Høyttalere High end høyttalere - vår tids tulipanmani?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    La oss unngå skyttergravene nå da. Please... :rolleyes:
    Ikke noe skyttergrav her, bare litt mannlig knuffing. Slik binder man tette bånd og brorskap.;)
    Selv om DIYerene er vanskelige å trekke opp enn kjøpefolket må du tenke på at de har litt større grunn til å bli vondbråtne enn kjøpefolket. Har forresten sett så mye imponerende DIY bygg her inne i alle fasonger at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Sier seg selv at det er stas å handle møbel med lyd som er dyrt.
    Så, ja nei.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Tar med en liten historie fra gamle dager. En mann med T-Ford fikk bank i motoren og reiste til smeden med bilen (bilverksted var ikke oppfunnet enda). Smeden kikket nedi motoren en stund og gikk så og hentet en bitteliten hammer, deretter bøyde han seg over motoren og ga ett hardt slag. Da kunden startet motoren var ulyden borte. Så kom oppgjørets time og smeden forlangte kr 50,- for jobben, dette var da fryktelig dyrt for ett hammerslag sa kunden, hvorpå smeden svarte at hammerslaget bare koster 5,- men at det å vite hvor man skulle slå sto for resten av regningen. Moralen er at kunnskapen om hvordan man skal lage en god høyttaler koster mye mere en materialene som går med.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    En litt dårlig tilpasset bit glava og treverk som spriker er kanskje litt i andre enden enn forventning om englehår og whatever åndssvakt tullete bruk av remedier. Alle skjønner at det er resultatet som teller men det på bildet kunne ikke falt meg inn å beskrive som OK håndverk
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde reagert selv. Rent estetisk kunne jeg gjort en mye bedre jobb selv.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sikker på på at platene i indre kabinett skal ha kontakt med hverandre?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er det noe jeg har misforstått her? For jeg har aldri kikket inni noe som helst som ikke har hatt en dertil egnet inspeksjonsluke lett tilgjengelig - verken høyttalere, forsterkere, PCer, oppvaskmaskiner, eller you name it..... Vel det finnes høyttalerkabinetter laget av glass - her har man vel et slags innsyn, da.....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.487
    Antall liker
    84.309
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Spiller ingen rolle hva som er inni kassa, da det er hva som kommer ut som er det viktigste
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere koster nok mer enn det dem er verdt i kroner og ører. Prisene hadde nok kunnet sett helt anneledes ut om hver modell hadde blitt solgt i mange tusen eksemplarer. Tror egentlig ikke konstruktører får særlig betalt for tiden det tar å utvikle en høyttaler. Kan gå flere år fra en starter på utvikling til ferdigstilling av et salgbart produkt. Samtidig kjøper en et kvalitetsprodukt, varer det gjerne i 20 år pluss. Da blir ikke prisen riktig så gærn.
    For min del handler det mer om den gode lydopplevelsen. Den er på mange måter ubetalelig. Trenger ikke anlegg til milioner for å kunne nyte musikken, men det handler for min del om å få best mulig samspill mellom alle komponenter og rommet. Hørt ganske rimelige ting spille nydelig, mens dyrt dårlig (tilpasningsproblem)
    Musikk og stereo er mer enn hobby, det er rett og slett medisin i en travel hverdag.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Respons høyttalere måler meget godt, med jevn frekvensgang. Hver enkelt høyttaler måles og delefilteret spesialtilpasses. En tidkrevende prosess. Respons høyttaler kasser har en form som er slik av en grunn. Lyden - ikke utseende. At Reidar Persson er seriøs og opptatt av lydkvalitet er det liten grunn til å betvile.

    Det finnes mange eksempler på ublu HT prising. Respons er ikke ett av dem IMO.
    Har Respons selv og er svært glad for at jeg i sin tid fant disse etter en lang vandring. Vet at dette gjør at jeg ikke anses som nøytral.
    So be IT - det er min ærlige mening.


    Final
     
    Sist redigert:

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    Er det noe jeg har misforstått her? For jeg har aldri kikket inni noe som helst som ikke har hatt en dertil egnet inspeksjonsluke lett tilgjengelig -
    når det gjelder damer, kan det lønne seg å være litt ekstra grundig/nysgjerrig selvom området er nei nei :cool:
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Respons høyttalere måler meget godt, med jevn frekvensgang. Hver enkelt høyttaler måles og delefilteret spesialtilpasses. Respons høyttaler kasser har en form som er slik av en grunn. Lyden - ikke utseende. At Reidar Persson er seriøs og opptatt av lydkvalitet er det liten grunn til å betvile.

    Det finnes mange eksempler på ublu HT prising. Respons er ikke ett av dem IMO.
    Har Respons selv og er svært glad for at jeg i sin tid fant disse etter en lang vandring. Vet at dette gjør at jeg ikke anses som nøytral.
    So be IT - det er min ærlige mening.




    Final
    ^
    Klart dèt:)
    Litt slemt.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Det fine er at det finnes så mange produsenter å pelle i filler.
    Men hva er hensikten gutter.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tar med en liten historie fra gamle dager. En mann med T-Ford fikk bank i motoren og reiste til smeden med bilen (bilverksted var ikke oppfunnet enda). Smeden kikket nedi motoren en stund og gikk så og hentet en bitteliten hammer, deretter bøyde han seg over motoren og ga ett hardt slag. Da kunden startet motoren var ulyden borte. Så kom oppgjørets time og smeden forlangte kr 50,- for jobben, dette var da fryktelig dyrt for ett hammerslag sa kunden, hvorpå smeden svarte at hammerslaget bare koster 5,- men at det å vite hvor man skulle slå sto for resten av regningen. Moralen er at kunnskapen om hvordan man skal lage en god høyttaler koster mye mere en materialene som går med.
    Hvis man ser hva DIY'ere synes om sammenstilling av musikkservere og markedsprising av disse, så er vel all prising av høyttalere utover kost-pluss å regne som oligark-priser? >:D
     
    A

    ANM

    Gjest
    La oss unngå skyttergravene nå da. Please... :rolleyes:
    Ikke noe skyttergrav her, bare litt mannlig knuffing. Slik binder man tette bånd og brorskap.;)
    Selv om DIYerene er vanskelige å trekke opp enn kjøpefolket må du tenke på at de har litt større grunn til å bli vondbråtne enn kjøpefolket. Har forresten sett så mye imponerende DIY bygg her inne i alle fasonger at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. :)
    Har stor respekt for DIYere jeg, men ingen av dem bør slå seg for hardt på brystet før finishen er gjennomført skikkelig. Men du har rett, slike som meg som bare kjøper bør gå stille i gangen og helst holde meg for god til å mene noe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Attende i min stormfulle ungdom hadde eg kjøpt ein flott, engelsk rørforsterkar, som brått slutta å fungere. Det var vanskeleg å få dei lokale reparatørane til å ta jobben med å få han i gang att, så eg gjekk til ein kompis av ein kompis og spurde - jaudå, han skulle prøve.

    Etter eit kvarter hadde han funne feilen og ordna opp ved hjelp av loddebolt. Mannen var gitarist, og ein habil loddeboltsvingar. Han hadde mellom anna bygd eigne forsterkarar (med rør) til gitarbruk, og lurte fælt på kva eg brukte denne dingsen til - var det PA? Eg fortalte at det var til stereoanlegget, og då ville han naturlegvis vite kva eg hadde betalt for vedunderet.

    - Eg fekk han svært rimeleg, fortalde eg. Berre 16 000
    - 16000? ER DU GAL? Var responsen frå min nyvunne kamerat. Ein slik skal eg klare å bygge for 3000. Iallfall 4000.
    - I så fall skal vi starte fabrikk, sa eg. Og søkte Distriktenes Utbyggingsfond (Ein hyggjeleg, no nedlagt institusjon som skulle skape arbeidsplassar) om ein mindre sum. Kameraten bygde tre prototypar, derav ein svært god, som berre vog 16 kg (forsterkaren min var 43) og med same spesifikasjonar og minst like gode lydeigenskapar som det eg hadde heime. Men kabinettet var stygt, og vi var ikkje fornøgde med designet. Og kvar skulle desse forsterkarane seljast? Eventuelle positive spesialbutikkar ville gjerne ha avanse. Og det ville vi og, naturlegvis..

    Så var tida inne til å investere. Vi kunne få eit gunstig lån, og starte produksjon av ein 0-serie på 10 forsterkarar som kunne Nemko-godkjennast og deretter prøvast i marknaden. Men så sprakk yappebobla på 80-talet, og eg vart pappa, og fekk meg 100% stilling som lærar. Og glad var eg.

    DIY er etter dette ikkje noko for meg. Eg vil kjøpe skinande, blanke dingsar.

    Vi kunne kanskje omsett desse forsterkarane for 16000, men vi hadde neppe helde ut så lenge, tenkjer eg i ettertid. Men kameraten har ein forsterkar han har bygd sjølv, og som han har fått DU-tilskot til.
     

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    Ønsker at et par ting være sagt:

    1. Respons høyttalere er noe det beste jeg har kommet over - uansett prisklasse

    2. Den uheldige høyttaleren som jeg dissekerte (etter inntak av et par glass med whiskey) er en Respons Grand fra 1990 tallet tror jeg.

    3. Denne gamle høyttaleren spilte på utrolig vis langt bedre enn ett annet nytt par (fra et annet merke) som stod ved siden av, og som har prislapp av en nybil.

    4. Reidar Persson er en av de 2 personene jeg respekterer mest innen hifi verden (den andre er Nelson Pass). Aldri møtt ham, så ingen kameraderi her.

    5. Det er ikke meningen å dra Respons / Reidar Persson inn i dette. Det jeg ville få fram er den nesten latterlige høye prisen mange high end høyttalere der ute bekoster seg vs innhold som ikke er verdt mer enn ett par gamle lakksko.

    6. Ja. Vil det eller ei.. Vi hifi freaks er alle inni i en tulipan boble
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    En komisk tråd dette her! Hva skulle være inni høyttalern for at trådstarter skulle bli fornøyd?
    Kanskje noe ala dette her?

    He, he.... bare for å gjøre det så dyrt som mulig mener du?


    Vel, det er det samme inni de fleste høyttalere, inkludert Magico; mest luft, avstivere, delefilter, dempemateriale, kabler og baksiden av elementene inni egne kammere. Hva mer trengs? Evt forsterkere om høyttalern er aktiv.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Du har så rett, møbelkunst og audiogenialtet går ikke alltid hånd i hånd.
    Men kommer som alltid an på øret som ser det der.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Vel, det er det samme inni de fleste høyttalere, inkludert Magico; mest luft, avstivere, delefilter, dempemateriale, kabler og baksiden av elementene inni egne kammere. Hva mer trengs? Evt forsterkere om høyttalern er aktiv.
    ....... Neida - ta toget!
    Alt som trengs er element, support og luft - for oss open baffle folk.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker at et par ting være sagt:

    1. Respons høyttalere er noe det beste jeg har kommet over - uansett prisklasse

    2. Den uheldige høyttaleren som jeg dissekerte (etter inntak av et par glass med whiskey) er en Respons Grand fra 1990 tallet tror jeg.

    3. Denne gamle høyttaleren spilte på utrolig vis langt bedre enn ett annet nytt par (fra et annet merke) som stod ved siden av, og som har prislapp av en nybil.

    4. Reidar Persson er en av de 2 personene jeg respekterer mest innen hifi verden (den andre er Nelson Pass). Aldri møtt ham, så ingen kameraderi her.

    5. Det er ikke meningen å dra Respons / Reidar Persson inn i dette. Det jeg ville få fram er den nesten latterlige høye prisen mange high end høyttalere der ute bekoster seg vs innhold som ikke er verdt mer enn ett par gamle lakksko.

    6. Ja. Vil det eller ei.. Vi hifi freaks er alle inni i en tulipan boble

    Ja deter er Respons Grande fra 90 tallet. Prisen på et par den gangen var ca 32000,- Jeg fekk mine for 28000,-
    Og mye har skjed siden den tiden, bare Beryllium diskantene koster kr 4.898,00 (ink. mva) pr stk i dag og bare Multicap kondisatorne i diskanten ligger på ca 3000,- pr høytaler, til slutt blir det noen kroner for et par med høytalere, så er det vel slik i dag at det er ingen som bygger høytalere og selger disse med 0 i forteneste. ;)

    IMG_0619.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    La oss unngå skyttergravene nå da. Please... :rolleyes:
    Ikke noe skyttergrav her, bare litt mannlig knuffing. Slik binder man tette bånd og brorskap.;)
    Selv om DIYerene er vanskelige å trekke opp enn kjøpefolket må du tenke på at de har litt større grunn til å bli vondbråtne enn kjøpefolket. Har forresten sett så mye imponerende DIY bygg her inne i alle fasonger at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. :)
    Har stor respekt for DIYere jeg, men ingen av dem bør slå seg for hardt på brystet før finishen er gjennomført skikkelig. Men du har rett, slike som meg som bare kjøper bør gå stille i gangen og helst holde meg for god til å mene noe.
    Jeg synes det finnes flotte DIY høyttalere på forumet jeg. Noen nevnt, mange glemt. :)
    Hvor godt de hadde klart seg i lyd pr krone hvis man hadde inkludert timepris på arbeidet er jeg litt mer usikker på.

    Oddone.jpg
    Linesource.jpg
    Asbjørn.jpg
    hatohorn.jpg
    Vidar.jpg
    Extrema.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Disse høyttalerne til Asbjørn (bilde 3) ville nok være nærmere 7 sifre enn 5 sifre med tilbehør, hvis de skulle være i ordinært salg.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et lite regnestykke..... Jeg bygde mine egne HT tidlig på 90-tallet, og tro det eller ei - de ligner ikke så lite på Respons. Jeg hentet min "inspirasjon" på formen fra en JBL, som jeg ikke hukse navnet på ,- Respons og Reidar Persson hadde jeg faktisk ikke hørt om da. Jeg brukte vel 5-6000 kr i deler i 1990, - elementer, deler, plater, finer etc. - Jeg stod for konstruksjonen og sammen med en snekkerkompis bygde vi to sett. Jeg er orøvrig en nokså habil hobbysnekker og har tilgang på et godt verksted.
    Jeg brukte vel noen hundre timer med beregninger, tegninger ( ingen CAD tilgjengelig da ). La oss anta at jeg brukte 300 timer. Hvilken timepris skulle jeg få regne? som firma - hvis jeg skulle leve av dette - 200 kr/t hadde vært en grei, men ikke høy pris, den gang da. Da har jeg 60.000 bare i arbeid. Om dette hadde resultert i en produksjon av - la oss anta 20 sett - så er kansje 200 timer ren utvikling og 100 t håndproduksjon av et par kabinetter. Et snekkerverksted hadde kanskje produsert kabinettene for 5000kr/ par?? Det gir en omtrentlig produksjonspris av 8-10.000 kr/par. Så skal dette selges gjennom en forhandler.....
    30.000/par for Respons tidlig på 90-tallet er absolutt ingen upris - heller tvert imot.

    Jeg tror at de som ikke har bygd noe sjøl, høyttalere eller forsterkere, og er uten komponentkunnskap, har en urealistisk forventning til både priser og komponentvalg. Magiske komponenter finnes ikke - bare gode kvalitetsdeler med en mulig høy, men ikke ublu pris. Det har derimot voodoo-komponentene. Jeg har brukt mange timer med å leite opp feks kondensatorer med spesielle egenskaper, til rep av høykvalitets datamottakere og andre sære måleinstrumenter hvor komponentegenskaper er kritiske. Jeg tror ikke en pytt på at en "håndrullet" kondensator har bedre egenskaper enn en maskinprodusert kvalitetskondis - heller tvert imot.
    Dersom lyden endrer seg ved komponent eller kabelbytte har det skjedd noe- så lenge kildesignalet fortsatt er det samme, har det nødvendigvis skjedd en endring i forvrengingssituasjonen - verre eller bedre er i utgangspunktet legio - en forandring er det. Når folk liker Perssons kreasjoner må det jo være for at de lyder godt??
    Da har jeg vesentlig større problemer med å akseptere en "mod" av internkabling til 50-100.000 - ( OHCs mod i snake-oil tråden, eller Skogrand-mod'en som ble omtalt i fjor). Det bør være innlysende for enhver med alminnelig teknisk omløp i huet at dette er rein svada på grensen til svindel - i allefall prismessig.
    10m 2,5 kvm gulltråd koster til sammenligning et stede mellom 60-100.000 om noen skulle være dumme nok til å foreslå det....
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ok, ok så var det noen flere da...;)
    He he, ikke så få heller. :D


    Vis vedlegget 434264
    Ikke for å ta æren fra Terje på noen som helst måte for han har lagt ned mye arbeid i de, men det der er orginale JBL kabinett og stort sett orignale JBL deler. DIY biten består i å sette det sammen, lage en del av delene og få det til å se så sinnsykt bra ut til slutt. Men skulle en gjort alt fra bunn av selv, inkl kabinett hadde det vært enormt mye mer arbeid
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke høyttalere skiller seg ut i negativ forstand i denne bransjen i forhold til tullepriser kontra kvalitet. I tillegg til å ha åpenbare lydmessige forskjeller har høyttalere også den fordelen at man både kan se og føle på reelle kvalitetsforskjeller mellom de forskjellige produktene.

    Elektronikk og kabler derimot kan det være vanskeligere å rettferdiggjøre de enorme forskjellene i pris kontra kvalitet. Det er en tråd her inne som viser hvor billig noen luringer som Asbjørn og Armand kan lage forsterkere som overgår det meste på konsumentsiden uansett pris.

    Likevel synes jeg ikke høyttalere skal få gå helt klar av kritikk, for det er nok av tilfeller der produsenter skifter ut en membran, kaller høyttalerne "mk2" og relanserer til 30% høyere pris.
    Monitor audio og den nye platinum serien er et godt eksempel her.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg synes ikke høyttalere skiller seg ut i negativ forstand i denne bransjen i forhold til tullepriser kontra kvalitet. I tillegg til å ha åpenbare lydmessige forskjeller har høyttalere også den fordelen at man både kan se og føle på reelle kvalitetsforskjeller mellom de forskjellige produktene.

    Elektronikk og kabler derimot kan det være vanskeligere å rettferdiggjøre de enorme forskjellene i pris kontra kvalitet. Det er en tråd her inne som viser hvor billig noen luringer som Asbjørn og Armand kan lage forsterkere som overgår det meste på konsumentsiden uansett pris.

    Likevel synes jeg ikke høyttalere skal få gå helt klar av kritikk, for det er nok av tilfeller der produsenter skifter ut en membran, kaller høyttalerne "mk2" og relanserer til 30% høyere pris.
    Monitor audio og den nye platinum serien er et godt eksempel her.
    Synes vi skal sette noen skiller her. Vi snakker faktisk om to forskjellige hobbyer under samme paraply.

    Tro det eller ei holdt jeg også primært på med DIY og hjemmemodding og har kjelleren full av halvferdige prosjekter. Har også sittet månedsvis og tegnet, simulert og testet egne kretser. Så jeg vet hvor altoppslukkende og tidkrevende den sporten er.

    At Armand og Asbjørn har en egen visjon de ønsker å realisere er en ting, men å påstå at dette overgår det meste av det kommersielle blir en meningsløs påstand, all den tid det de driver med ikke er kommersielt. Kostnadene de legger ned i timer overgår nok forøvrig også mye av det kommersielle.

    Nei, bestrider påstanden om at DIY er en billig snarvei til det ypperste og at vi som sitter med markedsgods er sekunda entusiaster. Lov å beundre flinke folk, men skill snørr og bart!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke høyttalere skiller seg ut i negativ forstand i denne bransjen i forhold til tullepriser kontra kvalitet. I tillegg til å ha åpenbare lydmessige forskjeller har høyttalere også den fordelen at man både kan se og føle på reelle kvalitetsforskjeller mellom de forskjellige produktene.

    Elektronikk og kabler derimot kan det være vanskeligere å rettferdiggjøre de enorme forskjellene i pris kontra kvalitet. Det er en tråd her inne som viser hvor billig noen luringer som Asbjørn og Armand kan lage forsterkere som overgår det meste på konsumentsiden uansett pris.

    Likevel synes jeg ikke høyttalere skal få gå helt klar av kritikk, for det er nok av tilfeller der produsenter skifter ut en membran, kaller høyttalerne "mk2" og relanserer til 30% høyere pris.
    Monitor audio og den nye platinum serien er et godt eksempel her.
    Synes vi skal sette noen skiller her. Vi snakker faktisk om to forskjellige hobbyer under samme paraply.

    Tro det eller ei holdt jeg også primært på med DIY og hjemmemodding og har kjelleren full av halvferdige prosjekter. Har også sittet månedsvis og tegnet, simulert og testet egne kretser. Så jeg vet hvor altoppslukkende og tidkrevende den sporten er.

    At Armand og Asbjørn har en egen visjon de ønsker å realisere er en ting, men å påstå at dette overgår det meste av det kommersielle blir en meningsløs påstand, all den tid det de driver med ikke er kommersielt. Kostnadene de legger ned i timer overgår nok forøvrig også mye av det kommersielle.

    Nei, bestrider påstanden om at DIY er en billig snarvei til det ypperste og at vi som sitter med markedsgods er sekunda entusiaster. Lov å beundre flinke folk, men skill snørr og bart!
    Pfff!

    Nå skal jeg kjøpe meg et par benkeplater fra Ikea og noen Seas-elementer og bygge meg noen åpen baffel-høyttalere som skal låte helt himmelsk, så kan du sitte der med de danske hyllevarene dine! Hah! ;)

    Neida. Du har nok rett. For de fleste av oss som er litt fingernemme, kan nok DIY gi god lyd for ganske lite penger, men med ganske labert utseende og med masse brukt tid. For noen få kan det også bli veldig pent. Det er ikke utenkelig at for å nå "det ypperste" er et visst monn av DIY den korteste veien til målet, men da blir det selvsagt heller ikke billig.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Neida. Du har nok rett. For de fleste av oss som er litt fingernemme, kan nok DIY gi god lyd for ganske lite penger, men med ganske labert utseende og med masse brukt tid. For noen få kan det også bli veldig pent. Det er ikke utenkelig at for å nå "det ypperste" er et visst monn av DIY den korteste veien til målet, men da blir det selvsagt heller ikke billig.
    Som jeg sa til Trompet er ikke DIY sammenlignbart før finishen er på plass. Skulle jeg klonet mine egne høyttalere kunne jeg enten oppsøke en dyktig møbelsnekker med cnc eller kjøpt alt verktøyet selv og øvd meg. Delefilter skulle jeg nok klart å klone enkelt, men elementene blir det verre med. Da måtte jeg kjøpt ferdig eller prøvd og feilet i 10 år. Aluminiums detaljene og de 4 sidepanelene hadde krevd andre fagfolk igjen. Så var det lakkering....

    Da kloner jeg altså et ferdigutviklet produkt med veil 160000,- Om jeg skulle laget noe eget fra schratch, hadde jeg vel måtte lage flere halvferdige prototyper før jeg hadde investert i ovennevnte prosess med tanke på endelig finish.

    Som sagt, å innbille folk at DIY kan måle seg med kommersielle produkter på pris/kvalitet er faen meg latterlig!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sammenliknbart og sammenliknbart....

    Man kan jo velge å prioritere ned utseendet, eller jobbe seg rundt det.

    Se på hjemmekinobyggerne som kan gjemme greiene bak baffelvegger og lydtransparente lerreter, f.eks. Da gjør det jo ikke noe om subbene er stygge sponplateklosser med synlig sparkel og treskruer.

    ...Og ser du på bildet av Asbjørns (fantastiske) høyttalere over her, ser du kanskje benken mellom dem. Den er "more than meets the eye", f.eks.

    Men det er selvsagt ikke det samme som en butikkjøpt sub i edle tresorter og møbelfinish.

    Og klart: Skal man kopiere ting med litt outrert design, blir det vanskelig med det håndverktøyet man normalt er oppsatt med. ...Men det MÅ man jo ikke. Kanskje en hjemmebygger er helt fornøyd med en rektangulær kassehøyttaler?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn