Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Takk skal dere ha alle sammen. Ja jeg er i dag en meget lykkelig mann ;D

    Nå funderer jeg på hvordan jeg skal komme til en helt spesiell riaaforforsterker som jeg drømmer om.
    Tror kanskje eieren av denne har lyst på Act'en min ;)
    Blir det mere rør Torry ?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    superhkm skrev:
    Hagto skrev:
    Takk skal dere ha alle sammen. Ja jeg er i dag en meget lykkelig mann ;D

    Nå funderer jeg på hvordan jeg skal komme til en helt spesiell riaaforforsterker som jeg drømmer om.
    Tror kanskje eieren av denne har lyst på Act'en min ;)
    Blir det mere rør Torry ?

    Håper det, hvis ikke så kjenner vi vel begge to til ett alternativ uten rør ;)
    Må nok kikke innom den platevaskertråden..
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Gratulerer med snurrer Hagto.
    Kunne jeg skimte en ny cd spiller på benken din, en Lector CDP 7?

    Mvh,
    Terje
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Fiiiiin spiller, den hadde nok kost seg sammen med min Zoe ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Jøss, fortell litt om Lector Hagto. Ellers aner det meg hvilken riaa du er på jakt etter.....
    Type pickup du benytter om dagen?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    LYRIC har 2 forskjellige versjoner av brukte Aesthetix IO riaa inne.den ene med linjefunksjon og volum og den andre ren riaa med doble power
    det må jo være noe for et slikt anlegg?
    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    se der, ja.
    du gir meg ikke akkurat sjelefred med disse moves'ene dine, hagto. ;D

    gratulerer!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.853
    Antall liker
    38.610
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ingen ting forundrer meg lenger hagto,når det gjelder din vei mot lydnirvana ;D
    gratulerer så mye.


    mvh
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Fosse skrev:
    Jøss, fortell litt om Lector Hagto. Ellers aner det meg hvilken riaa du er på jakt etter.....
    Type pickup du benytter om dagen?
    Du gjetter riktig, krysser fingrene. Han er i tankeboksen og han kjenner nok sykdommen kribler og tar tak ;D

    Nottingham mm-PU.

    Har hørt for lite enda på Lector men førsteinntrykk er litt fyldig, analogliknende, og varm lyd. Høres ut til å være en av de bedre etter min smak.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    LMC skrev:
    LYRIC har 2 forskjellige versjoner av brukte Aesthetix IO riaa inne.den ene med linjefunksjon og volum og den andre ren riaa med doble power
    det må jo være noe for et slikt anlegg?
    mvh
    Tror ikke jeg tar den helt ut enda ...


    Til dere andre, takk for fine tilbakemeldinger :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Må nok kikke innom den platevaskertråden..
    Ja, hvilken tilstand var det egentlig på alle de fantastiske platene ?

    Hagto skrev:
    Håper det, hvis ikke så kjenner vi vel begge to til ett alternativ uten rør ;)
    Skulle du trenge et tips om en litt eksotisk op-amp basert variant så kan du spørre meg ja... vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet i 220v versjon, men den dukker opp på audiogon av og til.

    "grabbis !" som vi sa da jeg var guttungen.

    hk
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    superhkm skrev:
    Hagto skrev:
    Må nok kikke innom den platevaskertråden..
    Ja, hvilken tilstand var det egentlig på alle de fantastiske platene ?

    De fleste var som nye. Eieren spillte sjelden på anlegget sitt.

    Hagto skrev:
    Håper det, hvis ikke så kjenner vi vel begge to til ett alternativ uten rør ;)
    Skulle du trenge et tips om en litt eksotisk op-amp basert variant så kan du spørre meg ja... vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet i 220v versjon, men den dukker opp på audiogon av og til.

    "grabbis !" som vi sa da jeg var guttungen.

    hk
    Føler ikke jeg har behov for noe eksotisk lenger. Har brukt masse penger for å finne roen og godlyden den siste tid, og så høres det ut til at det bare var platespilleren som manglet. Kunne nok spart mange penger på vegen her :-[ Nå kunne jeg kanskje bare hatt en god integrert forsterker med riaa f.eks. Har funnet tilbake til musikken i stua. Kanskje det er verre for oss som tidligere har levd med highend vinylrigger å tilpasse oss digital? Kanskje det ligger noe ubevisst enda bak i hodet et sted? De som ikke har levd med vinylen vet jo ikke bedre og tilpasser seg kanskje derfor lettere?
    Kanskje jeg selger hele cd-greia?



    Har brukt annen farge på skriften her for å riktig markere den nye oppblomstringen. Nå begynner den store misjonsreisen. Halleluja, lenge leve vinylen ;D ;D
     

    RL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2004
    Innlegg
    95
    Antall liker
    1
    Hei
    Det er altid kjekt å lesa om folk som vende tilbake......til venyl.

    mvh Rolf
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    blir like overasket hver gang jeg prøver å sammenlikne
    enda så kjøper jeg ny sacd, tulling ;D
    jakr
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Hagto

    Jeg valgte å selge min svinedyre CD-spiller å satse alt på vinylen. Det ble sånn for meg at jeg fikk aldri det jeg ville ha med digital uansett hva det kosta, så jeg kjøpte en pent brugt 506.20 og resten gikk på vinylrigg. Jeg er veldig fornøyd med det. Men ro i sjel, det får vi vel aldri ;) Selv om SET og analog trekker i en fredelig retning :)

    Asbjørn
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nightpuma skrev:
    Hei Hagto

    Jeg valgte å selge min svinedyre CD-spiller å satse alt på vinylen. Det ble sånn for meg at jeg fikk aldri det jeg ville ha med digital uansett hva det kosta, så jeg kjøpte en pent brugt 506.20 og resten gikk på vinylrigg. Jeg er veldig fornøyd med det. Men ro i sjel, det får vi vel aldri ;) Selv om SET og analog trekker i en fredelig retning :)

    Asbjørn
    Synes det var godt å ta et standpunkt ihvertfall. Har syslet med platespillertankene så lenge, men var liksom en liten barriere å gå tilbake. Nå føler jeg en slags god ro fordi nå vet jeg ihvertfall retningen.
    Har spillt to, tre dårlige lp i dag og hører selvfølgelig hvor dårlig lyd det kan være på vinyl også, men det gjør ikke noe. Føler det fundamentale grunnlaget på en eller annen måte er riktigere uansett.
    Vet nå at det blir en koselig høst og vinter, og føler meg ganske sikker på retning framover. Legger nok et eller annet ut på bruktbørsen snart, og så må jeg kanskje begynne med vedfyring igjen. Da er det visse ting som drukner litt i lyden fra ovnen ;D
    Må nok ha en platerenser etterhvert, som superhkm er inne på.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Nightpuma skrev:
    Hei Hagto

    Jeg valgte å selge min svinedyre CD-spiller å satse alt på vinylen. Det ble sånn for meg at jeg fikk aldri det jeg ville ha med digital uansett hva det kosta, så jeg kjøpte en pent brugt 506.20 og resten gikk på vinylrigg. Jeg er veldig fornøyd med det. Men ro i sjel, det får vi vel aldri ;) Selv om SET og analog trekker i en fredelig retning :)

    Asbjørn
    Synes det var godt å ta et standpunkt ihvertfall. Har syslet med platespillertankene så lenge, men var liksom en liten barriere å gå tilbake. Nå føler jeg en slags god ro fordi nå vet jeg ihvertfall retningen.
    Har spillt to, tre dårlige lp i dag og hører selvfølgelig hvor dårlig lyd det kan være på vinyl også, men det gjør ikke noe. Føler det fundamentale grunnlaget på en eller annen måte er riktigere uansett.
    Vet nå at det blir en koselig høst og vinter, og føler meg ganske sikker på retning framover. Legger nok et eller annet ut på bruktbørsen snart, og så må jeg kanskje begynne med vedfyring igjen. Da er det visse ting som drukner litt i lyden fra ovnen ;D
    Må nok ha en platerenser etterhvert, som superhkm er inne på.
    Platerenser er et must. Men fy søren for en fin samling du har fått kloa i. Der er litt av hvert til vedkosen utover vinteren :)
    Godt å komme hjem kan jeg tenke meg ;D

    Asbjørn
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Godt å se at to gode venner, Nightpuma og Hagto har slått inn på den smale sti, og ser ut til å forsette for evig og alltid.
    Ellers kan jeg meddele at frøken samboer nå driver å pusse opp hifirommet til undertegnede mens jeg gjør akkurat dét, tegner....

    Jeg kommer etter.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    En kompis av meg har akkurat kjøpt tilbake sin gamle vinylsamling, som han solgte for mange år siden: han har også skaffet seg en skikkelig respektabel vinylrigg.
    Hvorfor gjorde han det?
    Jo, han hørte vinyl hos meg ;D

    Fine ting du har Hagto, C-J, Lector, Nottingham... ;)
    Men den vinylsamlingen ser jo ut som noe man ville byttet inn alle komponentene for...
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Undertegnede lever godt med både vinyl og CD.:D Et godt eksempel på lp'er med uutholdelig lyd fra nyere dato er Antony and the Johnsons siste. Kjøpte den under konserten i konserthuset i fjor. Fryktelig. Du kan til og med SE at plata har ujevnheter og pressefeil... Grusom kvalitet på vinylen!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Inner detail skrev:
    Undertegnede lever godt med både vinyl og CD.:D Et godt eksempel på lp'er med uutholdelig lyd fra nyere dato er Antony and the Johnsons siste. Kjøpte den under konserten i konserthuset i fjor. Fryktelig. Du kan til og med SE at plata har ujevnheter og pressefeil... Grusom kvalitet på vinylen!

    Det finnes dessverre mye dårlige innspillinger både på cd og vinyl.
    Har i perioder levd brukbart med cd, men har aldri helt funnet fram til den skikkelige godlyden.
    I løpet av siste året har jeg ved diverse direkte sammenlikninger, i forskjellige highendanlegg, mellom begge medier hørt så store forskjeller i vinylens favør at jeg nå valgte å hoppe over på vinylbølgen.
    Har levd med vinylen i en uke nå, og kan bare si at hodet mitt hviler igjen. Stua er blitt terapi og musikk igjen, uten lyttetretthet.
    Et eller annet merkelig skjer, det blir mer naturlig, og et eller annet umerkelig stress er borte. Kommer nok til å forsøke digitalt innimellom, men vinylen blir helt klart hovedkilden her framover.

    En annen forumdeltaker skrev i går i en PM til meg at det har vært hyggelig å følge tråden min, men også forvirrende da det har virket som om jeg har hatt mange impulser, og forskjellig inspirasjon å forholde meg til.
    Det er nok riktig, og noe av grunnen har nok vært at jeg ikke helt har funnet godlyden. Det blir lettere nå fordi de to vanskeligste valgene er gjort:
    Hovedkilde blir vinyl, og drømmehøyttalerne (som jeg blir mer og mer glad i) er funnet.

    I tillegg hører jeg heldigvis nå at jeg kommer til å få til lyden 'min', og vegen framover blir derfor mye morsommere.

    I helga ble det eksperimentert litt for å finne ut hva som er viktigst av kilde og elektronikk, og hele helga ble det spillt på god og ny vinylrigg, gode kabler, fantastiske høyttalere, og billig elektronikk (Lehmann riaa og Naim Nait-3).

    Spillte bla.a operaer av Puccini, Storbandjazz med Count Basie, og masse Pink Floyd.
    Må bare si at dette spiller som bare juling, og jeg har skikkelig kost meg i helga!! :)
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Har du kjøpt deg Naim? Her skjer det omveltninger kjappere enn klarer følge med..... Himmel.
    Ja, du slutter ikke forundre Hagto.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Fosse skrev:
    Har du kjøpt deg Naim? Her skjer det omveltninger kjappere enn klarer følge med..... Himmel.
    Ja, du slutter ikke forundre Hagto.
    Bare en reserveforsterker som etter lang hvilepause hadde lyst til å prøve seg litt ;D
     

    _Jan_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    267
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye med ny platespiller og platesamling, Hagto! :D Utrolig lekkert, oppsett og stue! Dette tror jeg låter vanvittig bra! Får bare mer og mer lyst på platespiller selv, og slike tråder som dette, hjelper ikke på å skru ned lysten.. ;) Takk, for en flott, tråd!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig bra Hagto.... Jeg tror jeg må booke meg en tur på besøk snart ;)
    For meg er vinylen også meget essensiell, og var inntil nylig min hovedkilde.
    Men så plutselig fikk jeg min nye cd spiller..... Den spiller så utrolig analogt, og så vanvittig oppløst, at jeg er helt hektet på cd igjen ;)
    Masse vinyl også selvfølgelig, men hva som er best ..... Jeg er jammen ikke så sikker lenger :eek:
    Har hatt en del vinylfanatikere, og andre fanatikere på besøk i det siste, og de holder jammen en knapp på Acute ;)

    Uansett..... Hyggelig at du har funnet tilbake til gamle jaktmarker.... Og så den samlingen da mann!!

    ;D


    PS!

    Noen synes kanskje at jeg bruker unødvendig mye "smilies" om dagen!?
    Da må jeg bare beklage.... Det er bare det at jeg er så sabla fornøyd med alle "nyervervelsene"

    Stå på Hagto!!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    _Jan_ skrev:
    Gratulerer så mye med ny platespiller og platesamling, Hagto! :D Utrolig lekkert, oppsett og stue! Dette tror jeg låter vanvittig bra! Får bare mer og mer lyst på platespiller selv, og slike tråder som dette, hjelper ikke på å skru ned lysten.. ;) Takk, for en flott, tråd!
    Takk skal du ha! Merker nå at jeg spiller mer igjen. Føler liksom ikke lenger for å bytte ut komponenter.
    Fant tilbake til musikken, og føler ikke lenger at jeg trenger mer dyre bokser.
    Fikk meg en cd-spiller, Lector et eller annet, men har pakket den ned igjen og satt den på boden!
    Blir bare vinyl nå, er på en lang musikalsk reise for tiden, i utrolig mye ny flott musikk.
    Frister selvfølgelig med flottere vinylrigg men foreløpig så føles ikke behovet stort nok :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FallenA skrev:
    Utrolig bra Hagto.... Jeg tror jeg må booke meg en tur på besøk snart ;)
    For meg er vinylen også meget essensiell, og var inntil nylig min hovedkilde.
    Men så plutselig fikk jeg min nye cd spiller..... Den spiller så utrolig analogt, og så vanvittig oppløst, at jeg er helt hektet på cd igjen ;)
    Masse vinyl også selvfølgelig, men hva som er best ..... Jeg er jammen ikke så sikker lenger :eek:
    Har hatt en del vinylfanatikere, og andre fanatikere på besøk i det siste, og de holder jammen en knapp på Acute ;)

    Uansett..... Hyggelig at du har funnet tilbake til gamle jaktmarker.... Og så den samlingen da mann!!

    ;D


    PS!

    Noen synes kanskje at jeg bruker unødvendig mye "smilies" om dagen!?
    Da må jeg bare beklage.... Det er bare det at jeg er så sabla fornøyd med alle "nyervervelsene"

    Stå på Hagto!!
    He, he, godt du er fornøyd! Du har styrt mye senere tid du også. Fint når man føler man har truffet.
    Fristet meg også lenge den cd-spilleren du har fått deg. Sikkert en god spiller, men bedre enn vinylen :eek: ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    pks skrev:
    Har du spillt musikk i dag? ;D

    PK
    Synes det ble litt mye vinyl så jeg følte for å spe på med litt cd igjen ;D

    Neida, har vært på besøk hos Vinyljazz. Nok en sørlandsgutt. Vinyljazz bor like utenfor Mandal, og ryktene sa at han virkelig hadde fått til cd-lyden nå, og det måtte jeg selvfølgelig avsted å høre på.

    Vinyljazz sin kanskje aller støste styrke er evnen til å finne fram til ny og spennende musikk.
    Han har alltid noen nye plater på lur hvis man kommer på besøk, og det er oftest et eller annet man ikke har hørt før.
    Vinyljazz sitt favorittnettsted er Elusive Disc.

    Ryktene var sanne, det spillte musikk, på cd :eek:
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Av og til så treffer det bare, og man får det til. Et godt lytterom og heldig matching, det skjedde altså hos Vinyljazz. Anlegget svinger, det har atmosfære og spilleglede.
    Vinyljazz er kjempefornøyd selv, og syns det er flott at vi er enig, at han har fått til lyden.
    Man blir virkelig overrumplet over lyden som kommer ut fra høyttalerne, for den er ikke slik som man forventer, når man ser anlegget.
    Man får nesten et lite sjokk, for makan til dynamikk og trøkk i bånn, det er sjeldent man hører fra høyttalere på denne størrelsen.
     

    Vedlegg

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvordan får man disse forholdsvis billige høyttalerne sammen med en eldre norsk cd-spiller til å lage slik spennende godlyd?

    Vanskelig?

    Selvfølgelig med hjelp av masse lysende rørlamper ??? ;D
     

    Vedlegg

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    En gammel kjenning, og med gode kabler.
    Vinyljazz hevder at det spennende trøkket i bunn kom først skikkelig fram når han fikk PM-Audio sin Black Macic Giant inn i anlegget ::)
    Signalkabel fra franske Fadel Art.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn