Mat, drikke og røyk High end gryter/kjeler/kasseroller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Det hender jeg kokkelerer litt på kjøkkenet, men opplever at det er en produktgruppe der jeg ikke er
    fornøyd med noen av de forskjellige produktene jeg har prøvd;
    Det er gryter/kjeler/kasseroller. (Hva er egentlig forskjellen på disse begrepene?)

    Jeg er på jakt etter et vanlig utvalg av forskjellig størrelse kjeler til bruk i et vanlig hushold. Jeg er
    allerede godt utstyrt med både stekepanne, gryte og wok - i støpejern - som egner seg til steking
    av mat, men trenger nye kjeler som egner seg mer til koking og varming av mat.

    Krav til gode kjeler er (etter mine behov):

    - Skal tåle såpass høy varme at man også kan steke/brune ingredienser i kjelen - om det skulle trenges.

    - Skikkelig "non stick" belegg som ikke bare fungerer når kjelen er ny, men som også hindrer at grøten
    --"brenner" seg etter noen års bruk. Alle kjelene jeg har prøvd så langt blir fort slitt, selv om vi er på-
    --passelig med å ikke bruke metallredskap under tilbredningen.

    - Mekanisk solid konstruksjon som både tåler å mekanisk håndteres og gjentatte oppvarminger og
    --nedkjølinger uten å bli vindskjeve. Jeg har kjeler fra et anerkjent "norsk" merke som er blitt helt
    --"runde" i bunnen etter en tids bruk.

    - God elektromagnetisk (flux) kobling til induksjonskomfyr for optimal varmeoverføring.

    Håper det er noe som kan komme med noen gode tips om slike produkter. Jeg betegner dem som high end
    i innledningen, men det gjør selvfølgelig ingenting om noen kjenner til noen rimelige (best buy) kjeler som
    fyller kravene mine. Kjør på.

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    N

    nb

    Gjest
    Proffene bruker vel mye kobberkjeler.

    Selv har jeg et broket utvalg, jeg er ikke så fin på det på kjeler da jeg er av den klare oppfatning at det er mye viktigere hva man har i en kjele enn hvilken kjele man putter noe i. Varmt nok blir det uansett, og jeg ser på det meste av kjøkkenutstyr som forbruksvarer. Slenger stort sett alt i oppvaskmaskinen (selvsagt unntak for støpejernspanner) og kasserer det når det ikke funker lengre. Stekepanner bør dog tåle høy temperatur og helst tåle å bli satt i ovn. Non-stick-belegg varer ikke evig, men de helt ordinære stålgrytene jeg kjøpte for over 10 år siden på IKEA funker fortsatt fint, selv om de ikke egner seg veldig godt for ting som kan brenne seg.

    Ikke myntet på deg, men det blir litt rart når noen har kjøpt seg en fjong kniv og så er de så redde for den at de ikke tør å holde den skarp i frykt for å herpe bladet.

    Men for å være litt mer konstruktiv så kand et være greit å sjekke at størrelsen på kjelene harmoniserer noenlunde med størrelsen på kokesonene dine. Enkelte typer (og topper) er litt kilne på at de ikke funker om kjelen er for liten ift kokesonen. Jeg kjøpte en sak på Kitchn (tror jeg det var, eller så var det på Til Bords) her om dagen, de hadde solid gods, et slippbelegg som funker bra (enn så lenge i alle fall) og kom i ulike størrelser. Husker ikke navnet, men kan sjekke hjemme.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Har selv 4-5 gryter fra Le Creuset. Solide støpejernsgryter som kan gå i arv :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Enig med nb, viktig at det passer noenlunde på sonene. Man merker det på lyden når man bruker IKEA-kjeler på induksjon, det synger som bare det grunnet lav-kvalitetsstål, og det merker man feks når man skal lage saus og grøt. Det brenner seg lett.

    Angående non-stick: ikke bruk olivenolje eller smør på høy temperatur, det forkuller lett i pannen og gjør at man ødelegger slippeffekten raskt. Stek med de samme oljene du ville woket med, og tilsett heller olivenolje eller smør helt på slutten når tempen er skrudd betraktelig ned.

    Woll har meget gode non-stick panner. De oppfører seg som støpegods, holder godt på varmen og er stødige.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg har en Woll stekepanne jeg er meget nøgd med. Den har også avtagbart håndtak, noe som er et stort pluss når den skal i ovn.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    jetboil-flash-cooking-system-e.jpg

    Jetboil er skikkelig High-End kokeapparat. Liten, nett, fungerer, koker opp raskt! Med denne i skauen så er saken relativt biff. Fås maaaasse ekstra utstyr til denne her:

    19791344.jpg

    And there's more...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bruk gamle, gode Robert M. Pirsig si kvalitetsvurdering. Finn ut kva som er kvalitet for deg. Likar du å fjonge deg med estetisk utsjåande gryter i eksotiske materiale? Er du støypegodsfanatikar (eg tykkjer steiking er best i jerngryte. Då kan ein også regulere med lokk, gitter eller ingenting), eller har du rota deg bort i induksjonsomn (eg meiner det er vår tids svar på vannsenga...sikkert lurt, men berre plage). Skal du på fjellet, må du ha eigna kokeapparat. Grill er best over kol, men gass er lettvint, om ikkje så lettvint som elektrisk. Til gjengjeld funkar elgrill eigentleg berre på tynne kjøtstykke og pølser..
    Nei gutar, hifi har highend. Ikkje kjøkenet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Tull, AA. :D kjøkkenet har MINST like mye highend som hifi! Spørsmålet er bare hva slags bruksmønster, levetidsbetraktninger og type varmekilde man er i besittelse av. Som i hifi så er det også her snakk om matching.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Min beste stekepanne er en gammel Jøtul som jeg har arvet etter Mormor.
    De nye jeg har prøvd er "ikke så bra" sammenlignet med den.
    Så man kan kanskje gjøre varp på loppemarkeder og liknende?
    Krever selvfølgelig rengjøring ....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Gode jerngryter og jernstekepanner lever evig, og er glimrende til sitt bruk.

    Skal selvsagt rengjøres etter bruk, som alt annet godt verktøy :cool:

    Hehe... og FØR også, dersom historien er ukjent..:D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjeld støypejernskjerald er eg på linje. Kunsten å gjere rein ei jerngryte er å gnukke ho innvendig med litt olje etter vask. Og det er heilt lovleg å bruke stålull om nødvendig, i motsetnad til aluminiumsreiskap.
    Nicket "Sluket" kunne kanskje indikere ein personlegdom som matvrak? Men det trengs ikkje high-end opplegg for kokkelering. Det går fint berre maten får den ynskte varmen(?) på rett måte. Vatn kokar uavhengig om det er kopar på utsida av gryta eller ikkje. Eller brukar du spesialkabel til komfyren?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    AA, jeg skjønner jo at en gniten vestlending som varmer pølsene sine i radiatorvannet etter en nødvendig kjøretur INDERLIG håper på at slikt kjøkkenbling er helt unødvendig - men som tidligere restaurantslave og fortsatt hobbykokk må jeg dessverre si at her som i mange andre DIY situasjoner så hjelper det faktisk med godt og egnet verktøy! La meg gi deg et eksempel;

    474.jpg

    Dette er Alessi's værstingserie med pots & pans, utviklet i samarbeide med en rekke franske store kokker. Kvaliteten er utrolig, holdbarheten likeså. Jeg kjøpte det meste av det jeg har for tretti år siden, og det fungerer like bra den dag i dag. Dette er ikke bare god og funksjonell design, andre kvaliteter ligger også inne, ting du kanskje ikke ser så lett med en gang, men som funker under lang tids bruk. La meg ta et eksempel, den avlange kjelen du ser der er en fiskekjele. Formen er til for veksling lik en fisk..!! den er over 60 cm. lang og akkurat så stor at en voksen ørret/laks passer oppi.

    Kjelen har tre lag; kobber ytterst (3 mm.) for optimal varmeledning, så er det aluminium innenfor, som "bonder" til et lag med høykvalitets rustfritt stål på innsiden. Det smarte med kobberet er at når du på en vanlig komfyrtopp setter denne diagonalt over to plater, så ledes varmen uniformt inn gjennom bunn og opp på sidene, og vannet tar mye mindre tid for å nå kokepunktet. Det rustfrie belegget er unikt, høykvalitet med minimalt med porer, og stålet er til alt overmål polert til mirror finish. Fordel?? Når du vasker kjelen så bare "danser" vannperlene av og det finnes ikke en ripe i overflaten etterpå. Du som er vant med fisk vet sikkert hvilket ståk det er med fisk og klebrigheten på eggehvitestoffer etc. Det er en FORNØYELSE å bruke en slik kjele! Innvendig er det selvsagt en rist i samme rustfrie materiale/kvalitet, og denne kan stå på bunn eller heises opp i forskjellige posisjoner for damping istedenfor koking, avrenning osv. MED lokket på!!!!

    Kun ett eksempel på hva JEG mener med high end kjøkkenutstyr, og du finner de samme muligheter i alt annet utstyr også. Kniver er vel mest kjent. Selvsagt betinger dette at man vitterligen lager mat, skal investeringen forsvares, men jeg angrer ikke et sekund på disse kjøpene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Nærbilde av form, funksjon og finish....

    fiskekjele.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg er sikkert litt over middels glad I å stå på kjøkkenet og bruker gryter fra Solingen som jeg er veldig godt fornøyd med :)
    Kvaliteten er langt over det man betaler.

    Kjeler og gryter - Kjøkken

    mvh
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Bruker støpejernsgryte der det skal brunes saus, og stekes noe.

    Ellers blir en del eldre tykke Alukjeler brukt, men trekk ikke lutefisk i disse, da blir de Sorte innvendig.
    Bruk heller ikke Stålull på disse av Alu.

    Til dagligdags oppvarming osv. bruker jeg billige stekepanner med non stick belegg.
    De holder ett år og kanskje mere og så kjøper jeg en ny.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Demeyere cookware

    Demeyere cookware har alt fra rimelig til high end gryter å panner, samt en av de bedre induksjons bunnene som finnes, rustfritt stål og nonstikk versjoner.

    Har et par av disse selv i high end sjiktet (Atlantis) veldig flott kvalitet, men dyrt

    Demeyere cookware


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Likte de John Pawson sakene - god design med bl.a. flate håndtak, noe som er viktig da du skal jobbe aktivt med panner og gryter, og f.eks. helle tunge ting over i noe annet. Prøv det med runde håndtak... ikke særlig smart.

    Her er noen priser og eksempler på Allesi's "cintura d'orione" serie med redskaper. Egentlig ikke så svindyrt, og de varer hele livet og vel så det.

    Alessi Sapper Pans - Page 1.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Et par til...

    Alessi Sapper Pans - Page 2.jpg

    Alessi Sapper Pans - Page 3.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser de føres i Norge også, men det er kanskje helt andre priser her?

    Ikke det, det er ikke alltid så store forskjeller på slikt. Le Creuset er jo gjerne like dyrt i Frankrike som i Norge.

    Så kanskje verdt å sjekke de norske butikkene om ikke annet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    De oppgitte priser er 40% LAVERE enn her i Norge, og mva trekkes fra så det er sammenliknbart.

    Prisene er hentet fra Alessi Sapper Pans

    Richard Sapper er ansvarlig designer for denne serien.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ordentlige kobberkjeler gir en unik varmedistribusjon og -respons, får bedre kontroll med dem. Like viktig med varmekilden under, selvsagt. Alltid hatt best resultat med gass selv. Utover disse kjelene bruker jeg ulike stekepanner i jern, og noen få stålkjeler. Non-stick pannen er kun til speilegg.
    Har en del kjeler og annet fortsatt pakket ned, men fant de viktigste. Det var merkelig hvor bra det ble da jeg fikk åpnet kassen med kobberkjeler igjen (hadde induksjonsovn i forrige bosted ...) Kommer aldri til å ha slik ovn igjen. Når kjøkkenet er ombygd blir det ny gasskokeplate, og det ser jeg frem til.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Når så man en induksjonsplate på et proffkjøkken..??? Håpløse til aktiv matlaging. Kun for stasjonær koking. Gass og tildels elektrisk er tingen. I tillegg til vedfyrte spesialstekeovner selvsagt :cool:
     
    N

    nb

    Gjest
    Når så man en induksjonsplate på et proffkjøkken.. Håpløse til aktiv matlaging. Kun for stasjonær koking. Gass og tildels elektrisk er tingen. I tillegg til vedfyrte spesialstekeovner selvsagt :cool:
    Induksjon brukes også på profesjonelle kjøkken selv om gass nok er "fuel of choice" på slike steder pga effektbehovet.
    Hva synest du problemet med induksjon er i daglig bruk? Har hatt induksjon noen år nå og synst det funker svært så bra.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det med flate håndtak er viktig. Se for eksempel på seriøse matprogram som Rick Stein osv. Se hva slags utstyr de har.

    Synes også induksjon funker greit, men det er klart at overflaten ikke tåler juling slik som ett bluss
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Mer tricky å posjonere varmen når du jobber aktivt med en panne, dessuten så er det upraktisk med glass ref. sukker/sukkerholdige artikler og renhold, enkelte induksjonstopper (og forsåvidt vanlige keramiske også) har tullete automatikk og sikkerhetsfunksjoner for den jevne husmor(far) - noe som bare er til hinder i mer proffsammenheng. Å ha en slik topp stående for enkle oppgaver og påkommende tilfeller, ja, hvorfor ike, men så kommer igjen dette med at gitte metaller ikke funker etc. etc. Alt i alt har ikke jeg behov for dette.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Sjekk de flate håndtakene på pannene ref. innlegg # 22 - suverene å jobbe med, de er flate OG tynne i materialet, med distinkte kanter som gir godt grep. Blanke fine ovale håndtak er nok pent å se på, men håpløst i kombinasjon med travle greasy fingers.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Forrige bosted hadde induksjon installert av selger. Vedvarende irritasjon pga Siemens automatikk som slo seg av om to kjeler kom i kontakt, og av gud vet hvilke andre grunner. Når man kokkelerer skal man ha full kontroll, og ikke være prisgitt paranoiaen til tyske ingeniører. Induksjon er greit til noen oppgaver, men gass gir fabelaktig kontroll.

    Ellers er jeg på utkikk etter et high-speed gassbluss til bruk for wok, som ideelt sett skal ha betydelig mer varme enn fra vanlig gassoppsett.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ordentlige kobberkjeler gir en unik varmedistribusjon og -respons, får bedre kontroll med dem. Like viktig med varmekilden under, selvsagt. Alltid hatt best resultat med gass selv. Utover disse kjelene bruker jeg ulike stekepanner i jern, og noen få stålkjeler. Non-stick pannen er kun til speilegg.
    Har en del kjeler og annet fortsatt pakket ned, men fant de viktigste. Det var merkelig hvor bra det ble da jeg fikk åpnet kassen med kobberkjeler igjen (hadde induksjonsovn i forrige bosted ...) Kommer aldri til å ha slik ovn igjen. Når kjøkkenet er ombygd blir det ny gasskokeplate, og det ser jeg frem til.
    Trur nok at ei gryte av sølv vil vere betre når det gjeld varmedistribusjon og -respons. Kva trur du?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når så man en induksjonsplate på et proffkjøkken.. Håpløse til aktiv matlaging. Kun for stasjonær koking. Gass og tildels elektrisk er tingen. I tillegg til vedfyrte spesialstekeovner selvsagt :cool:
    Induksjon brukes også på profesjonelle kjøkken selv om gass nok er "fuel of choice" på slike steder pga effektbehovet.
    Hva synest du problemet med induksjon er i daglig bruk? Har hatt induksjon noen år nå og synst det funker svært så bra.
    Kva med kokegrop i hagen?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    AnekdoteArve, i dag er du et oppkomme av fullt ut ikke realiserbare gode dårlige tips..
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ordentlige kobberkjeler gir en unik varmedistribusjon og -respons, får bedre kontroll med dem. Like viktig med varmekilden under, selvsagt. Alltid hatt best resultat med gass selv. Utover disse kjelene bruker jeg ulike stekepanner i jern, og noen få stålkjeler. Non-stick pannen er kun til speilegg.
    Har en del kjeler og annet fortsatt pakket ned, men fant de viktigste. Det var merkelig hvor bra det ble da jeg fikk åpnet kassen med kobberkjeler igjen (hadde induksjonsovn i forrige bosted ...) Kommer aldri til å ha slik ovn igjen. Når kjøkkenet er ombygd blir det ny gasskokeplate, og det ser jeg frem til.
    Trur nok at ei gryte av sølv vil vere betre når det gjeld varmedistribusjon og -respons. Kva trur du?
    Nei. Sølv har lavere smeltepunkt, er dyrere, kopper er tett på sølvets konduktivitet og har faktisk bedre endringsrespons.
    Det er derfor man får så god kontroll.

    Cooling 101: The Basics of Heat Transfer
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    All-Clad

    All-Clad er også bra saker, men jeg er personlig ikke så glad i naglede håndtak, det ser tøft ut, men kan være en potensiell bakterie felle i følge noen eksperter.

    Cookware, Cutlery, Fry Pans, Sauce Pans, Hard Anodized, Electrics, Cooking Tools, and more - All-Clad

    Når det gjeller non stikk belegg er det noen heftige og tildels velbegrunnede årsaker til at bruk bør unngås spesielt ifb steking, det er snakk om kreftfare og muligheter for kjemisk lungebetennelse ved ofte påvirking. Ta en goggle søk eller youtube.

    Kjører selv nå støpejern og rustfritt på det meste, dampkoker poteter og grønsaker i en stabl bar dampkoker, non stikk kun på lave temperaturer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn