High-end HiFi Stinker!!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Når man tester en spiller til en sinnssvak pris, da forventer man vel en forskjell? Og om en spiller til 20k ligger mindre enn 1 promille fra det optimale, hvor skal man da hente forskjeller om man ikke skal farge lyden? Og om man farger lyden, noe som gir en klart hørbar forskjell, hvilken effekt har dette på en skribent som skal teste en spiller til 200k og forventer en forskjell?
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Ikke la konspirasjonsteoriene ta overhånd og ødelegge tråden her nå da gutter..... ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Konspirasjonsteorier ødelegge tråden? Det vi diskuterer er jo trådens tema.
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Når man tester en spiller til en sinnssvak pris, da forventer man vel en forskjell? Og om en spiller til 20k ligger mindre enn 1 promille fra det optimale, hvor skal man da hente forskjeller om man ikke skal farge lyden? Og om man farger lyden, noe som gir en klart hørbar forskjell, hvilken effekt har dette på en skribent som skal teste en spiller til 200k og forventer en forskjell?
He he, meget bra Snickers! Du tok ordene jeg skulle skrive.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Det jeg har hørt av high-end synes jeg er uinteressant. Jakten på finurlige detaljer i lydbildet er mest for de som ikke er intressert i musikk (men som vil ha et oppheng?).

:)
Det som så populært kalles high end handler vel om mer enn bare jakten på finurlige detaljer? ::)
Hva med dynamikk, rytme, klangbalanse, timing, klangflater, 3D soundstage, oppløsning....?

Opplever hvertfall at jo bedre lyd jeg får hjemme dess større blir gleden ved å lytte til musikk, og å utforske andre musikksjangere enn det jeg normalt hører på.
Ingen motsetning mellom god lyd og musikknyting. Heller ingen sammenheng mellom målinger og musikknytelse. :)

Syns ikke high end lukter så veldig vondt! ;D
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Da jeg og min kone giftet oss kjørte vi en 1957 Rolls Royce Silver Cloud. Vi tenkte vel ikke over at den hadde relativt dårlige prestasjoner da dette virkelig er en blendende sjarmerende bil.
Godt poeng! :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Her mener jeg du tar litt feil! detaljer i musikken er med til å öke gleden og spenningen ved nettopp, musikken!.

Detaljer gjengitt troverdig og overbevisende er jo en del av det spennende ved musikken og kan for min del väre bidragende til at man blir enda mer innterresert i å lytte mer for så å gå dypere inn i musikken og meningen med den...

mvh
Jeg er enig i det, men detaljer får du med vanlig hifi også. Jeg liker ikke å få de dyttet inn i øra med q-tips for å si det sånn. Jeg synes high-end fokuserer for mye på sære parametre - iallefall det jeg har hørt. Ikke noe mere musikalsk enn et komplett surroundanlegg i 2000 kronersklassen kjøpt hos Clas Ohlsson.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Konspirasjonsteorier ødelegge tråden? Det vi diskuterer er jo trådens tema.
Mente bare at det var mer interessant å lese om hva ørene hører og hva målinger sier. Ref. åpningsinnlegget. Men åpen for alt i denne tråden jeg, ikke misforstå....... ;-)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.195
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
følgende ting slår meg: både en Seiko og en Breguet viser tiden, og kanskje Seikoen måler bedre, hva så? Det du liker er det du liker. Jeg vil anta at de fleste av oss ønsker å forstå så mye som mulig av hvorfor det låter som det låter, slik at vi kan matche vårt eget anlegg best mulig. Her er kunnskap og erfaring viktig. Målinger også.
Hard Science er bare ikke nok! Om du sparker til en stein, kan teknisk kunnskap brukes til å beregne steinens bane, og alle andre krefter som er i spill. Det kan igjen brukes til å reprodusere steinens bevegelse.
Sparker du til ei bikkje er det helt andre og litt mindre forutsigbare krefter som er i spill (om du da ikke sparker veldig hardt :D ) Vi som bruker disse boksene, snørene og kassene er også levende vesener, og er derfor påvirkelige av alkymi (mitt ord for det som enda ikke, og kanskje aldri kan måles i lytteopplevelsen)

IMHO
Bernt
 
O

om.s

Gjest
Jeg er enig i det, men detaljer får du med vanlig hifi også. Jeg liker ikke å få de dyttet inn i øra med q-tips for å si det sånn. Jeg synes high-end fokuserer for mye på sære parametre - iallefall det jeg har hørt. Ikke noe mere musikalsk enn et komplett surroundanlegg i 2000 kronersklassen kjøpt hos Clas Ohlsson.
Ikke for at et nødvendivis er det rette for deg, men du er velkommen om du er i nærheten av Gøteborg å høre hva som er det rette for meg  ;) :) ...

Forøvrig enig ang det å få "dyttet" detaljer etc inn i øra osv..

mvh
 
O

om.s

Gjest
følgende ting slår meg: både en Seiko og en Breguet viser tiden, og kanskje Seikoen måler bedre, hva så? Det du liker er det du liker.IMHO
Bernt
Iføge min kone har hun ett bedre ur enn meg, denne kommentaren falt fra henne herom dagen da jeg justerte inn chronometeret man har rundt armen, selv finner jeg dette som en ganske sjarmerende operasjon sånn ca 2 ganger i måneden, men, jeg kjøpte henne ett Seiko Quartz for noen år siden, og som hun påpekte, "jeg må ha ett bedre ur enn deg siden jeg ikke stiller det annet enn ved sommer/vinter tid", selvsagt har hun ett poeng, men sjarmen!, gleden! og trivselen! som du nevner er jo meget personlig.

Det du liker er det du liker!, vel talt! ;) :D ......

mvh
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Den Zanden saken målte da USANNSYNLIG dårlig til å være en CD-spiller.

På den annen side er dette ikke avvik av en størrelse uhørt for forsterkere eller høyttalere.
Når Mikey sier at han likte lyden, er det sannsynlig at han gjorde det. Matching er uansett viktig for totalopplevelsen.

Tror ikke nevneverdig på at Stereophile er kjøpt og betalt. Vær klar over at alle publikasjoner i USA nærmest er programforpliktet til å ha sensasjonelle overskrifter på forsiden! Derfor vil det kunne stå "I nearly crapped myself - this is the BEST!" på coveret, mens selve omtalen er mer nøktern. Redaktøren blir nok kjapt kalt inn på teppet til forlaget om det står ting som: "Expensive - crappy measurements" på forsiden.

Ellers vil jeg si at Stereophile skal ha ros for i det hele tatt å måle ting. Vår hjemlige presse nøyer seg jo med bilder tatt i 45 graders vinkel, foruten endeløse floskler i omtalen - omtrent som en Knut Borge på syre.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
dette er blitt gjort... kan ivertfall huske H/K sin legendariske platespiller med rabko tangential-arm, som av hi-fi pressen fikk masse pepper, da systemet ikke kunne spore korekt med ett mekanisk armtrekk. H/K inviterte etter en tid hele pressen til nylansering av en oppgradering av spilleren med elektronisk trekk, og bedere parameter hele veien. etter at alle hørte påtagelige forskjeller til det bedere, fra gammel til ny. avslørte H/K at det ikke var gjort noen ting. det var en uendret spiller som var lydkilden. haaa-haaa, alle med halen mellom beina hjem igjen. kan historien gjenta seg tro ????
jeg vil jo si at stereophile faktisk står seg godt på at de:
1. Har teknisk kompetanse
2. Publiserer testerens subjektive meninger selv om målingene viser noe helt annet

Hvilke mekanismer har hjemlige hifi-blekker for å avdekke noe lignende?

Det som selvsagt er det springende punktet her er om testeren styres av forventning eller om det er kvaliteter ved en defekt CD-spiller til 200' som ikke framkommer i målinger. Det hadde vært interessant å puttet et produkt til 5.000 inn i tilsvarende eksklusive kabinetter og notert seg subjektiv score i samme magasin.

-k
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
hvordan tror du produsenter kommer fram til forbedringer ? ser ikke bort fra visse ting som burde stemme.
Dette var også min første tanke når jeg leste innlegget ;D

Personlig så har jeg aldri lest eller brydd meg filla av målinger og tech spec, spiller det musikk så ender det som regel i hylla, hvis ikke så er det rett tilbake til butikken ;)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.195
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Harry P? i the absolute sound har jo sine egne "laws about hifi". En av de er "if it works like its supposed to from the start', it aint hifi"Det kan vel være noe i det, skjønt jeg har ikke erfaring med så mye highest end. Men: om HP har rett betyr det at multispilleren min er high end!
Splitter ny og kosta 50k, og et helt ferdig produkt er det nok ikke. Den høres vel ut som det den skal, men flere små bugs i software og produksjonsdetaljer. BMW er ikke bugatti, Electrocompaniet spilleren er ikke noen 200k rigg, men hadde jeg kjøpt bilen hadde jeg forventet at den virket som den skulle (men er det i realiteten slik?)
Må likevel si at service, og løfter om kostnadsfrie oppgraderinger etterhvert som ting kommer på plass, er helt glimrende!
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Den Zanden saken målte da USANNSYNLIG dårlig til å være en CD-spiller.

På den annen side er dette ikke avvik av en størrelse uhørt for forsterkere eller høyttalere.
Når Mikey sier at han likte lyden, er det sannsynlig at han gjorde det. Matching er uansett viktig for totalopplevelsen.

Tror ikke nevneverdig på at Stereophile er kjøpt og betalt. Vær klar over at alle publikasjoner i USA nærmest er programforpliktet til å ha sensasjonelle overskrifter på forsiden! Derfor vil det kunne stå "I nearly crapped myself - this is the BEST!" på coveret, mens selve omtalen er mer nøktern. Redaktøren blir nok kjapt kalt inn på teppet til forlaget om det står ting som: "Expensive - crappy measurements" på forsiden.

Ellers vil jeg si at Stereophile skal ha ros for i det hele tatt å måle ting. Vår hjemlige presse nøyer seg jo med bilder tatt i 45 graders vinkel, foruten endeløse floskler i omtalen - omtrent som en Knut Borge på syre.
Som om jeg skulle skrevet det selv :)

Men kudos til stereophile for å tørre å trykke en slik blemme.
Samme hvor blassert en anmelder er så er det da naturlig å ha visse forventninger til en tohundre tusenkroners cd spiller eller et forsterker sett til godt over millionen.
Da er det greit å ha noen tørre målinger for å komme ned på jorda igjen.

Bladet hjemmekino har sagt at de vurderer å begynne med målinger, det synes jeg er bra :) Kanske fidelity kommer haltende etter?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Ikke for at et nødvendivis er det rette for deg, men du er velkommen om du er i nærheten av Gøteborg å høre hva som er det rette for meg  ;) :) ...

Forøvrig enig ang det å få "dyttet" detaljer etc inn i øra osv..

mvh
Takker, men det er lenge mellom jeg er på dine trakter. :)
 
B

Back_Door

Gjest
Dersom det er slik, i noen tilfeller, at et utstyr som måler "feil" likevel høres best ut, så er vel det greit nok for kjøperen? Målingene har dessuten liten interesse for de som ikke forstår hvordan de skal leses. Dermed er en god folkelig forklaring på målingene nyttig.
Personlig satte jeg meget stor pris på blindtesten av cd-spillere som Fidelity gjennomførte for en tid siden. Med slik testmetodikk, blir mitt ønske om målinger mindre. Da er det nemlig ikke bare subjektiv synsing fra en bestemt person, som kanskje er påvirket av forventningene sine i forhold til prisen på produktet.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er en person uten formell teknisk bakgrunn med en passe teknisk interesse(som går langt utover hifi-utstyr), jeg har glede av å lese målingene i Stereophile, og spesielt der de avviker fra det som oppleves av anmelder :D For det underbygger det jeg tror fast på; målinger av ymse slag kan fortelle en god del om egenskaper og kapasitet, men absolutt ikke alt. Målinger kommer stadig til kort når de mer subtile sidene av musikk-reproduksjon skal dokumenteres, ABX-metoder ser heller ikke ut til å være i nærheten av pålitelig - så vi sitter igjen med subjektive meninger. Og det er helt i orden. Jeg leser disse bladene som underholdning, og har stor glede av bl.a Fremers penn og andre.

Så når noe som måler fantastisk bra ikke låter bra, eller omvendt, så er det en bekreftelse på at det er langt å gå. Både for målemetoder, måleutstyr og anmelder. Fair enough.

O.
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg er en person uten formell teknisk bakgrunn med en passe teknisk interesse(som går langt utover hifi-utstyr), jeg har glede av å lese målingene i Stereophile, og spesielt der de avviker fra det som oppleves av anmelder :D For det underbygger det jeg tror fast på; målinger av ymse slag kan fortelle en god del om egenskaper og kapasitet, men absolutt ikke alt. Målinger kommer stadig til kort når de mer subtile sidene av musikk-reproduksjon skal dokumenteres, ABX-metoder ser heller ikke ut til å være i nærheten av pålitelig - så vi sitter igjen med subjektive meninger. Og det er helt i orden. Jeg leser disse bladene som underholdning, og har stor glede av bl.a Fremers penn og andre.

Så når noe som måler fantastisk bra ikke låter bra, eller omvendt, så er det en bekreftelse på at det er langt å gå. Både for målemetoder, måleutstyr og anmelder. Fair enough.

O.
Det er vel den riktige blanding av metoder som gir oss det beste overblikket? Så spørs det også da hvor mye den enkelte søker av underholdning eller nytte fra slike magasiner ;) Til syvende og sist må man lytte og bestemme selv. For å slippe å lytte på alt utstyr som finnes der ute i verden, kan disse magasiner gi oss hjelp til prioritering.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes high-end fokuserer for mye på sære parametre - iallefall det jeg har hørt. Ikke noe mere musikalsk enn et komplett surroundanlegg i 2000 kronersklassen kjøpt hos Clas Ohlsson.
Ikke ofte jeg er enig med deg Gjest, ikke nødvendigvis uforbeholdent denne gang heller, men; du er inne på et interessant poeng, og et poeng som jeg selv har dvelet en hel del med.... nemlig; hva er vitsen med et musikksystem dersom det tar fokus BORT fra musikken og over på utenommusikalske lydmessige bi-aspekter?

Da mener jeg ting som i utgangspunktet ikke har med musikken å gjøre men kanskje mer med innspillingsteknikk og audiofile lydgleder; så som luft, rom, soundstage, bassdybde, detaljer, imponerende dynamiske utsving osv osv. Dette er imo ting som, når de blir for fokusert på av systemet, vil lede lytterens oppmerksomhet BORT fra musikken og over på lyden.

Jeg er personlig svært obs på dette når det gjelder valg av komponenter for eget bruk, men har en viss forståelse for at andre kanskje finner audiofile aspekter som dette fascinerende og ønsker å bruke tid og penger på å avle de frem.

Rekk ei hand i været alle som med hånda på hjertet kan si at de ALLTID setter seg ned foran systemet for å høre på et musikkstykke, og ALDRI lar sin oppmerksomhet dreie vekk fra musikkens poenger over til lydmessige delikatesser.

Jeg mener ikke med dette at luft, rom osv er uønsket, men at det imo er helt sekundært ift langt mer sentrale musikalske egenskaper så som f.eks evne til å portrettere pitchdefinisjon, frasering, intonasjon, rytme, PR&T, melodiføring osv osv. Og at man må passe på at balansen opprettholdes i musikkens favør, slik at ikke systemet til slutt blir et umusikalsk system med toppscore på alle hifiaspekter... da er det deg, musikken din og pengeboka som taper.

Mvh Vidar P
 
B

Back_Door

Gjest
Ikke ofte jeg er enig med deg Gjest, ikke nødvendigvis uforbeholdent denne gang heller, men; du er inne på et interessant poeng, og et poeng som jeg selv har dvelet en hel del med.... nemlig; hva er vitsen med et musikksystem dersom det tar fokus BORT fra musikken og over på utenommusikalske lydmessige bi-aspekter?

Da mener jeg ting som i utgangspunktet ikke har med musikken å gjøre men kanskje mer med innspillingsteknikk og audiofile lydgleder; så som luft, rom, soundstage, bassdybde, detaljer, imponerende dynamiske utsving osv osv. Dette er imo ting som, når de blir for fokusert på av systemet, vil lede lytterens oppmerksomhet BORT fra musikken og over på lyden.

Jeg er personlig svært obs på dette når det gjelder valg av komponenter for eget bruk, men har en viss forståelse for at andre kanskje finner audiofile aspekter som dette fascinerende og ønsker å bruke tid og penger på å avle de frem.

Rekk ei hand i været alle som med hånda på hjertet kan si at de ALLTID setter seg ned foran systemet for å høre på et musikkstykke, og ALDRI lar sin oppmerksomhet dreie vekk fra musikkens poenger over til lydmessige delikatesser.

Jeg mener ikke med dette at luft, rom osv er uønsket, men at det imo er helt sekundært ift langt mer sentrale musikalske egenskaper så som f.eks evne til å portrettere pitchdefinisjon, frasering, intonasjon, rytme, PR&T, melodiføring osv osv. Og at man må passe på at balansen opprettholdes i musikkens favør, slik at ikke systemet til slutt blir et umusikalsk system med toppscore på alle hifiaspekter... da er det deg, musikken din og pengeboka som taper.

Mvh Vidar P
Gode poenger!
Det finnes nok en del personer som er mer glad i High End enn i musikk..
Dersom anlegget ditt evner å få deg mer glad i musikk, da har anlegget gjort sin misjon. Jeg har personlig opplevd hvordan et bestemt High End anlegg fikk meg til oppdage på nytt de enorme kvaliteter i klassisk musikk. Mitt eget gamle anlegg var egentlig kun tilfredsstillende på mer hardtslående musikktyper.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
gode poenger, men for meg er det når alle "hi-fi" parameterne stemmer, jeg vikelig glemmer alt av teknikk og hi-fi. da...kan jeg bli henført til komponisten, og utøvernes innlevelse for å bare flyte med av det det dreier seg om. MUSIKKEN
Ikke ofte jeg er enig med deg Gjest, ikke nødvendigvis uforbeholdent denne gang heller, men; du er inne på et interessant poeng, og et poeng som jeg selv har dvelet en hel del med.... nemlig; hva er vitsen med et musikksystem dersom det tar fokus BORT fra musikken og over på utenommusikalske lydmessige bi-aspekter?

Da mener jeg ting som i utgangspunktet ikke har med musikken å gjøre men kanskje mer med innspillingsteknikk og audiofile lydgleder; så som luft, rom, soundstage, bassdybde, detaljer, imponerende dynamiske utsving osv osv. Dette er imo ting som, når de blir for fokusert på av systemet, vil lede lytterens oppmerksomhet BORT fra musikken og over på lyden.

Jeg er personlig svært obs på dette når det gjelder valg av komponenter for eget bruk, men har en viss forståelse for at andre kanskje finner audiofile aspekter som dette fascinerende og ønsker å bruke tid og penger på å avle de frem.

Rekk ei hand i været alle som med hånda på hjertet kan si at de ALLTID setter seg ned foran systemet for å høre på et musikkstykke, og ALDRI lar sin oppmerksomhet dreie vekk fra musikkens poenger over til lydmessige delikatesser.

Jeg mener ikke med dette at luft, rom osv er uønsket, men at det imo er helt sekundært ift langt mer sentrale musikalske egenskaper så som f.eks evne til å portrettere pitchdefinisjon, frasering, intonasjon, rytme, PR&T, melodiføring osv osv. Og at man må passe på at balansen opprettholdes i musikkens favør, slik at ikke systemet til slutt blir et umusikalsk system med toppscore på alle hifiaspekter... da er det deg, musikken din og pengeboka som taper.

Mvh Vidar P
 
S

slowmotion

Gjest
.... nemlig; hva er vitsen med et musikksystem dersom det tar fokus BORT fra musikken og over på utenommusikalske lydmessige bi-aspekter?
Godt sagt. Og jeg er helt enig.

Da mener jeg ting som i utgangspunktet ikke har med musikken å gjøre men kanskje mer med innspillingsteknikk og audiofile lydgleder; så som luft, rom, soundstage, bassdybde, detaljer, imponerende dynamiske utsving osv osv. Dette er imo ting som, når de blir for fokusert på av systemet, vil lede lytterens oppmerksomhet BORT fra musikken og over på lyden.
Hmmm, IMHO er dynamikken vesentlig for å formidle musikken.
Ellers er jeg enig.





;)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Jeg tillater meg aa hevde at dere er svaert saa generelle naar dere paastaar at de fleste highend tilvirkere sitter aa hemmeligholder kompetanse og loesninger! I min jakt etter aa laere mer som DIY'er, og i soeken ettet loesninger, har jeg ubeskjedent sendt hoeflige spoersmaal til flere av dem som vi regner som "guruer" i bransjen. Selvfolgelig er det noen av dem som ikke svarer i det heletatt, og noen faa andre som svarer avvisende, men hovedsaklig har jeg blitt moett meget positivt. De deler rundhaandet av sin kunnskap og loesninger, og sender gjerne ogsaa foerspoersler om hvordan det virket, og vil vite hvordan loesningen virket i sammenheng med hvilke andre komponenter.
Min erfaring er at man ofte selv maa ta ansvar for hvilke svar man faar!

At hifipressen tidvis lar seg til de grader rive med av fete prislapper og hoystatus-navn, at de ikke lytter kritisk, det er jeg helt ening i.
Og selvfolgelig er vi raske til aa le hoyt av dem.
Man kan gjerne hevde av det er deres jobb og vaere analytiske og ikke la seg prege av slike ting.
Men er vi saa velig mye bedre selv. Jeg har sikkert gaatt i samme fella om jeg gaar tilbake gjennom gamle traader her paa hfs, og det kan nok flere av dere andre innromme ogsaa.
Se bare paa innleggene i kabeltraadene:)
Jeg har provd mange av DIY oppskriftene som anbefales som "superkabler". Jeg har flettet, tvinnet, og loddet, og til og med testet andres vidunderprodukter. De fleste av dem fungerer mindre bra de 15 aar gamle VDH kablene jeg kjopte for 800,-!
Likevel hoerer "podusenten" magi.
Er det noen som kjenner seg igjen?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det som selvsagt er det springende punktet her er om testeren styres av forventning eller om det er kvaliteter ved en defekt CD-spiller til 200' som ikke framkommer i målinger. Det hadde vært interessant å puttet et produkt til 5.000 inn i tilsvarende eksklusive kabinetter og notert seg subjektiv score i samme magasin.

-k
Nå tester vel MF såpass mye dyrt utstyr at forventninger nepper er en avgjørende faktor.
 
K

knutinh

Gjest
Nå tester vel MF såpass mye dyrt utstyr at forventninger nepper er en avgjørende faktor.
Er det bare pris som kan tenkes å skape forventning?

-k
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Se bare paa hvor mye spenningsfoerende middelmaadighet som frambys som HIGHEND paa bruktboersen!
Kan man ikke ha en viss forventning til at de som frekventerer dette forumet skal inneha en viss ekspertise?

mao. kanskje vi ikke er saa mye bedre her paa forumet enn dem vi er veldig raske til aa henge ut!

Veldig mange av de samme "expertene" hadde nok mer enn gjerne tatt MF som jobb som anmelder ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Jeg vil bare spørre om en ting jeg da:
Hvorfor er det INGEN som stiller seg kritisk til måten utstyret blir målt på?
Nå skal ikke jeg prøve å lage noen stor diskusjon her, men vi er kritiske til testeren (han som hører), vi er kritiske til levrandøren, forhandleren, importøren, men han som sitter å måler har topp utstyr og gjør aldri noe gæli?
Mange sier målinger og tester ikke stemmer overens alltid, og jeg vil nok legge meg i den gata. Faktisk så dri*er jeg i om utstyret mitt har målt dårlig, eller om noen testere mener den suger, jeg liker musikken den reproduserer godt ;D

PK
 
T

tjn

Gjest
Jeg vil bare spørre om en ting jeg da:
Hvorfor er det INGEN som stiller seg kritisk til måten utstyret blir målt på?
Nå skal ikke jeg prøve å lage noen stor diskusjon her, men vi er kritiske til testeren (han som hører), vi er kritiske til levrandøren, forhandleren, importøren, men han som sitter å måler har topp utstyr og gjør aldri noe gæli?
Mange sier målinger og tester ikke stemmer overens alltid, og jeg vil nok legge meg i den gata. Faktisk så dri*er jeg i om utstyret mitt har målt dårlig, eller om noen testere mener den suger, jeg liker musikken den reproduserer godt ;D

PK
Ja hvem kontrolerer kontroløren?
 
K

knutinh

Gjest
Hva forventer man egentlig ut fra en slik test?

Hvis man kun stoler på egne ører og mener at lyd er en 100% personlig opplevelse så må jo hele hifiblad-bransjen være relativt uinteressant?

Hvis man bruker slike tester som en form for "forhånds-siling" så stoler man jo uansett nok på testen til at man eksluderer potensielt gode produkter fra egen lytting?

Hvis man mener at testere greier å være tilnærmet objektive når de kritiserer/lovpriser produkter, men er skeptisk til om de som utfører målinger kan stoles på så må man jo spørre seg om hvorfor?

Hvor mange her er i stand til å se noe nyttig ut fra en måling av thd+n, frekvensrespons, jitter el. lign? Hvor mange mener at den har noe, mye, eller ingen relevans for det vi hører?

Hvor mange mener at forskjellene mellom produkter til over x tusen kroner er kun kosmetisk farging eller placebo-basert ønsketenkning? Finnes det noen terskel hvor gjengivelses-kjeden overstiger det vi har sanser til å skille?

-k
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vår hjemlige presse nøyer seg jo med bilder tatt i 45 graders vinkel, foruten endeløse floskler i omtalen - omtrent som en Knut Borge på syre.
;D ;D ;D
 
Topp Bunn