Høyttalere High end høyttalere - vår tids tulipanmani?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mirage

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    79
    Men man må jo ta utgangspunkt i at kjøpere har tatt en vurdering ift hva rett markedspris på et gitt produkt er?
    Et fritt marked gjør jo at man selv velger hva man vil bruke trygda på, og kjøper man utstyr der det finnes flere tusen produkter å velge i, så er det vel opp til hver enkelt å vurdere hva "det beste kjøpet" er?

    Kjøper man da en høyttaler, så velger jeg å tro at det er fordi det var akkurat den man syns låt best innenfor prisnivået man opererer i. Om denne lyden er oppnådd vha relativt enkle prinsipper, så forandrer jo ikke det at innenfor prisnivået, så var dette produktet det man syns låt best.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg synes i utgangspunktet at innmaten i Perssons høyttalere er en ikke-sak. Synes bare at han skal være litt forsiktig med å antyde at et forseggjort ytre og eksotiske materialer er et negativt tegn i tiden all den tid han selv siden oppstart har menget seg med luringer. Ja, det er ikke vanskelig å se hvor han har hentet inspirasjon for sine filtrerte, Furutech smykkede signalkabler fra....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Unasett mener jeg det er et viktig poeng hvorvidt en tilsynelatende alt for dyr høyttaler låter like godt som sine tilsynelatende passe dyre konkurrenter. Gjør de ikke det, har de ikke livets rett, og vil forsvinne fra markedet, smått om senn.

    Lydmessig sett, er de omtalte høyttalerne konkurransedyktige så det holder. I tillegg omtales altså høyttalere som er 25 år gamle. Dermed er det vel min oppfatning at trådstarter har snublet litt på startstreken.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Det er lett å forstå at man kan bli skuffet når et dyrt produkt ser såpass enkelt ut innvendig. For en tid tilbake gikk en lignende diskusjon angående Harbeth, etter at et hifi-blad hadde vist bilde av innsiden.
    Men poenget er jo hvilken lyd man klarer å få ut av det.
    Hvis man skal avskrive denne "innmaten" som dårlig fordi den er stygg, så må man jo kunne vise til at vakrere innmat fra andre leverandører faktisk låter bedre. Utseendet på innmaten er jo ikke veldig interessant i seg selv.
    Folk som har hørt Harbeth og Respons er vel i all hovedsak enig i at dette absolutt er produsenter som leverer meget god kvalitet, helt i toppsjiktet i sine respektive prisklasser.

    Det virker jo selvfølgelig at slike produkt kunne vært billigere hvis produsentens volum var større. Likevel er det ingen klar tendens til at de største høyttalerprodusentene jevnt og trutt klarer å levere bedre produkter enn de små i samme prisklasser.

    Skal man følge logikken om at større blir billigere, så burde selskaper som B&W, Wilson, Focal, Dynaudio, Dalo osv knuse likt prisede produkter fra småprodusenter som Respons og Harbeth. Men det virker ikke som de klarer det. I store firmaer tjener man gjerne en del på volum, men taper ofte mye av dette igjen på administrasjonskostnader, høyere lønnsomhetskrav osv.

    Og så er det nok noe med at selv om et firma blir stort, så er det gjerne kunnskapen til én konstruktør som faktisk avgjør hvor gode produktene blir. I et lite firma kan denne ene personen kanskje få enda mer tid og frihet til å følge sine ideer hele veien i noen helt få produkter. Hos større produsenter skal det gjerne lanseres stadig nye serier og stadig nye utgaver, som tar fokus vekk fra å perfeksjonere som få modeller over tid.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Men, prøv å snekre sammen en høyttaler hjemme som spiller bedre... Det er helheten som teller, og her faller det meste av DIY igjennom mot velkonstruerte høyttalere fra de beste aktørene. Enkeltparametre og eksotiske drivere er ikke verdt en dritt så lenge ikke alt henger sammen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er ikke lett å konkurrere med lydkvaliteten pr krone Reidar tryller ut av sine kreasjoner ved hjelp av individuell tilpassning i forhold til mer samlebåndsproduksjon.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er ikke lett å konkurrere med lydkvaliteten pr krone Reidar tryller ut av sine kreasjoner ved hjelp av individuell tilpassning i forhold til mer samlebåndsproduksjon.
    Det er definitivt mitt inntrykk også, etter å ha hørt flere utgaver av høyttalerne på en lang rekke eksotisk high-end-utstyr i årenes løp.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Undrer litt på hva folket forventer seg.

    Hør på pianolakkerte, mange-elements høyttalere fra Kina, sammenlign dem med tilsynelatende enkle og kjedelige to-elements høyttalere fra mindre entusiastprodusenter, og spør deg selv hva som spiller musikk.

    Selvsagt reflekterer ikke innmaten prisen på en høyttaler som er finpusset og innjustert i 30 år. Derimot reflekterer prisen den kostnaden det er å bygge kabinetter, leie lokaler, å gi seg selv lønn, ha en firmabil, det dekker transport og innkjøp av maskiner.... i det hele tatt. Det koster å holde seg flytende.

    Serieproduksjon av tusenvis enheter er noe helt annet. Det er ingen som blir lurt, esoterisk hifi koster som det gjør fordi vi er et lite antall kunder som ønsker oss kun det beste. det du betaler for er den gleden det gir deg å oppleve musikken så nært og tilstede i egen stue.

    Vi burde applaudere folk som Reidar Persson og Knut Øystein Lauvland, i stedet for å skape unødig tvil om deres motivasjon og evne til å skape gode produkter.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var vel noenlunde det samme jeg sa i en tidligere post.
    Bare med andre ord
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Folk har generelt mange penge, og hobby samt hus koster lige præcis SÅ meget, folk overhovedet har råd til at betale.

    Er glad for mine HT blev købt i 1985.
    De ikke bare lyder bedre men holder sikkert også længere endnu, end nye ht. (med indbygget holdbarhed på omk 10år.:mad:)
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Kan jeg spørre hva slags job du har.
    Siden din bransje tydlig hvis er den eneste som får lov å tjene penger.
    Syntes der er upassende å beskylde butikker og importører for prisfest.
    Unntak finnes alltid, det blir feil å sette disse som standard.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvilken pris en vare får dreier seg ikke alltid om kostnader. Mange prissetter en vare etter hva markedet tåler og hvilket image man ønsker å gi. Setter man en lav pris for å prøve å være i nærheten av massemarkedet så synker imaget betydelig. Tror derfor mange småprodusenter helt bevisst klemmer til mot uante høyder både for å tjene mer og for å opprettholde imaget som sofistikert Hi-End.
    Vi er noen jålekopper alle sammen og eiergleden henger ofte sammen med pris og status.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er sagt mye klokt her allerede. Jeg er jo generelt allergisk mot overpriset hifi-utstyr. Men akkurat her kan jeg ikke se hva som gjør høyttalerne spesielt overpriset. I en passiv høyttaler er det langt på vei delefilteret som ER høyttaleren - som avgjør om den høres bra eller dårlig ut. I tillegg til ting som kabinett, drivere, og hvordan alt passer sammen. At en passiv høyttaler bare består av kabinett, delefilter, elementer og isolasjon/demping... hva ellers skulle den bestå av, liksom?

    Sånn ellers er vel min følelse at man får absolutt mest for pengene i den rimeligere delen av hifi-segmentet ved å gå for masseproduserte saker. JBL LSR308 høres i mine ører bedre ut enn mye tradisjonell hifi til 20-30 tusen. Samme gjelder en del andre masseproduserte monitorer (EVE SC208 feks). Men når man kommer høyere opp i pris, har vel kanskje jeg en følelse av at man oftere kan finne prikken over i-en ved å kjøpe fra mindre produsenter. Jeg vet ikke hvorfor, men kanskje fordi den aller siste tilpasningen og finjusteringen som gjøres for hånd kan være avgjørende. Synes for eksempel at både Respons-høyttalerne, og Audio Insight til Geir Fredriksen feks, gruser det jeg har hørt av høyttalere i samme prissegment fra merker som Dali, B&W m.fl.

    EDIT: Men dette er jo en regel med mange unntak da. (jeg skal ikke falle for fristelsen til å si hva jeg mener om en småprodusent med et navn på to bokstaver som starter med samme bokstav som navnet til et skjeggeband som slutter med "Top")
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Synes det er sagt mye klokt her allerede. Jeg er jo generelt allergisk mot overpriset hifi-utstyr. Men akkurat her kan jeg ikke se hva som gjør høyttalerne spesielt overpriset. I en passiv høyttaler er det langt på vei delefilteret som ER høyttaleren - som avgjør om den høres bra eller dårlig ut. I tillegg til ting som kabinett, drivere, og hvordan alt passer sammen. At en passiv høyttaler bare består av kabinett, delefilter, elementer og isolasjon/demping... hva ellers skulle den bestå av, liksom?

    Sånn ellers er vel min følelse at man får absolutt mest for pengene i den rimeligere delen av hifi-segmentet ved å gå for masseproduserte saker. JBL LSR308 høres i mine ører bedre ut enn mye tradisjonell hifi til 20-30 tusen. Samme gjelder en del andre masseproduserte monitorer (EVE SC208 feks). Men når man kommer høyere opp i pris, har vel kanskje jeg en følelse av at man oftere kan finne prikken over i-en ved å kjøpe fra mindre produsenter. Jeg vet ikke hvorfor, men kanskje fordi den aller siste tilpasningen og finjusteringen som gjøres for hånd er avgjørende. Synes for eksempel at både Respons-høyttalerne, og Audio Insight til Geir Fredriksen feks, gruser det jeg har hørt av høyttalere i samme prissegment fra merker som Dali, B&W m.fl.
    Det er det lov å mene.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg ser stadig dette tendensiøse argumentet om "griskhet", "uhyrlige marginer" og "prisfest" dukke opp.
    Det er mulig det er på tide å ta inn over seg at ingen jobber gratis, og at de fleste, uansett bransje, faktisk forutsetter at det er mulig å tjene litt på det man bruker den profesjonelle delen av tiden sin på.

    Jeg har kjent folk i denne bransjen i førti år snart, og det er jaggu ikke mange som har greidd å tjene seg "rike" på den, for å si det forsiktig og diplomatisk. Den eneste måten det ser ut som om man kan skape seg en liten formue på i denne bransjen, er å starte med en stor en.

    Det forventes at en importør eller forhandler demonstrerer utstyr når det måtte passe kunden, og da selvfølgelig senere enn normal forretningstid. Samtidig forventes det at man skal ha endel tildels uhyre dyrt utstyr på lager som man velvillig låner ut, man forventes videre å ha deler på lager, utføre service "på garanti" selv om produktet er kjøpt i utlandet, stille på messer, være tilgjengelig for spørsmål når på døgnet det måtte være, og svare på mail innen et døgn før man henges ut på et herværende forum som useriøs. Det gjør man forøvrig også om det kan oppdrives en eneste forhandler noe sted på kloden som har samme komponent til salg for en lavere pris. For rabatt skal jo kunden ha! Alle vet jo at alt under tredve prosent er ikke til å ta alvorlig engang!
    Alt dette skal man tåle uten at man åpenbart unnes å ha til salt i såret.
    Om det nå likevel skulle være sånn at man gjennomlever denne skjærsilden det kan være å drive med salg av hifi, har man overhode ingen garanti for at ikke kunden man har hatt kontakt med i fem uker, svart på spørsmål fra, sendt tilbud til og ikke mist demonstrert utstyr for på en lørdagskveld tolv mil unna sin egen bolig, likevel handler hos en forhandler i utlandet. Det var jo hele nihundreogførtiåtte kroner billigere, nemlig.
    Det som er sikkert som banken, er at den kunden banker på ellve måneder og tre uker senere når det trengs service. Den skal selvfølgelig gå på garantien......
    Og nåde den som tar mer betalt for en høyttaler enn det noen biter mdf, trelim,litt finér, tre, fire elementer og en stump kabel , tre motstander, en spole og terminaler koster engros!
    For det er jo det en høyttaler består av, det vet jo alle..

    Jeg tror jaggu det er viktigere å kurse endel hfs-gjengere i elementær bedriftsøkonomi enn det er å lære de samme sjelene dsp......

    Jeg setter det selvfølgelig på spissen, men jeg regner med at de fleste ser at dette er litt for tett på sannheten.

    Poenget mitt er selvfølgelig at om vi ønsker oss en vital, oppegående bransje som ikke sliter livet av aktørene, enten det er snakk om små nisjeprodusenter, forhandlere eller importører, bør vi unne dem levelige forhold, og sogar oppmuntre til at de får det. Ikke mistenkeliggjøre og henge ut enhver som tar seg betalt utover råvarekostnad eller inntakskost.

    En vital bransje med levelige marginer har nemlig også råd til å delta på messer, strekke seg litt lenger vedr. service, annonsere for produktene sine i pressen, ha ting på lager og så videre og så videre.

    Vi er alle en del av et audiofilt kretsløp. Vil vi at det skal være mulig å leve av hifi, må vi legge til rette for det.
    Å drive med dette her er Sisyfos-arbeid.
    Vi burde applaudere dem som gidder!

    Ønsker du at en hifibutikk, en produsent eller for den saks skyld et hifi-magasin skal være her i morgen, må du bruke den/det i dag.

    Så enkelt er det.

    Vi får det vi fortjener.
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kunnskap og utvikling koster penger. Man får hva man betaler for. Håndlanget delefilter borger for kvalitet, spør du meg.

    Det kan være mye "keiserens nye klær" der ute, men urettferdig å henge ut en aktør som helt klart kan plasseres i de seriøses rekker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg ser stadig dette tendensiøse argumentet om "griskhet", "uhyrlige marginer" og "prisfest" dukke opp.Det er mulig det er på tide å ta inn over seg at ingen jobber gratis, og at de fleste, uansett bransje, faktisk forutsetter at det er mulig å tjene litt på det man bruker den profesjonelle delen av tiden sin på.

    Jeg har kjent folk i denne bransjen i førti år snart, og det er jaggu ikke mange som har greidd å tjene seg "rike" på den, for å si det forsiktig og diplomatisk. Den eneste måten det ser ut som om man kan skape seg en liten formue på i denne bransjen, er å starte med en stor en.

    Det forventes at en importør eller forhandler demonstrerer utstyr når det måtte passe kunden, og da selvfølgelig senere enn normal forretningstid. Samtidig forventes det at man skal ha endel utstyr på lager som man velvillig låner ut, man forventes videre å ha deler på lager, utføre service "på garanti" selv om produktet er kjøpt i utlandet, stille på messer, være tilgjengelig for spørsmål når det måtte være, svare på mail innen et døgn før man henges ut på et herværende forum som useriøs. Det gjør man forøvrig også om det kan oppdrives en eneste forhandler noe sted på kloden som har samme komponet til salg for en lavere pris. Alt dette skal man tåle uten at man åpenbart unnes å ha til salt i såret.
    Om det nå likevel skulle være sånn at man gjennomlever denne skjærsilden det kan være å drive med salg av hifi, har man overhode ingen garanti for at ikke kunden man har hatt kontakt med i fem uker, svart på spørsmål fra, sendt tilbud til, demonstrert utstyr for på en lørdagskveld tolv mil unna sin egen bolig likevel handler hos en forhandler i utlandet. Det var jo hele nihundreogførtiåtte kroner billigere, nemlig.
    Det som er sikkert som banken, er at den kunden banker på elve måneder og tre uker senere når det trengs service. Den skal selvfølgelig gå på garantien......

    Jeg setter det selvfølgelig på spissen, men jeg regner med at de fleste ser at dette er litt for tett på sannheten.

    Poenget mitt er selvfølgelig at om vi ønsker oss en vital, oppegående bransje som ikke sliter livet av aktørene, enten det er snakk om små nisjeprodusenter, forhandlere eller importører, bør vi unne dem levelige forhold, og sogar oppmuntre til at de får det. Ikke mistenkeliggjøre og henge ut enhver som tar seg betalt utover råvarekostnad.
    Det er ikke spesielt vanskelig å være enig i dette, men da erkjenner man også - om enn indirekte at man i svært stor grad betaler for andre ting enn selve produktet man kjøper. Det er forsåvidt ikke så merkelig at det er slik, men det gir samtidig en indikasjon på at det ikke nødvendigvis trenger å være særlig sammenheng mellom pris og kvalitet på noe slikt.

    For å dra en liten analogi til en annen bransje med stort spris mellom råvarepris og kundepris: En dårlig kokk tjener ca det samme som en veldig flink kokk
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hvor gjør man ikke det, weld??
    Man skal ikke kunne særlig mye bed. øk for å se at man uansett hva man kjøper, betaler for mer enn produktet.

    Når det gjelder sammenlikningen med gastronomiverdenen, vel..trikset er å finne de gode kokkene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    I en ideell verden ...
    - er det ikke vanskelig å sette en objektiv verdi på lydkvalitet
    - er det ikke vanskelig å sette en objektiv verdi på byggekvalitet
    - er det ikke vanskelgi å sette en objektiv verdi på design
    - er det ikke vanseklig å sette en objektiv verdi på «features»
    - etc.

    Men som kjent så er virkeligheten ikke ideell, og de fleste av oss er tildels svært subjektive i det meste av det vi foretar oss.

    Mht innmaten de 25 år gamle responshøyttaleren, uten å kunne presist identifisere de enkelte komponentvalgene, så ser det i mine øyne ut som den er omtrent akkurat der jeg vil forvente av en seriøs småskalaprodusent. Det er tilsynelatende brukt kvalitetskomponenter - «riktig» dimensjonerte luftspoler og ICEL-polypropkondensatorer. Det ser ikke ut som det er brukt unødvendig mye penger på fjollerier eller esoterisk vissvass. For egen tid og regning så verdsetter jeg absolutt etstetiske kvaliteter i imnnmaten, men det er som regel ganske bortkastet i en kommersiell sammenheng.

    mvh
    KJ
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Reidar Persson har uttalt at det ikke er noe spesielt med hverken filter eller elementer. Derimot er hans gullegg hvordan kassen er limt sammen. (guggle "Swedac")
    Wilson har meg bekjent kun gitt ett råd til selvbyggere: Fokuser på kabinettet (jada, syk bestemor etc).

    Litt om bildet ovenfor:
    Kvalitet på komponenter: Middels.
    Spoleplassering: Tja... så lenge det måler ok.
    Kabel: Vanlig kabel (dette er et kred i mine øyne).

    Så: Dersom en selvbygger plutselig blir momsregistrert, er da alt ok?
    Flere produsenter tilbyr til stadighet oppgraderings-kit til sine høyttalere etterhvert som nye elementer kommer på markedet eller det anes en mulighet med filteret enten det er av lydmessige eller kortsiktige kommersielle årsaker.
    Dersom en selvbygger måler, lytter og tweaker er det plutselig ikke original lenger og verdien synker.
    Da er DIY-versjonen 90% av lyden og moms-versjonen er 150% av lyden (pr. definisjon men ikke nødvendigvis den riktige rekkefølge).
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I en passiv høyttaler er det langt på vei delefilteret som ER høyttaleren - som avgjør om den høres bra eller dårlig ut.
    Gidder du utdype?

    Kretsdesignet? Komponentkvalitet? Kompleksitet?

    Jeg vil tro at kvalitet på og konstruksjon av elementer, samt kabinettkonstruksjon (inkl. evt. demping) er av vesentlig større betydning, så lenge elementene spiller de frekvensene de er komfortable med.

    ...Men selvsagt er det endelige resultatet summen av alle disse tingene.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man skal generalisere kvaliteter på denne måten vil jeg foreslå:
    Mellomtone: Filteret
    Diskant: Elementet
    Bass: Konstruksjonsløsning (lukker, br, transmisjonslinje, eq etc).
    Selvsagt bare tull, alt er viktig, fra spole til rom.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt bare tull, alt er viktig, fra spole til rom.
    Jepp.

    Jeg klarer bare ikke å ha så mye tro på "high end" spoler og kondensatorer. Kan være med på at færrest mulig komponenter i delefilteret/signalveien i alle fall ikke er negativt, men så lenge komponentene gjør jobben sin og ikke tilfører noe grums, så tenker jeg at det burde være bra. Jeg er ikke med i Duelund-kondis og linolje-klubben, kan du si. ;)

    ...Men det er vel ikke Olav2 heller, så jeg lurte på hva han tenke om delefiltre.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Med så mange eksperter på høyttalere som det tilsynelatende er her så finner jeg det rart at ikke alle sammen sitter med egenkonstruerte og -produserte høyttalere til prisen av knapper og glansbilder som spiller ræva av alle disse såkalte high-end'erne. Det er jo så enkelt. ??????
    R
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Så mange Snåsauttalelser at det er til å få krampe og angst.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jepp, alle tror de kan lage høyttalere. Ender som regel med surfebrett eller transportkasser.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt bare tull, alt er viktig, fra spole til rom.
    Jepp.

    Jeg klarer bare ikke å ha så mye tro på "high end" spoler og kondensatorer. Kan være med på at færrest mulig komponenter i delefilteret/signalveien i alle fall ikke er negativt, men så lenge komponentene gjør jobben sin og ikke tilfører noe grums, så tenker jeg at det burde være bra. Jeg er ikke med i Duelund-kondis og linolje-klubben, kan du si. ;)

    ...Men det er vel ikke Olav2 heller, så jeg lurte på hva han tenke om delefiltre.
    Ha! Jeg og Duelund er BFF!

    Spøk til side, jeg mener jo ikke at delefilter-komponentene bidrar så mye til klangen i seg selv. Det er vel heller slik jeg ser det: I en kompleks høyttaler der mange elementer skal spille sammen er det delefilteret som er "hjernen". Flerveis-høyttalere byr jo på masse teoretiske problemer: I overlapp-området blir det kanskje ikke fasekoherent, man har lobe-problematikk, forskjell på rundstråling i bassen og beaming høyere opp, osv. Måten delefilteret er konstruert på er sentralt for å bøte på disse problemene. (ved hvilke frekvenser skal det deles? hvor bratt? hvor mye forvrengning skaper delefilteret? osv) -- i tillegg til valg av elementer som passer sammen, og kassekonstruksjon, og alt annet.

    Men selv har jeg jo null erfaring med høyttalerkonstruksjon, så dette er bare ting jeg har suget til meg fra ulike steder. Jeg har ingen planer om å bygge høyttalere selv heller, men har forsøkt å sette meg inn i det for å bli i stand til å ta så rasjonelle valg som mulig som høyttaler- og hifi-konsument.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    En komisk tråd dette her! Hva skulle være inni høyttalern for at trådstarter skulle bli fornøyd?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Med så mange eksperter på høyttalere som det tilsynelatende er her så finner jeg det rart at ikke alle sammen sitter med egenkonstruerte og -produserte høyttalere til prisen av knapper og glansbilder som spiller ræva av alle disse såkalte high-end'erne. Det er jo så enkelt. ������
    R
    Ja, faktisk. Rart ikke flere bygger selv. Det er veldig enkelt. Man trenger ikke elektronikk utdannelse engang. Jeg kan ingenting om høyttaler bygging, men synes det er lett å lage til noe som spiller ringer rundt ditt og datt. (til prisen av knapper og glansbilder)

    Om det ender som surfebrett eller blomsterkasser er vel opp til hver enkelt, ANM:rolleyes:
    Det spørs vel hvor mye tid og penger man ønsker å legge i det. Mye kan man få andre til å gjøre for seg.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Man er vel aldri så objektiv som når man omtaler det man har laget sjæl, gjelder vel både DIY`ere og "proffer". Og hvis man i tillegg legger til at alle "de andre" som også gjør så godt de kan tar feil så står man fjellstøtt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Med så mange eksperter på høyttalere som det tilsynelatende er her så finner jeg det rart at ikke alle sammen sitter med egenkonstruerte og -produserte høyttalere til prisen av knapper og glansbilder som spiller ræva av alle disse såkalte high-end'erne. Det er jo så enkelt. ������
    R
    Ja, faktisk. Rart ikke flere bygger selv. Det er veldig enkelt. Man trenger ikke elektronikk utdannelse engang. Jeg kan ingenting om høyttaler bygging, men synes det er lett å lage til noe som spiller ringer rundt ditt og datt. (til prisen av knapper og glansbilder)

    Om det ender som surfebrett eller blomsterkasser er vel opp til hver enkelt, ANM:rolleyes:
    Det spørs vel hvor mye tid og penger man ønsker å legge i det. Mye kan man få andre til å gjøre for seg.
    Ja, viktig å ha tro på seg selv! Som nevnt kun sett et selvbygg her inne som har imponert.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dette begynner vel å bevege seg litt OT, men okkesom: Min enkle antakelse er at DIY kan låte mye bedre enn kommersielle alternativer i samme prisklasse hvis konstruksjonen er relativt enkel. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Mine neste høyttalere kommer etter all sannsynlighet til å være enten:
    - rundstrålere
    - dynamiske dipoler
    - CBT-linjekilder
    - horn

    Av disse konstruksjonene, er det bare med dynamiske dipoler jeg tror at jeg kunne ha fått det til bedre selv enn ved å kjøpe kommersielle ferdigting i prisleiet jeg beveger meg innafor. Grunnen er at både rundstrålere, horn og CBTer er veldig komplekse konstruksjoner. De som driver med horn bygger jo sjelden horna selv feks... En dipol-konstruksjon trenger ikke være SÅ kompleks, derimot. Så da blir det mindre vesentlig hva man gjør med kabinett o.l. Men hvis man vet hva man gjør, er jeg ganske overbevist om at man kan få veldig mye mer for pengene med DIY, uansett hvilken konstruksjon man satser på.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette begynner vel å bevege seg litt OT, men okkesom: Min enkle antakelse er at DIY kan låte mye bedre enn kommersielle alternativer i samme prisklasse hvis konstruksjonen er relativt enkel. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Mine neste høyttalere kommer etter all sannsynlighet til å være enten:
    - rundstrålere
    - dynamiske dipoler
    - CBT-linjekilder
    - horn

    Av disse konstruksjonene, er det bare med dynamiske dipoler jeg tror at jeg kunne ha fått det til bedre selv enn ved å kjøpe kommersielle ferdigting i prisleiet jeg beveger meg innafor. Grunnen er at både rundstrålere, horn og CBTer er veldig komplekse konstruksjoner. De som driver med horn bygger jo sjelden horna selv feks... En dipol-konstruksjon trenger ikke være SÅ kompleks, derimot. Så da blir det mindre vesentlig hva man gjør med kabinett o.l. Men hvis man vet hva man gjør, er jeg ganske overbevist om at man kan få veldig mye mer for pengene med DIY, uansett hvilken konstruksjon man satser på.
    Tja, I beg to differ... H6 klona har vel blitt lagd i endel varianter... Vil nesten tippe det er flere av de enn noen av disse fjælene folk snekrer på en times tid.. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dette begynner vel å bevege seg litt OT, men okkesom: Min enkle antakelse er at DIY kan låte mye bedre enn kommersielle alternativer i samme prisklasse hvis konstruksjonen er relativt enkel. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Mine neste høyttalere kommer etter all sannsynlighet til å være enten:
    - rundstrålere
    - dynamiske dipoler
    - CBT-linjekilder
    - horn

    Av disse konstruksjonene, er det bare med dynamiske dipoler jeg tror at jeg kunne ha fått det til bedre selv enn ved å kjøpe kommersielle ferdigting i prisleiet jeg beveger meg innafor. Grunnen er at både rundstrålere, horn og CBTer er veldig komplekse konstruksjoner. De som driver med horn bygger jo sjelden horna selv feks... En dipol-konstruksjon trenger ikke være SÅ kompleks, derimot. Så da blir det mindre vesentlig hva man gjør med kabinett o.l. Men hvis man vet hva man gjør, er jeg ganske overbevist om at man kan få veldig mye mer for pengene med DIY, uansett hvilken konstruksjon man satser på.
    Tja, I beg to differ... H6 klona har vel blitt lagd i endel varianter... Vil nesten tippe det er flere av de enn noen av disse fjælene folk snekrer på en times tid.. :)
    Meget mulig! :)
    Hvis man kopierer et annet design direkte, tror jeg vel det er lettere å få det til bra enn hvis man gjør ting fra scratch.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tvertimot burde alle slutte med å lage høyttalere. Det er jo forferdelige greier dette med private initiativ, og enda verre om man skulle lykkes.
    Den endelige skandale hadde vært om man lærte noe på sin reise og kom frem til en spørsmålstilling som trådstarter her stiller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn