Mat, drikke og røyk High end gryter/kjeler/kasseroller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har ein vedomn med koketopp på hytta. Funkar greitt til biff, fisk og pannekaker. Dersom du veit korleis det skal fyrast. Men eg har ei oppskrift på karamellpudding som oldemor mi hadde med seg då ho flytta frå Drammen til Vestlandet. Ho var kokke, men vart naturlegvis gift med ein av desse ressurspersonane Vestlandet er så fullt av (olderfaren min, må vite). Ingrediensane til puddingen var greie nok, (egg, vaniljestong, mjølk, sukker) men det som verkeleg var krevjande var måten veden skulle delast og stablast på for at puddingen skulle bli bra. Dette var ein stor kunst som ingen kunne vestpå, tydelegvis, for oldemor måtte stadig lage puddingar. Sjølv har eg fått smake (både pudding og) plikta med å lage karamellpudding til kreti & pleti. Men eg brukar den audmjuke standardkomfyren med heilt vanleg steikeomn. Og får truleg betre pudding enn Oldemor. Iallfall har eg fått høyre det. Men Oldemor døydde ca 1926, så dette kan vanskeleg etterrøykjast. Vedomnen til oldemor er forresten kasta i fjøra. Men eg såg ein fin i Portugal sist sommar. Kanskje noko for Sluket og andre storblåsarar innan kokekunsten?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Fikk ikke helt taket på hva slags slippbelegg det gjaldt. Titan som Gastrolux og Woll bruker ble ikke nevnt.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Cookware health risks

Polytetrafluoroethylene - Wikipedia, the free encyclopedia
    Safety
    The pyrolysis of PTFE is detectable at 200 °C (392 °F), and it evolves several fluorocarbon gases[23] and a sublimate. An animal study conducted in 1955 concluded that it is unlikely that these products would be generated in amounts significant to health at temperatures below 250 °C (482 °F).[24] More recently, however, a study documented birds having been killed by these decomposition products at 202 °C (396 °F), with unconfirmed reports of bird deaths as a result of non-stick cookware heated to as little as 163 °C (325 °F).[23][25]

While PTFE is stable and nontoxic, it begins to deteriorate after the temperature of cookware reaches about 533 K (260 °C; 500 °F), and decomposes above 623 K (350 °C; 662 °F).[26] These degradation by-products can be lethal to birds, and can cause flu-like symptoms in humans.[26] In May, 2003, the environmental research and advocacy organization Environmental Working Group filed a 14-page brief with the U.S. Consumer Product Safety Commission petitioning for a rule requiring that cookware and heated appliances bearing non-stick coatings carry a label warning of hazards to people and to birds.[27]

Meat is usually fried between 400 and 450 °F (204 and 232 °C), and most oils will start to smoke before a temperature of 500 °F (260 °C) is reached, but there are at least two cooking oils (refined safflower oil and avocado oil) that have a higher smoke point than 500 °F (260 °C). Empty cookware can also exceed this temperature upon heating

What is PFOA?

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Produkter fra Greenpan Home - Green Pan fungerer godt her i heimen. Gode håndtak og lett rengjøring samt god kvalitet og grei pris.
    Jerngryter brukes selvfølgelig til steking:)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.682
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kunne godt tenke meg en vedkomfyr ....
    ikke noe komfyr dette her, men denne kom en par uker siden ... (JA, selvfølgelig måtte jeg ha en igjen- det går ikke an å leve uten, denne gangen er den flyttbart, just in case...)

468612_10151996609173986_455924755_o.jpg

895_475x320_Holzbackofen_HABO_6_8_mit_Schieber_und_Kruecke_frei.jpg

ALT non-stick belegg forsvinner etter hvert, uansett hvor forsiktig du er eller hvor dyrt panna var. Jeg har slitt meg gjennom hundrevis av panner og kjeler i løpet av yrkeslivet og ingenting slår støpejern på gass. De kan du ihvertfall skrubbe ordentlig. Ellers så løser en time i varmt Zalovann de fleste problemer (untatt brennt melk og eggeplomme da må du skrubbe ;)...)

De gamle aluminiumskjeler er lett å rengjøre (myk materiale). På kontinentet er nok aluminiumskjeler forbudt i flere år allerede, her i Norge er det vel ikke så farlig :cool:

Kobberkjeler er for de som leker med maten :rolleyes:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.290
    Gromt.

Siden vi allerede er inne på tema,
    jeg er på jakt etter flere støpejernpanner og -gryter.
    Men ikke sånne moderne med slip-belegg og farge osv.
    Hvor får man tak i slikt som er svart og godt og ikke slår seg?
    Min gamle Jøtul stekepanne er spikrak etter 60 år......

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Tomat saus til rengjøring av misfargede gryte / panne bunner.

Jeg har en 8,2L Le Creuset gryte med hvit emalje på insiden som blir brukt mye til bruning og laging av gryteretter, denne var begynt å bli litt brun i bunnen som ikke gikk bort med vanlig, meget tålmodig bløtlegging og vask med Zalo.

Fikk så et tips av samboeren til en kamerat av meg som er kokk i nordsjøen at en god tomatsaus fiser det problemet.

Så da skred jeg til verket og laget en Bolognese saus som fikk puttre / trekke en time eller to, etter maten var spist opp, og gryta vasket var den hvite emaljen som ny.:)

Men erfarings messig er slike tomat / syreholdige sauser tøffe med non stikk belegget.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Rogaland / Sandnes

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.958
    Sted
    oslo
    Siden vi allerede er inne på tema,
    jeg er på jakt etter flere støpejernpanner og -gryter.
    Men ikke sånne moderne med slip-belegg og farge osv.
    Hvor får man tak i slikt som er svart og godt og ikke slår seg?
    Min gamle Jøtul stekepanne er spikrak etter 60 år......
    de selger diverse svarte uemaljerte støpejernsgryter på jernia iallefall.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.290
    Takk begge to. Problemet er at mye av det som selges er søppel.
    Et par middager, og så er greiene buet i bunnen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn