Ikke ofte jeg er enig med deg Gjest, ikke nødvendigvis uforbeholdent denne gang heller, men; du er inne på et interessant poeng, og et poeng som jeg selv har dvelet en hel del med.... nemlig; hva er vitsen med et musikksystem dersom det tar fokus BORT fra musikken og over på utenommusikalske lydmessige bi-aspekter?
Da mener jeg ting som i utgangspunktet ikke har med musikken å gjøre men kanskje mer med innspillingsteknikk og audiofile lydgleder; så som luft, rom, soundstage, bassdybde, detaljer, imponerende dynamiske utsving osv osv. Dette er imo ting som, når de blir for fokusert på av systemet, vil lede lytterens oppmerksomhet BORT fra musikken og over på lyden.
Jeg er personlig svært obs på dette når det gjelder valg av komponenter for eget bruk, men har en viss forståelse for at andre kanskje finner audiofile aspekter som dette fascinerende og ønsker å bruke tid og penger på å avle de frem.
Rekk ei hand i været alle som med hånda på hjertet kan si at de ALLTID setter seg ned foran systemet for å høre på et musikkstykke, og ALDRI lar sin oppmerksomhet dreie vekk fra musikkens poenger over til lydmessige delikatesser.
Jeg mener ikke med dette at luft, rom osv er uønsket, men at det imo er helt sekundært ift langt mer sentrale musikalske egenskaper så som f.eks evne til å portrettere pitchdefinisjon, frasering, intonasjon, rytme, PR&T, melodiføring osv osv. Og at man må passe på at balansen opprettholdes i musikkens favør, slik at ikke systemet til slutt blir et umusikalsk system med toppscore på alle hifiaspekter... da er det deg, musikken din og pengeboka som taper.
Mvh Vidar P