Høyttalere High end høyttalere - vår tids tulipanmani?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Men dere må slette de innleggene der han blir kommentert/svart også, at de fortsatt står der gjør ikke tråden særlig bedre.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det blir jo veldig off-topic her - eller kan hende ikke, slik det har utviklet seg:

    Da jeg var ung og dum, skrev jeg et brev - ja, vi skrev brev på den tiden - og jeg var sinna. Min farfar kikket på det jeg skrev, og sa "Jeg skjønner at du er sinna. Det er helt OK å skrive sinnet ut av kropp og sjel, men når du har gjort det, gjelder det å kaste brevet i søppelbøtten. Du må ALDRI finne på å sende et brev som er skrevet i sinne."

    Samme gjelder for e-poster og innlegg på Hifisentralen, skulle jeg tro.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Som bambadoo sagde: ikke svar på manden. Ignorer ham uanset hvad han skriver. Dont feed the troll.
     

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    Godt folk. Det er noe som heter /ignore. Liker man ikke det man ser behøver man ikke å lese/svare. Litt mer toleranse skader ikke i en tid som vår
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Med håp om fortsatt god atmosfære til absolutt alle involverte.
    Hilsen meg og en for lengst avdød raring.

    Walk in silence,
    Don't walk away, in silence.
    See the danger,
    Always danger,
    Endless talking,
    Life rebuilding,
    Don't walk away.

    Walk in silence,
    Don't turn away, in silence.
    Your confusion,
    My illusion,
    Worn like a mask of self-hate,
    Confronts and then dies.
    Don't walk away.

    People like you find it easy,
    Naked to see,
    Walking on air.
    Hunting by the rivers,
    Through the streets,
    Every corner abandoned too soon,
    Set down with due care.
    Don't walk away, in silence,
    Don't walk away.

    "Atmosphere"
    Joy Division / Curtis
     
    Sist redigert:

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    så kjapp summering er

    lite firma (med tilhørende begrenset salg) = grunn til høy pris
    stort firma (med masseproduksjon og salg) = mer for penga ?


    tar ett lite eksempel på hva jeg mener , hvis en høytaler ala Klipsch rf52 (liten personlig favoritt i ett greit pris segment ) var laget av en liten produsent, fra bunn av , så ville pris vært 3 x høyere ? men ikke bedre

    det er i så tilfelle ikke keiserens klær imo, men enkel logikk som man kan se igjennom før man handler

    siden jeg nevnte Klipsch og er en venn av merket så vil jeg fremheve Palladium som ett eksempel på hvordan man brukte de som ett ledd i å utvikle tech som nå drypper ned på bread and butter serien RF, og kundene som kjøpte palladium betallte jo grisedyrt for det , allså innpakningen og utviklingen av produktet
    Det er ikke nødvendigvis slik. Et lite firma kan også har store fordeler i mindre utgifter og ikke minst drive direktesalg. Vi jobber med noen kommeriselle produkter nå inkl. høyttalere. Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.

    Det er først og fremst rimelige produkter som virkelig drar nytte av storproduksjon. Når man er over i mellomklasse og high-end, så er produksjons antallet uansett lavt.

    Man kan dessuten utnytte metodene i masseproduksjon selv til produksjon av mindre antall ved å benytte den samme industrien hvis man de riktige kontaktene. Da blir ikke produksjonskostnadene nødvendigvis så mye høyere.

    Det som derimot virkelig er vanskelig å konkurrere mot er billige konsumerprodukter som produseres i ekstreme antall. Skulle vi f.eks ha satset på en rimelig soundbar, så ville det trolig ha krevd en svært stor investering for å være konkurransedyktig.

    En mindre bedrift kan også velge mer utradisjonelle løsninger som er teknisk bedre. Veldig mange av de store produsenter holder seg f.eks til klassiske passive slanke frontfyrende høyttalere fordi det er lett å selge. Samtidig innebærer slike høyttalere store lydmessig kompromiss med f.eks mangel på løpetidskorrigering og en ujevn spredning i ulike frekvenser. En mindre bedrift kan i større grad spesialisere seg på bedre tekniske løsninger med høyere lydkvalitet, men da gjerne rette seg mot en mindre marked.
    Godt å lese at noen aktører faktisk har prisreduksjon som mål.

    Spørsmålet mitt er om ikke for mange, både store- og småprodusenter, innen HighEnd høyttalersegmentet tar seg store friheter med prissettingen. Ting jeg har fått med meg gjentagende i denne tråden:
    Kundene må uansett betale til slutt for kostnadene.

    Som entreprenør selv tillater jeg meg å være litt kynisk (beklager til dem det ikke gjelder!) og lurer på om disse tankene ikke eksisterer blant mange av høyttalerprodusentene:

    - Det vil alltid være noen som vil kjøpe produktene våre. (Inntil vi går konkurs da).

    - HighEnd salget går vanligvis treigt, så la oss være rause med oss selv i kostnadsregistreringen.

    - Andre produsenter selger sine høyttalere til svært høye priser. Hvorfor ikke vi??

    - Aller verst er denne form for tankegangen "mange kunder er naive og tenker at høyere pris gjenspeiler bedre varer"

    Så la oss rock & roll! Iallefall littigrann. Og dermed er manien i gang både hos produsenter og oss hifi kunder.

    Faktisk er jeg en av de naive kundene som er beskrevet over. Skulle faktisk til å gå hele veien og kjøpe en Wilson Alexandria. Inntil jeg åpnet høyttaleren min og fikk en form for ubehagelig realitetsorientering (til tross for at det er en nydelig Respons Grand og egentlig en av de produsentene som holder noe av selvrausheten med prissettingen tilbake). Det var ingen dampende hot dame inni trekassen. Det ble ingen Wilson som man kan forvente. Og dessverre heller ingen ny Respons Grand selvom mange her vil forsvare. Og derfor ble denne tråden laget :cool:

    Vet helt ærlig ikke hvor dette tar meg videre og hvilken framtidige høyttalere som jeg vil ende opp med. Men jeg er sikker for det bedre og mer fornuftige da jeg hopper av denne tulipanmanien.

    Håper iallefall at de av dere som har fulgt med denne tråden har hatt det like gøy som meg ;)

    God kveld og igjen god påske godt folk!
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Jo takk for denne artige tråden

    Ønsker dere god påske her nede fra Halden:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av ting jeg har lest i denne tråden... laget jeg nå en uformell rangert liste over hvor jeg tror man får mest value for money når det gjelder høyttalere/lyd i ulike prissegmenter:

    1. Masseproduserte aktive studiomonitorer i budsjettklassen. Her kan man få ekstremt mye lyd for pengene. JBL LSR 308 nevnes ofte, og er et eksempel... 5000 kroner for et stereopar med forsterkere inkludert, og det spiller jo helt kanon.

    2. En klasse opp, skal vi si fra 10000 til 25000 - tror jeg man får mest for pengene med å gå for DIY byggesett. Altså DIY, men å følge en fiks ferdig plan. Lx mini, LX 521, CBT 36 og CBT epique, Troels Gravesen, m.m.

    3. Enda en klasse opp - fra 25000 til 50000 - kan jo fortsatt en del slike ferdige DIY-kit gjøre seg gjeldende. Men i denne prisklassen tror jeg at jeg vil slenge på dyre og vellagde highend-høyttalere fra brukten som ble produsert noen få år tilbake. Er forunderlig mange høyttalere som var ekstremt dyre for noen år siden, og som sikkert spiller supert, som selges for noen titusener.

    4. Over det igjen - 50000 til 100000 - kan jo fortsatt både DIY-sett og brukte highend-høyttalere gjøre seg gjeldende. Men her tror jeg man plutselig kan få masse lyd for pengene ved å kjøpe høyttalere direkte fra små og uavhengige produsenter. Som Orso sier blir ikke høyttalere i dette sjiktet masseprodusert uansett, og ved å kjøpe direkte fra produsent - eller med bare ett mellomledd - kan man spare mye penger. Finnes jo mye, men for å finne det må man tråle en del utenfor allfarvei.

    5. Over det igjen, når vi nærmer oss cost no object - ja, så slutter vel pris å være et kriterium :)

    --------
    EDIT: Og jeg mener vel nyttekurven er fallende. Man får mange hundre prosent bedre lyd ved å gå for LSR 308 enn ved å gå for en liten bluetooth-høyttaler, men man får ikke mange hundre prosent bedre lyd ved å gå fra LSR 308 til høyttalere i 50000-kroners-klassen.

    Bare løse tanker en sen lørdagskveld...
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    så kjapp summering er

    lite firma (med tilhørende begrenset salg) = grunn til høy pris
    stort firma (med masseproduksjon og salg) = mer for penga ?


    tar ett lite eksempel på hva jeg mener , hvis en høytaler ala Klipsch rf52 (liten personlig favoritt i ett greit pris segment ) var laget av en liten produsent, fra bunn av , så ville pris vært 3 x høyere ? men ikke bedre

    det er i så tilfelle ikke keiserens klær imo, men enkel logikk som man kan se igjennom før man handler

    siden jeg nevnte Klipsch og er en venn av merket så vil jeg fremheve Palladium som ett eksempel på hvordan man brukte de som ett ledd i å utvikle tech som nå drypper ned på bread and butter serien RF, og kundene som kjøpte palladium betallte jo grisedyrt for det , allså innpakningen og utviklingen av produktet
    Det er ikke nødvendigvis slik. Et lite firma kan også har store fordeler i mindre utgifter og ikke minst drive direktesalg. Vi jobber med noen kommeriselle produkter nå inkl. høyttalere. Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.

    Det er først og fremst rimelige produkter som virkelig drar nytte av storproduksjon. Når man er over i mellomklasse og high-end, så er produksjons antallet uansett lavt.

    Man kan dessuten utnytte metodene i masseproduksjon selv til produksjon av mindre antall ved å benytte den samme industrien hvis man de riktige kontaktene. Da blir ikke produksjonskostnadene nødvendigvis så mye høyere.

    Det som derimot virkelig er vanskelig å konkurrere mot er billige konsumerprodukter som produseres i ekstreme antall. Skulle vi f.eks ha satset på en rimelig soundbar, så ville det trolig ha krevd en svært stor investering for å være konkurransedyktig.

    En mindre bedrift kan også velge mer utradisjonelle løsninger som er teknisk bedre. Veldig mange av de store produsenter holder seg f.eks til klassiske passive slanke frontfyrende høyttalere fordi det er lett å selge. Samtidig innebærer slike høyttalere store lydmessig kompromiss med f.eks mangel på løpetidskorrigering og en ujevn spredning i ulike frekvenser. En mindre bedrift kan i større grad spesialisere seg på bedre tekniske løsninger med høyere lydkvalitet, men da gjerne rette seg mot en mindre marked.
    Godt å lese at noen aktører faktisk har prisreduksjon som mål.

    Spørsmålet mitt er om ikke for mange, både store- og småprodusenter, innen HighEnd høyttalersegmentet tar seg store friheter med prissettingen. Ting jeg har fått med meg gjentagende i denne tråden:
    Kundene må uansett betale til slutt for kostnadene.

    Som entreprenør selv tillater jeg meg å være litt kynisk (beklager til dem det ikke gjelder!) og lurer på om disse tankene ikke eksisterer blant mange av høyttalerprodusentene:

    - Det vil alltid være noen som vil kjøpe produktene våre. (Inntil vi går konkurs da).

    - HighEnd salget går vanligvis treigt, så la oss være rause med oss selv i kostnadsregistreringen.

    - Andre produsenter selger sine høyttalere til svært høye priser. Hvorfor ikke vi??

    - Aller verst er denne form for tankegangen "mange kunder er naive og tenker at høyere pris gjenspeiler bedre varer"

    Så la oss rock & roll! Iallefall littigrann. Og dermed er manien i gang både hos produsenter og oss hifi kunder.

    Faktisk er jeg en av de naive kundene som er beskrevet over. Skulle faktisk til å gå hele veien og kjøpe en Wilson Alexandria. Inntil jeg åpnet høyttaleren min og fikk en form for ubehagelig realitetsorientering (til tross for at det er en nydelig Respons Grand og egentlig en av de produsentene som holder noe av selvrausheten med prissettingen tilbake). Det var ingen dampende hot dame inni trekassen. Det ble ingen Wilson som man kan forvente. Og dessverre heller ingen ny Respons Grand selvom mange her vil forsvare. Og derfor ble denne tråden laget :cool:

    Vet helt ærlig ikke hvor dette tar meg videre og hvilken framtidige høyttalere som jeg vil ende opp med. Men jeg er sikker for det bedre og mer fornuftige da jeg hopper av denne tulipanmanien.

    Håper iallefall at de av dere som har fulgt med denne tråden har hatt det like gøy som meg ;)

    God kveld og igjen god påske godt folk!
    Trykket liker på åpningsinnlegget i håp om en interessant tråd. Hadde håpet på enda mer konkret info omkring prissetting, men kanskje neste gang.

    God påske!

    PS: Dave Wilson mener jeg er ganske åpen og ærlig på at prisen ikke står i stil i forhold til kostnadene på sine høyttalere. Han setter prisen etter hva kundemassen er villig til å betale for en høyttaler med hans navn på. Sånn kan man gjøre når man heter Dave Wilson. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den godeste Wilson har alltid vært noe for seg sjøl....Husker godt da WAMM ble introdusert på 80-tallet. Utfyllende artikkel i gamle High Fidelity.
    Bestykningen - 2xB139, Focal mellomtone og dome, og et sett elektrostatpaneler som jeg mener var Shackman. I tillegg to digre sub'er med 18" JBL..
    Alt til den nette pris av over en halv mill. 1985-kroner... Value for money?? Jeg bare spør.......

    Så kan man jo også spørre seg --- disse små "bokhyllehøyttalerne" fra Franco Serblin til borti 70.000.... rett nok er de lekre å se på, men.........
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En ting skal Dave Wilson ha - kabinettkonstruksjonen er ikke noe en gjengs DIYer greier å fikse.

    Det hele koker ned til at det er veldig avhengig av hva en god kokk kan gjøre med de gitte rådvarene. Å bli en god hifi-kokk er slettes ikke enkelt eller gratis. Om du kokkelerer for deg selv, så er det du selv som bærer hele kostnaden, men da er det selvkost det går på.

    Om du kjøper et par ferdige høyttalere, så er du med på å betale for dyktigheten til kokken, og alle de mislykka måltidene som ble til under eksperimenteringen til ferdig oppskrift.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    HISTORIE OM TO VIDT FORSKJELLIGE HØYTTALERMAKERE

    Tenkte at disse historiene om to høyttalermarkere kunne være av interesse. Mange har nok hørt om begge bakmennene tidligere. De to er for øvrig vidt forskjellige; den ene synes å være mer opptatt av lyden isolert sett, mens den andre legger mer vekt på design og luksusaspektet i tillegg.

    Første mann ut er Earl Geddes. Med doktorgrad og kone som er professor i lydrelaterte temaer er det få som kan skilte med en bedre CV enn Geddes. Han er kanskje spesielt kjent for tankene sine om bygging av bassystemer.

    Geddes konsturerte også egne høyttalere. Men nå har han gitt opp. Selv med et navn som Geddes (svært anerkjent osv.) klarte han ikke å få produksjonen av høyttalerne opp på et nivå hvor produksjonen fløt av seg selv. Det virker ikke som om han har tjent nevneverdig - alt i alt - på sine høyttalere. Historien starter på hjemmesiden hans og det er lett å google seg frem til mer informasjon. For øvrig er hjemmesiden full av interessant informasjon for øvirg. Anbefalt lesning!

    GedLee LLC

    Så kommer vi til Mark Levinson, mannen som mistet retten til sitt eget navn. Men han lager fortsatt lydutstyr under merket Daniel Hertz. M1 heter referansehøyttaleren, som koster like mye som en ny sportsbil (et system starter visstnok på 150.000 dollar). Kabinettene lages på en pianofabrikk (Petrof) i Tsjekkia. På innsiden er kabinettene fylt med bl.a. saueull; med andre ord litt mer eksklusivt enn Respons' glavavariant - men kanskje ikke bedre rent akustisk? At Levinson setter bort produksjonen av kabinettene til en pianofabrikk høres ut som en klok arbeidsdeling for meg; det er sjelden at en god lydingeniør er en kompetent snekker av akustiske bokser på samme tid.

    Her er lenke til Levinsons hjemmeside og et par saker for øvrig med legenden:

    https://www.danielhertz.com
    Mark Levinson on Daniel Hertz: One More Time | Sound & Vision
    Mono and Stereo High-End Audio Magazine: Interview with Mark Levinson (Daniel Hertz)

    Jeg synes begge historiene forteller oss at det skal svært mye til for å lykkes som produsent av høyttalere. Kompetanse og et godt navn (i verdensklasse) er ikke nok til å få høyttalerselskapet til å fly så veldig høyt over bakken.

    Jeg har ikke hørt noen av de nevnte høyttalerne. Kanskje noen på HFS har vært så heldige å ha hørt Geddes eller Levinsons kreasjoner?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Jeg har ikke hørt dem, men jeg går ikke så mye ut.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet mitt er om ikke for mange, både store- og småprodusenter, innen HighEnd høyttalersegmentet tar seg store friheter med prissettingen.
    Absolutt. Det er en del av strategien for mange. Det er tross alt enklere å nå inn til en viss kundegruppe når prisen er høy. Slik er det innen mange bransjer. Når det koster mye, tror mange automatisk at kvaliteten også er høy. Ergo finnes det mange i hifi bransjen som setter salgsprisen langt over det som forsvarer utviklingskostnadene.

    Ting jeg har fått med meg gjentagende i denne tråden:
    Kundene må uansett betale til slutt for kostnadene.
    Så sant vi snakker om reelle kostnader for en produsent og ikke ekstrem overpris, så må det tross alt bli slik. Som sluttforbruker er det gjerne lett å bare se på innmaten i en høyttaler og tenke at prisen overhodet ikke står i samsvar med kostnadene til delene. Men det som er lett å glemme er hva det har kostet produsenten i utvikling og hva det koster å markedsføre produktet. Har man brukt f.eks 2 år på å utvikle et produkt, så må man som alle andre leve og betale regningene i denne perioden. Sluttprisen på produktet må også dekke de arbeidstimene man har hatt i utviklingen. Så kommer som nevnt markedsføring på toppen.

    Jeg tror også mange overser kompleksiteten i å utvikle en virkelig god høyttaler. Nesten hvem som helst kan få bygget en kasse og sette inn dyre elementer, men det er noe helt annet å får dette til å fungere bra på områder som f.eks sammenhengenhet og en god powerrespons. Til det kreves det både kunnskap, målinger, software og utstyr som de færreste DIYere har. Det er garantert veldig mange bra DIY høyttalere rundt omkring, men det også ikke å komme forbi at veldig mange ikke klarer og hente potensiale ut p.g.a. de nevnte årsakene. En måling innendørs med noe gating vil ikke være godt nok for et virkelig bra kommersielt produkt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt noen av de nevnte høyttalerne. Kanskje noen på HFS har vært så heldige å ha hørt Geddes eller Levinsons kreasjoner?
    Har et par Geddes Abbey høyttalere og har i tillegg hatt Abbey som senter høyttaler og et par Harper (utgått modell med 8"). Abbey er en godt konstruert høyttaler, men også med noen åpenbare svakheter da waveguiden ikke så stor. Har forøvrig prøvd å selge de noen ganger uten at jeg har fått en eneste respons fra noen i Norge. Bruker de nå som bakhøyttalere i et surroundoppsett.

    Daniel Hertz høyttalere har jeg hørt på messer. Her fra Gøteborg messen for noen år siden. Det var noe av det bedre på den messen.
    Daniel Hertz 019 (Large).jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.319
    Antall liker
    16.401
    Sted
    Østfold
    Trykket liker på åpningsinnlegget i håp om en interessant tråd. Hadde håpet på enda mer konkret info omkring prissetting, men kanskje neste gang.
    Hva med å starte en tråd med en litt mindre høytsvevende tittel og et noe mer spisset tema i åpningsinnlegget? Jeg tror fort det kan være flere som er interessert, men personlig finner jeg det lite givende å poste noe særlig i en tråd der det rekker å komme minst 2 OT-innlegg etter ditt eget før browseren har rukket å vise det jeg akkurat postet.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg forstår at du er skuffet over at du trodde du betalte for noe mer. Må en liten forventningsjustering til tror jeg. :)
    Svaret ligger nok i at de færreste kunder gidder å legge pengene i noe som ikke synes eller høres. Derfor ser det billig ut på innsiden. Har man problemer med det kan man bare bygge selv i stedet (å se hvor langt man kommer for nypris) eller kanskje spørre pent om ikke konstruktøren kan gjøre din høyttaler ekstra fin på innsiden.

    Jeg spurte konstruktøren av Respons om pris på oppgradering til nyeste modell, dvs nye elementer og delefiltre. Dette skulle jeg få for en liten brøkdel av hva en ny koster. Konklusjonen på det er at mye av pengene du betaler for en ny høyttaler går til kabinettet, finish, frakt og fordyrende mellomledd. :)


    Edit: Dette er innsiden av en JBL til 300.000 under demontering. Den gav samme inntrykk.
    jeg spurte Andervik audio om oppgradering og fikk nei til svar.. Ikke mulig sier han. Så du har vært heldig her
    Hei BW
    Vil gjerne klargjøre noen detaljer rundt ditt spørsmål om oppgradering.
    Du spurte meg om dine høyttalere kunne oppgraderes til å bli lik de nyeste. (Jeg tenkte da på like lydmessig). Det kan de ikke, for da må absolutt alt skiftes ut. Mao en ny høyttaler.
    Om de kan oppgraderes blir en annen sak.
     
    Sist redigert:

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ikke giddet å lese alle 23 sidene, så beklager om det blir en slags dobbeltpost.

    Prisene på høyttalere avhenger i stor grad av hvordan de utvikles og produseres, og ikke minst, hvordan deler kjøpes inn og hvordan produktene til slutt distribueres.
    Beklager med trådens tema diskuteres ikke lenger, men har blitt erstattet av.... tja, ingenting.
    Ellers så er det interessant det du skriver og høyttalern som fikk "slakt" i åpningsinnlegget har jo langt mer solid kabinett og også mer kostbare elementer enn mange andre endra dyrere høyttalere.
    Hehe. Må nesten le selv. At tråden utvikler seg i så mange retninger/temaer er egentlig spennende lesing i seg selv. Det sier kanskje litt om hva slags rare og imponerende skapninger vi hififreaks egentlig er..

    Men men tilbake til det sentrale temaet her:

    Må beklage at jeg har vært litt uryddig i min presentasjon av problemstillingen (har forklart at det var etter inntak av en mengde whiskey en søndag kveld haha). Jeg gjør derfor et nytt forsøk og håper at jeg har holdt tungen rett i munnen denne gangen:

    Først: igjen må jeg virkelig beklage for å ha dratt Respons inn i dette. Respons høyttalerne er noe av det beste man kan få, og fortjener virkelig ikke å bli plukket på denne måten (grunnen jeg ikke skrev om noen merke i begynnelsen). Det finnes langt flere ''high end'' høyttalerprodusenter som bør føle seg mer truffet av min tråd.


    Så Respons er egentlig opprinnelig et mindre heldig og ikke helt rettferdig eksempel å bruke. Men la oss fortsette bare for å ha et utgangspunkt:

    Respons Grand høyttaleren fra 1990 tallet koster 20-30 tusen den gangen fikk jeg opplyst. Nyeste Respons Grand (Magna Musicum) koster 168.000kr.

    Dersom Nyeste Respons Grand (Magna Musicum) hadde fortsatt kostet 20-30 tusen nå, så kan jeg skriftlig her og nå kjøpe 10-15 par av dem. 1 par i hvert av mitt mange soverom, og noen til nærmeste venner. 1 par overs til min bestemor. Så godt fornøyd er jeg med Respons. Men desverre er ikke dette tilfellet.

    Det har vært 20-30 år med utvikling og noen endringer i respons høyttalerne har skjedd sier noen. Spørsmålet er om dagens versjon er så mye bedre og annerledes som gjør at det kan rettferdigjøre et prishopp på nærmere 800%? Hvordan ser denne nye Respons Magna Musicum innvendig? (noen som har noen bilder? ville vært meget interessant å se..) Har materialkostnadene blitt astronomiske? DIY venner forteller meg det motsatte.


    Vennligst prøv å være litt seriøse og hold dere til trådens tema
    Jeg har ikke detaljkunnskap, men kan prøve å svare så godt jeg kan.

    Respons grand kostet 65.000,- i år 2000. Disse ble solgt av Norsk audio teknikk i Norge som var så nære man kom en entusiastbutikk. Som nok sikkert gav gode avtaler for produsentene. Designet på Respons vil jeg da si liknet mer en DIY høyttaler enn en kommersiell høyttaler uten navnemerke eller føtter. Markedsføringen var helt enkel.

    Fra 2000-17 har gjennomsnittlig prisvekst i Norge vært på 37%. Lønnsveksten har vært i snitt på ca 4% pr år.

    Rundt 2005 (tror jeg) inngikk Respons et partnerskap og ble mer kommersialisert. Det kom webside, Andervik Audio tok over. Prisen gikk opp 30.000 på neste modell, men så fortsatt ganske lik ut bortsett fra ny diskant og logo. Tolker det som nye og økte utgifter for større og bedre markedsføring i gjengjeld.

    Senere har kabinettet blitt tykkere. Et eller to lag til med MDF utenpå. Noe som gir utslag i økte kostnader på materialer, tid og vekt (frakt). Nye og dyrere elementer, spesielt diskant elementet trekker opp. Mer moderne delefilterkomponenter. Detaljer på designet som bassrefleksport, fot osv....

    Skal jeg tippe tar det noen prosent lenger tid å sette sammen høyttaleren i 2017 enn i 2000. Så kan det være kontinuerlig små detaljer fra leverandører som endrer seg som kan fordyre.

    I sum tror jeg du kanskje finner ut at prisstigningen ikke skyldes gaffelbruk og at Respons fortsatt leverer en høyttaler som er vanskelig å slå på kvalitet pr krone. :)
    TrompetN, alltid kjekt å lese dine saklige innlegg.
    En liten detaljkommentat til ditt innlegg over.
    Jeg overtok ikke Respons i 2005, men har solgt Respons kontinuerlig siden 1992😀
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for det! :)
    Beklager, visste ikke at du har ført Respons siden 92, men visste at du førte de tidlig 2000. Formuleringen ble litt upresis.

    Kan du si noe om hvordan nyeste versjon låter? :)
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ja men ønsker ikke å gjøre det i denne tråden. Ta kontakt direkte, eller kom og hør på de :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.....
    Funnet oppskriften til HiFi-Klubben..... ?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det er noen år siden jeg var på en kabeltest. Det var en rimelig pinlig affære for meg. Det var noen vanlige kabler og noen håndlagde sølvkabler. Flertallet mente at sølvkablene var klart bedre. Eller i hvert fall så ga de uttrykk for det. Jeg antar at det var noen som opplevde det samme som meg, men holdt kjeft. Alt jeg hørte var et par høyttalere som var totalt ubalansert, med en skrikende diskant og bassresonnanser. Dette farget musikkgjengivelsen i en grad at eventuelle kabelforskjeller kun ville ha en akademisk og objektivistisk interesse. Jeg syntes jo det var pussig at de andre tilsynelatende hørte en forbedring, for å si det forsiktig. Men det sa jeg ikke høyt.
    Hvor var denne kabeltesten?
    Hvilke høyttalere var totalt ubalansert?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at vi skal kunne klare å selge de for betydelig lavere beløp av hva jeg antar et stort annerkjent merke vil ha prissatt de til. Forklaringen ligger i direktesalg, færre utgifter og muligens lavere avanse.....
    Funnet oppskriften til HiFi-Klubben..... ?
    Mer oppskriften til Monopulse og andre produsenter som selger rett til forbruker. Hifiklubben er både detaljist, importør og grossist, og det gjør det langtfra sammenlignbart.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Visste ikke at Monopulse solgte rett til forbruker. Artig. Jeg har fått virkelig fått opp øynene for det konseptet. Begge de høyttalerne jeg har hatt i heimen som har vært kjøpt rett fra produsent har gitt meg ekstremt mye for pengene, synes jeg (Philharmonitors fra Philharmonitor Audio, og DM10 fra AVI). Det er helt forunderlig hvor mye som blir igjen på veien fra produsent til kunde. I reportasjen om Geir Fredriksen i Stereo+ nå nylig (eller var det Fidelity?) ble det jo antydet at nesten all profitten på Audio Insight-høyttalerne havnet hos OHFC. Så kan man jo argumentere for at det er viktig for bransjen og hifimiljøet at hifibutikkene overlever. Men jeg har i hvert fall skjønt at det er individuelt rasjonelt for min del å kjøpe direkte fra produsent.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er noen år siden jeg var på en kabeltest. Det var en rimelig pinlig affære for meg. Det var noen vanlige kabler og noen håndlagde sølvkabler. Flertallet mente at sølvkablene var klart bedre. Eller i hvert fall så ga de uttrykk for det. Jeg antar at det var noen som opplevde det samme som meg, men holdt kjeft. Alt jeg hørte var et par høyttalere som var totalt ubalansert, med en skrikende diskant og bassresonnanser. Dette farget musikkgjengivelsen i en grad at eventuelle kabelforskjeller kun ville ha en akademisk og objektivistisk interesse. Jeg syntes jo det var pussig at de andre tilsynelatende hørte en forbedring, for å si det forsiktig. Men det sa jeg ikke høyt.
    Hvor var denne kabeltesten?
    Hvilke høyttalere var totalt ubalansert?
    Det var i Stavanger. Privat arrangement. Jeg synes det blir litt feil å dra inn
    merke her. Det var dårlig synergi med rommet...
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Som bambadoo sagde: ikke svar på manden. Ignorer ham uanset hvad han skriver. Dont feed the troll.
    Nå er det jo noen som stiller spørsmål ved denne danskens mentale helse, men er det kanskje grunn til å være vel så bekymret for danskens typiske meningsmotstandere?

    Det må ta litt på å aldri oppnå å få videre bekreftelse utenfor et forum, hvor hvilken som helst noob, uten en musikalsk celle i hele kroppen, kan skrive hva han orker av hjertens lyst. Lydformater vil endres, og teknologier forandres, men de "audiofile mytene" vil leve i beste velgående også i 2027, 2037, og 2047. Disse folkene vil på et eller annet tidspunkt innse at de vil gå i graven uten at de først vil begripe særlig mye av kommersiell hifi. Vil ikke dette være/bli et stresselement for dem?
    At de aldri helt vil få muligheten til å avskrive at avviket er hos dem selv, snarere enn at bransjen er syk?

    Kan nettstedet ta ansvar, for eksempel ved å kanskje begrense litt disse "krangletrådene"/ "sleipe hifibransjen- trådene" (hvor deltagerne uansett stort sett mangler noen å krangle med, ser det ut som?) Altså å ta ondet ved roten, på en måte?

    Diskuter!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har ingen problemer med å gå i grava uten å begripe særlig mye av "kommersiell hifi"
     
    • Liker
    Reaksjoner: B W

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Når man tænker på pengene og expert viden om lyd som blev brugt af BBC til at udvikle BBC serien af højtalere, er jo i en anden liege i forhold til nokk alle producenter i dag.
    At man så må klare sig uden den dybeste bass, ja, der er nokk op til en at tage stilling til.
    I hvertfald for mig, blir nokk Graham ls 5/9 min næste højtaler, man skal jo en gang i livet prøve The BBC Sound.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn