom årene. Han har bygget masse, bl.a de berømte Ascolta Brennin for en del år tilbake. Han har også hatt dyrt kjøpeutstyr f.eks store, dyre høyttalere fra bl.a Infinity og JM-lab. Han har hatt flott elektronikk fra bl.a Theta, Manley, CJ, Mark Levinson og Accuphase. Men han har nok alltid vært mest en diy'er. Og en dag bestemte han seg for å ta steget helt ut.
    Det har tatt utrolig mange timer å komme der han er i dag. Når man når opp på et slikt nivå, og bruker slike gode deler så krever det mye å få det til å klaffe. Anlegget blir meget avslørende og lyden tipper lett i feil retning.
    Vi andre har nok mange ganger ristet på hodet i bekymring og ment at lyden har vært langt fra forventningene. Vi har vært nervøs for pengeforbruket, og ment at det ikke har vært verd alle arbeidstimene.
    Budda har aldri gitt opp, han har skiftet litt komponenter her og der, forandret litt på kretsløsninger her og der, og så innkalt til nye lyttekvelder.
    Noen ganger blir lyden bedre, mens neste gang så har det ramlet igjen, fordi han skulle få lyden enda bedre.

    I den siste tiden er bare lyden blitt bedre og bedre.
    Det er kjempespennende å høre på anlegget nå.
    Lyden er stor, det slipper totalt fra høyttalerne.
    Bassen går dypt, den er hurtig, stram og tørr.
    Hele lydbildet henger sammen. Det klinger ut helt fantastisk, og all musikken kommer på en lett, tørr og hurtig måte. Det jobber så uanstrengt og lett. Helt uten lyttetrett.

    Som vi alle sa siste lyttekveld, nå må du ikke røre noe mer. Nå får du bruke energien din på litt andre sysler framover. Det har tatt lang tid. Lyden har det gått opp og ned med, men nå spiller det. Vet ikke om noe anlegg jeg har hørt, noe sted, som spiller bedre enn det gjorde sist lyttekveld. Så er det bare om han kan holde fingrene borte. Vet hvordan de hele tiden klør ;D
    Gratulerer Budda :) Og det var bra at du selv syntes det ble en fin tråd.
    Nå kan jeg muligens få tid til å fikse på huset men det er jo noe kjedelige greier
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Kona mi er fra Kristiandsand - kan det være godt nok påskudd til å flytte nedover?
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    IMPONERT!!!

    Tenk at jeg har latt denne tråden gå fra meg!!

    Råeste anlegget jeg noen gang har sett...


    Mvh....
     
    K

    kiwi

    Gjest
    Dette var virkelig lekkert, hadde vært kjempegøy og hørt dette en gang :)
    Mvh: Espen
    De to siste bildene mine denne gang. Vil komme tilbake med noen kommentarer om utvikling og lytteinntrykk litt senere. Håper dere har kost dere med bildene. Må vel ihvertfall sies at dette er å ta an helt ut :)




     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Hvilken forstærker har den vanskelige opgave at tække 15" det må da være hårdt for en rørgrej.
    Har du ingen tro på fjernelse af magnetiske ting og statiske ting <f.eks plastic på elektrolytter>? Beundringsværdigt anlæg.

    Venlig hilsen Erlend Sæterdal.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Han har trefaset strømforsyning på størrelse og komponent kostnad som en god bruktbil, så vil ikke tro at det er noe problem ;D

    PK
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    De to ting har jo ikke rigtigt noget med hverandre at gøre.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Havde ikke set hele tråden igennem har fået øje på alle de ekstra kobberfoliecaps. Tror den store forskel jeg hørte på de sidste nye og dem du har skyldes den anvendelse jeg udsatte dem for som over- førsel i forforstærker hvor den skulle håndtere dc. spænding på 200mv. Den nye har grundet det ekstra papir en fordel her. De gamle Caps jeg sammenlignede med har muligvis også ligget for længe inden forsegling og dermed trukket fugt. Nu er de blevet mere opmærksom på dette. Så den formue er ikke spildt, hvormeget har kondensatorerne kostet?
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Dette er jo bare til å bli glad av. :D

    Gratulerer Budda, dette ser jo bare helt rått ut.
    Og jeg går ut fra at lyden er tilsvarende heftig!


    ;)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Lyttekveld igjen. Gjengen samlet. Kanskje spennende med litt mer bilder fra sør?

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Utsikten fra lytterommet, kanskje noen kjenner seg igjen?

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vi kommer først inn i andre etasje i huset. Her ligger hovedstuen og konas tv-anlegg. Motoren i dette anlegget, som for tiden er uten cd-spiller, er ett stort amerikansk røreffekttrinn fra Melos:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Her et oversiktsbilde av anlegget. Ess høyttalere fra Italia:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Men det er ikke kona vi skal til så vi fortsetter ned i kjelleretasjen og forbi noen soverom. Jeg tar en liten titt inn i de av soverommene som står med åpen dør. I et av dem står en cd-rigg til oppvarming. Denne skal vi visstnok teste i løpet av kvelden. Denne riggen tilhører en kjent norsk hifiskribent med initialene R.L.M.A.

    Den todelte KW fra Musical Fidelity:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Neste soverom. En stabel med noe gammelt avdanka utstyr fra bl.a Copland og Dynamic P.

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nytt soverom. Neimenn her har vi jo diy-guruen Budda ;D Han er i gang med finjustering av bias på Cayin monoblokker 9084D med 845 utgangsrør. Disse skal også prøves i highendriggen i løpet av kvelden.
    Ser ut til at det står litt utstyr langs veggen her også.


     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Litt bedre bilde av innmaten i en av monoblokkene:




    Og litt biasjustering:

     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Noe til overs, ja... ;D

    Hvis anlegget opp i stuen bare var frue hifi'n, så kan man jo begynne å lure på hvordan det ser ut i gutterommet...

    Mvh. Johan
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    I senga står Electron Images forforsterkeren, som har en liten kontaktfeil et eller annet sted, og som Budda skal ha med seg hjem til sjekk. Samme mann som konstruerte Kit one(Audionote) har laget denne. Strømforsyningen ser dere på forrige bilde oppetter veggen. Dette skal være noe av det beste man kan få.

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Budda kunne selvfølgelig ikke vente til han kom hjem. Ikke uventet!

     

    Fisken_Bob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Innlegg
    147
    Antall liker
    0
    Jeg flytter fra oslo hjem til kr.sand!!

    jippi, blir en gledens dag!! :D :D
    Velkommen tilbake! Jeg gjorde det nå gjør for snart tre år siden. Kristiansand er aldri så vakker som når man flytter hjem fra Oslo!

    Men pga. mangelen på f.eks. Norsk AudioTeknikk o.a. her i sør er det forståelig at noen tar av på DIY ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har DIY-guru Budda koblet påskekyllingene i serie med påskelyset, eller er det hele i parallell? Helt herlig å se så mye utstyr samlet. Entusiasmen vil visst ingen ende ta.

    (Jeg har jo som nevnt et oppussingsprosjekt selv på Sørlandet Hagto, så det kan jo være jeg slenger meg med på sikt).
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har DIY-guru Budda koblet påskekyllingene i serie med påskelyset, eller er det hele i parallell? Helt herlig å se så mye utstyr samlet. Entusiasmen vil visst ingen ende ta.

    (Jeg har jo som nevnt et oppussingsprosjekt selv på Sørlandet Hagto, så det kan jo være jeg slenger meg med på sikt).
    He, he. Påskekyllingene står nok på utsiden av forsterkeren. Ja du har vel nesten like bra utsikt fra huset ditt i Arendal tenker jeg?!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Syntes dette var en naturlig fortsettelse av Buddas anlegg da høyttalerne i anlegget her også er Buddas verk. Har vist dem på bilde før, men denne gang blir det litt nærmere gjennomgang av anlegget, og litt utstyrstesting med i tråden :)

    Budda har lagt endel mer arbeid ned i disse høyttalerne. Disse er også etter Dick Olshers anvisninger. Men de er større, mer avansert basskasse, og med Lowther mellemtone i stedet for Fostex:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Men først av alt må anlegget ha strøm. Ladac skilletrafoer, nettkabler fra Transparent og DH-labs:






     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Spennende illustrert påskelektyre dette her!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Ser ut til at Budda og eieren av anlegg og forforsterker blir enig om at Budda må ta med seg forforsterkeren hjem.

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Heldigvis har eier av anlegget flere forforsterkere, til og med fjernkontroll:

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Selve forforsterkeren, en Sonic Frontiers line 3 SE.
    Bl.a 10 stk 6922 rør. Nydelig sak og meget god lyd.

     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Men aller først må vi ha en signalkilde. Her i huset er det cd som gjelder(selv om eieren har snakket mer og mer om platespiller i det siste, så vi får se).

    Drivverket er fra CEC. Toppmatet med en enorm stor og tung platestrammer, som dekker hele platen. Nydelig reimdrevet drivverk!



     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dac fra DCS, Elgar. Burde være velkjent. Personlig har jeg stor sans for lyden i denne.

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Her var det usannsynlig mye vakkert Hagto, herlig. Ser jo ut som en trivelig gjeng også.
    Vi håper på flere bilder..... Både fra dette anlegget, og på sikt fra anleggene til resten av gjengen.

    Håper jeg kan hospitere litt til sommeren....
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Her et oversiktsbilde av anlegget. Ess høyttalere fra Italia:


    Heeey, dette minte meg om noe jeg hadde for 15 år siden, men jeg hadde ikke mellomtonekabinett, kun en basskasse med en sånn diskant på, mener de het ESS g lått ikke no spes godt i mellomtonen, tror det var en 10" eller 12" mot et slikt diskant element, noen som husker?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Her var det usannsynlig mye vakkert Hagto, herlig. Ser jo ut som en trivelig gjeng også.
    Vi håper på flere bilder..... Både fra dette anlegget, og på sikt fra anleggene til resten av gjengen.

    Håper jeg kan hospitere litt til sommeren....
    Blir nok flere bilder etterhvert ja. Hospitering må selvsagt kunne ordnes. Vi må jo holde kontakten. Var så hyggelig hos deg i Oslo, og du hadde jo til og med favorittwhiskyen min :)
    http://www.laphroaig.com/home.asp?expanded=home
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn